لیست پایان نامه ها با استاد بهجت پور.pdf
173.9K
فایل پی دی اف 20 صفحه اول پایان نامه هایی که استاد بهجت پور راهنما یا مشاور آن بوده اند. (در حال تکمیل)
گرفته شده از سامانه گنج
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/bahjatpoor
فایل تمام متن پی دی اف برخی پایان نامه ها موجود است و در گنج منتشر شده است. جهت تهیه به سامانه گنج ایران داک یا آیدی @MTAMHID1 پیام دهید.
✳️ وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام برگزار میشود
🔻 با حضور :
🔸 حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور
مفسر قرآن کریم و مدیر حوزههای علمیه خواهران
🔸 دکتر تاجالدین الهلالی
استاد دانشگاه الازهر مصر و رئیس مرکز افتاء استرالیا
🔸 دکتر خالد شوکت
پژوهشگر مطالعات اسلامی و وزیر سابق پارلمانی تونس
📆 زمان: یکشنبه ۳۱ فروردین
🕐 ساعت ۱۳:۳۰
▪️ علاقمندان میتوانند با مراجعه به وبسایت live.whc.ir این وبینار را به صورت زنده مشاهده کنند.
🌸 @kowsarnews | کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران
رزومه استاد عبدالکریم بهجت پور 3.2.99.pdf
1.16M
رزومه علمی استاد بهجت پور// تهیه شده توسط گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید
همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه دخان با بیان حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور صاحب تفسیر همگام با وحی و مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور به صورت آنلاین برگزار می شود.
زمان: هر روز ماه مبارک رمضان
ساعت 12 تا 13
پخش زنده از: live.whc.ir
همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه دخان با بیان حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور صاحب تفسیر همگام با وحی و مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور به صورت آنلاین برگزار می شود.
زمان: هر روز ماه مبارک رمضان
ساعت 12 تا 13
پخش زنده از: live.whc.ir
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه دخان با بیان حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور صاحب تفسیر همگام با وحی و مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور به صورت آنلاین برگزار می شود.
زمان: هر روز ماه مبارک رمضان
ساعت 12 تا 13
پخش زنده از: live.whc.ir
موسسه فرهنگی تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
یکی از مباحث مهم در کتاب تفسیر تنزیلی، مبانی ، اصول ، قواعد و فوائد استاد بهجت پور، در باره مبانی سبک تنزیلی است. ایشان در آنجا توضیح داده اند که سبک تعلیمی تنزیلی به دنبال نزول هر بخش قران از سوی پیامبر ص به مردم به تبع نزول هر بخش قران صورت می گرفته است. لذا بر اساس سیره تعلیمی پیامبر اکرم 9 معتبرترین سبک در تعلیم معارف قران همین سبک است.
افزون آنکه این ترتیب ، روش تعلیمی خاص حضرت علی 7 و تدوین تفسیر روز نگار حضرت امیر7 از پیامبر اکرم 9 بود.
نیز فهم مراد خدای متعال در برخی از آیات مستند به توجه به ترتیب نزول آیات بوده است. چنانکه توصیه به قرائت قران « کما انزل» در یکی از قوی ترین احتمالات آن ناظر به خوانش قران بر اساس تفسیر تنزیلی است.
همچنین تعلیم قران از سوی بقیة الله در منطقه پشت کوفه بر اساس تنظیمی که امروزه مردم به آن الفت ندارند و موافق با مصحف علی 7 است، چهره مشروعیت این سبک و بلکه اهمیتش را روایت می کند.
هماهنگی قران با نیازهای فطری و رعایت حکیمانه این نیازهای انسانی در محتوا و روش نزول در طول 23 سال رسالت پیامبر اکرم 9 گوشه دیگر از مبانی اهمیت و فائده مندی مطالعات تفسیری است.
تلاش و خواست تاریخی انسان در مسیر پر پیچ و خم رهایی از شقاوت و رنج های دائمی و وصول به لذت های دائمی و خالص که توجیه کننده تمام تلاش های علمی، فناوری، پزشکی، و حتی انتخاب دین و آئین و مسلک است،ایجاب می کند تا کتابی که تأمین کننده فلاح و فوز انسان است. و نازل کننده آن به حکمت این متن را با نظمی حکیمانه با برنامه هایی مستمر در ابعاد فردی و گروهی و اجتماعی پیگیری کرده است، گویای این است که نزول تدریجی قران توانسته است این نیاز مهم را پاسخ گوید.
ترکیب بینش و ارزش و دستور ات عملی با رویکردی تربیتی بخش دیگری از واقعیت قران برای توسعه ظرفیت های درونی افراد و ایجاد سبک های زندگی اجتماعی است که علی الاصول ترتیب نزول تأمین کننده آن بوده است.
برای بررسی مستندات و مبانی بیشتر ر. ک. تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد، فوائد، بخش مبانی 21- 85
https://eitaa.com/bahjatpoor
به حمدالله مقاله استاد بهجت پور در مجله علمی فلسفه دین دانشگاه تهران پذیرش شد و ان شاء الله به زودی چاپ می شود.
عنوان مقاله: روش ایجاد تحول فرهنگی - اجتماعی با الهام از اهداف قرآن در سیر نزول
نویسندگان: عبدالکریم بهجت پور
نویسنده گرامی: دکتر عبدالکریم بهجت پور
با سلام و احترام،،
ضمن تشکر از مقاله ی علمی و ارزش مند شما، با کمال مسرت به استحضار می رساند مقاله ارسالی در شماره های بعدی مجله ی مجله علمی " فلسفه دین " چاپ خواهد شد.
با تشکر،
سردبیر مجله مجله علمی " فلسفه دین "
https://eitaa.com/bahjatpoor
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/3.mp4
جلسه سوم تفسیر سوره دخان تصویری آفلاین
استاد عبدالکریم بهجت پور
48.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره دخان استاد عبدالکریم بهجت پور جلسه سوم https://eitaa.com/bahjatpoor
03 سوره دخان استاد عبدالکریم بهجت پور.mp3
9.78M
صوت جلسه سوم تفسیر استاد بهجت پور سوره دخان https://eitaa.com/bahjatpoor
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
42.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷تفسیر سوره دخان
🌸استاد عبدالکریم بهجت پور
🌺جلسه چهارم
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
04 سوره دخان استاد بهجت پور ج 4.mp3
8.7M
🌷 صوت تفسیر سوره دخان
🌸استاد عبدالکریم بهجت پور
🌺جلسه چهارم
https://eitaa.com/mtamhid
درباره استاد بهجت پور
👇👇
حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پورمتولد 1344 در دزفول، در سال 1360 وارد حوزه علمیه شد. اساتید دوره سطح ایشان آیات معزز وجدانی، محامی، قاضی دزفولی، پایانی و اعتمادی؛ اساتید دوره خارج: آیات معزز شبیری زنجانی، هاشمی شاهرودی، وحید خراسانی، بهجت، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، و از همه مهمتر مرحوم آیتالله معرفت.
ایشان فارالتحصیل سطح 4 حوزه در رشته تفسیر و علوم قرآن است که از رساله علمی خود در سال 1380 دفاع کرد. ایشان یکی از برجستهترین شاگردان مرحوم آیت الله معرفت، عضو هیات علمی (دانشیار) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صاحب نظریه و سبک تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول) میباشد.
از مهمترین آثار ایشان میتوان به تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد و فوائد، تفسیر همگام با وحی (ج 1 تا 6)، درآمدی بر اصول تحول فرهنگی با الهام از نزول تدریجی قرآن، سیر فرهنگسازی پوشش اسلامی با رویکرد تفسیر تنزیلی، شناختنامه تنزیلی سوره های قرآن کریم نام برد.
سه اثر وزین دیگر از ایشان که با سبک تفسیر تنزیلی در دست انتشار است، عبارتند از: روش فرهنگسازی پاکدامنی در جامعه، اهداف قرآن در قرآن، قواعد تفسیر موضوعی تنزیلی. ایشان هم اکنون مدیر حوزه علمیه خواهران کشور و عضو شورای عالی آموزش و پرورش میباشند.
ایشان سوابقی همچون مدیریت مدارس حوزه علمیه قم، معاونت فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، قائم مقام نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد، معاونت آموزش حوزه علمیه قم، و ریاست پژوهشکده دانش نامه نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را در کارنامه خود دارد.
مقالات چندی در زمینه تحول اجتماعی و مدیریت فرهنگی و مباحث تفسیر و علوم قرآنی توسط ایشان نگارش شده و پایاننامههایی نیز با راهنمایی و مشاورت ایشان در حوزه و دانشگاه به ثمر نشسته است که علاقهمندان به سایتهای مربوطه مراجعه نمایند.
عناوین مقالات چاپ شده تاکنون: چرا نام اهل بیت در قرآن نیامده است؟
فرهنگ قرآن انسانی یا عربستانی
بازشناسی امدادهای غیبی در ایجاد زمینه های ظهور مهدی
سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت
بررسی آرای ذهبی درباره تاویل
بررسی دیدگاه شیعه در مورد سنت صحابه
خویش را تاویل کن «نقد نقد آیت الله معرفت»
نقش اهل بیت و صحابه در تفسیر
نقش ترتیب نزول در تفسیر تربیتی قرآن
رویکردی نو در تفسیر بر اساس ترتیب نزول
روش طرح توحید در قرآن (خداشناسی یا خدا پرستی)
اعجاز تشریعی قرآن
سلامت خردمندانه؛ مفهوم سلامت بر اساس متون اسلامی در پرستاری
تبیین ضرورت استفاده از مفاهیم اسلامی در نظریه پردازی پرستاری
بررسی تحلیل علامه طباطبایی ره از بازخواست هاورن ع توسط موسی ع
عدم اطاعت سنت، موجب کفر است.
روش کشف الگوی اسلامی مهندسی فرهنگی
سبک زندگی فاطمی
رسالت قرآن؛ پیشینه، فواید
توسعهپذیری ظرفیت فقهی قرآن
بررسی سیر تنزیلی آیات تحدی
ارزیابی دیدگاه صاحب نظران در تبیین اهداف قرآن
روش طرح مفهوم ربوبیت در قرآن (نمونه موردی پنج سوره ابتدایی نزول)
بررسی تطبیقی دیدگاه ایت الله معرفت و علامه طباطبایی در منبعیت گفتار صحابه و تابعان در تفسیر
تحلیلی بر سیر نزولی آیات الاحکام
کفتگو: تفسیر تنزیلی و کارکردهای آن در حل مسائل
نگرشی کاربردی به رفتارشناسی ملکه سبا در تعامل با مردم در تفسیر آیات 23 و 24 سوره نمل
نقش تفسیر تنزیلی در پیشرفت
ترسیم صورت بندی تطورات گفتمانی گفت وگوهای قرآنی
پیشرفت جامعه اسلامی در قرآن، عرصهها و راهکارها
تبیین روشمند و علمی بودن «بی تاثیری اختلاف قرائات بر تحریف قرآن» از دیدگاه استاد معرفت
بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه
پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه خواهران به فرمانده کل ارتش
مدیر حوزه های علمیه خواهران با صدور پیامی شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور کنارک را به امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش، تسلیت گفت.
به گزارش خبرگزاری کوثر، متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور به فرمانده کل ارتش در پی سانحه دریایی کنارک به شرح زیر می باشد:
من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه (احزاب-آیه 23)
برادر گرامی امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی «زیدتوفیقاته»
فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
وقوع حادثه دلخراش در جریان رزمایش نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که منجر به شهادت تعدادی از پرسنل خدوم آن نیروی جان برکف شد، موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
اندوه فقدان جوانان برومند برای خانوادههای آن عزیزان و نیروی دریایی ارتش که در این حادثه پرسنل زحمتکشی را از دست داده است بسیار سخت و سنگین است، اما برای سربازان اسلام که همواره در صف شهادت و مشتاق نیل به این فیض بودهاند همچون پرسنل زحمتکش ناوچه کنارک که با افتخار به این درجه رسیدهاند مقامی بس عظیم است و اکنون إن¬شاءالله در پیشگاه خداوند منان از اجر و پاداش این فیض بزرگ برخوردارند.
اینجانب این حادثه ناگوار را به محضر فرماندهی معظم کل قوا و خانوادههای داغدیده تسلیت عرض نموده و ضمن آرزوی صبر و اجر ایشان، سلامتی مجروحان این حادثه را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
جوشش اصلی فعالیت ها در مدارس علمیه اتفاق میافتد / ضرورت بازنمایی فعالیتهای بانوان طلبه
شناسه خبر : 91446
1399/02/24
جوشش اصلی فعالیت ها در مدارس علمیه اتفاق میافتد / ضرورت بازنمایی فعالیتهای بانوان طلبه
مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر مدرسه محوری گفت: جوشش اصلی فعالیت ها در مدارس علمیه اتفاق میافتد و بی اعتنایی و غفلت از مدارس، موجب چالش های سنگینی می شود.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور، پیش از ظهر امروز در نشست برخط(آنلاین) با مسؤولان روابط عمومی مدیریتهای استانی حوزههای علمیه خواهران با تبریک هفته روابط عمومی و آرزوی توفیقات روز افزون در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: امیدوارم روابط عمومی های مدیریتهای استانی، تصویری صحیح، درست و امیدبخش از حوزههای علمیه به مجموعه مخاطبین خود منتقل کنند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر بازنمایی مناسب فعالیت حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: بازنمایی صحیح می تواند به خوبی جاذبههای حوزه و طلبگی را نشان دهد، این دیده شدن مخصوص مدیران و معاونان نیست بلکه فعالیت های کارکنان مدارس، استادان و طلبه خواهر که از جامعه زنان هستند باید بازنمایی شود.
استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت های مناسبی برای رشد و تعالی خواهران طلبه آماده است ولی مشکل بزرگ این است که میبینیم خواهران طلبه هنوز خود را باور ندارند و روابط عمومی باید به طلاب در این زمینه کمک کند تا طلاب به میدان عمل آمده و به خودباوری برسند.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با تأکید بر مدرسه محوری اظهار داشت: جوشش اصلی فعالیت ها در مدارس علمیه اتفاق میافتد و بی اعتنایی و غفلت از مدارس، موجب چالش های سنگینی می شود
وی ایجاد پل ارتباطی میان طلبه های خواهر و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را بر عهده روابط عمومی های استانی دانست و افزود: روابط عمومی استان باید چشم بیدار طلبه ها باشد و گزارش نگرانی ها و دغدغه هایی که طلبه ها دارند، برعهده روابط عمومی است و آن ها باید بتوانند از طریق شما با مسؤولان ستاد در ارتباط باشند.
مفسر برجسته قرآن کریم در پایان اظهار داشت: محبوبیت روابط عمومی، محصول این است که شما زبان رسای کارکنان و طلاب مدارس و حتی هیات های امنا و خانواده های آنان نزد مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران باشید و ما اگر مدال افتخاری داریم، مدال افتخار خدمت گزاری به طلاب است و باید بدانیم چه مقدار توانسته ایم در این مجموعه اثر گذار باشیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: یکی از علائم انحراف آن است که به اشتباه خود، رنگ و لعاب دینی بدهیم و انسان حاضر نباشد خطای خود را بپذیرد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد:خدای متعال بعد از اینکه نحوه برخورد مردم مکه را با پیامبر اسلام(ص) مورد انتقاد قرار داد و آنهارا به عبرتی از تاریخ متوجه کرد و آن مساله قوم فرعون است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود:زیبایی های قرآن در بیان درگیری بین مردم جاهل و پیامبر(ص) شنیدنی است، این آیات مورد توجه مردم است در این جا نیز بحث را روی قوم موسی می برد، چون کسانی که بنی اسرائیل را به بردگی کشیده بودند و تحت فشار اجتماعی قرار داده بودند صرفا فرعون نبود بلکه قوم فرعون بود لذا بحث فتنه و آزمایش به سمت قوم فرعون کشیده شد.
وی تصریح کرد: فتنه این است که شما پدیده ای را به آتش بسپارید و در گرداب حادثه بیندازید تا میزان سلامت تا عدم خلوص روشن شود، وقتی فتنه انجام می شود خداوند خالص ایمان را نمی خواهد بسنجد گاهی فتنه برای این است که خالص فساد روشن شود.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد: یعنی همچنان که می خواهد مومن معلوم شود میخواهد درجه کفر نیز معلوم شود، وقتی قوم فرعون آزمایش می شوند قرار است درجه کفر آن ها مشخص شود، خداوند ما را گاهی در معرض دشمنی مانند جریان استکبار قرار می دهد تا درجه کفر ما مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: در این شرایط سختی، زر ورق ها و تزویرها کنار میرود، فتنه الهی گاهی برای بروز کفر است بنابراین وقتی می فرماید قبل از این مردم مکی، قوم فرعون را به فتنه آزمایش کردیم داستان فتنه از آن جا شروع شد که رسولی گرامی و ارجمند برای این قوم آمد.
مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: فرد کریم دارای سجایای اخلاقی است، مکارم اخلاق با محاسن اخلاق فرق دارد، انسانی که محاسن اخلاق دارد می تواند پابه پای رفتار دیگران رفتار کند اما مکارم اخلاق برای کسانی است که فراتر از این ها و بزرگوارانه با دیگران برخورد می کنند و منشی بزرگ دارند.
وی گفت: بررسی در سوره های گذشته در مورد حضرت موسی پی به بخشی از شخصیت کریم ایشان می بریم و این ارجمندی در رفتار موسی ظهور می کند در آیات قبل از سوره دخان تجلی یافته است، علت اینکه موسی را به شخصیت کریم معرفی می کند در سوره مریم قرآن موسی را پیش از رسالت این گونه معرفی می کند که ایشان بنده ای دارای اخلاص بود و مخلص یعنی کسی در اخلاص به کمال رسیده باشد.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود:مخلص یعنی کسی که همه ابعاد وجودش را خلوص نیت گرفته و ذوب در اخلاص شده باشد، خداوند، می فرماید موسی شخصیتی مخلص دارد، برخی نمی توانند ازطریق خلوت با خدا به او نزدیک شوند اهل علم و پژوهش و دانایی هستند اما یکی از چیزهایی که برای خدا علامت بزرگی است اهل نجوا بودن با خداست، انسانی که اهل نجواست در فرصت های مختلف ابراز اخلاص و با خدا نجوا می کند و حالتی که بزرگان در خلوت با خدا دارند را می گویند.
وی تصریح کرد: موسی چنین شخصیتی بود در اوج اخلاص و تقرب از طریق نجواها با خدا ارتباط داشت همچنین یکی دیگر از ویژگی ها که در سوره شعرا می بینیم اعتراف به گناه و اشتباه بود، وقتی در این جا مطرح می کند و فرعون او را مواخذه کرد که تو یکی از ما را کشتی گفت بله من این کار را انجام دادم و من زمانی که این کار را کردم راه را اشتباه رفتم و می گوید من فرار کردم این صداقت را دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: صراحت انسان در برعهده گرفتن خطا، بخشی از کرامت است انسان های کریم اگر اشتباه کردند اشتباهات را به گردن می گیرند در این سوره آیه 22 مساله زیباتری را مطرح می کند فرعون منت می گذارد و می گوید ما تو را بزرگ کردیم و این حرفها چیست اما نگاه موسی اجتماعی است و می گوید به من رسیدگی کردی اما قوم من را برده خود کردی.
وی افزود: برخی وقتی به جای بهتری می روند دیار و قوم خود را فراموش می کنند در حالی که ممکن است در دیار جدید به ملت خود ظلم هم داشته باشند، این نگاه بزرگ و کرامت است موسی که فریب محبت به خود را نمی خورد و درد مردم خود را دارد و نگران مردم خودش است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد:وقتی طبق سوره قرآن کریم، موسی فرار میکند در اه دو دختر را می بیند که میخواهند به گوسفندان آب بدهند، موسی در آن وقت بسیار هم گرسنه است اما گوسفندان را آب داد و تقاضای پاداش نکرد.