به حمدالله مقاله استاد بهجت پور در مجله علمی فلسفه دین دانشگاه تهران پذیرش شد و ان شاء الله به زودی چاپ می شود.
عنوان مقاله: روش ایجاد تحول فرهنگی - اجتماعی با الهام از اهداف قرآن در سیر نزول
نویسندگان: عبدالکریم بهجت پور
نویسنده گرامی: دکتر عبدالکریم بهجت پور
با سلام و احترام،،
ضمن تشکر از مقاله ی علمی و ارزش مند شما، با کمال مسرت به استحضار می رساند مقاله ارسالی در شماره های بعدی مجله ی مجله علمی " فلسفه دین " چاپ خواهد شد.
با تشکر،
سردبیر مجله مجله علمی " فلسفه دین "
https://eitaa.com/bahjatpoor
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/3.mp4
جلسه سوم تفسیر سوره دخان تصویری آفلاین
استاد عبدالکریم بهجت پور
48.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره دخان استاد عبدالکریم بهجت پور جلسه سوم https://eitaa.com/bahjatpoor
03 سوره دخان استاد عبدالکریم بهجت پور.mp3
9.78M
صوت جلسه سوم تفسیر استاد بهجت پور سوره دخان https://eitaa.com/bahjatpoor
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
42.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷تفسیر سوره دخان
🌸استاد عبدالکریم بهجت پور
🌺جلسه چهارم
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
04 سوره دخان استاد بهجت پور ج 4.mp3
8.7M
🌷 صوت تفسیر سوره دخان
🌸استاد عبدالکریم بهجت پور
🌺جلسه چهارم
https://eitaa.com/mtamhid
درباره استاد بهجت پور
👇👇
حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پورمتولد 1344 در دزفول، در سال 1360 وارد حوزه علمیه شد. اساتید دوره سطح ایشان آیات معزز وجدانی، محامی، قاضی دزفولی، پایانی و اعتمادی؛ اساتید دوره خارج: آیات معزز شبیری زنجانی، هاشمی شاهرودی، وحید خراسانی، بهجت، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، و از همه مهمتر مرحوم آیتالله معرفت.
ایشان فارالتحصیل سطح 4 حوزه در رشته تفسیر و علوم قرآن است که از رساله علمی خود در سال 1380 دفاع کرد. ایشان یکی از برجستهترین شاگردان مرحوم آیت الله معرفت، عضو هیات علمی (دانشیار) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صاحب نظریه و سبک تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول) میباشد.
از مهمترین آثار ایشان میتوان به تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد و فوائد، تفسیر همگام با وحی (ج 1 تا 6)، درآمدی بر اصول تحول فرهنگی با الهام از نزول تدریجی قرآن، سیر فرهنگسازی پوشش اسلامی با رویکرد تفسیر تنزیلی، شناختنامه تنزیلی سوره های قرآن کریم نام برد.
سه اثر وزین دیگر از ایشان که با سبک تفسیر تنزیلی در دست انتشار است، عبارتند از: روش فرهنگسازی پاکدامنی در جامعه، اهداف قرآن در قرآن، قواعد تفسیر موضوعی تنزیلی. ایشان هم اکنون مدیر حوزه علمیه خواهران کشور و عضو شورای عالی آموزش و پرورش میباشند.
ایشان سوابقی همچون مدیریت مدارس حوزه علمیه قم، معاونت فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، قائم مقام نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد، معاونت آموزش حوزه علمیه قم، و ریاست پژوهشکده دانش نامه نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را در کارنامه خود دارد.
مقالات چندی در زمینه تحول اجتماعی و مدیریت فرهنگی و مباحث تفسیر و علوم قرآنی توسط ایشان نگارش شده و پایاننامههایی نیز با راهنمایی و مشاورت ایشان در حوزه و دانشگاه به ثمر نشسته است که علاقهمندان به سایتهای مربوطه مراجعه نمایند.
عناوین مقالات چاپ شده تاکنون: چرا نام اهل بیت در قرآن نیامده است؟
فرهنگ قرآن انسانی یا عربستانی
بازشناسی امدادهای غیبی در ایجاد زمینه های ظهور مهدی
سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت
بررسی آرای ذهبی درباره تاویل
بررسی دیدگاه شیعه در مورد سنت صحابه
خویش را تاویل کن «نقد نقد آیت الله معرفت»
نقش اهل بیت و صحابه در تفسیر
نقش ترتیب نزول در تفسیر تربیتی قرآن
رویکردی نو در تفسیر بر اساس ترتیب نزول
روش طرح توحید در قرآن (خداشناسی یا خدا پرستی)
اعجاز تشریعی قرآن
سلامت خردمندانه؛ مفهوم سلامت بر اساس متون اسلامی در پرستاری
تبیین ضرورت استفاده از مفاهیم اسلامی در نظریه پردازی پرستاری
بررسی تحلیل علامه طباطبایی ره از بازخواست هاورن ع توسط موسی ع
عدم اطاعت سنت، موجب کفر است.
روش کشف الگوی اسلامی مهندسی فرهنگی
سبک زندگی فاطمی
رسالت قرآن؛ پیشینه، فواید
توسعهپذیری ظرفیت فقهی قرآن
بررسی سیر تنزیلی آیات تحدی
ارزیابی دیدگاه صاحب نظران در تبیین اهداف قرآن
روش طرح مفهوم ربوبیت در قرآن (نمونه موردی پنج سوره ابتدایی نزول)
بررسی تطبیقی دیدگاه ایت الله معرفت و علامه طباطبایی در منبعیت گفتار صحابه و تابعان در تفسیر
تحلیلی بر سیر نزولی آیات الاحکام
کفتگو: تفسیر تنزیلی و کارکردهای آن در حل مسائل
نگرشی کاربردی به رفتارشناسی ملکه سبا در تعامل با مردم در تفسیر آیات 23 و 24 سوره نمل
نقش تفسیر تنزیلی در پیشرفت
ترسیم صورت بندی تطورات گفتمانی گفت وگوهای قرآنی
پیشرفت جامعه اسلامی در قرآن، عرصهها و راهکارها
تبیین روشمند و علمی بودن «بی تاثیری اختلاف قرائات بر تحریف قرآن» از دیدگاه استاد معرفت
بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه
پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه خواهران به فرمانده کل ارتش
مدیر حوزه های علمیه خواهران با صدور پیامی شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور کنارک را به امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش، تسلیت گفت.
به گزارش خبرگزاری کوثر، متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور به فرمانده کل ارتش در پی سانحه دریایی کنارک به شرح زیر می باشد:
من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه (احزاب-آیه 23)
برادر گرامی امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی «زیدتوفیقاته»
فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
وقوع حادثه دلخراش در جریان رزمایش نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که منجر به شهادت تعدادی از پرسنل خدوم آن نیروی جان برکف شد، موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
اندوه فقدان جوانان برومند برای خانوادههای آن عزیزان و نیروی دریایی ارتش که در این حادثه پرسنل زحمتکشی را از دست داده است بسیار سخت و سنگین است، اما برای سربازان اسلام که همواره در صف شهادت و مشتاق نیل به این فیض بودهاند همچون پرسنل زحمتکش ناوچه کنارک که با افتخار به این درجه رسیدهاند مقامی بس عظیم است و اکنون إن¬شاءالله در پیشگاه خداوند منان از اجر و پاداش این فیض بزرگ برخوردارند.
اینجانب این حادثه ناگوار را به محضر فرماندهی معظم کل قوا و خانوادههای داغدیده تسلیت عرض نموده و ضمن آرزوی صبر و اجر ایشان، سلامتی مجروحان این حادثه را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
جوشش اصلی فعالیت ها در مدارس علمیه اتفاق میافتد / ضرورت بازنمایی فعالیتهای بانوان طلبه
شناسه خبر : 91446
1399/02/24
جوشش اصلی فعالیت ها در مدارس علمیه اتفاق میافتد / ضرورت بازنمایی فعالیتهای بانوان طلبه
مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر مدرسه محوری گفت: جوشش اصلی فعالیت ها در مدارس علمیه اتفاق میافتد و بی اعتنایی و غفلت از مدارس، موجب چالش های سنگینی می شود.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور، پیش از ظهر امروز در نشست برخط(آنلاین) با مسؤولان روابط عمومی مدیریتهای استانی حوزههای علمیه خواهران با تبریک هفته روابط عمومی و آرزوی توفیقات روز افزون در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: امیدوارم روابط عمومی های مدیریتهای استانی، تصویری صحیح، درست و امیدبخش از حوزههای علمیه به مجموعه مخاطبین خود منتقل کنند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر بازنمایی مناسب فعالیت حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: بازنمایی صحیح می تواند به خوبی جاذبههای حوزه و طلبگی را نشان دهد، این دیده شدن مخصوص مدیران و معاونان نیست بلکه فعالیت های کارکنان مدارس، استادان و طلبه خواهر که از جامعه زنان هستند باید بازنمایی شود.
استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت های مناسبی برای رشد و تعالی خواهران طلبه آماده است ولی مشکل بزرگ این است که میبینیم خواهران طلبه هنوز خود را باور ندارند و روابط عمومی باید به طلاب در این زمینه کمک کند تا طلاب به میدان عمل آمده و به خودباوری برسند.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با تأکید بر مدرسه محوری اظهار داشت: جوشش اصلی فعالیت ها در مدارس علمیه اتفاق میافتد و بی اعتنایی و غفلت از مدارس، موجب چالش های سنگینی می شود
وی ایجاد پل ارتباطی میان طلبه های خواهر و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را بر عهده روابط عمومی های استانی دانست و افزود: روابط عمومی استان باید چشم بیدار طلبه ها باشد و گزارش نگرانی ها و دغدغه هایی که طلبه ها دارند، برعهده روابط عمومی است و آن ها باید بتوانند از طریق شما با مسؤولان ستاد در ارتباط باشند.
مفسر برجسته قرآن کریم در پایان اظهار داشت: محبوبیت روابط عمومی، محصول این است که شما زبان رسای کارکنان و طلاب مدارس و حتی هیات های امنا و خانواده های آنان نزد مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران باشید و ما اگر مدال افتخاری داریم، مدال افتخار خدمت گزاری به طلاب است و باید بدانیم چه مقدار توانسته ایم در این مجموعه اثر گذار باشیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: یکی از علائم انحراف آن است که به اشتباه خود، رنگ و لعاب دینی بدهیم و انسان حاضر نباشد خطای خود را بپذیرد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد:خدای متعال بعد از اینکه نحوه برخورد مردم مکه را با پیامبر اسلام(ص) مورد انتقاد قرار داد و آنهارا به عبرتی از تاریخ متوجه کرد و آن مساله قوم فرعون است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود:زیبایی های قرآن در بیان درگیری بین مردم جاهل و پیامبر(ص) شنیدنی است، این آیات مورد توجه مردم است در این جا نیز بحث را روی قوم موسی می برد، چون کسانی که بنی اسرائیل را به بردگی کشیده بودند و تحت فشار اجتماعی قرار داده بودند صرفا فرعون نبود بلکه قوم فرعون بود لذا بحث فتنه و آزمایش به سمت قوم فرعون کشیده شد.
وی تصریح کرد: فتنه این است که شما پدیده ای را به آتش بسپارید و در گرداب حادثه بیندازید تا میزان سلامت تا عدم خلوص روشن شود، وقتی فتنه انجام می شود خداوند خالص ایمان را نمی خواهد بسنجد گاهی فتنه برای این است که خالص فساد روشن شود.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد: یعنی همچنان که می خواهد مومن معلوم شود میخواهد درجه کفر نیز معلوم شود، وقتی قوم فرعون آزمایش می شوند قرار است درجه کفر آن ها مشخص شود، خداوند ما را گاهی در معرض دشمنی مانند جریان استکبار قرار می دهد تا درجه کفر ما مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: در این شرایط سختی، زر ورق ها و تزویرها کنار میرود، فتنه الهی گاهی برای بروز کفر است بنابراین وقتی می فرماید قبل از این مردم مکی، قوم فرعون را به فتنه آزمایش کردیم داستان فتنه از آن جا شروع شد که رسولی گرامی و ارجمند برای این قوم آمد.
مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: فرد کریم دارای سجایای اخلاقی است، مکارم اخلاق با محاسن اخلاق فرق دارد، انسانی که محاسن اخلاق دارد می تواند پابه پای رفتار دیگران رفتار کند اما مکارم اخلاق برای کسانی است که فراتر از این ها و بزرگوارانه با دیگران برخورد می کنند و منشی بزرگ دارند.
وی گفت: بررسی در سوره های گذشته در مورد حضرت موسی پی به بخشی از شخصیت کریم ایشان می بریم و این ارجمندی در رفتار موسی ظهور می کند در آیات قبل از سوره دخان تجلی یافته است، علت اینکه موسی را به شخصیت کریم معرفی می کند در سوره مریم قرآن موسی را پیش از رسالت این گونه معرفی می کند که ایشان بنده ای دارای اخلاص بود و مخلص یعنی کسی در اخلاص به کمال رسیده باشد.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود:مخلص یعنی کسی که همه ابعاد وجودش را خلوص نیت گرفته و ذوب در اخلاص شده باشد، خداوند، می فرماید موسی شخصیتی مخلص دارد، برخی نمی توانند ازطریق خلوت با خدا به او نزدیک شوند اهل علم و پژوهش و دانایی هستند اما یکی از چیزهایی که برای خدا علامت بزرگی است اهل نجوا بودن با خداست، انسانی که اهل نجواست در فرصت های مختلف ابراز اخلاص و با خدا نجوا می کند و حالتی که بزرگان در خلوت با خدا دارند را می گویند.
وی تصریح کرد: موسی چنین شخصیتی بود در اوج اخلاص و تقرب از طریق نجواها با خدا ارتباط داشت همچنین یکی دیگر از ویژگی ها که در سوره شعرا می بینیم اعتراف به گناه و اشتباه بود، وقتی در این جا مطرح می کند و فرعون او را مواخذه کرد که تو یکی از ما را کشتی گفت بله من این کار را انجام دادم و من زمانی که این کار را کردم راه را اشتباه رفتم و می گوید من فرار کردم این صداقت را دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: صراحت انسان در برعهده گرفتن خطا، بخشی از کرامت است انسان های کریم اگر اشتباه کردند اشتباهات را به گردن می گیرند در این سوره آیه 22 مساله زیباتری را مطرح می کند فرعون منت می گذارد و می گوید ما تو را بزرگ کردیم و این حرفها چیست اما نگاه موسی اجتماعی است و می گوید به من رسیدگی کردی اما قوم من را برده خود کردی.
وی افزود: برخی وقتی به جای بهتری می روند دیار و قوم خود را فراموش می کنند در حالی که ممکن است در دیار جدید به ملت خود ظلم هم داشته باشند، این نگاه بزرگ و کرامت است موسی که فریب محبت به خود را نمی خورد و درد مردم خود را دارد و نگران مردم خودش است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد:وقتی طبق سوره قرآن کریم، موسی فرار میکند در اه دو دختر را می بیند که میخواهند به گوسفندان آب بدهند، موسی در آن وقت بسیار هم گرسنه است اما گوسفندان را آب داد و تقاضای پاداش نکرد.
وی تصریح کرد: خدای متعال او را در سوره قصص به عنوان محسنین شمرد و گفت به او علم و حکمت دادیم، از جلوه های بزرگ کرامت حضرت موسی، در سوره قصص به چند جا به رسالت موسی اشاره دارد وقتی گفت رسول من هستی او رسالت را برای برادرش خواست و مقام معنوی به آن بزرگی را خواست که در اختیار برادرش باشد و این نشانه بزرگی است و بعد دلیل برتری برادر خود را ذکر می کند.
مدیر حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: در سوره اسراء که پنجاهمین سوره است ایشان را به عنوان بنده شکور معرفی کن خدای متعال وقتی می فرماید رسول کریم قبلا کرامت و بزرگی او را معرفی کرده و در این سوره ها ارجمندی موسی نزد خدا بروز میکند محبت هایی که کرده و گاهی داستان به اوج محبت داستان نزدیک می شود در سوره مریم موسی برای برادرش تقاضای رسالت کرد و ما آن را پذیرفتیم.
وی گفت: این میزان موسی نزد خداوند عزیز و ارجمند است از آغاز تولدش وحی به یک مادر برای نجات فرزند که او را شیر بده و وقتی ترسیدی آن را در سبد بگذار و در آب رها کن و نگران نباش من او را برمیگردانم و جز رسولان می کنم در سوره طاها نیز می فرماید من محبت تو را در دل ها انداخته ام حتی زن فرعون او را گرفت او را به فرزندی می گیرد فرعون با آن همه قساوت نتوانست در برابر این محبت مقاومت کند محبتی که خداوند به دل ها می اندازد بخشی از کرامت است در سوره طاها خواستم ساخته و پرداخته شوی جلوی چشم م و من تو را رها نکرده ام.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود: وقتی موسی به دلیل قتل یکی از قوم فرعون فرارکرد نزد شعیب آمد و زندگی او را نجات و به زندگی اش آرامش داد خداوند همین را به عنوان لطف بیان می کند و در سوره طاها این را می گوید و می فرماید من تو را برای خودم آفریدم و این عبارت عجیبی است.
وی بیان کرد: آرزو کنیم خداوند ما را به بندگی اش بپذیرد برای این امر باید در هنگام عبادت حضور قلب داشته باشیم و افراد باید تلاش زیادی کنند به بندگی پذیرفته شوند خداوند به موسی می فرماید تو را برای خودم آفریدم و تو برای من هستی و چقدر ارزشمند است.
مدیر حوزه علمیه خواهران یادآور شد: در سوره قصص مساله نجات موسی از دستگاه کودک کش فرعون را بیان می کند و می گوید من دل مادر تو را قرص کردم تا ابراز نکند، شیر هیچ زنی را نپذیرفت تا مادر را برساند خداوند می فرماید این رسول من است از طرفی وقتی گرفتار شد یکی آمد و او را نجات داد تا بگریزد در جایی تصمیم گرفتند موسی را بکشند اما خداوند مانع از قتل او شد.
وی تصریح کرد: قوم فرعون تصمیم گرفتند او را بکشند، ایشان شخصیتی کریم و موجودی ارزشمند در دستگاه الهی بود که از همان روز تولد به رغم مشکلات مورد توجه خداوند است در مورد پیامبر اسلام نیز در سوره ضحی به رفع مشکلات پیامبر اشاره دارد که از کودکی و در یتیمی دستان تو را گرفتم و شرح صدر دادم و باری که بر دوشت بود برداشتم، این ها عنایاتی است که خداوند به افرادی که دارای صلاحیت هستند دارند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: وقتی می فرماید من رسول کریم را به سوی قوم فرعون فرستادم، کرامت دارای معنایی روشن است خدای متعال از تعبیر عباد استفاده می کند مردم بنی اسرائیل را به بردگی گرفته بودند در بردگی انسان ها دارای اختیاری از پذیرش اطلاعت ندارد و بردگی در بند کشیدن است اما بندگی این است انسان به اختیار زیر چتر دیگری برود در این زمینه نیز انسان ها به اختیار زیر چتر شیطان می روند و لذا مسئول انحراف خودشان هستند.
وی عنوان کرد: بندگی با بردگی تفاوت دارد بنده خدا یعنی کسی که به اختیار خود آن را پذیرفته است، شما بنده گان خدا را به بندگی گرفته اید در حالی که بنده دارای کرامت است و آزاد آفریده شده است، خداوند نمیپذیرد بندگانش، برده دیگران باشند می گوید رسولانی امین هستند موسی از قوم اش درخواستی می کند اگر کسی به نام دین، به دنبال منافع شخصی خودش باشد پذیرفته نیست، موسی در کمال امانت داری آن را می گوید، یکی از علائم انحراف آن است که به اشتباه خود، رنگ و لعاب دینی بدهیم و انسان حاضر نباشد خطای خود را بپذیرد.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: رهبران جهان وقتی برای مردم چیزی را می خواهند باید از جنسی باشد که مشروعیت دینی داشته باشند نه خواست قومی و تقاضای باندی که رنگ و لعاب به آن بدهند، موسی گفت من رسول هستم و امین تام و در امانت داری این را بیان می کنم بعد می فرماید من رسول خدا هستم و تقاضای آزادی قوم فرعون را دارم، گاهی انسان ها هر کار زشتی انجام می دهند رنگ و لعاب دینی به آن میدهند در حالی که انسان باید امانت دار دین باشد به ویژه طلاب دینی باید مواظب باشند از پله دین به نفع خود استفاده نکنیم.
وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام با حضور مدیر حوزههای علمیه خواهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجتپور، مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور، دکتر تاجالدین الهلالی رئیس مرکز افتا استرالیا و استاد دانشگاه الازهر مصر برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین بهجتپور، در ابتدای سخنان خود با اشاره به ارتباط کرونا با اسلام اظهار داشت: بیماری کرونا برای انسان های غافل، ناآگاه و ستمگر پیام ارزشمندی دارد و باعث می شود چشم بشر رو به حقیقت و جهان غیب باز بشود، اما این تنها پیام کرونا نیست و این مسئله پیامی چند وجهی دارد.
وی افزود: کرونا میتواند بلا و تنبیه برای افراد ستم گر و از سوی دیگر امتحانی برای معنوی تر شدن ایمان مسلمانان و معتقدین باشد.
مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در حال حاضر بیماری کرونا مسئله ای جهانی است که کشورهای مسلمان و کشورهای ستمگر را در برگرفته و ظالمین و مظلومین درگیر آن هستند، این امتحان نسبت به مسلمانی که ستم کشیده اند موجب افزایش ظرفیت ها و برای ستمگران موجب تنبیه می شود.
وی با اشاره به بلایایی که در زمان فرعون نازل شد تصریح کرد: در قرآن داستان انواع تنبیه ها و بلایایی که بر قوم فرعون نازل شد، آمده است اما قوم بنی اسرائیل هم در همان شهر و همان محیط حضور داشتند، بنابراین این بلایا برای بنی اسرائیل امتحانی بود که ظرفیت هایشان را رشد داد و تنبیهی برای آل فرعون بود تا از راه اشتباهشان روی برگردانند.
حجت الاسلام و المسلمین بهجتپور با اشاره به ظهور منجی عالم و گسترش دین اسلام در سراسر کره زمین اظهار داشت: با ظهور منجی دین اسلام جهان هستی را تصرف خواهد کرد و مسلمانان، جهان را اداره خواهند کرد، بنابراین ما باید برای آن دوره بسیار سخت آماده بشویم و مسئله کرونا، یکی از فرصت هایی است که ما را برای ملاقات آن ایام و تحمل آن دوره سخت آماده می کند.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به قدرت محض پروردگار اظهار داشت: خداوند متعال برای تذکر و تنبیه بشر نیاز به سلاح های بزرگ و گسترده ندارد، مثال آن ویروس کرونا است که بخاطر کوچکی بسیار زیاد قابل دیدن نیست اما همین ویروس انسانهای زیادی را زمین گیر و اقتصاد، امنیت و قدرت کشورهای ابرقدرت را دچار چالشهای جدی کرده است.
مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: انسان باید بپذیرد که در برابر خداوند که قدرت مطلق و عظمت محض است با روحیه غرور و تکبر برخورد نکند.
استاد برجسته حوزههای علمیه با اشاره به نظام و قوانین عالم هستی اظهار داشت: جهان تابع نظم و قوانین بسیار دقیقی است و دانشهایی که انسان کسب می کند، محصول این نظام قوی است، اگر اتفاقی مانند کرونا، سیل و ... در جهان رخ می دهد، به این دلیل است که ما از مسیر طبیعی پدیده ها خارج شدهایم.
حجت الاسلام و المسلمین بهجتپور در ادامه به شرح وظایف دانشمندان و علمای اسلام پرداخت و گفت: وظیفه علما دین در این شرایط این است که به استقبال حل عینی این پدیده بروند، در طول تاریخ پدیدههای ناگواری به بشر نازل شده که افرادی را به کام مرگ کشانده است ولی انسان نباید دست از تلاش بکشد بلکه باید تلاش کند تا مشکلات رو حل کند.
مفسر برجسته قرآن کریم یکی از عرصه های عبادت خداوند را تلاش برای حل مشکلات مردم دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف علمای دین اسلام، این است که دانشمندان و مردم مسلمان را برای حل مسئله کرونا و درمان آن ترغیب کنیم تا گره از مشکلات مردم باز شود.
وی دعوت مردم به دعا برای ریشه کن شدن این ویروس را ضروری دانست و گفت: علمای اسلام باید مردم را به سمت دعا هدایت کنند و مردم باید بدانند که خداوند متعال، وجود قدرتمندی است که می تواند این بلاها را از دفع کند، لذا به میزانی که ما دعا به درگاه خداوند ببریم و به میزانی که ستم را کنار بگذاریم، سرعت درمان این بیماری بیشتر و امکان دست یابی سریع تر به درمان فراهم خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین بهجتپور یکی دیگر از وظایف علمای اسلام را دعوت به صبوری و شکیبایی دانست و تصریح کرد: همواره باید تربیت اسلامی مورد توجه قرار بگیرد و پاداش صابران و کسانی که شکیبا بودهاند باید گوشزد شود، بسیاری افراد از این ویروس آسیب های مالی و جانی دیدهاند که بخشی از آنان در حال تنبیه هستند اما در این عرصه مسلمانان آزمایش می شوند و آزمایش آنان، میزان صبوری و شکیبایی آنان است.
مدیر حوزه های علمیه خواهران امیدبخشی به مردم را از بزرگترین وظایف علمای دین اسلام دانست و گفت: در اینگونه حوادث، بعضی از افراد که ظرفیت مناسبی ندارند مایوس می شوند، علمای اسلام باید در این مواقع مراقب باشند که مردم مایوس و نا امید نشوند و امیدبخشی به مردم از بزرگترین وظایف علمای اسلام است.
کرونا ناشی از جنایات ظالمان و ستمگران است
در قسمتی دیگر از این وبینار، دکتر تاج الدین الهلالی به بررسی کرونا از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: با وجود این که ویروس کرونا برای انسان ها شر و بلا بود، در عین حال خیر هم بود که میلیون ها انسان را وارد خانه هایشان کرد و مراکز فسق و فساد را به تعطیلی کشاند.
وی در ادامه افزود: کرونا زمین را به آسمان پیوند داد و انسان هایی را که همواره به زمین دل بسته بودند، متوجه آسمان کرد، کرونا کشورهای اروپایی را که تا دیروز کشور های ضعیفتر را غارت می کردند، به بلا و عذاب و بدختی دچار کرد و ثابت کرد که اگر به عدالت توجه نکنیم، شر و بلا بدون ویزا به کل دنیا سفر خواهد کرد.
رئیس مرکز افتا استرالیا تصریح کرد: علما و دانشمندان باید شجاعت داشته و دلیل پیدایش این ویروس را مورد بررسی قرار بدهند، این ویروس کوچکی که دنیا را فلج کرده است ناشی از جنایات و فسادی است که صیهونیسم در فلسطین، دولت های ظالم در یمن و غارتگرهای ستمگر در سوریه ایجاد کرده اند و این ویروس ناشی از همه این فساد ها است.
استاد دانشگاه الازهر مصر اظهار داشت: اگر دنیا شاهد پیروان های حقیقی حضرت موسی و حضرت عیسی در کشورهای ستمگر بود، هرگز این بلا بر مردم نازل نمی شد و این ویروس برای آگاهی ما از این همه فساد به وجود آمده است.
وی افزود؛ این ویروس آمده است تا زمینی را که به فساد آلوده بود، به آسمان آگاه کند، ویروس کرونا نازل شده تا انسانها را از فسادهای زمین آگاه کند و اگر ما روح انسانیت و عدالت را بها دهیم و با ظلم و ستم مبارزه کنیم، می توانیم کرونا را از بین ببریم و آن را شکست بدهیم.
گفتنی است این وبینار، به صورت آنلاین از وبگاه live.whc.ir پخش شد و بیش از 250 نفر از کشورهای ایران، امریکا، انگلستان، ایرلند، استرالیا، افغانستان، امارات و ... به صورت زنده این گفت و گو را مشاهده کردند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران :شرایط فعلی حوزه های علمیه خواهران در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به گذشته تغییراتی زیادی داشته و همین موضوع موجب ایجاد چالشهای مختلفی شده است.
به گزارش خبرگزاری کوثر، نشست آنلاین حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور و معاونان مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با مسؤولان حوزه علمیه خواهران قزوین صبح امروز برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور اظهار داشت: باتوجه به تغییرات فرهنگی جامعه، شرایط فعلی حوزه های علمیه خواهران در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به گذشته تغییراتی زیادی داشته و همین موضوع موجب ایجاد چالشهای مختلفی شده است.
وی گزارش مسئولان استان قزوین را بسیار امیدبخش دانست و گفت: توان هر تیم یا مرکز مدیریت، با قدرت حل مسئله سنجیده می شود و اگر مشکلاتی که سر راه ایجاد می شود به خوبی مرتفع شود، آن مرکز به عنوان یک جریان کارآمد شناخته خواهد شد.
مدیر حوزه علمیه خواهران تسهیل در آموزش خواهران را بسیار ضروری و مهم دانست و گفت: تحصیل طلبه های خواهر باید همراه با بیش ترین امکانات باشد تا تحصیلی هموار و آرامش بخش داشته باشند لذا مدارس علمیه خواهران باید مجهز به شیرخوارگاه، مهدکودک، فضای ورزشی و فضاسازی مناسب باشد.
مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: اگر مدرسه ای به دنبال پرورش طلبه خواهر پژوهشگر است، باید تمامی نگرانی شخصی که به عرصه پژوهش ورود می کند را برطرف کند.
توسعه سطح ۳در استان قزوین ضرورت دارد
حجتالاسلام والمسلمین رضا کاظملو در ابتدای این نشست اظهار داشت: اعتقاد ما بر مدرسه محوری است و تلاش میکنیم تا مدرسه جایگاه تربیتی و پرورشی خود را پیدا کند.
وی افزود: فعالیت پیوسته با موسسین، تشکیل گروههای خیرین و ایجاد هماهنگی میان موسسان و مدیران مدارس از جمله اقدامات حوزه علمیه خواهران استان قزوین است.
حجتالاسلام والمسلمین کاظملو با اشاره به ضرورت احداث مدرسه علمیه خواهران سطح ۳ در استان قزوین بیان کرد: توسعه سطح ۳ در استان و افزایش رشتهها از جمله فعالیتهای در دست اقدام است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.
مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین با تأکید بر تقویت بنیه علمی و تبلیغی طلاب خواهر عنوان کرد: در مسئله استفاده از ظرفیتهای خواهران نخبه، شایسته است که ما تمام توان خود را برای رشد و بالندگی آنها به کار بگیریم و با حمایت و معرفی نخبگان حوزه های علمیه خواهران، جایگاهشان را حفظ کنیم.
زیرساختهای لازم برای احداث مدارس فراهم شود
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین واحدی با تشکر از اقدامات و زحمات انجام شده در استان قزوین گفت: در استان قزوین فعالیتهای خوبی صورت گرفته است و امیدوارم که همچنان نیز شاهد این اقدامات و حتی اقدامات بزرگتری باشیم.
برای احداث مدرسه علمیه خواهران باید زیرساختها و بسترهای مختلف فراهم شود تا بتوانیم مدارس را احداث کنیم و به حد ایدهآل برسیم.
وی ضمن تقدیر از مدیران مدارس علمیه خواهران قزوین ادامه داد: هیئتامنا مدارس علمیه خواهران استان قزوین فعالیتهای بسیار خوبی داشتهاند و امیدواریم که این همکاری همچنان ادامه داشته باشد
لزوم استفاده از ظرفیت دانشآموختگان در زمینه پذیرش
حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل در ادامه این نشست با اشاره به فعالیتهای انجام شده در استان قزوین در زمینه پذیرش حوزه علمیه خواهران بیان کرد: در مدیریتهای استانی باید توجه ویژهای به دروس اقتضایی داشته باشیم و این فرصت بسیار مناسبی است که باید از آن بهره ببریم.
وی به استفاده از ظرفیت دانشآموختهها در راستای پذیرش حوزههای علمیه خواهران گفت: دانشآموختگان استان قزوین فرصت و ظرفیت بسیار مناسبی برای تبلیع پذیرش حوزههای علمیه خواهران هستند و باید از این ظرفیت بهره مناسب را ببریم.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران با اشاره به توسعه رشتهها در سطح ۳ عنوان کرد: نباید از شاخصههای اصلی در راهاندازی رشتهها غافل شویم لذا باید بهترین استادان را برای آموزش طلاب استفاده کنیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: اگر اولین قدم در ایمان را درست برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتها میگیرد و به کمال میرساند.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در چهاردهمین جلسه تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد با تفسیر آیاتی از سوره دخان در ابتدا با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار داشت:امیدواریم در شب قدر بهترین بهره را برده باشیم و سرنوشت نیکی را از خدای متعال برای خود مقدر کرده باشیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران پیرامون تفسیر آیاتی از سوره دخان افزود: طبق آیات، در روز فصل و رستاخیز هیچ مولایی از هیچ مولایی نمی تواند غنا و بی نیازی ایجاد کند و هیچ کس مانع اراده الهی نمی شود و هیچ کس بار دیگری را بر دوش نخواهد کشید و هیچ کس دیگری را یاری نخواهد کرد مگر آنان که مشمول بخشش خداوند باشند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود:در این ویژگی هایی که می گوید مراد از افرادی که یاری نمیشوند مجرمان هستند، اما آنان که مجرم نیستند یاری می شوند پس این نفی مطلق نیست که خدا از آن تعبیر می کند و عدهای نیز مشمول رحمت الهی می شوند، در این خصوص روایاتی وجود دارد که نشان دهنده بخشش و یاری شدن عده ای هستند.
وی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود آن که مشمول رحمت الهی است ما هستیم و خدا ما را استثناء کرده است، آیا این روایت بدان معناست که دیگر مومنان مشمول رحمت نیستند؟ نه این گونه نیست، امام می فرماید ما هستیم که خدا ما را یاری می کند ما نیز به وسیله قرآن و پیامبر(ص) یاری می شویم آیا مفهوم چنین روایاتی انحصار این امور به اهل بیت(ع) است نه این گونه روایات که از اهل بیت(ع) دیده میشود مفهوم اش این است حضرت در این جا امید به اهل بیت(ع) و یاری شدن توسط خدا را می دهد و نحن یعنی ما ممکن است شامل شیعه و هم امت گذشته شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: وقتی چنین روایاتی را در منابع اسلامی می بینند، مفهوم اش و اثبات رحمت برای اهل بیت(ع) یا شیعیان و سلب رحمت از همه اقوام گذشته و پیروان انبیا نیست در شرایطی که امت اسلامی به گروههای مختلف تقسیم شده است و گروهی عامدا و عالما از مسیر پیامبر(ص) فاصله گرفتهاند، امام امید بهشتی می کند و فرقه ناجی را معرفی می کند یعنی ما و شیعیان این ها مشمول رحمت است میان امت ما این مفهومش این نیست دیگران در دیگر امت ها مشمول قرار نگرفتند یا منظور اهل بیت(ع) باشند دیگر متقیان و مومنان نیز مشمول رحمت هستند و امام اکمل آن را توضیح می دهد.
وی خاطرنشان کرد: با این نگاه فضایل مربوط به اهل بیت(ع) را ذیل آیات ببینیم روایات منحصر در اهل بیت(ع) نیست بلکه توضیح می دهد کسانی که هستند گل سر سبد افراد مشمول رحمت هستیم،همچنین مساله غنی شدن مطرح است هیچ مولایی از هیچ مولایی غنایی نمی بخشد؛ امام می فرماید البته ما غنا می بخشیم یعنی اینکه گفته می شود اگر استثنا را ببریم مفهومش این است کسی که ولایت امام علی(ع) را پذیرفته و سبک زندگی اش به گونه ای تغییر می کند که این فرد دربارهاش احکام تند صادر نمی شود چون حیات و زندگی اش نور و مسیرش پیروی است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد: در واقع به این معناست اگر این استثناء را به رحم الله ببریم مفهوم ش این است ولایت به درد کسی نمی خورد در آن روز مگر ولایت ما می تواند به درد او بخورد و ما می توانیم بلاها را از کسانی که ولایت ما را پذیرفته اند دور کنیم و بدان معناست کسانی که تحت ولایت اهل بیت(ع) قرار می گیرند نه اینکه هر خطا و جرمی انجام بدهند روز قیامت نیز به دلیل ولایت ما نجات پیدا می کنند، اصلا مفهوم این روایات این نیست بلکه ولایت ما رفتار پیروان و شیعیان را در دنیا چنان تغییر می دهد که گرفتار عذابها و احکام سخت خدا قرار نمی گیرند.
وی گفت: خدا اهل بیت(ع) را غنی کرده است و شیعیان نیز مشمول رحمت الهی هستند یعنی در دنیا چون ولایت آن ها را داشتیم و مسیری را رفته ایم که گرفتار جهنم نشویم و در صراط مستقیم حرکت کردهایم و کسی که در طریق امام علی(ع) باشد و در این مسیر حرکت کند مشکلی ندارد که درباره آن احکام تند صادر شود تا ولی او بیاید نجاتش دهد؛ مفهوم این است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: پس این روایات مفهومش این است کسی که تحت ولایت خدا قرار گرفت و ولایت پیامبر(ص) و معصوم را پذیرفت سبک زندگی اش به گونه ای تغییر می کند که این فرد درباره اش احکانم تند صادر نمی شود چون حیاتش طیبه و مسیرش سعادت است بنابراین استثناء می شود و اصلا این ها عذاب متوجه آن ها نمی شود، در آن روز هر کس با امام خود هست و ولایت امامی را که دارد که یک عمر او را پیروری کرده است و یک عمر او را به سمت نور برده است.
وی بیان کرد: چنین انسانی مشمول عذاب نمی شود پس این روایت در مورد اهل بیت(ع) و پیروان اهل بیت(ع) درست است، اگر شاد هستیم که زندگی مان رنگ و روی اهل بیت(ع) دارد و در حزن آن ها غمگین هستیم و در شادی آن ها شاد می شویم و خود را شیعه و پیرو قلمداد می کنیم چون همین حالا زندگی ما را تغییر می دهیم تا در آینده گرفتار پیچ های سخت نشویم از اول راه را درست می رویم تا نیاز به این شرایط سختی نداشته باشیم اگر در آن جا شفاعتی هست.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور توضیح داد:پس این آیه با این که پیچیدگی هایی که دارد خدای متعال دو برخورد سلبی و ایجابی کرد یک جا فرمود کسانی که مجرم باشند گرفتار می کند و هیچ شفاعتی را برای آن ها نمی پذیرد و هیچ اراده ای نمی تواند در برابر عذاب من مانع شود حتی شیران بار گناه پیروان خود را بر دوش نمی کشد این نیاز به قدرت غالبی دارد گاهی می گوئیم ما محکم ایستاده ایم مگر اینکه محکم باشد عقب می کشیم خدا می فرماید من نفوذ ناپذیر هستیم مقلوب جریان مخالف نمی شوم.
وی بیان کرد: خداوند می فرماید در تصمیمی که گرفته ام کسی نمی تواند من را مغلوب کند و خدای متعال تسلیم قدرتی قرار نمی گیرد س انتظار نداشته باشیم مولایی بیاید و اراده های خدا را غلبه کند این چنین خوابهایی را نبینید و خداوند رحیم است، یعنی می داند شما انسان ها در این مسیر لغزشهایی دارید اما اصل یعنی ولایت را درست کرده اید و در مسیر بیرق ولایت حرکت کردید و زیر بیرق ولایت پیامبر و اهل بیت هستید و تلاش کردید در این مسیر حرکت کنید اما گاهی طوفانی می شود و از دست شما خارج می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: خداوند به اراده های شما مزد می دهد و به نیت های پاک شما توجه دارد و یا اینکه می خواستی اما شرایط برای تو هموار نبود خدای متعال مهربان است و این ها را میداند و به چنین افرادی با مهر و محبت رفتار می کند خداوند در این جا رحیم را به کار برد، فرق میان رحمان و رحیم است، رحمان یک رحمت عام و گسترده است و شامل همه می شود مومن و غیر مومن نمی شناسد همه ما مشمول رحمانیت الهی می شویم و هر کس تلاش کند به مطلوب دست می یابد و مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد ممکن است مسلمانی باشد زحمتی نکشد خدای متعال به او نمی دهد این قاعده الهی است و این رحمت رحمانی است.
وی ادامه داد: خدای متعال به همه بندگان اسباب زندگی و نعمات را می دهد اما رحمت رحیمی حساب دیگری دارد باید دل قرص باشد و شک و تردید باید رفع شود خدا می فرماید تو یک قدم بردار من مسیرت را تثبیت می کنم چه بسا افرادی که با کوچکترین شک، از مسیر خارج می شوند گاهی انسان با رویدادی دلش محکم می شود در دنیا این است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور گفت: اگر انسان مرتبه ایمان را اولین گام را به درستی برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتهای میگیرد و جلو می برد یکی از جلوه های ولایت الهی است در قیامت رحمت خاص را نیاز داریم اینکه اجازه بدهند شفاعت و یاری شویم اولیای الهی دست ما را بگیرد ما مشمول رحمت الهی می شویم مومنین تلاش می کنند رحمت رحیمی را به دست بیاورند که رحمت الهی رحماتی جز در موارد هلاکت انسان تضمین شده است و به همه ما می دهند، حیات دنیا ماندنی نیست روز فصل رسید و آن روز دارای چنین ویژگی هایی است در آن جا صحبت از یک غذاست که فقط مربوط به جهنم نیست گرچه در جهنم هم هست در صحرای محشر نیز مردم گرسنه می شوند و آب می خواهند، زقوم طعامی است که برای آن هاست.
وی تصریح کرد: تنظیم بحث ها در قرآن کریم بسیار دقیق است این گیاه و درخت ریشه اش در جهنم است اما تا محشر کشیده می شود، پیامبر قبلا فرموده است برای این مجرمان که غذای جهنمیان زقوم است در مورد ابوجهل روایت است که خرما و کره می خورد و می گفت این همان زقومی است که محمد ما را از آن می ترساند، برای تهدید مجرمان نیست پس برای اهل ایمان است که دل ما را آرام کند این ها که زندگی خوش و خرمی دارند دائم نمی ماند خدا انسان را آزمایش می کند پس صبور باشید دارد در باره مجرمین با شما سخن می گوید کسی که عادل است کسی نیست این مجرمان را همین گونه بدون انتقام نگاه دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: خداوند براساس رفتار انسان در نیکی یا جرم، با او رفتار میکند و این از حکمت متعالی پروردگار سرچشمه میگیرد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در سیزدهمین تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد با تفسیر آیاتی از سوره دخان اظهار داشت: طبق این آیات، خدای متعال دریچه ای از عالم غیب به روی انسان گشوده است و همه تحولات در عالم غیب رقم می خورد و در شبی به نام قدر، اراده ها و ظرفیت های مناسب ایجاد می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: خداوند می فرماید این گونه نیست که همه مردم به آن یقین داشته باشند و عده ای برخورد همراه با شک و تردید دارند و به همین علت با دین بازی می کنند و مسائلی که از زبان پیامبر(ص) و انبیای گذشته شنیده اند آن را مورد تهمت و آزار قرار می دهند.
وی تصریح کرد: خداوند می فرماید با این ها از طریق فشارهای موردی تلاش می کنیم تا به مسیر ایمان بازگردند و نسبت به پیامبر(ص) و گفته های آنان تجدید نظر کنند و در مقابل بسیاری ممکن است اظهار ایمان کنند به علت اینکه تحت فشار هستند لذا خیلی زود به حالت اول برمی گردند و برای این افراد چاره ای جز انتقام باقی نمی ماند تا در صف مجرمان قرار بگیرند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: در این آیات خداوند قوم فرعون را توصیف می کند که کار را به جایی رساندند که در آزار موسی که کار با انتقام تمام شد سپس مرحله بعدی از انحطاط و انحراف را توضیح می دهد چرا انسان رفتارش مجرمانه می شود چون خود را در برابر خدا مسئول نمیداند و حیات را در همین دنیا می داند و تصور می کنند که فقط آمده ایم و می میریم و زندگی تمام می شود کسی که چنین تصوری دارد با دستگاه دین و رسول خدا این گونه برخورد می کند.
وی بیان کرد: عدم ایمان به مساله حیات مجدد و مسئولیت انسان در برابر خدا موجب می شود انسان جهنمی شود کسانی که خویشتن دار باشند پیش بینی می شود عاقبت به خبر می شوند بنابراین یک نظام پیوسته برقرار می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: آیه 34 سوره دخان ایده افراد را به خوبی مشخص می کند این ها می گفتند یک مرگ اول بیشتر نداشتیم و در یک حیات دیگر گسترش پیدا کنیم و بعد از خلقت دیگری داشته باشیم این گونه نیست، سپس تقاضایی می کنند و می گویند اگر راست می گوئید پدران ما را زنده کنید در این دوره مومنین در مکه شناخته شده اند و کفار چنین تقاضایی از رسول خدا می کنند.
وی گفت: خطاب آیه خطاب به کسانی است که شک داشتند اما به مجرم تبدیل می شوند اگر کسی در شک توقف کند آخر کارش به بسیاری از مسائل ختم می شود مفهوم این نیست از اول اعتقادی ندارند گاهی گرفتار شک می شوند و این موریانه همه گذشته آن ها را نابود می کند، انسانی که گرفتار شک می شود و شک را برطرف نمی کند بازنده است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد:اگر انسانی گرفتار شک شد نباید کوتاهی کند کم کم ادامه پیدا می کند گاهی انسان با یک مصیبت شک می کند که چرا خدا حاجت من را نداد این آرام آرام تا مرحله جرم می برد این نگاه روانشناختی قرآن بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب حکیم حرف های زیادی برای ما دارد این نیست مگر مرگ اول ما و در این باره اتلاف شده است ظاهرا مرگ را مناسب تر بگیریم اما مرگ اول چیست در سوره غافر مساله دو مرگ و دو حیات مطرح شده است دو بار ما را میراندی و دو بار زنده کردی، ما مرده بودیم بعد خداوند ما را احیا کرد و ان حیات اول است بعد ما را میرانده است.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: در سوره عبس بیست و چهارمین سوره ای که به پیامبر نازل شده است ما مرده بودیم زنده شدیم و ما را میراندند بعد ما را دوباره حیات دادند پس اولی مرگ بود لذا علما در این باره بحث کرده اند دو تا میراندن یعنی چه ؟حال ببینیم مرگ اول چیست؛ در چند جا موت اول مطرح شده است برخی گفته اند خداوند به انسان حیات می دهد بعد می میراند بعد در برزخ زنده می کند و در روز حشر دوباره میمراند و زنده می کند تا در روز رستاخیز زنده باشند این ها حیات دنیا را در نظر نمی گیرند تفسیر دوم این است ما را از رحم میراندی و بعد در دنیا زنده کردی و از رحم دنیا میراندی و در رستاخیز زنده کردی .
وی افزود: هر کس بمیرد قیامتش شروع شده است و این را جز رستاخیز گرفتند ما مرگ ها و حیات های مختلف داریم هنوز قیامت نرفته است که اغراق کند وقتی می فرماید هنوز قیامت نرفته است که اغراق کند و در دنیاست می گویند ما یک مرگ اول نداشتیم دو تفسیر دارد یکی این است قبل از به دنیا آمدن یک بار مرده بودیم حیات به ما دادند تفسیر می کنند ما بعد از اینکه مرده بودیم زنده شدیم دگر نمیمیریم و از طرقی تناسخ منتقل می شویم، من روح دارم در این کالبد و به کالبد دیگری می رود و دیگر مرگی وجود ندارد.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در بین عرب های جاهل قائل به تناسخ بودند همچنین هندوها معتقد هستند بدن ها حامل یک روح است که متعدد در این بدن ها حلول می کند نظام جزا این گونه است وقتی انسانی بزرگ و شریف بودی رفتار نادرست کرد در جسم کودکی فقیر حلول می کند و می گویند طبقه نجسهاست باید طوری رفتار کنند با طبقه پولدارها درگیر نشوند و اعتراضی نکنند تا می گویند این طبقه نجس ها باید طوری رفتار کنند با پولدارها تا در جسد طفلی از خانواده ثروتمند باز گردند و بزرگ شوند لذا طبق نجس ها سعی می کردند نگاهی به طبقه ثروتمند نکنند.
وی عنوان کرد: عرب ها نیز می گفتند روح وقتی می میرد در پرنده ای به نام هامه حلول می کند تا اندازه جغد می شود و کنار میت می ماند احتمال دوم همین مرگ طبیعی است آنها معتقد بودند مرگ در دنیا مرگی است که حیاتی ندارد و به قیامت ایمانی نداشتند و می گفتند بعد از مگر در فضای جدید دیگری قرار نمی گیریم، در حالی که در این آیات می گوید شما بعد از مرگ توسعه و حیات پیدا می کنید و از واژه نشر استفاده می کند یعنی نشر و گسترش پیدا می کند گفتند یکی از پدران ما را که در قیامت انتشار یافته است را به ما نشان دهید گفتند یکی از نیکان ما را زنده کن تا ببینیم.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: خدای متعال به این تقاضا پاسخ مثبت نمی دهد تقاضا کردند فرشتگان را بیاورند تا با آنها حرف بزنیم و یا مردگان را زنده کنیم می گوید اگر مردگان نیز با این ها حرف می زدند و فرشتگان را محشور می کردیم این ها افرادی نبودند که ایمان بیاورند وقتی کسی گرفتار شک است هر برهانی بیاوریم باز هم مقابله می کند این نگاه روانشناختی آیات است برای اینکه تنبیه شان کند مثالی از قوم توبع می گوید این مجرمان قبل از پیامبر بهتر هستند.
وی گفت: منطقه یمن و پادشاهان را به نام توبع می شناختند یعنی پادشاهی که پیروان زیادی داشتند، برخی گفتند خودش رسول بوده است و توبع یکی از انبیا بوده است آیه می فرماید من این قوم را نابود کردیم کلید نابودی این ها نیز جرم شان بود مجرم کسی است که ارتباط خود را با خدا قطع می کنند و جرم جز شخصیت آن ها می شود مجرم است در این آیه به جای اینکه تقاضای آن ها را انجام دهد میگوید مراقب باشید شما از قوم تبع بهتر نیستید اگر از نظر پیروری، بعد شروع می کردند به انحراف و از پیروی فاصله گرفتند گاهی نیز مردمی متدینی بودند که از مسیر تدین برگشتند مانند بنی اسرائیل و قوم نوح و دوره خوبی داشتندپادشاهی بود که به احترام رسول ندیده شهر مکه را تخریب نکرد و برای همین مثالی می زند و می گوید همین قوم وقتی به سراغ جرم رفتند نابود شدند مانند قوم لوط که آدم های خوبی بودند اما به دلیل بخل خود رفتار بدی برای مهمان های خود در پیش گرفتند و وقتی مجرم شدند نابود شدند خداوند براساس رفتار انسان ها با آن ها رفتار می کند و اگر در مسیر جرم بود تنبیه می کند.