هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 22.mp3
10.44M
📙برگزاری بیست و دومین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
⏰ مدت زمان فایل:28:59
⏹#جلسه_بیست و دوم
🔶 موضوع: بررسی گام سوم فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن: گام هنجارسازی پاکدامنی در میان جامعه مدینه بر اساس آیه یکم از سوره مبارکه طلاق و آیات 2 و 3 از سوره مبارکه نور. 🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
جلسه تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور هم اکنون در این آدرس در حال پخش است. http://live.whc.ir/
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
جلسه تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور هم اکنون در این آدرس در حال پخش است. http://live.whc.ir/
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
استفاده از جلسات تفسیر سوره #دخان استاد #بهجت_پور در ماه مبارک امسال به صورت آفلاین و دانلود فایل تصویری
👇👇👇
🌷جلسه نوزدهم
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/19.mp4
🌷جلسه بیستم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/20.mp4
🌷جلسه بیست و یکم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/21.mp4
🌷جلسه بیست و دوم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/22.mp4
موسسه فرهنگی تمهید قم
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
به حمد الله در ماه مبارک رمضان امسال با توجه به تعطیلی جلسات تفسیر، اما این فرصت فراهم شد که در پای درس تفسیر #مفسر #تنزیلی #قرآن کریم حضرت حجت الاسلام عبدالکریم #بهجت_پور در سوره #دخان بنشینیم و این توفیق نصیب کانال موسسه شد که بتواند با بازنشر این جلسات، خدمتی کوچک به ساحت قرآن انجام دهد.
برای آسان شدن دانلود این جلسات به صورت صوتی بر آن شدیم تا لینک جلسات را به صورت یکجا در اختیار علاقه مندان قرار دهیم تا سریعتر بتوانند به دانلود آن مبادرت نمایند.
لینک دانلود صوت تفسیر سوره دخان استاد عبدالکریم بهحت پور در کانال موسسه فرهنگی تمهید در ایتا
👇👇👇
🌹جلسه اول
https://eitaa.com/mtamhid/641
🌹جلسه دوم
https://eitaa.com/mtamhid/647
🌹جلسه سوم
https://eitaa.com/mtamhid/657
🌹جلسه چهارم
https://eitaa.com/mtamhid/660
🌹جلسه پنجم
https://eitaa.com/mtamhid/663
🌹جلسه ششم
https://eitaa.com/mtamhid/666
🌹جلسه هفتم
https://eitaa.com/mtamhid/673
🌹جلسه هشتم
https://eitaa.com/mtamhid/675
🌹جلسه نهم
https://eitaa.com/mtamhid/681
🌹جلسه دهم
https://eitaa.com/mtamhid/689
🌹جلسه یازدهم
https://eitaa.com/mtamhid/703
🌹جلسه دوازدهم
https://eitaa.com/mtamhid/715
🌹جلسه سیزدهم
https://eitaa.com/mtamhid/730
🌹جلسه چهاردهم
https://eitaa.com/mtamhid/732
🌹جلسه پانزدهم
https://eitaa.com/mtamhid/749
🌹جلسه شانزدهم
https://eitaa.com/mtamhid/750
🌹جلسه هفدهم
https://eitaa.com/mtamhid/754
🌹جلسه هجدهم
https://eitaa.com/mtamhid/756
🌹جلسه نوزدهم
https://eitaa.com/mtamhid/774
🌹جلسه بیستم
https://eitaa.com/mtamhid/777
🌹جلسه بیست و یکم
https://eitaa.com/mtamhid/779
🌹جلسه بیست و دوم
https://eitaa.com/mtamhid/781
موسسه فرهنگی تمهید قم
https://eitaa.com/mtamhid
استاد بهجت پور در ذیل نکات روش شناختی سوره قلم در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی پیرامون آیات استثنایی سوره ها:
👇👇👇
یکی از چالشهای مهم در فهم انسجام و سازواری قرآن، آیات استثنایی است. نمونهی آن در این سوره ادعا شده بود. ادعای وجود آیات استثنایی از منطق و برهان قوی برخوردار نیست. عمده مشکل دراینباره، به تصور نادرست اشخاص از قرآن بر میگردد؛ آنها از قرآن نظمی مشابه کتب تألیفی و مکتوبات علمی انتظار دارند و یا این متن را در عداد کتب آموزشی ارزیابی کردهاند، حالآنکه قرآن، نگارش متنی شفاهی است که با رویکرد تربیت عملی و میدانی مخاطبان اولیه، نازل شده و مطالب جاودانهی خود را در لابهلای گفتوگو با مخاطبان اولیه جا داده است. قرآن با این زوایهی دید، انسجام یافته، و هیچگاه دچار بریدگی و شکستگی مضامین نمیشود. شرقشناسان و اشخاصی که قرآن را جَستهجسته و بریدهبریده میبینند، با پیشفرضهای نادرستی سراغ قرآن میروند، و مشابه متون مدرسهای، علمی، و منابعی که واجد قضایای کلی و آموزشی است، قرآن را ارزیابی کردهاند، درنتیجه به وحدت و انسجام قرآن دست نیافته، و دچار سردرگمی شدهاند.
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره #انشراح (مکی 12)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
استاد عبدالکریم #بهجت_پور
#مهم و #زیبا و #خواندنی
#کشف فقط با توجه به #سیرـتنزیلی سوره های قرآن
لذت ببرید از #روش قرآن در نهادینه سازی مفاهیم دینی
👇👇👇
٤. تاکنون از میان دوازده سورهای که در ترتیب نزول بررسی شد، بخش عمدهی آنها خطاب به پیامبر اکرم بود.
این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخنگویان و مُبَلّغان دین را در منظومهی هدایتی ـ تربیتی دینی بهخوبی نمایان میسازد.
در اینجا جهت یادآوری، محتوای سورههای گذشته را مرور می کنیم:
الف) در سورهی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آنکه پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام میکند.
ب) خدای متعال در سورهی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمتها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، ابتدا تسلی داده، تشویق میکند، و از بیصبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر میدارد.
ج) در سورهی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنانکه از سورهی مدثر استفاده میشود ـ آماده میسازد و وی را به فارغ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر امر میفرماید.
د) خدای متعال در سورهی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت بر لباس، اجتناب از پلیدیها و دوری از منتگذاری و زیادهطلبی امر کرده و از او میخواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد.
ﻫ) در سورهی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دلجویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید مینماید.
و) خدای متعال در سورهی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبههی جنون، بخل پیامبر اکرم و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام میکند.
ز) سورهی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسیهای آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد میشود، متذکر میشود.
ح) خدای متعال در سورهی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونههایی از عذابهای دنیوی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر میکند.
ط) سورهی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد میکند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایستهی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤالکنندگان، و ذکر نعمتهای پروردگار امر میکند.
در سورهی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته شدنِ آسانی از دل سختیها، حضرت را برای پذیرش سختیهای جدید آماده کرد.
ذکر این نکته ضروری است که حجم این گفتوگوهای مستقیم، چهرهی اصلی غالب سورههای آغاز نزول قرآن را تشکیل میدهد؛ این موضوع، خود ضرورت اهتمام بسیار زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی را در آغاز دعوت دینی نمایان میسازد؛ زيرا اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دینداری و ارزشهاي موجود در دین باشند، و برای بهعهدهگرفتن بار دعوت دینی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند.
https://eitaa.com/bahjatpoor
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره انشراح (مکی 12)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
١. خدای متعال حتی درمقام ایجاد انگیزه برای رسول اکرم ص، به یادآوری نعمتهای خود بر او میپردازد. از این مطلب استفاده میشود که اصل ایجاد انگیزه، عمومیت داشته و حتی بزرگترین شخصیت انسانی، یعنی پیامبر اکرم ص نیز برای پیگیری امر دین و وظیفهی اجتماعی نیاز به تکرار انگیزه و شادابی آن دارند.
https://eitaa.com/bahjatpoor
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره #انشراح (مکی 12)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
٢. نشان دادن آثار و ثمرات گذشتهی عمل به یک برنامهی تربیتی، در ایجاد انگیزه برای پیگیری و تداوم آن، تأثیر بسزایی دارد. چنانکه در این سوره، خداوند پس از بیان آثار مثبت تحمل سختیها در گذشته، و بیان این حقیقت که آسانیها در دل سختیهاست، پیامبر را مأمور به ورود در میدان سختیهای جدید میکند: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب».
https://eitaa.com/bahjatpoor
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
🌸🌸🌸
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره #عصر (مکی 13)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
استاد عبدالکریم #بهجت_پور
#مهم و #زیبا و #خواندنی
#کشف فقط با توجه به #سیرـتنزیلی سوره های قرآن
🌸🌸🌸
👇👇👇👇
شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبانهای گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهمترین راههای تربیتی است که در قرآن پیگیری شده است.
شناساندن خطرات موجب میشود تا انگیزهی تلاش برای اقدامات ایمنیبخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامههای اصلاحی افزایش یابد.
ازاینرو، در سورهی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک بهسمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، راه نجات، اقبال به پندنامهی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49).
در سورهی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونهی ملاقات انسان با پیشفرستادههای خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را بهعنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28)
و در سورهی أعلی 8/ 14و 15، برنامهی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک شدن انسان از ناشایستهها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى». گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغهی رهایی از آن نهفته است.
در سورهی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزهی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»،
و سرانجام در سورهی عصر (مکی 13)، برنامهی نجات از زیانباری و خسارت دیدن انسان بیان شد. این روش، یعنی ترغیب برای حرکت بهسمت برنامهی تکاملی، با چهرهی هشدار و اعلام خطر، و سپس بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است.
🌸🌸🌸
موسسه تمهید
مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره #انشراح (مکی 12)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
استاد عبدالکریم #بهجت_پور
#مهم و #زیبا و #خواندنی
#کشف فقط با توجه به #سیرـتنزیلی سوره های قرآن
لذت ببرید از #روش قرآن در نهادینه سازی مفاهیم دینی
👇👇👇
٤. تاکنون از میان دوازده سورهای که در ترتیب نزول بررسی شد، بخش عمدهی آنها خطاب به پیامبر اکرم بود.
این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخنگویان و مُبَلّغان دین را در منظومهی هدایتی ـ تربیتی دینی بهخوبی نمایان میسازد.
در اینجا جهت یادآوری، محتوای سورههای گذشته را مرور می کنیم:
الف) در سورهی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آنکه پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام میکند.
ب) خدای متعال در سورهی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمتها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، ابتدا تسلی داده، تشویق میکند، و از بیصبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر میدارد.
ج) در سورهی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنانکه از سورهی مدثر استفاده میشود ـ آماده میسازد و وی را به فارغ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر امر میفرماید.
د) خدای متعال در سورهی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت بر لباس، اجتناب از پلیدیها و دوری از منتگذاری و زیادهطلبی امر کرده و از او میخواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد.
ﻫ) در سورهی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دلجویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید مینماید.
و) خدای متعال در سورهی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبههی جنون، بخل پیامبر اکرم و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام میکند.
ز) سورهی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسیهای آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد میشود، متذکر میشود.
ح) خدای متعال در سورهی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونههایی از عذابهای دنیوی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر میکند.
ط) سورهی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد میکند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایستهی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤالکنندگان، و ذکر نعمتهای پروردگار امر میکند.
در سورهی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته شدنِ آسانی از دل سختیها، حضرت را برای پذیرش سختیهای جدید آماده کرد.
ذکر این نکته ضروری است که حجم این گفتوگوهای مستقیم، چهرهی اصلی غالب سورههای آغاز نزول قرآن را تشکیل میدهد؛ این موضوع، خود ضرورت اهتمام بسیار زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی را در آغاز دعوت دینی نمایان میسازد؛ زيرا اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دینداری و ارزشهاي موجود در دین باشند، و برای بهعهدهگرفتن بار دعوت دینی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند.
https://eitaa.com/bahjatpoor
🌸🌸🌸
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره #عصر (مکی 13)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
استاد عبدالکریم #بهجت_پور
#مهم و #زیبا و #خواندنی
#کشف فقط با توجه به #سیرـتنزیلی سوره های قرآن
🌸🌸🌸
👇👇👇👇
شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبانهای گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهمترین راههای تربیتی است که در قرآن پیگیری شده است.
شناساندن خطرات موجب میشود تا انگیزهی تلاش برای اقدامات ایمنیبخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامههای اصلاحی افزایش یابد.
ازاینرو، در سورهی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک بهسمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، راه نجات، اقبال به پندنامهی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49).
در سورهی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونهی ملاقات انسان با پیشفرستادههای خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را بهعنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28)
و در سورهی أعلی 8/ 14و 15، برنامهی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک شدن انسان از ناشایستهها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى». گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغهی رهایی از آن نهفته است.
در سورهی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزهی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»،
و سرانجام در سورهی عصر (مکی 13)، برنامهی نجات از زیانباری و خسارت دیدن انسان بیان شد. این روش، یعنی ترغیب برای حرکت بهسمت برنامهی تکاملی، با چهرهی هشدار و اعلام خطر، و سپس بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است.
🌸🌸🌸
https://eitaa.com/bahjatpoor