eitaa logo
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
511 دنبال‌کننده
156 عکس
36 ویدیو
95 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 22.mp3
10.44M
📙برگزاری بیست و دومین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . ⏰ مدت زمان فایل:28:59 ⏹ و دوم 🔶 موضوع: بررسی گام سوم فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن: گام هنجارسازی پاکدامنی در میان جامعه مدینه بر اساس آیه یکم از سوره مبارکه طلاق و آیات 2 و 3 از سوره مبارکه نور. 🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
جلسه تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور هم اکنون در این آدرس در حال پخش است. http://live.whc.ir/
جلسه تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور هم اکنون در این آدرس در حال پخش است. http://live.whc.ir/
استفاده از جلسات تفسیر سوره استاد در ماه مبارک امسال به صورت آفلاین و دانلود فایل تصویری 👇👇👇 🌷جلسه نوزدهم http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/19.mp4 🌷جلسه بیستم 👇👇👇 http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/20.mp4 🌷جلسه بیست و یکم 👇👇👇 http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/21.mp4 🌷جلسه بیست و دوم 👇👇👇 http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/22.mp4 موسسه فرهنگی تمهید قم https://eitaa.com/mtamhid
به حمد الله در ماه مبارک رمضان امسال با توجه به تعطیلی جلسات تفسیر، اما این فرصت فراهم شد که در پای درس تفسیر کریم حضرت حجت الاسلام عبدالکریم در سوره بنشینیم و این توفیق نصیب کانال موسسه شد که بتواند با بازنشر این جلسات، خدمتی کوچک به ساحت قرآن انجام دهد. برای آسان شدن دانلود این جلسات به صورت صوتی بر آن شدیم تا لینک جلسات را به صورت یکجا در اختیار علاقه مندان قرار دهیم تا سریعتر بتوانند به دانلود آن مبادرت نمایند. لینک دانلود صوت تفسیر سوره دخان استاد عبدالکریم بهحت پور در کانال موسسه فرهنگی تمهید در ایتا 👇👇👇 🌹جلسه اول https://eitaa.com/mtamhid/641 🌹جلسه دوم https://eitaa.com/mtamhid/647 🌹جلسه سوم https://eitaa.com/mtamhid/657 🌹جلسه چهارم https://eitaa.com/mtamhid/660 🌹جلسه پنجم https://eitaa.com/mtamhid/663 🌹جلسه ششم https://eitaa.com/mtamhid/666 🌹جلسه هفتم https://eitaa.com/mtamhid/673 🌹جلسه هشتم https://eitaa.com/mtamhid/675 🌹جلسه نهم https://eitaa.com/mtamhid/681 🌹جلسه دهم https://eitaa.com/mtamhid/689 🌹جلسه یازدهم https://eitaa.com/mtamhid/703 🌹جلسه دوازدهم https://eitaa.com/mtamhid/715 🌹جلسه سیزدهم https://eitaa.com/mtamhid/730 🌹جلسه چهاردهم https://eitaa.com/mtamhid/732 🌹جلسه پانزدهم https://eitaa.com/mtamhid/749 🌹جلسه شانزدهم https://eitaa.com/mtamhid/750 🌹جلسه هفدهم https://eitaa.com/mtamhid/754 🌹جلسه هجدهم https://eitaa.com/mtamhid/756 🌹جلسه نوزدهم https://eitaa.com/mtamhid/774 🌹جلسه بیستم https://eitaa.com/mtamhid/777 🌹جلسه بیست و یکم https://eitaa.com/mtamhid/779 🌹جلسه بیست و دوم https://eitaa.com/mtamhid/781 موسسه فرهنگی تمهید قم https://eitaa.com/mtamhid
استاد بهجت پور در ذیل نکات روش شناختی سوره قلم در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی پیرامون آیات استثنایی سوره ها: 👇👇👇 یکی از چالش‎های مهم در فهم انسجام و سازواری قرآن، آیات استثنایی است. نمونه‎ی آن در این سوره ادعا شده بود. ادعای وجود آیات استثنایی از منطق و برهان قوی برخوردار نیست. عمده مشکل دراین‎باره، به تصور نادرست اشخاص از قرآن بر می‎گردد؛ آن‎ها از قرآن نظمی مشابه کتب تألیفی و مکتوبات علمی انتظار دارند و یا این متن را در عداد کتب آموزشی ارزیابی کرده‎اند، حال‎آن‎که قرآن، نگارش متنی شفاهی است که با رویکرد تربیت عملی و میدانی مخاطبان اولیه، نازل شده و مطالب جاودانه‎ی خود را در لابه‎لای گفت‎وگو با مخاطبان اولیه جا داده است. قرآن با این زوایه‎ی دید، انسجام یافته، و هیچ‎گاه دچار بریدگی و شکستگی مضامین نمی‎شود. شرق‎شناسان و اشخاصی که قرآن را جَسته‎جسته و بریده‎بریده می‎بینند، با پیش‎فرض‎های نادرستی سراغ قرآن می‎روند، و مشابه متون مدرسه‎ای، علمی، و منابعی که واجد قضایای کلی و آموزشی است، قرآن را ارزیابی کرده‎اند، درنتیجه به وحدت و انسجام قرآن دست نیافته، و دچار سردرگمی شده‎اند.
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن لذت ببرید از قرآن در نهادینه سازی مفاهیم دینی 👇👇👇 ٤. تاکنون از میان دوازده سوره‎ای که در ترتیب نزول بررسی شد، بخش عمده‌ی آن‌ها خطاب به پیامبر اکرم بود. این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخن‎گویان و مُبَلّغان دین را در منظومه‌ی هدایتی‌ ـ‌ تربیتی دینی به‌خوبی نمایان می‎سازد. در این‎جا جهت یادآوری، محتوای سوره‎های گذشته را مرور می کنیم: الف) در سوره‌ی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آن‌که پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام می‎کند. ب) خدای متعال در سوره‌ی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمت‎ها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، ابتدا تسلی داده، تشویق می‌کند، و از بی‎صبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر می‎دارد. ج) در سوره‎ی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنان‌که از سوره‎ی مدثر استفاده می‎شود ـ آماده می‎سازد و وی را به فارغ‎ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر امر می‎فرماید. د) خدای متعال در سوره‎ی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت بر لباس، اجتناب از پلیدی‎ها و دوری از منت‎گذاری و زیاده‎طلبی امر کرده و از او می‎خواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد. ﻫ) در سوره‎ی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دل‎جویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید می‎نماید. و) خدای متعال در سوره‎ی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبهه‌ی جنون، بخل پیامبر اکرم و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام می‎کند. ز) سوره‌ی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسی‎های آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد می‌شود، متذکر می‎شود. ح) خدای متعال در سوره‎ی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونه‎هایی از عذاب‎های دنیوی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر می‎کند. ط) سوره‎ی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد می‌کند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایسته‎ی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤال‎کنندگان، و ذکر نعمت‎های پروردگار امر می‌کند. در سوره‎ی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته ‎شدنِ آسانی از دل سختی‎ها، حضرت را برای پذیرش سختی‎های جدید آماده کرد. ذکر این نکته ضروری است که حجم این گفت‎وگوهای مستقیم، چهره‌ی اصلی غالب سوره‎های آغاز نزول قرآن را تشکیل می‎دهد؛ این موضوع، خود ضرورت اهتمام بسیار زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی را در آغاز دعوت دینی نمایان می‎سازد؛ زيرا اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دین‎داری و ارزش‎هاي موجود در دین باشند، و برای به‌عهده‌گرفتن بار دعوت دینی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند. https://eitaa.com/bahjatpoor
تفسیر سوره انشراح (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ١. خدای متعال حتی درمقام ایجاد انگیزه برای رسول اکرم ص، به یادآوری نعمت‎های خود بر او می‎پردازد. از این مطلب استفاده می‎شود که اصل ایجاد انگیزه، عمومیت داشته و حتی بزرگ‌ترین شخصیت انسانی، یعنی پیامبر اکرم ص نیز برای پی‎گیری امر دین و وظیفه‎ی اجتماعی نیاز به تکرار انگیزه و شادابی آن دارند. https://eitaa.com/bahjatpoor
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ٢. نشان ‎دادن آثار و ثمرات گذشته‌ی عمل به یک برنامه‌ی تربیتی، در ایجاد انگیزه برای پی‎گیری و تداوم آن، تأثیر بسزایی دارد. چنان‌که در این سوره، خداوند پس از بیان آثار مثبت تحمل سختی‌ها در گذشته، و بیان این حقیقت که آسانی‎ها در دل سختی‎هاست، پیامبر را مأمور به ورود در میدان سختی‎های جدید می‎کند: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب‏». https://eitaa.com/bahjatpoor
🌸🌸🌸 تفسیر سوره (مکی 13) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن 🌸🌸🌸 👇👇👇👇 شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبان‎های گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهم‎ترین راه‎های تربیتی است که در قرآن پی‎گیری شده است. شناساندن خطرات موجب می‎شود تا انگیزه‎ی تلاش برای اقدامات ایمنی‎بخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامه‎های اصلاحی افزایش یابد. از‎این‎رو، در سوره‎ی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک به‎سمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، راه‎ نجات، اقبال به پندنامه‎ی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49). در سوره‎ی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونه‌ی ملاقات انسان با پیش‎فرستاده‎های خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را به‎عنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28) و در سوره‎ی أعلی 8/ 14و 15، برنامه‎ی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک‎ شدن انسان از ناشایسته‎ها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى». گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغه‌ی رهایی از آن نهفته است. در سوره‎ی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزه‌ی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»، و سرانجام در سوره‌ی عصر (مکی 13)، برنامه‌ی نجات از زیان‎باری و خسارت ‌دیدن انسان بیان شد. این روش، یعنی ترغیب برای حرکت به‎سمت برنامه‌ی تکاملی، با چهره‎ی هشدار و اعلام خطر، و سپس بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است. 🌸🌸🌸 موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن لذت ببرید از قرآن در نهادینه سازی مفاهیم دینی 👇👇👇 ٤. تاکنون از میان دوازده سوره‎ای که در ترتیب نزول بررسی شد، بخش عمده‌ی آن‌ها خطاب به پیامبر اکرم بود. این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخن‎گویان و مُبَلّغان دین را در منظومه‌ی هدایتی‌ ـ‌ تربیتی دینی به‌خوبی نمایان می‎سازد. در این‎جا جهت یادآوری، محتوای سوره‎های گذشته را مرور می کنیم: الف) در سوره‌ی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آن‌که پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام می‎کند. ب) خدای متعال در سوره‌ی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمت‎ها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، ابتدا تسلی داده، تشویق می‌کند، و از بی‎صبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر می‎دارد. ج) در سوره‎ی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنان‌که از سوره‎ی مدثر استفاده می‎شود ـ آماده می‎سازد و وی را به فارغ‎ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر امر می‎فرماید. د) خدای متعال در سوره‎ی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت بر لباس، اجتناب از پلیدی‎ها و دوری از منت‎گذاری و زیاده‎طلبی امر کرده و از او می‎خواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد. ﻫ) در سوره‎ی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دل‎جویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید می‎نماید. و) خدای متعال در سوره‎ی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبهه‌ی جنون، بخل پیامبر اکرم و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام می‎کند. ز) سوره‌ی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسی‎های آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد می‌شود، متذکر می‎شود. ح) خدای متعال در سوره‎ی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونه‎هایی از عذاب‎های دنیوی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر می‎کند. ط) سوره‎ی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد می‌کند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایسته‎ی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤال‎کنندگان، و ذکر نعمت‎های پروردگار امر می‌کند. در سوره‎ی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته ‎شدنِ آسانی از دل سختی‎ها، حضرت را برای پذیرش سختی‎های جدید آماده کرد. ذکر این نکته ضروری است که حجم این گفت‎وگوهای مستقیم، چهره‌ی اصلی غالب سوره‎های آغاز نزول قرآن را تشکیل می‎دهد؛ این موضوع، خود ضرورت اهتمام بسیار زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی را در آغاز دعوت دینی نمایان می‎سازد؛ زيرا اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دین‎داری و ارزش‎هاي موجود در دین باشند، و برای به‌عهده‌گرفتن بار دعوت دینی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند. https://eitaa.com/bahjatpoor
🌸🌸🌸 تفسیر سوره (مکی 13) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن 🌸🌸🌸 👇👇👇👇 شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبان‎های گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهم‎ترین راه‎های تربیتی است که در قرآن پی‎گیری شده است. شناساندن خطرات موجب می‎شود تا انگیزه‎ی تلاش برای اقدامات ایمنی‎بخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامه‎های اصلاحی افزایش یابد. از‎این‎رو، در سوره‎ی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک به‎سمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، راه‎ نجات، اقبال به پندنامه‎ی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49). در سوره‎ی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونه‌ی ملاقات انسان با پیش‎فرستاده‎های خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را به‎عنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28) و در سوره‎ی أعلی 8/ 14و 15، برنامه‎ی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک‎ شدن انسان از ناشایسته‎ها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى». گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغه‌ی رهایی از آن نهفته است. در سوره‎ی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزه‌ی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»، و سرانجام در سوره‌ی عصر (مکی 13)، برنامه‌ی نجات از زیان‎باری و خسارت ‌دیدن انسان بیان شد. این روش، یعنی ترغیب برای حرکت به‎سمت برنامه‌ی تکاملی، با چهره‎ی هشدار و اعلام خطر، و سپس بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است. 🌸🌸🌸 https://eitaa.com/bahjatpoor