eitaa logo
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
445 دنبال‌کننده
130 عکس
27 ویدیو
92 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
Tafsir 10.mp3
24.34M
صوت جلسه دهم مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// دفع شبهه بیان مقصود و مراد ایه @bahjatpoor
Tafsir 11.mp3
27.65M
صوت جلسه 11 مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// / فراتفسیر 1 @bahjatpoor
Tafsir 12.mp3
19.45M
ضوت جلسه 12 مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// فراتفسیر 2 @bahjatpoor
کتاب تفسیر تنزیلی مبانی اصول قواعد و فواید استاد عبدالکریم بهجتپور
🌷🌷🌷شناخت نامه سوره قدر از جلد دوم تفسیر همگام با وحی، ویراست جدید 25🌹. سورۀ قدر 🌺این سوره به مناسبت کلمات به کار رفته در آیة اول سوره "قدر"، "لیلۀ‌القدر"، و "انا انزلناه فی لیلۀ‌القدر" نامیده شده است. 🌺دربارۀ مکی یا مدنی بودن سوره، میان مفسران اختلاف است. ریشۀ مسئله به ماجرای خوابی که پیامبر9 دربارة بالا رفتن بوزینه­ها (بنی امیه) از منبرش داشته­اند، باز می­گردد؛ اما باید توجه داشت، روایت شأن نزولی که خواب پیامبر اکرم9 را مبنی بر غصب منبر بیان می‌کند، شاهد مدنی بودن سوره نیست؛ زیرا امکان دارد این رؤیای صادق، سال‌ها قبل از هجرت به مدینه اتفاق افتاده باشد، که تعبیرش چندین سال بعد ظاهر شود؛ چنان‌که حضرت یوسف7 چند دهه قبل از رسیدن به مقام وزارت در مصر، خواب برگزیده شدنش و تمام کردن نعمت الهی بر خود و خاندان یعقوب را دید.[1] صِرف وجود منبر، دلیل بر مدنی بودن خواب پیامبر اسلام9 نیست. آری، برخی روایات، به چُرت حضرت9 بر منبر تصریح دارد، که مؤید مدنی بودن این خواب است؛ لکن نیاز به بررسی سند دارد. به علاوه‌، قراین تطبیقی بودن آن زیاد است؛ چنان‌که در تفسیر نمونه به این مطلب اشاره شده است.[2] افزون بر آن‌که در تمام جداولی که نام این سوره آمده جزء سوره‌های مکی شمرده شده است. جداول مسند و ترکیبی، ردیف این سوره را بیست و پنجم، پس از سورة عبس و پیش از سورة شمس دانسته‌اند. جدول کتاب المقدمتان نیز سورۀ نازل‌شدۀ پس از قدر را سورة فجر دانسته است. 🌺سورۀ قدر در ترتیب مصحف رسمی در جزء سی ام قرآن، در ردیف نود و هفتم، بعد از سورة علق و قبل از سورۀ بینه قرارگرفته است و پنج آیه دارد. 🌹مقصود سوره توجه دادن پیامبر9 به نقش پروردگار عالم از جهان غیب در تعیین و فروفرستادن مقدرات مهم هستی و انسان، و زمان نزول مقدرات. 🌹محتوای سوره پروردگار متعال، در آغاز برای نشان دادن عظمت شب قدر اعلام می‌کند، قرآن از جانب وی در شب قدر نازل شد. سپس پیامبر اکرم9 را مخاطب قرار می‌دهد و او را از ارزش و اعتبار این شب و نزول همۀ مقدرات در آن آگاه می‌کند. 🌹ارتباط سوره پروردگار متعال از آغاز نزول قرآن برنامۀ تغییر و اصلاح جامعۀ عصر نزول را در دستور کار قرار داد؛ پیامبر9 در اردوگاه شرک خیمه زد و به عنوان سخنگوی پروردگار با رویکردی انذاری به آسیب شناسی باورها و رفتار جامعه پرداخت. بخش مهم، تحول در بینش مردم به تغییری ربط دارد که در نگاه آنها به نقش غیب و مشخصاً پروردگار متعال بر هستی و زندگی دنیوی و جهان ماده اتفاق می افتد. از سوره علق یعنی اولین سوره نازل شده این نقش تبیین می شد و به تدریج ابعادی از آن در سوره های مختلف بیان می شد. پس از سورۀ کافرون (مکی18) و اعلان برائت رسمی از معبودان، دین و آیین مشرکان و جدا کردن خود از صف آنان و آغاز رسمی و صریح اصلاحات دینی ، تبیین این نقش‌ها پر رنگ‌تر مطرح شد. در سورۀ فیل (مکی19) بر نقش پروردگار ... ادامه مطلب در: http://hamgambavahy.ir/post/205 https://eitaa.com/mtamhid
مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن تاسیس شود به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مولایی، دانش‌پژوه دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی و قرآن‌پژوه سطح سه حوزه، امروز، ۲۱ بهمن‌ماه، در کرسی ارائه نظریه «امنیت فرهنگی قرآن‌محور» در مؤسسه تمهید با بیان اینکه رسانه یکی از پیشران‌های جهانی شدن است، گفت: جنبش‌های نوین اجتماعی، فمینیسم و رسانه‌های ارتباط جمعی تلاش کرده‌اند که به تخریب زیرساخت‌های فرهنگی و امنیت ملی بپردازند. وی در ادامه با اشاره به اهمیت منابع دینی برای مدیریت فرهنگی جامعه و رشد و تعالی امنیت فرهنگی و به تبع آن امنیت ملی تصریح کرد: بهترین الگو برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مردم ایران، الگویی برگرفته از منابع دینی است؛ زیرا منابع دینی مخصوصاً دین مبین اسلام پاسخ کامل به نیازهای فطری بشر داشته و هماهنگ با آن‌هاست. مولایی اظهار کرد: نکته مهم این است که باید در هنگام استخراج الگوهای راهبردی از منابع دینی، قرآن را اصل و سنت قرار دهیم، سپس از تجارب عقل و سیره عقلا استفاده کنیم؛ لذا مطالعات درون‌قرآنی نیز باید با نگاه به نزول تدریجی قرآن بوده و برای کشف فرایندهای تحول نیز باید سراغ ترتیب نزول سوره‌ها برویم. مولایی با بیان اینکه در رابطه با قرآن دو مطالعه به ترتیب نزول سوره‌ای و به ترتیب نزول موضوعی ضرورت دارد افزود: ادامه در: http://hamgambavahy.ir/post/206 https://eitaa.com/mtamhid
معرفی کانالهای علمی و اطلاع رسانی موسسه تمهید در ایتا در این لینک در سایت موسسه https://b2n.ir/078426
به اطلاع می رسانم که به حمد الله ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور، در انتهای مرحله ویراستاری قرار دارد و ان شاء الله ویراستاری آن تا نیمه اسفند پایان می پذیرد. کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید قم https://eitaa.com/bahjatpoor
با سلام چند خبر پیرامون تفسیر تنزیلی: به اطلاع می رساند: 1. به علت کرونا و تعطیلی مدارس علمیه و مراکز تخصصی و دانشگاه ها در قم و نیز ممنوع بودن هرگونه نشست علمی به جهت پیشگیری از شیوع کرونا، نشست علمی استاد یوسفی غروی که قرار بود امشب برگزار گردد، به فصل بعد انتقال یافت. 2. به حمد الله ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور، در انتهای مرحله ویراستاری قرار دارد و ان شاء الله ویراستاری آن تا نیمه اسفند پایان می پذیرد. 3. استاد بهجت پور که حدود سه ماه است که ویراست جدید جلد دوم را شروع نموده اند، سوره مرسلات (سوره سی و سه نزول) را هفته قبل به اتمام رساندند و به سوره قاف رسیدند. 4. فیش برداری سوره ها در جلد نهم ادامه دارد. به حمدالله فیش برداری سوره ها تا سوره نوح (71 نزول) تمام شده است و ان شاء الله تا نیمه اول سال آینده، تا سوره مومنون (74 نزول) آماده ارائه به استاد است. فیش برداری سوره ابراهیم (72 نزول) و مومنون (74 نزول) شروع شده است و فیش برداری سوره انبیاء (73 تزول) در حال اتمام است و تا عید ان شاء الله آماده ارائه به استاد می باشد. 5. با تعطیل شدن کلاس ها و ممنوعیت برگزاری کلاس به صورت حضوری، به حمدالله کار تربیت پژوهشگران جدید تفسیر تنزیلی تعطیل نشده است و در گروهی که در نرم افزار ایتا شکل گرفته، مباحث علمی مرتبط با تربیت پژوهشگران جدید در حال پیگیری است و به حمدالله بحثهای داغ علمی پیرامون تفسیر تنزیلی در حال شکل گیری است. این هفته مبحث مشروعیت تفسیر تنزیلی مورد بحث و سخن است. 6. کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه نیز در ایتا راه اندازی شده است که مقالات و مصاحبه های علمی ایشان در آن قرار دارد. این کانال زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید قم است. علاقه مندان عضو شوند. https://eitaa.com/bahjatpoor لینک خبر در سایت گروه: http://hamgambavahy.ir/post/208 https://eitaa.com/mtamhid
نرم افزار همگام با وحی به بازار نشر عرضه شد. شامل تفسیر همگام با وحی ؛ اولین تفسیر تنزیلی شیعه (6 جلد) و شناخت نامه تنزیلی سوره های قرآن کریم دو اثر فاخر استاد بهجت پور @mtamhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 آمادگی حوزه‌های علمیه خواهران برای جهاد سلامت 1️⃣ حضور طلاب خواهر فرهیخته به عنوان همیار پرستار؛ 2️⃣ ارائه خدمات پشتیبانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی؛ 3️⃣ ارائه مشاوره های مذهبی دینی برای افراد مبتلا به ویروس کرونا جهت تقویت امید؛ 4️⃣ دلجویی و ارائه مشاوره برای خانواده اقشار آسیب دیده از ویروس کرونا جهت کاهش آلام؛ 5️⃣ ارائه خدمات اداری، آموزشی، ترویجی در بستر فضای مجازی (این مرکز یکی از مراکز آموزش مجازی معتبر در کشور می‌باشد. 6️⃣ بهره‌مندی از ظرفیت خانواده بزرگ طلاب خواهر و ظرفیتهای مرکز در حوزه رسانه، جهت اطلاع رسانی صحیح و موثق در راستای خنثی‌سازی هجمه دشمن @mtamhid
🔲◾️▪️۱۵ رجب سالروز وفات شهادت گونه عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) برهمه شیعیان، مخصوصامدافعان غیرتمند حرم شریفش تسلیت باد. روابط عمومی موسسه تمهید @MTAMHID
ارائه صوت و پی دی اف پاورهای تدریس مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور در این کانال 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2792554517C5bb137370b جهت تهیه کتاب و فایل دی وی دی تصویری با موسسه تماس بگیرید: 09199700163
🌹نکته ناب تنزیلی: سر به کارگیری واژه ذکر در معرفی قرآن در سوره های ابتدایی نزول نکته ناب تنزیلی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی سوره مدثر پیرامون واژه ذکر این مطلب که قرآن، تذکره و یادآوری‎کننده‎ است، در آیات ابتدای نزول، تصریح و تکرار شده است: سوره‎های قلم 2/ 51: «..لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ..»، قلم 2/ 52: «وَ مَا هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ»، مزمل 3/ 19: «إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبیلاً»، مدثر4 / 31: «وَ ما هِیَ إِلاَّ ذِکْرى‏ لِلْبَشَرِ»، مدثر 4/ 49: «فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْکِرَةِ مُعْرِضینَ» و مدثر 4/ 54: «کَلاَّ إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ». این آیات نشان از این حقیقت دارد که خدای حکیم در آغاز آشنا ساختن مردم با قرآن، بر اعلام هم‎آهنگی تمام قرآن با نیازهای درونی انسان، اصرار دارد و انسان را یاد کرده و خواست‎های فطری و درونی او را تأمین می‎کند. همین حقیقت، بهترین دلیل درستی قرآن و اهمیت این کتاب در سپهر هدایت است، و انسان پی‎جوی حقیقت را از مطالبه‎ی دلیل بر الهی بودن متن و یا یافتن دلائلی برای ابطال سحر و انسانی بودن محتوا و ساختار قرآن، بی‎نیاز می‎کند. ازاین‎رو، نیازی به ادامه مطلب در: http://hamgambavahy.ir/post/235 https://eitaa.com/mtamhid
سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت رضوان الله تعالی علیه.pdf
285.6K
مقاله سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت رضوان الله تعالی علیه که در زمان حیات استاد معرفت توسط شاگرد مبرزشان استاد بهجت پور به نگارش در آمده است. https://eitaa.com/mtamhid
⚫️پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور در پی درگذشت خانم داوودی معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون نفس پاک و وارسته خواهر مومنه، متقیه وفاضله ، سرکار خانم داوودی معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران و عضو هیات امنای جامعه الزهرا سلام الله علیها پس از مدتی رنج بیماری و کسب خلوص به ملکوت اعلی سفر کرد و چهره از بین خاکیان غایب و نزد افلاکیان حاضر شد . فقدان او برای حوزه های علمیه خواهران ثلمه ای عظیم است. این ضایعه دردناک را به حوزه های علمیه ، اساتید و طلاب به خصوص خانواده بزرگ حوزه های خواهران، ونیز به همسر ایشان جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشم پور،فرزندان و دیگر بستگان وی، تسلیت‌ عرض میگویم . از خدای متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان پاداش الهی و شکیبایی مسالت می کنم. عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران ♨️رسانه مستقل خبرحوزه 🔻🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
داوری استاد بهجت پور در باره جایگاه سوره لیل در ویراست جدید جلد اول 👇👇👇 این سوره به اعتقاد اکثر دانشمندان تفسیر و علوم قرآنی، مکی است. مدنی شمردن این سوره ازسوی برخی، وجهی ندارد و در بحث سبب نزول سوره، توضیح آن خواهد آمد. در تمامی روایات مسند، غیرمسند و جداول ترکیبی، این سوره در ردیف نهم، پس از سوره‎ی اعلی، و پیش از سوره‎ی فجر قرار گرفته است. تنها در روایت ابن‎ندیم (از روایات مسند)، این سوره پس از سوره‌های انشراح، عصر، فجر و ضحی قرار دارد. در کتاب تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد و فواید و در مقدمه‎ی اثر حاضر، گذشت که باوجود روایات صحیح و قابل قبول نزد فریقین، برای تشخیص روایت صحیح در ترتیب نزول، راه درست و محتاطانه آن است که ابتدا روایات ترتیب نزول با هم مقایسه شوند و نقطه‎های اشتراک و افتراق آن‎ها معین شود. سپس از سوره‎های مشترک در روایات سیاقی واحد گرفته شود و سوره‎ی مورد اختلاف را به سیاق مشترک عرضه کنیم. اگر سوره‎ی مورد اختلاف، با سیاق مشترک، هم‎آهنگ نبود، کنار گذاشته شود. همان‌گونه که در سیر نزول سوره‌ها مشاهده کردید، سوره‌ها به‎منظور ایجاد تغییر در مردم نازل می‌شدند. پیامبر اکرم در این مسیر، با چالش‌هایی مواجه بود و قرآن کریم به جریان تغییر و مدیریت چالش‌ها اهتمام می‌کرد. ارتباط سوره‌ها بنابر روایات مورد اتفاق جداول مسند، غیرمسند و ترکیبی چنین است که خدای متعال در فضای تغییر مردم، گفتمان توحیدی را کانون توجه خود قرار داد. ابتدا نقش‌های خویش (پروردگار) را بر هستی و انسان متذکر شد: (سوره‎ی علق). سپس به پاداش و مکافات پذیرندگان ربوبیت خویش و مجرمان توجه داد: (سوره‎ی قلم). پس از آن رسالت پیامبر را قطعی شمرد و مردم را از سرکشی دربرابر وی، هشدار داد: (سوره‎ی مزمل). در ادامه، با تأکید بر کبریایی خویش، دستور هشدار دادن به مردم را به پیامبرش ابلاغ فرمود: (سوره‎ی مدثر). پس از این مرحله، رابطه‎ی انسان را با خویش به‎عنوان پروردگار عالم، تنظیم کرد و از مهم‌ترین آن‌ها مسأله‎ی طلب هدایت به راه مستقیم بود: (سوره‎ی حمد). در هفتمین سوره‎ی نازل‎شده، قرآن را دستورنامه‎ی هدایت مردم به راهی که شخصیت آن‌ها را قوام می‎بخشد، معرفی کرد: (تکویر). و در سوره‎ی هشتم، ابتدا به پیامبر که از توانایی‎ حافظه‎اش در حفظ آیات، نگران بود، ازجهت مصونیتش در حفظ و در خواندن بی کم و کاست آیات، و نشان دادن راه یسری و آسانی به مردم، تضمین داد و اعلام کرد که وی را برای انجام این مأموریت، از راه شکوفا و فعال کردن حافظه‌اش بر خواندن آیات قرآن، کمک کرده است. سپس اصلی‌ترین تذکر، یعنی راه رستگاری و نجات از مشکلات و رسیدن به آسانی را که آرمان بلند انسان‌هاست، به مردم معرفی کرد. در سوره‎ی لیل، که پس از آن نازل شد، بیان داشت که برای رسیدن به آسانی، استعداد چه کسانی را شکوفا، و راه رسیدن به آسانی را برایشان آسان می‌کند و استعداد چه افرادی، برای رسیدن به شقاوت و سختی، شکوفا و راه را برایشان آسان می‌کند. این سیر، کاملا طبیعی و قابل فهم است که خدای متعال در سوره‎ی لیل به بیان راهکار شکوفا‌سازی ظرفیت‌های انسانی درجهت پذیرش راه و اهداف دینی ‌بپردازد، چنان‎که در سوره‎ی اعلی به شکوفا کردن حافظه‎ی پیامبر در موضوع خواندن آیات الهی بر مردم توجه شد. اما براساس جدول ابن‎ندیم، ارتباط آسان‎شدگی پیامبر و راه یسری و آسان در سوره‎ی اعلی (نزول 8) با آسان‌سازی‌های مردم برای رفتن به راه رستگاری و یسری در سوره‎ی لیل (نزول 9) قطع می‌شود. موافق این روایت، در سوره‎ی اعلی، راه تسهیل کار بر پیامبر9 و اولین برنامه‎ی رهایی و رستگاری، ذکر شد. آن‌گاه خداوند در سوره‎ی انشراح، به تداوم عنایت به پیامبر9، یعنی نعمت «شرح صدر» پرداخته و دستورهای لازم را برای زمان رویارویی با مشکلات به وی داده، پس از آن در سوره‎ی عصر، راه نجات از زیان‌باری را به همه‎ی انسان‌ها آموخته است. سپس در سوره‎ی فجر، به پیامبرش در برخورد با دشمنان توانا و نیرومندش امیدواری داده، و در سوره‎ی ضحی به رها نکردن پیامبر9 به‎حال خود، و نراندن او از درگاه الهی اشاره، و او را مأمور ابلاغ پیام کرده است. آن‌گاه در سوره‎ی لیل با طرح آسانی‌سازی کار دین بر مردم، به موضوع تزکیه‎ی بیان‎شده در سوره‎ی اعلی توجه داد. از‎این‎رو ترتیب روایت در الفهرست ابن‎ندیم، دچار انفصالی در مضامین و محتوای سوره‌هاست؛ حال آن‌که تناسب میان محتوای سوره‌های لیل و اعلی، نزول سوره‎ی لیل را پس از سوره‎ی اعلی تأیید می‌کند.
فایل پی دی اف 20 صفحه اول پایان نامه هایی که استاد بهجت پور راهنمایی یا مشاوره کرده اند. گرفته شده از سامانه گنج 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/bahjatpoor فایل تمام متن پی دی اف برخی پایان نامه ها موجود است و در گنج منتشر شده است. جهت تهیه به سامانه گنج ایران داک یا آیدی @MTAMHID1 پیام دهید.