وی گفت: در این شرایط اولین واکنش مردم این است مردم می گویند خدایا عذاب را از ما بردار در کرونا بسیاری از کشورها مردم به عبادت رو آوردند و ربوبیت زنده شد و یادشان آمد که رب دارند و می گویند این عذاب را از ما کنار بزند ما ایمان آوردیم این واکنش هر کسی است که در عذاب گرفتار می شود و دچار اظطراب می شود.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: این واکشن طبیعی گرفتار شدگان است در قرآن بارها این مساله آمده است در جایی که گرفتار می شوند مخلصانه می خواهند بردارند برخی تحلیل می کنند جهان بعد از کرونا مومن می شود ولی به نظر من این اتفاق نمی افتد در زندگی فردی و اجتماعی زیاد داریم مردم وقتی گرفتار می شوند دعا می کنند و وقتی مشکل حل می شو دوباره به غفلت روی می آورند و قرآن چندین بار این را گفته است تا انسان ایمان و اعتقادش ساخته نشود از جایگاه کفر و شرک و بی ایمانی خود باز نمی گردند.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: ایمانی که از سر یقین به خدای متعال نباشد، پذیرفته نیست.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد: افراد به واسطه برخی از عذاب های موقت مورد آزمایش قرار می گیرند و اگر اهل یقین نباشند معمولا اظهار ایمان هم ممکن است داشته باشند اما چنین اظهار ایمانی را خدای متعال نمی پذیرد و ایمانی که از سر یقین به خدای متعال نباشد، پذیرفته نیست.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در شب قدر خدای متعال مقدرات بشر را نازل می فرماید، در این شب توسل به ائمه اطهار دارای آثار و برکاتی است، گاهی پرسیده میشود وقتی همه امور بشر در شب قدر ابلاغ می شود، توسل چه نقش و فایده ای دارد.
وی تصریح کرد: بحث مربوط به توسل یکی از مسائل بسیار مهم و ارزشمند از نگاه مکتب شیعه و اهل بیت(ع) است، در قرآن کریم مساله توسل این نیست که کار را به دست ائمه اطهار و اولیای الهی بسپاریم و بگوئیم این ها در واگذاری مختار هستند آن چه در قرآن کریم آمده است از جنس وسیله گرفتن است که در سوره مائده صد و سی امین سوره ای که به پیامبر نازل شده است، ذکر شده است و خداوند میفرماید ای کسانی که ایمان آوردید از خدا پرهیز کنید و به سوی او وسیله انتخاب کنید انتخاب وسیله، به این معناست.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: وقتی قرار است مقرر به خدا شویم باید به وسیله برخی از اعمال و اشخاص و اولیا به سمت او تقرب پیدا کنیم، در روایات آمده است نماز و روزه وسیله است این ها ابزاری است که انسان به وسیله آن تقرب پیدا می کند، وسیله کسی یا چیزی است که اگر به آن سوگند بخوریم به حق نماز و روزه و پیامبر و امامان معصوم این مشکل ما را حل کند این اتخاذ وسیله در قرآن در این حوزه اشکالی ندارد یا این وسیله را شفیع خود قرار می دهیم یعنی وسیله ای را شفیع خود و خدا قرار می دهیم.
وی گفت: خدا در قرآن می فرماید اگر این ها به سوی تو بیایند و استغفار کنند، پذیرفته می شود از امام معصوم بخواهیم ما را در استجابت دعا یاری کند شفی به معنای یاری دهنده است و ما را کمک می کند می شود وسیله را شفی قرار داد برادران یوسف وقتی می خواستند استغفار کنند از پدرشان میخواستند شفی باشد و به سود آن ها استغفار کند، پس این نیز اشکالی ندارد، گاهی محبت اولیای الهی وسیله است و می گوئیم خدایا اهل بیت را دوست داریم و آن ها وسیله هستند و گاهی وقت محبت اهل بیت وسیله است و بگوئیم ما اهل بیت را دوست داریم.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در واقع به حق این ها خدا را سوگند می دهیم، گاهی آن ها را شفی خود قرار می دهیم، یعنی وسیله را شفی می کنم امام علی می فرماید قرآن شفی است که شفاعتاش قبول شده است یعنی اگر انس با قران داشته باشیم روز قیامت شفی می شود.
وی اظهار داشت: گاهی مطلبی را از امام می خواهیم برخی از بزرگان گفته اند نباید مستقل باشد وگرنه آن شرک است، برخی از قدرت ها و کرامت ها را خدا به افرادی داده است و ما به سراغ آنها می رویم و می خواهیم توان خود را خرج ما کنند مثلا وقتی نزد پزشک می رویم میخواهیم قدرت و توانایی خود را صرف ما کند انسان اجازه دارد به پزشک مراجعه کند پس اینکه به سراغ امام برویم شرک نیست وقتی که امام را مستقل ببینم در حالی که باید گفت به اذن خداست.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: عیسی مردگان را زنده می کرد اما به اذن خدا بود کرامت بزرگان و معصومین از این دست است و ما آن را مستقل نمی دانیم این امور منافاتی با توحید ندارد و شیعه در اتباط با وهابیت، مساله توسل را توضیح داده است برخی از علما و مراجع به این مساله ورود کرده اند بنابراین اگر در شب قدر شفاعتی از طرف معصوم شود یا خدای متعال برخی از اراده ها را در اختیار معصوم قرار دهد همان طور که خدا به ذوالقرنین گفت این حوزه اختیار توست و هر گونه دوست داری برخورد کن.
وی عنوان کرد: اگر ما در شب قدر معصومی را واسطه کنیم و نسبت به مقدرات، برای ما دعا کنند و موانع را رسیدن به فضائل و عنایات را رفع کنند مانعی ندارد در شب قدر با توسل به معصومین زمینه رفع مشکلات را فراهم کنیم.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد:در آیات سوره دخان دو دسته مردم داریم برخی از مردم در برابر آیات الهی چون انسان های اهل یقین هستند و تسلیم می شوند و غیب را باور می کنند و ایمان می آورند برخی نیز اهل شک هستند اما در توقف گاه شک خود را نابود می کنند وگرنه شک معبر خوبی است و توقف گاه بسیار بدی است در این توقف گاه افرادی که در شک ماندهاند به سمت ایمان نمی آیند پیامبر را به سخره می گیرند به او برچسبهای نادرست روا می دارند.
وی گفت: انسان هایی که در زندگی شان گرفتار شک می شوند با ایمان هم بازی می کنند، اما وقتی گرفتار عذاب الهی می شوند می گویند خدایا عذاب را از ما بردار ما ایمان می آوریم و خداوند می فرماید چه جای پشیمانی است رسولی که آشکار بود اگر بنا بود چیزی باعث ایمان شود براهینی بود که در جان شما، یقین ایجاد کند اما حالا که گرفتار عذاب شدید و پشیمان هستید نه اینکه یقین آورده باشید اما از پیامبر رو برگرداندید گفتند این مرد مطالب را به او تعلیم کرده اند و مطالبی که می گوید از جنس معقول نیست و از پریشان گوئی و جنون است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود: کسی که برهان آشکار است اما چنین مواجه ای دارد پس به یقین نمی رسد و با یقین جنگیده است و حالا عذاب را دیده است، این عذاب برای این نبود که ماندگار باشد این یک سیلی است بین سیلی و عذاب پایدار و ریشه کننده تفاوت وجود دارد، خداوند بخش زیادی از مردم که اهل توجه نیستند و نمی خواهند از غفلت بیرون بیایند به واسطه این عذابها بیدار می کند، کسانی که از این فرصت استفاده نکنند و با اظهار ایمان می خواهند بازی کنند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: موسی از فرعونیان خواست بنی اسرائیل را ازشهر بیرون ببرد اما گوش نمی کردند، پس 9 عذاب آرام آرام می آمد وقتی گرفتار می شدند به سراغ موسی می رفتند تا مشکل را از دوش ان ها بردارد و می گفتند اجازه می دهیم آزاد شوند اما دوباره کار خود را در پیش میگرفتند پس ایمان ظاهری آن از عذاب بود، بزرگترین مشرکین و شناخته ترین دشمنان نابود شدند عده نیز در روز قیامت عذاب شدند، برای خدا زمان طولانی نیست.
وی تصریح کرد: خداوند میفرماید ما عذاب را به مدت کوتاهی می فرستیم اما می دانیم آنها دوباره باز میگردید ایمان اگر براثر فشار و اجبار باشد دوباره از ایمان روی گردان می شوند، ایمانی که از روی اجبار باشد باز می گردد، لااکراه در دین؛ ایمان اکراه بردار نیست، کسی که تحت فشار، ایمان بیاورد دوباره فشار برداشته شود برمی گردد این ایمان تحت فشار ارزش ندارد خداوند می خواهد بشر باید به یقین و فطریات بازگردند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور اظهار داشت: در تربیت فرزندان گاهی حوصله قانع کردن نداریم با تنبیه و زور فایده ای ندارد تا وقتی قدرت ما بالا سر فرزندان است اثر گذار است.
وی گفت: خداوند در این آیات می فرماید این عذاب انتقام برای امروز نیست، ما از آن ها انتقام سخت خواهیم گرفت خدای متعال در ایمان یقین را مطالبه می کند و آنها را به وجدانشان ارجاع و شواهدی را مطابق با فطرت آنها نشان می دهد رسولان فیلسوفانه با مردم سخن نمی گویند و با زبان وجدان و فطرت سخن می گویند تا براساس دریافت های داخلی شان به یقین برسد، اگر انسان هایی با شک معامله کنند خداوند مرحله ای فشار بر آنها می آورد و آنها از روی اجبار و فشار به ایمان اقرار می کنند اما ایمان واقعی نیست.
مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: عدهای می گویند بعد از کرونا، بشریت مومن تر می شود جهان بر حسب غفلتی که دارد بعد از کرونا، مومن تر نخواهد شد، قدری به سوی خداوند می روند اما پایدار نیستند چون نخواسته اند یقین خود را درست کنند فقط می خواستند فشار را بردارند، فرعون سلطه قوی وقاهری و موسی چوپانی ناشناخته بود و بنی اسرائیل از مردمی طبقه پایین بودند آنها در برابر موسی موضعی گرفتند و موسی را مسخره کردند و خدا داستان موسی را به پیامبر تعریف می کند و می گوید تو اولین رسول نیستی و قوم تو نیز اولین نیست.
وی در مورد وجود فتنه در آزمون ایمان خاطرنشان کرد: اگر سنک طلا را در آتش بیندازیم بخش سنگ را از طلا جدا کنیم فتنه نیز همین است برای خالص سازی خداوند ما را در فتنه های گوناگون می آزماید ایمان همواره در دامان فتنه قرار می گیرد گاهی فتنه پیچ تند و خطرناکی است مراقب باشیم گرفتار نشویم و تا فرصت داریم شک را به یقین تبدیل کنیم و از آزمون های الهی سرافراز بیرون بیاییم.
فیلم جلسه تفسیر امروز ساعت 13:15 در این آدرس پخش خواهد شد. http://live.whc.ir/
هدایت شده از آینده روشن؛ تفسیر سوره قصص
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📒هشتمین جلسه بیان تفسیر سوره مبارکه قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم
⏰ ۵ دقیقه
🔷 بیان تفصیلی بخش دوم(آیه دهم و یازدهم)
🌺
با ما همراه باشید
https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 22.mp3
10.44M
📙برگزاری بیست و دومین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
⏰ مدت زمان فایل:28:59
⏹#جلسه_بیست و دوم
🔶 موضوع: بررسی گام سوم فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن: گام هنجارسازی پاکدامنی در میان جامعه مدینه بر اساس آیه یکم از سوره مبارکه طلاق و آیات 2 و 3 از سوره مبارکه نور. 🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
جلسه تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور هم اکنون در این آدرس در حال پخش است. http://live.whc.ir/
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
جلسه تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور هم اکنون در این آدرس در حال پخش است. http://live.whc.ir/
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
استفاده از جلسات تفسیر سوره #دخان استاد #بهجت_پور در ماه مبارک امسال به صورت آفلاین و دانلود فایل تصویری
👇👇👇
🌷جلسه نوزدهم
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/19.mp4
🌷جلسه بیستم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/20.mp4
🌷جلسه بیست و یکم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/21.mp4
🌷جلسه بیست و دوم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/22.mp4
موسسه فرهنگی تمهید قم
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
به حمد الله در ماه مبارک رمضان امسال با توجه به تعطیلی جلسات تفسیر، اما این فرصت فراهم شد که در پای درس تفسیر #مفسر #تنزیلی #قرآن کریم حضرت حجت الاسلام عبدالکریم #بهجت_پور در سوره #دخان بنشینیم و این توفیق نصیب کانال موسسه شد که بتواند با بازنشر این جلسات، خدمتی کوچک به ساحت قرآن انجام دهد.
برای آسان شدن دانلود این جلسات به صورت صوتی بر آن شدیم تا لینک جلسات را به صورت یکجا در اختیار علاقه مندان قرار دهیم تا سریعتر بتوانند به دانلود آن مبادرت نمایند.
لینک دانلود صوت تفسیر سوره دخان استاد عبدالکریم بهحت پور در کانال موسسه فرهنگی تمهید در ایتا
👇👇👇
🌹جلسه اول
https://eitaa.com/mtamhid/641
🌹جلسه دوم
https://eitaa.com/mtamhid/647
🌹جلسه سوم
https://eitaa.com/mtamhid/657
🌹جلسه چهارم
https://eitaa.com/mtamhid/660
🌹جلسه پنجم
https://eitaa.com/mtamhid/663
🌹جلسه ششم
https://eitaa.com/mtamhid/666
🌹جلسه هفتم
https://eitaa.com/mtamhid/673
🌹جلسه هشتم
https://eitaa.com/mtamhid/675
🌹جلسه نهم
https://eitaa.com/mtamhid/681
🌹جلسه دهم
https://eitaa.com/mtamhid/689
🌹جلسه یازدهم
https://eitaa.com/mtamhid/703
🌹جلسه دوازدهم
https://eitaa.com/mtamhid/715
🌹جلسه سیزدهم
https://eitaa.com/mtamhid/730
🌹جلسه چهاردهم
https://eitaa.com/mtamhid/732
🌹جلسه پانزدهم
https://eitaa.com/mtamhid/749
🌹جلسه شانزدهم
https://eitaa.com/mtamhid/750
🌹جلسه هفدهم
https://eitaa.com/mtamhid/754
🌹جلسه هجدهم
https://eitaa.com/mtamhid/756
🌹جلسه نوزدهم
https://eitaa.com/mtamhid/774
🌹جلسه بیستم
https://eitaa.com/mtamhid/777
🌹جلسه بیست و یکم
https://eitaa.com/mtamhid/779
🌹جلسه بیست و دوم
https://eitaa.com/mtamhid/781
موسسه فرهنگی تمهید قم
https://eitaa.com/mtamhid
استاد بهجت پور در ذیل نکات روش شناختی سوره قلم در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی پیرامون آیات استثنایی سوره ها:
👇👇👇
یکی از چالشهای مهم در فهم انسجام و سازواری قرآن، آیات استثنایی است. نمونهی آن در این سوره ادعا شده بود. ادعای وجود آیات استثنایی از منطق و برهان قوی برخوردار نیست. عمده مشکل دراینباره، به تصور نادرست اشخاص از قرآن بر میگردد؛ آنها از قرآن نظمی مشابه کتب تألیفی و مکتوبات علمی انتظار دارند و یا این متن را در عداد کتب آموزشی ارزیابی کردهاند، حالآنکه قرآن، نگارش متنی شفاهی است که با رویکرد تربیت عملی و میدانی مخاطبان اولیه، نازل شده و مطالب جاودانهی خود را در لابهلای گفتوگو با مخاطبان اولیه جا داده است. قرآن با این زوایهی دید، انسجام یافته، و هیچگاه دچار بریدگی و شکستگی مضامین نمیشود. شرقشناسان و اشخاصی که قرآن را جَستهجسته و بریدهبریده میبینند، با پیشفرضهای نادرستی سراغ قرآن میروند، و مشابه متون مدرسهای، علمی، و منابعی که واجد قضایای کلی و آموزشی است، قرآن را ارزیابی کردهاند، درنتیجه به وحدت و انسجام قرآن دست نیافته، و دچار سردرگمی شدهاند.