eitaa logo
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
442 دنبال‌کننده
130 عکس
27 ویدیو
92 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام 💻 برگزاری پنجمین نشست؛ یکشنبه ۲۵ آذر ⭕ جلسه پنجم: «نظریه استقلال قرآن در دلالت خود» از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی ⭕ ارائه توسط: استاد عبدالکریم بهجت‌پور 🔖 مفسر قرآن و مؤسس مرکز تخصصی التمهید للبحوث القرآنیه (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓 ساعت ارائه ⬅️⬅️ ۱۴:۰۰ ☘️ نوّر الله قلوبنا بالقرآن
جلسه تا دقایقی دیگر - رأس ساعت ۱۴ - برگزار می‌شود...
با سلام و احترام دوستانی که لینک ورود به جلسات برای آن‌ها پیامک شده، برای ورود به جلسه ملاحظات زیر را مدنظر قرار دهند: ➖ ورود از گزینه Guest (میهمان) ➖ حضور با «نام و نام خانوادگی»¹ ➖ ثبتِ نام در لینک سین‌شده² ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. قبل از ورود به جلسه، باید نام و نام خانوادگی خود را در صفحه ورودی درج نمایید. ۲. در حین برگزاری جلسه، لینکی در بخش پیام‌ها سین می‌شود که لازم است شرکت‌کنندگان ارجمند برای ثبتِ حضور، نام خود را ثبت نمایند. 🌐 کانال آراء تخصصی قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی https://eitaa.com/joinchat/3321103214C21646d777a
دوستانی که علاقه مند به شرکت در جلسه اند، پیام دهند @ANSAREQURAN
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 برگزاری دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در چهارشنبه ۲۸ آذر 🔻 مدیریت حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای اعلام کرد: «قابل توجه اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم فردا چهارشنبه ۲۸ آذرماه کلیه دروس حوزه علمیه برقرار است و بخش اداری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز تعطیل نبوده و مطابق روال ساعات اداری فعالیت خواهد داشت.» @HawzahNews
با سلام کلاس درس تفسیر استاد بهجت پور فردا برگزار می گردد ان شاء الله ادامه سوره مبارکه مدثر از آیه ۳۲ به بعد موسسه و مرکز تخصصی تمهید
صوتهای درس تفسیر تنزیلی استاد بهجتپور در سایت فقاهت بارگزاری شد. علاقه مندان می توانند از این لینک دانلود نمایند https://eshia.ir/feqh/archive/bahjatpour_abdolkarim/tafsir/1403/#lesson_14030626 جهت اطلاع 🔴 به حول و قوه الهی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ جلسات درس تفسیر قرآن به سبک تنزیلی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین استاد عبدالکریم بهجت‌پور برگزار می‌شود. 🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها صحن امام هادی علیه‌السلام مقبره مرحوم دولابی ⏰ زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ صبح ☎️ جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۹۲۰۲۴۴ تماس حاصل نمایید. ادمین ایتا: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
🔰 جلسه هم‌اندیشی اساتید و پژوهشگران علوم قرآنی و علوم انسانی با حضور مفسر گرانقدر حجت‌الاسلام و المسلمین در مرکز تخصصی تمهید برگزار شد. 📌 در ابتدای این جلسه استاد بهجت‌پور با تأکید بر ضرورت تولید ، به ظرفیت در دستیابی به این هدف مهم اشاره نمود. وی با بیان جایگاه محوری کشف در تفسیر تنزیلی، آن را فرصتی مغتنم برای پژوهشگران حوزه علوم انسانی دانست تا بتواند با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی، روش‌های حل مسائل کشور در بخش‌های مختلف را کشف نمایند و در مسیر تولید علوم انسانی قرآن بنیان گام بردارند. 🔻 در ادامه این جلسه هریک از حاضران، ایده‌ها و پیشنهادات خود را جهت ورود نظام‌مند به مطالعات تنزیلی قرآن و علوم انسانی جهت تولید و هدایت پژوهش های علوم انسانی قرآن بنیان مطرح کردند که مقرر شد معاونت پژوهش مرکز تمهید با راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی، عملیانی شدن آنها را با همکاری نهادها و مراکز مرتبط پیگیری کند. •┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈• https://eitaa.com/mtamhid 🌐 { ایتا }
✅سلسله نشست های یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیه الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حائری 🔻موضوع نشست: تطور تفسیر در صد سال اخیر حوزه علمیه قم 🔻ارائه دهندگان: حجت الاسلام و المسلمین استاد عبد الکریم بهجت پور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد معرفت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد دهقان 🔷مکان: بلوار سمیه، کوچه 18 انتهای کوچه سمت چپ، مرکز تخصصی التمهید للبحوث القرآنیه 🔶زمان: سه شنبه 4 دیماه 1403 ساعت ۱۸ برای شرکت در نشست به صورت مجازی و دریافت لینک حضور، روی لینک زده یا کد دستوری را شماره گیری فرمایید: https://sl.inoti.com/r/1sl65t *6655*90000*14*5# لینک مستقیم B2n.ir/q94053 پخش زنده: http://livehowzeh.ir/tv موسسه و مرکز تخصصی تمهید https://eitaa.com/mtamhid https://eitaa.com/mtamhid
📣 گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با همکاری مرکز و موسسه تمهید برگزار می کند: 👥 نشست علمی با موضوع: «تفسیر تنزیلی؛ کارکردها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» ❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مؤسس مرکز تخصصی تمهید ❇️ دبیر علمی: دکتر روح‌الله رستگارصفت 🔸زمان: یکشنبه 2 دی ماه 1403 🕐 ساعت 18:00 الی 20:00 🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی 🌐 لینک ورود: https://mmps.ir/EatBk کانال اطلاع رسانی علمی استاد بهجتپور https://eitaa.com/bahjatpoor
با سلام ان شاء الله امشب در سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی در خدمت استاد بهجتپور خواهیم بود. دوستان شهرستانی از طریق لینک وارد شوند دوستان عزیزی هم که علاقه مندند حضوری در این جلسه شرکت نمایند دربلوار امین بعد از سه راه سالاریه وارد مرکز ملی شوند. اگر سوالاتی دارید که مایلید در این جلسه طرح شود، به آیدی بنده ارسال نمایند تا به دبیر جلسه تقدیم کنم @ANSAREQURAN @ANSAREQURAN
به حمد الله تفسیر چهارمین سوره قرآن کریم به ترتیب نزول یعنی سوره مدثر نیز در حال رسیدن به سرمنزل است و از هفته آینده میهمان کلام استاد در سوره حمد خواهیم بود. عزیزانی که در شهرستان ها هستند و امکان حضور در این جلسه نورانی را ندارند، می توانند از لینک ذیل میهمان سفره قرآن باشند و روزانه دل و جان خود را با فهم آیات الهی از زبان مفسر عزیزمان جلا دهند. https://eshia.ir/feqh/archive/bahjatpour_abdolkarim/tafsir/1403/#lesson_14030626 به زودی ادامه صوتها در سایت بارگذاری خواهد شد. https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor
برخی اساتید محترم، تحت عنوان تأملاتی در روش تفسیر به ترتیب نزول (تفسیر تنزیلی)، ممکن است سوالاتی در ذهن خود داشته که می توانستند با مراجعه حضوری خدمت استاد یا به اطلاع ایشان رساندن از اینکه در خصوص نظریه ایشان ملاحظات و سوالاتی هست، از ایشان در خصوص آن موارد نظرخواهی کنند، اما علی رغم اینکه سالیان سال از زمان شروع به نگارش محتوا توسط ایشان می گذرد و شاید روزانه در نزدیکی هم در یک گروه از گروه های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مشغول پژوهش بوده و شاید بارهای بار یکدیگر را در جلسات و نشست ها و نماز جماعت‎ها ملاقات کرده اند، کاش به استاد بهجت‎پور می ‎فرمودند که در خصوص نظریه ایشان نکاتی به نظر می ‎رسد که در حال نگارش هستند، تا زحمت این بزرگوار چندان نشود و بدون مراجعه به منابع تولیدی یا اطلاع از غرض شکل گیری تفسیر همگام با وحی، خود را به زحمت نیندازند و از دانش گسترده خود در جهت بالندگی این سبک تفسیری استفاده نمایند نه منقصت آن. ملالی نیست و از هر گونه نقد، سوال و ابهام و شبهه در خصوص تفسیر تنزیلی با کمال میل استقبال می کنیم و معتقدیم این نقدها و نظرها باعث بالندگی بیشتر این سبک تفسیری می گردد و در گروه تفسیر تنزیلی مشتاقانه دست بوس این عزیزان هستیم تا بر کمال کار بیفزایند و ابهامات را بفرمایند تا برطرف نماییم. با استجازه از حضرت استاد بهجتپور و دیگر دوستان تنزیلی در حد وقتی که داشته باشم به پاسخگویی به تأملات آن استاد محترم و دیگر اساتید، فضلا و دانش پژوهانی که علاقه مند به دانایی هستند، خواهم پرداخت. دیگر دوستان پژوهشگر تنزیلی و پژوهشگران تفسیر و علوم قرآن با مداقه در این اقتراح و دامن زدن به مطالعات و گفتگو، بر غنای آن ما را یاری دهند. به مرورلینک هر پاسخ را در ذیل همین مطلب در سایت خواهم گذاشت ان شاء الله http://tamhid.net/post/314 محمد سلطانی
1️⃣ 🔴🔴 تفسیر تنزیلی غیر از مصحف تنزیلی است و کسی ادعای مصحف تنزیلی نکرده است. برخی اساتید تأملاتی در روش تفسیر به ترتیب نزول (تفسیر تنزیلی) داشته اند که حاصل تلمذ در محضر استاد بهجتپور را به مرور در چند پست تقدیم علاقه مندان خواهم کرد: ایشان فرموده اند: 🔴🔴🔴🔴🔻🔻 اخیرا برخی نویسندگان تفسیرهایی را بر اساس روایات ترتیب نزول شکل داده اند؛ یعنی به جای رعایت ترتیب مصحفی، سوره ها را بر اساس ترتیب نزول تنظیم کرده اند. در خصوص این روش تنظیم نکاتی قابل ذکر است: الف) با توجه به فرمایش امیر المؤمنین- علیه السلام- که: «لا یهاج القرآن بعد الیوم‏» (تفسیر الطبری، ج 17، ص 93؛ مجمع البیان، طبرسی، ج 9، ص 218؛ التمهید فی علوم القرآن، معرفت، ج‏1، ص: 342 )- هرچند این معنا کلی است و ممکن است شامل تغییر چینش سور قرآن نشود- ولی با توجه به این که به هم ریختن ترتیب سوره ها هیچ فایده علمی برای آن ها ندارد (توضیح بیشتر در بند «د» می آید)، بهتر است مطابق مصحف کنونی رفتار نمایند و به هم ریختن ترتیب سوره ها را به حضور و دستور خود امام عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- موکول کنند. 🔴🔴🔴🔻🔻🔺🔺🔺 در پاسخ به استاد محترم، فهمی که از کلام، بیان و قلم استاد بهجتپور یافته ام را تقدیم می کنم. 1. جناب استاد محترم نسبت به تفسیر موضوعی چه می فرمایند؟ آیا به نظر مبارک ایشان «لایهاج القرآن بعدالیوم ابدا» شامل تفسیر موضوعی هم می ‎شود یا خیر؟ یعنی سوال اول ما آن است که اگر مراد حضرت، تفسیر قرآن بود، پس چرا ایشان و همه علمای مفسر، سیاق های قرآن را به هم ریخته و به قرآن هجوم آورده اند؟! 2. به نظر تفسیر قرآن غیر از دست زدن به قرآن و تغییر قرآن یا هجوم به قرآن است. بالاتر قرائت قرآن به شکل‎های مختلف و حفظ قرآن به گونه های مختلف مثلا سوره های مکی یا حفظ سوره های مدنی یا حفظ موضوعی آیات یا قرائت مسبحات یا ... منافاتی با این فرمایش مولای متقیان ندارد. فرمایش ایشان ناظر به مصحف رسمی است که مسلمانان و همه کسانی که وارد عملیات تفسیر در هر سبکی شده اند، بر این باورند که مصحف عثمانی (مصحف گردآوری شده و رسمی توسط صحابه در سال 25 هجری قمری)، مصحف رسمی همه مسلمانان است و هیچ کس نسبت به آن در هیچ سبکی تعرضی ندارد و حتی استاد بهجت‎پور در مقدمه تفسیر بر این امر تصریح کرده اند. بنابراین اصولا فعالیت مربوط به قرائت، حفظ، تفسیر، تعلیم، فقه القرآن، ادب القرآن و همه فعالیت‎های مرتبط با شئون قرآن، ربطی به متن قرآن و ترتیب کنونی قرآن ندارد. 3. این فرمایش حضرت علیه السلام، ناظر به مصحف گردآوری شده در دوره عثمان است. سوال ما از ایشان این است که از کجا جناب ایشان این تعبیر را نسبت به مصحف گردآوری شده نزد پیامبر ص به کار می برند و حتی سوالِ سوال کننده (طلحه)، در مقایسه بین مصحف علی ع و مصحف رسمی (مصحف عثمانی) و متفاوت بودن آنها با هم، این سوال را مطرح کرد. لایهاج القرآن بعد الیوم است و بعد از ترتیب مصحف رسمی است. 4. بی تردید در نسخه مورد نظر حضرت علیه السلام، اشکالات و تناقضات رسم الخطی وجود دارد که مورد تایید دانشمندان علوم قرآنی قرار گرفته است. چرا حضرت از دست زدن به قرآن به رغم این خطاها ممانعت کردند؟ این به جهت آن بود که متن مشترک بین مسلمانان دچار دستبرد و سوء استفاده قرار نگیرد، لذاست ما امروز به رغم خطاهای رسم الخطی دست به قرآن نمی زنیم. شاهدش هم آن است که وقتی خواستند نقطه گذاری و اعراب گذاری کنند، و حتی زمانی که نوبت به اعراب گذاری و نقطه گذاری قرآن رسید، مسلمانان با توجه به همین فرمایش امام علی7، در آن هنگام آن‎ها را با رنگ دیگر نقطه‎گذاری و اعراب گذاری کردند. پس این ها دو مقام است و هیچ کس از معتقدان به سبک تفسیر تنزیلی، قائل به تغییر چینش سور قرآن نبوده و نخواهد بود. جای تعجب است به رغم تاکید استاد بهجت‎پور در مقدمه مبنی بر اینکه مقوله تفسیر از کتابت قرآن جداست و به هیچ وجه اجازه دخل و تصرف در قرآن نداریم ، استاد ناقد محترم می فرمایند : «بهتر است مطابق مصحف کنونی رفتار نمایند و به هم ریختن ترتیب سوره ها را به حضور و دستور خود امام عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- موکول کنند.» گویا مدعی تفسیر تنزیلی، مدعی تغییر مصحف رسمی است که ایشان چنین می گویند. محمد سلطانی http://tamhid.net/post/315 https://eitaa.com/bahjatpoor
تفسیر تنزیلی - استاد بهجت پور.mp3
25.65M
و حدیث موضوع: تفسیر تنزیلی؛ کارکردها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها ارائه دهنده: حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور زمان: 1403/10/02 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی https://eitaa.com/bahjatpoor
با سلام و احترام 💻 برگزاری پنجمین نشست؛ یکشنبه ۲۵ آذر ⭕ جلسه پنجم: «نظریه استقلال قرآن در دلالت خود» از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی ⭕ ارائه توسط: دکتر عبدالکریم بهجت‌پور 🔖 مفسر قرآن و مؤسس مرکز تخصصی التمهید للبحوث القرآنیه (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓 ساعت ارائه ⬅️⬅️ ۱۴:۰۰ ☘️ نوّر الله قلوبنا بالقرآن
_www.skyroom.online_713_caae1cee-1fcd-46b4-aa16-4d424039a6a1_5248729836.pdf
258.1K
با سلام و احترام بنا به اختلالی که در صوت جلسه پنجم رخ داد، فایل ارائه استاد بهجت‌پور در کانال به اشتراک گذاشته می‌شود.