هدایت شده از مباحث نظری تفسیر تنزیلی
در این کانال صوت مباحث نظری تفسیر تنزیلی مفسر گرانمایه استاد عبدالکریم بهجت پور ارائه می گردد.
https://eitaa.com/joinchat/1277689891C88c1062e28
تلفن جهت تهیه دی وی دی تصویری: 02532920244
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
دوستان عزیز
جهت مطالعه و اطلاع از پیشینه تفسیر تنزیلی در رسانه ها، بخشی از این تلاش که توسط ایکنا از سال 92 تاکنون منتشر شده است، در این کانال بارگذاری شده است.
پیشینه تفسیر تنزیلی
http://eitaa.com/joinchat/832307233C792072fe32
ان شاء الله در سال آینده 4 جلد کتاب از استاد بهجت پور روانه بازار نشر خواهد شد.
ویراست سوم جلد اول تفسیر همگام با وحی توسط موسسه تمهید
ویراست دوم جلد دوم تفسیر همگام با وحی توسط موسسه تمهید
کتاب قواعد تفسیر تنزیلی موضوعی : انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کتاب سیر تنزیلی اهداف قرآن در قرآن : انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
@bahjatpoor
کانال رسمی اطلاع رسانی برنامه های علمی استاد بهجت پور
زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید
بازنشر سخنان استاد بهجت پور در افتتاحیه دوره تفسیر تنزیلی موسسه تمهید توسط ایکنا
https://iqna.ir/fa/news/3877078/فهم-روش-تحول-جامعه-از-قرآن-در-تفسیر-تنزیلی-کجروی-مستشرقان-در-تاریخگذاری
@bahjatpoor
Tafsir 01.mp3
28.95M
صوت کارگاه مجازی مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// جلسه اول // توضیحات ابتدایی و واژگان کلیدی 1 شامل تفسیر، تنزیل و جری و تطبیق @bahjatpoor
Tafsir 02.mp3
26.41M
صوت جلسه دوم// ظهر و بطن ،تبیین، توضیحات پیرامون منابع و سیر سه مرحله ای کار تفسیرگو @bahjatpoor
Tafsir 03.mp3
29.63M
صوت جلسه سوم //شناسه سوره @bahjatpoor
Tafsir 04.mp3
24.15M
صوت جلسه چهام مهارت بیان تفسیر استاد بهجتپور // توصیف سوره و مقصود سوره (غرض ) @bahjatpoor
Tafsir 05.mp3
25.76M
صوت جلسه پنجم مهارت بیان تفسیر استاد بهجتپور//محتوای اجمالی سوره @bahjatpoor
Tafsir 06.mp3
24.91M
صوت جلسه ششم مهارت بیان تفسیر استاد بهجتپور// ارتباط سوره، روایت اسباب نزول و فضیلت سوره @bahjatpoor
Tafsir 07.mp3
30.4M
صوت جلسه هفتم مهارت بیان تفسیر استاد بهجتپور// تقسیم سوره به بخش ها// ترجمه// منهج تفسیر و مفسر @bahjatpoor
Tafsir 08.mp3
26.45M
صوت جلسه هشتم مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// رفع ابهامات عارضی 1 شامل ابهام نظم و مفردات واژگان @bahjatpoor
Tafsir 09.mp3
26.71M
صوت جلسه نهم مهارت بیان تفسیر استاد بهجتپور// رفع ابهامات عارضی 2 (ابهام ادبی بلاغی تاریخی فرهنگی تنزیل و متعلق) @bahjatpoor
Tafsir 10.mp3
24.34M
صوت جلسه دهم مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// دفع شبهه بیان مقصود و مراد ایه @bahjatpoor
Tafsir 11.mp3
27.65M
صوت جلسه 11 مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// / فراتفسیر 1 @bahjatpoor
Tafsir 12.mp3
19.45M
ضوت جلسه 12 مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// فراتفسیر 2 @bahjatpoor
مصاحبه با استاد نمونه موسسات و مراكز تخصصي در سال تحصيلي 1394.pdf
180.6K
مصاحبه ای مربوط به سال 94 @BAHJATPOOR
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
🌷🌷🌷شناخت نامه سوره قدر از جلد دوم تفسیر همگام با وحی، ویراست جدید
25🌹. سورۀ قدر
🌺این سوره به مناسبت کلمات به کار رفته در آیة اول سوره "قدر"، "لیلۀالقدر"، و "انا انزلناه فی لیلۀالقدر" نامیده شده است.
🌺دربارۀ مکی یا مدنی بودن سوره، میان مفسران اختلاف است. ریشۀ مسئله به ماجرای خوابی که پیامبر9 دربارة بالا رفتن بوزینهها (بنی امیه) از منبرش داشتهاند، باز میگردد؛ اما باید توجه داشت، روایت شأن نزولی که خواب پیامبر اکرم9 را مبنی بر غصب منبر بیان میکند، شاهد مدنی بودن سوره نیست؛ زیرا امکان دارد این رؤیای صادق، سالها قبل از هجرت به مدینه اتفاق افتاده باشد، که تعبیرش چندین سال بعد ظاهر شود؛ چنانکه حضرت یوسف7 چند دهه قبل از رسیدن به مقام وزارت در مصر، خواب برگزیده شدنش و تمام کردن نعمت الهی بر خود و خاندان یعقوب را دید.[1] صِرف وجود منبر، دلیل بر مدنی بودن خواب پیامبر اسلام9 نیست. آری، برخی روایات، به چُرت حضرت9 بر منبر تصریح دارد، که مؤید مدنی بودن این خواب است؛ لکن نیاز به بررسی سند دارد. به علاوه، قراین تطبیقی بودن آن زیاد است؛ چنانکه در تفسیر نمونه به این مطلب اشاره شده است.[2]
افزون بر آنکه در تمام جداولی که نام این سوره آمده جزء سورههای مکی شمرده شده است. جداول مسند و ترکیبی، ردیف این سوره را بیست و پنجم، پس از سورة عبس و پیش از سورة شمس دانستهاند. جدول کتاب المقدمتان نیز سورۀ نازلشدۀ پس از قدر را سورة فجر دانسته است.
🌺سورۀ قدر در ترتیب مصحف رسمی در جزء سی ام قرآن، در ردیف نود و هفتم، بعد از سورة علق و قبل از سورۀ بینه قرارگرفته است و پنج آیه دارد.
🌹مقصود سوره
توجه دادن پیامبر9 به نقش پروردگار عالم از جهان غیب در تعیین و فروفرستادن مقدرات مهم هستی و انسان، و زمان نزول مقدرات.
🌹محتوای سوره
پروردگار متعال، در آغاز برای نشان دادن عظمت شب قدر اعلام میکند، قرآن از جانب وی در شب قدر نازل شد. سپس پیامبر اکرم9 را مخاطب قرار میدهد و او را از ارزش و اعتبار این شب و نزول همۀ مقدرات در آن آگاه میکند.
🌹ارتباط سوره
پروردگار متعال از آغاز نزول قرآن برنامۀ تغییر و اصلاح جامعۀ عصر نزول را در دستور کار قرار داد؛ پیامبر9 در اردوگاه شرک خیمه زد و به عنوان سخنگوی پروردگار با رویکردی انذاری به آسیب شناسی باورها و رفتار جامعه پرداخت. بخش مهم، تحول در بینش مردم به تغییری ربط دارد که در نگاه آنها به نقش غیب و مشخصاً پروردگار متعال بر هستی و زندگی دنیوی و جهان ماده اتفاق می افتد. از سوره علق یعنی اولین سوره نازل شده این نقش تبیین می شد و به تدریج ابعادی از آن در سوره های مختلف بیان می شد. پس از سورۀ کافرون (مکی18) و اعلان برائت رسمی از معبودان، دین و آیین مشرکان و جدا کردن خود از صف آنان و آغاز رسمی و صریح اصلاحات دینی ، تبیین این نقشها پر رنگتر مطرح شد. در سورۀ فیل (مکی19) بر نقش پروردگار ...
ادامه مطلب در:
http://hamgambavahy.ir/post/205
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن تاسیس شود به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد مولایی، دانشپژوه دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی و قرآنپژوه سطح سه حوزه، امروز، ۲۱ بهمنماه، در کرسی ارائه نظریه «امنیت فرهنگی قرآنمحور» در مؤسسه تمهید با بیان اینکه رسانه یکی از پیشرانهای جهانی شدن است، گفت: جنبشهای نوین اجتماعی، فمینیسم و رسانههای ارتباط جمعی تلاش کردهاند که به تخریب زیرساختهای فرهنگی و امنیت ملی بپردازند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت منابع دینی برای مدیریت فرهنگی جامعه و رشد و تعالی امنیت فرهنگی و به تبع آن امنیت ملی تصریح کرد: بهترین الگو برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مردم ایران، الگویی برگرفته از منابع دینی است؛ زیرا منابع دینی مخصوصاً دین مبین اسلام پاسخ کامل به نیازهای فطری بشر داشته و هماهنگ با آنهاست.
مولایی اظهار کرد: نکته مهم این است که باید در هنگام استخراج الگوهای راهبردی از منابع دینی، قرآن را اصل و سنت قرار دهیم، سپس از تجارب عقل و سیره عقلا استفاده کنیم؛ لذا مطالعات درونقرآنی نیز باید با نگاه به نزول تدریجی قرآن بوده و برای کشف فرایندهای تحول نیز باید سراغ ترتیب نزول سورهها برویم.
مولایی با بیان اینکه در رابطه با قرآن دو مطالعه به ترتیب نزول سورهای و به ترتیب نزول موضوعی ضرورت دارد افزود:
ادامه در:
http://hamgambavahy.ir/post/206
https://eitaa.com/mtamhid