eitaa logo
سید بحرالعلوم
320 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
ارتباط با ما: پاسخگویی به سوالات دینی @Seyed_bahrololoom شماره مجازی: ۰۹۱۳۷۷۹۷۰۱۳ شماره تماس: ۰۹۱۳۵۵۶۷۰۱۳
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ لیلة الرغائب عجیب نیست که عموم مردم خود نتوانند میان اعتبار روایات گوناگون فرق بگذارند. اما متأسفانه بسیاری اوقات مبلغان دینی نیز به این بلیه گرفتارند. چه بسیار می‌شود که بر مناسک بی‌سند بسیار بیش‌ از سنن معتبر (از نوافل یومیه تا برخی خدمات مأثور به مؤمنین) تأکید می‌کنند. همین‌طور صدا و سیمای ایران که فراوان احکام قطعی و معارف متواتر کتاب و سنت را وانهاده، و حتی خود نشردهنده برخی از مناهی دینی (همچون غنا و حتی ترانه‌خوانی زن در برنامه‌های کودک و غیر آن، تبرج و…) است، بسیاری اوقات بر نشر مطالب بی‌سند و البته عامه‌پسند به نام دین اهتمام دارد. از آن جمله لیلة الرغائب و یا به قول خودشان شب آرزوهاست که البته ترجمه رغائب به آرزوها هم از اشتباهات صدا و سیما است. سند و منبع عامی خبر هیچ اسم و اثر و نام و نشانی از لیله الرغائب جز روایتی عامی در احادیث نیست. تک سند عامی به غایت ضعیف به روایت صوفی شدیداً متهم، علی بن جهضم (م ق5) تنها از 3 طبقه راویان ناشناخته از تابعی (حمید بن ابی حمید) از انس بن مالک است (ابن عساکر، معجم الشيوخ، 1/ 186). نخستین منبع برجامانده خبر نیز از صوفیه است (غزالی م505، إحياء علوم الدين، 1/ 202 مرسل)*. خود انس هم در روایتی امامی متهم است (معاني الأخبار، ص411)، اما مهم‌تر این‌که اصل انتساب خبر به این راوی پرشاگرد پذیرفتنی نیست. از اوایل نشر این روایت محدثان عامه آن را روایتی جدید می‌شمردند، و تخطئه می‌کردند (نمونه: ابن فارس، حلية الفقهاء، ص222؛ طرطوشی، الحوادث والبدع، ص132-133؛ ابن اثیر، معجم الأدباء، 4/ 1505؛ فتنی، تذکرة الموضوعات، ص44: رواج از 480) سبط ابن جوزی (م654ق) گزارشی نقل کرده که در آن ابن جهضم، در آخر عمرش دلایل خود را در جعل نماز لیلة الرغائب آورده (سبط ابن الجوزي، مرآة الزمان، ج18، ص312-313) که با توجه به ادبیات آن می‌تواند اصیل باشد. محدثان عامه ابن جهضم را متهم به جعل حدیث می‌دانند. (نمونه: ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص129؛ الجرح و التعديل، ج3، ص219) برخی از سنی‌ها هم نماز لیلة الرغائب را که از میان خود آنان برخاسته بدعت می‌دانند (نمونه: همان؛ ابن تیمیه، الفتاوی الکبری، ج2، ص262؛ ج5، ص344؛ منهاج السنة، ج7، ص39؛ عجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص410؛ لخمی شاطبی غرناطی(م790)، الاعتصام، ج1، ص122؛ شربینی، الاقناع، ج1، ص108؛ ملییاری هندی(م987)، فتح المعین، ج1، ص312؛ نووی، شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰). ورود به امامیه این خبر در منابع شیعه در إقبال الأعمال (ط الإسلامية، ج‏2، ص632) بدون ذکر سند و در بحار الانوار (ج95، ص395) به نقل از اجازات علامه با همان سند عجیب عامی آمده است. البته، علامه مجلسی نیز آن را غیر معتمد می‌داند و به عمل به آن اشکال می‌کند. (زادالمعاد، ص42) برخی محققان به تفصیل گزارش را نقد کرده‌اند (نمونه: حسینیان، لیلة الرغائب در ترازوی نقد شیعه؛ ملکیان، صلاة الرغائب). رجالی دانشمند، جناب آقای مددی نیز این خبر را موضوع یا ضعیف دانسته، و درباره‌اش گفته‌ است: «حدیثی است که آثار جعل من رأسه إلی ذیله واضح است». عالمانی مانند آقایان امینی، تستری و سبحانی هریک به نوعی عامی بودن و حتی ساختگی بودن آن را پذیرفته اند (امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ همو، الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116). سید بن طاووس در اقبال تسامحات فراوانی دارد؛ چنان‌که خود ایشان اشاره کرده این خبر را با عنوان احتیاط آورده‌ است. اگرچه بعضی‌ها از باب ادله تسامح به آن عمل کرده‌اند، اما برخی از فقهای قدیم و بسیاری از محققین معاصر در دلالت این ادله نسبت به این گونه اخبار اشکالات فراوانی مطرح نموده‌اند. (برای نمونه از کتب: بحرانی، الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج‌4، ص197 دربارۀ این ادله؛ محمدجواد فاضل، قاعده تسامح در ادله سنن (تحقیق مفصل از دلایل موافقین و مخالفین)؛ محمدتقی اسلامی، اخلاق اسلامي و كاربست قاعده تسامح در ادله سنن، نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و…) با این توضیحات حتی اگر کسی در بدعت بودن این آداب یا نام‌گذاری تردید کند، یا وجهی در تسامح در عمل به آن در نظر بگیرد، باز احتیاط در اجتناب از اعتقاد به خصوصیت شرعی این شب است.
🗳انتخابات🗳 📍انتخابات تحول ایجاد می‌کند. 🔺بعضی‌ها اسم تحول را می‌آورند، اظهار طرف‌داری از تحول می‌کنند اما عملا آن چیزی که مقدمه‌ی حتمی تحول است، مورد بی‌اعتنائی‌شان قرار می‌گیرد. با انتخابات می‌شود در کشور تحول ایجاد کرد. صاحبان دیدگاه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می‌خواهند تحول ایجاد کنند به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان؛ خیلی خب، راهش چیست؟ 🔺راهش این است که با انتخابات ــ حالا چه انتخابات مجلس، چه انتخابات مجلس خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهوری، چه انتخابات شوراها کسانی را که با آن فکر سیاسی آنها و جهت‌گیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها همراهند، سر کار بیاورند، این می‌شود تحول بنابراین پایه‌ی تحول انتخابات است. 📌بیانات رهبری در دیدار با مردم کرمان و خوزستان (۱۴۰۲/۱۰/۰۲)
یامهدی مرا جز با تو بودن آرزو نیست🤍
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شاید ماه رجب دیگر تکرار نشود!!! 🎤 آیت الله اعرافی حفظه الله
15.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ یا صاحب الزمان! دلتنگیم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من سخت‌ترین کار زندگی‌ام درس خواندن است! از درس متنفرم! اما چه می شود کرد که این درس خواندن ′تکلیف′ من است. و قطعاً همه تکلیف‌های انسان سخت و طاقت‌فرساست.. پس من برای مبارزه با نفسم، می‌جنگم و درس می‌خوانم و این تلخی و سختی را تحمل می‌کنم تا تکلیفم را انجام داده باشم.
روضه خوانی : : امشب ؛ ساعت.۲۱:۰۰ : قم ، شهرک قدس بلوار ولیعصر علیه السّلام کوچه۴۴
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حمید رسایی: روحانی تابعیت بریتانیا را دارد اما لاریجانی مانع از رسانه‌ای شدنش شد! 🔸️امید مردم زیاد شده و می‌بینند دولت‌شان، دولت پشت کارتابل نیست. این امیدوار کننده است و باعث افزایش مشارکت می‌شود. با دولت رودروایسی ندارم. 🔹️کسانی که منتقد روحانی بودند و درخواست محاکمه روحانی را داشتند، اکنون به این قانع شدند که فقط تایید صلاحیت نشود. تایید صلاحیت روحانی باعث کاهش مشارکت مردم می‌شود. 🔸️روحانی صلاحیت فردی ندارد. ۱۷ سال سفر مشکوک به انگلیس داشته و باید بررسی شود. دکترا مگر ۱۷ سال طول می‌کشد. در پاسپورت آقای روحانی خروج و ورود بعضی از سفرها ثبت نشده است. 🔹تحقیق و تفحصی از دو تابعیتی‌ها شد که نهادهای امنیتی ارائه داده بودند در راس آن لیست روحانی بود که تابعیت بریتانیا را دارد اما لاریجانی نگذاشت که آن لیست رسانه‌ای شود. 🟣 هر دو جبهه اصول گرا و اصلاح طلب هدفشون از این حرفا چیه؟ این جماعت با حرفاشون قوه قضائیه رو زیر سوال نمی برند؟ حسن روحانی عضو مجلس خبرگان است کم جایگاهی نیست. قوه قضائیه کجاست؟
29.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذبح عدالت انتخـاباتی مگر قرار نبود رسانه ملی تریبون بی‌پول‌هایی که حرف دارند باشد؟ 🌀 وقتی نمایندگان مستقر حاضر نشدند سال آخر نمایندگی، از حضور و عکس یادگاری با پروژه‌هایی که زحمت دولت است کوتاه بیایند، لااقل نگذارید رسانه ملی بیش از این در اختیار پولدارها و عنوان‌دارها قرار بگیرد. 🎙 حجت‌الاسلام سلیمانی - امام جمعه محترم لاهیجان