فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدئو که بیانگر روش متفاوت دکتر منان رئیسی (استاد دانشگاه قم) برای انتقال سلوک شهدا به نسل جوان از طریق ابزارهای هنری و معمارانه است را ملاحظه بفرمایید.
@baladetayyeb
لطفا ابتدا این تصویر را بنگرید و سپس گوشی خود را کاملا برعکس کنید و دوباره به تصویر بنگرید و از هنر و معماری منطقه اورامان كردستان (روستای سروآباد یا ژیوار) حظ ببرید.
#عصرتاریخ
#معماریبومی
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
بخشی از راه حل مسئله مسکن در این ویدئو تقدیم شده است. تنظیم گری بازار با سیاستهای مالیاتی از مهمترین
یک آمار عجیب اما واقعی:
طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، از مجموع ۲۰۰۰ میلیارد تومان مالیات خانههای لوکس در سال گذشته، فقط ۶ میلیارد تومان وصول شده! درمورد خودروهای لوکس هم از ۲۲۰۰ میلیارد تومان، فقط ۲۰ میلیارد وصول شده است! در خصوص مالیات بر خانههای خالی نیز هنوز توفیق چندانی حاصل نشده است.
برای تنظیم بازار مسکن، چیزی که مهمتر از تصویب قانون است، اجرای درست قانون است. اگر قوانینی نظیر مالیات بر خانههای لوکس، مالیات بر خانههای خالی و ... به درستی اجرا نشوند هرچقدر هم که عرضه مسکن و عرضه زمین را زیاد کنیم توفیق چندانی برای کنترل بازار مسکن و مستغلات حاصل نخوهد شد و همین زمینها و خانههای جدید، به ابزاری برای سوداگری بیشتر تبدیل میشوند. قبلا عرض کردیم که حالا که دولت محترم، فرایند اخذ مالیات را خیلی گران و کند انجام میدهد بهتر است این مسئولیت خطیر را به شهرداریها واگذار نماید تا با توجه به اِشراف بیشتر میدانی که دارند، این کار را ارزانتر و سریعتر و با بهرهوری بیشتری انجام دهند. تحقق این پیشنهاد به معنای تحقق بازی برد-برد برای دولت و مدیریت شهری است و به علاوه به دلیل ایجاد منابع پایدار جدید، با بخشی از درآمد حاصل از این پیشنهاد، جلوی تراکم فروشیها را نیز تا حد زیادی میتوان گرفت.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شقشقیه شهرسازانه؛ بخش کوتاهی از صحبتهای ارائه شده توسط محمد منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) در اولین نشست فصل حضور با حضور برخی مقامات و امام جمعه محترم قم.
@baladetayyeb
🔹 آیت الله حائری شیرازی: "حرفی که به کسی یا فرزندت میزنی، دانه است و فکر او زمین. ببین در این زمین چقدر بذر میتوان پاشید؟ اگر در یکمتر زمین یک کیلو گندم پاشیدی، همه دانهها سبز نمیشوند، تازه اگر هم دربیایند، همدیگر را خفه میکنند. موعظه زیاد، باعث میشود که حرفها همدیگر را لِه کنند".
🔹 پینوشت شهرسازانه: تبلور کالبدی این کلام حکیمانه را در شهرسازی معاصر نیز میتوان دید. ازدحام و تراکم بیش از حد، مانع شکوفایی استعدادهای انسانی میشود به نحوی که با تاثیر سوء بر پاسخگویی به نیازهای انسان، استعدادهای او را به تعبیر مرحوم آیتالله حائری "لِه میکند". درخصوص ارتباط معنادار تراکم با عدم شکوفایی استعدادهای انسان شواهد جالبی در دست است. برای مثال، طبق آمارهای موجود، باوجود همه محرومیتهای آموزشی که بین شهرستانها و تهران وجود دارد، میانگین و درصد قبولیهای کنکور در استانهایی نظیر یزد و سمنان، از پایتخت با آن همه امکانات آموزشی بیشتر بوده است! (واضح است که منظور از میانگین، رتبههای برتر کنکور نیست بلکه منظور، درصد قبولیها به کل جمعیت دانشآموزان شهر است). کمااینکه سرانه معضلات و آسیبهای اجتماعی (اعم از نرخ جرم و طلاق و اعتیاد و ...) در بافتهای متراکم و عمودیِ کلانشهرهایی همچون تهران که شخصیت و استعدادهای انسانی را "لِه میکند" به مراتب بیشتر از بافتهای مسکونی شهرهای کم تراکمی نظیر یزد و سمنان و ... است.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهم/ این ویدئو را ببینید و سپس خودتان قضاوت بفرمایید که تکلیف ما در قبال این نوع مصوبات که به نام مردم اما به کام سرمایهداران و در جهت تهرانیزه کردن کل کشور است چیست؟!
@baladetayyeb
May 11
برنامه عیار، شبکه افق، سه شنبه ۱۶ خرداد، ساعت ۲۲ با موضوع "مسکن محرومان".
به امید خدا در این برنامه آنچه باید بگویم را بدون محافظهکاریها و ملاحظهکاریهای بیجا خواهم گفت تا مشخص شود که دلایل وضعیت فعلی مسکن و شهرسازی ما و محرومیت بخش قابل توجهی از مردم از مسکن مطلوب چیست؟
محمدمنان رئیسی، مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی
@baladetayyeb
ارتباط ویژن و میژن؛ حلقه مفقوده شهرهای ما
🔹 ویژن و میژن (vision & mission)، مفاهیمی هستند که در بسیاری از شهرهای جهان، نقشه راه مدیران بر اساس این دو تنظیم میشود. اولی به معنای چشم انداز است؛ نوعی آرمان و ایدهآل. اما دومی، ماموریتها برای رسیدن به اولی را مشخص میکند. همیشه میژنها بایستی بر اساس ویژنها تنظیم شوند. حالا به عکس فوق بنگرید؛ دو تصویر از دبی به فاصله حدودا ۵۰ سال. چشماندازی که ۵۰ سال قبل برای این شهر تنظیم کرده بودند، مبنای ماموریتهایی بود که طی همه این سالها، تکلیف مدیرانشان را مشخص میکرد. به این معنا که هر لحظه میدانستند که به دنبال چه هستند و برای یافتن آن، باید چه ماموریتی را انجام دهند.
🔹 سوال این است که ویژن شهرهای ما چیست؟ آیا ایدهآل ما هم شهری همچون دبی با غایتهای نظام سرمایهداری است یا چشمانداز دیگری داریم؟ در چشماندازهای اسناد ما مفاهیمی همچون هویت، بومیگرایی، سبک زندگی اسلامی و ... دائما تکرار شدهاند اما چرا هرچه جلوتر میرویم، از این مفاهیم بیشتر فاصله میگیریم؟ چون بین اغلب وظایفی که مدیران ما برای خودشان تعریف میکنند با این چشماندازها کمترین نسبتی برقرار نیست. نمیشود که در کلام، دائما ترجیعبند همه ابیاتمان شهر اسلامی ایرانی باشد ولی در عمل، مدیری که با تراکمفروشیِ بیشتر، درآمدزایی بیشتری کرده باشد را باعرضهتر بدانیم! تحقق تمدن نوین اسلامی و تبلور سبک زندگی ایرانی آنگاه شدنی است که حلقه مفقوده شهرهایمان (یعنی ایجاد ارتباط منطقی بین میژنها و ماموریتها با ویژنها و چشماندازهایمان) را کشف کنیم.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسئولان محترمی که خود را مرید امام راحل(ره) میدانند این ۲ دقیقه از توضیحات دکتر منان رئیسی را ببینند و بیاندیشند که این نوع شهرسازی متراکم و صحنهگردانی بانکها و بنگاههای بزرگ اقتصادی در کلانشهرها که دائما به نفع قشر سرمایهدار و به ضرر قشر مستضعف جامعه بوده هیچ ارتباطی با هشدارهای امام راحل ندارد؟!
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ قیمت زمین در تهران بیش از ۱۱۰۰ برابر در ۳۰ سال اخیر رشد کرده است...!
🔸دکتر محمد منان رییسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی): قیمت زمین در تهران حتی نسبت به دلار و طلا چندین برابر افزایش یافته و دلیل این امر، سیاستهای اشتباه شورای عالی شهرسازی و کمربندی است که دور تهران و دیگر کلانشهرها بستهاند و اجازه توسعه شهری نمیدهند.
🔸هر وقت خواسته اند عرضه را زیادتر کنند، تراکم فروختهاند، رانتی که در اختیار سرمایهداران قرار میگیرد و نشانه آن، چند میلیون خانه خالی است که در تملّک بانکها و سرمایهداران و ... است.
🔸مالیات از خانه های خالی و لوکس هم به درستی اجرا نمیشود در حالیکه در غرب، مالیات سنگینی بابت این موارد اخذ می شود.
#تراکم_فروشی
#احتکار_زمین
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مکاشفهای از مرحوم آقا نجفی قوچانی، به نقل از کتاب طوبای کربلا، با پینوشتی معمارانه: "از نجف برای
این تصویر، قدیمیترین عکس از حرم دردانه خداست؛ وَالوِترَ المَوتوُر. خدا رحمت کند مرحوم کافی را که میفرمود نگویید دنیا بلکه بگویید حسین آباد، چون این حسین علیه السلام بود که دنیا را آباد کرد.
تا مسیرم به درِ خانه ات افتاد…حسین
خانه آباد شدم خانه ات آباد…حسین
صید دام تو شدم عزّت و جاهم دادی
جان فدای کرمت حضرت صیاد…حسین
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این توضیحات دکتر منان رئیسی را ببینید و بعد خودتان قضاوت بفرمایید که چه کسانی مستحق هتک حرمتها و جسارتهایی بودند که طی ماههای قبل شاهدش بودیم؟ رهبرمان که حتی در جزییات مسائل تخصصی از هیچ نوع خیرخواهی کوتاهی نکردند و یا آن مسئولانی که توصیههای ایشان را شنیدند و هیچ توجهی نکردند؟ دیگر ایشان باید چه کاری انجام میداد که نداده است؟!
@baladetayyeb
نشانهای از عمق تمدن اسلامی در مهد لیبرالیسم:
نام این شهر رويايى و كوچك که در جنوب شرقی فرانسه قرار دارد "رحمه الله: Ramatuelle" است که از واژگان قرآنی گرفته شده است! اين شهر کوچک در قرن نهم ميلادى توسط مسلمانان اندلس ایجاد شد و جالب آنکه در معماری آن، چیدمان خانهها به نحوی است که تداعی کننده آیه ۸۷ سوره یونس است: "وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَة: و خانههایتان را روبروی هم قرار دهید". به بافت مدوّر رحمه الله بنگرید و ملاحظه بفرمایید که چیدمان خانههای این شهر رویایی در قلب اروپا چقدر تداعیکننده این آیه شریفه است!
@baladetayyeb
نمایی سِحرآمیز از معماری ایرانی
این تصویر مسحور کننده، بخشی از کاخ گلستان (واقع در قلب بافت تاریخی تهران) است که در اواخر دهه ۹۸۰ هجری قمری در دوران صفویه ساخته شد و پس از آن، توسط پادشاهان قاجار به عنوان محل استقرار مورد استفاده قرار گرفت. پرونده ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۷ به این سازمان ارسال شد و سرانجام پس از ۶ سال پیگیریهای فراوان، به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت جهانی در شهر تهران، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. گرچه از منظر آموزههای دینی، معماری نباید به ابزاری برای فخرفروشی اغنیا و حکّام و ... تبدیل شود اما آنچه غیر قابل انکار است این است که در تاریخ معماری ایران و حتی جهان، کمتر تصویری را به این زیبایی و با این قدرت افسون گری میتوان یافت.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
از پاپ کاتولیک تر! تصور شما از نیویورک چیست؟ احتمالا شهری مملو از آسمانخراشها و برجهای بلندمرتبه؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه حل قیمت بالای مسکن چیست؟ افزایش عرضه مسکن در کلانشهرها و به تبعش تراکم بیشتر آنها و یا توسعه محدوده قانونی شهر؟
لطفا این ویدئوی ۴ دقیقهای را ببینید و پاسخ کارشناسان آمریکایی به این سوال را ملاحظه بفرمایید. ما که هرچقدر گفتیم که این نوع شهرسازی متراکم با اصول و مبانی شهرسازی اسلامی سازگار نیست گوش مسئولینمان بدهکار نیست، امیدوارم سیاستگذاران شهرسازی ما لااقل این ویدئو را ببینند و باور کنند که خود غربیها هم دیگر این نوع شهرسازی متراکم را کنار گذاشتهاند. این نوع شهرسازی متراکم که هنوز مورد تاکید مدیران ما است چه نوع شهرسازی است که نه در آموزههای اسلامی توجیهی دارد و نه در مکاتب معاصر غربی؟!
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مردم چه پاسخی باید بدهیم؟ به شهدایمان چه پاسخی باید بدهیم؟ قبیله گرایی تا کی و تا به کجا؟
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
به مردم چه پاسخی باید بدهیم؟ به شهدایمان چه پاسخی باید بدهیم؟ قبیله گرایی تا کی و تا به کجا؟ @balade
سند محرمانه.pdf
2.28M
درسهای مهم یک سند محرمانه برای ما:
این سند محرمانه وزارت امنیت داخلی آمریکا (مربوط به سال ۱۹۴۴) است که بعد از ۶ دهه، در سال ۲۰۰۸ از محرمانگی خارج شد و به صورت عمومی منتشر شد. بخشی از این سند مربوط به «شیوه کاهش بهرهوری و قدرت سازمانی برای دولتهای متخاصم» است که آن را به نیروهای نفوذیاش آموزش میداده است. به ترجمه تحتالفظی برخی از بخشهای این سند به شرح زیر توجه بفرمایید و ملاحظه نمایید که آنها چقدر روی انتصابات سیاسی و غیرتخصصی برای تضعیف ما حساب باز کرده بودهاند:
- به افراد غیرمتخصص بها دهید تا امید و انگیزه افراد کارآمد و حرفهای کم شود.
- افراد غیرمتخصص را ارتقا دهید و از آنها تعریف کنید.
- در تقسیم کارها، ابتدا غیر مهم را به متخصصین و مهم را به آدمهای ناکارآمد محول کنید.
طبق بندهای فوق، واضح است که آنها از سالها قبل کاملا متوجه بودهاند که اگر میخواهند به کشورهایی همچون ایران ضربه بزنند بایستی کاری کنند که با قبیلهگرایی و انتصابات سیاسی، نیروهای متخصص به حاشیه رانده شوند و عجیب آنکه با وجود افشای این سند محرمانه، هنوز به این راهبرد آنها در کشور ما توجه کافی نمیشود! آیا محتوای این سند، همان چیزی نیست که در فضای سیاسی کشور ما (چه در طیف چپ و چه در طیف راست) به وفور مشاهده میشود؟ و آیا این سند محرمانه همان چیزی نیست که سالها قبل، شهید چمران با این جملات درباره آن هشدار داده بود: "میگویند تقوا از تخصص لازمتر است، آن را میپذیرم. اما می گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را میپذیرد، بیتقواست".
@baladetayyeb
از قناریهای بومی تا گنجشکهای غربی
درحالی که قطعات فلزی برج ایفل طی کمتر از ۱۴۰ سال بارها تعویض و یا تعمیر شده است، بافتهای خشتی ما در شهرهایی نظیر یزد و ... قرنها انواع ناملایمات طبیعی و غیر طبیعی را پشت سرگذاشته و همچنان در کمال اقتدار، سالم هستند. طبق برخی از گزارشهای محرمانه که به دست مجله فرانسوی "ماریان" رسیده است، برج ایفل هماکنون در شرایط نامطلوبی به سر میبرد زیرا به شدت زنگ زده و به تعمیرات اساسی نیاز دارد، با این حال تا قبل از المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این برج مشهور با تخصیص بودجهای کلان فقط رنگ خواهد شد.
برج ایفل، از پربازدیدترین مکانهای گردشگری در جهان است که سالیانه پذیرای حدود هفت میلیون بازدید کننده است؛ یعنی بیش از ۱۲ برابر کل جمعیت شهر یزد! بودجه کلان ۶۰ میلیون یورویی برای رنگ آمیزی این برج، (رنگ آمیزی برای بیستمین بار طی کمتر از ۱۴۰ سال!) برای بنده یادآور این ضرب المثل است که گنجشک را رنگ میکنند و جای قناری میفروشند. به نظرتان ما در بافتهای تاریخیمان چند اثر فاخر معماری داریم که عمرشان چندین برابر عمر برج ایفل است و هنوز هم در کمال اقتدار سالم هستند؟ اگر ما هم قدر داشتههای فرهنگی و بومی خود را بدانیم، با معرفی مطلوب آنها به جهان و با جذب میلیونها بازدید کننده و گردشگر، میتوانیم از قناریها (و نه گنجشکهای خود) هم به عنوان ابزار موثری برای درآمدزایی پایدار و هم به عنوان عاملی برای معرفی فرهنگ و تمدن فاخر خود به جهانیان بهره ببریم.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
طبق آموزه های سنتی، رنگ ها و نورها نیز مانند انسانها، طبایع مختلف دارند و لذا هر نوع فضایی با توجه ب
شگفتی دیگری از معماری ایرانی!
شاید تاکنون تصور این بوده است که در معماری ایرانی، پنجرههای رنگی (اُرسی) صرفا نقشی تزیینی داشتهاند. اما آنچه جای شگفتی و در عین حال مباهات دارد این است که اُرسیها در جهت حفظ سلامت چشم انسان عمل میکردهاند؛ به نحوی که اندازهگیریهای انجام شده درخصوص منحنی طول موج عبوری از شیشههای رنگی توسط دستگاه اسپکتوفتومتر دو موضوع را اثبات میکند: اولا تطابق اثر نور حاصل از پنجرههای رنگی معماری ایرانی با منحنی حساسیت چشم انسان و ثانیا تطابق اثر نور حاصل از این نوع پنجرهها با ساعت بیولوژیک بدن انسان! جزییات بیشتر را میتوانید در مقاله پژوهشی با این لینک ملاحظه بفرمایید:
http://smb.yazd.ac.ir/article_2880.html
معماری ایرانی مملو از چنین ظرافتهای هوشمندانهای است که تک تک آنها جای مباهات دارد.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
رابطه تعرّف و تبرّج: 🔹 به دو آیه زیر دقت بفرمایید؛ هیچ ارتباطی بین این دو نمیبینید؟! "وَجَعَلْنَاك
مستوره و مستور در دوگانه همسر و خانه
زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه
🔹از اشتراکاتی که مبتنی بر آموزههای دینی میتوان برای همسر مطلوب و خانه مطلوب استنتاج نمود عدم تبرّج است. مبتنی بر آموزههای دینی، همسر ایدهآل، همسری است که اهل خودنمایی و تبرّج نباشد: "وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ" (احزاب/۳۳). در خصوص عدم خودنمایی و تبرّج از طریق معماری خانه نیز توصیههای زیادی شده است نظیر این روایت نبوی که تلویحا خودنمایی و فخرفروشی با معماری خانه را مذمّت فرمودهاند: "آن، بنایی است که زیاده بر قدر احتیاج، کسی بسازد برای زیادتی بر همسایگان خود و از برای مباهات بر برادران مومن خود". لذا عدم تبرّج، از ویژگیهای مشترک خانه مطلوب و همسر مطلوب است که این عدم تبرّج، در معنای ستر و پوشش تجلی مییابد. به این معنا که همسر مطلوب همسری است که غیر متبرّج و مستوره باشد، کمااینکه به تصریح برخی روایات ازجمله روایت نقل شده از امام صادق(ع)، خانه مطلوب نیز خانهای است که مستور باشد (نظیر خانههای درونگرا در معماری اسلامی ایرانی که با مکانیابی حیاط در قلب و مرکز خانه و نه در مجاور خیابان و کوچه، حداکثرِ ستر و پوشانندگی را برای ساکنان خود تامین میکردند).
🔹جالب آنکه واژه تبرّج که غالباً به معنای جلوهگری آمده است به لحاظ لغوی، ریشه در معماری خانه دارد زیرا ریشه آن بدینگونه بوده است که زنان تمدن جاهلیت، خود را از بالای برج (خانهها و ساختمانهای مرتفع)، متبرّج (جلوهگر) میساختند. لذا دلالت معمارانه این واژه این است که زنان عرب جاهلی عادت داشتند از درون خانه و در برابر پنجرهها و درها اندام خود را برای رهگذران جلوهگر سازند. علامه طباطبایی(ره) در همین خصوص چنین میفرماید: "کلمه تَبَرُّج به معنای ظاهر شدن در برابر مردم است، همانطور که برجِ قلعه برای همه هویداست".
🔹نکته جالب دیگر آنکه طبق ادبیات قرآنی، در کنار شب، خانه و همسر نیز به عنوان سه عامل سَکَن و آرامشبخش معرفی شدهاند: "وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا (انعام/۹۶)؛ وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا (روم/۲۱)؛ وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا (نحل/۸۰)". اما این آرامش برای خانه و همسر زمانی محقق میشود که این دو نیز همچون شب، قرین معنای ستر و پوشش باشند کمااینکه راز آرامش بخشیِ شب و همسر نیز در همین قابلیت ستر و پوشش است: "وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا (فرقان/۴۷)؛ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ (۱۸۷/بقره)". به این معنا که همسر آنگاه آرامش بخش است که هم خودش مستوره باشد و هم همچون شب، پوشاننده باشد و ساتر عیوب و کاستیهای همسرش باشد.
🔹پس عدم تبرّج به معنای عدم خودنمایی است که در مستوره بودن ظهور مییابد و آنگاه که این مستوره بودن محقّق شود، آرامش را نیز به دنبال خود خواهد آورد. اینکه زندگیهای سنتی پر از آرامش بود را میتوان از همین منظر تفسیر نمود؛ گرچه رفاه و آسایش آنها در مقایسه با زندگیهای معاصر کمتر بود اما با همسران محجّبه و مستوره و خانههای مستور و غیر متبرّج، طعم شیرین سَکَن و آرامش را خیلی بیشتر از زندگیهای پر از تفاخر و تبرّج معاصر میچشیدند.
@baladetayyeb
دو تصویر و دو آیه:
🔹بین دو تصویر فوق و دو آیه زیر هیچ ارتباطی نمیبینید؟!
- وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا: و زمین پاک است که گیاهش به اذن پروردگارش بیرون می آید، و زمینی که ناپاک است، جز گیاهی اندک و بی سود از آن بیرون نمیآید (اعراف/۵۸)
- قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: بگو ناپاک و پاک یکسان نیستند؛ هر چند فراوانی ناپاک ها تو را به شگفت آورد. پس ای صاحبان خرد! از خدا پروا کنید تا رستگار شوید (مائده/۱۰۰).
🔹گرچه انبوهسازیها و توسعههای عمودی با توجیه افزایش و کثرت عرضه مسکن در متراژ محدود انجام میشود اما اگر دقیق و همه جانبه بنگریم این افزایش عرضه مسکن در متراژ محدود، به تعبیر قرآن کریم چیزی نیست جز "کثرت الخبیث"؛ همان کثرت الخبیثی که خروجی آن چیزی نیست جز بهرهوری اندک (به تعبیر قرآن کریم، نَکِدا) که در انبوهی از معضلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی و ... جلوهگر شده است. مدیران محترمی که کمافیالسابق، چشمان خود بر روی کثرت الخبیث و کثرت مشکلات فرهنگی و زیست محیطی و ... در انبوهسازیها و توسعههای متراکم و عمودی بستهاند را مبتنی بر انتهای آیه دوم، به خردورزی و تدبّر همه جانبه در نتایج این نوع شرّسازی دعوت میکنم: فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون: پس ای صاحبان خرد! از خدا پروا کنید تا رستگار شوید (مائده/۱۰۰).
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
یک تهدید و یک فرصت شهرسازانه در برنامه هفتم توسعه: این متن برنامه هفتم توسعه است که فصل هشتم آن به
احسنت به این توان لابیگری:
🔹امروز نسخه نهایی برنامه هفتم توسعه برای ارائه به مجلس محترم به دستم رسید و همانطور که حدس میزدم متاسفانه ماده ۱۱۴ نسخه قبلی این لایحه که یک فرصت ارزشمند بود در نسخه جدید لایحه با لابی شهرداری تهران حذف شده است تا کمافی السابق، مدیریت کمیسیون ماده ۵ در شهر تهران برخلاف سایر کلانشهرها، با شهرداری تهران باشد. البته همین الان هم درصد تحقّق طرحهای بالادست نظیر برنامههای پنج ساله توسعه، طرحهای جامع و تفصیلی و ... به شدت پایین است و اگر هم آن بند حذف نمیشد معلوم نبود که چقدر اجرای آن محتمل باشد. اما در عین حال، آیا دوستانی که نسخه نهایی برنامه را تهیه کردهاند واقعا متوجه نبودهاند که حذف آن بند با لابی و فشارهای مدیران شهری تهران، مصداق بارز تعارض منافع است و مدیریت کمیسون ماده ۵ که به کیسه پول شهرداری تهران تبدیل شده است نباید با خود شهرداری تهران باشد؟!
🔹از حجم مصوبات این کمیسیون در دوره جدید مدیریت شهری اطلاع دارید؟ آیا نمیدانید که افزایش چندصد درصدی مصوبات این کمیسیون و شخم زدن طرح جامع و تفصیلی تهران در این دوره، به معنای تباه کردن آینده این شهر است؟ آیا با این حجم از شهرفروشی نگران آلودگی هوا و ترافیک این کلانشهر در سالهای آینده و حتی تبدیل این معضلات به مشکل امنیتی برای کلیت نظام نیستید؟ انصافا اگر همین حجم از شهرفروشی مثلا در دوره فلان شهردار که همقبیله ما نیست انجام میشد آیا خود شماها کفن نمیپوشیدید و معترض نمیشدید؟ آیا سکوت شما و اینکه همه چیز حتی آینده فرزندانمان در این هوای آلوده را با عینک سیاسی میبینید عقلانی و بلکه شرعی است؟ زبان حقیر دراز است چون هیچ منفعتی جز لبخند رضایت رهبرم و بالاتر از ایشان، امام زمانم(عج) ندارم اما شما را با انبوه منافعتان که در چنبره حجم عظیمی از لابیگریها مدفون شده است به خدای متعال واگذار میکنم. به بنده و امثال بنده و این ملت مظلوم که پاسخگو نیستید اما قطعا در روزی که "وَلَا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُون: و رخصت نمىيابند تا پوزش بخواهند"(مرسلات/۳۶) در پیشگاه خدای متعال بابت این نوع عملکردتان پاسخگو خواهید بود؛ والعاقبه للمتقین.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از طنزهای تلخی که با آن مواجه هستیم این است که عنوان بسیاری از پستهای حساس و کاملا تخصصی را این گذاشته ایم: "پست سیاسی"! بعد هم با همین رویکرد، چهارتا آدم سیاسی را میگذاریم در راس امور کاملا تخصصی و نتیجهاش میشود آنچه نباید. مگر نه این است که سیاست ما عین دیانت ما است؟ اگر بله، کجای دین و دیانت به ما اجازه داده است که مسئولیتهای مهم تخصصی را به افراد غیر متخصص و صرفا سیاسی واگذار کنیم؟!
امروز که این ویدئو را بعد از مدتها دوباره دیدم اشکم جاری شد. به آنهایی که با سیاسی بازی، سودای ریاست و پستهای تخصصی را دارند (چه در قبیله راستیها و چه در طایفه چپیها) نیز توصیه اکید میکنم که این فرمایشات رهبری را ببینند و برای رضای خدا اندکی بیاندیشند.
@baladetayyeb