eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
14هزار دنبال‌کننده
304 عکس
272 ویدیو
15 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: در منطقه‌ بهارستان تهران، می‌خواستند خانه بسازند. در اطراف مجلس شورای ملّی. می‌بایستی سی‌وپنج خانه‌ی کلنگی را خراب کنند و به‌جایش چندین واحد خانه‌ی نو بسازند. به صاحب‌های خانه‌ها اعلام کردند که خانه‌‌های شما را مترى فلان تومان می‌خریم. هر كس هر اعتراضی دارد، بنويسد تا رسيدگى شود. قیمت‌های پیشنهادی خوب بود. هيچ‌كس، هیچ اعتراضی نکرد. تنها معترض، آیت‌الله حسین‌علی راشد بود. اعتراض او، مسئولان حکومت را برآشفت. گفتند: چطور شده که فقط یک آخوند، اعتراض كرده است؟! آقای راشد را به گفت‌وگو دعوت كردند. می‌خواستند به‌بهانه‌ی آن اعتراض، او را تحقیر کنند.نزد ایشان رفتند و پرسيدند: اعتراض شما برای چيست؟ گفت: حقيقتش اين است که من اين خانه را، سال‌ها پیش خریده‌ام. به قيمت خيلى كم. در اين همه سال، مخروبه شده است. به نظر من قيمتى كه شما پيشنهاد کرده‌اید، زياد است! من راضى نيستم که از بیت‌المال مردم، پول بيشترى براى خانه‌ام بگيرم! همه‌ی حاضران متعجّب شدند. يكى از اعضاى كميسيون برخاست. او از اقلیت‌ها بود. ایشان را بوسيد و گفت: اگر اسلام اين است که شما بدان عمل می‌کنید، من آماده‌ام تا مسلمان شوم! پی‌نوشت: یه عده اینطوری زندگی می‌کردند و یه عده شخصیت حقیقی و حقوقی هم هزاران خانه خالی را احتکار کرده‌اند تا با بازی با معیشت مسلمین، دائما با زدن نون توی خون مردم، به نوای بیشتری برسند. @varesoon @baladetayyeb
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢پیش به سوی «لانه‌های تابوتی هنگ‌کنگی» به جای «مسکن اسلامی ایرانی»! طرحی صددرصد ضد فرهنگی در حوزه مسکن و شهرسازی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جناب مهندس باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران، از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و گفته‌ است: «طرح ایده خوبی برای زوج‌های جوان است و زوج‌هایی که معمولاً طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، می‌توانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند. ...در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره‌ بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژی‌های نوین ساخته می‌شوند.» 🔶در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنم: یک. واقعاً بنده متوجه نمی‌شوم که چرا فهم این حقیقت بدیهی برای عده‌ای از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حوزه مسکن و شهرسازی سخت است که معماری و شهرسازی نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی به فرهنگ و سبک زندگی و ارزش‌های فردی و اجتماعی دارد؟ چرا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که خانه‌های هنگ‌کنگی و لانه‌های شبانه، مبتنی بر یک فلسفه زیست دنیاگرایانه و اومانیستی است که در تقابل کامل با فلسفه زیست اسلامی ایرانی و نگاه توحیدی ما قرار دارد؟ دو. برای عامه مردم ما معلوم شده است که با ترویج و اجرای و غربی و لیبرالی، بسیاری از ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما در سبک زندگی مردم به عقب رانده شده است و ارزش‌های لیبرالی و اومانیستی جایگزین آنها شده است! مع الاسف هنوز در حال شمارش آسیب‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی معماری‌های لیبرالی هستیم که ناگهان سخن از معماری‌های ‌آسیای شرقی و هنگ‌کنگی به میان می‌آید: «خانه‌های تابوتی» و «مسکن‌های کپسولی»! یا همان «لانه‌های خوابگاهی»! سه. طرح فوق‌الذکر، به صورتی عوام‌فریبانه به عنوان «مسکن ما» نامگذاری شده است! زیرا: اولاً، لانه‌های ۲۵ متری را که «مسکن» نمی‌گویند؛ ثانیاً، اگر هم مسکن باشد، مسکن «ما» نیست! هیچ نسبتی با «ما» ندارد! نه با «مای ایرانی» و نه با «مای مسلمان». اینها «لانه‌های شبانه‌ای» است که می‌تواند مرکز شکل‌گیری ده‌ها فساد و آسیب‌ اجتماعی و فرهنگی کنترل‌ناپذیر باشد. چهار. فراموش نکنیم که مسکن، «سبک‌ساز» و «فرهنگ‌ساز» و «ارزش‌ساز» است. چنین لانه‌هایی بیشتر به «خانه‌های فساد» و محله‌هایی مثل «شهر نو در رژیم طاغوت» شباهت دارد تا «مسکن ما»: فتنه‌ها این فتنه‌پرداز آورد لات و عزا به حرم باز آورد پنج. امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاه‌ها و لانه‌های شبانه‌ای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانه‌ها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانه‌هایی را ندهند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
امشب برای ارائه یک سخنرانی با موضوع شهر اسلامی ایرانی مهمان شهرداری اصفهان هستم.‌ محل اسکان، خانه‌ای سنتی در دل بافت تاریخی اصفهان و دقیقا پشت میدان نقش جهان است. این گنبدی که ملاحظه می‌فرمایید گنبد مسجد امام در ضلع جنوبی میدان است و این عکس را از حیاط خانه به سمت گنبد مسجد گرفتم. خانه‌ای که اینطور تحت ظل مسجد است و از آفاق و فضای بیرون، صدای ملکوتی مسجد و از انفس و درون، صدای آب را در دل خانه مترنّم کند دمادم بستری است برای یادآوری آیات الهی به ساکنانش: "سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ: ما نشانه‌های خود را در آفاق و در انفس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است" (فصلت/۵۳). مکان‌یابی حوض آب دقیقا در مرکز حیاط نیز استعاره‌ای است از آغاز حیات از مایه حیات: "وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ: و هر چيز زنده‌اى را از آب پديد آورديم" (انبیا/۳۰). چنین خانه‌ای مصداق مسکن به معنای محل سکون و آرامش است "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خدا برای شما از خانه‌هایتان محل آرامش قرار داد" (نحل/۸۰) و نه قوطی کبریتهایی که این روزها سرتاسر کلانشهرهایمان را تصرف کرده‌اند. جالب آنکه مساحت این خانه با این همه ظرافت و زیبایی، کلا حدود ۲۲۰ متر است؛ یعنی تقریبا برابر با پلاکهایی که این روزها در کلانشهرها تفکیک می‌کنیم و تهی از همه این زیبایی‌ها هستند. واقعا چه شد که در کشاکش روزگار، این همه ظرافت را به بوته فراموشی سپردیم؟ @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادر محترم، مدیر عامل محترم تعاونی‌های انبوه‌سازی تهران! با توجه به توضیحات شما و با بودجه ۱ میلیارد تومانی، میشود خانه‌های حداقل ۷۰ تا ۸۰ متری را تحویل جوانان داد و نه لانه‌های ۲۵ متری. ۲۰۰ میلیون تومان هزینه یخچال و گاز و سایر وسایل ضروری. ۸۰۰ میلیون هم هزینه ساخت ۷۰ تا ۸۰ متر خانه با الگوی افقی و نه عمودی که بودجه ملت را بی‌خود و بی‌جهت در هزینه‌های زائدی نظیر آسانسور و لابی و مشاعات و ... می بلعد. هزینه زمین هم که برای جوانان که غالبا فرم ج آنها سبز هست صفر است. پس لطفا بفرمایید این ۱ میلیارد تومان را چطور محاسبه کرده‌اید که اینطور دارید گنجشک را به جای قناری قالب می‌کنید؟ اگر فرمایش شما مبنی بر نظر مساعد نهاد ریاست جمهوری درخصوص این طرح افتضاح فاقد صحت است که وای بر شما که دروغ می‌گویید. اما اگر فرمایش شما در خصوص تایید این طرح توسط دفتر رئیس جمهور و وزارت راه درست است که وای بر ما که در دولت انقلابی شاهد چنین دسته گلهایی هستیم. @baladetayyeb
https://www.sharghdaily.com/بخش-روزنامه-100/891586-تلنگر-به-شهرسازی 🔹این لینک نامه اعتراضی ۱۳۷ استاد دانشگاه درخصوص برنامه هفتم توسعه است. متن نامه کاملا دوپهلو تنظیم شده و همین دوپهلو بودن سبب شده است برخی از دوستان و اساتیدی که انتظار نمی‌رفت متوجه فحوای نامه نشوند و آنرا امضا کنند. باتوجه به شناختی که از جریانات شهرسازی کشور دارم عرض می‌شود که دال مرکزی و اصلی این نامه (که البته به دلیل کلی‌گویی و دوپهلوگوییِ متن این نامه، به نوعی پنهان شده است) مخالفت با توسعه افقی و اصرار بر کنترل محدوده شهرها با رویکرد توسعه عمودی است. 🔹نکته بسیار جالب نامه این است که برخی کسانی که نامه را امضا کرده‌اند خودشان سالها سکاندار سیاستگذاری در عرصه شهرسازی کشور بوده‌اند و به نوعی جزو بانیان اصلی وضع موجود هستند و اکنون به جای آنکه پاسخگوی وضعیت افتضاح شهرسازی امروز ما که محصول سیاستهای خودشان بوده است باشند با انتشار این نامه به نوعی فرار رو به جلو کرده‌اند! 🔹پیشنهاد می‌شود مناظره‌ای روی آنتن زنده سیما با حضور نماینده ناقدان این نامه و نماینده امضاکنندگان این نامه برگزار شود تا مشخص شود که اولا موضع صریح (ونه دو پهلوی امضاکنندگان) درخصوص مسائل فعلی معماری و شهرسازی کشور چیست و ثانیا راه حل پیشنهادی آنها برای برون رفت از وضع موجود در فضای فعلی کشور (و نه در فضای انتزاعی و صرفا آکادمیک) چیست؟ امیدوارم معماری و شهرسازی حداقل به اندازه قیمت مرغ و تخم مرغ برای مدیران سیما اهمیت و ارزش داشته باشد که یک مناظره زنده دو ساعته را به این موضوع مهم اختصاص دهند. @baladetayyeb
خدای اقتصاد، خدای جبهه‌ها و مردمی‌سازی: 🔹سلام خدا بر مرحوم آیت‌الله مصباح که می‌فرمود خدای اقتصاد همان خدای جبهه‌هاست و اعتقاد داشتند که همانطور که با مدد الهی، از جنگ نظامی سرافراز بیرون آمدیم از جنگ اقتصادی هم می‌توانیم سربلند خارج شویم. اما پس چرا وضعیت اقتصادی ما چنین است؟ خدا که همان خداست پس مشکل کجاست؟ 🔹اخیرا که تعداد شهدای دفاع مقدس را بررسی می‌کردم با آمار جالبی مواجه شدم؛ از حدود ۳۹۰۰ شهیدی که جامعه روحانیت تقدیم انقلاب اسلامی کرده است بیش از ۳۳۰۰ نفر از آنها بسیجی بوده‌اند و سهم سایر بخشها (اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و ...) روی هم حدود ۶۰۰ نفر بوده است؛ یعنی سهم بسیج به تنهایی بیش از ۸۵٪ از مجموع شهدای روحانیت بوده است! در سایر صنفها نظیر جامعه مهندسی، پزشکی و ... نیز سهم شهدای بسیجی بسیار چشمگیر است. معنای این آمار بالای شهدای بسیجی این است که بار عمده دفاع مقدس بر دوش مردم بوده است و نه نهادهای حاکمیتی و ارگانهای دولتی و ... و رمز سربلندی در دفاع مقدس نیز همین محوریت مردم بود. 🔹نکته‌ای که با استناد به آمار فوق جای تاکید دارد این است که اکنون نیز لازمه حل مسائل اقتصادی کشور و به طور خاص مسئله مسکن که به مهمترین مسئله اقتصادی کشور تبدیل شده است همین محوریت مردم و مردمی‌سازی است. به این فرمایش رهبر انقلاب که بخشی از سخنرانی نوروزی همین امسال ایشان است توجه بفرمایید: "من به تمام علاقه‌مندان به سرنوشت کشور توصیه می‌کنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چاره‌اندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد". 🔹اما نقشه ورود مردم به حل مسئله مسکن و مردمی سازی مسکن چیست؟ هرکسی که با الفبای صنعت ساختمان آشنا باشد به خوبی می‌داند که کلید اصلی این مهم، عرضه گسترده زمین به خود مردم با الگوی توسعه افقی است. تاکنون توسعه عمودی به دلیل تعدّد مشارکت‌کنندگان و گروه‌های ذی‌نفع مختلف، سبب کمرنگ شدن راهبرد مردمی‌سازی بوده است و تنها راه برای میدان دادن جدی به مردم این است که به آنها اجازه دهیم تا خودشان الگوهای تک طبقه یا دوطبقه را مطابق با سلیقه خودشان بسازند و به جای تشکلهایی نظیر انبوه‌سازان و ...، خود مردم میدان‌دار عرصه ساخت و ساز شوند. در صورت تحقق چنین رویکردی و ورود مردم به عرصه مسکن‌سازی، دوباره همچون جبهه‌ها "یدالله مع‌الجماعه" خواهد بود و باور خواهیم کرد که خدای اقتصاد، همان خدای جبهه‌هاست. 🔹اگر شاهد تحقّق مردمی‌سازی در عرصه مسکن شویم اولا به دلیل کاهش گروه‌های ذی‌نفع و ذی نفوذ، پروژه‌‌ها به مراتب سریعتر به بهره‌برداری می‌رسد؛ ثانیا به دلیل حذف هزینه‌های زائد عمودی‌سازی نظیر هزینه آسانسور و مشاعات و غیره، خیلی ارزانتر برای مردم تمام می‌شود؛ ثالثا با سبک زندگی بومی ما تطبیق بیشتری دارد و رابعا مردم به دلیل مشاهده محوریت خودشان در شکل‌گیری این نوع خانه‌ها، به آنها حس تعلق خاطر مضاعفی دارند که بیان برکات ایجاد چنین حسی در یک یادداشت محدود نمی‌گنجد. @baladetayyeb
این تصویر، خروجی هوش‌مصنوعی از خانه ایرانیان است. به نظرتان دلیل اینکه این تصویر هیچ ربطی به قوطی کبریتهایی که این روزها توی شهرهایمان می‌سازیم ندارد چیست؟ هوش مصنوعی بی‌هوش شده؟! یا ما ایرانیها دیگه ایرانی فکر نمی‌کنیم و ایرانی زندگی نمی‌کنیم؟! یا ...؟ @baladetayyeb
🔹 این تصویر، بخشی از آرشیو روزنامه Dolto فرانسه به تاریخ ۲۳ ماه مه ۱۹۷۷ است که خبر انتشار نامه‌ سرگشاده‌ ده‌ها روشنفکر غربی خطاب به پارلمان فرانسه را منتشر کرد. اما محتوای نامه چه بود؟! درخواست جرم‌زدایی از روابط آزاد جنسی بین بزرگسالان و کودکان! اسامی برخی از این روشنفکران به این شرح است: میشل فوکو، ژان پل سارتر، ژاک دریدا، رولان بارت، ژیل دلوز و ... 🔹 همین روشنفکرها پایه‌گذار مبانی فلسفی برخی از سبکهای معماری معاصر غرب بودند. مثلا سبک معماری فولدینگ مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژیل دلوز است و یا سبک معماری دیکانستراکشن، مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژاک دریدا است. اما عمق فاجعه آنجاست که همین سبکها که مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی چنین فیلسوفانی است اکنون در دانشکده‌های هنر و معماری ما توسط برخی اساتید با به‌به و چه‌چه به دانشجویان آموزش داده می‌شود و بچه‌های از همه جا بی‌خبر ما که نمی‌دانند چنین سبکهایی مبتنی بر اندیشه‌های چه اشخاصی است گمان می‌کنند که مرغ همسایه غازه! @baladetayyeb
تاکنون به دور باطل سیاستهای شهرسازی و مدیریت شهری ما که دائما منتج به افزایش اختلاف طبقاتی میان مناطق بالاشهر و پایین شهر شده است توجه کرده‌اید؟ ۱. سالهاست که گسترش افقی شهرهایمان را با طرحهایی نظیر طرحهای جامع شهری کاملا محدود کرده‌ایم. ۲. عدم گسترش افقی شهرها و اصرار بر حفظ کمربند فعلی آنها سبب ایجاد محدودیت شدید در عرضه زمین در شهرها و به ویژه کلانشهرها شده است. ۳. محدودیت شدید در عرضه زمین، سبب دامن زدن به ماهیت سرمایه‌ای زمین شده است و در عمل، منتج به شکل‌گیری پدیده‌ای به نام رانت زمین در شهرها و به ویژه کلانشهرها شده است. ۴. در اثر رانت زمین و تشدید ماهیت سرمایه‌ایِ زمین، جریان سرمایه، طی تمام سالهای اخیر به مناطقی از کلانشهرها هدایت شده است که از رانت قوی‌تری برخوردار باشند یعنی مناطق برخوردار و به اصطلاح بالاشهر. ۵. افزایش رقابت برای سرمایه‌گذاری در مناطق بالاشهر، سبب بی‌توجهی جریان سرمایه به مناطق متوسط و پایین شهر شده است و در نتیجه، این مناطق به مرور زمان با معضلی به نام فرسودگی کالبدی و عملکردی مواجه شده‌اند؛ به نحوی که اکنون اغلب بافتهای فرسوده در همین نوع مناطق مشاهده می‌شود. ۶. حالا همان سیاستگذاری که با سیاستهای اشتباهش سبب بی‌توجهی جریان سرمایه به مناطق فرسوده و تشدید فرسودگی این بافتها شده است، برای جبران و درمان فرسودگی بافت، بسته‌‌های تشویقی بافت‌های فرسوده را ابلاغ کرده است؛ به این‌معنا که اگر ساکن این بافتها باشید و مجوز پلاک شما مثلا ۴ طبقه باشد، می‌توانید به جای ۴ طبقه، ۵ یا مثلا ۶ طبقه بسازید تا تشویق شوید به نوسازی پلاکتان. ۷. اما این بسته‌های تشویقی به مرور زمان سبب می‌شود بر تراکم موجود در بافتهای فرسوده افزوده شود و این بافتها که همین الان هم از تراکم بیش از حد و کمبود سرانه‌ها و خدمات در رنج هستند، طی سالهای آتی با رنج بیشتری که نتیجه تراکم بیشتر است مواجه شوند. در نتیجه زودتر از آنچه فکر می‌کنیم بسته‌های تشویقی، حقیقت خود را که در واقع بسته‌های تنبیهی است نشان خواهند داد. ۸. افزایش بیش از پیش تراکم و ازدحام موجود در بافتهای فرسوده طی سالهای آتی سبب خواهد شد تا کیفیت زندگی در این بافتها از آنچه اکنون است نیز بیشتر افت کند. ۹. در نتیجه، طی سالهای آتی با بافتهایی مواجه خواهیم شد که به دلیل افت بیش از پیش کیفیت زندگی در آنها، جریان سرمایه بیش از آنچه اکنون از این بافتها فراری است فراری شود و به تبعش، شدت رقابت برای فرار سرمایه از این بافتها به سمت مناطق بالاشهر بیشتر شود. ۱۰. این سیکل معیوب که در میان مدت، به فرسودگی بیشتر بافت و افزایش اختلاف طبقاتی بین مناطق بالاشهر و پایین شهر منتج خواهد شد هیچ حد یقفی ندارد و دائما با فرسودگی مستمر مناطق پایین شهر تکرار خواهد شد مگر آنکه پیش‌فرض اشتباهی که رکن اولیه این سیکل معیوب بوده است را کنار بگذاریم؛ به این معنا که اولا با بازکردن کمربند کلانشهرها و افزایش قابل توجه عرضه زمین، زمینه تضعیف تدریجی رانت زمین در شهرها را ایجاد نماییم تا پس از کاهش تدریجی ماهیت سرمایه‌ایِ زمین، جریان سرمایه به شکل متوازن‌تر و منطقی‌تری بین مناطق مختلف شهر (اعم از بالاشهر و پایین شهر) توزیع شود و ثانیا با تنظیم‌گریِ بازار با استفاده از ابزارهای مالیاتی، اجازه ندهیم که زمین‌های عرضه شده، به عاملی برای سوداگری و رانت مجدد تبدیل شوند. @baladetayyeb
http://fna.ir/3e784x ۲۵ موسسه و نهاد حقوقی و علمی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، ۶ پیشنهاد خود برای برون‌رفت از شرایط فعلی و اصلاح وضع موجود را ارائه کردند. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
از "هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا" تا "كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِه" در مسئله عفاف و حجاب 🔹 واکنش
چند سطر برای نگارندگان لایحه عفاف و حجاب 🔹امروز فرصتی شد تا متن کامل لایحه عفاف و حجاب را بررسی کنم. از زحمات نگارندگان متن لایحه ممنونم اما چیزی که جای خالی آن در لایحه مشهود است، عدم توجه بایسته به نقش معماری و شهرسازی به ویژه معماری ابنیه مسکونی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است. البته در برخی مواد نظیر ماده ۱۴ و یا ماده ۱۸ لایحه، به معماری فضاهایی نظیر فضاهای اداری و یا بوستانها اشاراتی شده است اما در سرتاسر این لایحه‌ی ۷۰ ماده‌ای، کوچکترین اشاره‌ای به معماری ابنیه مسکونی نشده است. عنایت بفرمایید که بیشترین زمان از عمر انسانها در ابنیه مسکونی سپری می‌شود و بیشترین تعداد ساختمانهای شهرها نیز همین ابنیه مسکونی است (ابنیه مسکونی به تنهایی تقریبا ۵۰٪ از کل ساختمانهای شهرها را شامل می‌شوند). لذا در مقایسه با کاربری‌های مختلف، هیچ کاربری در سطح اولویت کاربری مسکونی نیست. 🔹چگونه است که در ماده ۹ لایحه چنین بیان شده است که "واردات، تولید و توزیع عمده لباسهایی که استفاده از آنها در انظار عمومی مغایر و منافی عفت عمومی است ممنوع است" اما در هیچ ماده‌ای اشاره نشده است که مثلا وارد کردن الگوهای غیر بومیِ حریم‌زدا و عفاف‌شکن به معماری و شهرسازی کشور و ساخت و ترویج ابنیه حریم‌شکن ممنوع است؟! اگر معماری و شهرسازی، ظرف زندگی است (که هست) آیا می‌توان از ظرف کثیف انتظار زندگی تمیز داشت؟! و آیا سامان البسه بدون بسامان کردن ابنیه، نتیجه‌بخش خواهد بود؟! 🔹عنایت بفرمایید که معماری و شهرسازی چنان سهمی در ترویج عدم عفاف و تبرّجات عفاف‌شکن دارد که اساسا واژه تبرّج به لحاظ لغوی، ریشه در واژه برج دارد؛ زیرا ریشه آن بدین‌گونه بوده است که زنان تمدن جاهلیت، خود را از بالای برج (خانه‌ها و ساختمانهای مرتفع)، متبرّج (جلوه‌گر) می‌ساختند. علامه طباطبایی(ره) در همین خصوص چنین می‌فرماید: "کلمه تَبَرُّج به معنای ظاهر شدن در برابر مردم است، همان‌طور که برجِ قلعه برای همه هویداست". لذا لازمه تدبیر حجاب و عفاف، تدبیر این نوع معماری و شهرسازی حریم‌زدا و عفاف‌شکنی است که این روزها در سرتاسر کلانشهرهایمان چنان شیوع یافته است که متاسفانه برای اغلب ما عادی شده است. یادمان باشد که البسه و ابنیه، دو بال عفاف‌زا یا عفاف‌زدا هستند و توجه به یکی و غفلت از دیگری، سبب ابتر ماندن لایحه عفاف و حجاب خواهد شد. @baladetayyeb
بر اساس نظرسنجی مشترکی که اخیرا ازسوی موسسه بینا و مرکز نظرسنجی ایسپا انجام شده است ۸۵/۹ درصد از مردم حداقل یک بار در مراسم عزاداری دهه اول محرم امسال شرکت کرده‌اند. سال گذشته این عدد ۸۰/۴ درصد بود. معنایش آن است که حماقت آنهایی که امسال، مردم را به قول خودشان به تحریم محرم رژیم دعوت کرده بودند سبب افزایش ۵ درصدی اقبال مردم به مراسمات امسال شده است. به امید خدا اگر دو سه سال دیگر همین حماقت را تکرار کنند به سمت صفر شدن آمار آنها نیل خواهیم کرد. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
معماری حکمت‌آمیز: با حروف ابجد چقدر آشنایی دارید؟ علم حروف در عرفان اسلامی اهمیت بسیاری داشته و آثا
گوشه‌ای از شگفتی‌های علم اعداد در معماری اسلامی 🔹 طبق احکام حج، حاجی پس از طواف واجب، باید در پشت مقام ابراهیم، ۲ رکعت نماز طواف به جا آورد. اگر مرکز کعبه (یعنی محل برخورد اقطار کعبه) را مرکز هندسه حج در نظر بگیریم زاویه بین خطی که این مرکز را به حجرالاسود (به عنوان نقطه شروع و پایان طواف) وصل می‌کند و خطی که همین مرکز را به مقام ابراهیم وصل می‌کند ۴۷ درجه است؛ اما آنچه جای شگفتی دارد این است که عددی که همین عدد ۴۷ را به عدد ۳۶۰ درجه به عنوان زاویه یک دایره کامل می‌رساند عدد ۳۱۳ است که از اعداد خاص مرتبط با قیام موعود (عج) است! همان موعودی که شروع قیامش از همین کعبه خواهد بود! 🔹 زاویه ۳۶۰ درجه، زاویه یک دایره کامل است که چون تنها هندسه‌ای است که تمام نقاط آن هم ‌وزن و هم‌شان هستند در هنر و معماری اسلامی به عنوان نماد توحید و ذات اقدس الهی به کار می‌رود: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِن (حدید/۳). آیا تاویل رابطه بین اعداد مذکور، این نیست که شرط قیام موعود (عج) و تحقق جامعه توحیدی، اجابت تمام و کمال ولیّ خدا توسط ۳۱۳ نفر است؟! وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِين (قصص/۵). و آیا این نوع رابطه بین اعداد در معماری اسلامی با مفاهیم و مضامین دینی، صرفا اتفاقی است و جای شگفتی و تامل ندارد؟! @baladetayyeb
نامه به آیت الله اعرافی.pdf
163.4K
متن نامه برخی نهادهای علمی و دانشگاهی خطاب به آیت الله اعرافی (مدیر محترم حوزه‌های علمیه) مبنی بر قدردانی از ایفای نقش فعال ایشان در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی و تقاضا برای تداوم ساختارمند نقش حوزه‌های علمیه در تحکیم نهاد علم جهادی و تعمیق هم‌افزایی حوزویان و دانشگاهیان @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این ویدئو چگونگیِ بهره‌گیری از علم اعداد توسط معماران حرم حضرت معصومه(س) در معماری گنبد حرم مطهر را ملاحظه بفرمایید. @baladetayyeb
نورٌ عَلَى نور از پدر خاک تا پسر افلاک تصویری زیبا از "نورٌ عَلَى نور" و مغناطیس بی‌پایان مشایه که از حرم پدر خاک شروع می‌شود و تا حرم پسر افلاک تداوم می‌یابد تا مصداقی باشد برای "ٱللَّهُ وَلِىُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّور: خداوند، ولیّ و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد" (بقره/۲۵۷). مشایه‌ای پر رمز و راز برای بینا شدن نابینایان تا تفاوت نور و ظلمت را در گستردگیِ روزافزون سفره‌های بی‌منتِ نعمت با عمق جان بفهمند؛ "قُل هَلْ يَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّور: بگو آیا نابینا و بینا یکسانند یا تاریکی و نور برابرند؟" (رعد/۱۶). بینا شدنی که آغازش محبت حسینی و "حبّ الحسین یجمعنا" بوده و پایانش، تحقّق بلد طیب و سرزمین پاکی است که شیرینیِ نباتش به اذن پروردگارش قیام مهدوی است انشاالله تعالی: "وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه" (اعراف/۵۸). و چه زود باشد آن صبحدمی که بینایان قریب می‌بینندش و نابینایان بعید؛ "أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيب" (هود/۸۱). @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
توییت اخیر جناب آخوندی و سه علامت تعجب !!! به تلاش جناب آخوندی برای وانمود کردن تقابل اسلام و ایران
گرانی مسکن، ترک فعلهای آخوندی یا تدابیر آخوندها؟! 🔹 لطفا به این نمودار که مقایسه قیمت مسکن و تورم طی دو دهه اخیر (۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰) است دقت بفرمایید؛ رنگ قرمز مربوط به مسکن و رنگ مشکی مربوط به نرخ تورم است. چرا بعد از سال ۹۶ ناگهان با جهش چندبرابری قیمت مسکن در مقایسه با نرخ تورم مواجه شده‌ایم؟ از مهمترین دلایل این وضعیت، نمایان شدن نتیجه سیاستهای جناب آخوندی است. ایشان که طی سالهای ۹۲ تا ۹۷ وزیر مسکن دولت سابق بود معتقد به لیبرالیسم مطلق در عرصه مسکن بود و با مزخرف خواندن طرحهای مسکن دولت اسبق، صرفا به گفتار درمانی بسنده کرد و از هر نوع مداخله در عرصه مسکن اجتناب ورزید که نتیجه‌اش، افت شدید عرضه مسکن در دوره وزارت ایشان و به تبعش افزایش شدید و چندبرابری قیمت مسکن در مقایسه با نرخ تورم، پس از اتمام دوره وزارت ایشان بود. 🔹 عنایت بفرمایید که با توجه به سیکل زمانیِ احداث و عرضه‌ کالاهایی نظیر مسکن، معمولا آثار سیاستهای کلان در چنین عرصه‌هایی چند سال زمان می‌برد تا نمایان شود. اینها را نوشتم تا آنهایی که این روزها به خاطر قیمت سرسام‌آور مسکن زبان به ناسزا می‌گشایند بدانند که جهش چند برابری قیمت مسکن طی چند سال اخیر ریشه در ترک فعلهای جناب آخوندی دارد و نه تدابیر آخوندها! @baladetayyeb
استاد محترم دانشگاه تهران، آقای دکتر منصوری پاسخ طعنه آمیز و پر از مغلطه شما خطاب به یکی از نمایندگان مجلس (که البته تاکنون نه ایشان را دیده‌ام و نه ایشان را می‌شناسم) را دیدم. در این خصوص نکاتی را عارضم: - مغلطه اول جنابعالی، درخصوص سهم ابنیه مسکونی از مساحت شهرهای ما است که حدود ۵۰٪ است اما شما برای عجیبتر نشان دادن محاسباتتان، آنرا به یک سوم تنزل داده‌اید. - مغلطه دوم، نحوه محاسبات شما است که تعداد خانه‌های موجود را صفر در نظر گرفته‌اید! بااین وجود، حتی اگر همه خانه‌ها را هم بخواهیم ویران کنیم و از ابتدا، یک طبقه بسازیم مساحت ۴۰۰میلیون خانه یک طبقه ۳۰۰متری برابر می‌شود با ۱۲۰هزار کیلومترمربع که چون این عدد، معادل با ۵۰٪ از مساحت شهرها است لذا مساحت کل شهرها بالغ بر ۲۴۰هزار کیلومترمربع خواهد شد. حتما مستحضرید که طبق گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه، تا ۱۵٪ از مساحت ایران استعداد سکونت دارد و حتما می‌دانید که مساحت ایران حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع است که ۱۵٪ آن می‌شود ۲۵۵هزار کیلومترمربع (یعنی حتی بیش از عدد ۲۴۰هزار کیلومتری که فحوای صحبت این نماینده محترم بوده است). - اما مهمترین مغلطه، خلط میان ظرفیت بالقوه و بالفعل است. ایشان فرموده‌اند که کشور ما ظرفیت ۴۰۰ میلیون خانه ویلایی را دارد اما جنابعالی چنین فرض کرده‌اید که گویی قرار است الزاما این تعداد واحد مسکونی ساخته شود. با منطق شما، اگر کسی بگوید مثلا یک بانو در طول عمر خود، ظرفیت به دنیا آوردن تا ۳۰ نوزاد را دارد آیا معنایش آن است که الزاماً بایستی این تعداد نوزاد را به دنیا بیاورد؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
"هلْ أَتاک حديثُ ضَيْفِ إِبْراهِيم الْمُکْرَمِين إِذْ دخلُوا عَلَيْه فَقَالوا سلَامًا قَال سَلَامٌ ق
حماسه اربعین، مضیف و معماری خانه‌های عراقی 🔹به خانه‌های عراقی‌ها دقت کرده‌اید؟ اگر تجربه پیاده‌روی ابعین و تجربه یک شب مهمان شدن در خانه عراقی‌ها را داشته باشید حتما متوجه شده‌اید که فضای پذیرایی از مهمان در چنین خانه‌هایی به کلی از سایر فضاهای خانه جداست. مضیف به معنای محل ضیافت یا مهمانی، نام فضایی است که تقریبا در همه خانه‌های عراقی چه خانه‌های اعیانی و بزرگ و چه حتی خانه‌های کوچک و محقّر به چشم می‌خورد. در فرهنگ ایرانی‌ هم مهمان جایگاه ویژه‌ای داشته است و در معماری سنتی ما از فضاهایی همچون مهمان‌خانه برای حضور مهمان استفاده می‌شده است. 🔹نکته مشترک فرهنگ ایرانی و فرهنگ عراقی این بوده که هم مهمان‌خانه ایرانی‌ها و هم مضیف عراقی‌ها، به کلی از فضاهای خصوصی خانه نظیر اتاقها و مطبخ و غیره جدا بوده و مهمان به رغم ارج و منزلت بسیار، اجازه هیچ نوع دسترسی و یا دید به اندرونی و حریم خصوصی صاحبخانه را نداشته است. این نوع معماری، دقیقا منطبق با همان چیزی است که از فرهنگ قرآنی استنتاج می‌شود: "هلْ أَتاک حديثُ ضَيْفِ إِبْراهِيم الْمُکْرَمِين إِذْ دخلُوا عَلَيْه فَقَالوا سلَامًا قَال سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنکَرُون، فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجاء بِعِجْلٍ سَمِين: آيا خبر مهمانان ارجمند و بزرگوار ابراهيم به تو رسيده است؟ زمانی که بر او وارد شدند، پس سلام گفتند؛ گفت: سلام، مردمی ناشناسيد؛ پس به سوی خانواده‌اش بازگشت و گوساله‌ای فربه [و بريان شده] آورد"(ذاریات/۲۶-۲۴). طبق این آیات، فضای مهمانداری بایستی از آشپزخانه کاملاً جدا باشد زیرا معنای «روغ» که ریشه فعل راغ در آیه "فَرَاغَ إِلَى أَهْلِه" است ايـن است كه انسان طورى برود كه نفهمند براى چه می‌رود و فی الواقع به معناى پنهانى رفتن است. پس قاعدتا طبق این آیه، مطبخ نباید در دسترس و حتی دید مهمانان باشد زیرا در غیر این صورت، استفاده از فعل «راغ» در این آیات که به معنای رفتن پنهانی ابراهیم(ع) به سوی همسرش جهت تدارک غذا برای مهمانان است هیچ توجیهی نمی‌یابد. 🔹آنچه جای تاسف دارد این است که معماری معاصر چنان فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار داده که دیگر، نسلهای جدید و فرزندان ما هیچ درکی از چنین معانی و مفاهیمی ندارند. انواع آشپزخانه‌های اپن و جزیره‌ای که کاملا در دسترس و دید فضای پذیرایی هستند نه شانی برای بانوی خانه باقی گذاشته و نه حفظ منزلت مهمان را چنان که باید و شاید میسر می‌سازد. آنچه جای سوال جدی دارد این است که به رغم گسسته شدن ریشه‌های فرهنگیِ معماری ایرانی و انقراض پدیدارهایی همچون مهمان‌خانه در معماری ایرانی، چرا هنوز مضیف‌ها در خانه‌های عراقی با قدرت به کارکرد خود ادامه می‌دهند؟! به بیان دیگر، چرا در مقایسه با معماری ما، معماری عراقی هنوز ریشه‌های هویتی و تمدنی خود را حفظ کرده است؟ دلیل این تفاوت در چیست؟ سستی و کاهلی ما؟ و یا برنامه‌ریزی و تمرکز بیشتر غربی‌ها برای زدودن فرهنگ ایرانی در مقایسه با فرهنگ عراقی؟ و یا ...؟ 🔹جالب آنکه ریشه لغوی واژه مهمان هم مویدی است بر تایید لزوم جدایی فضای مهمان از سایر فضاهای خانه؛ زیرا مهمان ترکیبی از دو کلمه «مه» به معنای بزرگ (از کلمه مهتر یا بزرگتر) و کلمه «مان» است که فعلی امری به معنای بمان است؛ لذا مهمان یعنی «بزرگ بمان». حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که اساسا این نوع آپارتمانهای عریان و بدون حریمی که این روزها به اسم خانه به ما قالب می‌کنند که در آنها هیچ حد و مرزی میان فضاهای خصوصی و عمومی خانه باقی نمانده است چقدر با معنای واژه مهمان سنخیت دارد و اساسا بیتوته و ماندن مهمان یا بزرگ در چنین خانه‌ای که فضای پذیرایی آن دائما مسلط بر فضاهای خصوصی نظیر اتاقها و آشپزخانه و غیره است چقدر میسر است؟ اکنون به این می‌اندیشم که معماری خانه‌های عراقی، سهمی انکارناپذیر در شکل‌گیری حماسه باشکوه اربعین در کشور عراق دارد چراکه اگر آنها هم میراث تمدنی خود را همچون ما با این آپارتمانهای عریان و قوطی کبریتی عوض کرده بودند به احتمال قریب به یقین، توانایی مهمانداری همچون آنچه این روزها شاهدش هستیم را نداشتند. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
قرآن کریم چه نوع سکونتگاه‌هایی را شهر می‌داند؟! زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه متخصصان تاکنون
اربعین، مدنیّت و بربریّت 🔹تمدن (Civilization) واژه‌ای است که غربی‌ها به هر جامعه‌ ‌پیچیده‌ای که دارای ساختارهای یکجانشینی و طبقه‌بندی‌های پیچیده باشد اطلاق می‌کنند و بر همین اساس، هرچه مناسبات آن جامعه پیچیده‌تر باشد متمدن‌تر است؛ به همین دلیل است که کلانشهر را متمدن‌تر از شهر و مدینه، و شهر و مدینه را متمدن‌تر از روستا و قریه می‌دانند. به نحوی که منتهای تمدن و مدنیّت را که در برابر بربریّت تعریف می‌کنند در کلانشهرهایی جستجو می‌کنند که دارای پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین روابط اجتماعی و غیر اجتماعی است و هرچه مظاهر پیچیدگی همچون آسمانخراشها و برجها و پلها و غیره در آن نمود بیشتری داشته باشد، مدنیت بیشتری دارد و متمدن‌تر است. با چنین تعریفی، متمدن‌ترین‌ جغرافیاها را بایستی در شهرهایی همچون نیویورک و پاریس و لندن و غیره جستجو نمود. به همین دلیل است که غربی‌ها اساسا مهندسی عمران (civil engineering) را با واژه تمدن و civilization پیوند زده‌اند زیرا در چنین کلانشهرهای پیچیده و پر از برج و آسمانخراش و مظاهر پیچیده مادی و کالبدی است که مهندسی عمران نمود حداکثری می‌یابد. 🔹اما در ادبیات قرآنی، این صیرورت و حرکت الی الله است که به تمدن‌ها اصالت می‌دهد و نه یکجانشینی؛ کمااینکه نه ماده و کالبد، که این معناست که به تمدن‌ها ماهیت می‌دهد. چه بسا روستاهای بی‌بهره از هر نوع مظاهر مادی و کالبدی پیچیده‌ای که در فرهنگ قرآنی، بستر مدنیت و تمدن هستند و بالعکس، چه بسا کلانشهرهای غول آسایی که از منظر قرآنی، قریه‌ای بیش نیستند (قبلا در یادداشت شهر از منظر قرآن ادله این ادعا تقدیم گردید). طریق مشایه و ایام اربعین، بهترین شاهد مثال برای فهم این موضوع است. مسیری که در سرتاسر آن هیچ کلانشهر و شهر بزرگی دیده نمی‌شود و برخلاف تعریف تمدن از منظر غربی‌ها، پیوسته در شدن و حرکت تعریف شده است و نه در یکجانشینی‌های آنچنانی. ولی چنان از معانی متعالی مملو است که در هیچ کلانشهری از غرب تا شرق عالم نمی‌توان این حجم از جریان و سریان تمدن و مدنیت را مشاهده نمود. 🔹میلیونها زائر، با پای پیاده و در گرمای بالای ۴۰ درجه، چنان متمدن در کنار یکدیگر و برادرانه و خواهرانه زیست می‌کنند و چنان بدون هر نوع چشم‌داشت مادی و به دور از هر نوع سازماندهی پیچیده اجتماعی از یکدیگر میزبانی می‌نمایند که برای پروپاگاند پیچیده تمدن معاصر غرب، چاره‌ای جز بایکوت گسترده‌ی حاصل از حیرت تام و تمام آنها باقی نگذاشته است. البته حق هم دارند که چنین حیران باشند، چون برخلاف باورهای آنها و برخلاف آنچه سالها در مقالات و کتابهایشان نوشته‌اند اینجا تمدنی نمود یافته است که دلیل گردآمدن انسانها در کنار یکدیگر، نه رفع نیازهای اقتصادی و تبادلات مادی است و نه مبادلات محصولات ‌کشاورزی و غیره؛ بلکه اینجا مفهوم متمایز و ماوراییِ "حُب" به بهانه‌ای برای گردآوردن میلیونها انسان و شکل‌گیری تمدنی متمایز تبدیل شده است؛ آن هم خاص‌ترین و خواستنی‌ترین حُب؛ "حب الحسین یجمعنا" کلید فهم تمدن اربعین است و طریق مشایه در ایام اربعین بهترین تمرین مدنیت است اما نه مدنیّت پیچیده‌ و ماده محوری که در مدینه‌ها و آرمانشهرهای غربی برایمان تعریف کرده‌اند بلکه مدنیّت بسیط و معنامحوری که جز با قواعد بعد از ظهور، نمی‌توان به فهم تمام و کمال آن نائل آمد. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
نقل قول کمتر شنیده شده مرحوم آیت الله بهجت از حضرت ولی عصر(عج)؛ منبع: کتاب حضرت حجت، ص ۳۲۲ از این فرمایش حضرت ولی عصر(عج) چه نتایجی درخصوص جایگاه بقاع متبرکه‌ در نظام کالبدی شهرها حاصل می‌شود؟ @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
از حجاب زدایی از البسه تا حریم‌زدایی از ابنیه! در این ویدئو مشاهده بفرمایید که غربی‌ها از چند دهه ق
فرمایش قابل تامل امام عصر(عج) از زبان مرحوم آیت الله بهجت: "حضرت حجت(عج) به کسانی که به خدمتش مشرّف شده‌اند فرموده است برای بیرون کردن بچه‌ها از دین، همین مدرسه‌ها (منظور مدارس پیش از انقلاب است) کافی است! در زمان رضاخان برای هُو هویت (یعنی متحد و یکی شدن) ما با کفار، بنا گذاشتند که ما کلاه آنها را به سر بگذاریم و در لباس با آنها هم‌شکل باشیم. چرا آنها کلاه و لباس و حجاب ما را نداشته باشند؟! برای هُو هویت و عینیت خادم و مخدوم، دستور هم‌شکلی در لباس و بی‌حجابی دادند" (منبع: کتاب حضرت حجت(عج)، ص ۳۲۸). پی‌نوشت: در کنار برنامه‌ریزی غربی‌ها برای تغییر سبک البسه ما، شواهد و اسناد مهمی از تلاش آنها برای تغییر سبک ابنیه ما نیز وجود دارد. حجاب زدایی از البسه و حریم زدایی از ابنیه، دو راهبرد اصلی آنها برای هویت زدایی از ایران اسلامی بوده است که در کمال تعجب و به رغم سپری شدن بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی و باوجود انتشار اسناد آشکار و پنهان متعدد، کماکان ادامه دارد! مدیران متشرّعی که خود را مرید حضرت حجت(عج) می‌دانند و در ارگانهای مسئول (اعم از وزارت راه و شهرداری‌ها و ...) کمافی‌السابق مشغول ترویج معماری حریم‌شکن هستند نسبت به هُو هویت و هم‌شکلیِ لباس شهرهای ما با لباس شهرهای غربی هیچ احساس مسئولیتی نمی‌کنند؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
انالله و انا الیه راجعون متن این یادداشت را با آیه استرجاع شروع کردم چون امروز که مصوبه مولد سازی د
https://www.alef.ir/news/4020617048.html نامه بسیار مهم احمد توکلی به سران قوا و نمایندگان مجلس درباره لزوم تجدیدنظر عاجل در مصوبه مولدسازی. بخشهایی از این نامه بسیار مهم: - امروز به اینجا رسیده‌ایم که اگر فردی با حداقل حقوق، بتواند یک‌سوم حقوق خود را ماهیانه پس‌انداز کند، دوره انتظار او برای خانه‌دار شدن ۱۳۵ سال به درازا می‌کشد. اشتباه نخوانده‌اید: یک‌صد و سی‌وپنج سال ... ! یعنی جز اغنیا، امید خانه‌دار شدن برای کسی باقی نمی‌ماند. این در حالی است که مدت انتظار در سال ۱۳۷۹ و ۱۳۹۴ به ترتیب ۱۲ و ۳۱ سال بود‌. در چنین وضعیتی، مصوبه، با محور زمین فروشی، ساخته‌وپرداخته می‌شود. دعوی این نامه، این است که اگر دولت زیر بار اجرای مصوبه برود، خود را در جنگ با بی‌خانمانی، خلع سلاح ساخته و شاید مجبور شود فاتحه خانه‌دار شدن مردم و خدای ناخواسته، فاتحه خودش را یکجا بخواند! - این بدان معنی نیست که راه‌حلی وجود ندارد. هنوز راه انجام‌وظیفه دولت در تأمین مسکن، با بسته‌ای از سیاست‌های سازگار، گشودنی است. البته همه‌چیز به تغییر بینش و منش حکمرانان و برخی از روش‌های حکمرانی بستگی دارد. عنصر محوری بسته سیاستی حل این معضل خانمان‌سوز، آن است که بپذیرند زمین ابزار سیاست‌گذاری است، نه مال‌التجاره. مال‌التجاره کردن زمین، علاوه بر اینکه اهداف مصوبه را تأمین نمی‌کند؛ بلکه گران‌فروشی زمین، چه دولتی، چه خصوصی را برمی‌انگیزد. و این یعنی تعمیق ناامیدی. -  دولت چه ابزاری جز زمین خدادادی رایگان و اجازه دخالت در بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، در اختیار دارد که بتواند به‌وسیله آن قیمت تمام‌شده مسکن را کاهش دهد و مردم را از بی‌خانمانی برهاند؟ زمین، دارایی طبیعی و منحصربه‌فرد است و رایگان در اختیار دولت قرار دارد. دولت تاجر نیست که آن را خریده باشد و آن را مال‌التجاره خود بداند و بخواهد آن را به بالاترین قیمت بفروشد. وقتی قانون اساسی تأمین مسکن را از ضروریات قطعی هر زندگی معمولی می‌شمارد؛ علی‌القاعده باید ابزار تعقیب این هدف را هم در اختیار دولت قرار داده باشد؛ این ابزار مؤثر و کارا در اختیار داشتن زمین رایگان و اختیار مداخله در بازار است. این مداخله نیز پایه علمی دارد که در اقتصاد بخش عمومی و فقه از آن سخن گفته ‌می‌شود. - این چه مصوبه‌ای است که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره تصمیمات وزارت اقتصاد در تغییر کاربری­، حق اظهارنظر دارد، ولی نظرش نباید مخالف باشد! مثال دیگر: مصوبه به هفت روئین­‌تن اجازه داده است تعیین قیمت کارشناسی را نادیده بگیرند و اگر دلشان خواست، خود قیمت بگذارند! وقتی متصدیان آن مصوبه برای تصمیم‌گیری حدومرزی نداشته باشند، اگر از هیئت عالی هفت‌نفره مولدسازی (شامل مـعـاون اول، وزرای اقتصاد، کـشـور و راه، رئیس سازمان برنامه، نماینده رئیس مجلس و نماینده رئیس قوه قضاییه) هر تخلف، جرم یا خیانتی سر بزند، هیچ مرجعی، مجاز به هیچ نوع بازخواستی از آنان نباشد، در عوض مخالفت با این هفت روئین­‌تن جرم انگاری شود! ... با این اوصاف اگر من بگویم روئین­‌تنان هفتگانه در دژ مستحکمِ کاپیتولاسیون، بناشده در مصوبه، غنوده­‌اند و هر کار صلاح ببینند می‌کنند، گزافه گفته­‌ام؟! - شگفت‌آور آنکه مصوبه، برای زحمات طاقت­‌فرسایی که در پایمال کردن اصول قانون اساسی، سلب حقوق اساسی ملت و بی‌اعتنایی به مقامات و نهادهای کشور و شکایت از همه منتقدان خود، برای خود دستخوشی در نظر می‌گیرند! مصوبه‌ این حق­‌الزحمه را تا ۵ درصد از منابع حاصل از زمین فروشی تعیین کرده است. مثلاً امسال که طبق قانون بودجه قرار است ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از زمین فروشی حاصل شود، هیئت می‌تواند برای خود و امربران خود تا ۵۴۰۰ میلیارد تومان حق­‌الزحمه تعیین کند! فرض را بر این می‌گذاریم که روئین­‌تنان، مدیران ضعیف‌نواز هستند و ۹۰ درصد این حق­‌الزحمه را  به امربران می‌دهند و خود فقط ۱۰ درصد آن را می‌گیرند. در این صورت؛ به هر یک از۷ صاحب‌منصب عضو هیئت برای ۲۴ جلسه در  کل سال ۱۴۰۲، مبلغ ۸ میلیارد تومان حق­‌الزحمه می‌دهند!! به نظر شما اندکی زیاد نیست؟! از این هفت نفر می‌پرسم، چگونه می‌خواهید نزد مردمی که برای پولِ پیشِ خانه این­در و آن­در می‌زنند و ناامید بازمی‌گردند از این تصمیمات بی‌اساس و غیرعلمی و ظالمانه که فقیران را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌سازد دفاع کنید؟ - چنانچه گفتیم چون هدف، جبران کسری بودجه اعلام شده است، پس هرچه گران­تر بفروشند، بهتر است. به‌ویژه آن­که هیئت هفت نفره، و مجریان اوامرشان، حق­‌الزحمه خود را به‌صورت درصدی از منابع حاصل از فروش زمین دریافت می‌کنند، دچار تعارض منافع هستند. طبیعی است که قیمت زمین افزایش پیدا کند و در دسترس افراد بی‌پس‌انداز دورتر می‌گردد این فرایند تورم شدیدتر و بیشتر را در پی دارد. @baladetayyeb