17.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرافکنی ممنوع!
🔹 استاد محترم! مساحت کل باغات و اراضی کشاورزی و اراضی تحت کِشت کشور جمعا بالغ بر حدود ۱۸ میلیون هکتار است. در بدبینانهترین حالت اگر فرض کنیم که تمام ۴میلیون مسکنی که وعده دولت بوده است با الگوی تک طبقه ساخته شود و اگر فرض کنیم که تمام این ۴ میلیون خانه، تعمداً در اراضی کشاورزی احداث شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
🔹مساحت لازم برای ۴میلیون مسکن تک طبقه که زمین هر کدام ۲۰۰متر باشد ۸۰هزار هکتار میشود؛ که اگر طبق استانداردها، همین مقدار مساحت را برای سایر سرانهها (اعم از فضاهای ورزشی و آموزشی و شوارع و غیره) لحاظ کنیم آنگاه کل مساحت لازم برای این نوع توسعه افقی، جمعا برابر با ۱۶۰ هزار هکتار خواهد شد.
🔹حالا اگر اندکی حساب و کتاب بلد باشید میدانید که عددی که از تقسیم ۱۶۰ هزار هکتار بر عدد ۱۸ میلیون هکتار به دست میآید زیر ۱ درصد است! یعنی در بدبینانه ترین حالت، حتی ۱ درصد از مجموع مزارع و باغات کشور هم از بین نخواهد رفت! اما در ازای همین ۱ درصد، میتوانیم مردم را از این نوع قفسهای آپارتمانی و شهرهای آلوده نجات دهیم. پس لطفا به جای فرافکنی و ترساندن مردم با شلوغکاریهای غیر علمی، بهتر است پاسخگوی عملکرد افتضاح دوستان و همفکرانتان باشید که طی تمام دهههای اخیر با این نوع فرافکنیها، شهرهای ما را چنان متراکم کردهاند که هوای پاک برایمان آرزو شده است!
@baladetayyeb
رنگ و هندسه، از ابنیه زمینی تا خانههای آسمانی
به تونالیته و رنگبندی شهرهای سنتی دقت کردهاید؟ همه شهر به رنگ خاکی است به جز گنبدها که به رنگ آبی است، تا این نوع رنگ پردازی، استعارهای باشد برای تواضع ابنیه زمینی با رنگ زمین (خاکی) در مقابل خانههای آسمانی با رنگ آسمان (آبی). این تواضع علاوه بر رنگ، وجه هندسی هم دارد. زیرا همه ابنیه با هندسه چهارگوش ساخته میشدند که در هنر اسلامی استعاره از زمین است؛ به جز گنبد خانههای آسمانی که با هندسه مدوّر، استعارهای از آسمان هستند؛ زیرا دایره، تنها هندسهای است که چون هیچ نقطه اول و آخری ندارد، تداعیگر آسمان و مفهوم الوهیت است: "هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِن"(حدید/۳).
@baladetayyeb
شهرهای سنتی و رزقهای آسمانی
🔹 برخلاف شهرهای معاصر که مساجد را از متن زندگی شهروندان حذف کردهاند و به حاشیه محلات راندهاند، در شهر سنتی همه مناسبات (اعم از مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی) حول مساجد و با محوریت مساجد شکل میگرفت. به نحوی که حتی بازار اصلی شهر، در امتداد مسجد شکل میگرفت؛ نظیر بازار اصفهان در امتداد مسجد جامع اصفهان و یا بازار وکیل پیرامون مسجد وکیل شیراز و ...
🔹 این نوع شهرسازی برخلاف شهرهای سکولار معاصر که شهر/ثروت هستند و نبض شهر در اختیار مراکز تجاری و مالها است، ترجمان شهر/عبودیت بود؛ شهری که در آن، نبض شهر در اختیار مساجد بود و رفع همه نیازهای شهروندان، با محوریت این خانههای آسمانی انجام میشد. اعم از نیازهای معنوی که در خود این خانههای آسمانی رفع میشد و یا نیازهای مادی که در بازارهای پیرامون این خانههای آسمانی رفع میشد تا این نوع شهرسازی به بهترین وجه ممکن و با زبانی شهرسازانه به شهروندان یادآوری کند که "وَ فِی السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُون" (ذاریات/۲۲).
@baladetayyeb
نتیجهی بازی کردن در زمین غرب!
🔹اخیرا با استناد به پژوهشی که توسط شهرداری تهران درباره سنجش شاخصهایی نظیر سرزندگی و فراغت اجتماعی در بین مردم تهران انجام شده است چنین ادعا شده که بیش از ۹۹درصد از مردم تهران افسردهاند! دنیای اقتصاد هم با ذوق زدگی تمام، چنین تیتر زده که «تهران پایتخت افسردهها»! حالا هم نیملبریتیهای کذایی همین موضوع را دستمایه انتشار انواع کنایههای نیش دار خود کردهاند.
🔹قبلا عرض شد که اساسا مفاهیم سبک زندگی اسلامی و غربی، دارای پارادایمها و شاخصهای متفاوتی هستند و اینکه برای سنجش کیفیت زندگی ایرانی مسلمان از مفاهیم سبک زندگی غربی (نظیر سرزندگی، زیست شبانه و ...) استفاده کنیم اشتباهی راهبردی است. این نوع سرزندگی که از مفاهیم غربی به ادبیات شهری ما وارد شده است همان چیزی است که در قرآن کریم از آن چنین یاد شده است: إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِين(قصص/۷۶).
🔹با این نوع شاخصهای غربی، اگر کنسرت بروید سرزنده ولی اگر هیات بروید افسردهاید! اگر با دوست دختر خود خیابانگردی کنید سرزنده ولی اگر مشغول فقرزدایی در مناطق محروم باشید افسردهاید! اگر آنتالیا بروید سرزنده ولی اگر کربلا بروید افسردهاید! و دهها مثال دیگر. تا وقتی که در زمین غرب بازی کنیم و برای سنجش زندگی از شاخصههای غربی استفاده کنیم درب بر همین پاشنه میچرخد و تحقیر ایران و ایرانی با خطکشهای غربی ادامه خواهد داشت. لذا برای پایان دادن به این خود تحقیری، چارهای نداریم به جز تغییر زمین بازی که قبلا در یادداشتی با لینک زیر به آن پرداخته شد:
https://eitaa.com/baladetayyeb/189
@baladetayyeb
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔸 یمن را دریاب ... ! 🔸
📝#خاطره دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر
پدر داشت روزهای پایانی را میگذراند. دکترها برایش اصطلاحِ «سپسیس عفونی» را بکار میبردند. «سپسیس» یک بیماری خطرناک و مرگبار است که بر اثر واکنش شدید سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت شدید ایجاد می شود. «سپسیس شدید» منجر به «شوک سپتیک» می شود. این شوک، فشار خون پدر را کمتر از ۷ کرده بود. بوسيله دارویی که دائم و بهتدریج به بدن تزریق میشد، سعی در جلوگيری از اُفت شدید فشار داشتند.
این حالات، پدر را در خوابی عمیق و متفاوت فرو میبرد؛ حالتی اغماء گونه ...
از شب، نوبت حضور من بالای سرشان است. حالتی رفت و برگشت دارند. بیهوش و هوشیار در نیمههای شب نگاهی به من کردند. «علی بیا !». بعد بلافاصله گفتند: «از یمن چه خبر؟!». متعجب نگاه میکنم. «با موشک کجا را زده؟». گویی نظارهگر واقعهای بوده که من از آن بی خبرم. میگویم: «خواب دیدید؛ ما الآن در بیمارستان نمازی هستیم». رویش را برمیگرداند. «نه، خواب نبود! یمن را دریاب. اخبار یمن را پیگیر باش. آخرالزمان از یمن آغاز میشود. از شلیک اولین موشکها !» بعد سکوتی طولانی کرد. دوباره میگوید «علی بیا!».
اشاره میکند که «سرت را جلو بیار». سرم را میچسبانم به دهانش. باصدای بیجوهرهای میگوید: «ان شاء الله تو ظهور را درک میکنی!» مو به تنم سیخ میشود. میگویم «ان شاء الله» و در دل، همۀ این فضا را حمل بر حال اغماگونه او میکنم و عبور میکنم ... تا اینروزها که اولین موشکها با جسارتی وصفناشدنی از یمن به سمت تمام منافع اسرائیل و آمریکا شلیک میشود ... و تنگهای که لقب مهمترین آبراهۀ جهان را یدک میکشد برای همه کشتیهای اسرائیل و آمریکا ناایمن شده. یمن یک تنه دارد صفآرایی و آبروداری میکند.
باز صدای پدر را میشنوم: «یمن را دریاب ...!»
(منبع)
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸می خواهی چشمت را ببندی یا باز کنی؟🔸
❓ سوال: آیا قضایای اخیر یمن، ارتباطی با ظهور دارد؟
✅پاسخ آیت الله حائری شیرازی: اگر بخواهی چشمت را ببندی و از ترسِ «کذب الوقاتون» چیزی نگویی، خیر. ارتباطی ندارد! اما اگر بخواهی چشمت را باز کنی، بله. ارتباط دارد!
حالا می خواهی چشمت را ببندی یا باز کنی؟!
@haerishirazi
31.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا هنوز وقتش نرسیده که خطکشهایمان را عوض کنیم؟! پیشنهاد میشود این دو دقیقه را از دست ندهید.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
چرا در کشور ما خیلی از سرمایه دارها ترجیح می دهند پول خود را به جای اینکه صرف تولید و اشتغال کنند، ص
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوی داغ برای نقرهداغ کردن سفتهبازها
🔹زمین و مسکن، از معدود مواردی است که حتی در لیبرالترین کشورهای غربی هم دولتها به شدت برای کنترل قیمت آن مداخله میکنند به نحوی که مسکن و زمین در این کشورها همچون گوی داغ است زیرا اگر کسی با دید سوداگری و سفته بازی وارد این عرصه شود او را نقرهداغ میکنند. اما در ایران، مسکن و مستغلات به بهشت سوداگران و راه اصلی آنها برای پولدار شدن تبدیل شده است.
🔹برای مثال در شهر تبریز، هماکنون به ازای هر ۳۰۹ نفر، یک بنگاه املاک در حال فعالیت است و این در حالی است که استاندارد این عدد، به ازای هر ۱۵هزار نفر یک بنگاه املاک است! یعنی عدد فعلی حدود ۵۰ برابر سرانه استاندارد است! در بقیه شهرهایمان هم وضعیت به همین ترتیب است به نحوی که در برخی کلانشهرهای ما تعداد بنگاههای املاک تقریبا برابر با تعداد سوپرمارکتها است! (مثلا در همین شهر تبریز، حدود ۷هزار سوپرمارکت پروانهدار و بیش از ۶هزار بنگاه املاک پروانهدار در حال فعالیت هستند)! توضیحات آقای داوود مرادیون را مشاهده بفرمایید.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
متن نامه مهم رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران که در حاشیه جلسه تودیع و معارفه به شهردا
به نظرتان چه کسی سر کار هست؟!
شهردار محترم تهران امروز در صحن شورای شهر تهران چنین بیان داشته اند: "مقام معظم رهبری تأکید داشتند که هویت و معماری شهر باید بر اساس الگوی معماری ایرانی اسلامی باشد؛ ما می توانیم معماری را سنتی، دلنواز و آرامش بخش کنیم و از سویی دیگر نگاه حداکثری داشته باشیم و بر اساس آن زیرساخت های شهر را تغییر دهیم تا مشتی نمونه خروار را از جمهوری اسلامی نشان دهیم … توسعه فضاهایی با سبک زندگی ایرانیاسلامی براساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید عملیاتی شود".
قصد داشتم درخصوص این فرمایشات ایشان و تناقض اساسی سیاستهای فعلی شهرداری تهران با سبک زندگی و معماری اسلامی ایرانی و همچنین تعارض آشکار برنامههای شهرسازی شهرداری تهران با بیانات و تذکرات رهبر معظم انقلاب چند جملهای بنویسم اما احساس میکنم در این خصوص، آش آنقدر شور شده است که دیگر نوشتن یا ننوشتن امثال بنده تاثیر چندانی ندارد و آب در هاون کوبیدن است! اکنون تنها به این میاندیشم که با چنین تناقضات آشکاری بین شعارها و برنامهها، آیا ما سر کار هستیم یا شهردار محترم سر کار هست یا سبک زندگی اسلامی ایرانی سر کار هست یا همگی با هم سر کار هستیم یا چی ...؟! خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
@baladetayyeb
May 11
کپی برابر اصل!
🔹این جدول، بیانگر هزینههای عجیب تبلیغات تلویزیونی نامزدهای انتخابات مجلس در استانهای مختلف است. مثلا در قم برای هر نامزد، ۱۰۰ میلیون تومان ناقابل! حداقل چند برابر این هزینه هم باید صرف راه اندازی ستاد و چاپ و نصب بنر و ... شود. خب واضح است که در چنین شرایطی، فقط آنهایی از عهده این هزینهها برمیآیند که یا خودشان شخصا متموّل باشند یا آویزان متموّلها شوند و یا چنان زیر بار قرض و وام بروند که تا سالها جای بازپرداختش درد کند!
🔹علاوه بر بحثهای اقتصادی، موضوع دیگر مباحث اخلاقی است. دیشب بنابر اصرار چندین باره چند نفر از دوستان، مجبور شدم بعد از حدود یک سال از تاسیس کانال بلد طیب، نام خودم را هم به نام کانال اضافه کنم. اینکه چرا در مملکت ما ورود به نهادهای موثری همچون مجلس، بدون اسم و رسم بازی ممکن نیست معنایش چیست؟ چرا در ۴۵ سالگی انقلاب هنوز باید فرایندهای سیاسی ما چنان باشد که افراد گریزان از اسم و رسم و یا افراد غیر متموّل، از عرصه انتخابات حذف شوند؟ آیا چنین فرایندهای شهرتمحور و ثروتمحور، کپی برابر اصل همان چیزی نیست که در کشورهای غربی و نظامهای سرمایهداری حاکم است؟! و در چنین شرایطی واقعا چقدر محتمل است که مجلس به فرموده امام راحل(ره)، عصاره فضایل ملت باشد؟! خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و از سر تقصیرات همه ما بگذرد.
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين (قصص/۸۳).
@baladetayyeb
عشق و شهر!
🔹مطالعات اخیر علمی نشان میدهد اصطلاح «عشق آدم را کور میکند» تا حد زیادی حقیقت دارد. دانشمندان میگویند برای اولین بار توانستهاند دریابند که عاشق بودن به همان اندازه که به احساسات مربوط میشود، با تغییر رفتار در انسان نیز مرتبط است و مغز انسان، معشوق را در مرکز توجه قرار میدهد و او را به اولویت اصلی بدل کند. به گفته آنان، «سیستم فعال ساز رفتاری مغز» (BAS) سامانهای است که رفتارهای انسانی را هدایت میکند و نقش آن در زمانی که عاشق میشویم باعث تغییر رفتار ما میشود. این سیستم در حقیقت کاری میکند که معشوق را در مرکز جهان ببینیم و تفاوتی اساسی میان او و دیگران قائل شویم. اما جالب آنجاست که این عشق و محبت میتواند ترجمان شهرسازانه نیز داشته باشد!
🔹شهری که بر مدار عشق و محبت الهی ساخته شود، شهری است که در آن کلیه رفتارهای مربوط به سبک زندگی حتی معماری و شهرسازی، بر مدار محبت الهی شکل میگیرد. در چنین شهری، ابنیه منتسب به ذات اقدس الهی، به اولویت اصلی شهر تبدیل میشوند و تغییر رفتار انسانها نسبت به این ابنیه چنان است که آنها را هم به لحاظ فرم و هندسه و هم به لحاظ خط آسمان و هم به لحاظ رنگ، از سایر ابنیه متمایز ساخته و به نقطه اوج شهر تبدیل میکند تا چنین شهری، مصداق شهرعبودیتی باشد که بر مدار عشق و محبت الهی شکل گرفته است. برخلاف شهرثروت و شهرقدرت معاصر که در آن صدها رقیب اعم از مالها و سیتیسنترها و بانکها و ... در مقابل مساجد و بقاع متبرکه خودنمایی میکنند. حال چنین شهر بیادبی چقدر میتواند بستر مناسب برای تربیت شهروندان مبادی آداب الهی باشد؟!
@baladetayyeb