eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
24هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
653 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 ارتباط با خادم: @balagh1
مشاهده در ایتا
دانلود
درد دل با امام زمان عج.mp3
994.2K
🎙 با امام زمان (عج) درد دل کنید 👤 حجةالإسلام عالی 🆔 @balagh_ir
🔰 چرا می‌گویند دعا برای فرج امام زمان (عج) بهترین دعاست؟ ✍️ پاسخ: ✅ دعا یک عامل معنوی است که از آن بهره می‌گیریم، تا برخی از وضعیت‌های نامطلوب را تغییر دهیم. ضمن آنکه اگر با دعا وضعیت نامطلوب ما هم تغییر نکند، با دعا ارتباط‌مان را با خدای متعال تقویت می‌کنیم و از همین‌رو دعا را مغز عبادت خوانده‌اند، در کنار اینکه برکات و فواید بسیار دیگری نیز از دعا نصیب ما می‌شود. 🔹 امام سجاد (ع) می‌فرماید: «دعای مؤمن یكی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می‌گردد یا در دنیا برآورده می‌شود یا بلایی را كه می‌خواست به او برسد،‌ از وی می‌گرداند» اصول كافی، ج ۴، ص ۲۲۴ 🔸 حال باید بنگریم که بحث غیبت و محروم بودن از حضور امام زمان (عج)، چقدر برایمان نامطلوب است و این وضعیت نامطلوب در کنار سایر نامطلوب‌ها چه جایگاهی دارد. 👈 مثلا یک نفر به ازدواج نیاز دارد، ولی شرایط برای ازدواج او مهیا نیست و به همین دلیل رنج می‌کشد. 👈 یک نفر مشکلات مالی دارد که می تواند ناشی از بیکاری، عدم شغل مناسب و ... باشد. 👈 یک نفر برای حفظ ایمان خود یا خانواده‌اش از محیط فاسد زجر می‌کشد. 👈 یک نفر از وجود این همه ظلم و کشتار و جنگ و ... در عالم زجر می‌کشد و ... 🔹 اگر دقت کنیم؛ ریشه همه این مشکلات در وجود ساختارهای فاسد است. تمدن امروزی با مدل آموزشی و رفاهی و اخلاقی نهادینه کرده، سن ازدواج را بالا برده و با مهم کردن بعضی از مسائل و کاهش نیاز به کانون خانواده تمایل به ازدواج را کاهش داده که در این وضعیت عده‌ای به فساد مشغول می‌شوند و عده‌ای نیز با خویشتن‌داری خود را حفظ می‌کنند اما دچار اذیت‌هایی مادی می‌شوند. 🔸 با مدل سرمایه‌داری، در جهت توسعه باید بازارها آزاد شود و اجازه انباشت ثروت به عده‌ای داده شود که به تبع آن، به ازای منابعی که در دست یک نفر تجمیع می‌شود، دست صدها نفر از نیازهای ضروری خود خالی می‌ماند. 🔹 با تئوریزه کردن اصالت لذت و محدود دیدن هستی به این دنیای کوتاه، به جای مقابله با فساد به توجیه و نهادینه کردن آن روی آورده می‌شود و فرهنگ غربی با جهانی سازی، فساد موجود در تمدن خود را همه جایی می‌کند. 🔸 و سران فاسد و زیاده‌طلب جهان برای رسیدن به قدرت بیشتر، هزاران هزار نفر را به خاک سیاه می‌نشانند و ... 🔹 حال با توجه به اینکه مشکلات فردی ما، ریشه در ساختارهای فاسد جامعه جهانی دارد، درمی‌یابیم که ظهور امام زمان (عج) که تمدن کفر را نابود می‌کند و تمدنی الهی را جانشین آن می‌کند و عدل و قسط را در جهان بسط می‌دهد، به طور یک‌جا می‌تواند تمام مشکلات را حل کند. در واقع ظهور امام زمان (عج) ریشه بسیاری از وضعیت‌های نامطلوب را از بین می‌برد. 🔸 حال آنکه دعا کردن برای مشکلات خرد و جزئی، ممکن است وضعیت را تغییر ندهد. چون وضعیت ما، برآیندی از تاثیر گذاری عوامل مادی و معنوی (از جمله دعا) است. در واقع مثل این است که با دعا، آبی بر آتش می‌پاشیم. و اگر آتش بسیار گسترده باشد، ممکن است این آب آتش را خاموش نکند! 🔹 و حتی اگر دعای کسی آن قدر نافذ بود، که آتش وضعیت نامطلوبش را خاموش کرد، باید توجه کنیم که تا زمان وجود ریشه فسادزا، با خاموش شدن آتش رنج در یک گوشه، هر آن ممکن است این آتش رنج از جای دیگری سر بکشد. 🔸 بنابراین روشن می‌شود که بهترین دعایی که می‌توانیم بکنیم، دعای برای فرج امام زمان (عج) است کما اینکه ایشان فرموده‌اند برای فرج بسیار دعا کنید که آن گشایش در کارهای شماست. 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
🔰 نماد روشنفکری حوزه است. (مقام معظّم رهبری) ⚡️ ۱۶ اردیبهشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّه قم به فرمان حضرت امام خمینی (ره) را گرامی می‌داریم. 🆔 @balagh_ir
11.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز تأسیس حوزه علمیه قم» موضوع: «تبلیغ دین وظیفه‌ای همگانی» روز جمعه، ١۴٠١/٠٢/١۶ 🆔 @balagh_ir
🇮🇷به مناسب سالروز تاسیس ١۶ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس اولین نهاد فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ایران است، که به‌منظور ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه قم تأسیس شد؛ این نهاد حوزوی تبلیغی، ابتدا با عنوان «دائره‌ی تبلیغات امام» و سپس با نام «دفتر تبلیغات امام» و در نهایت با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه‌ قم» زیر نظر «ولی‌فقیه» و با انتصاب مستقیم رئیس و اعضای هیأت امنای آن توسط امامین انقلاب تا به امروز به فعالیت‌های ارزشمند خود در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی همت گمارده است؛ اصلی‌ترین مأموریت این نهاد حوزوی، که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی نموده‌اند، «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» است که امروزه با پشتوانه‌ی سترگ ۴٣ ساله، خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های: آموزشی"، "پژوهشی"، "فرهنگی و تبلیغی"، و "فضای مجازی، هنر و رسانه" به حوزه‌های علمیه، ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می‌نماید؛ ✅ «بزرگترین سامانه تبلیغی کشور؛ اولین سامانه تبلیغ تخصصی و اولین مرکز خلاقیت ونوآوری در عرصه فرهنگ و معارف دینی با عنوان اشراق»؛ ✅ «دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی و چندین مؤسسه آموزش عالی حوزوی»؛ ✅ «بزرگترین پژوهشگاه کشور در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی»؛ ✅ «پرافتخارترین ناشر کشور با عنوان بوستان کتاب»؛ ✅ «بزرگترین سامانه نشریات دینی با انتشار ٢١ نشریه نیمه تخصصی و تخصصی»؛ ✅ و «بزرگترین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»، تنها بخشی از ظرفیت‌های ارزشمند این نهاد بی‌بدیل حوزوی است. لذا ضمن عرض تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی دست‌اندرکاران، دانش‌پژوهان، پژوهشگران و مبلغان این نهاد ارزشمند حوزوی، سخن امروز را با موضوع «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» آغاز می‌نمائیم؛ «اسلام» دینی جهان‌شمول و کامل‌ترین و آخرین دین الهی است که مسلماً تمامی ملت‌ها و اقوام در صورت آشنایی با حقایق، دستورات، احکام و آداب این آئین انسان ساز به سعادتمندی و خوشبختی در دنیا و آخرت خواهند رسید؛ بر این اساس، مسأله تبلیغ دین، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی بشر است و مخصوص یک دوره نیست! تبلیغی که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده و در آیات متعددی مورد اهتمام قرار گرفته است، چنانچه خداوند در آیه ٣٣ سوره فصلت می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى‌اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ»: «چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‏کند و عمل صالح انجام مى‏دهد و مى‏گوید: من از مسلمانانم»؛ همچنین در آیه ١٠۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «باید گروهى از شما باشند که (مردم را) به نیکى‌ها دعوت‏ و به خوبى‌ها‌ امر کرده؛ و از بدى‌ها و زشتی‌ها نهى نمایند و به درستی که آنان از رستگارانند». لذا تبلیغ عمومی دین، وظیفه‌ای همگانی است و به قشر خاصی منحصر نمی‌باشد؛ اما خداوند در آیه ١٢٢ سوره توبه در رابطه با تبلیغ تخصصی دین، دستور ویژه‌ای صادر نموده تا عده‌ای از مؤمنان با تحصیل علوم اسلامی، خود را برای انجام این کار بسیار مهم مجهز نمایند: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»: «و نباید مؤمنان همگی (در موقع جنگ) بیرون روند؛ پس چرا از هر طایفه‌ای، جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول خدا برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم دهند، تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند» لذا بر اساس این آیه، عده‌ای از مردم باید برای تبلیغ دین و ارشاد مؤمنین در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و سپس به تبلیغ در این عرصه‌ی خطير همت گمارند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که در عصر حاضر، یکی از بهترین و والاترین مصادیق یاری امام زمان (عج)، دفاع از دین و مکتب اهل‌بیت و مقابله با هجوم مخالفان و پاسخگویی به شبهات عدیده آنهاست؛ لذا طبق روایات اسلامی بر تمامی مؤمنین و مؤمنات که ظرفیت و توانایی لازم را دارند، واجب کفایی است که خود را به علمِ دین مجهز نموده و در حد توان در راه تبلیغ دین و مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گام بردارند. 🆔 @balagh_ir
مبلّغ واقعی دین.mp3
2.96M
🎙 آیه‌ای کمرشکن برای مبلّغان دین 👤 شهید مطهّری 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 استاد هادی 🔹 تأثیرات بعد حسی و حرکتی در رفتار انسان - بُعد حسی و حرکتی، نماد اتفاقاتی است که اعضای بدن، موظف به انحام حرکتی هستند؛ مثل راه رفتن ، گرفتن و پرت کردن و .... - این بخش در گروه سنی کودک و نوجوان و پیران، اهمیت بیشتری دارد. 🆔 @balagh_ir
🔻 آیا می‌شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️ پاسخ: ✅ استاد مطهرى مى‌گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌ انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى‌تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿 بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهی در زندگی انسان است و قضا و قدر الهی مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگی پذيرفتنی است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئی از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مؤمن باشد و چه كافر - چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئی از تقديرات الهی است. 💥 بشر هميشه خود را در سر چهار راه‌هايی می‌بيند. هيچ‌گونه اجباری كه فقط يكی از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكی از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعنی طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن می‌كند. (2) ☘️ اين كه از يک طرف مسئله تقدير الهی مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكی از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهی كه انسان با اراده خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهی كه خداوند از ازل می‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندی اين است كه بشر افعال خود را از روی اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. 🔷 اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى‌كنی؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى‌برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يک حلقه از سلسله قانون عليت است و يک عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى‌كند. اما من مى‌توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه‌گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد». (4) 🔹 در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى‌دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر در موارد خاص به خوبی روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكی از مهم‌ترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 📚 پی‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهری، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج 1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازی، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11. 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🆔 @balagh_ir
🔰 بازپخش فصل یازدهم خانه ما از با حضور از مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی ⏰امروز ساعت ۱۷ 🆔 @balagh_ir
روح بزرگ.mp3
3.55M
🎙 روح بزرگ 👤 حجةالإسلام عالى 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 استاد هادی 🔹 تأثیرات بعد حسی و حرکتی در رفتار انسان - بُعد حسی و حرکتی، نماد اتفاقاتی است که اعضای بدن، موظف به انحام حرکتی هستند؛ مثل راه رفتن ، گرفتن و پرت کردن و .... - این بخش در گروه سنی کودک و نوجوان و پیران، اهمیت بیشتری دارد. 🆔 @balagh_ir
✅ کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی ♦️ تعهّد سرخ ، از حجره تا سنگر 📆 زمان: خرداد ۱۴۰۱ 📍 مکان: شهر مقدّس قم 🆔 @balagh_ir