eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
24.7هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
3.1هزار ویدیو
698 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 ارتباط با خادم: @balagh1
مشاهده در ایتا
دانلود
www.balagh.irکدام دعا قطعا مستجاب است.mp3
زمان: حجم: 710.4K
▫️ کدام دعا قطعا مستجاب است؟ 👤 حجةالإسلام انصاریان 🆔 @balagh_ir
💠 ویژگی‌های مؤمن از دیدگاه امام صادق (ع) ایمان، ارکان مشخصی دارد. تمام افرادی که به این صفت شناخته می‌شوند، باید آن را در خود داشته باشند. امام صادق (علیه السلام) با بیان ویژگی‌های شخصیتی مؤمنان، پیروان خویش را به آراستگی به این خصلت‌ها فرامی‌خواند. 🌐 مشاهده ادامه مطلب: https://www.balagh.ir/content/13741 🆔 @balagh_ir
💢 اینکه بیان می‌شود غضب و خشم باید برای خدا باشد به چه معنا است؟ ✍️ پاسخ: خشمی که در راستای اطاعت از خداوند باشد و انسان در خشم خود، خشنودی خدا را در نظر داشته باشد آن خشم، خشمی پسندیده است؛ مثل خشم مؤمن نسبت به دشمنان خدا و هنگام انجام گناهان، امّا خشمی که جهت اطاعت از خداوند نباشد، بلکه در راستای پیروی از شیطان باشد و شخص رضا و خشنودی شیطان را مدنظر داشته باشد آن خشم، خشمی ناپسند است مانند خشم انسان نسبت به برادر دینی خود. 💠 این مطلب توضیحاتی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم: 🔹 در روایات اسلامی نوعاً خشم و غضب به طور مطلق مورد مذمت و نکوهش قرار گرفته است، اما مشخص است که مراد از آن‌ها، غضبی است که برای هوای نفس و منافع شخصی باشد. زمانی که انسان غضبناک می‌شود عقل وی تحت الشعاع قرار می‌گیرد؛ چنان چه امام صادق (ع) می‌فرماید: «خشم و غضب، دل حکیم را تاریک می‌کند و هر کس غضب خود را در اختیار نگرفت، نمی‌تواند عقل خود را در اختیار بگیرد». بر این اساس، فکرش به درستی کار نمی‌کند؛ 🔸 همان‌طور که امام علی (ع) فرمود: «تندخویی، بخشی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن (در غالب موارد)، بعداً پشیمان می‌گردد و اگر چنانچه پشیمان نشد جنون او ریشه می‌دواند!». بسیاری از تصمیم‌هایی که شخص خشمگین می‌گیرد درست نبوده و او دست به کارهایی می‌زند که بعداً پشیمانی را به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس باید از چنین خشمی به خدا پناه برد. 🔹 نکته مهم در اخلاق اسلامی این است که خشم و غضب برای رضای خدا نیز نباید از دایره اخلاق و شرع فراتر رود؛ یعنی مثلاً کسی که برای خدا خشمگین می‌شود، نباید به خود اجازه ظلم و ستم و فحاشی و هتاکی و کارهای غیراخلاقی بدهد؛ یعنی مثلاً در مواجهه با فاسقان تذکر محکم می‌دهد یا در جبهه جهاد محکم و جدی مبارزه می‌کند. نباید کسی تصور کند حالا که در مواجهه با گناه یا فسق یا کفار یا فاسق باید جدی و محکم و تند باشد، پس اجازه هر نوع ظلم و تجاوز از حق یا فحاشی و هتاکی را دارد. اسلام چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. 🔸 امیرالمؤمنین در عین جدیت در جهاد، پا را از دایره اخلاق بیرون نگذاشته است. در یکی از جنگ‌ها وقتی لشکر دشمن شروع به فحاشی یا هتاکی کرد و لشکریان امیرالمؤمنین (ع) نیز قصد مقابله به مثل داشتند، حضرت فرمودند: «من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید; ولی اگر اعمال زشتشان را شرح دهید و احوال آن‌ها را بیان کنید به گفتار صحیح نزدیک‌تر و برای اتمام حجّت رساتر است» این سیره اهل بیت علیهم السلام است. 🔹 در جای خود در کتب تاریخی ثابت است که فاطمه زهرا(س) دو خطبه طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبه به معنای واقعی کلمه طوفانی. یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر است از مطالب بسیار مهم و اعتراضی و تنبیه نسبت به مفاهیم برجسته اسلامی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مورد آن‌ها خطر را احساس می‌کرد، ولی در این دو خطبۀ مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمۀ هتک و زشت و توهین آمیز وجود ندارد؛ و همۀ کلمات، محکم و مستحکم و بیانات متین و متقن است. پس به بهانه غضب برای خدا، ظلم و ستم و معصیت و بی‌اخلاقی جایز نیست. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
💠 نارضایتی مادر آقای وحید خراسانی حکایت‌های جالبی از آقای شیخ هاشم قزوینی نقل می‌کرد؛ از جمله یک بار شیخ هاشم وارد قبرستان پیغمبریه قزوین می‌شود، می‌بیند که صاحب یکی از قبرها به صورت سگی درآمده و روی قبر خود نشسته است، آن سگ به شیخ هاشم التماس می‌کند: «آشیخ هاشم، چون مادرم از من ناراضی است، به این صورت درآمده‌ام، برو ایشان را راضی کن تا نجات پیدا کنم». 📚 جرعه‌ای از دریا [آیةالله شبیری زنجانی] ؛ ج ۲ ص ۵۶۷ 🆔 @balagh_ir
www.balagh.irهیزمِ جهنم.mp3
زمان: حجم: 1.11M
▫️ هیزم آتیش جهنم از چی هستش؟ 👤 حجةالإسلام انصاریان 🆔 @balagh_ir
11.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فضای مجازی - کودک و نوجوان 🔸 غذای ذهن و روح 🆔 @balagh_ir
🔰 به چه دلیل روایات اسلامی «مداد علماء» را ارزشمندتر و افضل از «خون شهدا» می‌دانند؟ ✍️ پاسخ: طبق روایات اسلامی در قیامت ارزش کار علماء سنگین‌تر از خون شهداء می‌باشد زیرا: 1️⃣ دانشمند با قلمش با روح و فكر مردم سر و كار دارد، و شهيد با شمشيرش با جسم مردم، شهيد ضربه بر پيكر مردم مى‌زند، ولى عالم تازيانه بر گرده افكار مردم. گاه اثر يك قطره مركّب عالم كه سطرى بنگارد از نظر هدايت و تحول جامعه به سوى سعادت، بیشتر از خون‌هاى شهداى در راه خداست. گاه يك يا چند قطره مركّب عالم جمله‌اى بر روى كاغذى شده و تحولی می‌آفریند. 2️⃣ خون شهيد بايد از مُركّب دانشمندان مدد گيرد تا رنگ ابديت پيدا كند، شهيد در مكان و زمان خاصى شهيد شده، چه چيزی مى‌تواند خون او را به تمام كره زمين بكشاند و در پهنه زمين و زمان بگستراند به غیر از مُركب سر قلم دانشمند؟ آری اگر اين نبود، ممكن بود خون شهید كم رنگ و سپس بى‌رنگ شود. 3️⃣ علماء خون شهید را تحلیل می‌کنند و عوامل و اهداف و پیام شهادت را به مردم می‌رسانند. 4️⃣ شهادت هميشه ميّسر نيست، گاهى زمينه شهادت و جهاد در مقابل دشمن وجود ندارد. شايد ده‌ها سال طول بكشد و زمينه‌اى براى شهادت پيش نيايد، خصوصاً بعد از زمان ائمه معصومين (عليهم السلام). شهادت و شهيد و جهاد نظامى مقطعى است؛ ولى جهاد با قلم، اين اسلحه كوچك قدرتمند هميشه هست. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
💠 پایگاه اطّلاع رسانی «بلاغ» بروزرسانی شد به گزارش بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین براتی در گفتگویی از بروزرسانی این پایگاه اطّلاع رسانی در راستای خدمت هرچه بهتر به مبلّغان سراسر کشور خبر داد. حجةالإسلام حامد براتی در ابتدای مطالب خود به تشریح فعالیت‌های متنوع در تارنمای بلاغ پرداخت و گفت: معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با هدف انتشار اخبار این معاونت و همچنین تولید و انتشار محتوای تبلیغی، پایگاه اطلاع رسانی بلاغ را تشکیل و فعالیت‌های رسانه‌ای خود را آغاز کرد و از معدود سایت‌های فرهنگی دارای مجوّز فعّالیّت می‌باشد. 🌐 مشاهده متن کامل خبر: https://www.balagh.ir/content/18118 🆔 @balagh_ir
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فضای مجازی - کودک و نوجوان 🔸 خطرات تلگرام برای کودک و نوجوان 🆔 @balagh_ir
💠 غَزوه بنی‌ نضیر 🔸 غَزوه بنی‌ نضیر، نام یکی از غَزَوات پیامبر أعظم (ص) با یهودیان بنی‌ نضیر مدینه است. این غزوه، دوّمین جنگ پیامبر (ص) با یهودیان مدینه است که در ربیع الأوّل سال چهارم هجری اتفاق افتاد. 🔸 بنی‌ نضیر به همراه بنی قَینُقاع و بنی قُرَیظه، قبایل یهودی ساکن مدینه از هم پیمانان پیامبر (ص) به شمار می‌رفتند که هر سه پیمان‌شکن شدند. این جنگ به پیروزی مسلمین و بیرون راندن بنی نضیر از مدینه انجامید. 👈 مقاله‌ی غزوه بنی‌نضیر در دانشنامه اسلامی 👈 مقاله‌ی غزوه بنی‌نضیر در ویکی شیعه 🆔 @balagh_ir