eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
22.1هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
2.8هزار ویدیو
649 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 ارتباط با خادم: @balagh1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بررسی آسیب‌های فضای مجازی بر روابط زوجین 🔹 دلایل خیانت بودن ارتباط عاطفی زوجین با غیر خود ▫️ بعضی از افراد وقتی که درگیر این موضوعات شدند و در مصاحبه با متخصصان عنوان کردند، معتقد هستند که چون در تعریف خیانت به معنای دقیق کلمه در بحث امور جنسی یعنی تماس بدنی اهمیت دارد و از طرفی چون در این کاری که با فضای مجازی ارتباط برقرار می‌شود تماس بدنی و فیزیکی وجود ندارد پس این کار را نمی‌شود خیانت و بی‌وفایی جنسی نامید... اما در پاسخ به این اشکال دو بحث وجود دارد... 🆔 @balagh_ir
💠 تحلیل سیزده خصوصیت امام باقر (ع) ✍ سید محمدتقی قادری 🔹 هرچند به دلیل کلامی و دلیل نقلی، ائمه معصومین علیهم السلام بالذات، در آنچه مربوط به مقام امامت می‌شود مشترکند و در (عصمت، علم غیب، ولایت تکوینی، ولایت تشریعی، مقام امامت) تفاوتی بین ذوات معصومین علیهم السلام نیست‌‌‌؛ ولی بالعرض و به حسب موقعیت‌ها، هر یک از امامان خصوصیت ویژه‌ای دارند که امام قبلی و امام بعدی آن را ندارد. 🔸 از همین رو سیزده خصوصیت که برخی ویژه آن حضرت است، امامان دیگر ندارند. و برخی دیگر مشترک بین امام باقر و سایر ائمه علیهم السلام است، در هفتم ذی الحجه که مقارن با سالروز شهادت آن حضرت است به تحلیل و تفسیر این خصایص می‌پردازیم. ▫️پیشگویی تولد ۵۰ سال قبل از تولد ▫️ملقب شدن به «باقر» پنجاه سال قبل از تولد ▫️علوی من علویین و هاشمی من هاشمیین ▫️مقام وجه اللهی و عارفانه امام باقر علیه السلام ▫️سلوک فردی و اجتماعی امام باقر علیه السلام ▫️و ... 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/12828 🆔 @balagh_ir
💠 چرا به امام پنجم (ع) «باقر العلوم» مى‌گویند؟ 🔻 واژه «باقر» به معنای «شکافنده» است. به امام پنجم محمد بن علی (ع) لقب «باقر العلوم» داده‌اند، چرا که او شکافنده علم بود. در ادامه راجع به این موضوع بیشتر بخوانید. 🔹 و در قاموس گفته شده است: محمد بن علی بن حسین را «باقر» می‏خواندند چون در علم تبحر داشت. 🔸 در لسان العرب نیز ذکر شده است: آن حضرت را «باقر» می‏خواندند چرا که علم را می‏شکافت و به اصل آن پی می‏برد و فروع علم را از آن استنباط می‏کرد و دامنه علوم را می‏شکافت و وسعت می‏داد. 🔹 ابن حجر در صواعق می‏نویسد: «او را باقر می‏خواندند و این کلمه از «بقر الارض» اخذ شده است، یعنی آنکه زمین را می‏شکافد و مکنونات آن را آشکار می‏کند. زیرا او نیز گنجینه‏های نهانی معارف و حقایق احکام و حکمت‌ها و لطایف را که جز از دید کوته نظران و ناپاکان پنهان نبود، آشکار می‏کرد.» 🔸 از این رو درباره وی گفته می‏شد که آن حضرت شکافنده علم و جامع آن و نیز آشکار کننده و بالا برنده علم و دانش است. 🔹 در تذکرة الخواص نیز آمده است: او را «باقر» لقب داده بودند زیرا در اثر سجده‏های فراوان، پیشانی‏اش شکاف برداشته بود. برخی هم گویند چون آن حضرت از دانش بسیار برخوردار بود او را باقر می‏خواندند. 🔸 شیخ صدوق در علل الشرایع به نقل از عمرو بن شمر آورده است: از جابر جعفی پرسیدم چرا به امام پنجم، باقر می‏گفتند؟ گفت: «چون علم را می‏شکافت و اسرار آن را آشکار می‏کرد». 🔹 در مناقب ابن شهر آشوب نوشته شده است: گفته‌‏اند برای هیچ یک از فرزندان حسن و حسین (ع) این اندازه از علوم، از قبیل تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام فراهم نشد که برای امام باقر (ع). محمد بن مسلم نقل کرده است که از آن حضرت سی هزار حدیث پرسش کردم. 🔸 در تاریخ آمده است که پنجمین امام هدایت، حضرت ابو جعفر محمد بن علی (علیهماالسلام) سه لقب داشت: باقرالعلوم (شکافنده دانش‌ها)، شاکر (سپاس‌گزار) و هادی (راهنما). در این میان، لقب مشهور ایشان باقر است. 🔹 از جابر جعفی، یکی از یاران ایشان پرسیدند که چرا امام را باقر می‌نامند؟ پاسخ داد: «زیرا آن حضرت، دانش را موشکافی و حلاجی می کند و آنچه را شایسته است، آشکار می سازد». 🔸 «باقر» به معنای شکافنده است؛ باقر العلوم لقب کسی است که در تبیین و توضیح علوم متفاوت، متبحر و ممتاز باشد. 🔹 می‏دانیم که در زمان امام باقر فرصتی پیش آمد تا حضرت بتواند به تربیت شاگردانی چون «زراره» و «محمد بن مسلم» بپردازد و بخش گسترده‏ای از تعلیمات اسلامی را به آنان تعلیم دهند. همان تعلیمات، از طریق شاگردان امام در منابع شیعه وارد گشت. 🔸 شاید علت این که این لقب اختصاص به امام پنجم یافته، آن است که آن بزگوار آغازگر حرکت و نهضت علمی بود که پس از او با امام صادق (ع) ادامه یافت و به اکمال خود رسید. در واقع او شکافنده و باز کننده در دانش به سوی مسلمانان بود و امام صادق (ع) ادامه دهنده راه و مسیر امام باقر (ع) است. 🔹 طبق نقل برخی روایات این لقب، در آغاز از سوی پیامبر گرامی (ص) قبل از میلاد امام پنجم، به ایشان داده شده، به عنوان یک نشانه و ویژگی امام به صحابی جلیل القدر جابر بن عبدالله انصاری گفته شده است. در برخی روایات آمده که امام پنجم در تورات هم با همین لقب شناخته شده‌اند. 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
▪️ویژه‌نامه شهادت (علیه السلام) 📥 سخنرانی مکتوب 📥 کلیپ و نماهنگ 📥 نگارخانه 📥 مقالات 📥 اشعار 📥 صوت 📥 استوری 📥 پرسمان 📥 نرم‌افزار 🌐 لینک دانلود مطالب: https://www.balagh.ir/content/15417 🆔 @balagh_ir
- پیامبر أعظم (صلی الله علیه و آله): - ای مردمان! بدانید که من بیم دهنده‌ام و علی راهنماست. ای مردم! من پیامبرم و علی وصیّ من است. - فرازی از خطبه 🌸 🆔 @balagh_ir
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ مبارزه‌ی فرهنگی امام باقر (علیه‌السلام) 👤 مقام معظّم رهبری 🆔 @balagh_ir
پایه‌ریزی فرهنگ تشیّع.mp3
3.47M
🎙 پایه‌ریزی فرهنگ تشیّع در مکتب امام باقر و امام صادق «سلام‌ الله‌ علیهما» 👤 آيةالله مظاهری 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بررسی آسیب‌های فضای مجازی بر روابط زوجین 🔹 دلایل خیانت بودن ارتباط عاطفی زوجین با غیر خود ▫️ معمولا خیانت و ارتباط عاطفی در فضا و پنهان‌کاری صورت می‌گیرد به این معنا که من اگر وارد اینطور مسائل می‌شوم، هرگز نمی‌خواهم همسرم بداند که چه خبر است. پس بنابراین سعی می‌کنم رعایت پنهان‌کاری کامل را بکنم و خیلی زود به طور دائم پیام‌ها و مطالبم را پاک بکنم... 🆔 @balagh_ir
💠 چرا امام باقر (ع) وصیت نمود كه پس از شهادتش ده سال در منی برای ایشان عزاداری کنند؟ ✍ به صورت مشخص نمی‌توان گفت علت عزاداری در منی چیست و چرا حضرت چنین وصیت نمود، ولی عزاداری با دو هدف عمده صورت می‌گیرد: 1⃣ حفظ یاد و خاطره‌ها: برای شخصیت‌ها بعد از سال‌ها عزاداری كرده و سالگرد می‌گیرند، تا یاد و خاطره آن‌ها در اذهان باقی مانده و نسل‌های بعد به ابعاد شخصیت آنان آشنا شوند. البته عزاداری‌ها خود پیام‌های دیگر، مانند: الگودهی و بررسی ابعاد شخصیتِ افراد را در پی دارد. شاید سفارش امام باقر (ع) برای عزاداری بدین جهت باشد. البته عزاداری بدین هدف اختصاص به منی ندارد. شاید توجیه حضرت كه برای او در منی، بدان منظور است كه منی یكی از مقدس‌ترین مكان‌ها بوده و در ایام حج، حاجی‌ها با قلب آكنده از معنویت و به دور از هرگونه شائبه دنیاگرایی، در آن مكان حضور پیدا می‌كنند، در نتیجه با ابعاد شخصیت حضرت آشنا می‌شوند و از معارف بلند آن امام همام بهره می‌گیرند. 2⃣ مبارزه سیاسی: برخی از وصیت‌ها به منظور مبارزه سیاسی علیه دشمنان و رشد سیاسی مردم صورت می‌گیرد. حضرت زهرا (س) وصیت نمود كه خلفا در تشییع جنازه او شركت نكنند و بر حضرت مخفی باشد. بی‌تردید یكی از علل عمده این است كه به ساحت مقدس حضرت اهانت و ظلم شده و ولایت كه حق امام علی (ع) بود، از او غصب شده است. سفارش حضرت زهرا (س) این پرسش را به وجود آورد كه چرا قبر دختر پیامبر -با آن عظمت- مخفی باشد و خلفای به ظاهر اسلامی در تشییع جنازه او شركت نكنند؟ 🔹 امام باقر (ع) با سفارش خود مبنی بر عزاداری در منی، در حقیقت مبارزه سیاسی علیه رهبران ستمگر را ادامه داد. اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام باقر (ع) حكایت از آن دارد كه بر شیعیان ستم روا رفته و حاكمان اموی، به ویژه هشام بن عبدالملك از هیچ جنایتی علیه امام و شیعیان اجتناب نمی‌كردند، از این‌رو امام (ع) عملاً با تربیت شاگردان و بیان معارف دین، از مذهب پاسداری نموده، علیه ستمگرا مبارزه نمود. 🔹 یكی از راهكارهای مهم ادامه مبارزه تدوین وصیت‌نامه و سفارش به عزاداری بود. امام باقر (ع) با این وصیت عملاً مبارزه سیاسی خویش را ادامه داد. این راهكار بسیار مناسب بود، زیرا در ایام حج مسلمانان به منی رفته، با ابعاد شخصیت امام باقر (ع) آشنا شده، این پرسش را مطرح می‌كردند كه چرا امام را به شهادت رساندند؟ چرا برای حضرت در ایام حج در منی عزاداری شود؟ 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🆔 @balagh_ir
💠 محتوای تبلیغی مبلغان اعزامی اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۱ منتشر شد 🔹 حجةالإسلام مصطفی آزادیان، رئیس گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار ما از تهیه پاورپوینت دانش آموزی برای مبلغان اعزامی اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۱ خبر داد. 🔸 حجةالإسلام آزادیان اظهار داشت: به منظور تهیه محتوای تبلیغی برای اوقات فراغت دانش آموزان عزیز در تابستان ۱۴۰۱ گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اقدام به تهیه و نشر پاورپونت‌های آموزشی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول نموده است. 🌐 مشاهده متن کامل خبر: https://www.balagh.ir/content/17919 🆔 @balagh_ir 
💠 محتوای تبلیغی مبلغان اعزامی اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۱ 🔻 مقطع ابتدایی: ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۱ 🌐 دانلود ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۲ 🌐 دانلود ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۳ 🌐 دانلود ▫️احترام به والدین 🌐 دانلود ▫️اخلاق نیک و بد 🌐 دانلود ▫️تقلید 🌐 دانلود ▫️حجاب 🌐 دانلود ▫️درسنامه حجاب 🌐 دانلود ▫️درسنامه غدیر 🌐 دانلود ▫️دوست 🌐 دانلود ▫️دهمین آفتاب هدایت 🌐 دانلود ▫️سلام 🌐 دانلود ▫️علم و دانش 🌐 دانلود ▫️کلید خوبی 🌐 دانلود ▫️گلستان ظهور 🌐 دانلود ▫️مسافر کربلا 🌐 دانلود ▫️هدیه آسمان 🌐 دانلود ▫️یاران کوچک امام 🌐 دانلود 🔻 مقطع متوسطه: ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۱ 🌐 دانلود ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۲ 🌐 دانلود ▫️احلی من العسل 🌐 دانلود ▫️ایثار 🌐 دانلود ▫️امام زمان عج - مسجد جمکران 🌐 دانلود ▫️تغذیه سالم در قرآن 🌐 دانلود ▫️زکات در اسلام 🌐 دانلود ▫️دوره نوجوانی 🌐 دانلود ▫️فروع دین - امر به معروف 🌐 دانلود ▫️فضائل امام علی (ع) 🌐 دانلود ▫️نقش کودکان و نوجوانان در عاشورا 🌐 دانلود ▫️هم‌نشین مناسب 🌐 دانلود 🆔 @balagh_ir