eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.2هزار دنبال‌کننده
886 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽🖼 #یاد_نامه 🇮🇷سالروز شهادت شیفته خدمت به دست پلید و خائن تشنگان قدرت... ⚠️به هوش باشیم 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۷ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/898 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۱۷ و ۱۸) 👌عنوان: نماز و زکات 💎آیه: " وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ" بقره، ۱۱۰ و نماز را به پا دارید و زکات را ادا کنید و هر کار خیری برای خود از پیش می فرستید، آن را نزد خدا خواهید یافت؛ خداوند به اعمال شما آگاه است. 🖋مقدمه خداوند در آیه قبل، به مومنان فرمان می دهد که از آزارهای یهود، چشم پوشی کنند، تا زمانی که فرمان خداوند فرا برسد "فاعفوا و اصفحوا حتی یأتی الله بامره". این فرمان با توجه به شدت دشمنی یهود و دیگران، برای مسلمانان دشوار بود؛ از این رو به آنان دستور داد برابر این مشکل، از دو دستور مهم خداوند، یعنی نماز و زکات استمداد جویند. 📋واژه ها اقیموا: به پا دارید ( فعال امر از ماده قوم، باب افعال) زکات: رشد و نموی که از برکت خداوند حاصل می گردد (از ماده زکو) بصیر: آگاه و بینا (از ماده بصر) تقدّموا: مقدم می کنید، از پیش می فرستید (فعل مضارع مجزوم به ما "شرطیه" از ماده "قدم"، باب تفعیل) 📌نکات تفسیری(در قالب چند پرسش) ۱- چرا خداوند به جای "صلّوا" فرمود: اقیموا الصلاه؟ خداوند در قرآن مجید، برای فرمان به نماز، در اکثر موارد، از ماده "اقامه" استفاده کرده و برپاداشتن آن را ستوده است؛ یعنی، تنها خودتان نمازخوان نباشید؛ بلکه چنان کنید که آیین نماز، در جامعه برپا شود و مردم با عشق و علاقه به سوی آن بیایند. برخی از مفسّران گفته اند: تعبیر به "اقیموا" به سبب این است که نماز شما، تنها اذکار و اوراد نباشد، بلکه آن را به طور کامل به پا دارید که مهمترین رکن آن، توجه قلبی و حضور دل در پیشگاه خدا و در نتیجه تاثیر نماز در روح و جان آدمی است. پس مقصود از اقامه نماز، کامل کردنِ شرایط آن است، نه فقط هیأت ظاهری آن. ۲- مراد از زکات چیست؟ زکات، به معنای پرداختن مقداری از مال به افراد فقیر و نیازمند است. زکات واجب، به نُه چیز تعلق می گیرد: گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند که اگر هر کدام، حدّ نصاب برسد(نصاب هر یک متفاوت است)، مالک آنها باید مقداری از آن را به فقرا زکات بدهد. علت اینکه به آن، زکات می گویند، آن است که با پرداختن آن، امید برکت و رشد و نموّ در آن است. البته باید توجه داشت زکات در آیه، شامل همه انفاق‌های واجب و مستحب می شود. ۳- چرا معمولا در قرآن کریم، دستور به برپاداشتن نماز و پرداخت زکات با یکدیگر همراه شده است؟ اقامه نماز و پرداخت زکات، دو دستور سازنده مهم به مومنان است؛ اقامه نماز، رابطه مستحکمی میان انسان و خدا ایجاد می کند و پرداخت زکات، رمز همبستگی های اجتماعی ا ست و این هر دو، برای پیروزی بر دشمن لازم است. (برگرفته از تفسیر نمونه، ج۱، ص۴۰۰) ۴- پس اندازی برای قیامت در روایت آمده است: "هنگامی که مرد یا زن مومن از دنیا می رود، همچنان که مردم می گویند: چه چیزی به جای نهاده است؟ فرشتگان هم می گویند: چه چیزی پیشاپیش برای خود فرستاده است؟ (امالی صدوق، ص۲۵۹) عبدالله می گوید: پیامبر اسلام(ص) به گروهی فرمود: "کدام یک از شما مال وارث خود را از مال خویشتن بیشتر دوست دارد؟" گفتند: " یا رسول الله! هیچ یک از ما نیست کسی که مال وارث خود را از مال خود بیشتر دوست داشته باشد". آن حضرت فرمود: "بلکه هیچ یمک از شما نیست که مال وارث خود را از مال خود بیشتر دوست نداشته باشد؛ زیرا مال تو، آن است که پیشاپیش برای خود می فرستی و آنچه به جای می گذاری، مال وارث تو خواهد بود" (تفسیر آسان، ج۱، ص۲۵۰) ۵- انگیزه اقامه نماز و پرداخت زکات خداوند، برای اقامه نماز و پرداخت زکات، دو دلیل ذکر می کند: اول آنکه هر کار خیری پیش می فرستید، آن را پیش خدا خواهید یافت. دوم اینکه انسانها بدانند خداوند به اعمال آنان بصیر است؛ یعنی کیفیت، کمیت، نیت و ... از او مخفی نیست. آیه "ان الله بما تعملون بصیر" ترغیب و تشویقی از جانب خداوند برای انجام کارهای خیر. (تفسیر کبیر، ج۲، ص۵) 📢پیام‌ها ۱- معمولا در قرآن، دستور به نماز، همراه زکات آمده است؛ یعنی، یاد خدا، باید همراه توجه به خلقِ خدا باشد "و اقیموا الصلاه و آتوا الزکاه" (تفسیر نور، ج۱، ص۱۸۲) ۲- اعمال انسان، قبل از خود او وارد عرصه قیامت می شود "ما تقدموا لانفسکم من خیر" (تفسیر نور، ج۱، ص۱۸۲) ۳- ایمان به نظارت الهی و پاداش در قیامت، قوی ترین انگیزه عمل صالح است " مَا تُقَدِّمُوا ... تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ" (تفسیر نور، ج۱، ص۱۸۲). 🗄منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۸ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/899 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۹ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/900 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽🖼 #یاد_نامه 🏴سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم علیه السلام تسلیت باد. 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
e1c8d9c609-5b35ddf9c2fbb845018b472b.mp3
1.23M
﷽|🔉وفات حضرت عبدالعظیم 💎هان ای کریم،ابن الکریم... 💎یا حضرت ، عبدالعظیم ... 🎙کربلایی حسین طاهری التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽🖼 #یاد_نامه 🚩سالروز شهادت حضرت حمزه علیه السلام گرامی باد. 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
338dbfd563-5b35d910c2fbb80c008b46e9.mp3
2.57M
﷽|🔉شهادت حضرت حمزه 💎عباشو پیمبر کشید رو تنت... 💎نبینه تنت را ، خواهرت... 🎙کربلایی جواد مقدم التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۱۹ و ۲۰) 👌عنوان: رضایت یهود و نصارا 💎آیه: " و َلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ" بقره، ۱۲۰ [ای پیامبر!] هرگز یهود و نصارا از تو راضی نخواهند شد تا [به طور کامل تسلیم خواسته آنان شوی و] از آیین آنان پیروی کنی. بگو: هدایت تنها هدایت الهی است و اگر از هوا و هوس‌های آنها پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شدی، هیچ سرپرست و یاوری از ناحیه خداوند برای تو نخواهد بود. 🖋مقدمه یهود و نصارا از پیامبر خدا(ص) تقاضا کردند که با آنان مدارا کند و اظهار داشتند که اگر با آنها از روی مدارا و مسامحه رفتار کند، از او پیروی خواهند کرد و به وی ایمان خواهند آورد؛ از این رو، خدا او را از آنان و همراهی ایشان ناامید کرد. 📋واژه ها: لن ترضی: هرگز از تو راضی نمی شوند (فعال مضارع از ماده رضی) ملت: آیین، دین و شریعت ولی: سرپرست، دوست نصیر: یاور 📌نکات تفسیری ۱- خشنودی یهود و نصارا عبارت " َلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى..." نشان می دهد که خشنود کردن یهود و نصارا، دست یافتنی نیست؛ زیرا خشنود کردن آنها فقط زمانی حاصل می شود که پیامبر، یهودی و یا نصرانی شود.وقتی یهودی یا نصرانی شدن پیامبر محال شد، خشنود کردن آنها نیز محال خواهد شد. (تفسیر الکاشف،جلد۱، ص۱۹۱) ۲- هدایت واقعی خداوند پس از اعلام این مطلب، حقیقت دیگری را تذکر می دهد و آن اینکه: هدایت واقعی فقط هدایت خدا است؛ پس پیامبر(ص) دارای هدایت حقیقی است، غیر از حق جز گمراهی نیست( فماذا بعد الحق الّا الضلال) یونس/آیه۳۳. بنابراین، آنچه اهل کتاب دارند، ضلالت است؛ زیرا آیین یهود و نصارا یا زمانش سپری شده و یا به تحریف مبتلا گردیده است. در نتیجه باید به هدایت الهی که توسط آیات قرآنی بیان می شود، روی آورند.طبق این آیه پیامبر(ص) مطابق وحی و عالمانه سخن می گوید (بعدالذی جاءک من العلم) و آنها بر اساس هوا و هوس سخن می گویند (و لئن التبعت اهوائهم). بنابراین هدایت واقعی نزد خدا و پیامبر(ص) است، نه در تبعیت کردن از یهود و نصارا. ۳- ممنوعیتِ تبعیت از غیر خدا خدای سبحان از رسول اکرم(ص) می خواهد، برای پیشبرد دین الهی در برابر کافران، اندکی نرمش نشان ندهد؛ زیرا نه هرگز دین خدا با نرمش در برابر باطل، پیش می رود و نه از آنان کاری ساخته است. در صورت اندکی تمایل و نرمش نسبت به آنان، در روز خطر نه ولی‌ای دارد که او را از عذاب الهی برهاند و نه یاوری که در رهیدن از کیفر به او کمک کند. (تفسیر تسنیم، ج۶، ص۳۶۸) ۴- فرق ولیّ و نصیر انسان اگر هیچ توانی برای انجام کارهای خویش نداشته باشد، همه کارهای او را ولی او بر عهده می گیرد؛ مانند نوزاد که همه کارهای او را پدر و مادر انجام می دهند. اما اگر بخشی از کارها را خود بر عهده گیرد و کمبود آن را از دیگری استمداد کند، در این حالت از نصرت تصیر برخوردار است؛ مانند جوانی که از نصرت پدر بهره می برد. (تفسیر تسنیم، جلد۶، ص ۳۷۱) 📢پیام‌ها ۱- اگر مسلمانان مشاهده کردند کفّار از انان راضی هستند، باید در دین داری خود تردید کنند (َلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ) ۲- دشمن به کم راضی نیست و فقط با سقوط کامل و محو مکتب اسلام و متلاشی شدن اهداف مسلمانان رضایت می دهد (تفسیر نور،ج۱، ص۱۹۴)"لن ترضی عنک". ۳- پیروی از آرا و قوانین مبتنی بر هواهای نفسانی-با وجود قوانین الهی- موجب محرومیت از ولایت و نصرت الهی است (لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ ...مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ). 🗄منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/901 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/902 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir