eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.1هزار دنبال‌کننده
884 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه پست قبل⬅️ پیامبر ص به حضرت علی ع فرمود: یا علی نگاه اول (آن هم نه با قصد و عمدی) مانعی ندارد؛ ولی ادامه نگاه ، اشکال دارد ؛ زیرا سبب فتنه می شود. باز در حدیثی از پیامبر ص می خوانیم: یکی از چشم هایی که در قیامت گریان نیست ، چشمی است که از گناه بسته شود. حضرت عیسی ع فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت را در دل می نشاند و همین برای دچار شدن انسان به فتنه کافی است. باز پیامبر اکرم ص فرمودند: نگاه بد، تیری از تیرهای مسموم شیطان است هر کس از ترس خدا چشم خود را فرو بنده ، خداوند به او ایمانی می دهد که از درون خویش، شیرینی آن را احساس کند. ۷-توبه ، زمینه ساز رستگاری از آن جا که ایمان ، دارای مراتبی است و همه مومنان غیر معصوم دارای نوعی لغزش و خطایند که نیازمند توبه هستند خدا همه آن ها را به توبه و بازگشت به درگاه خویش فرا می خواند و می فرماید: توبه ، زمینه ساز فلاح و رستگاری و گناه ، مانع آن است. 📢پیام ها ۱-در لزوم عفت و پاکدامنی و ترک نگاه حرام بین زن و مرد فرقی نیست (یغضوا – یغضضن – یحفظوا – یحفظن) ۲-خیره شدن به نامحرمان و چشم چرانی ، زمینه ساز آلودگی به فحشا و فساد جنسی است (و قل للمومنات یغضضن ... یحفظن فروجهن) ۳- اسلام ، به نیازهای فطری و غریزی بشر پاسخ مثبت می دهد (الا لبعولتهن) ۴-هر گونه راه رفتن که سبب آشکار شدن زیورهای مخفی زن شود ممنوع است ؛ لذا هر گونه حرکت و رفتاری که موجب آگاهی نامحرمان از زینت زنان می شود حرام است (ولا یضربن بارجلهن) ۵-زن ، زینت خود را تنها می تواند به زنان مسلمان نشان دهد و نزد زنان کفار، باید خود را بپوشاند (نسائهن) یعنی زنان خودی و مسلمان نه بیگانه . ۶-با حفظ حجاب ، حضور زن در جامعه مانعی ندارد (و لا یبدین زینتهن) همان گونه که شرکت زن در نماز جماعت بلامانع است (وارکعی مع الراکعین) ۷-همه مردم در مسأله نگاه وحجاب مسئولند و باید از نگاههای حرام خود توبه کنند (و توبوا الی الله جمیعا ایها المومنون) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
﷽ | 🎁 را از دست ندهید! 🎬سه ویدئو دیدنی ۱. داستانی زیبا از زبان آیت الله ناصری ۲. گپی صمیمانه با منبرساز معروف ۳. عاشقانه‌ای پاک و دوست داشتنی 🔊سه صوت شنیدنی ۱. ما را به میزبانی صیاد الفتی است ۲. داستانی زیبا از زبان حجت الاسلام عالی ۳. ویژه عصر جمعه 📝سه متن خواندنی ۱. سلیمان و گنجشک ۲. کلاه جادویی ۳. مرخصی تازه عروس تقدیم شما👈 balaq.ir/post/۱۲۵۹ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
d70ea0935e-5c1d0a04c2fbb8a5008b9e9b.mp3
1.3M
﷽🔊 : 🎼 ویژه ی عصر جمعه 🎙 صابر خراسانی 🌺 آفتاب شب یلدای همه 🌺 ...پا شدم آبله پیدا کردم از خودم فاصله پیدا کردم سعی کردم به تو مشغول شوم حیف شد! مشغله پیدا کردم من سر اینکه به تو دل دادم با همه مساله پیدا کردم در نمازم خم ابروی تورا در قنوتم گله پیدا کردم انتظار این همه انصاف نبود مُردم و فیصله پیدا کردم از خودم دور شدم کاری کن گُم شدم گور شدم کاری کن آفتاب شب یلدای همه گریه ی پشت تمنای همه هیچ کس یاد غریبی تو نیست گریه کن جای خودت جای همه بی تو دارند همه می میرند! زود برگرد مسیحای همه همه ی شهر به چاه افتادند مددی یوسف زهرای همه بنشین تا بنشانی همه را در بیار از نگرانی همه را کاش میشد ز سفر برگردی با همان چند نفر برگردی چله ی اشک گرفتیم برات به امیدی که سحر برگردی مادرم گفته همین جا بنشین مینشینم دم در برگردی سیزده قرن نشستند نشد بنشینم چقدر؟برگردی نور چشمان همه میرفتی! قول دادی به نظر، برگردی خشکسالیم، کویریم، بیا قبل از آنی که بمیریم ... 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۵۴ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/۱۲۴۲ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۵۵ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/۱۲۴۳ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 هر روز یک درس از قرآن کریم ۱۷۸ 📖 درس امروز منتخب صفحات ۳۵۵ و ۳۵۶ 👌عنوان: مردان خدا 💎آیه: «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ »؛ (نور، آیه ۳۷) انسان هایی (هستند) که نه تجارتی و نه داد و ستدی آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات مشغول نمی دارد ؛ از روزی می ترسند که قلب ها و چشم ها در آن ، زیر و رو می شود. 🖋مقدمه رادمردی نیز مانند سایر امور، نشانه ای داردکه با آن نشانه ها، میتوان رادمردان را شناخت. در این آیه شریف نیز نشانه های مهمی برای مردان الهی بیان شده است که با آن می توان آن ها را شناخت. 📋واژه ها: لا تلهی: غافل نمی کند (فعل نفی مضارع از ماده « لهو» باب افعال ) تجاره: بازرگانی ، خرید و فروش کالا (از ماده تجر) بیع: داد و ستد یخافون : می ترسند (فعل مضارع از ماده خوف ) تتقلب : زیر و رو می شود (فعل مضارع از ماده قلب باب تفعل ) 📌نکات تفسیری ۱-فرق بیع و تجارت تجارت ، کارمستمر و مداوم است ؛ ولی بیع برای یک مرحله و به صورت گذرا است به کسی که شغلش خرید و فروش باشد ، تاجر می گویند؛ چون تجارت می کند ؛ ولی کسی که به صورت گذرا چیزی می خرد یا می فروشد می گوییم : فلانی معامله ای انجام داد. چه بسا افراد جامعه همه تاجر نباشند، ولی همه آنها معامله انجام می دهند. البته ذکر تجارت و بیع در آیه از باب مثال است و همه اشتغالات دنیایی را شامل می شود. بنابراین معنای آیه چنین می شود: آن ها مردانی هستند که نه تنها کسب و کار مستمر ، آنان را از خدا غافل نمی کند ، بلکه تک تک معاملات و اشتغالات دیگر هم ، ایشان را بی خبر و از یادخدا غافل نمی کند. ۲-مراد از«رجال» د راین آیه چه کسانی هستند؟ با توجه به دو آیه قبل که آیه نور و جریان « فی بیوت اذن الله ان ترفع... » و آیه بعد که پاداش الهی به عمل احسن و فضل الهی مطرح شده است و همچنین با عنایت به کلام مولا امیرالمومنین ع در توصیف این گروه می توان گفت مصداق اصلی این رجال، امامان معصوم ع هستند و غیر آن ها خالی از غفلت نیستند. در احوالات ائمه هدی آمده است که در یک شب ، هزار رکعت نماز می خواندند و به خانه فقرا طعام می بردند و بذل های فراوانی به ارباب حاجات داشتند و از خوف الهی آن قدر می گریستند که ضعف می کردند یا مدهوش می شدند آن ها پیوسته به خدا متوجه بودند و آنی غفلت نداشتند. ۳- توصیف مردان الهی وقتی امیرالمومنین ع این آیه را تلاوت کرد فرمود: ... و برای ذکر ، اهلی است که از دنیای خود به جای هر چیز دیگری ، ذکر را برگزیدند؛ آن چنان که هیچ تجارت و بیعی ایشان را در طول زندگی از آن باز نمی دارد. ایشان همواره سایران را نیز بدان دعوت نموده و با تذکر کلمات و اندرزهایی که از محارم خدا نهی می کند ، غافلان را اندرز می دهند. امر به قسط و عدل می کنند و خود قبل از هر کس فرمانبر آن چیزی هستند که به آن امر می کنند. از آنچه دیگران را نهی می کنند باز می ایستند. ۴- علت دگرگونی دل ها و دیده ها در قیامت چیست ؟ از اوصاف مردان الهی ، آن است که پیوسته از روز قیامت بیمناکند و با توجه به آیات دیگر قرآن (مثل سوره ق ، ۲۲ : فکشفنا عنک غطاء ک : ما پرده را از جلو دیده ات برداشتیم ) روشن می شود علت این که در روز قیامت ، دلها و دیده ها دگرگون می شود، کنار رفتن پرده ها و آشکار شدن حقایق است . به همین دلیل به آن روز « یوم تبلی السرائر» روزی که اسرار پنهان آشکار می شود » گفته شده است . 📢پیام ها ۱-بازار بیع و تجارت ، مردان خدا را از ذکر و یاد خدا غافل نمی کند (رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله ) ۲-تلاش اقتصادی ، بدون یاد خدا پوچ است . مهم تر آن که خودش زمینه برای غفلت از یاد خدا است (لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله) ۳-توجه و اعتقاد به صحنه های دشوار و سخت قیامت از عوامل بازدارنده غفلت و گمراهی است (لاتلهیهم ... یخافون یوما) ۴-مردان خدا، معاش را با معاد و یاد خدا را با یاد خلق خدا جمع کرده اند (رجال ... عن ذکر الله و اقام الصلاه و ایتاء الزکاه) ۵-قلب و چشم ، اگر خدایی باشند، وسیله ای برای منقلب شدن و بصیرت و هدایت می شوند (یخافون یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۵۶ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/۱۲۴۴ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 : 💠 چند کلمه حرف حساب ۸ 👌موضوع: بینش سیاسی، اجتماعی 💎عنوان: سخنی خیرخواهانه باسمه تعالی پيامبر گرامي(صلي الله عليه وآله):«حبُّ الجاهِ و المال ينبتُ النفاقَ في القلبِ كما يَنبتُ الماءُ البقلَ» دوستي جاه ومال نفاق را در دل مي روياند;همان گونه كه آب گياه را. در روز های گذشته فیلمی در فضای مجازی پخش گردیده است که در آن آقای محمدباسط درازهی نماینده مردم شریف سراوان در مجلس شورای اسلامی با لحنی گستاخانه و وقیحانه خطاب به کارمند گمرک دستور به امری خارج عرف و غیر قانونی می دهد که با امتنای کارمند روبرو شده و همین موضوع باعث فحاشی وی به کارمند وظیفه شناس گمرک می گردد . پس از انتشار فیلم و بازخورد های مختلف در جامعه ، این فرد با دست و پا زدنی بیهوده و به منظور توجیه کار بی ادبانه خود ، اقدام به نشر کلیپی کرده و در آن عنوان می کند سخنانش تقطیع شده بوده و با ترفند های کامپیوتری ساخته شده و پیش از آن در محل حادثه به قوم و مذهب وی توهین شده است ... به نظر میرسد ذکر نکاتی به روشن‌تر شدن اذهان عمومی ملت شریف ایران کمک می کند. 1-در بررسی های صورت گرفته مشخص گردید کارمند گمرک نیز حنفی مذهب و از برادران اهل سنت ماست. 2-فیلم منتشر شده در فضای مجازی بدون هیچ دستکاری کامپیوتری می باشد و رسانه بسیج دانشگاه مذاهب اسلامی سالم بودن فیلم را تایید می کند . 3- در حوزه انتخابیه این شخص وضعیت اقتصادی و معیشتی ایده آلی وجود ندارد! حال این خود جای سوال است که وی چرا با وارد کننده سرشناس خودرو جلوی گمرک دیده می شود!؟ آقای نماینده! همه ما شاهد هستیم چه در حوزه انتخابیه شما و چه در مناطق دیگر اهل سنت نشین کشورِ عزیزمان نه سخنی از تفرقه است و نه سخنی از اختلافات قومی قبیله ای، مردم زندگی روزمره خود را دارند، شیعه برادر سنی و سنی برادر شیعه است. خدای ناکرده چه سودی میبرید از ایجاد اختلاف بین این دو بازوی امت اسلامی!؟ حاشا که چه مردم سراوان در صدر و چه تک تک مردم ایران پشت سر آنها اگر لازم باشد حاضر به اعلام برائت از کسی خواهند بود که در زمین دشمن قدم می زند و حب دنیا و جاه طلبی اش اجازه میدهد به راحتی دروغ بگوید! این اتحاد یکی دو روزه به دست نیامده که با یکی دو دروغ از بین برود! بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان پرچم دار عرصه تقریب بین مذاهب اسلامی و داعیه دار علم و ادب ضمن محکوم کردن اقدام ناشایست فرد مذکور از شورای نظارت بر رفتار نمایندگان و نماینده قوه قضاییه درخواست واکنش سریع و قاطع داشته و از کارمند شریف و ملتزم به قانون گمرک آقای محمد بهنیا حمایت میکند و آرزوی رشد و تعالی امثال این فرد وظیفه شناس در تمام ارگان های دولتی و غیر دولتی را دارد ، ان شاءالله در جایگاه مشاورانی جوان و دلسوز خطاب به آقای درازهی عرض میکنیم که اولاً از مردم شریف حوزه انتخابیه تان و ملت شریف ایران به خاطر توهین به آرائشان با جمله "خاک بر سر ملتی که رای داده" پوزش بطلبید و خود را بیشتر از این که مشاهده می کنیم شیفته به قدرت و محب جاه نشان ندهید . ثانیاً به خاطر چند صباحی تکیه بر صندلی مجلس میان اقوام عزیز سیستان و بلوچستان و برادران و خواهران شیعه و سنی اختلاف ایجاد نکنید .ثالثاً با ارائه استعفا خود و عذرخواهی از آن کارمند وظیفه شناس از کور سوی باقی مانده برای برگرداندن عزت و آبروی از دست رفته تان نهایت استفاده را ببرید . و در آخر روی سخن با مردم شریفی ست که پشت به پشت امام خمینی ره با جاه طلبی و قدرت اندوزی مبارزه کردند و شهید دادند و پای انقلاب ایستاده اند ، حال مردم شریف ایران حاصل انتخاب نماینده با معیار تَکرار میکنم جز این نمی شود که نمایندگان با طرح شفافیت آراء مخالفت کنند ! برای عکس سلفی با موگرینی ها صف ببندند، نتیجه جلسه دیروزشان برخورد با فرد منتشر کننده ویدئو از گمرک باشد و نتیجه جلسه امروزشان برخورد با نماینده منتشر کننده فیلم جلسه غیر علنی دیروز ، دم از مردم بزنند و در عمل تمام قوای خود را برای خدمت به دشمن قسم خورده ملت بکارگیرند و نفاق و دو رویی از سر و رویشان بالا رود . ان شاءالله که تجربه این روز های سخت و ملال آور به ما در انتخاب هایمان برای ساخت ایرانی به دور از تفرقه و به دور از مسئولین بی کفایت کمک خواهد کرد چراکه دلهای ما پر از امید و فردایمان روشن تر از امروزست . والسلام علیکم / بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی ✍ محمدحسین اُروجی 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۵۷ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/۱۲۴۵ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
مطابق واقعیت ها و ضرورت ها و نیازها و توانائی های اجتماعی و فردی است (والقواعد من النساء اللاتی لا یرجون نکاحا فلیس علیهن جناح ان یضعن ثیابهن) ٢-جایی که آرایش و نشان دادن زینت برای پیرزنان ممنوع باشد ، تکلیف دختران و زنان جوان معلوم است (غیر متبرجات بزینه) ٣-حجاب به نفع زنان است ؛ چون سبب صیانت و حفاظت آنان است ؛ نه محدودیت آن ها (و ان یستعففن خیرلهن) ٤-همراه آزادی ، هشدار لازم است و همراه هر حکم ، استثنائی نیز شاید باشد ؛ لذا باید دقت بیشتری کرد (و القواعد من النساء ... و الله سمیع علیم) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
﷽📜 هر روز یک درس از قرآن کریم ١٧٩ 📖 درس امروز منتخب صفحات ٣٥٧ و ٣٥٨ 👌عنوان: ممنوعیت خودآرایی 💎آیه: «وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»؛ (نور، آیه ٦٠) و برزنان و انشسته که امید به ازدواج ندارند ، گناهی نیست که لباس های خود را کنار بگذارند؛ بی آن که زینتی را ظاهر سازند. عفت ورزیدن برای آنان بهتر است و خدا شنوا و دانا است. 🖋مقدمه هر قانونی هرچند محکم و متین باشد، ممکن است به سبب شرایطی استثنائاتی داشته باشد و از این قاعده کلی ، با حفظ شرایطی ، به صورت محدود مستثنی شود. این قضیه در احکام الهی نیز وجود دارد ، مثل حجاب که قانون محکم الهی است و برای برخی افراد استثناء شده است. حکم حجاب زنان در قرآن از مسلمات است و هیچگونه تردیدی در آن نیست. در این آیه یک مورد از حکم حجاب، استثناء شده است و آن ، درباره پیره زنان است ، البته مشروط به دو شرط. 📋واژه ها: قواعد: زنان بازنشسته که رغبتی به نکاح ندارد (جمع قاعده) یضعن : بر زمین می نهند (فعل مضارع از ماده وضع) متبرجات : ظاهر کنندگان زینت و آرایش (اسم فاعل از ماده برج باب تفعل ) 📌نکات تفسیری ١-سالخوردگی و بازنشستگی جمله « اللاتی لا یرجون نکاحا» وصف توضیحی برای کلمه « قواعد» است ، یعنی زنی که به سبب پیری و سالخوردگی کسی میل به او نمی کند یا زنی که از حیض یائسه شده باشد و از ازدواج و زناشوئی ناامید است؛ فقط برای این گروه حجاب و پوشش اسلامی واجب نیست و خداوند ، حکم حجاب را از این ها برداشته و برایشان آسان گرفته و فرموده است : « فلیس علیهن جناح ان یضعن ثیابهن گناهی بر آنان نیست که لباس (رویین) خود را بر زمین بگذارند. البته نه به صورت مطلق ؛ بلکه در صورتی که کرشمه و تبرج و آرایش نداشته باشند. ٢-حدود کشف حجاب طبق حدیثی از امام صادق ع مراد، کنار گذاشتن روسری و روپوش (چادر) است که از آن به (جلباب و خمار) تعبیر شده است . در آیه قبل نیز مراد از (تضعون ثیابکم) درآوردن لباس هایی بود که در بیرون می پوشند نه تمام لباس ها این مطالب مهم از جمل بعدی که نفی آرایش و زینت است (غیر متبرجات بزینه ) نیز استفاده می شود. ٣-آزادی مشروع ، اما مشروط برای این استثناء (حکم حجاب زنان سالخورده ) دو شرط وجود دارد : الف) به سن و سالی برسند که معمولا امیدی به ازدواج ندارند و به تعبیر دیگر جاذبه جنسی را کاملا از دست داده باشند. ب) پس از برداشتن حجاب خود را زینت نکنند (غیر متبرجات بزینه ) روشن است با این دو قید، مفاسد کشف حجاب در مورد آنان وجود نخواهد داشت و به همین دلیل ، اسلام این حکم را از آنان برداشته است. ٤-فلسفه حجاب از آیات قرآن استفاده می شود که در مسأله حجاب ، فلسفه این است که زن موجب تحریک دیگران و برانگیختن شهوت نباشد؛ زیرا خداوند حجاب و پوشش را مقابل چند گروه لازم نمی داند: الف) غیر اولی الاربه (کسی که شهوتی ندارد) ب) الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء (بچه ای که از مسائل شهوت چیزی نمی داند ) ج) و القواعد من النساء اللاتی لا یرجون نکاحا (زنان از کار افتاده ای که امید ازدواج ندارند) بنابراین ، فلسفه حجاب بر محور تحریک هیجانات جنسی خارج از حدود دور می زند. ٥-برتری عفاف در ذیل آیه می فرماید: اگر آن ها عفت داشته و خویشتن را بپوشانند برای آنان بهتر است . این جمله ، کنایه از خود پوشی است ؛ چرا که از نظر اسلام هر قدر زن جانب عفاف و حجاب را رعایت کند، پسندیده تر و به تقوا وپاکی نزدیک تر است و به نفع خود او است . ٦-هشدارنهایی ممکن است بعضی ، از این آزادی حساب شده و مشروع سوء استفاده کنند و احیانا به رفتارهای نامناسب برای اهداف شیطانی بپردازند یا در دل افکار آلوده ای داشته باشند لذا در پایان آیه با یک اخطار می فرماید: والله سمیع علیم خداوند ، شنوا ودانا است ) به گفته علامه طباطبائی ، جمله پایانی تعلیل حکمی است که تشریع کرده یعنی خدا شنوا است آنچه را که زنان به فطرت خود در خواستش را دارند و دانا است به احکامی که به آن محتاجند. تذکرات لازم: ١-اصل مسأله حجاب از احکام ثابت و ضروری اسلام است ٢- کیفیت حجاب باید بر اساس عدم تحریک تمایلات جنسی تنظیم شود. ٣-آرایش و زینت و تبرج و کرشمه زنان فقط برای همسر و شوهر خود نه تنها جایز بلگه گاهی واجب است ٤- خودآرائی و رنگ و عطر زدن برای نامحرمان وغیر شوهر حرام است و ممنوع ٥-حکم این آیه ، شامل همه پیرزنان نمی شود ؛ چون بعضی سرحال هستند و رغبت به ازدواج دارند. ٦-حکم این آیه ، یک حکم الزامی و اجباری نیست ؛ بلکه حکم جوازی است و اگر عفیف باشند بهتر است ؛ چون احتمال لغزش و گناه – هر چند به صورت نادر ، وجود دارد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۵۸ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/۱۲۴۶ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📹 #حتماً_ببینید: 🔔 سبک زندگی اسلامی ۱۸ 👌موضوع: سیره امام خامنه‌ای 💎عنوان: تجلیل ازآدمها وآثار خوب 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۵۹ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/۱۲۴۷ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 هر روز یک درس از قرآن کریم ۱۸۰ 📖 درس امروز منتخب صفحات ۳۵۹ و ۳۶۰ 👌عنوان: حریم رهبران الهی 💎آیه: «لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»؛ (نور، آیه ۶۳) خواندن این پیامبر را میان خود مانند فراخواندن بعضی از شما از بعضی دیگر قرار ندهید خدا کسانی از شما را که (احیانا) با پنهان شدن پشت دیگران آهسته ( از نزد او) بیرون می روند ، می شناسد . پس باید آنان که از امر او سرپیچی می کنند ، بر حذر باشند از این که بلایی به ایشان برسد یا عذابی دردآور آن ها را بگیرد. 🖋مقدمه از عوامل ثبات و دوام خانواده ، جامعه و نهادهای دیگر ، این است که : الف) رهبر و سرپرستی لایق و امین داشته باشد ؛ ب) شخصیت و جایگاه رهبران و بزرگن مکتب حفظ شود ؛ ج) خوبان ، تشویق و بدان و قانون شکنان ، تهدید شوند، تا مایه عبرت دیگران شود. در این آیه به این اصول اشاره شده است. 📋واژه ها: دعاء : خواندن و حاجت خواستن (مصدر از ماده « دعو») یتسللون : مخفیانه فرار می کنند (فعل مضارع از ماده « سلل » باب تفعل ) لواذا: پناه بردن ، مخفی شدن (مصدر از ماده « لوذ») لیحذر: باید بترسد (فعل امر از ماده « حذر» ) فتنه : بلا و گرفتاری (ازماده « فتن ») یصیب : می رسد (فعل مضارع از ماده « صوب» باب افعال) 📌نکات تفسیری ۱-جایگاه ویژه پیامبر ص در معنای « دعاء الرسول » چند احتمال وجود دارد ا زجمله : الف) پیامبر اکرم ص و حتی جانشینان آن حضرت را مثل دیگران ( با اسم و کنیه) صدا نکنید، بلکه با احترام و ادب بیشتری باشد. ب) دعای پیامبر ص و نفرین او مستجاب است مواظب باشید. ج) اگر پیامبر اکرم ص شما را به کاری مثل رفتن به جبهه با ایمان و عمل صالح یا یک موضوع مهم دینی (نماز) دعوت کرد ، حتما اطاعت کنید و دعوت او را ساده نگیرید ، چرا که فرمانش فرمان خدا و دعوتش دعوت پروردگا راست . در ذیل آیه نیز هشداری شدید برای مخالفان امر حضرت صادر شده است (ان تصیبهم فتنه او یصیبهم عذاب الیم) علاوه بر این ، آیه قبل که درباره اجازه خواستن از رسول خدا در تخلف از امر اجتماعی است ، موید این احتمال است . ۲-اطاعت ، بهترین احترام مسلمان یعنی تسلیم محض برابر خدا و چون اطاعت رسول خدا و ائمه هدی ع اطاعت خدا است ، بهترین راه احترام ، اطاعت و پیروی عملی و عملی از دستورات آن هاست. بعضی ها در ایام خوشی و راحتی ، حضور فعال و چشمگیر دارند ؛ اما ایام جنگ و سختی و مبارزه به کناری رفته و به اصطلاح قرآن خود را پشت سر دیگری پنهان کرده و مخفیانه ا زمعرکه خارج می شوند. (یتسللون منکم لواذا) یعنی خدای از میان شما کسانی را که از بین مردم با حیله و تزویر بیرون می شوند در حالی که به غیر خود پناهنده می شوند و به این وسیله خود را پنهان می کنند و هیچ اعتنائی به دعوت رسول ندارند می شناسد. ۳-پیامد مخالفت با رهبران الهی کار زشت ،حتما مجازات دارد . چون هر عمل ، عکس العملی دارد و این ، قانون طبیعت است مخالفت های آشکار و پنهان برابر فرمان پیامبر ص مجازات دردناکی در دنیا و آخرت دارد. (فلیحذر الذین ... ان تصیبهم فتنه او یصیبهم عذاب الیم) چون هدایت در اطاعت است پس ضلالت و گمراهی نیز در نافرمانی و پشت گوش انداختن ها است . ۴-مراد از فتنه منظور از فتنه در این آیه ،شاید همان بلاهای اجتماعی تفرقه و نابسمانی های روحی و روانی باشد که موجب شکست و هرج و مرج در اجتماع مسلمین است یا به معنای بلای نفاق که در قلب انسان آشکار می شود و در نهایت اثرات فوق ، بر آن مترتب می گردد. به هر حال فتنه مفهوم وسیعی دارد که همه این امور و غیر این ها را شامل می شود؛ همان گونه که عذاب الیم ممکن است عذاب دنیا یا آخرت یا هر دو را در برگیرد . پس برای رهایی از این فتنه ها و بلاها، راهی جز احترام و اطاعت از دستورات انبیاء و امامان نیست. 📢پیام ها ۱-دستورات و دعوت های رهبران الهی را مانند فراخوانی دیگران ساده ندانیم (لا تجعلوا دعاء الرسول...) ۲-حفظ حریم رهبران الهی و ترس از مخالفت آن ها ، امری ضروری است (لا تجعلوا دعاء الرسول ... فلیحذر الذین یخالفون) ۳- عمل زشت بندگان (منافقان) اگر از مردم پنهان بماند، از خدا هرگز پنهان نخواهد شد (قد یعلم الله الذین ...) ۴-مخالفت فرمان خدا، نه تنها عاقبت خوبی ندارد ، بلکه فتنه دنیایی یا کیفر آخرتی هم دارد (فتنه او یصیبهم عذاب الیم) ۵-شانه خالی کردن از مسئولیت ، عذابش دردناک است (یتسللون منکم لواذا ... یصیبهم عذاب الیم) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۶۰ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/۱۲۴۸ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۶۱ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1249 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
🏴 ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی 📝 سیری در زندگی مرحوم: 👈 balaq.ir/post/1260 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 هر روز یک درس از قرآن کریم ۱۸۱ 📖 درس امروز منتخب صفحات ۳۶۱ و ۳۶۲ 👌عنوان: مهجوریت قرآن 💎آیه: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»؛ (فرقان، آیه ۳۰) و این رسول گوید: « پروردگارا! همانا قوم من ، این قرآن را مهجور گذاشتند» 🖋مقدمه قرآن ، کتاب هدایت، وسیله نجات، عامل پیروزی و پیشرفت است. قرآن، چراغی است که خاموشی نمی پذیرد و گنجینه ای است که گوهرهای ، آن پایان ناپذیر می باشد. قرآن کریم ، خود را چنین توصیف میکند: قرآن ، موعظه ای است از جانب پروردگار تان و شفای آنچه در سینه ها است و هدایتگر و رحمت برای مومنان است رسول خدا ص فرمود: زمانی که فتنه ها همانند پاره های شب ظلمانی شما را فرا گرفت ، بر شما باد به قرآن همانا قرآن، شفاعت کننده ای است که شفاعتش پذیرفته می شود و پیامداری است که صداقتش ثابت است. کسی که قرآن را راهنمای خویش قرار دهد، او را به بهشت رهنمون خواهد شد و کسی که آن را پشت سر خود قرار دهد ، او را به جهنم سوق خواهد داد. با این همه ، آنچنان که شایسته و بایسته مقام قرآن بود ، به آن توجه نشده و بین مردم ، مهجور مانده است. 📋واژه ها: قال : گفت: (فعل ماضی از ماده « قول») اتخذوا: گرفتند (فعل ماضی از ماده « اخذ» باب افتعال ) مهجورا : رها شده ، کنار زده شده ، متروک (اسم مفعول از ماده هجر) 📌نکات تفسیری ۱-شکایت پیامبر ص پیامبر ص چون « رحمه للعالمین» است به پروردگار متعال گلایه می کند که « پروردگارا! قوم من ، این قرآن را رها کردند» این سخن و گلایه پیامبر ص از همه مسلمانانی است که قرآن را به دست فراموشی سپرده اند. هم اکنون اگر به بسیاری از کشورهای اسلامی – به ویژه آن ها که زیر سلطه فرهنگی شرق و غرب زندگی می کنند – نظر بیفکنیم ، می بینیم قرآن در میان آن ها به صورت یک کتاب تشریفاتی درآمده است . تنها الفاظش را با صدای جالب قرائت می کنند و در کاشی کاری های مساجد درجایگاه هنر معماری است ، برای افتتاح خانه نو یا حفظ مسافر و شفای بیماران و حداکثر برای تلاوت و بردن ثواب از آن استفاده می کنند؛ لذا امروز هم پیامبر ص فریاد می زند: خدایا قوم من قرآن را مهجور داشتند ؛ مهجوز از نظر مغز و محتوا، متروک از نظر اندیشه و تفکر و متروک از نظر برنامه های سازنده اش ۲-مهجوریت قرآن مهجوریت قرآن ، تنها به این نیست که قرآن را انکار کرده یا به کلی آن را کنار گذاشت؛ بلکه اگر یک آیه یا یک سوره یا بخش هایی از آن ترک شود . « هجر» صدق می کند؛ بنابراین ، کار، بسیار مشکل است. باید تلاشی همه جانبه به کار ببریم ، تا قرآن را از مهجوریت در آوریم و آن را در همه ابعاد زندگی محور علمی و عملی خود قرار دهیم ، تا رضایت پیامبر عزیز ص را جلب کنیم. نخواندن قرآن ، ترجیح غیر قرآن بر قرآن ، محور قرار ندادن آن ، تدبر نکردن در آن ، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نکردن به آن ، از مصادیق مهجور کردن قرآن است حتی کسی که قرآن را فرا گیرد ، ولی آن را کنار گذارد و به آن نگاه نکند و تعهدی نداشته باشد او نیز قرآن را مهجور قرار داده است. 📢پیام ها ۱-در صحنه قیامت ، یکی از شاکیان، پیامبر اکرم ص است (و قال الرسول) ۲-تلاوت ظاهری قرآن کافی نیست؛ بلکه مهجوریت زدایی لازم است (مهجورا) ۳-مهجوریت قرآن و گلایه پیامبر ص و مسئولیت ما قطعی است ( قال فعل ماضی و نشانه حتمی بودن است) ۴-قرآن ، کتابی است با عظمت و مومنان ، وظیفه دار حراست از حرمت و منزلت آن هستند (و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۶۲ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1250 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرارسیدن زاد روز مسعود ┅─═◈═─┅حضرت عیسی مسیح(ع) ┅─═◈═─┅ پیامبر بلندمرتبه الهی و موید آفرین منجی بشریت حضرت #مهدی_موعود(عج) بر اهالی کوی ایمان، صلح و توحید تبریک و تهنیت‌باد. دوستانتان را نیز مهمان کنید ؛ 💐کانال حرم امام رضا(ع) ┅─═◈═─┅ 🆔 @razavi_aqr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۶۳ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1251 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 هر روز یک درس از قرآن کریم ۱۸۲ 📖 درس امروز منتخب صفحات ۳۶۳ و ۳۶۴ 👌عنوان: جهاد بزرگ 💎آیه: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»؛ (فرقان، آیه ۵۲) پس کافران را اطاعت مکن و به وسیله این (قرآن) ؛ با آنان مبارزه و جهاد کن ؛ جهادی بزرگ . 🖋مقدمه قرآن کریم ، همواره با جریان کفر و شرک مبارزه کرده و اطاعت از کافران و تن دادن به خواسته های کفر آمیز آن ها را حرام می داند و به پیامبر ص سفارش می کند در راه احیای معارف دین و مبارزه فرهنگی و تبلیغی با کفار و مشرکان ، جهاد بزرگ علمی بنما، در این راه ، سفارش می کند که قرآن کریم ، محور اصلی این برنامه ها باشد. 📋واژه ها: لاتطع: اطاعت نکن (فعل مضارع مجزوم به « لا» ناهیه ا زماده « طوع» باب افعال) جاهد: جهاد کن (فعل امر از ماده « جهد» باب مفاعله) کبیرا : بزرگ (صفت) 📌نکات تفسیری ۱-اطاعت از کافران این آیه شریفه ، اطاعت از کافران را تحریم کرده و به پیامبر اکرم ص سفارش می کند از کافران اطاعت مکن (فلا تطع الکافرین) در هیچ قدم راه سازش با انحرافات آن ها را پیش مگیر که سازشکاری با منحرفان ، آفت دعوت به سوی خدا است برابر آن ها محکم بایست و در اصلاح آن ها بکوش و مراقب باش هیچ گاه تسلیم هوس ها و خرافات آن ها نشوی . ۲-رابطه استقلال سیاسی و استقلال فکری در این آیه ، جهاد فکری به وسیله قرآن (جاهدهم به جهادا کبیرا) زمینه حفظ استقلال سیاسی (فلا تطع الکافرین) دانسته شده است . یعنی تا تلاش بزرگ فکری و تبلیغی صورت نگیرد و از این جهت ، پایه ها مستقر نگردد . حفظ استقلال سیاسی نیز میسور نخواهد بود. ۳- جهاد بزرگ جهاد، در معانی گوناگونی به کار رفته است : الف) به معنای جنگ با کفار و مشرکان که یکی از فروع دین به شمار می رود و به ان ، جهاد اصغر می گویند. ب) جهادبا نفس که به آن ، جهاد اکبرمی گویند. ج) جهاد علمی و تبلیغی که جهاد کبیر است این جهادی است که همه ابعاد روح و فکر را در بر می گیرد و جنبه های مادی و معنوی را شامل می شود ، منظور از جهاد در این آیه ، جهاد فکری و فرهنگی و تبلیغاتی است ؛ نه جهاد مسلحانه ؛ چرا که این سوره ، مکی است و می دانیم دستور جهاد مسلحانه ، در مکه نازل نشده بود. به گفته مرحوم طبرسی در مجمع البیان این آیه ، دلیل روشنی است بر این که جهاد فکری و تبلیغاتی برابر وسوسه های گمراهان و دشمنان حق ، از بزرگ ترین جهادها است. حتی ممکن است حدیث معروف پیامبر ص « رجعنا من الجهاد الاصغر الی الجهاد الاکبر» ما از جهاد کوچک به سوی جهاد بزرگ بازگشتیم به همین جهاد و عظمت کار دانشمندان و علما در تبلیغ دین اشاره داشته باشد. 📢پیام ها ۱-سازش با کفار ممنوع است . هر گونه تقاضای انحرافی کفار را با قاطعیت رد کنید. (فلا تطع) ۲-زمانی می توانید برابر کفار، مستقل و مقاوم و با صلابت باشید که متمرکز باشید (لو شئنا لبعثنا فی کل قریه نذیرا فلا تطع) یعنی اکنون که رهبری در وجود یک پیامبر ص متمرکز است شما نیرومندید؛ پس سازش نکنید. ۳-پیروی نکردن از کفار، کافی نیست ؛ بلکه جهاد لازم است ؛ آن هم جهادی بزرگ و همه جانبه (فلا تطع ... و جاهدهم به جهاداً کبیرا) ۴-قرآن بهترین ابزار جهاد علمی و فرهنگی و نیرومندترین وسیله بحث و احتجاج با دشمنان اسلام است (جاهدهم به ) ۵-برای حفظ استقلال از جنبه های مختلف سیاسی و اجتماعی ، جهاد بزرگ فکری لازم است. (فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا) ۶-مبارزه با جریان کفر و شرک، کاری است سخت که تلاش گسترده و طاقت فرسا را می طلبد (فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۶۴ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1252 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۳۶۵ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/۱۲۵۳ 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir