eitaa logo
بلوطستان
1.2هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
68 فایل
نشریه فرهنگی-اجتماعی دارای مجوز رسمی از وزارت ارشاد مدیرمسئول و صاحب امتیاز: محمد بساطی پل ارتباطی: @Mohamad_besati
مشاهده در ایتا
دانلود
💻 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR 🌷 رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت 👈 مقاومت فلسطین و حزب‌الله تا امروز پیروز نبرد بوده و پیروزی نهایی هم متعلق به آنهاست 👈 حکم قطعی و شرعی و برهمه واجب است تلاش کنند فلسطین و مسجدالاقصی را به صاحبان اصلی آن برگردانند. ۱۴۰۳/۷/۴ 💻 Farsi.Khamenei.ir
. کونانی (کورونی) در گذر تاریخ ✍️ امیر منصوری؛ بلوطستان بر اساس آنچه که در مجموعه فهرست اسامی حکام – فرمانداران کل استانداران آمده است، لرستان تا سال ۱۳۲۰ حاکم¬نشین بوده و حکام معمولاً به صورت منطقه¬ای و تحت عنوان حکمران یا حاکم؛ لرستان، کرمانشاه، بروجرد – لرستان، بروجرد و بختیاری – لرستان، بروجرد و خوزستان – لرستان، کرمانشاه، نهاوند و لرستان بروجرد اداره امور منطقه را در دست داشته¬اند. از سال ۱۳۲۰ لرستان به صورت فرمانداری در آمده و مرکز آن خرم¬آباد تعیین گردید. این وضعیت تا سال ۱۳۴۱ ادامه داشت و در این مدت لرستان تابع استان خوزستان بود. از سال ۱۳۴۱ لرستان با سه شهر خرم¬آباد، بروجرد و الیگودرز به فرمانداری کُل تبدیل گردید. در سال ۱۳۵۲ با انجام تغییرات و اصلاحاتی در تقسیمات کشوری، لرستان به استان تبدیل شد. در سال ۱۳۲۰ بخشداری ترهان به مرکزیت عمله قیطول افتتاح گردید.تاریخچه و وجه تسمیه ترهان: مردم ساکن این بخش زادگاهشان را به نام تریون Tarion یا ترهان Tarhan یاد می‌کنند که از گذشته‌های دور تا کنون بدین نام خوانده می‌شود، اما از وجه تسمیه ترهان اطلاعی در دست نیست... متن کامل این نوشته‌ی تحلیلی را که توسط باستان‌شناس هم‌استانیمان نوشته شده، در تارنمای نشریه فرهنگی-اجتماعی بلوطستان به نشانی زیر بخوانید.👇 http://baloutestan.ir/?p=29586 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87
. برد پرسپولیس در دربی ۱۰۴ پرسپولیس ۱ - ۰ استقلال گل: کنعانی‌زادگان ۹۳ 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87
. نقش زبان در انتقال فرهنگ ✍نویسنده : احمد لطفی زبان، وسیله ای ارتباطی است، که اشخاص به وسیله ی آن احساس خود را از آنچه که دیده ، و یا آموخته اند ، را به دیگران ابراز و انتقال می نمایند. به عبارتی دیگر زبان وسیله ای می باشد، که از طریق آن مردم با همدیگر ارتباط و تعامل پیدا می کنند. زبان یکی از ارکان هویت، می باشد. "ریتا مای براون" زبان را نقشه ی راه یک فرهنگ اعلام می کند. در کشور ما زبان هخامنشیان را فرس قدیم می گویند. آقای بلوک باشی مردم شناس معروف، زبان لکی را فرس قدیم می داند. زبان دوران اشکانی و ساسانی را فرس میانه ویا زبان پهلوی می گفتند. و لی از دوران یزدگرد سوم به بعد که فرزندانش در مرو و طخارستان حکومتی تشکیل می دهند، زبان فارسی دری( زبان درباری) شکل می گیرد، یعنی در دربار با این زبان صحبت می کردند. زبان دری در ترکمنستان فعلی و مرو و خراسان بزرگ و سیستان ، روانی چشمگیر داشته است. یعقوب لیث یا ماهک زبان دری را در مقابل زبان عربی تقویت نمود. زبان در حقیقت بیان مکنونات درونی است، وقتی افراد با زبانیِ مشترک با یکدیگر سخن می گویند در واقع با گفتگو، و رد و بدل تجاربشان، موجب افزایش سطح دانش و دانایی خویش را فراهم می نمایند. دامنه ی لغات خود را گسترش می نمایند. به نظر می آید ، زبان عامل گسترش فرهنگ در هر جامعه می باشد. استمرار و تغییراتی که زبان، در طول زمان پیدا می کند، رشد و پیشرفت فرهنگ جامعه رافراهم می کند. شرط اساسی رشد و گسترش زبان و فرهنگ هر جامعه، استمرار و تکلم آن زبان و ارتباط با سایر جوامع است تا دامنه ی لغات و تجارب فرهنگی سایر جوامع را با محیط زندگی خویش بومی نماید. زبان های قوی قادر به نامگذاری وسایل جدید با فرهنگ و زبان خویش هستند. بطور مثال لکهای اصیل به مداد تراش می‌گویند " توکراکر" نگارنده بیست سال پیش از فرد میان سالی از دهستان عباس آباد شهرستان دره شهر این لغت را شنیدم. اگر شولها و کولکوندها را از زاگروس میانی و گسترش آنها به طرف استانهای جنوبی وشیراز ( فارس) بدانیم، باید طوایف دره شوری و کولیوندها را جوری دیگر بررسی کرد. . چنانچه قدمت آنها به دوران ایلامی ها و هخامنشی ها برسد، شاید شولی ها دره شوری، و کولکوندها. و کاسی‌ها و بعد گوتی ها و مادها را در سرزمینی مشخص با زبانی مشترکتصور نمود، هرچند زبان آنها براثر روابط با جوامع دیگر تغییرات جزئی پیدا کرده اند. ولی اساس آنها از یک ریشه ی تاریخی کهن یعنی شیرزی، نوح آوندی، مادیشتی، مادیانرودی، کویشتی، الیشتری، سیمری . سومری، ایلامی، و اکباتان و تاتی، مازنی، هگمتانه ای، و هخامنشی نامید.( البته الله اعلم بالصواب) عرایض نگارنده در حد طرح یک مساله است، که محققان در رد و یا صحت آن می توانند دلایلی چند ارائه نمایند. در هر صورت زبان و فرهنگ، شاخص و بیانگر هویت هر جامعه به حساب می آیند. 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87
. نتایج هفته دوم لیگ برتر استان؛ شکست پرسپولیس پلدختر در خانه ، پیروزی پرگل کشکان رود / پیروزی سرخ آبادی و یاسین خرم آباد ، توقف آراد نوین بروجرد در کوهدشت و برتری سرخ پوشان دورود در بازی خارج از خانه پرسپولیس پلدختر ۱ میلاد الیگودرز ۲ الغدیر بروجرد ۱ سرخ آبی خرم آباد ۲ یاسین خرم‌آباد ۲ _ بهزيستی لرستان ۱ کشکان رود پلدختر ۴ _ رهاورد خرم‌آباد ۰ آینده سازان الشتر ۲ سرخ پوشان دورود ۳ سرخ پوشان کوهدشت ۲ آراد نوین بروجرد ۲ 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87
. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی؛ جمع‌بندی گزینه استانداری لرستان درمجمع نمایندگان صورت نگرفته است نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی اشاره به موضوع انتخاب و معرفی استاندار جدید لرستان گفت:جمع‌ بندی در رابطه‌ با گزینه استانداری لرستان در مجمع نمایندگان صورت نگرفته است، اما انجام می‌شود.  به گزارش بلوطستان به نقل از  روشتاخبر  لک علی‌آبادی با بیان اینکه هنوزچیزی دراین‌رابطه نهایی نشده است، افزود: درمجمع در این مورد جلساتی را برگزار گرده‌ایم،جلسات نیزهمچنان ادامه دارد. وی گفت: فکر می‌کنم گزینه‌ها در جلسه بعدی مشخص شود. لک علی‌آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که امکان اعلام تعداد گزینه‌ های مجمع نمایندگان را اعلام کنید؟گفت: تعدادممکن است سه نفر یا پنج نفر باشند، این تعداد نیز قاعدتاً با اولویت اعلام خواهند شد. 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87
. قرار گرفتن ۸ استاد دانشگاه لرستان در جمع ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا کرم‌پور؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان: بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده از طرف الزویر در سال ۲۰۲۴ که با همکاری پایگاه استنادی اسکوپوس و دانشگاه استنفورد بر مبنای شاخص‌های استنادی از جمله تعداد مقالات تألیفی، ارجاعات، استنادها، H-index و سایر شاخص‌های علمی انجام شده، ۸ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه لرستان در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند.  دکتر محسن ایزدی؛ مهندسی مکانیک، دکتر حمزه امیری؛ زیست‌شناسی، دکتر امیرحمزه حقی آبی؛ مهندسى آب، دکتر مسعود رحمتی؛ تربیت‌بدنی، دکتر علی فرمانی؛ مهندسی برق الکترونیک‌ دکتر سعید فرهادی؛ شیمی معدنى، دکتر يعقوب منصورپناه؛ شیمی آلى و دکتر علی میر؛ مهندسی برق الكترونيك در تازه‌ترین رتبه‌بندی در جمع ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند. 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87
. وفاق ملی در خان آخر... ✍علی گودرزیان ع پایدار وضعیت روحی تیم رییس جمهوری در نخستین سفر رییس دولت وفاق ملی، به مقر سازمان ملل متحد، دلتنگی داشت، حال و روزش به نصیب گرگ بیابان هم نشود. سخنرانی دکتر پزشکیان در برابر صندلی های خالی سازمان ملل و سخنان خوب و صلح طلبانه و لحن با وقار؛ اما بی مشتری او، دلتنگی داشت. این دلتنگی برای کسانی که عمرشان را در تقلای اصلاح این نظام سپری کرده اند و حالا در این سال های پایانی به افاقه ی این دولت، دلبسته اند، بسیار سخت و گریه آور است. در این سفر، دکتر پزشکیان نشان داد که متاسفانه یا خوشبختانه، پدرسوخته بازی یاد نگرفته و بلد نیست! او بی محابا از باورش، می گوید و این برای تیم کارکشته ی وزارت امورخارجه، بسیار دردسرساز شد تا جایی که با دستپاچگی مجبور به تکذیبیه های ناشیانه شدند! دکتر پزشکیان نشان داد، دیپلماتیک با قضایا برخورد نمی کند. فضای جهانی را با فضای داخلی یکی گرفته است. دردها را بدون ملاحظه و لکنت زبان در گستره ای جهانی بر زبان می آورد! واقعیت این است که دکتر پزشکیان دیر آمده، او پهلوان "خان آخر"است و برای پیروزی بر "دیو سپید ابرچالش ها" باید زور"تهمتن" داشته باشد این که آیا باسواد ترین رییس جمهور دنیا، در ردیف مهاتیر محمدها قرار می گیرد یا قربانی حیله ی شغادها می شود در آینده ی نه چندان دوری برای مردم ثابت می شود! درد پزشکیان باید خیلی گران باشد "وفاق ملی" مورد نظر دکتر پزشکیان با "وفاق ملی" کانون های قدرت به نظر، خیلی باهم فرق دارند. از وفاق ملی ما تا وفاق ملی آن ها تفاوت های معناداری است. ما احساس می کنیم به آخر خط رسیدیم جمهوری اسلامی بعد از ۴۵ سال یعنی نیم قرن حاکمیت، دیگر نمی تواند ناکارمدی ها را به گردن تاریخ بیاندازد، ما که جمهوری اسلامی باشیم باید پای مسئولیت خود بمانیم. به نظر جهانیان ما موفق نبوده ایم ما در کتاب های درسی دانش آموزان جهانی عبرت تاریخ شده ایم. از نظر جهان، تاریخ مصرف ما به سر آمده است به تعبیری دست ما وا شده است. انگار جهان، تصمیم جدیدی گرفته است. انگلیسی ها مَثَلی دارند و آن این است که:"می توان برای یک مدتی کل مردم را فریب داد و یا می توان برای تمام زمان ها تعدادی از مردم را فریب داد؛ اما نمی توان برای همیشه تمام مردم را فریب داد." باید بپذیریم در گستره ی داخلی مردم ایران، برداشت خوبی از عملکرد ما ندارند و ما هم در عرصه ی جهانی و هم در عرصه ی ملی به خان آخر رسیده و با "دیو سپید ابرچالش ها" رویارو شده ایم. حالا تیم پزشکیان برداشتشان از وفاق ملی این است که نظام با سعه ی صدر واقعیت را بپذیرد و بدون ملاحظه تمام موانع پیروزی بر دیو سپید را برکنار و مجازات کند و تمام نیروها را در مسیر پیروزی تهمتن هدایت کند در این برداشت، "وفاق ملی" عقلانیت نظام و آغاز فصل برخورد علمی با چالش ها و کنارزدن موانع و ایمان به همبستگی ملی برای ماندگاری است. اما وفاق ملی در نظر برخی ها که هنوز نمی دانند عمق فاجعه چقدر است و دیو سپید را نمی شناسند و یا می شناسند اما شکست و پیروزی رستم برایشان مهم نیست چون رخت خود را به ملک دیگری افکنده اند، معنای دیگری دارد. آنان وفاق ملی را به "شرکت سهامی عام" معنی کرده اند، آنان در فکر تقسیم قدرت هستند، می خواهند دستشان از قدرت کوتاه نباشد، خورده اند و چریده اند و هنوز می خواهند بخورند! آنان نه تنها دیو سپید چالش ها را باور ندارند بلکه در توهم فتخ قله اند! در این میان اصل تراژدی، مردم ایران هستند، که چند نسلشان بی جوانی و بی امیدِ زندگی، در تلواسه ی ناامیدها و بیم های پیاپی سوختند! ماها تصورمان این بود که پزشکیان با هسته ی سخت قدرت به توافق رسیده است که دم از وفاق ملی می زند. فکر می کردیم از آنان تعهد گرفته است که تمام نیروها را یکدست کنند تا او بر دیو سپید چالش ها پیروز شود؛ اما متاسفانه  تاکنون نشانه هایی مبنی بر این که هسته ی سخت قدرت، تصمیم سخت گرفته است، نمی بینیم. یا شاید گرفته است اما نمی خواهند به بدنه ی اجتماعی عمق فاجعه را به سرعت بنمایانند؛ اگر چنین باشد باز باید تجدید نظر کرد چرا که ما خان آخریم و فرصتمان بسیار اندک است. جریان دولت وفاق نمی تواند با چنین شرایطی، پشگلی هم تکان بدهد، نمی تواند هم در برابر جریان اینترنشنال و براندازان خارج از کشور بایستد و هم شاهد یقه دراندن جوجه سیاسی های پایداری چی در داخل کشور باشد. جریان نفاق در داخل کشور باید برچیده شود. اگر قرار است تن به یک وفاق ملی داده شود، همه ی ارکان نظام شایسته است همراه شود. در برابر آفتاب دولت وفاق، هیچ دولت سایه ای نباید توهمات خود را عمق راهبردی بنامد و با کمک رسانه های حاکمیتی در پوشش نفاق، جریان وفاق ملی را تخطئه کند. بیخودی نبود که رهبری گفتند:"موفقیت این دولت موفقیت همه ی ماست" 🅱 eitaa.com/baloutestan
. نامه سید حسن خمینی به سید حسن نصرالله: مجاهدت شما در مواجهه با رژیم صهیونیستی باعث افتخار هر مسلمان و عزت هر آزاده‌ای است/ مهیای آنم در هر سنگری که لازم بدانید همراهتان باشم در پی تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان، یادگار امام در نامه ای به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، ضمن تجلیل از مجاهدت برادران و خواهران غیور لبنانی، برای همراهی در راه دفاع از کیان اسلام و جهاد در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام آمادگی کرد. متن کامل نامه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی که به دفتر نمایندگی حزب الله لبنان در تهران تحویل داده شده است، بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تبارک و تعالی «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» برادر مجاهد و عزیز سرافراز جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله(دامت برکاته) سلام علیکم بما صبرتم و نعم عقبی الدار مجاهدت شما و برادران و خواهران غیور لبنانی در مواجهه با رژیم سفاک صهیونیستی چونان گذشته باعث افتخار هر مسلمان و عزت هر آزاده ای است. شهادت به فرموده امام خمینی، «هنر مردان خداست» و امروز شما عزیزان در مقابل کسانی به هنر ایستادگی و مقاومت آراسته شده اید که نمونه بارز زشت خویی و جنایت اند. کسانی که جز زبان زور نمی فهمند و کمترین حظّی از انسانیت نبرده اند، امروز در پناه حمایت همه جانبه حکومت های غربی و سکوت ننگین دولت های عربی و تماشاگری شرم آور حکومت های شرقی به هر خشونت و جنایتی دست می زنند. اراده و مقاومت فرزندان حزب الله در لبنان و مجاهدان فلسطین در غزه، امروزه ملاک حقیقت و نماد بی بدیل شرافت و آزادگی است. و راستی آیا زبان و قلم و سلاحی که امروز در بیان حقانیت شما و در دفاع از مظلومیت تان در کام و در غلاف بماند، فردای قیامت سرگشته و سر شکسته نخواهد بود؟! اینجانب همانند همه فرزندان معنوی خمینی کبیر، در کمال افتخار خدمت شما برادر مجاهد اعلام می دارم که در راه دفاع از کیان اسلام و در مسیر جهاد با رژیم نامشروع صهیونیستی آماده هر گونه خدمت هستم و مهیای آنم که در هر سنگری که لازم بدانید همراهتان باشم. فافوز معکم فوزا عظیما. ان شاء الله برادرتان سید حسن خمینی قم. سه شنبه سوم مهر ماه یک هزار و چهارصد و سه بیستم ربیع الاول هزار و چهارصد و چهل و شش / جماران 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87
. تاثیر صبحانه بر یادگیری دانش آموزان مصرف صبحانه باعث افزایش قند خون و کمک به بهبود کارایی مغز در ساعات اولیه روز می‌شود. برای این که یادگیری دانش آموزان در ساعات اولیه صبح از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، توصیه می‌شود ترجیحاً مصرف صبحانه در دو مرحله صورت گیرد. اشتهای کودکان در ساعات اول صبح پایین‌تر بوده و با توجه به این موضوع باید قبل از رفتن به مدرسه یک صبحانه سبک مانند نان و مربا و یا نان و عسل مصرف کنند.برای صبحانه دوم نیز فرد باید در ساعت استراحت اول مدرسه یک ماده غذایی حاوی پروتئین مصرف کند. 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87
. صبر مسلمانان غزه جاهلیت مدرن را رسوا کرد ✍ سید موسی موسوی امروز با نگاه کردن به اهل غزه، می‌بینیم که صفات آن جماعت پیشتاز، در آن‌ها نمایان شده است. نشانه‌های راهی که می‌توان از قرآن و سنت آن‌ها را یافت؛ اهل غزه، در حال پیمودن ابتدای این راهِ سخت و جگرسوز هستند. آن‌ها با صبرِ ایمانی و مقاومت بی‌نظیر، بیشتر اهل زمین را نسبت به جاهلیت مدرن، آگاهانیده‌اند. جاهلیتی که بر تمام بشریت، سایه ی سنگینی انداخته است و جماعتی پیشتاز نیاز بود تا اینگونه با فدا کردن جان و مال خود، صورت واقعی این جاهلیت را به مردمان نشان دهند و حیله‌های ده‌ها ساله ی آن‌ها را برملا کنند. می‌توان صهیونیسم را نماینده و عصاره این جاهلیت دانست چون رد پای یهود در تمام جاهلیت‌های مدرن بشر، دیده می‌شود. 🔻اسلام و عقیدهٔ راسخ ایمانی، در واقعیت و میدان عمل، آموخته و نمایان می‌شود و صرفا تئوری‌ها و نظریات ذهنی نیست و حقا که اهل غزه، چنین بوده‌اند. 🔹بله، اهل غزه، آن جماعت پیشتازی هستند که پرچم امت محمد ص را بر دوش‌های خسته ی خود حمل و با چنگ و دندان، آن را حفظ کرده‌اند و اینگونه آن‌ها جور کف روی سیل را می‌کشند. اهل غزه، بزرگ و کوچکشان با قرآن همدم شده‌اند و آن‌ها اسلام را زندگی می‌کنند و ما صرفا با دیدن بخش کوچکی از مقاومت و صبرشان، ناخودآگاه یاد رشادت‌های مسلمانان صدر اسلام می‌افتیم. یک شهر یا جماعت که در میدان واقع، اسلام را زندگی کنند تاثیرشان از هزاران سخنرانی و مقاله و خطابه، بیشتر و عمیق‌تر است (اگرچه هرکدام در جای خود ارزشمند هستند) و اهل غزه که تنها یک شهر در این جهان پهناورند، چنین نقشی را بر عهده گرفته و اینگونه با صبر و ثباتشان، جهانیان را مجذوب خود کرده‌اند. اما اسلام نمی‌تواند نقش خود را ایفا نماید مگر اینکه در یک جامعه یعنی در یک امت، تجسم پیدا کند. چون بشریت به‌ویژه در این روزگار به عقیده‌ای محض که مصداق واقعی آن را در یک زندگیِ مشهود نبیند، گوش فرا نمی‌دهد... امت مسلمان هم قرن‌های بسیاری است که از وجود ساقط شده است... چون امت مسلمان، سرزمینی نیست که اسلام در آن زیسته باشد و یا قومی که اجدادشان در یکی از اعصار تاریخ براساس نظام اسلامی زیسته باشند... مقصود از امت مسلمان جماعتی از انسان‌ها است که حیات و بینش‌ها و اوضاع و نظام‌ها و ارزش‌ها و موازین آن‌ها تماما از برنامه اسلام برجوشد. مجاهدان غزه، این مقاومت و ایثار را برای شنیدن مدح و ستایش از سوی ما، نکرده‌اند چون آن‌ها با پروردگارشان عهدی بسته‌اند که بر آن پایبندند و مخالفتِ مخالفانشان هم ضرری به آن‌ها نمی­‌رساند، به جز سختی‌هایی که در این راه دچار آن می‌شوند. 🌹وسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته 🅱 eitaa.com/joinchat/135528452C8840727e87