ولادت همای رحمت ، روز پدر و روز « مردانِ مرد » مبارک باد
✍حمزه فیضی پور
به مناسبت فوق با حرفِ حساب امام فتیانِ مسمایِ این روز- " علی علیه السلام " - به محضر مبارک همه ی مردانِ مرد و پدرانِ جوانمرد ، چند جمله به رسم ادب و عرض شادباش تقدیم می شود :
مِلاکُ أَلْمُرُوَّةِ صِدْقُ اللِّسانِ وَ بَذْلُ الأِحسانِ
امامِ شجاعت و سخاوت ؛ معیارِ مردی و مردانگیِ مردان را در دو صفت بیان فرموده اند : " راستگویی" و " نیکوکاری " .
هردویِ این صفات فضیله در ضمیر پاکِ مردانِ یکرنگ و کوشا « اصل و ریشه » دارند و سمات مفیدِ مثمِر آن به سمت سماء به فراوانی " قد " می کشد و " قدر" می افزاید و از این دو قافِ قامت در بُنِ سترگ ودر تضادِ عمیق با دو رذیلتِ دروغ ، دروغگویی و بدکرداریِ نامردانه که ریشه در شوره زار و شوربختی « نفاق» دارند و شرِشان نصیب عموم خلق می گردد ؛ بر دیگران ، « بَرها و بهره ها » زاده می شود.
پدری که مردانه ، صادقانه و آبرومندانه زندگیِ با رنج را تجربه می نماید و برای اهل و عیال ، کمرش زیر بار مشکلات شکل کمانی به خود می گیرد و سفره ی ساده خانه اش ، به امرار معاش هرگز روی خوش به لقمه ی حرام ( خورد و خورک از راه نامردی زیستن ) نشان نداده ، در حقیقت مردِ مردانی در آیینه فتوت است که هرجا و به هرکجا و با هر مقام ودرهمترازی با جایگاه واقعیِ معلم ، به احترامش باید متواضعانه از جا بلند شد( قُمْ عَن مَجلِسِكَ لأبيكَ و مُعَلِّمِكَ و إن كُنتَ أميرا / امام علی "ع " ) و بر جاه ، جلال و شکوهِ دستِ پینه بسته اش بوسه ی سپاس زد....
روز ولادتِ شاه مردان و پادشاهِ مردانگی و یکرنگی به پیوستِ همه ی ایامِ سختِ زندگیِ پدرانِ پشت کمانی درکسب روزی حلال بر «پدران» و همه ی قدرشناسانِ و ارج گذاران مقام پدر مبارک باد.
از خالق هستی برای مقام مردانِ «مرد پدری» که آسمانی شده اند "اعلی علیین " طلب می نماییم
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ( ابراهیم / 41)
🅱️ @baloutestan
.
جنازها را آب برد، استاندار را خواب !
بعد از فاجعه انسانی گر گر که منجر به فوت چندتن ازهمتباران در زر و ماهرو شد خبر انتقال بی سرو صدای دستگاه برف خور شهرستان الیگودرز به استان چهارمحال و بختیاری حاشیه ساز شد
بر اساس اخبار منتشر شده با دستور وزیر کشور و هماهنگی مدیر کل راهداری استان لرستان دستگاه برف خور این شهرستان بدون اطلاع مدیران مربوطه شهری به استان چهار محال و بختیاری منتقل گردیده که موجی از اعتراضات و سوالها را در بین افکار عمومی و رسانه های این شهرستان پدید آورده مردم شهرستان الیگودرز خواهان پاسخگویی استاندار و مدیران ارشد شهری هستند که چرا الیگودرز مثل مرغ در عزا و عروسی قربانی می شود ؟ آیا در برابر حوادث و اتفاقات که در کشور رخ می دهد دیواری کوتاه تر از دیوار الیگودرز وجود ندارد ؟ لازم به یاد آوری است که چندی پیش هم به دلیل بحران آب تهران قرار بود پمپ های انتقال آب ایستگاه انوج بی سروصدا به تهران منتقل شود که با هوشیاری مردم ، رسانه ها و مسولان این تصمیم نیز منتفی گردید
🅱@baloutestan
اخلاق در قرآن (عدل)
✍سید موسی موسوی
عدل در لغت و اصطلاح، معانی مختلفی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: نهادن هر چیزی به جای خود ، حد متوسط میان افراط و تفریط در قوای درونی ، به تساوی تقسیم کردن عدل ضد ظلم و جور و هم معنی قسط است، ریشه و مشتقات عدل نزدیک به سیبار در قرآن ذکر شده و این تکرار اشاره دارد به اینکه قرآن دربارۀ عدل توجه فراوانی دارد.
العَدَالَة و المُعَادَلَة: لفظى است كه در حكم و معنى مساوات است و به اعتبار نزديک بودن معنى عدل به مساوات، در آن مورد هم بهكار مىرود. عَدْل و عِدْل در معنى بهم نزديكند ولى عَدْل در چيزهايى است كه با بصيرت و آگاهى درک مىشود و بهكار مىرود. مثل احكام و بر اين اساس آيه: أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً (مائده/۹۵) است.
ولى واژههاى عِدْل و عَدِيل در چيزهايى است كه با حواس درک مىشوند مثل: أوزان، أعداد و پيمانهها.
پس عَدْل تقسيط بر اساس راستى و كمال است؛ از اين روى روايت شده است كه: بالعَدْل قامت السّماوات و الأرض. يعنى با موازنه و برابرى اجزاء عالم، آسمانها و زمين ايستادهاند آگاهى و خبرى است بر اينكه هر گاه ركنى از اركان عالم افزون بر ديگرى يا كم از ديگرى مىبود جهان بنابر مقتضاى حكمت انتظام نمىداشت
⭕️ عدل دو گونه است:
۱- عدل مطلق: عدلى كه عقل و خرد بر خوبى آن حكم مىكند و در هيچ زمانى منسوخ نشده است و هيچ زمان و بههيچوجه چنان عدلى به اعتداء و زيادهروى و ستم وصف نشده است، مثل احسان و نيكىكردن به كسى كه به تو نيكى كرده است و خوددارى از اذيّت به كسى كه از اذيّت و آزار نسبت به تو خوددارى كرده است.
۲- عدلى كه وجودش در شريعت به عدالت شناخته مىشود و ممكن است در بعضى اوقات منسوخ شود مثل قصاص و ديه جنايات و اصل مال مرتد، و لذا فرمود: فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ (بقره/۱۹۴) و فرمود: جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها (شورى/۴۰) كه قصاص و جزاء متقابل در دو آيه فوق نخست اعتداء و سپس سيّئة ناميده شده و اين موضوع همان معنى آيه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ (نحل/۹۰) است. پس عدل، مساوات و پاداش و مكافات است؛ يعنى (برابر عمل نمودن و برابر پاداش و تلافى كردن) اگر خير و نيک بود پس عدالتش همان تلافى به خير و نيكى است و اگر شرّ و بدى بود عدلش همان شرّ و بدى است و احسان اين است كه در برابر خير و نيكى، پاداشى بيشتر از آن داده شود و شرّ و بدى را كمتر از آن تلافى كنند.
🔸 از نظر اسلام عدالت، آرمان مقدس و با ارزشى است كه مسلمانان، هم به صورت فردى و هم به صورت جمعى و در تمام ارتباطها و پيوندهاى خود بايد آن را عملى سازند و حتى درباره دشمنان خود نيز عدالت را رعايت كنند و جامعهاى براساس عدل و قسط به وجود آورند. در واقع عدل و عدالت و قسط یک نمود عملی از اجرای احکام و فرامین ناب شریعت اسلام است؛ اگر در جایی این نمود به وضوح مشاهده شود یعنی احکام شریعت به درستی اجرا و اعمال میشود. اما اگر در جامعهای نمودی از عدالت و عدل و قسط نبود آن جامعه ولو به اسم اسلامی هم باشد، اسلامی نیست و متاسفانه بایستی عرض نمایم که ضد اسلامی است و نبودش بهتر از بودنش است.
دشمنان اسلام بسیار خوب متوجه این موضوع شدهاند و آزادی بیقیدوبند و منتهی به فساد خود را با آزادی با قید و بند و منتهی به پاکی و صداقت و عدل اسلامی مقایسه مینمایند و آب آزادی دینی و فطری اسلام را برای جوانان گلآلود مینمایند و حق و باطل را قاطی نموده و آن را نهایت عدالت و عدل و قسط میدانند و هیچ چیزی را به صورت کامل حق نمیداند و خوب و بد را به یک چشم نگاه مینمایند، بهطوریکه ازدواج با محارم و همجنسبازی و... را خواست انسان دانسته و از آن دفاع مینماید و منتقدان آنها را جریمه و زندانی مینمایند، این درحالی است که اسلام به واسطه وحی و علم و عدل مطلق الهی حق و باطل را از هم جدا نموده و عدالت و عدل و قسط را فقط در کنار تقوا و به شرط تقوا و عمل صالحه و احسان و ... با اوامر و نواهی الهی بشارت و تذکر داده و انسان را به سرمنزل اخلاق و ایمان میرساند.
◾️إنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (النحل/۹۰)
به حقیقت الله متعال به عدالت و احسان و بخشش به خويشاوندان فرمان میدهد، و از فحشا و منكر و ستمگرى نهى میكند. شما را اندرز میدهد تا متذكّر اين حقيقت شويد كه فرمانهای الهى، ضامن سعادت دنيا و آخرت شماست...
ادامه در پست بعد
👇
☝
ادامه پست قبلی
(بحث اخلاق و عدل در قرآن):
نتیجه:
✍سید موسی موسوی
عامل انحراف بشر از مسیر عدل ، امیال نفسانی و نیز حب و بغض های بیجا از جمله انگیزههای بشر در سرپیچی از اجرای عدل است (آیه ۱۳۵ سوره النساء) پیروی از هوا و هوس، روحیه عدالتخواهی را تضعیف میکند. دیده الهی را کور مینماید و روزنه خودبینی را میگشاید و سرانجام انسان را وا میدارد تا به ملاحظه پدر و مادر و خویشان و اقوام، پا روی حقیقت بگذارد و از اجرای عدل سرباز زند ، کینه با دشمنان نیز از دیگر عواملی است که فرد را وامیدارد تا عدالت را نادیده انگارد، از این رو قرآن کریم تأکید فرموده است تا مؤمنان از بازگو کردن سخن حق در هیچ شرایطی خودداری نکنند و رعایت عدالت را بر هر چیز دیگر مقدم دارند (آیه ۸ المائدة).
عدل یکی از بدیهیات فطری است و انسان در کمال تعادل و تناسب ظاهر و باطن آفریده شده است می فرماید الَّذي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ (الانفطار/۷) (همان كسى كه تو را آفريد و اندامت را درست و نيكو ساخت و متعادل و متناسب قرار داد) و لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في أَحْسَنِ تَقْويمٍ (لاتین/۴) (كه ما انسان را در نيكوترين نظم و اعتدال آفريديم) بهخاطر همین عدل و عدالت و قسط نزد وجدان عمومی بشریت ارزش گرانقدر دارد زیرا در سایه عدل هر کسی به حق خویش میرسد، تعدی و تجاوز از جامعه رخت برمیبندد و امنیت و آرامش بر همه جا حاکم میشود به همین جهت مردم، بیعدالتی را نکوهش میکنند و عدالت را میستایند ، همچنان که عسل به کام هر کسی شیرین و بوی خوش مشک خوشایند همگان است، رایحه عدل نیز نزد همگان پسندیده و خوشایند است ، این سخن اشاره به این است که مردم تشنه عدالتند و انجام یک کار عادلانه، هر چند قلیل، موجب گشایش کارهای بسیار میشود
و سبب پویایی عدل در سراسر هستی چه در نظام تکوین و چه در نظام تشریع، الله متعال است و عدالت وصفی است برای توزیع مواهب و بدلیل آن که رحمت و علم الهی بینهایت است عدالت به معنای تام و کامل آن محقق میشود ، لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ (الحدید/۲۵) (همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و ترازوى (تشخيص حق از باطل) نازل كرديم تا مردم به عدالت برخيزند)
آنچه ویژگی منحصر به فرد دیدگاه برگرفته از وحی میباشد آن است که عدالت در میان انسانها هماهنگ با واقعیت های آفرینش بوده و آفرینش نیز دارای یک نظام هدفمند است، لذا چنانچه قدرت علمی انسان نتواند برخی از اهداف حیات بشری را کشف نماید و در عین حال علم به آنها و عمل بدان اصول در رسیدن انسان به زندگی عادلانه و سعادتمند موثر باشد بی گمان الله متعال از طریق وحی، انسانها را هدایت خواهد کرد، در حالی که در دیدگاه های غیردینی این مشکلات پیچیدگی های غیرقابلحلی پیدا میکند و با هیچ ابزاری کنترل و توجیه و تاویل نمیشود و انسان را وارد ورطه گمراهی و پوچی مطلق مینماید و همین بستری برای ظالم و فاسد و فاسق شدن انسانها خواهد بود ، بردگان فکری مستشرقین غربی(ملحدین و اسلام ستیزان ایرانی) با نشخوار اکاذیب مراجع تقلیدشان(مستشرقین) جاهلانه جامعه و خودشان را از تعادل و عدالت ظاهری و باطنی خارج نموده و با شعار آزادی حیوانی و بیقیدوبند به استقبال مدینه فاضله خودشان میروند (مدینه فاضلهای که در آن همجنسبازی و ازدواج با محارم و روابط خارج از ازدواج و ربا و... یکی از آن انتخابهای آزادانه است)
در واقع عدالت حقيقى چنانچه در كتب اخلاق تشريح شده است، حد وسط بين فضایل اخلاقی است (بدون افراط و تفریط). عادل حقيقى كسى است كه در تمام امور حد وسط را انتخاب نماید و تشخيص وسط حقيقى بسيار مشكل است، لكن براى ما مسلمانان معيار و ميزان شناختن حد وسط همان احكام الهى است كه شارع مقدس اسلام براى ما معيّن كرده چنانچه مىبينيم براى هر عملى از اعمال حكمى مقرر فرموده كه اگر ما در تمام امور عمل خود را مطابق همان احكام قرار دهيم جزء اولین و بهترین اشخاص عادل روى زمين خواهيم شد.
إن شاء الله
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🅱️ @baloutestan
امیر المومنین علی (ع):
بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی
نیکی به پدر و مادر است.
میزان الحکمه ج ۱۰ ص ۷۰۹
🌺 سالروز ولادت با سعادت مولود کعبه حضرت علی بنابیطالب (ع) و روز مرد مبارک باد. 🌺
🅱@baloutestan
ترانه لری «دایه دایه وقت جنگه» در فهرست میراث ناملموس ثبت شد
عضو هیأت کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس، از ثبت پرونده ترانه لری« دایه دایه وقت جنگه» در فهرست میراث ناملموس خبر داد.
بهروز وجدانی پژوهشگر و مؤلف حوزههای مردم شناسی و موسیقی و عضو هیأت کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: جلسه کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس در اداره کل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث فرهنگی ناملموس و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد.
وی بیان کرد: در این جلسه علاوه بر چندین پرونده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس دو پرونده نیز که مربوط به حوزه موسیقی نواحی ایران هستند؛ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیدند.
وجدانی گفت: پرونده ترانه لری دایه دایهوقت جنگه از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان و پرونده مهارت ساخت ساز چوگور (چگور) از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در این جلسه بررسی و ثبت شد.
پیش از این ترانه دایه دایه با صدای استاد رضا سقایی در فهرست آثار فاخر موسیقی ایران قرار گرفته بود.
🅱@baloutestan
بلوطستان
با اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان کوهدشت : محور گردنهی پایآستان تا اطلاع ثانوی مسدود گردید محو
بازگشایی گردنه پای آستان کوهدشت
بخشدار کوهنانی گفت: گردنه پای آستان کوهدشت که به دنبال بارش های اخیر به علت ریزش کوه مسدود شده بود، امروز بازگشایی شد و تردد در آن جریان دارد.
🅱@baloutestan
#درنگ
استاد ریاضی گفت:
بچه ها به جای روزه گرفتن، دلی را به دست آورید؛ گرسنهای را سیر کنید!
یکی از دانش آموزان که از خانوادهای دینی تربیت شده بود، گفت:
استاد، اگر ما به جای معادله ریاضی در برگه امتحانی برای شما شعر بنویسیم، به ما نمرهی قبولی می دهید؟
استاد گفت: معلوم است که نه!
شاگرد گفت: معلوم است که خدای متعال هم به جای روزه، کمک به فقیر را از ما قبول نمیکند...
#آری
در اسلام هیچ عبادتی، نباید فدای عبادتِ دیگر بشود.
هر عبادتی، سر جای خود مهم است.
همچنانکه هیچ کُتی، کار پیرهن را انجامنمی دهد و بالعکس، هیچ صدقهای جای روزه را نمیگیرد...
برای عضویت در کانال...پاسخگو کلیک کنید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1888813320Caf2e25b615
🅱@baloutestan
#کوتاه_خبر
🔹 ۶۴۷ نفر در لرستان در ۱۰ ماه گذشته به نام مبارک و القاب امام علی علیه السلام نامگذاری شدند
🔹 رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۴۷۰۰ نفر از مرکز خدمات جامع سلامت روستایی سوری رومشکان منتفع میشوند
🅱@baloutestan
جوشش دوباره «کیو»
مدیرعامل شرکت آب منطقهای لرستان از جوشش چشمه فصلی «کیو» در خرم آباد خبر داد.
داریوش حسن نژاد با اعلام این خبر گفت: به دنبال بارندگیهای اخیر سرچشمه سراب «کیو» در شهر خرم آباد بعد از مدتها سکون، دوباره جوشید.
وی، افزود: در پی نزولات جوی برف و بارندگیهای بهمن ماه سال جاری، دبی بسیاری از چشمهها افزایش و حتی بعضی از چشمههای فصلی که خشک بودند جوشش یافتند.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای لرستان، گفت: این چشمه از نوع سرریزی است و مخزن آن سازند سروک و احتمالاً ایلام-سورگاه سفید کوه با دبی اولیه حدود ۸۰ لیتر در ثانیه بوده که بعد از مدتها خاموشی، جوشش کرده و در صورت تداوم بارشها دبی آن افزایش یافته و تا چند ماه آینده جاری شدن آن ادامه خواهد یافت.
پانوشت بلوطستان:
این چشمه جذاب در شهر زیبای خرمآباد قرار داشته که خروش دوباره آن باعث رونق گردشگری و زیبایی هرچه بیشتر شهر خواهد شد.
#کیو #خرمآباد #چشمه #گردشگری
🅱@baloutestan
مسمومیت ۲۵ نوجوان ورزشکار با گاز
در آزاد راه خرم-زال
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی لرستان:
امروز ۱۵ بهمنماه ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه تماسی مبنی بر مسمومیت ورزشکاران نوجوان اصفهانی در آزادراه خرمآباد - پل زال دریافت کردیم.
اتوبوس حامل ورزشکاران نوجوان اصفهانی در آزادراه خراب شد و آنها برای گرمایش از پیکنیک استفاده کردند.
در این حادثه ۲۵ نفر دچار علائم خفیف مسمومیت co شدند که پس از پایش و اکسیژنتراپی ترخیص میشدند.
🅱@baloutestan