بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره7
(به انتخاب حجت الاسلام مجتبی کفیل)
1. حضرت در ابتدای نامه بیش از 20 ویژگی از مشکلات زندگی را گوشزد می کنند، شاید حاکی از این باشد که قبل از معرفی دین باید به مشکلات دنیوی مردم توجه کرد. (قدم اول در تربیت حیات شناسی است)
مِنَ الْوَالِدِ الْفَانِ الْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ الْمُدْبِرِ الْعُمُرِ الْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا السَّاكِنِ مَسَاكِنَ الْمَوْتَى وَ الظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً
إِلَى الْمَوْلُودِ الْمُؤَمِّلِ مَا لَا يُدْرِكُ السَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ الْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ الْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ الْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ الدُّنْيَا وَ تَاجِرِ الْغُرُورِ وَ غَرِيمِ الْمَنَايَا وَ أَسِيرِ الْمَوْتِ وَ حَلِيفِ الْهُمُومِ وَ قَرِينِ الْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ الْآفَاتِ وَ صَرِيعِ الشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ الْأَمْوَاتِ
از طرف پدرى كه 1. در آستانه مرگ است
2. به گذشت زمان اعتراف دارد
3. عمر خود را پشت سر گذاشته
4. تسليم حوادث روزگار است
5. نكوهش كننده دنيا
6. عازم به محل سكونت مردگان مىباشد
7. فردا از دنيا كوچ مىكند. به فرزندى
8. آرزومند چيزى كه به دست نمىآيد
9. به راهى مىرود كه به نيستى ختم مىگردد.
فرزندى كه 10. هدف بيماريها
11. در گرو گذشت زمان است.
12. تير بلا به سوى او پرّان
13. خود بنده گوش به فرمان دنيا است
14. تاجر غرور و 15. مديون مرگهاست.
16. اسير مرگ
17. هم قسم اندوهها
18. همنشين غمها
19. نشانه آسيبها
20. زمينخورده شهوات
21. جانشين مردگان است.
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره8
(انتخاب دوم حجت الاسلام مجتبی کفیل)
دو نوع نگرش نسبت به دنیا⬇️
⬅️الف. نگرش وسیله ای به دنیا:
إِنَّمَا مَثَلُ مَنْ خَبَرَ الدُّنْيَا كَمَثَلِ قَوْمٍ سَفْرٍ نَبَا بِهِمْ مَنْزِلٌ جَدِيبٌ فَأَمُّوا مَنْزِلًا خَصِيباً وَ جَنَاباً مَرِيعاً فَاحْتَمَلُوا وَعْثَاءَ الطَّرِيقِ وَ فِرَاقَ الصَّدِيقِ وَ خُشُونَةَ السَّفَرِ وَ جُشُوبَةَ المَطْعَمِ لِيَأْتُوا سَعَةَ دَارِهِمْ وَ مَنْزِلَ قَرَارِهِمْ فَلَيْسَ يَجِدُونَ لِشَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَلَماً وَ لَا يَرَوْنَ نَفَقَةً فِيهِ مَغْرَماً وَ لَا شَيْءَ أَحَبُّ إِلَيْهِمْ مِمَّا قَرَّبَهُمْ مِنْ مَنْزِلِهِمْ وَ أَدْنَاهُمْ مِنْ مَحَلَّتِهِمْ
داستان کسانیکه دنيا را با آزمايش شناختهاند داستان مسافرينى است كه در جايى تنگ و ناراحت كننده منزل كردهاند كه از آب و آبادانى خبرى نيست و قصد دارند به جايى بروند سرشار از نعمت و محلى پرآب و گياه در نتيجه رنج سفر را تحمل كرده دورى يار و ناگوارى خورده و خوراك را بر خود هموار نموده تا به خانه وسيع و جاى آسايش خويش برسند. به همين جهت از آن ناراحتىها احساس درد و رنج نمىكنند و هزينهاى كه پذيرفتند تاوان به حساب نياورند و هيچ چيز برايشان شيرينتر از اين نيست كه به منزل جاودانى خويش نزديك شدهاند و به وصال نايل گشتهاند.
⬅️ب. نگرش هدفی به دنیا:
وَ مَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِهَا كَمَثَلِ قَوْمٍ كَانُوا بِمَنْزِلٍ خَصِيبٍ فَنَبَا بِهِمْ إِلَى مَنْزِلٍ جَدِيبٍ فَلَيْسَ شَيْءٌ أَكْرَهَ إِلَيْهِمْ وَ لَا أَفْظَعَ عِنْدَهُمْ مِنْ مُفَارَقَةِ مَا كَانُوا فِيهِ إِلَى مَا يَهْجُمُونَ عَلَيْهِ وَ يَصِيرُونَ إِلَيْهِ
و داستان آنكه فريب دنيا را مىخورد داستان مردمى است كه در خانه پرآب و گياه و لبريز از نعمت بودهاند و دلخواه آنها نبوده و بعد به منزلى آمدهاند كه تنگ و ناراحت كننده است و هيچ چيز برايشان سختتر از اين نيست از جايى كه هستند جدا شوند و رسيدن به مكانى كه بدان وارد شده اند.
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره9
(انتخاب حجت الاسلام فیاضبخش)
اسم یکی از کتابهایی که درباره تربیت فرزند نوشته شده این است: «منِ دیگر ما» نام این کتاب از عبارات آغازین نامه 31 اخذ شده که اشاره لطیفی به وظیفه والدین در قبال فرزند دارد.
«وَ وَجَدْتُکَ بَعْضى، بَلْ وَجَدْتُکَ کُلّى حَتّى کَاَنَّ شَیْئاً لَوْ اَصابَکَ اَصابَنى، وَ کَاَنَّ الْمَوْتَ لَوْ اَتاکَ اَتانى، فَعَنانى مِنْ اَمْرِکَ ما یَعْنینى مِنْ اَمْرِ نَفْسى»
ترجمه آیتی
تو را جزئى از خود، بلكه همه وجود خود يافتم، به گونه اى كه اگر به تو آسيبى رسد، چنان است كه به من رسيده و اگر مرگ به سراغ تو آيد، گويى به سراغ من آمده است. كار تو را چون كار خود دانستم
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره10
(انتخاب جناب آقای جواد لطفی)
نکته ای دربارۀ خطاب کلام امام در نامۀ 31 خواندم. نیکو دیدم نظر یکی از شارحان نهج البلاغه، استاد دکتر محمدعلی انصاری، را هم برایتان بفرستم. ایشان در کتاب «منشور تربیت» که کاندیدای کتاب سال در دو سال پیش هم شد، نکاتی را مرقوم فرمودهاند که پیدیاف همان قسمت را تقدیم میکنم.
@banahjolbalaghe
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره11
(انتخاب حجة الاسلام و المسلمین روح الله راسل)
«وَ أَنْ أَبْتَدِئَكَ بِتَعْلِيمِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَأْوِيلِهِ وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ وَ أَحْكَامِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ لَا أُجَاوِزُ ذَلِكَ بِكَ إِلَى غَيْرِه».
ترجمه انصاریان
امام علی ع خطاب به فرزندشان: «رأيم بر اين شد كه ابتدا كتاب خدا و تأويلش را به تو بياموزم، و قوانين و احكام اسلام و حلال و حرامش را به تو تعليم دهم، و به غير آن توجّه ننمايم»
📝پیام
در آموزش ها به کودکان، اولین آموزش باید «قرآن و احکام» باشد. یکی از ویژگی های منفی آموزش های امروز ما در ایران همین است که از ابتدا «علوم و ریاضی و ...» هم عرض آموزش «قرآن» ارائه می شود(از احکام هم که خبری نیست).
حال آنکه در مکتب خانه های 70 سال پیش اولین آموزش به بچه ها، آموزش قرآن بود و همین حالا چه بسیارند پیرمردان و پیرزنانی که نمی توانند متن فارسی را بخوانند اما قرآن را صحیح و روان تلاوت می کنند، حال آنکه امروزه طبق آمار وزارت علوم، 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ما توان روخوانی قرآن را ندارند!
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره12
(به انتخاب حجة الاسلام و المسلمین امید ملکی)
فَإِنَّمَا أَهْلُهَا كِلَابٌ عَاوِيَةٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِيَةٌ يَهِرُّ بَعْضُهَا عَلَى بَعْضٍ وَ يَأْكُلُ عَزِيزُهَا ذَلِيلَهَا وَ يَقْهَرُ كَبِيرُهَا صَغِيرَهَا
نَعَمٌ مُعَقَّلَةٌ وَ أُخْرَى مُهْمَلَةٌ قَدْ أَضَلَّتْ عُقُولَهَا وَ رَكِبَتْ مَجْهُولَهَا سُرُوحُ عَاهَةٍ بِوَادٍ وَعْثٍ لَيْسَ لَهَا رَاعٍ يُقِيمُهَا وَ لَا مُسِيمٌ يُسِيمُهَا
ترجمه دشتی
دنيا پرستان چونان سگهاى درنده، عو عو كنان، براى دريدن صيد در شتابند، برخى به برخى ديگر هجوم آورند، و نيرومندشان، ناتوان را مىخورد، و بزرگترها كوچكترها را. و يا چونان شترانى هستند كه برخى از آنها پاى بسته، و برخى ديگر در بيابان رها شده، كه راه گم كرده و در جادّههاى نامعلومى در حركتند، و در وادى پر از آفتها، و در شنزارى كه حركت با كندى صورت مىگيرد گرفتارند، نه چوپانى دارند كه به كارشان برسد، و نه چرانندهاى كه به چراگاهشان ببرد.
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره13
(انتخاب حجة الاسلام و المسلمین مجتبی صادقی)
وَ إِذَا وَجَدْتَ مِنْ أَهْلِ الْفَاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَيُوَافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمْهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ وَ أَكْثِرْ مِنْ تَزْوِيدِهِ وَ أَنْتَ قَادِرٌ عَلَيْهِ فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ فَلَا تَجِدُهُ وَ اغْتَنِمْ مَنِ اسْتَقْرَضَكَ فِي حَالِ غِنَاكَ لِيَجْعَلَ قَضَاءَهُ لَكَ فِي يَوْمِ عُسْرَتِك
ترجمه دشتی
اگر مستمندى را ديدى كه توشهات را تا قيامت مىبرد، و فردا كه به آن نياز دارى به تو باز مىگرداند، كمك او را غنيمت بشمار، و زاد و توشه را بر دوش او بگذار، و اگر قدرت مالى دارى بيشتر انفاق كن، و همراه او بفرست، زيرا ممكن است روزى در رستاخيز در جستجوى چنين فردى باشى و او را نيابى. به هنگام بىنيازى، اگر كسى از تو وام خواهد، غنيمت بشمار، تا در روز سختى و تنگدستى به تو باز گرداند،
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره14
(انتخاب جناب آقای روح الله محبوبی)
يا بني اجعل نفسک ميزانا فيما بينک و بين غيرک
فاحبب لغيرک ما تحب لنفسک
و اکره له ما تکره لها
و لا تظلم کما لا تحب ان تظلم
و احسن کما تحب ان يحسن اليک
و استقبح من نفسک ما تستقبحه من غيرک
و ارض من الناس بما ترضاه لهم من نفسک
و لا تقل ما لا تعلم و ان قل ما تعلم
و لا تقل ما لا تحب ان يقال لک
ترجمه دشتی
اى پسرم نفس خود را ميزان ميان خود و ديگران قرار ده
پس آنچه را كه براى خود دوست دارى براى ديگران نيز دوست بدار
و آنچه را كه براى خود نمی پسندى، براى ديگران مپسند
ستم روا مدار، آنگونه كه دوست ندارى به تو ستم شود
نيكوكار باش، آنگونه كه دوست دارى به تو نيكى كنند
و آنچه را كه براى ديگران زشت می دارى براى خود نيز زشت بشمار
و چيزى را براى مردم رضايت بده كه براى خود می پسندى
آنچه نمی دانى نگو، گر چه آنچه را می دانى اندك است
آنچه را دوست ندارى به تو نسبت دهند، درباره ديگران مگو
@banahjolbalaghe
بسم الله
#اهمیت_نامه31_نهج
امیرالمومنین ع خود در جای جای این نامه بر اهمیت آن تاکید فرمودهاند؛
از جمله:👇
👈نوشتهاند که هرچند با تاریخ بشریت زندگی نکردهاند اما در کردار و اخبار و آثار پیشینیان چنان اندیشیدهاند که گویا یکی از آنان بودهاند بلکه اصلا گویا با آنان زیستهاند و حالا زندگی آنان را دقیق بررسی کرده و چکیده آن را برای فرزندشان انتخاب کرده و در این نامه عرضه کردهاند.
👈در جای دیگری تاکید کردهاند که در این نامه والد شفیقی هستند که همه تلاش خود را برای ادب کردن فرزند به کار گرفتهاند (وَ رَأَيْتُ حَيْثُ عَنَانِي مِنْ أَمْرِكَ مَا يَعْنِي الْوَالِدَ الشَّفِيقَ وَ أَجْمَعْتُ عَلَيْهِ مِنْ أَدَبِكَ)
👈در جای دیگر از مخاطب نامه خواستهاند که با دقت و تأمل، نامه را مورد فهم قرار دهد (تفهم وصیتی)
👈#سید_بن_طاووس در فرجام کتاب المحجه خطاب به فرزندش نوشته است: به خاطرم رسید این کتاب را به نامهای ختم کنم که پدرت امیرالمومنین ع (که صاحب علم الکتاب بود) به فرزند عزیزش نوشته همان رسالهای که برای شیعیانش بر جای نهاده... این رساله از نظر در برداشتن سعادت دین و دنیا جامعترین رساله است.
👈#مجلسی در بحار ابتدا نسخه سید ابن طاووس را نقل کرده سپس قبل از آنکه نسخه تحف العقول را نقل کند، نوشته است: «ابن شعبه این نامه را در تحف با کمی اختلاف نقل کرده میخواهم این نامه را از نسخه او هم نقل کنم زیرا این نامه مُشک است که من هر گاه خواندن آن را تکرار کردهام بوی خوشی از آن وزیده است!»
👈عسگری در زواجر گفته است: اگر قرار بود سخنی را با طلا بنویسند، آن سخن همین نامه بود.
#مناسبتی، شماره10
@banahjolbalaghe
بسم الله
با عرض خیر مقدم به محضر مبارک اعضای جدید کانال
به عرضشان میرسانم که در هفته جاری انتشار پست فوق 👆👆( #اهمیت_نامه31_نهج ) موجب شد که به پیشنهاد یکی از عزیزان، از اعضای محترم بخواهیم هر کدام برشی از نامه 31 را انتخاب و به (@Ashaiery) بفرستند تا در کانال به اشتراک نهاده شود.
استقبال دوستان موجب شد این هفته برنامه ثابت کانال کمی تغییر یابد.
انشاالله از اواخر هفته بر اساس برنامه ثابت کانال، پیش خواهیم رفت.
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره15
(انتخاب جناب آقای محی الدین قویدل)
فَإِنَّمَا أَهْلُهَا كِلاَبٌ عَاوِيَهٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِيَهٌ يَهِرُّ بَعْضُهَا عَلَي بَعْضٍ وَ يَأْكُلُ عَزِيزُهَا ذَلِيلَهَا وَ يَقْهَرُ كَبِيرُهَا صَغِيرَهَا
ترجمه
همانا دنيا پرستان سگانند عوعو كنان، و درندگانند در پي صيد دوان. برخي را برخي بد آيد، و نيرومندشان ناتوان را طعمه خويش نمايد، و بزرگشان بر خرد دست چيرگي گشايد.
@banahjolbalaghe