بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 55
🔵وقتی که این نظام نباشد .....!
پس از #جنگ_نهروان امیرالمومنین علیه السلام هرچه از کوفیان خواستند که برای جنگ با شام آماده شوند، کوفیان آماده نشدند. #معاویه هم در این فاصله دست به #غارت شهرهای اطراف کوفه میزد! بعد از یکی از غارتهای معاویه که توسط #ضحاک_بن_قیس انجام گرفت، حضرت در یک سخنرانی (#خطبه_29) مطالبی را به کوفیان گفتند که نشانه شدت تنهایی جانسوز ایشان است!
در اثنای این خطابه به مردم #کوفه گفتهاند:
👈«بعد از سرزمینتان از کدام سرزمین دفاع خواهید کرد؟ و [بعد از من] با کدام رهبر به جنگ [دشمنان] خواهید رفت؟»👉
در پایان هم فرمودهاند:
👈 «به خدا سوگند به جایی رسیدهام که دیگر سخنتان را باور نمیکنم! و به یاری شما امیدی ندارم! و به وسیله شما نمیتوانم دشمن را بترسانم! شما را چه شده است؟ دردتان چیست؟ درمانتان چیست؟ و ...»👉
↩️هرچند اکثریت مردم ما ولی شناس و قدردان نعمت رهبری هستند ولی گاهی از خودم میپرسم آیا امروز در همین کشور ما در بین دوستانمان، همسایگانمان یا خودمان کسی هست که رهبرش با او چنین حرفهایی داشته باشد؟!⁉️
#رهبر #اطاعت_از_رهبر
https://telegram.me/banahjolbalaghe
آنقدر که از شمشیر علی (علیه السلام) سخن گفته ایم از منطق بهت آور و سخن شگفت آورش نگفته ایم.
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج شماره30
استاد حسن عرفان در شرح کتاب مختصر المعانی کتابی به نام کرانهها نوشتهاند. این کتاب را به امیرالمؤمنین علی علیه السلام تقدیم کردهاند آن هم با این عبارات بسیار زیبا و دلنیشین:
👈تقديم به خاك آستانت اى امير مؤمنان كه تيغِ بليغِ فصاحتت تا ستيغِ اعجاز و ايجازِ بيان برآمده است.
اى گلواژهی زيباى غزلِ هستى، واژه ها در نمودنِ حقيقتِ تو به عجز نشسته اند و ستايشگران دل به مجاز بسته اند.
اى امير، صلابتِ كوه، طراوتِ گل، لطافتِ سپيده و خروشِ دريا كنايتى از شكيب، عطوفت، عصمت، و سخاوت توست.
تشبيهِ تو به اقيانوس، قياسِ ماه و فانوس است.
هيچ كلمه اى را نمىتوان براى شكوه تو استعاره آورد. تو قاموس شكوهى.
حوزه علميه قم
حسن عرفان👉
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 56
🔵آثار در دسترس نبودن حاکمان
فَإِنَّ احْتِجَابَ الْوُلَاةِ عَنِ الرَّعِيَّةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضِّيقِ وَ قِلَّةُ عِلْمٍ بِالْأُمُورِ وَ الِاحْتِجَابُ مِنْهُمْ يَقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَهُ فَيَصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْكَبِيرُ وَ يَعْظُمُ الصَّغِيرُ وَ يَقْبُحُ الْحَسَنُ وَ يَحْسُنُ الْقَبِيحُ وَ يُشَابُ الْحَقُّ بِالْبَاطِل.
در دسترس نبودن حاکمان یکی از اسباب نامهربانی [با مردم] و بیخبر ماندن از امور [آنان] است. در دسترس نبودن حاکم باعث میشود به آنچه که از او مخفی مانده علم پیدا نکند و در نتیجه امور بزرگ به نظرش کوچک بیاید و زیباییها به نظرش زشت بیاید و حق به ناحق آلوده شود.
✍️یکی از عناصر تعیین کننده در کُنِشهای حکومتی این است که حاکم بداند کدام کنش را نسبت به کنشهای دیگر در اولویت قرار بدهد. ازسوی دیگر حاکم برای تعیین اولویتهای حکومتی باید از متن جامعه دقیقترین اخبار را داشته باشد. #اولویت_سنجی یک حاکم وقتی با نیازهای مردم سازگاری خواهد داشت که از نیازهای آنان باخبر باشد و هر اندازه که حاکم از متن نیازهای آنان بیخبر باشد، به همان اندازه در اولویتسنجی خودش خطا خواهد کرد.
امیرالمؤمنین علیه السلام به همین نکته اشاره کردهاند و فرمودهاند اگر حاکم از امور جامعه بیاطلاع باشد، امور بزرگ را کوچک خواهد پنداشت و امور بزرگ را کوچک خواهد پنداشت و امور بااولویت را بی اولویت خواهد پنداشت!
#در_دسترس_بودن_حاکم #اولویت_حکومتی
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج شماره31
🔵روش فهم نهج البلاغه از دیدگاه مرحوم عین صاد
[محقق] در ... نهج البلاغه هم بايد به يك ديد كلى برسد. نه تنها جملهها و خطبهها را كه تمام نهج البلاغه را هضم كند. در اين مرحله براى شناخت نهج البلاغه، به شناخت بينش، شناخت خواسته، شناخت كار و زمان على نيازمند است. با اين شناختها ديگر ميان خطبههاى جهاد، زهد، تقوى، مرگ، آسمان، طاووس و ... هيچ بيگانگى و جدايى احساس نمىشود كه اين مجموعه با هم مرتبط است.
🔹على در زمانى زندگى مىكند كه إتراف و اسراف و تجمل پس از فتوحات بىحساب و غنائم گسترده، جامعه را به بنبست كشانده. على در اين جامعهى ولنگار و شتابنده بايد كنترل و پاسدارى بگذارد و جرثومههايى را كه بر سر كار هستند كنار بريزد. براى اين كنترل به تقوا و براى اين كنار زدن به جهاد نيازمند است. تقوا و اطاعت بدون ايمان و عشق امكان ندارد. و ايمان به شناختهايى از زيبايى، جمال، محبت، رحمت، بخشش، رحمانيت، همراهى و دوستى و رفاقت نياز دارد. جهاد هم بدون آزادى و زهد امكان نخواهد داشت، آن هم جهادى كه نه غنائم دارد و نه با بيگانه است. جهاد رسول گر چه با خويشان و بيگانگان بود با غنائم همراه بود. و جهاد خلفا نيز با بيگانگان بود و همراه غنائم. اما جهاد على نه با بيگانه است و نه همراه غنائم كه با برادر است و دست خالى ... اين جهاد به آزادى و زهدى نياز دارد كه از شناختهاى عظمت انسان و عظمت راه او و عشق بزرگتر او، شناخت مرگ و شناخت دنيا و رنجهايش مايه مىگيرد.
👈با اين ديد كلى تمام نهج البلاغه به هم گره مىخورد و هر جملهى على در اين مجموعه نقش مىآفريند. و با اين بينش هنگامى كه خطبهها و نمونههايى بررسى شد، تسلط و برداشتهاى عميق انسان را بارور مىنمايد.
👈اين را بگويم كه بايد نهج البلاغه در خون تو جريان بگيرد و بايد با زبان تو آشنا شود.👉
برگرفته از کتاب « استاد و درس» #عین_صاد
#روش_فهم_نهج_البلاغه
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 57
#منطق_بهت_آور_امیرالمومنین علیه السلام
امیرالمؤمنین علیه السلام پس از #جنگ_جمل به کوفه آمدند و ابتدا به مسجد آمدند و خطبهای ایراد کردند. در خاتمهی آن خطبه، از حزب #قاعدین کوفه که در جنگ جمل حضرت را همراهی نکرده بودند، نیز انتقاد کردند و به مردم فرمودند از این جماعت دوری کنید و آنقدر سخنانی را که ناپسند میدارند، به گوششان برسانید که از موضع خود بازگردند و به ما بپیوندند.
مالک بن حبیب که شهربان حضرت در #کوفه بود، برخاست و به ایشان عرض کرد آقا این دوری کردن و سخن غلیظ به آنها گفتن، کافی نیست اجازه بدهید تا با آنان بجنگیم! حضرت برای او توضیح دادند که نباید #تندروی کند چون خداوند چنین حکمی نداده است!
پس از مالک، ابوبُرده ازدی که خود از حزب قاعدین کوفه بود و در جنگ جمل هم شرکت نکرده بود، برخاست و به امام اعتراض کرد و از ایشان پرسید که به نظر تو سران جمل برای چه کشته شدند؟ حضرت در پاسخ به ابوبُرده فهرستی از جنایات جَمَلیان را ارائه کردند و این را هم توضیح دادند که چقدر تلاش کردهاند که کار به جنگ نکشد اما آنان کوتاه نیامدهاند!
ابوبُرده که از سخن بجا و منطق بهت آور امیرالمؤمنین علیه السلام قانع شده بود گفت: پیش از این به حقانیت شما در جنگ جمل شک داشتم ولی حالا دیگر دانستم که حق با شما بوده است.
🔹 ابوبرده در جنگ بعدی (جنگ #صفین) به سپاه امام علیه السلام پیوست و حضرت را در جنگ همراهی کرد. (امالی مفید ص 128 و 129)
#آزادی_مخالفان #اقناع_مردم #حکومت_و_تربیت_مردم
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 58
🔵عدالت علی علیه السلام
روزی دو زن نزد علی علیه السلام آمدند. یکی عرب بود و دیگری از موالی (#ایرانی). هر دو تقاضای کمک داشتند. حضرت به هر دو مقداری پول نقد و مقداری غذا به اندازه مساوی پرداخت کردند.
🔸یکی از آنها به امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: ولی من از زنان #عرب هستم و این #عجم است!
🔹حضرت فرمودند: به خدا سوگند من در برخورداری از #بیت_المال بین فرزندان اسماعیل و فرزندان اسحاق تفاوتی پیدا نکردهام!
(#ابن_ابی_الحدید ج 2 ص 200).
#عدالت
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵کرامتی از امام رضا علیه السلام
#دعبل_خزاعی کنیزی داشت که در نزد وی حرمت خاصی داشت. چشم این کنیز دچار بیماری شده بود اطبا آمدند گفتند چشم راستش دیگر قابل درمان نیست اما چشم چپش را تلاش میکنیم که درمان کنیم. دعبل بسیار ناراحت شد و گریست.
🔸وقتی از همه جا نومید شد، به یاد قطعههایی از لباس #امام_رضا علیه السلام افتاد که هنوز با خود داشت. قطعههایی از همان لباسی که در خراسان وقتی #قصیده_تائیه معروفش را خوانده بود از دست مبارک امام رضا علیه السلام صله گرفته بود و در قم، قمیها پارهاش کرده بودند و هر کس قطعهای از آن را برای تبرک برده بود.
◀️ شب همان قطعه را آورد و به چشم کنیزش کشید. فردا صبح هر دو چشم کنیز شفا یافت چندانکه بهتر از قبل میدید. (#الغدیر ج ۲ ص ۴۲۲)
#مناسبتی، شماره 30
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 59
🔵درشتی حاکمان با شهروندان ممنوع
بزرگان #بحرین به امیرالمؤمنین علیه السلام اطلاع داده بودند که #والی_بحرین با شهروندان آتش پرست بحرینی برخورد سختگیرانه و تحقیرآمیزی دارد. حضرت به کارگزار خود نامهای نوشتند و از او خواستند که از این شیوه خود دست بردارد.
در بخشی از متن نامه آمده است:
✍️فإِنَّ دَهَاقِينَ أَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ احْتِقَاراً وَ جَفْوَةً وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلًا لِأَنْ يُدْنَوْا لِشِرْكِهِمْ وَ لَا أَنْ يُقْصَوْا وَ يُجْفَوْا لِعَهْدِهِم... #نامه_19
گویا والی گمان کرده است حالا که با #آتش_پرستان (به خاطر شرک و کفرشان) نمیتوان عجین شد، پس باید با آنان نامهربانی و آنان را تحقیر کرد! حضرت ـ اما ـ از والی خود خواستهاند که بین «سختگیری و تحقیرآنان» یا «نزدیک شدن و عجین شدن با آنان» یک مسیر میانهای را انتخاب کند.
🔸بر اساس فرمان امام کارگزار نه باید خودش را با شهروندان آتشپرست عجین بکند (فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلًا لِأَنْ يُدْنَوْا) و نه آنکه از آنان دوری گزیند و با آنان سختگیری و تندی و قساوت به خرج بدهد و آنان را تحقیر کند.
👈دلیل اینکه نباید با آنان یکی شود این است که به هر حال آنان کافر هستند (لشرکهم) و دلیل اینکه نباید با آنان سختگیری کند این است که آنان هرچند نامسلمان هستند اما به هر حال به حکومت اسلامی مالیات میدهند تا در پناه آن باشند بنابراین نمیتوان آنان را تحقیر، یا از آنان دوری یا به آنان ستم کرد.
👈پیش از این در پست #با_معارف_نهج، شماره 42 نیز درباره #درشتی_حکمرانان بحث شد.
#رابطه_حاکم_اسلامی_با_شهروندان_غیرمسلمان
#عدالت
@banahjolbalaghe
نرم افزار اندرویدی نهج البلاغه با امکان جستجو، تهیه فهرست منتخب، ترجمه، شرح آیت الله مکارم شیرازی. در این نرم افزار برای هر یک از خطبه ها و نامه ها شناسنامه ی کوتاهی بیان شده که از امتیازات آن است.
نرم افزار فوق از طریق لینک زیر 👇قابل دسترسی و دانلود کردن است👇
http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=394533&catid=6413