موسسه «رهپویان حق» برگزار میکند:
سلسله جلسات
#عرفان_عملی در نهجالبلاغه
🔸باحضور آقای دکتر قنبری (استاد دانشگاه و دکترای ادیان و عرفان)
🖇آغاز دوره: جمعه ۱ آذرماه
🕰 ۸:۳۰ الی ۱۰
#قائمشهر
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
موسسه «رهپویان حق» برگزار میکند:
سلسله جلسات مراتب سیر و سلوک
🔸باحضور آقای دکتر قنبری (استاد دانشگاه و دکترای ادیان و عرفان)
🖇آغاز دوره: جمعه ۱ آذرماه
🕰 ۱۰:۰۰ الی ۱۱:۳۰
#قائمشهر
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
🔸گفتوگو با دکتر قنبری (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر نهجالبلاغه)، مؤلف کتاب معناشناسی بهمثابه روش🔸
📌مولف کتاب #معناشناسی_بهمثابه_روش عنوان کرد:
✍🏻 شعار ما در #معناشناسی این است که میخواهیم متن خودش به سخن درآید، معناشناسی میخواهد خود متن به صدا دربیاید و این کتاب یک #درسنامه آموزشی در حوزه معناشناسی بهمثابهی روش #فهم_متن است.
اینکه چرا وارد این مقوله شدهام، دلیلش این است که ما با متنهای مختلفی سروکار داریم، در این میان #متون_دینی از اهمیت بیشتری برخوردارند، چرا که تقدس بالایی دارند.
سوال این کتاب این است که چگونه به مراد متن پی ببریم؟
حال به روش موضوعی، تفسیری و... روشهای مختلفی ارائه شده، یکی از این روشها، معناشناسی بهمثابه روش است.
این روش مبتنی بر #مکتب_بُن است که اعتقاد دارد پشت واژهها فرهنگی خوابیده، ما باید به آن فرهنگ دسترسی پیدا کنیم تا به مراد ماتن پی ببریم، نه آنکه به ذهن خود مراجعه کنیم، چرا که ممکن است قرنها با آن مکتب فاصله داشته باشد.
دکتر قنبری گفت: در کتاب معناشناسی بهمثابه روش از ۲ روش
#معناشناسیتاریخی و #معناشناسی_توصیفی
بهره گرفته شد. در معناشناسی تاریخی مراد زمینههایی است که متن در آنها متولد شده. یک متن ۳ زمینه #پیشامتنی، #خود_متن و #پسامتنی دارد. بهطور مثال قرآن کریم در عصر جاهلیت زمینه پیشامتنی، در زمان نزول، زمینه خود متن و در عصر حاضر، زمینه پسامتنی دارد. در واقع در معناشناسی تاریخی مقصود رجوع به تاریخ در کاربست واژه مورد نظر است.
اینکه باید به تاریخ مراجعه کرد به این دلیل است که متن موردنظر ما در واژه یا واژههای مورد پژوهش چه #تحول و #تطوری بهوجود آورده، اگر معناشناسی تاریخی صورت نگیرد، نخواهیم فهمید متن مورد نظر، واژه را چگونه بهکار برده است.
واژه شجاع در عرب جاهلی بهمعنای کسی است که هماوردی زیادی دارد، از قبیله به هر نحوی بتواند دفاع میکند و در مسابقه آدمکشی گوی سبقت را از دیگران میرباید، حال این فرد از منظر امیرالمومنین(ع) تعبیر دیگری دارد؛ «اَشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ: شجاعترین انسانها کسی است که بر هوای نفس خود پیروز گردد»، با این تعریف، شجاعت از معنای تقابل بیرونی به امر درونی تطور پیدا کرده است. این امر در همه متنها ممکن است صورت گیرد و منحصر به متون دینی نیست، اما متون دینی حساسیت و اهمیت بیشتری دارند.
🖇 کانال بانگ معنا👇🏻
📍تلگرام
🌎 telegram.me/Dr_qanbari
📍سروش
🌍 sapp.ir/bang_e_mana
📍ایتا
🌏 eitaa.com/bang_e_mana
🌺 سلسله جلسات تفسیر اخلاقی نهجالبلاغه
#شرح_خطبه۶۲
🗓 #دوشنبهها
بعد از نماز مغرب و عشا
🔸#تهران- شهرک غرب- مسجد حضرت ابوالفضل(ع)
🌐telegram.me/Dr_qanbari
🌐sapp.ir/bang_e_mana
🌐eitaa.com/bang_e_mana
.
🔊🔊 فراخوان برگزاری دوره #غیرحضوری تربیتمعلم نهجالبلاغه
به اطلاع علاقهمندان به آموزش نهجالبلاغه میرساند براساس درخواست دوستانی که تمایل به گذراندن این دوره به صورت غیرحضوری و مجازی دارند میرساند جهت ثبتنام و شرکت در گروه مجازی این دوره از طریق ذیل اقدام نمایید
📞 09389515993
🆔 @bang_e_mana97
👈🏻 تبصره: شرکت در این دوره برای افرادی که ترم اول را بهصورت حضوری گذراندند و سپس به دلیل عدم تطابق با برنامه زمانی کلاس نتوانستند حضور یابند میتوانند در این دوره شرکت نمایند.
📌قابل ذکر است پس از پایان دوره گواهی رسمی اعطا خواهد شد.
✍🏻 موضوعات این دوره سه ترم از آسان به سخت شامل:
🔹حکمتشناخت
🔸نامهشناخت
🔹خطبهشناخت
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
هدایت شده از بانگ معنا/استادقنبری
🔊 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند:
«کارگاه کاربرد معناشناسی در فهم متون بهویژه نهجالبلاغه»
📌 ۱۱ و ۱۸ آذرماه
کانال ما👇
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
4_5839399392037046144.MP3
27.94M
📚 تفسیر عرفانی نهجالبلاغه
🔷 #حکمت۳۲۰
موضوع: نحوه مسأله پرسیدن
🕐 ۲۹':۰۵"
💾 ۲۶/۶ MB
✅ نهجالبلاغهای شویم...
🔻 #روزهای_زوج
🔺شرح کلام امیر(ع)
👉🏻 @bang_e_mana
👆🏻شرح حکمت ۳۲۰:
بسم الله الرحمن الرحیم
قال علیهالسلام:
📖 «لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ [مَسْأَلَةٍ]:
سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ [الْمُتَعَنِّتَ] شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ الْمُتَعَنِّتِ»؛
✍🏻 «به کسیکه از او مسألهٔ مشکلی پرسید، فرمود:
برای فهمیدن بپرس نه برای گیج کردن و شرمنده نمودن. زیرا نادانی که قصد آموختن دارد مانند داناست، و دانایی که از جادهٔ انصاف به دور است چون نادانی است که قصد گیج کردن و شرمنده نمودن دیگران را دارد».
#تفسیرعرفانی_نهجالبلاغه
#حکمت۳۲۰
#موضوع: نحوه سوال کردن
ترجمه #حسین_استادولی
صفحه ۵۳۱
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تلگرام↙️
🌐 telegram.me/Dr_qanbari
سروش↙️
🌐 sapp.ir/bang_e_mana
ایتا↙️
🌐 eitaa.com/bang_e_mana
کانالهای رسمی استاد قنبری👆🏻
⭐️ نهجالبلاغه گوش دهیم...