🌸 عید مباهله مبارک باد
📎 #روز_مباهله
📎 #مباهله
📎 #امامت
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
✍🏻 یادداشت حجتالاسلام پناهیان دربارۀ روز مباهله
🌹 اگر غدیر عید ولایت است، مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آنهم صریحاً در قرآن کریم بیان شده.
🌿 امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفْس پیامبر(ص) اعلام شده است.
🌹 باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است.
🌿 در جهان اسلام احدی نیست که منکر مباهله و این فضیلت باعظمت علی(ع) بشود. آیۀ صریح قرآن است و داستان مباهله را همه بیان کردهاند.
🌹 عاشقان اهل بیت(ع) کجا هستند که بزرگترین جشن محبت را برگزار کنند، و سرور خود را در نزول آیۀ مباهله به اهل عالم نشان بدهند؟ قبول کنیم ما هنوز در مکتب محبت اهل بیت(ع) آنچنان که باید رشد نکردهایم.
🌿 شادی از نزول آیۀ مباهله، موجب صعود دلها در عزای محرم است. باشکوهترین تجمع اهل بیت(ع)در طول تاریخ اسلام در مباهله است.
🌹 باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم.
🌿 آی اهل محرم ببینید حسین(ع) در آغوش پیامبر(ص) است. چرا فریاد شادی و هلهله سر نمیدهید؟ تنها منتظرید اباعبدالله(ع) در گودی قتلگاه بیفتد تا فریاد عزا سر کنید؟ الان باید عالم را باخبر کنید تا علت گریهها و فریادهای عاشورای شما را بفهمند.
📎 #روز_مباهله
📎 #مباهله
📎 #امامت
📎 #عید_غدیر
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🔰 امام رضا (ع): "بزرگترین فضیلت امیرالمومنین در #آیه_مباهله است "
💠 روزى مأمون به حضرت رضا (ع) گفت: بزرگترين فضيلت امير المؤمنين عليه السّلام را برايم نقل كن كه شاهدى از قرآن داشته باشد.
🍃 حضرت رضا (ع) فرمود: فضيلتى كه در آيه مباهله است كه خداوند می فرمايد: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ تا آخر آيه.
💠 پيغمبر اكرم امام حسن و امام حسين كه دو فرزندش بودند آورد با فاطمه عليهما السّلام كه در آيه تعبير به زنان شده
🍃 امير المؤمنين عليه السّلام را نيز آورد كه او #نفس_پيامبر [#جان_پیامبر] است تصريح آيه، پس ثابت شد كه هيچ كس از پيامبر اكرم بالاتر و برتر نيست، در نتيجه كسى نيز از #نفس_پيامبر بالاتر نخواهد بود بنا بحكم خدا.
«قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا ع أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟
قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا ع فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ»(آل عمران/61) فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ ص الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ ع فَكَانَا ابْنَيْهِ وَ دَعَا فَاطِمَةَ ع فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَفْضَلَ فَوَجَبَ أَنْ لَا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
📚 الفصول المختاره، ص38
📎 #روز_مباهله
📎 #مباهله
📎 #امامت
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 #درباره_مباهله
⁉️ آیا آیه ی مباهله اثبات امامت حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) است؟
💠 شیخ مفید (رحمه الله علیه) در اثبات برترى امام على (علیه السلام) بر همگان به جز رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، چند استدلال ذکر مى کند و پیش از هر دلیل دیگرى به سراغ آیه مباهله (آل عمران: ۶۱) مى رود و مى گوید:
👈 این آیه مى فهماند که على (علیه السلام) به منزله جان رسول خداست و مى دانیم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در میان همه انسانها افضل است [پس على افضل از همه انسانها به جز رسول خداست.]
🔹 در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین (علیهما السلام) صدق مىکند و منظور از «نساءنا»، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقصود از «انفسنا»، على (علیه السلام) است و منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان مى باشد، نیست
🔰 و مراد از «انفسنا»، رسولخدا(صلی الله علیه و آله) نیست؛ چرا که درست نیست انسان به سوى خود، نفس خود را فراخواند بلکه مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشد و اگر هیچ دلیل دیگرى وجود نمى داشت که حاکى از برترى پیامبر بر على (علیه السلام) باشد.
📚 شیخ مفید، رساله تفضیل امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ص ۳۵
📎 #روز_مباهله
📎 #مباهله
📎 #امامت
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 #روز_مباهله
⁉️ چرا ائمه اطهار (علیه السلام)، فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) محسوب می شوند؟
👈 روزی هارون الرشید، امام کاظم (علیه السلام) را به کاخ خویش دعوت کرده و از آن امام می خواهد جواب سوالات خود را بدهد. یکی از سوالات هارون، این بوده است که:
❓چرا با وجود اینکه نسل از پدر منتقل میشود، شما خود را فرزندان رسول خدا (ص) مینامید؟ در صورتی که شما از فرزند علی بن ابی طالب (علیه السلام) هستید و نه رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
🍃 امام کاظم (علیه السلام)، با چند مثال و استدلال برمبنای قرآن کریم، این امر را ثابت میکنند که آنها فرزندان رسول خدا هستند.
🔹 از جمله یکی از این استدلال ها، استناد ایشان به آیه مباهله بوده است. و این نکته که کسی ادعا نکرده که جز علی بن ابی طالب (علیه السلام)، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام)، فرد دیگری همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بوده است.
🔰 پس طبق آیه مباهله، علی بن ابی طالب مصداق نفس پیامبر (ص)، حضرت زهرا (سلام الله علیها) مصداق زنان و امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام)، مصداق فرزندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) هستند.
✳️ در نتیجه امامان دیگر نیز که فرزندان امام حسین (علیه السلام)اند، از نسل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) محسوب شده و فرزندان رسول خدا هستند.
📚 بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 48، ص 128
📎 #روز_مباهله
📎 #مباهله
📎 #امامت
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💥 پژواک خوبی❗
💠 گاهی آنقدر هزینه می کنی که حال خوشی پیدا کنی. هزینه های لُپ لُپی که خیلی وقتها به خواسته ات نمی رسی.
⭐️ راه دوری نرو، کلید این گنج دست توست. حالِ دیگران را خوش کن تا حال خوشی پیدا کنی!
[1] حتی با یک دلجویی و گشاده رویی، حتی با یک لطیفه، حتی با یک لبخند!!
📘 1. سوره اسراء، آیه 7
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #مشاوره
✅ آیدی دریافت سوالات👇
@pasokhgo313
🔰 مرکز جامع مشاوره و خانواده
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
🆔 @moshaver41
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🖥 #باشگاه_خبرنگاران_جوان
انتشار مطلب اداره تبلیغ فضای مجازی
🌐https://www.yjc.news/fa/news/7843514
📎 #شورای_تخصصی_فضای_مجازی
📎 #خبرگزاری
📎 #باشگاه_خبرنگاران_جوان
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🖥 #خبرگزاری_پانا
انتشار مصاحبه اداره تبلیغ فضای مجازی
🌐http://pana.ir/news/1204598
📎 #شورای_تخصصی_فضای_مجازی
📎 #خبرگزاری
📎 #خبرگزاری_پانا
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
❣♨ چرا عشقهای آتشین سرانجامی ندارد؟
✳ همه ما دو گونه شخصیت داریم:
1⃣ یکی شخصیت اجتماعی که با آنها در اجتماع ظاهر می شویم؛ مانند نحوه صحبت کردن، لباس پوشیدن، شیوه آرایش و چگونگی تعامل آشکار با دیگران
2⃣ دیگری شخصیت درونی که معرف تجارب شخصی، خاطرات، افکار و عقاید، نگرشها و احساسات ما میباشد که غالبا سعی میکنیم آنها را از دیگران پوشیده نگه داریم زیرا با افشای آن، احساس آسیب خواهیم کرد.
⬅ نکته مهم اینجاست که بسیاری از جوانان تنها جذب شخصیت اجتماعی طرف مقابل میشوند و تحت تاثیر جاذبههای جنسی و شخصیت ظاهری گرفتار عشق میشوند و دست به انتخاب میزنند و پس از ازدواج و شروع زندگی کم کم متوجه شخصیت درونی طرف مقابل شده و موجب دلسردی و پشیمانی میشود؛ که این شروع ماجرای تعارض و اختلاف خواهد بود.
✅ بنابراین بهترین ازدواج، ازدواجی است که بر پایه شناخت شخصیت درونی افراد باشد.
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #مشاوره
📎 #ازدواج
✅ آیدی دریافت سوالات👇
@pasokhgo313
🔰 مرکز جامع مشاوره و خانواده
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
🆔 @moshaver41
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
#خبرگزاری_صدا_و_سیما
انتشار مطلب اداره تبلیغ فضای مجازی
🌐https://www.iribnews.ir/fa/news/3183441/
📎 #شورای_تخصصی_فضای_مجازی
📎 #خبرگزاری
📎 #خبرگزاری_صدا_و_سیما
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🔻
☑️ روایت جعلی در مقابل آیه مباهله
🔶 برخی از اهل سنت در مقابل ماجرای مباهله، داستانی جعل کردند که وقتی آیه مباهله نازل گردید، پیامبر اسلام، ابوبکر و فرزندش، عمر بن خطاب و فرزندش، عثمان و فرزندش، علی و فرزندش را به همراه خود برای مباهله آورده بود.
در حالی که این روایت در منابع دست اول اهل سنت نیامده و راویان آن تضعیف شدهاند.
🔶 مطالعه متن کامل نوشتار:
https://www.adyannet.com/fa/news/29838
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #اهل_سنت
📎 #مباهله
💢 فرا رسیدن ماه محرم الحرام تسلیت باد
💠 پیامبر اکرم (ص): حسین منی و انا من حسین
📚بحار الانوار، 43/261
📎 #محرم
📎 #حدیث
📎 #گرافیک_ثابت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🖥 #باشگاه_خبرنگاران_جوان
انتشار مطلب اداره تبلیغ فضای مجازی
🌐http://www.yjc.news/fa/news/7843987/
📎 #شورای_تخصصی_فضای_مجازی
📎 #خبرگزاری
📎 #باشگاه_خبرنگاران_جوان
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🖥 #انیمیشن زیبای مباهله پيامبر اسلام (ص) با مسيحيان نجران
🔰 ماجرای مباهله چیست؟
🔻باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم.
🔻اگر غدیر عید ولایت است #مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آنهم صریحاً در قرآن کریم بیان شده.
🔻امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است.
📚 الفصول المختاره، ص38
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #اخلاق
📎 #عید_غدیر
📎 #مباهله
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
⁉️ آیا گریه کردن بر مرده و بر پایی مراسم برا آنان اشکال دارد؟
👈یکی از موارد اختلاف بین وهابیت و جهان اسلام (اعم از شیعه، مالکی، حنبلی، حنفی و شافعی) این است که فرقه جعلی و ساختگی وهابیت، هر گونه عزاداری و گریه بر مرده را حرام دانسته و با آن مبارزه میکنند، به خصوص در رابطه با برپایی مراسمات عزاداری یا جشن برای اهل بیت(ع) موضعگیری کرده و آن را شرک به خدا میدانند و میگویند این اعمال به معنای عبادت این افراد است.
🌹 پاسخ
✅ قرآن کریم در رابطه با حضرت یعقوب(ع) از بزرگترین پیامبران الهی میفرماید: «وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيم [یوسف/84] و چشمان او از اندوه سفيد شد؛ اما او خشم خود را فرو مىبرد (و هرگز كفران نمىكرد)». این آیه به صراحت بیان میکند، حضرت یعقوب(ع) در فراق فرزند خود حضرت یوسف(علیهالسلام) ناراحت بود و آنقدر گریه کرد که چشمان او بینایی خود را از دست داد و سفید شد.
✅ همچنین قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى(شوری/23): بگو من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم، جز دوست داشتن نزديكانم». با توجه به این آیه بدون شک یکی از فرائض الهی محبت و دوست داشتن عترت و اهل بیت پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) است؛ همچنین ده ها روایت صحیح السند در منابع اهل سنت وارد شده که منظور از «قربی» در آیه خصوص اهلبیت است.
🔰 حال سوال ما از وهابیت این است که در زمان کنونی و بعد از گذشت 14 قرن از زمان پیامبر و عترت طاهرین ایشان این دوست داشتن و ابراز محبت چگونه است؟ آیا به این نیست که ما یاد و خاطره آنان را بزرگ بشماریم و در شادیهای آنان شاد بوده و مراسمات شادی و میلادی برپا کنیم و در عزای آنان محزون بوده و مراسم عزاداری برپا کنیم.
🔰آیا به راستی اگر ما برای بزرگداشت پیامبر و ائمه اطهار(صلواتاللهعلیهماجمین) مراسمی گرفته و در آن به ذکر فضائل و مناقب و ظلمهایی که بر آنان رفته است و... بپردازیم، آیا واقعا این کار عبادت آنان و شرک به خداست؟
✳️ برپایی چنین مراسماتی کاملا عادی بوده و در تمامی جوامع بشری انجام میشود، به هر جامعهای بنگریم، آنان برای بزرگان خود یادبود گرفته و هر ساله مراسماتی میگیرند که یاد و خاطره آنان از جامعه رخت بر نبندد.
❗️آیا اگر ما در زمان کنونی نیز مانند حضرت یعقوب(ع) برای پیامبر و اهل بیت ایشان حزین باشیم و به خاطر ظلم و ستمی که بر آنان روا داشته شده است، ابراز ناراحتی کرده و گریه و ناله کنیم، این عمل عبادت و پرستش آنان است؟ این چه حکمی است؟ این مطلب از کجای اسلام برداشت میشود؟ کدام آیه یا روایت این را تایید میکند؟
_________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/67600
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
❌ #شبهه
⭕️ آیا استدلال به آیه ولایت مخدوش است؟
⁉️از جمله اشکالات مهمی که فخر الدين رازی بر استدلال شیعه به ایه ولایت، وارد میسازد این است که میگوید: «ولايتی كه در اينجا به آن امر شده، قبل از آن (در آیات سابق) نهی شده است و چون ولايتی كه از آن در آیات قبل نهی شده، به معنای نصرت و یاری رساندن [به کفار] است؛ پس ولايتی كه در این آیه امر به آن شده نيز به معنای نصرت است».
👈لذا فخر رازی و دیگران معتقدند كه در اينجا ولی به قرينه سياق و آيات قبل به معناي محبت و نصرت است و نه به معنای امير و سرپرست.
🔰پاسخ
✅ معنای «ولیّ» در هر دو آیه (آیه 51 و 55 مائده) به معنای ریاست، سرپرستی و سلطه بر مومنین است به دلیل آنکه در انتهای آیه 51 میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» و این تعبیر بسیار سنگین است و نمیتوان پذیرفت که به مجرد دوستی و محبت با یهود، خداوند کسی را زمره ظالمین قرار دهد. بلکه حتما در صورت تسلط و فرمانپذیری از آنان است که مستحق چنین تعبیری میباشد.
👈 چنانچه حتی اگر اهل سنت این معنا را قبول نکنند و «ولیّ» را در این آیه 51 به معنای نصرت و یاری بگیرند، باز هم نمیتوانند به سیاق آیه استدلال کنند؛ زيرا شرط سياق در دو آيه اين است كه در يك زمان نازل شده باشند و سبب نزولشان يكی باشد. اما در تفاسیر آمده بین این دو آیه هیچ وحدتی وجود ندارد و سبب نزولشان متفاوت است و در دو زمان نازل شدهاند.
🌹بنابراین استدلال فخر رازی و ابن تیمیه در استفاده از سیاق آیات قبلی مخدوش است و درست نیست؛ چرا که اساسا چنین سیاقی وجود ندارد و زمان و سبب نزول این آیات با هم فاصله دارد.
✳️ از طرفی در این آیه معنای «ولیّ» در هر سه مورد _ خداوند، رسولش و مومنان _ به یک معناست، زیرا اگر معنای «ولیّ» در الله و رسولش با مومنان متفاوت بود، میبایست لفظ «ولیّ» تکرار میگشت.
✅ هرگز نمیتوان کلمه «ولیّ» را به معنای نصرت و یاری گرفت، زیرا:
1️⃣ اگر کلمه ولی به معنای دوست و یاور باشد، جمله «يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون» مبهم و زائد خواهد بود و دیگر معنایی نخواهد داشت.
2️⃣ اگر کلمه «ولیّ» به معنای دوست و ناصر باشد با آیات دیگر قرآن متعارض خواهد شد، از جمله آیه 82 سوره مائده: «وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْبَانًا وَ أَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ [مائده/82] مسلّماً يهوديان و كسانی را كه شرك ورزيدهاند، دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان خواهی يافت و قطعاً كسانی را كه گفتند: «ما نصرانی هستيم»، نزديكترين مردم در دوستی با مؤمنان خواهی يافت، زيرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانیاند كه تكبر نمیورزند». اين آيه دربارهی نجاشی نازل شده است كه خداوند نصارا را دوست و محبّ مؤمنين معرفی میكند. چنانچه اگر «ولیّ» به معنای دوست و یاور باشد با این آیه در تعارض خواهد بود زیرا در آیه ولایت، دوستان مومنین را منحصر در سه نفر کرده ولی این آیه نصاری را نیز دوست مومنین میشمارد. از اینرو نمیتوان «ولیّ» را به معنای دوست و یاور گرفت.
_____________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/86085
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
⁉️ آیا آیهای از قرآن در رابطه با اثبات امامت وجود دارد؟
🔰 یکی از آیاتی که شیعه به وسیله آن بر امامت بلافصل آقا امیرالمومنین(ع) استناد میکند، آیه 55 سوره مائه است که به آیه «ولایت» معروف است؛ خداوند متعال در این آیه میفرماید: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون»
🌹 یعنی سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پيامبر او، و آنها كه ايمان آوردهاند و نماز را بر پا مىدارند و در حال ركوع زكات مىپردازند». شانالنزول آیه زمانی بوده است که امیرالمومنین(ع) در حال رکوع نمازش انگشتر خود را به فقیر داد.
⁉️ امّا این آیه چگونه ولایت و امامت بلافصل حضرت، بعد از نبی مکرم اسلام(ص) را اثبات میکند؟
✅ اين آيه با كلمه «انما» كه در لغت عرب به معنى انحصار مىآيد، شروع شده و مىگويد: «ولى و سرپرست و متصرّف در امور شما تنها سه نفر هستند: خدا و پيامبر و كسانیكه ايمان آوردهاند، و نماز را برپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند».
👈بدون شک، ركوع در اين آيه به معنى ركوع نماز است، نه به معنى خضوع؛ زيرا در عرف شرع و اصطلاح قرآن، هنگامیكه ركوع گفته مىشود، به همان معنى معروف آن يعنى ركوع نماز است، همچنین در هيچ مورد در قرآن نداريم كه تعبير شده باشد زكات را با خضوع بدهيد، بلكه بايد با اخلاص نيت و عدم منّت داد.
✳️ همچنين بدون شک، كلمه «ولى» در آيه به معنى دوست و يا ناصر و ياور نيست؛ زيرا «ولايت» به معنى دوستى و يارى كردن مخصوص كسانى نيست كه نماز مىخوانند، و در حال ركوع زكات مىدهند، بلكه يك حكم عمومى است كه همه مسلمانان را در بر مىگيرد، همه مسلمين بايد يكديگر را دوست داشته باشند و يارى كنند، حتّى کسانیکه زكات بر آنها واجب نيست، و اصولاً چيزى ندارند كه زكات بدهند، تا چه رسد به اينكه بخواهند در حال ركوع زكاتى بپردازند، آنها هم بايد دوست و يار و ياور يكديگر باشند. از اينجا روشن مىشود كه منظور از «ولى» در آيه فوق، ولايت به معنى سرپرستى و تصرف و رهبرى مادى و معنوى است، بخصوص اينكه اين ولايت در رديف ولايت پيامبر(صلیاللهعلیهوآله) و ولايت خدا قرار گرفته و هر سه با يك جمله بیان شده است.
👈نظر شیعه این است که این آیه بیان میکند، ولی و سرپرست شما تنها خداست و رسول او و کسی که در زکوع نمازش زکات داد، که کسی جز امیرالمومنین(ع) نبوده است. به اين ترتيب، این آيه از آياتى است كه به عنوان يك نص قرآنى، دلالت بر ولايت و امامت على بن ابیطالب(ع) دارد.
❗️تمام تلاش اهل سنت در مورد این آیه این است که بگویند، ولایت در آیه، به معنای سرپرستی و رهبری نیست، و به معنای دوست داشتن و نصرت است؛ و همانطور که در بالا اشاره شد، این تفسیر با ظاهر آیه سازگاری ندارد؛ زیرا آیه با «انما» شروع شده که دال بر حصر است، یعنی تنها و تنها ولی شما این افرادند.
_________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/49554
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ اشکال بر استدلال شیعه به آیه ولایت
⁉️ کلمۀ «إنّما» دلالت بر حصر ندارد.
👈فخر رازی در معنای کلمه «إنّما» مینویسد: «كلمه "انّما" برای حصر نيست به اين دليل كه قرآن میفرمايدِ: «إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء[یونس/24] به درستی که مثل زندگى دنيا بسان آبى است كه آن را از آسمان فرو ريختيم» و ترديدی نيست كه در قرآن مثلهای ديگری غير از اين برای حيات دنيا هست؛ مانند اينكه قرآن میفرمايد: «إِنَّمَا الحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ[محمد/36] زندگى اين دنيا لهو و لعبى بيش نيست» چه اينكه لهو و لعب در غير از زندگاني دنيا وجود دارد».[2] بنابراین، وقتی که ولایت منحصر در خدا و رسول و علیّ نباشد قطعا دیگری هم میتواند بر مردم جامعه ولایت داشته باشد.
✅ پاسخ
1️⃣ اولاً: کلمۀ «إنما» در مرتبه اول، دلالت بر انحصار مطلق میکند و اگر برای حصر اضافی و قیاسی به کار رود، حتما باید همراه قرینهای باشد تا آن را بیان نماید. و در آیه ولایت نیز نه تنها قرینهای در این معنا وجود ندارد، بلکه قرائنی وجود دارد که انحصار مطلق را میرساند. از جمله این قرائن ذکر اوصاف است که انحصار را میرساند.
2️⃣ ثانیاً: خود فخر رازی در ذیل آیه 108 سوره انبیاء «انما» را دلالت کننده بر حصر میداند.
3️⃣ ثالثاً: فخر رازی در استدلالش مغالطه نموده، زیرا او مَثَل حیات دنیا و خود حیات دنیا را یکی گرفته است در حالی که قرآن تنها يك مَثَل با دو بيان درباره حيات دنيا زده و انحصار آن در اين مثل میباشد.
4⃣رابعاً: نسفی از مفسرین اهل سنت درباره معنای «انّما» میگوید: «از كلمه «إنما» استفاده میشود كه فقط افراد نامبرده شده، ولايت دارند».
_________
📚 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/86085
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
✍️توصیه اساسی برای آقایان در زندگی زناشویی
💠 در مسئله ناراحتی اول شما باب گفتگو را شروع کنید.
💢 وقتی گمان میکنید همسرتان ناراحت است، منتظر نمانید او حرف زدن را آغاز کند. وقتی شما باب گفتگو را آغاز میکنید؛ پنجاه درصد از بار ناراحتی ومسائل او میکاهید.
📎 #خانواده
📎 #مشاوره
📎 #همسرداری
📎 #گرافیک_ثابت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
✍️توصیه اساسی برای آقایان در زندگی زناشویی
💠ناراحت شدن از دلیل ناراحتی او هیچ کمکی به حل مسائل نمی کند.
💢 وقتی شما مجال حرف زدن را به همسرتان میدهید، بدانید ناراحت شدن از دلیل ناراحتی او هیچ کمکی به حل مسائل نمیکند
📎 #خانواده
📎 #مشاوره
📎 #همسرداری
📎 #گرافیک_ثابت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org