فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتوکلیپ؛ صد ثانیه با رصد 1400.06.16
کاری از گروه رصد
🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی
🌐 https://r.btid.org
📎گروه رصد سایبری 👇
https://eitaa.com/joinchat/2704211985C69900dfada
📎 #خبر
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #تولیدات_چندرسانهای
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💠 امام علی علیه السلام:
🍃 آنکه با خود یک رنگ نباشد، با دیگران نیز یک رنگ نیست.
📚 غررالحکم،ح8008
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #حدیث
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات
💠 سوال:
اگر برای شرکت در مسابقه کتابخونی از افراد به عنوان ثبت نام پول بگیرند و مقداری از این پول را جایزه تهیه کنند و برای شرکت کنندگان مسابقه بگذارند و به برندگان جایزه بدهند. آیا این کار از نظر شرعی جایز است؟
✍🏻 پاسخ:
❇️ اگر برگزار کننده مسابقه از بازنده چیزی بگیرد و به برنده بدهد همان شرط بندیِ حرام است، لکن اگر اصل پول را از اعضاء به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه دریافت و بعد از مالکیت با مال خود جایزه بخرد مانعی ندارد.
💢 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 7gmr27k
📎 #احکام
📎 #احکام_سرگرمی
📎 #احکام_شرط_بندی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ لامپ اضافی خاموش، وگرنه قطع میشه
👈 افزایش قیمت حاملهای انرژی میتواند دو پیام داشته باشد. یکی کمبود بودجه در کشور و دیگری تلاش برای اصلاح الگوی مصرف. اگر هدف اول مد نظر باشد، دولت اصلا راه خوبی را برای جبران کسری بودجۀ خود انتخاب نکرده. چرا که مردم ضامن کسری بودجۀ کشور نیستند. در مواقعی که شرایط بحرانی میشود و بودجۀ کشور با مشکل مواجه میشود، نباید دست به دامان افزایش قیمتها شد. در مواقعی نوسان بازار ارز، در مواقعی نوسان در بازار بورس و مواقعی هم افزایش حاملهای انرژی. درست است که قیمت چنین چیزهایی با تورم در یک کشور تغییر پیدا میکند، اما بایستی این افزایش قیمت قابل توجیه باشد.
✅ اما اگر دلیل دوم باعث افزایش قیمت حاملهای انرژی بشود، این هم راه درستی برای اصلاح الگوی مصرف مردم نیست. اینگونه رفتارها به لحاظ روانشناختی مردم یک کشور را رفتارگرا بار میآورد. جامعهای هم که مردمش رفتارگرا باشند، با از بین رفتن قوانین و یا برداشته شدن نظارتها، دوباره به همان رفتار قبلی باز میگردند، و این یعنی هنوز جامعه اصلاح نشده است. اصلاح رفتاری در یک جامعه بایستی با فرهنگ سازی قوی انجام بپذیرد که البته نقش نظارت را هم نمیتوان نادیده گرفت.
✅ در روزهای اخیر، مردم ما شاهد افزایش ده تا هفتصد درصدی قیمت برق بودند که این اتفاق، خاطر برخی را آزرده کرده واکنشهای بسیاری را در فضای مجازی در پی داشته است. طبق اعلام وزارت نیرو، قرار بود تعرفۀ مشترکین پر مصرف به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند که ظاهراً این افزایش قیمت تصاعدی، گریبان خیلیها را گرفته است.
📚 مردم عزیز هم بایستی قدر منابع خود را بدانند و در استفادۀ از آن، صرفه جویی را سرلوحه قرار دهند.
_______________
🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/181567
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سقط جنین یا سقوط بشر؟
👈 سختگیرانهترین قانون ضد سقط جنین در آمریکا از روز چهارشنبه در ایالت تگزاس به اجرا درآمد. به موجب این قانون، تگزاس اولین ایالتی است که در آن سقط جنین پس از هفته ششم بارداری ممنوع است. دوازده ایالت دیگر نیز قوانین مشابهی تصویب کردهاند که به دلیل چالشهای قانونی اجرایی نشدهاند
✅ همین گزارش کافی بود که فمنیست ها و سلبریتیهای حقوق بشری دوباره در صفحات زرد و سیاه رسانهها ظاهرشده و درباره در خطر قرار گرفتن حقوق زنان سخن بگویند. در این باره ذکر چند نکته لازم است: .
✅ اول: سقط جنین موضوعی چالشی در درازای تاریخ بوده است و شاید یکی از دیرینهترین مسائل حقوقی است که حامیان و مخالفان جدی داشته است، غرب همگام با نهیلیسم یونانی به جنین نگاه انسانی نداشته و آن را فاقد وجود شخص وار میداند، ولی در شرق بهویژه ایران همیشه جنین دارای حق حیات بوده و از میان بردن هستی یک جنین، نیازمند توجیهی وافر و دلیلی قانعکننده بوده است.
✅ دوم: دنیای غرب بر پایه مبانی لیبرالیستی، سکولاریستی و اومانیستی و انسان محوری افراطی، دارای زاویه دید خاص و ایدوئولوژیک بوده و با غالب مسائل برخوردی حقوق بشری داشته گویی که تنها معیار برای داوری، حقوق شخصی افراد و قوانین خودساخته بشری بوده و حق انتخاب اشخاص فارغ از ماهیت اجتماعی و رسالتهای جمعی، مورد هواداری قانونی قرار میگیرد.
✅ سوم: در سقط جنین نباید مسئله در چهارچوب حقوق زن و حق آزادی وی قرار گیرد، بیگمان خود جنین، جامعه، همسر و حتی دیگر اعضای خانواده در پیوند با این امر بوده و باید به تمایلات و مصالح آنان توجه شود و به عبارتی فراتر از بررسیهای حقوقی، ابعاد جامعهشناختی، روانشناختی و تبعات فرهنگی آن نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار بگیرد.
📚 در پایان باید دانست که لجامگسیختگی بشر و غرق شدن انسان امروز در دریای تمایلات با سرپوش عنوانی همانند حق بشر پیامدهایی تأسفبار همانند همجنس گرایی، حق همخوابگی با محارم و ...داشته و تمامی این کنشگریهای لذتجویانه با چالش حق سقط جنین از یک سنخ بوده و ریشهیابی واقعبینانه آن به چیزی جز برجسته کردن میل آدمی و تهی بودن انسانِ معیار از ویژگیهای معرفتی و شناختی منتهی نخواهد شد.
_______________
🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/181571
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ طب مکمل راه درمان نزاع طب جدید و سنتی
👈 دعوای طب مدرن و طب سنتی از نوع نگاه افراد به عرصه سلامت حکایت میکند که عموما نگاه فردی، تک بعدی و غیرحکومتی است؛ حال آنکه نگرش دولتها به طب و سلامتی جامعه در دنیای امروز، استفاده از طب مکمل و نگاه کل گرایی در شناخت و درمان بیماریها است.
✅ در حال حاضر دولتها نگاه راهبردی و امنیتی به حوزه سلامت دارند و با توجه به نقش حیاتی سلامتی جوامع که میتواند ابزاری قوی جهت فشار حداکثری و اعمال سیاستهای ظالمانه به جوامع باشد، طب مکمل و رویکرد پیشگیری به جای درمان بسیار میتواند در بهداشت و درمان و کاهش هزینههای اجتماعی موثر باشد، چنان که میتوان برداشت کرد که رویکرد رهبر معظم انقلاب نیز از همان دوران ریاست جمهوری، تاکید و توصیه به طب مکمل بوده است.
✅ از طرفی ایشان به عنوان یگانه حامی طب سنتی علاوه بر دغدغهها و حمایتی که از کارشناسان و اطبای این عرصه داشتهاند، امروز بر واکسیناسیون عمومی نیز تاکید میکنند که این توصیه و عمل، براساس طب مکمل و رجوع به متخصصان عرصه سلامت کشور است.
✅ هرچند شرایط کرونا، فرصتی را ایجاد کرد که مسئولان عرصه سلامت و طب مدرن، شرایط ساماندهی، فرآوری، اثربخشی و کارآمدی معقول طب سنتی را فراهم کنند و با توجه به تجربیات موفق آن در راستای طب مکمل هم افزایی داشته باشند.
✅ با این وجود تفاوت اصلی طب سنتی و مدرن در نوع انسان شناسی، جهان شناسی و معرفت شناسی است وگرنه، اطباء سنتی جدید، مفاهیمی مانند ویتامین، پروتئین، چربی، نشاسته و بسیاری دیگر از مفاهیم طب مدرن را پذیرفتهاند و بسیاری از اطباء سنتی از ابزارهایی مانند آزمایشهای پزشکی، رادیولوژی، ام آر ای و مانند آنها بهره میبرند.
📚 باید بدانیم که در نزاع طب جدید و سنتی؛ غربی بودن به معنای اشاره به مکان نیست، بلکه نقد رویکرد کسب منافع، نگاه سرمایه داری و سودمحوری به حوزه سلامت است که پاسخگوی نیاز جوامع نیست و شاهد این امر را میتوان در اتفاقات موجود در جهان از آزمایشات پزشکی تا ایجاد بیماری برای فروش بیشتر دارو در جهان نام برد. این درحالی است که رویکرد طب مکمل اشاره به نوع نگاه به انسان، بیماری، سلامت، بیمار، پزشک، دارو، درمان و آموزههای بنیادی پیش از دانش پزشکی و تحقق اين شعار است: «پیشگیری بهتر از درمان است».
_______________
🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/181563
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💠 امام علی علیه السلام:
🍃 هیچ یک از شما به استقبال روزی از عمر خویش نمیرود، مگر این که روزی از عمرش را پشت سرمیگذارد.
📚 میزان الحکمه، ج 8، 124
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #حدیث
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💠 امام على عليه السلام :
🍃 الكلامُ كالدَّواءِ؛ قَليلُهُ يَنفَعُ، و كَثيرُهُ قاتِلٌ.
🔹 سخن چون داروست، اندكش سود مى بخشد و بسيارش كشنده است.
📚 ميزان الحكمه، جلد 10، ص 199
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #حدیث
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
❌ #شبهه
⁉️ معاندین شبهه کردند که امام حسن(علیهالسلام) در همسرگزینی، فردی تنوعطلب بوده که بسیار ازدواج میکرد و بسیار طلاق میداده است و برای سخن خود استناد به کلام امام صادق(عليه السلام) کرده اند که فرموده است: امام حسن عليه السلام پنجاه زن طلاق داد امير مؤمنان عليه السلام در کوفه فرمود: ای مردم کوفه به فرزندم حسن زن ندهيد او زياد طلاق میدهد. مردى از قبيله همدان برخاست و گفت: آرى، به خدا قسم ما به حسن زن میدهيم، همانا او فرزند پيغمبر خدا و فاطمه است اگر بخواهد نگه میدارد و اگر نخواهد طلاق میدهد.»
🔰 پاسخ
👈 در منابع روایی شیعه در مجموع 4 روایت در این زمینه نقل شده که یک روایت صحیح و 3 روایت ضعیف است. لذا این داستان خیلی محکم و قوی نیست که با اطمینان گفته شود که حضرت این کار را کرده است. برخی نیز معتقدند این داستان در زمان منصور دوانیقی و برای شکستن عظمت و جایگاه حضرت جعل شده است. شواهدی نیز بر این مدعا ارائه شده است:
1⃣ شاهد اول: اگر واقعا امام حسن(علیهالسلام) به این تعداد فراوان ازدواج کرده بود، میبایست تعداد فرزندان حضرت بسیار زیاد باشد، در حالیکه بیشترین تعدادی که برای فرزندان حضرت گفته شده، 22 فرزند است.
2⃣ شاهد دوم: ضبط تعداد اندکی همسر برای حضرت؛ در کتب تاریخی و روایی در مجموع، تنها نام 13 زن به عنوان همسران حضرت ذکر شده است. همچنین از میان همسران امام فقط نام سه زن - عائشه خثعمیه، ام کلثوم بنت فضل و زنی از بنیشیبان - ثبت شده که امام آنان را طلاق داده است.
3⃣ شاهد سوم: امویان همواره به دنبال بهانهای برای القای عدم لیاقت حضرت برای خلافت و نیز القای نقصهای آن حضرت بودند. اگر امام حسن(علیهالسلام) کثیر الطلاق میبود، آنها هر آینه این مساله را به عنوان یکی از نقصهای حضرت بیان میکردند و بر طبل رسوایی حضرت میکوفتند، در حالیکه چنین چیزی نقل نشده است.
4⃣ شاهد چهارم: اولین کسی که به موضوع کثرت ازدواج و طلاق امام حسن(علیهالسلام) دامن زده منصور دوانیقی است و دلیلش هم این است که در دوران حکومت او حسنیها دست به قیامهای گوناگونی زدند که نزدیک بود حکومتش را سرنگون سازند. او برای اقبال نکردن مردم به قیام آنها، دست به دامن القای شایعات در جامعه شد تا وجهه امام را خراب سازد و مردم را در پیروی از آنان سست سازد.
🔺 از همینرو با دروغپراکنی بر امیرالمومنین و امام حسن(علیهماالسلام) در خطبهای خطاب به خراسانیها میگوید: «.. پس از وی(علی(علیه السلام)، حسن بن علی بپا خاست. معاویه با حیله او را ولیّعهد خود کرد و سپس او را خلع کرد. او به زنان رو آورد، هر روز با یک زن ازدواج میکرد و فردایش او را طلاق میداد همواره چنین بود تا آنکه در بستر از دنیا رفت».
___________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/149827
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #شبهات
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
⁉️ چرا در بعضی از آیات کارهای بد و خوب به خداوند نسبت داده شده است و در بعضی فقط کارهای خوب به خداوند نسبت داده شده است؟
🔰 خداوند متعال در قرآن میفرماید: «وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ(نساء/78): : و اگر به آنها (منافقان) حسنه (و پيروزى) برسد میگويند از ناحيه خدا است و اگر گناه (و شكستى) برسد میگويند از ناحيه توست؛ بگو همه اينها از ناحيه خداست.»
✅ از طرفی در آیه بعدی میفرماید: «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ(نساء/79): آنچه از نيكیها به تو میرسد از ناحيه خداست و آنچه از بدى به تو میرسد از ناحيه خود توست.» لذا بر طبق این آیه تنها اعمال نیک انسان از جانب خداست و اعمال بد و گناهان از جانب خود اوست.
⁉️ در نگاه بدوی و سطحی بین این دو آیه تعارضی دیده میشود؛ در آیه قبل بیان میشود، همه کارها به دست خداست و در این آیه بیان میشود تنها کارهای نیک به دست خداوند متعال است.
✳️ پاسخ
🔺 آیه اول در صدد بیان این نکته است که طبق توحید افعالی همه نیروها از جانب خداوند متعال است و هیچ کاری در عالم هستی بدون نیرو و اذن پروردگار انجام نمیشود؛ چرا که او مفیض وجود است و هر نیرویی به او بر میگردد، لذا این اعتقاد که تنها نیکیها از جانب خداست، باطل است.
❇️ اما در آیه دوم که بین حسنات و سیئات فرق گذاشته شده، بحث در منشأ و مبادی این موارد است. با این بیان که چون انسان در برابر خداوند متعال هیچ حقی ندارد و صاحب حقی نمیشود، لذا هر حسنه و نیکی که به او میرسد، از ناحیه خداوند متعال بوده و تفضلی از جانب اوست. اما گاهی خود انسان مرتکب عملی میشود که مستحق نوعی عقوبت و بلاست، و خداوند متعال به دنبال آن عمل، این سیئه و ناراحتی را برای او ایجاد میکند، یعنی سیئه را نیز خداوند متعال به وجود میآورد، ولی نه اینکه ابتدایی و از ناحیه او باشد، بلکه چون انسان مرتکب عمل قبیحی شده و مستحق عقوبت است، پس خداوند هم او را به آن عقوبت مبتلا میکند.
💠 بنابراین بین دو آیه هیچ تعارضی وجود ندارد، آیه اول بیان میکند همه امور در دست خداوند متعال است، آیه دوم بیان میکند خداوند متعال بعضی از ناگواریها را به خاطر اعمال خود شما، ایجاد میکند.
_________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/15663
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🖊مهمترین علت طلاق از سه سال پیش تا الان چه بوده است؟
🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی
🌐 https://r.btid.org
📎گروه رصد سایبری 👇
https://eitaa.com/joinchat/2704211985C69900dfada
📎 #رصد
📎 #خانواده_سبک_زندگی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🖊اعتراض ها به سریال افرا
🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی
🌐 https://r.btid.org
📎گروه رصد سایبری 👇
https://eitaa.com/joinchat/2704211985C69900dfada
📎 #رصد
📎 #نقد_رسانه
🖊واکنش مثبت کاربران به حجاب ساره جوانمردی
🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی
🌐 https://r.btid.org
📎گروه رصد سایبری 👇
https://eitaa.com/joinchat/2704211985C69900dfada
📎 #رصد
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #خانواده_سبک_زندگی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتوکلیپ؛ "واکسن ساخت ایران"
کاری از گروه رصد
🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی
🌐 https://r.btid.org
📎گروه رصد سایبری 👇
https://eitaa.com/joinchat/2704211985C69900dfada
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #تولیدات_چندرسانهای
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💠 از حرمت تا حرمش راهی زیباست
💠 از حرمش تا حرمت نوری پیداست
💠 آنجاست بین الحرمین بهشت آنجاست
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #اعتقادات
📎 #کربلا
📎 #اربعین
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا رد شدن از زیر قرآن بدعت است؟!
🔹 ابو يوسف فسوی یکی از علمای متقدم اهلسنت در كتاب المعرفة والتاريخ با روایتی که تمام راویان آن ثقه و سند آن صحیح میباشد، نقل میکند: امیرالمومنین علی (علیهالسلام) قرآن را بالای سر خود میگرفتند وبه مقام این کتاب آسمانی پناه میبردند. او مینویسد:
🔹«از ابو صالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبی طالب (عليهالسلام) را ديدم در حالی که قرآن را می گرفت و بر سر می گذاشت؛ تا جائی كه من صدای حركت ورقهای آن را میشنيدم ...»
📚 المعرفة والتاريخ، ج 2، ص 751
🌐 https://www.adyannet.com/fa/news/35104
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #وهابیت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره جالب اهلسنت و شیعه!
⭕️ در کتاب صحیح بخاری، برخی از صحابه را نکوهش کرده است؛ این در حالی است که اهلسنت به شدت از صحابه دفاع میکنند و این با روایت صحیح بخاری سازگار نیست! از این جهت اهلسنت در صدد توجیه روایات صحیح بخاری هستند.
🌐 https://www.adyannet.com/fa/news/35095
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #وهابیت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بخاری (عالم سنی) در کتاب خود، صحابه پیامبر (ص) را جهنمی میداند و این با مبانی اهلسنت سازگار نیست.
از اینروی برخی از اهلسنت و... در صدد اشکال به بخاری هستند!
🔹 در این کلیپ، صحت کتاب بخاری را از دیدگاه وهابیت بررسی میکنیم.
🌐 https://www.adyannet.com/fa/news/35087
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #وهابیت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢 کار خیر تاثیر بسیار زیادی دارد.
🎤 حاج آقا مجتهدی تهرانی
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #پادکست
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 #پست_ویژه
🌹 شهادت حضرت رقیه علیها سلام
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #صفر
📎 #حضرت_رقیه_سلام_الله_علیها
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org