🔻از تحقیر تبلیغ تا استحالۀ فرهنگی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. تأکید اخیر رهبر انقلاب بر امر «تبلیغ»، حاکی از این واقعیت است که نیروهای فکری و معرفتی، بیش از آنکه «عرصۀ عمومی» را دریابند و در پی «ذهنیتپردازی اجتماعی» باشند، درگیر مطالعات تخصصی و فنی شدهاند و جامعه را تا حد زیادی به حال حویش رها کردهاند. به بیان دیگر، علم و مقامات معطوف به آن، به هدف اصالی و و نهایی تبدیل شده و جامعه به فراموشی سپرده شده است. در نظام ذهنیِ بسیاری از کنشگران معرفتی، چه در حوزه و چه در دانشگاه، علم به یک امر خودبسنده و قائم به ذات تبدیل شده است که پرسش دربارۀ نتایج عینی و بیرونی آن، به حاشیه رفته است. در حقیقت، مراکز معرفتی به جای آنکه به مسألههای اجتماعی و بیرونی بپردازند، مسألههای خویش را بر صدر نشاندهاند و علایق انتزاعی و سلایق نظریِ خود را ترجیح دادهاند. البته روشن است که باید پارهای از مطالعات، جنبههای بنیادی داشته باشند و نباید به طور مطلق، به بنیانآفرینی و مبادیپردازی بیاعتنا بود، اما وضع کنونی به صورتی رقم خورده است که تعادل از دست رفته است. بدین جهت است که امر تبلیغ، تنازل کرده و منزلت فروتر و دوّمی یافته است.
۲. جامعه به «نیروهای فکریِ پیشران» نیاز دارد و همواره باید کسانی باشند که دستِ ذهن جامعه را بگیرند و اسباب هدایت آن را فراهم کنند. در غیر این صورت، نیروهای رقیب یا معارض، میدانداری خواهند کرد و در همین امتداد، ذهنیت جامعه تغییر خواهد کرد. اندیشۀ مردم در اختیار همین نیروهای پیشران است و آنها میتوانند به افکار عمومی، جهت بدهند و به نظام ارزشها تداوم ببخشند. ازاینرو، چنانچه اهمال شود و نیروهای فکری به گونهای ناموزن و افراطی، علم را بر فرهنگ ترجیح بدهند و علم را نیز بر تأملات خودبسنده و منقطع از وضع تاریخی و تمدنی حمل کنند، جامعه در اختیار «دیگریهای معرفتی و فرهنگی» قرار خواهد گرفت و از خود و اصالتهای هویتیاش، بیگانه خواهد شد. این حالت در هنگامی رخ میدهد که نیروهای فکری، عرصۀ فرهنگ عمومی و ذهنیت اجتماعی را سبک و سخیف انگاشته و سرگرم مطالعات عالی و فاخر گشتهاند و سخنی برای مردم ندارند.
۳. حاصل نهایی اینچنین وضعی «استحالۀ فرهنگی» است. استحالۀ فرهنگی به این معنی است که جامعه دچار جابجایی «ارزشها» و «ضدارزشها» میشود و به غیرخود و ناخود تبدیل میگردد. در مرحلههای آغازین، رگههای از شکاف و گسست نمایان میشوند که شاید بیشتر جنبۀ عینی و رفتاری دارند، اما بهتدریج، زاویهها و فاصلهها به لایۀ اعتقادی و بینشی نیز راه مییابد و فرد از نظر فرهنگی و معنایی، دچار استحاله میشود. چنین جامعهای که گرفتار سقوط فرهنگی شده، کار بهسامانکردنش بسیار دشوار و دیریاب است. مرحلۀ استحالۀ فرهنگی، مرحلهای است که در آن، جامعه در جبهۀ مقابل قرار گرفته و دیگر تابع و هوادار ارزشها نیست، بلکه ارزشهای پیشین را ضدارزش قلمداد میکند. روشن است که بازگرداندن اینچنین جامعهای به وضع نخست، محتاج مقدّمات و زمینههای فراوانی است. از طرف دیگر، تا روند استحاله به نقطههای پایانی نرسد، بسیاری از آن مطلع نخواهند شد و وضع، حملبرصحت میشود و انحرافها و لغزشها، موردی و محدود انگاشته میشود. آنگاه نیز که کار به لایۀ قطعیّت رسید، دیگر باید آن را تمامشده انگاشت و معطوف به این حالت منجمدشده و نهاییگشته، چارهاندیشی کرد.
۴. امر «تبلیغ»، حلقهای است که «علم» را به «فرهنگ» پیوند میدهد و «عالم» را در کنار «مردم» مینشاند و «مراکز معرفتی» را با «مسألههای جامعه»، دستبهگریبان میکند. تبلیغ، همانند «نقطۀ تماس» عمل میکند و نیروهای معرفتی را از جهان ذهنیِ پیشساخته و انتزاعیشان خارج میسازد و تعهدِ ایجاد تغییر در واقعیت عینی و بیرونی را در دل و جان آنها بیدار میگرداند. «مسألهها» در میدان بیرونی و عرصۀ عمومی متولد میشوند و «پاسخها» در مراکز معرفتی؛ حالآنکه در نگاه رایج، هم مسألهها و هم پاسخها متعلق به مراکز معرفتی هستند. در این تصویر، جامعه هیچ شأن و مکانتی ندارد و هرکه عالمتر باشد بیشتر و بیشتر از عرصۀ عمومی فاصله میگیرد و در دغدغههای علمی و ذهنی خویش فرو میرود. ازاینرو، عزلت نسبت به جامعه و نپرداختن به عینیّت و سطح واقعیت روزمرّه، به «فضیلت علمی» تبدیل میشود و حتی بهتدریج، تمام روح و شخصیت نیروهای معرفتی نیز از مردم و تعلقات اجتماعی، بیگانه میگردد و زبان مشترک و منطق واحد میان آنها و جامعه به زوال میرود. در اینجاست که نیروهای سخیف و بیمایه، جایگزین میشوند و کسانی بهعنوان سلبریتی، پرچم جهتدهی به افکار عمومی را در دست میگیرند.
🖇 منتشرشده در:
http://iict.ac.ir/esthale
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پناهیان خطاب به فرمانده بسیج:
مسئول ناحیهای که قدرت برقراری ارتباط ندارد برای بسیج سمّ مهلک است! از بسیج بیرونش کنید!
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین جانم
🖤 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
40.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 روز دوم دوره اسلام ناب طلبگی خواهران
#اسلام_ناب
#دوره_معرفتی_تشکیلاتی
#دومین_دوره_اسلام_ناب_طلبگی_خواهران
#منظومه_فکری_امامین_انقلاب
🦋 به #اسلام_ناب_طلبگی_خواهران بپیوندید:
https://eitaa.com/eslamenaab_tollabekhahar
💠 هم اکنون کلاس معرفتی
🔹باحضور خانم دکتر رقیه فاضل
↩️ باموضوع: استحکام ولایت اجتماعی در نقش آفرينی اجتماعی زنان
🦋 به #اسلام_ناب_طلبگی_خواهران بپیوندید:
https://eitaa.com/eslamenaab_tollabekhahar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 اسلام معاویه ای: دوقطبی ایجاد نکنید!
♦️رحیم پور ازغدی:جریان مُرجئه که توسط معاویه حمایت میشد به این معتقد بود که همه خوب اند و بهشتی اند و فرقی بین مذهبی ها نیست، چه با حجاب و بی حجاب، چه رشوه خوار و چه آدم سالم، چه مشروب خور و چه مشروب نخور
♦️میگفتند دو قطبی ایجاد نکنید.
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
سرعت تحولات شیطانی حداکثری
سرعت ترویج لذات مادی، با انواع ابزارها حداکثری،
سرعت پذیرش ما از بیانات رهبری در تحول نظام حوزه و تبلیغ، حداقلی
خروجی هم کف خیابان مشهوده
https://virasty.com/saratalebi/1689749360394123660
@banooyeab
دعای روز اول ماه محرم
اللّٰهُمَّ أَنْتَ الْإِلٰهُ الْقَدِيمُ، وَهٰذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، فَأَسْأَلُكَ فِيهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّيْطانِ وَالْقُوَّةَ عَلَىٰ هٰذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغالَ بِما يُقَرِّبُنِى إِلَيْكَ يَا كَرِيمُ، يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ، يَا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، يَا ذَخِيرَةَ مَنْ لا ذَخِيرَةَ لَهُ، يَا حِرْزَ مَنْ لَاحِرْزَ لَهُ، يَا غِياثَ مَنْ لَاغِياثَ لَهُ، يَا سَنَدَ مَنْ لَاسَنَدَ لَهُ، يَا كَنْزَ مَنْ لَاكَنْزَ لَهُ، يَا حَسَنَ الْبَلاءِ، يَا عَظِيمَ الرَّجاءِ، يَا عِزَّ الضُّعَفاءِ، يَا مُنْقِذَ الْغَرْقىٰ، يَا مُنْجِىَ الْهَلْكَىٰ، يَا مُنْعِمُ يَا مُجْمِلُ يَا مُفْضِلُ يَا مُحْسِنُ؛
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
هدایت شده از رویش ✼ محمد عالمزاده نوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جز وصل تو...
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
🔹 جهت مشارکت در طرح امر به معروف و نهی از منکر دلسوزانه
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را از طریق زیر ارسال نمایید:
بانوان محترم به آیدی @A_b_hamta
و یا از طریق لینک زیر ثبت نام فرمایید
📎 https://digiform.ir/w1dc27a63
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
#بانوی_آب
#سبک_زندگی_اسلامی
°•🦋•° بانوی موفق؛ مادری دارای ماموریت به وسعت تحقق تمدن اسلامی
🌼 برای مشاوره خانوادگی به صورت مجازی و حضوری در موسسه عالی رفیعه:
@Z_moshaver66
☘ مشاوره پوست و زیبایی
@baryaripoor
🌸 مشاوره فعالیتهای فرهنگی شبکه بانوان:
@mahjobm
🌼 احکام شرعی بانوان:
@ahkamesharie
🌸 پاسخگویی سوالات اعتقادی:
@tzahedi
به #بانوی_آب 💧بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e
https://ble.ir/banooyeab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله
«یک جلسه دانشجویی فوق العاده»
جلسه ای که حاشیه هایی داشت اما متنی بسیار بسیار مهمتر از حاشیه ها داشت.
میخواهم کمی از نسلی سخن بگویم که عمده عادت کردید آن را به برخی ویژگی های ظاهریش تمسخر کنید، برخی رفتارهایش برایتان خیلی عجیب باشد، کلامش غریب به نظر برسد، انتخاب هایش فضایی باشد و گمان کنید انقلاب در این نسل دیگر گم شده است.
دختران انقلابی فعال تشکیلاتی که همه دهه ۸۰ ای ( یا نهایتا اواخر ۷۰) بودند محور و اداره کننده یک جلسه دانشجویی با یکی از سران قوا شدند.
جمعی که در دانشگاه کرونا زیست کرده و نهایتا ماجرای مهسا امینی را دیده بود.
عمده کسانی که متن خواندند حتی یک مسئول سیاسی کوچک را هم در دانشگاه خود تجربه نکرده بودند.
کسانی که متن خواندند و حتی کسانی که با سر و صدا و رساندن حرفشان خودشان را به زور به بالای سن آوردند تا حرفشان را بزنند؛
یکی از آن یکی پخته تر، متین تر، انقلابی تر، متمرکزتر بر مسائل جدی کشور، سیاسی تر، دانشجویی تر و بدون سبک مطالبه گریهایی که فقط فریاد است و حرف حساب و کتاب دار درونش پیدا نمیکنی.
برای من و برخی دوستانی که کسوت استادی دوره را داشتند، کسانیکه جلسات متعدد دانشجویی دیدیم، این قوت بچه ها و انسجام متنها، سیاسی بودن و حرف فنی زدن حقیقتا عجیب بود، بازخوردی که از تیم همراه ریاست مجلس هم دیدم.
جلسه ای که اینقدر عقل و تواضع ایمانی بسیجی در آن بود که دختران دانشگاه های تهران با هم صحبت کرده بودند که همه یک متن بدهند تا وقت به بچه های شهرستان ها بیشتر برسد.
حجه الاسلام مجتبی عرب.
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
متن ها را از کدام دانشگاه ها خواندند؟
مطهری یزد
آزاد شیراز
فردوسی مشهد
علوم پزشکی بجنورد
رازی کرمانشاه
زاهدان
فرهنگیان
علامه
یک تنوع بسیار جالب که نشان میداد اتفاقا چه تشکل ها و افراد پخته ای در بین شهرستانی ها و آزادها و علوم پزشکی ها و... موج میزند.
و تازه وقت به عده زیادی برای بیان سخنانشان نرسید که فکر میکنم اگر فرصت میشد همین قوت ها بود که تکرار میشد.
صحبتهایی فنی از مسائل سیستان و بلوچستان و ارتباطش به مسائل ایران تا حجاب و مسکن و اصلاح نظام اقتصادی و وضع معیشت مردم و مشکلات بنیادین نظام سلامت ، صیانت و وزارت بازرگانی، اقناع مردم، نسبت مجلس و شوراهای عالی و بافت سیاسی مجلس و اداره کشور و... در آن پیدا میشد
دخترانی که به همان دهه هشتادی بودنشان دست زدن های مکرر خصوصا برای سخنان دوستانشان که مطالبات مردم بود را ترجیح میدادند،
حتی جایی که اعتراض به فضای سانسور رسانه ای جلسه داشتند
ایستاده رو به فرد اعتراض کننده در ته سالن او را تشویق کردند.
اما همین دختران وقتی رییس مجلس با تکنیک قدیمی که ما چرا وزیر زن نداریم؟ چرا تعداد نمایندگان زن مجلسمان کم است؟ تلاش کرد تشویق بگیرد؛ اتفاقا هیچکس برای او دست نزد! همان دخترانی که برای خیلی حرفهای دیگر که پاسخی به درد مردم بودند، دست میزدند!
این نشان از بلوغ دختر انقلابی و عبور از روشهای کاریکاتوری اجتماعی سیاسی بودن زنان و نقش آنهاست...
رییس مجلس انصافا با سعه صدر گوش داد، حتی بخشهایی از حرفها را سرپا گوش داد، جواب ها از نظر من و شاید بخشی از مخاطبین چندان قانع کننده نبود؛
اما نفس این دیالوگ جذاب که شکل گرفت و حرفهایی که رسانده شد و تلاشهایی که برای اقناع این دانشجویان صورت پذیرفت، خودش پر از درس بود.
این روش گفتگو جا داشت تا کامل به دانشجویان امروز و جوانان نشان داده شود؛
تا الگوی جدیدتری از کنشگری سیاسی برای پیشرفت ایران عرضه بشود.
پخش تصاویر کامل این جلسه هم برای حال خوب جامعه و دانشجویان خوب بود، هم اگر تیم رسانه ای ریاست مجلس دقت بیشتری میکردند برای خود ریاست مجلس
چرا نشد؟ من هم نفهمیدم!
حجه الاسلام عرب
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
🔰 حمایت قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی از اهتمام فراجا در برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
حفظ امنیت اخلاقی جامعه و سلامت معنوی خانواده وظیفه همگان است و مردم قدردان اهتمام نیروی انتظامی کشور به رفع ناهنجاری ها هستند .
#فراجا
———————————————
🔊 کانال رسمی #استاد_حریزاوی
✅ @harizavi_ir
—————————————
«ولاء طرفینی» بی خاصیت
🌱به اسم ولاء طرفینی میخواهی نه یک فرع فقهی بلکه حاکمیت الله و اقتدار حکومت ولایی را بشکنی و حرام سیاسی را کمرنگ کنی؟ عجب و هزاران عجب! محبت به یکدیگر اگر بنا نیست زیر سایه خدا باشد، بی خاصیت میشود. سایه خدا وقتی گسترده میشود که اطاعت او محقق شود.
ظل الله سبحانه فی الآخرة مبذول لمن أطاعه فی الدنیا. اگر بنا است محبت و رفاقت طرفینی ما با زیر پا گذاشتن اطاعت خدا حاصل شود، چه حاصل؟ بله اگر بنا است اطاعت او شود و مقاصد او محقق شود حالا
مَنْ بِکَلِمَةٍ یُلْطِفُهُ بِهَا وَ فَرَّجَ عَنْهُ کُرْبَتَهُ لَمْ یَزَلْ فِی ظِلِّ اللَّهِ الْمَمْدُودِ عَلَیْهِ (مِنَ الرَّحْمَةِ) مَا کَانَ فِی ذَلِکَ
لطف و محبت ما به هم دستگیری ما نسبت به هم با این وصف سایه رحمت و قدرت خدا را میگسترد.
🌱هر رابطه طرفینی از جنس محبت و صمیمیت هویت «فی الله»ی ندارد. اصلا خلاصتان کنم، اگر دنبال اتصال حقیقی و محبت حقیقی هستیم، بدون دغدغه علم کردن مقاصد او شدنی نخواهد بود. محبت و رفاقت هایتان را بیاورید پای کار مدد به حاکمیت الله. بیاورید پای کار برداشتن بارهای انقلاب. نه اینکه به اسم محبت و رفاقت و اتصال و مبارزه با دوقطبی گری، ید الله را که دست حاکمیت دینی است قطع کنی!
«متحابین فی الله» به تعبیر امام صادق، این را لازم داریم
🌱فرمود تزاوروا تلاقوا تذاکروا امرنا و احیوه
سراغ هم بروید ، به هم سر بزنید، دور هم بنشینید سخن بگویید که امر ما زنده شود. امر ما حاکمیت و مکتب ما است. چقدر بد است که مفاهیم دین را از منظومه خودش خارج میکنیم و آن وقت نفله میکنیم کلمات دین را.
🌱به برخی از ما باشد زلیخا را هم به دلیل محبتش به ولی خدا جزو رستگاران و سعادتمندان عالم بر میشمریم. محبت به ولی خدا هم باید مصداق محبت به خدای بینهایت باشد و در جهت دنبال کردن مقاصد او باشد و الا حقیقتش نفس پرستی است نه امام دوستی.
حاکمیت دین را بی خیال شویم، «حرام سیاسی» را در جامعه بی خیال شویم که چون «ولاء طرفینی» را دنبال میکنیم؟! نه ولاء طرفینی را شناختیم نه اهداف دین را.
🌱او که فرمود «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ»، ادامه داد که این فنداسیون را طوری کار بگذارید که «يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» ولاء طرفینی که نتواند چنین ساختمانی را بر بتابد بلکه با شکست آن آغاز کند، چیست؟ این ولاء نه ظهور خدای عزیز است و نه خدای حکیم.
🌱محبت مومنین به هم باید زیر سایه عبودیت و اطاعت شکل بگیرد و حول ولایت حاکم الهی محقق شود. آنکه به نام ولایت ولی و حاکم الهی ولای طرفینی را انکار میکند چشم چپش کور است و آنکه به نام ولاء طرفینی ولای حاکم الهی را کمرنگ میکند چشم راستش کور است و مکتب امام روح الله مکتب ذوالعینین است، نه چپی است نه راستی.
@ali_mahdiyan