🛐 #اعمال روز نیمهٔ رجب
📆شنبه ۷ بهمن مصادف با ۱۵ رجب
💌با ارسال این پست برای دوستانتان، در ثواب انجام آن شریک شوید.
9.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به سمت گودال از
خیمه دویدم من
شمر جلوتر بود
دیر رسیدم من...🖤
فرارسیدن سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد🖤
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 جدیدترین نماهنگ هلالی منتشر شد
🔹این نماهنگ به مناسبت روز پدر ساخته شده و ترکیبی از شعر، احساس، واقعیات جامعه، خانواده و تب و تاب فکری پدرهاست.
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۸۷
سوره اعراف، آیه ۱۳۰
💥وَ لَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ
#ترجمه: و ما فرعونیان را به خشکسالى و کمبود میوه ها گرفتار کردیم، شاید متذکّر گردند.
#تفسیر_آیه:
✅مجازات هاى بیدارکننده
همان طور که در تفسیر آیه ۹۴ از همین سوره گذشت، یک قانون کلى الهى در مورد تمام پیامبران این بوده:
به هنگامى که با مخالفت ها روبرو مى شدند، خداوند براى تنبه و بیدارى اقوام سرکش، آنها را گرفتار مشکلات و ناراحتى ها مى ساخته تا در خود احساس نیاز کنند.
و فطرت توحید که به هنگام رفاه و آسایش زیر پوشش غفلت قرار مى گیرد، آشکار گردد. به ضعف و ناتوانى خویش پى ببرند، در نتیجه متوجه مبدأ قادر و توانائى که تمام نعمت ها از ناحیه او است بشوند.
در این آیه، اشاره به همین مطلب در مورد پیروان فرعون کرده مى فرماید:
ما آل فرعون را به قحطى و خشکسالى و کمبود میوهها گرفتار ساختیم، شاید متذکر گردند و بیدار شوند (وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنینَ وَ نَقْص مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ).
🔹سِنِین جمع سنة به معنى سال است، ولى معمولاً هنگامى که با کلمه أَخذ(گرفتن) به کار مى رود، به معنى گرفتار قحطى و خشکسالى شدن مىآید، بنابراین أَخَذَهُ السَّنَةُ: سال او را گرفت یعنى گرفتار خشکسالى شد، و شاید علت آن این باشد که سال هاى قحطى در برابر سال هاى عادى و معمولى کم است.
بر این اساس، اگر منظور از سال، سال هاى عادى باشد، چیز تازهاى نیست، و از آن معلوم مى شود که منظور سالهاى فوق العاده یعنى قحطى است.
🔹کلمه آل در اصل، اهل بوده، سپس به اصطلاح قلب شده و به این صورت درآمده است، و اهل به معنى نزدیکان و خاصان انسان است، اعم از این که بستگان نزدیک او باشند و یا همفکران و همگامان و اطرافیان.
با این که خشکسالى و قحطى، دامان همه فرعونیان را گرفت ولى در این آیه، تنها سخن از نزدیکان و خاصان او به میان آمده است، اشاره به این که آنچه مهم است این است که آنها بیدار شوند؛ زیرا نبض سایر مردم به دست آنها است.
آنها هستند که مى توانند دیگران را گمراه سازند و یا به راه آورند، و به همین جهت، تنها سخن از آنان به میان آمده، اگر چه دیگران هم گرفتار همین عواقب بودند.
این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که خشکسالى براى مصر بلاى بزرگى محسوب مى شد، زیرا مصر یک کشور کاملاً کشاورزى بود و خشکسالى همه طبقات آن را تحت فشار شدید قرار مى داد.
ولى مسلماً آل فرعون که صاحبان اصلى زمین ها و منافع آن بودند، بیش از همه زیان مى دیدند.
ضمناً از این آیه معلوم مى شود: خشکسالى، چند سال ادامه یافت، زیرا کلمه سِنِین جمع است، به خصوص این که نَقْص مِنَ الثَّمَراتِ کمبود میوه ها نیز به آن اضافه شده، چرا که خشکسالى هاى موقت ممکن است در درختان کمتر اثر بگذارد، اما هنگامى که طولانى گردد، درختان را نیز از بین مى برد.
این احتمال نیز وجود دارد که علاوه بر خشکسالى، آفت میوه هاى آنها را فرا گرفته باشد
.
🔹جمله لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ گویا اشاره به این نکته است که توجه به حقیقت توحید در روح آدمى از آغاز وجود دارد، اما به خاطر تربیت هاى نادرست و یا مستى نعمت، آن را فراموش مى کند، ولى به هنگام گرفتارى در چنگال مشکلات مجدداً یادآور مى شود و ماده تذکّر که به مفهوم یادآورى است، مناسب همین معنى مى باشد.
قابل توجه این که در ذیل آیه ۹۴ جمله لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُون شاید در پیشگاه خدا خضوع کنند و تسلیم شوند آمده، که در واقع یکى مقدمه دیگرى مى باشد؛ زیرا نخست، انسان متذکر مى شود و بعد در مقام خضوع و تسلیم و یا تقاضا از پروردگار برمى آید.
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبر را معنا و مفهومی
به نام زینب است
احترام عشـق هم از احتـرام
زینب است
داوری بنگر که در بیـدادگاه شهـر شام
باحسین همدست گشتن اتهام زینب است
مشت را کرده گره
با هیبت و احساس گفت
این حسین فرمانده ی عالم،
امام زینب است
گرچه بیـن بانوان
زهـرا مقام اول است
بعد زهـرا
رتبـه ی برتر مقام زینب است
🏴 وفــاتِ جانســوزِ
بزرگْ پرستــارِ اسیــران،
عقیله بنی هاشم و عالِـمِ بدونِ معلـم، حضرت زینب کبری (س)
را محضر صاحب الزمــان (عج) و شمـا دوستــان عزیـز تسلیت میگوییم 🏴
حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)
قالَتْ علیها السلام : یا ابَة ، ذَكَرْتُ الْمَحْشَرَ وَ وُقُوفَ النّاسِ عُراةً یَوْمَ الْقیامَةِ، واسَوْاء تاهُ یَوْمَئِذٍ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ.
اى پدر، من به یاد روز قیامت افتادم كه مردم چگونه در پیشگاه خداوند با حالت برهنه خواهند ایستاد و فریاد رسى ندارد، جز اعمال و علاقه نسبت به اهل بیت علیهم السلام
📚 بحارالانوار: ج ۸ ، ص ۵۳، ح ۶۲