بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۱۱۶
سوره اعراف، آیه ۱۶۳
💥وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَ يَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ ۙ لَا تَأْتِيهِمْ ۚ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
#ترجمه: و از آنها درباره (سرگذشت) شهرى که در ساحل دریا بود بپرس. زمانى که آنها در روزهاى شنبه، تجاوز
(و نافرمانى خدا) مى کردند.همان هنگام که ماهیانشان، روزشنبه (که روز تعطیل
و عبادت بود، بر سطح آب،) آشکار مى شد. امّا در غیر روز شنبه، به سراغ آنها نمى آمد. این گونه آنها را به چیزى آزمایش کردیم که نافرمانى مى کردند.
#تفسیر_آیه:
از قوم یهود معاصر خویش ماجراى شهرى را که در کنار دریا قرار داشت سؤال کن (وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتی کانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ).
و به یاد آنها بیاور زمانى را که در روز شنبه از قانون پروردگار تجاوز مى کردند (إِذْ یَعْدُونَ فِیالسَّبْتِ).
زیرا روز شنبه روز تعطیل آنها بود و وظیفه داشتند، دست از کار و کسب و صید ماهى بکشند و به مراسم عبادت آن روز بپردازند، اما آنها این دستور را زیر پا گذاردند.
پس از آن، قرآن آنچه را در جمله قبل سربسته بیان کرده بود، چنین شرح مى دهد: به خاطر بیاور آن هنگام را که ماهیان در روز شنبه در روى آب آشکار مى شدند و در غیر روز شنبه ماهى کمتر به سراغ آنها مى آمد (إِذْ تَأْتیهِمْ حیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لایَسْبِتُونَ لاتَأْتیهِمْ).
سَبت در لغت، به معنى تعطیل عمل براى استراحت است و این که: در قرآن در سوره نبأ مى خوانیم: وَ جَعَلْنا نَوْمَکُمْ سُباتاً: خواب شما را مایه راحت شما قرار دادیم نیز اشاره به همین موضوع است.
روز شنبه را از این جهت یوم السَّبت نامیده اند که برنامه هاى کسب و کار معمولى در آن تعطیل مى شد، سپس این نام بر این روز باقى ماند.
بدیهى است، جمعیتى که در کنار دریا زندگى مى کنند، قسمت مهمى از تغذیه و درآمدشان از طریق صید ماهى است، و گویا به خاطر تعطیلى مستمرى که قبلاً در روز شنبه در میان آنها معمول بود، ماهیان در آن روز احساس امنیت مى کردند و دسته، دسته به روى آب ظاهر مى شدند.
اما در روزهاى دیگر که صیادان در تعقیب آنها بودند، در اعماق آب فرو مى رفتند!
این موضوع، خواه جنبه طبیعى داشته، و یا یک جنبه فوق العاده و الهى، وسیله اى بود براى امتحان و آزمایش این جمعیت، لذا قرآن مى فرماید: ما این چنین آنها را به چیزى که در برابر آن مخالفت مى کردند آزمایش مى کردیم (کَذلِکَ نَبْلُوهُمْ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ).
در حقیقت جمله بِما کانُوا یَفْسُقُونَ اشاره به آن است که: آزمایش آنها به چیزى بود که آنها را به سوى خود جلب و به نافرمانى دعوت مى کرد و همه آزمایش ها همین گونه است؛ زیرا آزمایش باید میزان مقاومت افراد را در برابر کشش گناهان مشخص کند، و اگر گناه، کششى به سوى خود نداشت، آزمایش مفهومى نمى داشت.
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
❄️به میکروفونها خوب دقت کنید
🔸نصف این میکروفونها سال ۱۴۰۱ زمان اغتشاشات گفتند کار جمهوری اسلامی تمام است.
🔹و حالا در انتخابات مجلس اومده بودن تا سخنان رهبر انقلاب رو پوشش بدن و همین یک تصویر برای سوختن براندازها کافیه!✌️😍
🔸ما بانوان گوش به فرمان رهبری هستیم🇮🇷
#ایران_قوی
#از_تو_به_یک_اشاره
#نهضت_پیشرفت_بانوان_دشتآزادگـان
https://eitaa.com/joinchat/1929445549Cc470663993
زندگینامه
محمد امامی کاشانی در ۱۰ مهر ۱۳۱۰ش در محله کلهر کاشان به دنیا آمد. پدرش میرزا ابوترابِ امام جمعه، امام جمعه کاشان بود. به گفته وی اجدادش اقامه نماز جمعه کاشان را بر عهده داشتند. امامی کاشانی از سال ۱۳۱۷ش تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۳ش وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزد آیتالله راستی فراگرفت
فعالیت های مبارزاتی
امامی کاشانی از سال ۱۳۴۰ش فعالیتهای سیاسی خود را علیه حکومت پهلوی با سخنرانیهایش در جلسات هفتگی و مساجد تهران شروع کرد.
در سالهای ۱۳۴۹ش تا ۱۳۵۰ش در مساجد تهران از جمله مسجد هدایت علیه حکومت شاه سخنرانی میکرد و به همین خاطر ممنوعالمنبر شد. در سال ۱۳۵۶ش جزو هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود و با صدور حکم و بیانیه از جانب امام خمینی آن را منتشر میکرد.
امامی کاشانی پیش از انقلاب اسلامی ایران، در مساجد تهران علیه حکومت پهلوی سخنرانی میکرد و به همین دلیل ممنوعالمنبر شده بود.
فعالیت های سیاسی بعد از انقلاب
امامی کاشانی در سال ۱۳۵۸ش با همکاری جمعی از جوانان، انجمن اسلامی دانشآموزان را تأسیس کرد. در سال ۱۳۵۹ش با تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم کاشان وارد مجلس شد. او همچنین اولین رئیس دیوان عدالت اداری ایران بود که در سال ۱۳۶۱ش فعالیتش را آغاز کرد. وی همچنین با حکم امام خمینی (ره) از اعضای هیئت بازنگری قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ش بود.
امام جمعه تهران
وی از سال ۱۳۶۰ش تا سال ۱۳۹۷ش سمت امام جمعه تهران را بر عهده دارد. نگارش کتاب خط امان کتاب «خط امان» اثر امامی کاشانی است که در دو جلد به چاپ رسیده است. جلد اول کتاب در رابطه با ادله عقلی و فلسفی اثبات امام زمان است و جلد دوم به نظریات ادیان مسیحی و یهودی درباره مصلح و منجی آخرالزمان میپردازد.
درگذشت
امامی کاشانی، در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ به علت ایست قلبی در تهران درگذشت.
ان شاءالله با مولایش حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام محشور باشند ،شادی روح تازه از دنیا گذشته ایشان صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 حالا که بحث از انهدام تانک های صهیون توسط جوانان با شرف غزه مطرح است این ویدئو از شیر بیشه ی ایران، قهرمان ارتشی محمد علی صفا را ببینید
این دلاور خاراسنی در جنگ تحمیلی در خرمشهر بیش از 160 قبضه تانک را منهدم میکند.....
رحمت خدا بر دلاوران وطن ❤️
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۱۱۷
سوره اعراف، آیه ۱۶۴
💥وَ إِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
و (به یاد آر) هنگامى را که گروهى از آنها گفتند: «چرا گروهى (گنهکار) را که خداوند هلاکشان خواهد کرد، یا به عذاب شدیدى گرفتار خواهد ساخت، اندرز مى دهید؟!» گفتند: «این اندرزها، براى اعتذار (و انجام وظیفه) در پیشگاه پروردگار شماست. (بعلاوه) شاید آنها(بپذیرند، و) تقوا پیشه کنند.»
#تفسیر_آیه:
هنگامى که این جمعیت از بنىاسرائیل در برابر این آزمایش بزرگ که با زندگى آنان کاملاً آمیخته بود قرار گرفتند، به سه گروه تقسیم شدند:
1⃣ گروه اول که اکثریت را تشکیل مىدادند، به مخالفت با این فرمان الهى برخاستند.
2⃣ گروه دوم که قاعدتاً اقلیت کوچکى بودند، در برابر گروه اول به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر قیام کردند.
3⃣ گروه سوم، ساکتان و بى طرفان بودند، که نه همگامى با گناهکاران داشتند و نه وظیفه نهى از منکر را انجام مى دادند.
در این آیه، گفتگوى این گروه را با نهى کنندگان شرح مى دهد و مى فرماید:
به خاطر بیاور هنگامى که جمعى از آنها به جمع دیگرى گفتند: چرا قومى را اندرز مى دهید که خداوند سرانجام آنها را هلاک مى کند و یا به عذاب دردناکى کیفر خواهد داد (وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباًشَدیداً).
و آنها در پاسخ گفتند: ما به خاطر این نهى از منکر مى کنیم که وظیفه خود را در پیشگاه پروردگارتان انجام داده و در برابر او مسئولیتى نداشته باشیم، به علاوه شاید سخنان ما در دل آنها مؤثر افتد و دست از طغیان و سرکشى بردارند (قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ).
از جمله بالا چنین استفاده مىشود، اندرزدهندگان براى دو هدف این کار را انجام مى دادند:
1⃣ یکى به خاطر این که در پیشگاه خدا معذور باشند
2⃣ دیگر این که شاید در دل گنهکاران مؤثر افتد.
مفهوم این سخن چنین است که حتى اگر احتمال تأثیر هم ندهند باید از پند و اندرز خوددارى ننمایند، در حالى که معروف این است:
شرط وجوب امر به معروف و نهى از منکر احتمال تأثیر است.
ولى باید توجه داشت گاهى بیان حقایق و وظائف الهى بدون احتمال تأثیر نیز واجب مى شود و آن در موردى است که اگر حکم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد، کم کم به دست فراموشى سپرده مى شود، بدعت ها جان مى گیرند و سکوت دلیل بر رضایت و موافقت محسوب مى شود، در این گونه موارد لازم است حکم پروردگار آشکارا همه جا گفته شود هر چند اثرى در گنهکاران نگذارد.
این نکته نیز شایان توجه است که نهى کنندگان مى گفتند مى خواهیم در پیشگاه پروردگارتان معذور باشیم، گویا اشاره به این است که شما هم در پیشگاه خدا مسئولیت دارید و این وظیفه تنها وظیفه ما نیست، وظیفه شما نیز مىباشد.
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 درخت زیتون، نهالی که امروز رهبر انقلاب کاشتند؛
👆 رهبر انقلاب: کاشت درخت زیتون
یک اقدام نمادین برای ابراز سلام به ملت مقاوم فلسطین بود
🔹️یکی از سهنهالی که امروز بهمناسبت روز درختکاری توسط رهبر انقلاب اسلامی کاشته شد، نهال درخت زیتون بود.
👇 حضرت آیتالله خامنهای درباره این اتفاق گفتند:
✏️ برای اعلام همبستگی و همدلی با مردم مظلوم و البته بسیار مقاوم فلسطین، یکی از درختهایی که امروز کاشته شد، درخت زیتون بود و این اقدام نمادین در واقع برای ابراز سلام به آنها بود و اینکه بگوییم همواره حتی در کاشت درخت نیز به یاد مردم فلسطین هستیم. ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
🔹️درخت زیتون؛
👇 نمادی از مقاومت، تاریخچه مالکیت زمین و روحیه پایدار مردم فلسطین است. این درخت حتی در برابر خشکی و شرایط خاک نامناسب نیز توانایی بقا و رشد دارد و نمادی از اراده بینهایت فلسطینیهاست و با هویت فرهنگی و تاریخی این ملت نیز گره خورده است.
💻 Farsi.Khamenei.ir