حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
💠تمام فصحا و بلغا به فصاحت و بلاغت این بانو اعتراف دارند.
💠هرگاه لب به سخن می گشود گویا علی علیه السلام سخن می گفت.
💠امام سجاد علیه السلام به ایشان می فرمود: یا عمه انت بحمد الله عالمة غیر معلمة فهمة غیر مفهمة.
💠محبت و علاقه زینب نسبت به برادر عزیزش امام حسین علیه السلام، چنان بود که روزی را بدون دیدار آن حضرت سر نمی کرد.
💠در ایمان و فداکاری در راه دین و جهاد چنان شوقی داشت که با تمام وجود در کنار امام و پیشوایش بود و پسرانش را در راه دین اهدا نمود.
💠در عبادت، زهد، تقوا، جود و سخاوت سر آمد زنان زمان خویش بود.
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
#دختران_امام_حسین
حضرت سکینه
♻️سکینه از چشمه زلال دانش و معرفت امام حسین علیه السلام جرعه ها نوشید و به درجه ای از ایمان و باور دینی رسید که امام در توصیفش می فرماید:
♻️غالب (اوقات) بر سکینه چنین است که با تمام وجود محو جمال ازلی است. ایّامش غرق در عبادت و راز و نیاز با پروردگار سپری می گردد.
✅این تعریف، بیانگر مقام برجسته دختر امام حسین علیه السلام در راستای یقین به پروردگار متعال و گسستن از مشغولیات و دلبستگی های دنیای فانی است.
♻️سکینه، گوهری مستور در صدف عفّت و حیا و آراسته به اخلاق محمّدی است.
♻️ وی شأنش بالاتر از مدح ستایشگران و مقامش والاتر از وصف دوستداران است؛ زیرا او در کنف حمایت بزرگانی چون پدر و برادر رشیدش امام زین العابدین و حضرت علی اکبر علیهم السلام قرار داشت و راه تعالی روح و مبارزه با نفس را از آنها فرا گرفته بود.
🔹 بنت الشّاطی می گوید:
«به حق که خانم سکینه به سبب اصل و نسب عالی و شرافت و منزلت بالایش، صاحب عزّت بی پایان و آشکاری است.»
🔹مورّخ شهیر، غیاث الدّین میرخواند در کتاب حبیب السّیر می گوید:
«حضرت سکینه دختر امام حسین علیه السلام را به خاطر جمال ظاهری و کمال باطنی و حسن خلق، عقیلة القریش گفته اند.»
♻️دختر امام حسین علیه السلام از شجاعتی قابل تحسین برخوردار بود. وی در برابر ظالمان سکوت نمی کرد و به انجام تکالیف الهی همّت می گمارد. او از هیاهوی تبلیغاتی هراسی به دل راه نمی داد و با صلابت فاطمی دشمن را خوار و رسوا می نمود، با دلیل و منطق سخن می گفت و حقّانیّت خویش را به اثبات می رساند.
#حضرت_سکینه
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
#بانوان_عالمه
💢شریفه، دختر علی بن طاووس، افندی در ریاض العلماء درباره او می گوید:
💢 او عالم فاضل، کامل، کاتب و در ۱۲ سالگی حافظ قرآن بود. از سید بن طاووس اجازه داشت.
#شریفه_دخترعلی_بن_طاووس
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
✳️حکم دست دادن به خواهر زن
💠 سوال:
آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به موهای او جایز است؟
✍🏻 پاسخ:
خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد.
🔸خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمىتواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1]
🔹از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2]
✅نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست.
روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود خیر.
گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود بله. (وسائل جلد 3، صفحه 25)
-------
[1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454.
[2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 485، مسأله 2433.
#احکام_بانوان
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
بانوان نمونه
ارزشها و گوهرهای ناب زنان در اشعار پروین اعتصامی ☘در جامعه ایرانی نخستین هویتی که برای زن در نظر گر
3⃣⬅️ زن به عنوان مایه انس و شفقت و مهر
📝در قطعه (فرشته انس) پروین زن را به عنوان دل خانواده وصف می کند و می گوید در وجودی که دل نباشد روان آن وجود مرده است .
📝شالوده خلقت زن با مهر و محبت عجین و قرین گشته و زن تبلور صمیمیت ، مهربانی، دوستی، حیات زندگی و شور و نشاط است
در آن سرای که زن نیست انس و شفقت نیست
در آن وجود که دل مرد ،مرده است روان
📝پروین اذعان می دارد که یاری زن ره توشه مرد و نیروی او در زندگی است و ثروت و مال و منال حقیقی زن مهر و محبت فرزندان است
توان و توش ره مرد چیست یاری زن
حطام و ثروت زن چیست مهر فرزندان
#پروین_اعتصامی
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
قرآن کریم ویژگیهای منحصر به فردی را برای زنان بر می شمرد که برخی از آنها عبارتند از:
الف- زن و تکثیر نسل انسان
خداوند متعال در این باره میفرماید:
«نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنیَ شِئْتُم» زنان شما کشتزار شمایند، پس (برای کشت فرزند صالح) بدانها نزدیک شوید ...
🌱وجود چنین جایگاهی برای زن، مسئولیت و وظیفهی او را در مرتبهی انسانی بسیار سنگین کرده تا آنجا که به جهت وجود چنین جایگاه ممتازی، دامن زن، مدرسهی انسان سازی و او خود مربی این مدرسه انسانی است.
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطرات جالب و دیدنی زن آرپی جی زن
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
لَیسَ لِامْرَأَةٍ خَطَرٌ لِصالِحَتهِنَّ وَ لالِطا لِحَتِهِنَّ: امّا صالِحَتُهُنَّ فَلَیسَ لَها خَطَرُ الذَّهَبِ والفِضَّةِ وَ امّا طالِحَتُهُنَّ فَلَیسَ لَها خَطَرُ الَتُرابِ، وَالتُّرابُ خَیرٌ مِنها!
هیچ یک از زنان خوب یا بد قابل ارزیابی نیستند: یک زن خوب را نمیشود با طلا و نقره سنجید ارزش او مافوق آنها است در حالی که یک زن بد ارزش خاک را هم ندارد (بلکه پستتر) و خاک بهتر از اوست! (دعائمالاسلام، ص ١٩٥)
🧕@banovanebeheshti
#معرفی_کتاب
کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر شهید مرتضی مطهری
📚کتاب نظام حقوق زن در اسلام، مجموعه مقالات منتشر شده از استاد شهید مرتضی مطهری در طى سالهاى 45 و 46 شمسى در مجله «زن روز» تحت عنوان «زن در حقوق اسلامى» است.
این مقالات در پاسخ به سلسله مقالاتى نگارش یافت که در آنها پیشنهادهایى درباره تغییر قوانین مدنى مربوط به حقوق خانوادگى ارائه شده و مطالبى بر ضد نصوص مسلّم قرآن عرضه گردیده بود. استاد با پاسخهاى متقن و مستدل خود به این پیشنهادها در واقع نظام حقوق زن را در مکتب متعالى اسلام طرح و تدوین نموده، مسائلى همچون خواستگارى، ازدواج موقت، زن و استقلال اقتصادى، اسلام و تجدد زندگى، مقام زن در قرآن و مسائل متنوع دیگرى را مورد بحث و تحقیق عالمانه قرار دادهاند.
مقتضیات عصر ما ایجاب مىکند که بسیارى از مسائل مجددا مورد ارزیابى قرار گیرد و به ارزیابیهاى گذشته بسنده نشود. «نظام حقوق و تکالیف خانوادگى» از جمله این سلسله مسائل است. در این عصر، چنین فرض شده که مسئله اساسى در این زمینه «آزادى» زن و «تساوى حقوق» او با مرد است؛ همه مسائل دیگر فرع این دو مسئله است.
ولى اساسىترین مسئله در مورد «نظام حقوق خانوادگى» و لااقل در ردیف مسائل اساسى این است که آیا نظام خانوادگى نظامى است مستقل از سایر نظامات اجتماعى، و منطق و معیار ویژهاى دارد جدا از منطقها و معیارهایى که در سایر تأسیسات اجتماعى به کار مىرود یا هیچگونه تفاوتى میان این واحد اجتماعى با سایر واحدها نیست؛ بر این واحد همان منطق و همان فلسفه و همان معیارها حاکم است که بر سایر واحدها و مؤسسات اجتماعى؟
در کتاب نظام حقوق زن در اسلام میخوانیم که ریشه این تردید، «دو جنسى» بودن دو رکن اصلى این واحد از یک طرف و توالى نسلى والدین و فرزندان از جانب دیگر است. دستگاه آفرینش، اعضاى این واحد را در وضعهاى «نامشابه» و ناهمسانى و با کیفیات و چگونگیهاى مختلفى قرار داده است. اجتماع خانوادگى اجتماعى است «طبیعى قراردادى» یعنى حد متوسطى است میان یک اجتماع غریزى (مانند اجتماع زنبور عسل و موریانه که همه حدود و حقوق و مقررات از جانب طبیعت معین شده و امکان سرپیچى نیست) و یک اجتماع قراردادى (مانند اجتماع مدنى انسانها که کمتر جنبه طبیعى و غریزى دارد).
در مورد حقوق زن در اجتماع نیز طبعا چنین تردید و پرسشى هست که آیا حقوق طبیعى و انسانى زن و مرد همانند و متشابه است یا ناهمانند و نامتشابه؟ یعنى آیا خلقت و طبیعت که یک سلسله حقوق به انسانها ارزانى داشته است، آن حقوق را دو جنسى آفریده است یا یک جنسى؟ آیا «ذکوریت» و «انوثیت» در حقوق و تکالیف اجتماعى راه یافته است یا از نظر طبیعت و در منطق تکوین و آفرینش، حقوق یک جنسى است؟
اصل اساسى مورد توجه این گروه این نکته بود که انسان بالفطره و به فرمان خلقت و طبیعت، واجد یک سلسله حقوق و آزادیهاست. این حقوق و آزادیها را هیچ فرد یا گروه به هیچ عنوان و با هیچ نام نمىتوانند از فرد یا قومى سلب کنند؛ حتى خود صاحب حق نیز نمىتواند به میل و اراده خود، آنها را به غیر منتقل نماید و خود را از اینها عریان و منسلخ سازد؛ و همه مردم اعم از حاکم و محکوم، سفید و سیاه، ثروتمند و مستمند در این حقوق و آزادیها با یکدیگر «متساوى» و برابرند.
#شهیدمطهری
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
#بانوان_عالمه
🌼زهرا بیگم عاملی، (عالم، فاضل، متوفی قرن 14 هجری) وی دختر دانشمند، محقق، فقیه و رجالی نامور آقای سید صدر الدین عاملی و همسر میرزا مهدی جویباره ای، از مشاهیر زنان فاضل در زمان خود بوده است.
🌼از جمله فرزندان این بانو، حاج آقا محمد، معروف به شیخ العراقین است.
#زهرابیگم_عاملی
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti