پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
لَیسَ لِامْرَأَةٍ خَطَرٌ لِصالِحَتهِنَّ وَ لالِطا لِحَتِهِنَّ: امّا صالِحَتُهُنَّ فَلَیسَ لَها خَطَرُ الذَّهَبِ والفِضَّةِ وَ امّا طالِحَتُهُنَّ فَلَیسَ لَها خَطَرُ الَتُرابِ، وَالتُّرابُ خَیرٌ مِنها!
هیچ یک از زنان خوب یا بد قابل ارزیابی نیستند: یک زن خوب را نمیشود با طلا و نقره سنجید ارزش او مافوق آنها است در حالی که یک زن بد ارزش خاک را هم ندارد (بلکه پستتر) و خاک بهتر از اوست! (دعائمالاسلام، ص ١٩٥)
🧕@banovanebeheshti
#معرفی_کتاب
کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر شهید مرتضی مطهری
📚کتاب نظام حقوق زن در اسلام، مجموعه مقالات منتشر شده از استاد شهید مرتضی مطهری در طى سالهاى 45 و 46 شمسى در مجله «زن روز» تحت عنوان «زن در حقوق اسلامى» است.
این مقالات در پاسخ به سلسله مقالاتى نگارش یافت که در آنها پیشنهادهایى درباره تغییر قوانین مدنى مربوط به حقوق خانوادگى ارائه شده و مطالبى بر ضد نصوص مسلّم قرآن عرضه گردیده بود. استاد با پاسخهاى متقن و مستدل خود به این پیشنهادها در واقع نظام حقوق زن را در مکتب متعالى اسلام طرح و تدوین نموده، مسائلى همچون خواستگارى، ازدواج موقت، زن و استقلال اقتصادى، اسلام و تجدد زندگى، مقام زن در قرآن و مسائل متنوع دیگرى را مورد بحث و تحقیق عالمانه قرار دادهاند.
مقتضیات عصر ما ایجاب مىکند که بسیارى از مسائل مجددا مورد ارزیابى قرار گیرد و به ارزیابیهاى گذشته بسنده نشود. «نظام حقوق و تکالیف خانوادگى» از جمله این سلسله مسائل است. در این عصر، چنین فرض شده که مسئله اساسى در این زمینه «آزادى» زن و «تساوى حقوق» او با مرد است؛ همه مسائل دیگر فرع این دو مسئله است.
ولى اساسىترین مسئله در مورد «نظام حقوق خانوادگى» و لااقل در ردیف مسائل اساسى این است که آیا نظام خانوادگى نظامى است مستقل از سایر نظامات اجتماعى، و منطق و معیار ویژهاى دارد جدا از منطقها و معیارهایى که در سایر تأسیسات اجتماعى به کار مىرود یا هیچگونه تفاوتى میان این واحد اجتماعى با سایر واحدها نیست؛ بر این واحد همان منطق و همان فلسفه و همان معیارها حاکم است که بر سایر واحدها و مؤسسات اجتماعى؟
در کتاب نظام حقوق زن در اسلام میخوانیم که ریشه این تردید، «دو جنسى» بودن دو رکن اصلى این واحد از یک طرف و توالى نسلى والدین و فرزندان از جانب دیگر است. دستگاه آفرینش، اعضاى این واحد را در وضعهاى «نامشابه» و ناهمسانى و با کیفیات و چگونگیهاى مختلفى قرار داده است. اجتماع خانوادگى اجتماعى است «طبیعى قراردادى» یعنى حد متوسطى است میان یک اجتماع غریزى (مانند اجتماع زنبور عسل و موریانه که همه حدود و حقوق و مقررات از جانب طبیعت معین شده و امکان سرپیچى نیست) و یک اجتماع قراردادى (مانند اجتماع مدنى انسانها که کمتر جنبه طبیعى و غریزى دارد).
در مورد حقوق زن در اجتماع نیز طبعا چنین تردید و پرسشى هست که آیا حقوق طبیعى و انسانى زن و مرد همانند و متشابه است یا ناهمانند و نامتشابه؟ یعنى آیا خلقت و طبیعت که یک سلسله حقوق به انسانها ارزانى داشته است، آن حقوق را دو جنسى آفریده است یا یک جنسى؟ آیا «ذکوریت» و «انوثیت» در حقوق و تکالیف اجتماعى راه یافته است یا از نظر طبیعت و در منطق تکوین و آفرینش، حقوق یک جنسى است؟
اصل اساسى مورد توجه این گروه این نکته بود که انسان بالفطره و به فرمان خلقت و طبیعت، واجد یک سلسله حقوق و آزادیهاست. این حقوق و آزادیها را هیچ فرد یا گروه به هیچ عنوان و با هیچ نام نمىتوانند از فرد یا قومى سلب کنند؛ حتى خود صاحب حق نیز نمىتواند به میل و اراده خود، آنها را به غیر منتقل نماید و خود را از اینها عریان و منسلخ سازد؛ و همه مردم اعم از حاکم و محکوم، سفید و سیاه، ثروتمند و مستمند در این حقوق و آزادیها با یکدیگر «متساوى» و برابرند.
#شهیدمطهری
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
#بانوان_عالمه
🌼زهرا بیگم عاملی، (عالم، فاضل، متوفی قرن 14 هجری) وی دختر دانشمند، محقق، فقیه و رجالی نامور آقای سید صدر الدین عاملی و همسر میرزا مهدی جویباره ای، از مشاهیر زنان فاضل در زمان خود بوده است.
🌼از جمله فرزندان این بانو، حاج آقا محمد، معروف به شیخ العراقین است.
#زهرابیگم_عاملی
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
⁉️حکم آرایش بانوان جلو نامحرم چیه؟🤔
📚 پاسخ:
✍رهبری👈هرچیزی که عرفا زینت و آرایش محسوب بشه باید از نامحرم پوشیده بشه
✍آیت الله سیستانی👈آرایش به هرمقداری باشه حرامه و پوشاندنش از نامحرم واجبه
✍آیت الله مکارم 👈آرایش تند و مفسده انگیز باید پوشانده شود ولی آرایش گِردی صورت و دستها تا مچ،اگر بسیار خفیف باشه و باعث مفسده نشه اشکال نداره نامحرم ببینه
#احکام_حجاب
#آرایش
#نامحرم
#احکام_بانوان
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
#سوال_مخاطب
آیا این اطلاع که گذاشتین روش تحقیق انجام دادین؟
➰➰➰➰➰➰➰➰
مخاطب گرامی سلام
لطفا به لینکهای زیر مراجعه کنید👇
https://b2n.ir/d23273
https://b2n.ir/g17056
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله مجتهدی تهرانی :
♨️زمانی که زنان و فرزندان فاسد شوند.
#آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
.
میدانداری زنان
✍سعیده رحیمی، عضو تحریریه مجتهده امین
میدانداری زنان در سوگواری عاشورایی، امری است برآمده از فطرت زنانه. فرقی نمیکند در کجای مجلس باشند، در حاشیه، در متن، حتی اگر اصلا بطور فیزیکی در لحظهی روضهخوانی حضور نداشته باشند. باز هم اوج حزن را دریافت میکنند. مثل مادر حاج محمود کریمی که اصلاً او را بیرون از مجلس یا از فاصلهای دور در این حالت دیده و دلش نه تنها به حزن پسر گره خورده است، بلکه سوز و گداز او را نیز به راحتی به اوج استیصال اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در روز عاشورا گره میزند. مادر حاج محمود دریافت میکند؛ از همان حاشیه از همان بیرون متن.
🏴 اینکه میگوییم زنان عاملیت تام در صحنهی سوگ عاشورایی دارند، یعنی از ظرفیتی سخن میگوییم که میتواند دل را بلرزاند نه تنها دلهای عاشق و عاشورایی مردان مومن را ، بلکه دلهای سنگ و سیمانی جبههی کفر را. اشکهای کثیف معاویه را هم زنی سرازیر کرد به محبت علی (علیه آلاف التحیة و الثناء).
🏴 اصلا در خود روز واقعه ی محرم ۶۱ هجری، زنان کجا بودند؟ در متن یا در حاشیه؟بله در میانهی میدان، حسین( علیهالسلام) و اصحابش جنگیدند و زنان در حرم و خیام مانده بودند. اما چه کسی می تواند بگوید که زینب (سلام الله علیها) در این صحنه عاملیت تام نداشت؟
زنان عاشورا در تمام روضههای ما، نقشی را خلق میکنند و حرکتی میدان دارانه در نوع خود دارند، نه در مقایسه با مردان. معمولاً شمشیر بدست نمیگیرند، اما تصویر بدیع خلق میکنند؛ از همسر زهیر که او را به صحنه فرستاد تا مادر وهب تا بانو سکینه و رباب و ....و زینب (سلام الله علیها).
🏴میخواهم بگویم عاملیت زنان در صحنهی سوگ و رهبری عواطف انسانی لا مکان است و شاید لا زمان. حتی در حاشیه مجالس روضه بودنشان خللی به اصل این "بنیانمرصوص" نمیزند، چون از طبیعت و فطرت رحامتی وجود زن برخاسته است.
به همین دلیل در طول تاریخ سوگواری عاشورایی، هدایت و انتقال این حزن مقدس و عشق اولا کار زنها بوده است و همه غم و مهر حسین را از مادر گرفتیم. پس میانداری پنهان او همیشه بوده است.
هرچند توجه بیشتر به این ظرفیت الهی و تاثیر آن در ساختمان جامعهی دینی، می تواند به حرکت جامعه در "سفینهالنجاةحسینی" تسریع بخشد.
🏴اما توجه کنیم در این جا از نقش اجتماعی در مفهوم جامعه شناسی مدرن سخن نمیگوییم که افراد تنها در مناسبات اجتماعی تعریف میشوند و ایفای نقش میکنند.
بلکه از یک ظهور انفسی حرف میزنیم و سرشت این کوتاه سخن معرفت شناسانه است. هرچند با این بینش معرفتی میتوان به طرحی بدیع در عاملیت زنان اشاره کرد که گاه روایتها و نگاهها آنرا ندیدهاند و گاه کوچک انگاشته شده است.
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ نگویید خانم چادری، بلکه بگویید شهید زنده، مجاهد فی سبیل الله...
#حجاب
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
#همسران_علما
آیتﷲ ابراهیم امینی:
🔹زمانی فرا رسید که احساس کردم با وجود همهٔ مشکلات باید ازدواج کنم. با راهنمایی بعضی دوستان و صلاحدید مادر و برادر و خواهرانم فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا کردم.
🔹 خانوادهای متوسط ولی محترم، آبرومند و متدین بودند. به خواستگاری رفتند و مورد موافقت قرار گرفت.
🔹در تعیین مهر و برگزاری مراسم ازدواج، به ویژه پدرخانم سختگیری نکردند. خدایش رحمت کند. مراسم عقد در منزل پدر خانم و با کمال سادگی برگزار شد. خویشان نزدیک آنها و ما جزء مدعوین بودند و با تقسیم نقل و شیرینی که مرسوم آن زمان بود، پذیرایی به عمل آمد.
🔹 جشنی ساده ولی با صفا، بیتوقع و بیدلخوری و کدورت بود.
🔹«همسر و فرزندانم هیچگاه مزاحم درس و بحث و مطالعه و اشتغالات علمی من نبودند. در تحمل مشکلات و دشواریهای زندگی صبور بودند»
🔹از آنان تشکر میکنم و چنانچه به غیر عمد دربارهٔ آنها کوتاهی کرده باشم پوزش میطلبم.
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
بانوان نمونه
ارزشها و گوهرهای ناب زنان در اشعار پروین اعتصامی ☘در جامعه ایرانی نخستین هویتی که برای زن در نظر گر
4⃣⬅️ قناعت و بردباری
📝او در شعر( فرشته انس) به نوعی از زنان خواسته تا در موانع سخت زندگی یار و همراه شوهر خود باشند و با بردباری از کنار مصائب و سختی ها بگذرند
«به روزگار سلامت رفیق و یار شفیق
به روز سانحه تیمار خوارو پشتیبان»
#پروین_اعتصامی
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti
بانوان نمونه
قرآن کریم ویژگیهای منحصر به فردی را برای زنان بر می شمرد که برخی از آنها عبارتند از: الف- زن و ت
ب_زن و ایجاد آرامش
خداوند متعال در آیات متعددی زن را مایة آرامش زندگی معرفی میکند:
«مِنْ ءَایَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمُ مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا»
«و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید.»
✅خداوند متعال در این آیات، آفرینش زنان را که مایة آرامش بخشی به زندگی است را از نشانه های خود معرفی میکند.
✅ به راستی وجود همسران با این ویژگیها، برای انسانها که مایهی آرامش زندگی است یکی از مواهب بزرگ الهی محسوب میشود و اگر کسی تفکر و تعلق کند متوجه میشود که این دو جنس مکمل یکدیگرند و مایهی شکوفایی و نشاط و پرورش یکدیگر میباشند و زن است که کانون خانواده را گرم و با نشاط نگه میدارد و باعث رشد و کمال انسان میشود.
✅آری خداوند متعال همسر بودن زن را آیهی خویش خوانده و اثر وجودی او را سکون دانسته. و این خود دلالت بر ویژگی ممتازی دارد که در زن وجود دارد.
#بانوان_بهشتی
🧕@banovanebeheshti