#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۳۵
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه سی و پنجم است که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستیم
مصادیق حیای زن را از آیات و روایات با هم دوره میکردیم.
8️⃣2️⃣ زن با حیا دعوا و اختلاف بین خودش و شوهرش رو تو فامیل یا بین خانم های دیگر پخش نمی کند.
پیامبر عزیزمون به زنی که مدام از شوهرش گلایه می کرد فرمود با حیا باش!
چقدر زشته که خانمی هر روز گلایه و شکایت شوهرش رو پیش این و آن داشته باشد. [1]
وقتی تو جمع زنهای فامیل قرار میگیرد، تو مهمونی یا تو اتوبوس با زن دیگه ای هم صحبت میشه مدام گلایه شوهرش میکنه که :
خوش به حال شما شوهرتون براتون طلا میخره، تو خونه تکونی نزدیک سال نو کمکتون میکنه، پول تو جیبی بهتون میده شوهر من اینجوری نیست!
البته بیان اختلافات به مشاور برای حل مشکل اشکالی ندارد.
9️⃣2️⃣ زن با حیا اگر شوهرش یا دیگری از او درخواستی داشته باشد که بتواند برآورده کند دست رد به سینه آنها نمیزند.
در توصیف پیامبر عزیزمون که قلّه حیا است آمده که : هر کسی از حضرت درخواستی داشت که ایشان توانایی انجام آن را داشت حتماً برآورده می کرد چون حضرت نهایت حیا و خجالت را از خدا و بنده خدا داشتند. [2]
0️⃣3️⃣ زن با حیا اگر میدونه شوهرش توانایی انجام کاری رو نداره این درخواست را از ایشون نمیکنه.
آقا امیرالمؤمنین علیه السلام به حضرت زهرا سلام الله علیه فرمودند : آیا داخل خانه غذایی هست ؟
فرمودند : نه. حتی امام حسن و امام حسین علیما السلام هم گرسنه هستند و خوراکی نداشتم به اونها بدم.
آقا امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند چرا زودتر به من اطلاع ندادی ؟
(چون گاهی اوقات حضرت به مسافرت می رفتند، یا برای جنگ از شهر خارج میشدند، ممکن بود چند روزی وارد خانه نشده باشد)
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند : الان میدونم وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده ضعیف است. از خدا حیا کردم که درخواستی از تو بکنم که میدونم توانایی انجامش رو نداری. [3]
زن کم حیا به شوهرش میگه می خوام مبلمان عوض کنم، موبایلم را عوض کنم، فرش خونه رو عوض کنم، طلام را عوض کنم،
آقا میگه : من الان پول ندارم، وضعیت معیشتم به تنگی و سختی افتاده.
زن کم حیا میگه : این مشکل تو هست و به من ربطی نداره.
تو که پول نداشتی بیجا کردی دخترِ مردم را معطل کردی، آوردی تو خونه خودت اسیر کردی!
مواظب باشیم زن بی حیا نباشیم.
[1] اقنَي حَيائَكِ ؛ فَما أقبَحَ بِالمَرأَةِ ذاتِ حَسبٍ ودينٍ في كُلِّ يَومٍ تَشكو زَوجَها. (بحار الأنوار، ج 22، ص 161)
[2]. وَ مَا سُئِلَ شَيْئاً قَطُّ فَقَالَ لَا وَ مَا رَدَّ سَائِلَ حَاجَةٍ قَطُّ إِلَّا بِهَا أَوْ بِمَيْسُورٍ مِنَ الْقَوْلِ. (طبرسی، مکارم الاخلاق، ص 23)
[3] يا أبَاالحَسَنِ! إِنِّي لَأَسْتَحْيِي مِنْ إِلَهِي أَنْ أُكَلِّفَ نَفْسَكَ مَا لَا تَقْدِرُ عَلَيْهِ. (بحارالانوار، ج 41، ص 30)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۳۶
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه سی و ششم که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستم.
موارد حیای زن از آیات و روایات را بیان می کردیم.
1️⃣3️⃣ زن با حیا از فقر خودش پیش کسی حرف نمیزنه، سفره دلش را پیش آشنا و غریبه باز نمیکند.
قرآن می فرماید : «بگردید مؤمنینی را پیدا کنید، بهشون کمک مالی کنید که آنچنان با حیا و عفیف اند که نمیزارن همسایه شون بفهمد که امشب گرسنه خوابیدند. » [1]
البته برخی موارد استثنا شده، مثلاً اگر شخصی فرزندش نیاز به عمل جراحی داره، واقعاً در آستانه مرگ است، درخواست کمک کردن هیچ اشکالی نداره و در این صورت کم حیایی محسوب نمیشه.
2️⃣3️⃣ زن با حیا در غیر از اضطرار دست نیاز به سوی کسی دراز نمیکنه.
چه اینکه برای قرض باشه، چه اینکه برای صدقه، چه از دوست، فامیل و آشنا باشه، چه از بانک باشد.
امام باقر علیه السلام فرمودند : دست نیاز به سوی مردم دراز کردن سبب میشه حیای انسان از بین برود. [2]
اینکه یه خانومی از همسایه اش یک لباس شیک قرض بگیرد تا تو عروسی کلاس بزاره که مثلاً لباس من با لباس قبلی که در مجلسِ قبل پوشیدم تفاوت داره،
یا اینکه انسان برود وام بگیرد تا مبلش را عوض کنه، مدل تلویزیونش را رو بالاتر ببره، اینها با حیای اسلام سازگار نیست، چون موارد اضطرار نیست.
در یک اداره ای دیدم که نوشته بودند به کارکنان این اداره وامِ سفر آنتالیا داده می شود.
قصّابی به امیر المومنین علیه السلام می گفت : یا علی گوشت تازه دارم.
حضرت به این مضمون فرمودند که : الان پول ندارم، قصاب گفت بر پولش صبر می کنم.
حضرت فرمودند : به شکمم میگم بر گوشت صبر کنه،[3] این بهتر از اینه که هر بار از جلوی مغازه تو رد میشم خجالت بکشم و سرم رو از حیا پایین بندازم.
قرض کردن بیش از اندازه و غیرضروری سبب میشود انسان حیا را از دست بدهد.
به جای اینکه دست نیاز جلوی دیگران دراز کنیم، جلوی خدا دراز کنیم.
از خدا بخواهیم به ما ثروت بدهد.
دو تا ذکر را برای برطرف شدن فقر به ما سفارش کردند در روایات.
۱) أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْه. [4]
۲) ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ. [5]
تعداد هم برای این دو ذکر مشخص نکرده اند و فرمودند هر چه بیشتر بهتر.
3️⃣3️⃣ زن با حیا دروغ نمی گوید ؛ چون از خدا و پیامبر و مردم خجالت می کشد، چیزی را که واقعیت ندارد به جای واقع جا بزند.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : کسانی که زیاد دروغ می گویند هیچ چیز از حیا براشون باقی نمیماند. [6]
[1] لِلْفُقَراءِ الَّذينَ أُحْصِرُوا في سَبيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسيماهُمْ لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً. (سوره بقره : آیه 273)
[2] طَلَبُ الحَوائجِ إلى الناسِ استِلابٌ لِلعِزَّةِ و مَذْهَبَةٌ لِلحَياءِ. (بحار الأنوار، ج 75، ص 110)
[3] وَ رُوِيَ أَنَّ عَلِيّاً علیه السلام اجْتَازَ بِقَصَّابٍ وَ عِنْدَهُ لَحْمٌ سَمِينٌ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ هَذَا اللَّحْمُ سَمِينٌ اشْتَرِ مِنْهُ فَقَالَ لَهُ لَيْسَ الثَّمَنُ حَاضِراً فَقَالَ أَنَا أَصْبِرُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ لَهُ أَنَا أَصْبِرُ عَنِ اللَّحْمِ. (إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ، ج 1، ص 119)
[4] امام باقر عليه السلام: إذا أبطَأَ عَلَيكَ رِزقٌ فَقُل: أستَغفِرُ اللّهَ. هرگاه روزىاى به تو دير رسيد، [استغفار کن یعنی] بگو: «از خدا آمرزش مىطلبم». (بحار الأنوار: ج 78 ص 187)
[5] امام صادق علیه السلام: عَجِبتُ لِمَن أرادَ الدُّنیا و زینَتَها کیفَ لا یفزَعُ إلى قَولِهِ تَعالى: «ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»؟ فَإِنّی سَمِعتُ اللّهَ عز و جل یقولُ بِعَقِبِها: «إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْک مالًا وَ وَلَداً* فَعَسى رَبِّی أَنْ یؤْتِینِ خَیراً مِنْ جَنَّتِک» الآیةَ، و «عَسى» مُوجِبَةٌ.
درشگفتم از کسى که دنیا و زیور آن را مىخواهد، چگونه به این سخن خداوند متعال پناه نمىبرَد: «هر چه خدا بخواهد! نیرویى جز به یارى خدا نیست»؟ چرا که مىشنوم خداوند عز و جل در دنباله آن مىفرماید: «اگر مرا از نظر مال و فرزند، کمتر از خود مىبینى. باشد که پروردگارم بهتر از باغ تو به من دهد» تا آخر آیه، تعبیر «باشد»، دلالت بر قطعیت دارد. (بحار الأنوار: ج 93 ص 185)
[6] لَا حَيَاءَ لِكَذَّاب. (غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 283)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۳۷
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسهی سی و هفتم هست که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستیم.
موارد حیای زن را از آیات و روایات با هم دوره میکردیم.
4️⃣3️⃣ زن با حیا در حضور نامحرم نمی دود، بالا و پایین نمی پرد.
یکی از آداب اسلامی است که حاجیانّ مرد در بین صفا و مروه هروله کنند ـ یعنی حالتی بین راه رفتن و دویدن ـ حرکت کنند، حتی اگر رییس جمهور باشند.
پیامبر عزیزمان به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : خداوند هروله بین صفا و مروه را از زنها برداشته است،[1] چون باحیای زن سازگار نیست و سبب جلب توجه نامحرمان می شود.
اسلام به مردان می گوید آقای محترم سعی کن به نماز اول وقت جماعت در مسجد برسی، حتی اگر لازم بود سریعتر قدم بردار، حتی اگر لازم بود بدو.
ولی به خانم ها میگه در مسیر مسجد از دیدن خودداری کن، حتی هروله هم نکن، آرام و با وقار حرکت کن، حتی اگر به چند رکعت نماز هم نرسی.
برخی کارگردان ها که کم حیا هستند توی فیلمشون بارها و بارها از زنها میخواهند که بدوند و این صحنه را فیلم برداری میکنند.
اگه بهشون بگی چرا این کار را کردی؟ میگن حتماً تو فیلمم لازم بوده است که من این کار را انجام دادم.
زن با حیا فوتبال، والیبال و بسکتبال بازی می کند، ورزش می کند، اما در جایی که نامحرم او را ببینید و یا دوربین فیلمبرداری باشد این کار را انجام نمیدهد.
5️⃣3️⃣ زن با حیا ازکنار کوچه و پیاده روی و راه هها حرکت می کند، نه از وسط راه.
پیامبر عزیزمون قانون گذاشتند که مردها از وسط حرکت کنند ولی زن ها از کنار مسیر حرکت کنند. [2]
همانطور که در راهنمایی و رانندگی مثلاً قانون می گزارند که هر ماشینی از سمت راست خودش حرکت کند تا برخوردی اتفاق نیفتد.
اسلام هم این قانون را گذاشته تا اختلاطِ بین زن و مرد پیش نیاید و برخوردی صورت نگیرد.
از کنارِ مسیر، راه رفتن سبب میشه که توجه کمتری به خانم بشه.
گاهی اوقات سه یا چهار تا خانم با همدیگر در پیاده رو حرکت می کنند و کل پیاده رو را گرفتند به طوری که مردی نمیتونه حرکت کند.
پییشنهاد ما اینه که یکی یکی یا دو تا دو تا از کنار راه بروند تا برخوردی با نامحرم نداشته باشند.
[1] يَا عَلِيُّ لَيْسَ عَلَى النِّسَاءِ جُمُعَةٌ وَ لَا جَمَاعَةٌ. .. وَ لَا هَرْوَلَةٌ بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ. (من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 364)
[2] لَيْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ الطَّرِيقِ شَيْءٌ وَ لَكِنَّهَا تَمْشِي فِي جَانِبِ الْحَائِطِ وَ الطَّرِيق. (وسائل الشيعة، ج 20، ص 183)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۳۸
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه سی و هشتم است که با موضوع بانوی با حیا خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را از آیات و روایات با هم دوره میکردیم.
6️⃣3️⃣ زن با حیا بدون ضرورت و نیاز از خونه خارج نمیشه.
خانمی میخواد برود مدرسه و دانشگاه برای تحصیل، برود پارک برای تفریح،
برای دیدن پدر و مادر و صله رحم برود، برود حرم امام زادگان و گلزار شهدا برای زیارت،
به مسجد برود برای عبادت،
چه اشکالی داره! خیلی هم خوبه!
پیامبر عزیزمون فرمودند : اگر زنان از شما اجازه خواستن برای رفتن به مسجد به آنها اجازه بدهید. [1]
ولی زن با حیا بدون ضرورت بیرون نمیرود.
وقتی پیامبر اکرم کارهای خانه را تقسیم کردند و فرمودند : کارهای بیرون از خونه مثل خرید گوشت، آوردن نان، آب، هیزم و.. . با امیرالمؤمنین باشد و کارهای داخل خانه با حضرت زهرا سلام الله علیها باشد، مثل اینکه آرد را خمیر کنند، نان کنند و خانه را جاروب کنند و.. .
حضرت زهرا فرمودند : خدا فقط می داند که چقدر من خوشحال شدم که پیامبر خدا من رو به بیرون از خانه نفرستادند و این وظیفه را بر دوش من نگذاشت تا در کنار مردان بدون جهت قدم بزنم و با آنها هم کلام بشم. [2]
پیامبر عزیزمان از اصحاب شون پرسیدند که بهترین چیز برای یک خانم چیه؟
امیرالمؤمنین وارد خانه شدند و از حضرت زهرا این سوال را پرسیدند، و بعد رفتند برای پیامبر خدا جواب را گفتند : اینکه مرد نامحرمی را نبیند و او هم مرد نامحرمی را بدون ضرورت نبیند. [3]
بنابراین یه خانوم با حیا در غیر از ضرورت از خونه خارج نمیشه حتی اگر پوشش، پوشش حضرت زهرا سلام الله علیها باشه.
مردها هم دقت میکنند که خرید گوشت، نان و میوه، خرید های بیرون از خونه رو خودشون انجام بدهند تا خانمشون بی جهت از خونه بیرون نرود.
اینکه خانمی بگوید حالا امروز بریم ببینیم بازار چه خبره؟ در حالی که نیازی به خرید ندارد.
زن با حیا در محیط خانه و یا محیط زنانه کار میکنه.
و اگر اضطرار ایجاد کرد، در محیطی کار کند که مردان نامحرم هستند، سعی میکند کمترین دیدن و سخن گفتن را با آنها داشته باشد.
دختران حضرت شعیب چون پدرشون نابینا بود خودشون چوپانی می کردند، وقتی حضرت موسی وارد خانه آنها شد، یکی از دختران به پدرش گفت : «ای پدر او را اجیر کن» [4] تا از فردا او چوپان گوسفندان بشه و اضطرار از روی ما برداشته بشه و ما دوباره به محیط خانه در گردیم.
در روایت است که اگر زنی بدون دلیل به کوچه و خیابان، بیرون از خونه برود، شیطان به او مسلط میشه و خود اون خانم رو به سمت گناه میکشونه [5]و به واسطه این خانم مردانی رو هم به سوی گناه می کشاند.
[1] : إذَا استَأذَنَتِ امرَأَةُ أحَدِكُم إلَى المَسجِدِ، فَلا يَمنَعها. (محمدی ری شهری، فرهنگ نامه مسجد، ص 118)
[2] فَلَا يَعْلَمُ مَا دَاخَلَنِي مِنَ السُّرُورِ إِلَّا اللَّهُ بِإِكْفَائِي رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله تَحَمُّلَ رِقَابِ الرِّجَالِ (بحار الأنوار ؛ ج 43، ص 81)
[3] خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ. (وسائل الشيعة، ج 20، ص 67)
[4] قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ. (سوره قصص، آیه 26)
[5] قال النبی صلی الله علیه و آله : الْمَرْأَةُ عَوْرَةٌ سَتَرَهَا بَيْتُهَا فَإِذَا خَرَجَتْ اسْتَشْرَفَهَا الشَّيْطَان. (مجموعة ورام ؛ ج 2 ؛ ص 119)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۳۹
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه سی و نهم است که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستیم.
موارد حیای زن را از آیات و روایات بیان میکردیم.
در جلسه قبل بیان شد که زنِ با حیا بدون نیاز و ضرورت از خانه خارج نمیشه.
7️⃣3️⃣ در جایی که ضرورت دارد زنی از خانه خارج بشود مثلاً برای تحصیل، برای تفریح، برای خرید کردن که یک لباس بخره، برای زیارت کردن امامزاده یا و رفتن به مسجد و.. . سعی میکنه با مردِ محرمی همراه بشود.
مانند پدرش، برادرش، شوهرش یا مثلاً با مادرش که بالاخره سنش از او بیشتره همراه بشود.
در این صورت این خانم کمتر مورد نگاه و توجه مردانِ غریبه و احیاناً مردان هرزه قرار میگیرد و امنیتِ روانی زن بالا میرود.
در روایت آمده است که حضرت زینب سلام الله علیها شب ها برای زیارت مرقد پیامبر صلی الله علیه و آله می رفتند.
با این که فاصله خانه خانم تا مرقد پیامبر فاصله کمی بود - حالا شاید چند تا کوچه بیشتر نبود - امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام هم ایشان را همراهی می کردند.
یعنی حضرت زینب تنها نمی رفتند،
امام حسن از پدر بزرگوارشون پرسیدند که چرا شمع کنار مزار را وقتی خواهرم می آید خاموش می کنید؟
(ظاهراً در آن ایام امام حسن سن کمی داشتند)
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : از این ترس دارم که مرد نامحرمی به خواهرت زینب نگاه کند، به همین خاطر شمع کنار مزار رو خاموش می کنم. [1]
بعضی از خانم ها تنهایی به پزشک مرد مراجعه میکنند.
بنده شنیدم که خانمی تنهایی رفته پیش دندانپزشک مرد. خُب این از موارد کم حیایی هست.
یا خانمی برای آموزش راهنمایی و رانندگی پیش مرد نامحرمی رفته، بدون اینکه شوهرش یا برادرش داخل اون ماشین حاضر باشند.
در روایات ما هم آمده که مسافرت کردن زن از یک شهر به شهر دیگر بدون داشتن مردِ مَحرم، مکروه است، هر چند زنان دیگه ای هم حاضر باشند.
مثلاً یک خانمی سوار ماشین شخصی بشه از یک شهری به شهر دیگر برود، تا به دانشگاه خودش برسد.
یک آقایی از بنده پرسید دخترم ابتدای روستا می ایستد تا ماشین های عبوری او را به دانشگاه شهر ببرند، دوست دارم زمینم را بفروشم ماشینی تهیه کنم تا خودم او را ببرم و بیارم.
ولی زمین روز به روز رشد میکنه ولی ماشینی که من بخرم روز به روز افت می کند، حاج آقا چه کنم ؟
گفتم : امنیت روانی خودت و دخترت و اینکه خیالت راحت باشه او به دانشگاه میره، تنهایی نرود، از قیمت اون زمین مهمتره.. .
زمینش را فروخت. ماشینی تهیه کرد و بعد از چند ماه به بنده گفت الان خیال خودم و دخترم راحت شده است.
[1] وَ كَانَتْ إِذَا أَرَادَتِ الْخُرُوجِ لِزِيَارَةِ جَدَّهَا رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تُخْرَجَ لَيْلًا، وَ الْحَسَنُ عَنْ يَمِينِهَا، وَ الْحُسَيْنُ عَنْ شِمَالِهَا، وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ أَمَامَهَا، فَإِذَا قَرُبْتَ مِنَ الْقَبْرِ الشَّرِيفُ سَبَقَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ فأخمَدَ ضَوْءَ الْقَنَادِيلِ، فَسَأَلَهُ الْحَسَنُ مَرَّةَ عَنْ ذَلِكَ ؟ فَقَالَ : أَخْشَى أَنْ يَنْظُرَ أَحَدُ إِلَى شَخْصِ أُخْتِكَ زَيْنَبَ. (عوالم العلوم، ج 11، ص 955)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا 40
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهر های محترم
جلسه چهلم هست که با موضوع بانوی با حیا خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را از آیات و روایات با هم دوره میکردیم.
8️⃣3️⃣ زن با حیا وقتی در مهمانی قرار میگیرد که زن و مرد کنار هم هستند،
یا داخل اتوبوس یا رستوران میشینه، در جایی می نشیند که در زاویه دید نگاه نامحرم نباشد.
نه او نامحرمی را ببیند و نه نا محرمی اورا ببیند.
حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها فرمودند : بهترین چیز برای زنان، آن است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند. [1]
اگر نگاه مرد به یک زن از روی شهوت باشد که واجب است زن خودش را بپوشاند.
اما اگر از روی شهوت هم نباشد، نگاه معمولی باشد، باز هم زن با حیا دقت می کند که در زاویه نگاه نامحرم قرار نگیرد.
سهل بن سعد یکی از شیعیان اهل بیت علیهم السلام است.
او می گوید در شهر شام وقتی کاروان اسرا را جلوی دروازه شهر قرار دادند، مردم دور آنها حلقه زدند، جشن به پا کردند و پایکوبی داشتند،
خودم را به حضرت سکینه، دختر امام حسین، رساندم و گفتم از شیعیان شما هستم، اگر امری هست در خدمتم.
حضرت سکینه فرمودند : به نیزه دار سر پدرم بگو نیزه را جلوتر ببرد تا مردان نامحرم به نیزه نگاه کنند و به صورت ما زنان نگاه نکند.
او میگوید من ۴۰۰ دینار رشوه دادم به نیزه دار تا قبول کرد سر را جلوتر ببرد، تا نامحرمی به زنان اهل بیت نگاه نکند. [2]
البته این رشوه از مواردی بود که اسلام اجازه اش رو داده است.
حضرت زینب سلام الله علیه هم در مجلس یزید به او اعتراض کرد که تو زنان خودت را پشت پرده قرار دادی، اما دختران رسول الله را در معرض نگاه نامحرم گذاشتی. [3]
پیامبر عزیزمون فرمودند : در زمان قدیم بالای خانه ها اتاقی بود، که دری داشت، که از کوچه به اون در دید داشت ؛
پیامبر عزیزمون فرمودند : زنان را در آن اتاق ها قرار ندهید تا مردانی که از کوچه و بازار عبور می کنند به زنان شما نگاه بیاندازند،[4] هرچند اون نگاه، ممکنه نگاه شهوتی هم نباشد.
زن با حیا، پذیرایی از مردان نامحرم فامیل رو به شوهرش واگذار میکند، تا اولاً کمتر در معرض دید آنها باشه.
و دوم اینکه در حضور نامحرم خم و راست نشود. چون از حیای زن چنین کاری به دور است.
یادمون باشه حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها پذیرایی از مردانِ مهمان رو به امیرالمؤمنین واگذار می کردند.
[1] عن فاطمة الزهرا - سلام الله عليها - : اِذا سُئِلَتْ: أَيُّ شَيْءٍ خَيْرٌ لِلْمَرْأَةِ ؟ قَالَتْ أَنْ لاَ تَرَى رَجُلاً وَ لاَ يَرَاهَا رَجُلٌ. (بحارالانوار، ج 43، ص 84)
[2] سهل بن سعد: رَأَيْتُ نِسْوَةً عَلَى جِمَالٍ بِغَيْرِ وِطَاءٍ فَدَنَوْتُ مِنْ أُولَاهُمْ فَقُلْتُ يَا جَارِيَةُ مَنْ أَنْتِ فَقَالَتْ أَنَا سُكَيْنَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ فَقُلْتُ لَهَا أَ لَكِ حَاجَةٌ إِلَيَّ فَأَنَا سَهْلُ بْنُ سَعْدٍ مِمَّنْ رَأَى جَدَّكِ وَ سَمِعْتُ حَدِيثَهُ قَالَتْ يَا سَعْدُ قُلْ لِصَاحِبِ هَذَا الرَّأْسِ أَنْ يُقَدِّمَ الرَّأْسَ أَمَامَنَا حَتَّى يَشْتَغِلَ النَّاسُ بِالنَّظَرِ إِلَيْهِ وَ لَا يَنْظُرُوا إِلَى حَرَمِ رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله قَالَ سَهْلٌ فَدَنَوْتُ مِنْ صَاحِبِ الرَّأْسِ فَقُلْتُ لَهُ هَلْ لَكَ أَنْ تَقْضِيَ حَاجَتِي وَ تَأْخُذَ مِنِّي أَرْبَعَمِائَةِ دِينَارٍ قَالَ مَا هِيَ قُلْتُ تُقَدِّمُ الرَّأْسَ أَمَامَ الْحَرَمِ فَفَعَلَ ذَلِكَ فَدَفَعْتُ إِلَيْهِ مَا وَعَدْتُه. (بحار الأنوار ؛ ج 45 ؛ ص 128)
[3] أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَايَا قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَ. (الإحتجاج (للطبرسي)، ج 2، ص 307)
[4] لَا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ بِالْغُرَف. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج 5، ص 516)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۴۱
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهر های محترم
جلسه چهل و یکم که با موضوع بانوی با حیا خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را از آیات و روایات با هم دوره میکنیم.
9️⃣3️⃣ زن با حیا در جایی نمیرود که تنه مرد نامحرم به او بخورد (بدن او با بدن مرد نامحرم تماس بگیرید)
از اختلاطِ با نامحرم پرهیز می کند، چون این اختلاط، اول فتنه است.
پیامبر عزیزمان یکی از درهای مسجد را مخصوص زنان قرار داده بود تا در هنگام رفت و آمد به مسجد، مردها و زنان با هم اختلاطی نداشته باشند. [1]
حضرت به امیرالمؤمنین فرمودند : خداوند دست کشیدن به حَجر الاسود ـ در کنار کعبه را از زنان برداشت ـ حتی برای زنان مستحب هم نیست[2] ؛ تا اختلاطی بین زن و مرد در اون محل که فشردگی جمعیت وجود داره پیش نیاد.
قرآن دختران حضرت شعیب رو دختران با حیایی معرفی میکنه، وقتی حضرت موسی علیه السلام از آنها پرسید شما چرا نمی روید آب از چاه بکشید تا گوسفندان خود را سیراب کنید ؟ گفتند : ما نمی رویم تا چوپانها که نامحرم هستند، گوسفندانشان را آب بدهند.
وقتی اطراف چاه خلوت شد و نامحرمی نبود در آخر ما میرویم برای گوسفندانمان آب می کشیم. [3]
حضرت موسی هم از حیای آنها لذت برد و خودش دست به کار شد برای آب کشیدن برای گوسفندان دختران شعیب علیهالسلام.
پیامبر اعظم فرمودند : زنان در صف های نماز جماعت پشت سر مردان بایستند ؛ یا اگر در کنار هم قرار بگیرند حتماً بین آنها پرده ای بیاویزید تا زن و مرد اختلاطی نداشته باشند.
در برخی دانشگاه ها وقتی کلاس ها به حد نصاب برسد، کلاسی ویژه پسران و کلاسی ویژه دختران در یک دست قرار میدهند.
زن با حیا میره در کلاسِ ویژه خانم ها شرکت می کند و در کلاسی که مختلط باشند شرکت نمیکنه.
مدیر دانشگاه اگر نمره حیایش بالا باشد دخترانِ مردم را دختر خودش حساب می کند و تمام تلاشش را میکند تا اون جایی که میشه برای درس های مختلف کلاس های جدا برگزار بشه.
امیرالمؤمنین علیه السلام شنیدند در شهر کوفه، مردان و زنان وقتی از کنار هم حرکت می کنند تنشون به تنه ی هم میخوره ؛
فرمودند : ای مردان! شنیدهام زنان شما در بین راه شانه شان به شانه مردان میخوره، آیا حیا و غیرت ندارید؟! [4]
بعضی جاها شربت یا غذای نذری میدن، زن با حیا اگر میبیند تراکم جمعیت هست، جلو نمیره که دستش یا تنش به مرد نامحرم بخوره برای گرفتن نذری
یک خانمی میگفت حاج آقا تبرکه.
تبرک در جایی هست که حرامی صورت نگیره، خلاف شرعی واقع نشه.
یقیناً و صد درصد امام حسین علیه السلام و امام زمان علیه السلام اجازه نمیدن دختر و همسرشون بروند در جایی، در فشارِ جمعیت قرار بگیرند، برای گرفتن یک کاسه نذری.
زن با حیا وقتی می بینه دسته عزاداری شلوغه و جمعیت فشرده و متراکم شده، داخلِ یک خیابون، آنجا حاضر نمیشه ؛ و عزاداریش را در یک مسجد یا حسینیه ای انجام میده.
بنده دیدم برخی از جاها آن چنان دسته عزاداری فشرده میشه که اگر خانمی بخواد از بین جمعیت حرکت کنه حتماً شونه اش به شونه مرد نامحرم میخوره.
زن با حیا مواظبت می کند که در چنین مکان هایی حاضر نشود.
[1] (سنن ابو داوود، ج 1، ص 109)
[2] يَا عَلِيُّ لَيْسَ عَلَى النِّسَاءِ جُمُعَةٌ وَ لَا جَمَاعَةٌ. .. وَ لَا اسْتِلَامُ الْحَجَرِ (من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 364)
[3] لانَسْقِي حَتّى يُصْدِرَ الرِّعاءُ. (سوره قصص، آیه 23)
[4] يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؟ (وسائل الشيعة، ج 20، ص 235)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۴۲
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه چهل و دوم که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را از آیات و روایات باهم دوره می کردیم.
0️⃣4️⃣ زن با حیا جلوتر یا شانه به شانه مرد نامحرم حرکت نمیکنه، بلکه پشت سر او حرکت می کند.
البته منظورمان بازار و خیابان نیست که خوب سیل جمعیت، همه دارند با هم حرکت می کنند ؛ و چنین چیزی امکان پذیر نیست.
منظور مان مثلاً مهمانی ها هست که چند تا مرد و چند تا زن می خواهند چند طبقه رو بروند بالا تا به محل مهمانی برسند،
خانمهای با حیا اجازه میدن آقایان جلوتر برند، و سپس آنها پشت سرآقایان حرکت می کنند.
حضرت داوود علیه السلام به پسرش نصیحت کرد که پشت سر شیر درنده حرکت کن ولی پشت سر زن نامحرم را نرو. [1]
چون پشت سر شیر حرکت کردن ممکنه برای دنیای تو ضرر داشته باشه ولی پشت سر زن نامحرم حرکت کردن برای آخرت ضرر داشته باشه.
معنای این حدیث این که :
ای خانم محترم! تو در راه رفتن سعی کن طوری حرکت خودت را تنظیم کنی که مرد نامحرم پشت سر تو قرار نگیره.
شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید آیا اشکال داره انسان از پشت سر که صورت زن نامحرم پیدا نیست به او نگاه کنه؟
حضرت پرسیدند آیا دوست داری که به زنان و دختران تو در این حالت نگاه کنند؟ گفت : نه.
حضرت فرمودند : هرچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند.
پس از پشت سر زن نامحرم نگاه نکن. [2]
وقتی حضرت موسی آمد پیش حضرت شعیب. دختر حضرت شعیب گفت : ای پدر! او را چوپان گوسفندان ما قرار بده.
چون او دو ویژگی دارد :
۱) اینکه قوی است.
۲) اینکه امین است.
حضرت شعیب گفت : قوی بودن او را قبول دارم ؛ ولی چه دلیلی بر امین بودن او داری؟
گفت : وقتی من تنهایی رفتم او را دعوت کنم تا به خانه بیاید، من جلوتر از قرار گرفتم.
موسی به من گفت : تو پشت سر من قرار بگیر و از پشت سر آدرس بده ؛
چون ما قومی هستیم که از پشت سر پشت سر به خانمهای نامحرم نگاه نمیکنیم. [3]
زن با حیا سعی میکنه طوری راه برود که از پشت سر نامحرمی او را نگاه نکند.
[1] قَالَ دَاوُدُ علیه السلام لِابْنِهِ امْشِ خَلْفَ الْأَسَدِ وَ الْأُسُودِ وَ لَا تَمْشِ خَلْفَ المَرْأَةِ. (مستدرك الوسائل ، ج 14، ص 275)
[2] قَالَ لِلصَّادِقِ علیه السلام الرَّجُلُ تَمُرُّ بِهِ الْمَرْأَةُ فَيَنْظُرُ إِلَى خَلْفِهَا قَالَ أَ يَسُرُّ أَحَدَكُمْ أَنْ يُنْظَرَ إِلَى أَهْلِهِ وَ ذَاتِ قَرَابَتِهِ قُلْتُ لَا قَالَ فَارْضَ لِلنَّاسِ مَا تَرْضَاهُ لِنَفْسِكَ. (وسائل الشيعة، ج 20، ص 200)
[3] عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ قَالَ قَالَ لَهَا شُعَيْبٌ علیه السلام يَا بُنَيَّةِ هَذَا قَوِيٌّ قَدْ عَرَفْتِهِ بِرَفْعِ الصَّخْرَةِ الْأَمِينُ مِنْ أَيْنَ عَرَفْتِهِ قَالَتْ يَا أَبَتِ إِنِّي مَشَيْتُ قُدَّامَهُ فَقَالَ امْشِي مِنْ خَلْفِي فَإِنْ ضَلَلْتُ فَأَرْشِدِينِي إِلَى الطَّرِيقِ فَإِنَّا قَوْمٌ لَا نَنْظُرُ فِي أَدْبَارِ النِّسَاءِ. (من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 19)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۴۳
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه چهل و سوم که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را از آیات و روایات با هم دوره می کردیم.
1️⃣4️⃣ زن با حیا بدون اجازه وارد خانه همسایه و فامیل نمیشه.
بعضی ها میگویند من خانوم هستم، همسایه هم خانوم هست، آقا شون هم خانه نیست، و بدون اجازه وارد خانه میشن.
این کاملاً اشتباه است.
قرآن می فرماید : «وارد خانه ای نشوید، مگر اینکه قبلش اجازه بگیرید. »[1]
پیامبر صلی الله علیه و آله سیره شون این بود که با سه بار سلام کردن اجازه می طلبیدند و اگر جواب سلام را نمی شنیدند برمیگشتند. [2]
ما هم همینطور باشیم ؛ اگر سه بار زنگ زدیم، در رو باز نکردند، حتی اگر مطمئن هستیم داخل خانه هستند، برگردیم. چون ممکنه زن و شوهر در شرایطی باشند که امکان پذیرایی از ما را ندارد.
امام صادق علیه السلام فرمودند : هنگام ورود به خانه (تنحنح کنید) یعنی گلویی صاف کنید، سرفه ای کنید، یا الله بگید، سر و صدایی داشته باشید. [3]
تا دیگران از حضور شما غافلگیر نشود.
2️⃣4️⃣ زن با حیا هنگام ورود به اتاق مخصوص پدر و مادرش، اجازه میگیره و بدون اجازه وارد نمیشه.
شخصی از پیامبر خدا صلی الله علیه و علیک آله پرسید، آیا اجازه دارم بدون اجازه وارد اتاق مادرم شوم ؟
حضرت از او پرسید آیا دوست داری صحنه ای از مادرت ببینی که تو را خوشایند نیاید؟
مثلاً لباسش را درآورده و میخواهد لباس جدیدی را بپوشد.
در اون صحنه حاضر شوید؟
گفت : دوست ندارم.
حضرت فرمودند : پس، اجازه بگیر. [4]
خانم هایی هم که ازدواج می کنند، از خانه پدر میرند، ولی کلید خانه پدر را دارند، حتماً هنگام ورود به خانه باز هم زنگی بزنند، اجازه ای بگیرند، سروصدایی کنند، تا پدر و مادر آنها غافلگیر نشود.
ممکن است پدر و مادر در خلوت خودشون، مشغول استراحت باشند و ورود دخترشون به خانه اونها رو غافلگیر کند.
[1] يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا. (سوره نور، آیه 27)
[2] قَدْ كَانَ يَفْعَلُ ذَلِكَ [اَعنی] فَيُسَلِّمُ ثَلَاثاً فَإِنْ أُذِنَ لَهُ وَ إِلَّا انْصَرَف. (من لا يحضره الفقيه ؛ ج 1 ؛ ص 321)
[3] يُسَلِّمُ الرَّجُلُ إِذَا دَخَلَ عَلَى أَهْلِهِ وَ إِذَا دَخَلَ يَضْرِبُ بِنَعْلَيْهِ وَ يَتَنَحْنَحُ وَ يَصْنَعُ ذَلِكَ حَتَّى يُؤْذِنَهُمْ أَنَّهُ قَدْ جَاءَ حَتَّى لَا يَرَى شَيْئاً يَكْرَهُهُ. (جامع الأخبار (للشعيري) ؛ ص 89)
[4] قَالَ عَلِيٌّ علیه السلام يَا رَسُولَ اللَّهِ أُمِّي أَسْتَأْذِنُ عَلَيْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ وَ لِمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَ يَسُرُّكَ أَنْ تَرَاهَا عُرْيَانَةً قَالَ لَا قَالَ فَاسْتَأْذِنْ. (بحار الأنوار ؛ ج 101 ؛ ص 38)
در حدیث دیگر آمده که شخصی این سؤال را پرسید و نام او ذکر نشده (تفسير نور الثقلين ؛ ج 3 ؛ ص 586)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۴۴
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهر های محترم
جلسه چهل و چهارم که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را از آیات و روایات با هم دوره میکردیم.
3️⃣4️⃣ زن با حیا عطر نمیزنه، در جایی که نامحرم بوی خوش او را استشمام کنه، چه بیرون از خونه باشه، چه مواردی که مهمانِ نامحرم داخل خونه آمده باشد.
چون عطر زینت محسوب میشه و قرآن فرموده :
زن ها زینت خودشان را آشکار نکنند، مگر برای محرم های خودشون. [1]
از پیامبر (صلی الله علیه وآله) سوال پرسیده شد، زنی که شوهرش نابیناست چگونه جاذبه ایجاد کند برای شوهرش؟
چگونه برای شوهر زینت کند ؟
حضرت فرمودند : عطر بزند. [2]
پس عطر سبب جذب شوهر می شود،
اگر زنی عطر بزند، سبب میشود نامحرم به او جذب شود و توجه کنند.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : هر زنی که عطر زده از خانه اش خارج شود مورد لعنت قرار میگیرد تا وقتی که پایش را دوباره داخل خانه بگذارد ؛ مورد لعن خدا و فرشتگان قرار میگیرد. [3]
نابینایی از پیامبر خدا اجازه ورود خواستند، حضرت صدیقه سلام الله علیه داخل اتاق بودند، سریع پوشش خودشان را کامل کردند.
پیامبر از دختر شان پرسیدند، نابینا که تو را نمی بیند، چرا پوشش خود را کامل کردی؟
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند :
او بوی خوش من را که استشمام می کند، پوششم را کامل کردم تا بوی خوش من به مشام او نرسد. [4]
منظورمون از عطری که میگیم زن در مقابل نامحرم استفاده نکنه، کرم هایی هست که برای صورت استفاده می کنند،
مواد خوشبو کننده که به بدن می زنند، یا شامپوهایی که بوی خوش داره و خانم وقتی استفاده میکنه و بلافاصله میخواد از منزل خارج بشه تا دقایقی بوی خوش این شامپو در آسانسور یا در تاکسی مورد توجه نامحرم قرار می گیرد.
البته دوجا اسلام سفارش کرده است زنها از بوی خوش استفاده کنند ؛ یعنی در جایی که نامحرم نیست :
۱) برای شوهر که سفارش شده تا توجه شوهرشون رو به خودشون جلب کنند.
۲) در هنگام نماز خواندن.
در روایت آمده است که یک نماز همراه با عطر برتر از هفتاد نماز بدون عطر. [5]
حضرت صدیقه طاهره در لحظات آخر عمر خودشون فرمودند : ای اسماء آن عطری را که همیشه خودم را باهاش خوش می کنم بیاور تا عطر بزنم و برای نماز آماده بشم. [6]
[1] وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ و.. .. (سوره نور، آیه 31)
[2] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله مَا زِينَةُ الْمَرْأَةِ لِلْأَعْمَى قَالَ الطِّيبُ وَ الْخِضَابُ فَإِنَّهُ مِنْ طِيبِ النَّسَمَةِ. (وسائل الشيعة، ج 20، ص 167)
[3] أَيُّ امْرَأَةٍ تَطَيَّبَتْ وَ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا فَهِيَ تُلْعَنُ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهَا مَتَى مَا رَجَعَتْ. (وسائل الشيعة، ج 20، ص 161)
[4] امام باقر علیه السلام : أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله اسْتَأْذَنَ عَلَيْهَا أَعْمَى فَحَجَبَتْهُ فَقَالَ لَهَا النَّبِيُّ ص لِمَ حَجَبْتِهِ وَ هُوَ لَا يَرَاكِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي فَأَنَا أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُ الرِّيحَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي. (مستدرك الوسائل ، ج 14، ص 289 )
[5] امام صادق علیه السلام : صَلَاةُ مُتَطَيِّبٍ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ صَلَاةً بِغَيْرِ طِيبٍ. (وسائل الشيعة، ج 4، ص 434)
[6] قَالَتْ فَاطِمَةُ علیها سلام لِأَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ حِينَ تَوَضَّأَتْ وُضُوءَهَا لِلصَّلَاةِ هَاتِي طِيبِيَ الَّذِي أَتَطَيَّبُ بِهِ (بحار الأنوار، ج 43، ص 185)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۴۵
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه چهل و پنجم که با موضوع بانوی با حیا خدمت شما هستم.
موارد حیایی زن از آیات و روایات با هم بررسی می کردیم.
4️⃣4️⃣ زن با حیا، کفشی که صدا کند نمی پوشد.
در زمان پیامبر زنان برای پاشون زینتی استفاده می کردند به نام خلخال که هنگام راه رفتن صدا می کرد.
قرآن فرمود : « وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِن »[1]
ای زنان! موقعِ راه رفتن طوری راه نروید و پاتون را به زمین نکوبید، که مردان نامحرم متوجه بشوند شما خلخال به پا دارید و صدای خلخال ها بلند نشود.
علما فرمودند : کفش های تَق تَقی که برخی بانوان الان استفاده می کنند مثل همون خلخال های زمان پیامبر هست، از آنها نباید استفاده بشه.
قرآن دختر حضرت شعیب را دختر با حیا ای معرفی می کند، که در هنگام راه رفتن با وقار و حیا راه میرفت. [2]
با توجه به مطالبی که خدمتتون بیان شد دختر حضرت شعیب در راه رفتن سه ویژگی داشت :
۱) در حضور نامحرم نمی روید.
۲) از وسط راه و کوچه نمی رفت، یعنی از یکی از دو طرف مسیر حرکت میکرد.
۳) از کفشی استفاده نمیکرد که تولیدِ صدا کند.
5️⃣4️⃣ زن با حیا در حضور نامحرم آرغ و عطسه بلند ندارد.
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه که فرمود : «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ» [3] (صدایت را پایین بیاور) فرمودند که هنگام عطسه زدن تا اونجایی که میتونی صدایت رو پایین بیاور و از اونایی نباش که عمداً صدای عطسه ات را بلند کنی. [4]
و در توصیف قوم لوط که قرآن آن ها را بی حیاترین قوم تاریخ معرفی میکنه، آمده است که آن ها عمداً در حضور هم در مجالس آروغ میزدند. [5]
6️⃣4️⃣ انسان با حیا در جمع باد معده نمیده.
قرآن در توصیف قوم لوط فرمودند : یکی از بی حیای های آن ها این بود که رفتارهای زشتی رو در حضور هم انجام می دادند. « تَأْتُونَ فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَرَ » [6]
در تفسیر مجمع البیان آمده یکی از اون رفتارها این بود که در حضور همدیگر باد معده می دادند. [7]
زن با حیا مورد ۴۵ و ۴۶ را یعنی عطسه بلند، آروغ زدن و باد معده را در حضور هیچ کسی انجام نمیدهد، حتی در حضور شوهر.
[1] (سوره نور، آیه 31)
[2] فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشِي عَلَى اسْتِحْياءٍ. (سوره قصص، آیه 25)
[3] (سوره لقمان، آیه 19)
[4] [فی تفسیر «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ» قال] هِيَ العَطسَةُ المُرتَفِعَةُ القَبيحَة (بحار الأنوار، ج 66، ص 361)
[5]امام رضا علیه السلام : کانُوا یَتَضارَطُونَ فِی مَجالِسِهِم مِن غَیرِ حِشمَةٍ وَ لا حَیاءِ. (بحارالانوار، ج 12، ص146)
[6] (سوره عنکبوت، آیه 29)
[7] (مجمع البیان، ج ۸، ص ۴۴۰)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۴۶
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه چهل و ششم که با موضوع بانوی با حیا درخدمت شما هستم.
موارد حیای زن را از آیات روایات با هم دوره میکردیم.
7️⃣4️⃣ زن با حیا برای نامحرم زینت و آرایش نمی کند.
چند مورد را بیان کنم :
استفاده از ناخن های مصنوعی،
رنگ کردن مو،
و لاک زدن به ناخن،
سفید کن و رُژ لب، استفاده از ریمل، سرمه، مداد چشم، و نشان دادن النگو و گردنبند به نامحرم.
امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیها بر پیامبر وارد شدند، در حالی که حضرت را گریان دیدند ؛
علت را پرسیدند، و حضرت فرمودند :
یاد عذاب زنان و امتم افتادم که در معراج این عذاب ها را می دیدم.
یکی از این زنان کسی بود که گوشت بدن خودش را میخورد، در حالی که از زیر بدنش آتش شعله ور بود.
علت عذاب این زن گناهی بود به نامِ «نشان دادن زینت و آرایش خودش برای نامحرم» [1]
برخی مراجع فرمودند : انگشتر هم زینت محسوب میشه و واجب از نامحرم پوشیده بشه.
برخی مراجع هم فرمودند : مصداقِ زینت نیست ولی بهتر و مستحب باز هم پوشیده بشه. [2]
یکی از ویژگیهای زینت و آرایش اینه که سببِ توجه و جلب نظرِ نامحرم میشه و مقدمه ارتباط کلامی و ارتباط جسمی با نامحرم را فراهم می کند.
یکی از آرایش ها و زینب ها، خالکوبی است.
پیامبر عزیزمان هشت گروه زنان را لعنت کردند ؛ دو گروه شون (واشمه و متوشمه) بودند یعنی کسی که خالکوبی میکنه و کسی که درخواست میکنه خالکوبی روی بدنش انجام بشه. [3]
زنان شکارچی قلب و دل مردان هستند، و مردان شکارچی بدن و جسم زنان.
اسلام میگه ای زن! غیر از شوهرِ خودت، قلب و دل مرد نامحرمی را شکار نکن، و او را به خودت جلب نکن.
مردی که مُدام در خیابان و در فضای کارش، زنانِ نامحرمی را که آرایش شده هستند، میبینه وقتی وارد خونه میشه دیگه از آرایشِ زن خودش اون لذتی را که باید ببره نمی برد.
زندگی شون سرد و بی روح میشه،
چون مدُام انواع و اقسام زینت ها رو توی خیابون دیده.
به قول معروف، چشمِ و دلش از زن خودش دیگه سیر میشه.
اسلام میگوید : ای آقا ! مواظب چشمت باش ؛
در بیرون نگاه نکن، تا در داخل خانه از زن خودت لذت ببری.
و به زن می گوید : مواظب زینت و آرایش کردن خودت باش.
[1] پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : وَ رَأَيْتُ امْرَأَةً تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا وَ النَّارُ تُوقَدُ مِنْ تَحْتِهَا. .. وَ أَمَّا الَّتِي كَانَتْ تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ تُزَيِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاسِ. (عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج 2، ص 11)
[2] (سيد مسعود معصومي، احکام روابط زن و مرد، ص 124 ـ 123)
[3] وَ لَعَنَ النَّبِيُّ ص مِنَ النِّسَاءِ ثَمَانِيَة. .. وَ الْوَاشِمَةُ الَّتِي تَغْرِزُ خَدَّهَا بِالْإِبَرِ بِظَاهِرِ الْكَفِّ وَ الْمِعْصَمِ حَتَّى يُؤَثِّرَ فِيهِ وَ يحشوه [تَحْشُوهُ] بِالْكُحْلِ لِيَتَزَيَّنَ وَ الْمُتَوَشِّمَةُ الَّتِي يُفْعَلُ ذَلِكَ بِهَا. (كراجكى، معدن الجواهر و رياضة الخواطر، ص 62 )