هدایت شده از وحید یامین پور
💠تربیت و معنویت در شبکههای اجتماعی
🔻مفهوم تشرف در خصوص پیام های دینی و تربیتی و فرهنگی؛
.
امروزه شبکه های مجازی و اجتماعی و نرم افزارهای نوین ارتباطی ،امکان انتشار سریع اطلاعات را برای ما در هر عرصه ای مِن جمله در عرصه و قلمرو دین و معارف دینی و عرفان و سیر و سلوک و تعلیم و تربیت فراهم کردند. پیام(چه صوت چه تصویر و چه متن) مستقلاً واجد معنایی است.
🔸️از چه زمانی ما این معنا را درک می کنیم ؟رسیدن به این معنا ،نیاز به تشرف دارد. در شبکههای اجتماعی این پیام ها مسلسل وار و با تکرار زیاد به سمت ما هجوم می آورد. اتفاقی که میافتد نوعی همه چیز خواری است.
این همه چیز خواری، ما را دچار سوء هاضمه در درک میکند. پیام های که مسلسل وار به ما میرسد از معانی تهی میشوند؛ در واقع ما با دنیایی با اطلاعات بیشتر و معانی کمتر مواجه شدهایم.
🔸️مشکل امروز ما، مشکل اطلاعات نیست؛مشکل ما، تشرف حاصل نکردن به معانی پیام هاست. ما وقتی وارد شبکه های نوین ارتباطی میشویم با همنشینی معانی متعارض مواجه می شویم. همنشینی پیام ها و سرعت ظهور پیام ها در مقابل ما باعث شده تشرف به این پیامها را از دست بدهیم و در واقع از پیامها معنا زدایی بشود. این معنا زدایی نوعی نهیلیسم ناشی از تکنولوژی های نوین ارتباطی است.
به عبارتی گاهی صدها پیام را که واجد معنایی معنوی و تربیتی است در کنار هم و با سرعت دریافت میکنیم ولی معنای آنها فرصت تهنشین شدن در ذهن را ندارند. از طرفی همنشینی پیامها مقدس با پیامهای مبتذل، به نفع ابتذال است.
#سواد_رسانه_ای
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از خبرگزاری فارس
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توئیتهای داغ علیه ایران از کجا ارسال میشود؟
@Farsna
هدایت شده از داریوش سجادی
ما دوست و دشمن ابدی «داریم»!
هنری کیسینجر سالها پیش و با گویشی ناقدانه، آموزش سیاست در مراکز دانشگاهی کشورش را به سیستمی سترون تشبیه کرد که خروجی اش مشتی خوکچه آزمایشگاهی شده!
آفتی که نوعاً در ایران نیز دامنگیر ساختار آکادمیک و برونداد آن در عرصه مدیران و دبیران کشور شده است.
آفتی که به فونداسیون تدریس و تحصیل آکادمیک در ایران بویژه در حوزه علوم انسانی بازگشت دارد که قالباً «مونتاژمحور» است.
سازمان آموزش دانشگاهی در ایران مبتلا به یک رنجوری ناشی از مستمندی اندیشه است و اساسا در این سازمان «تولید اندیشه» تعلق به اقلامی دارد که نه موجود است و نه نیازی بابت آن وجود دارد.
ساختاری که غیرمستقیم قائل به صباوت فهم ایرانی است و یگانه راه رستگاری را قرار دادن قطعات تولیدات دانشی و وارداتی غرب بر روی خط مونتاژ و سوار کردن آن قطعات و بازتولید آن در فاهمه دانشجو و استاد ایرانی می داند.
در این ساختار اندیشه تولید نمی شود و تنها اندیشه وارداتی از غرب «شائقانه» بازیافت می شود.
یکی از برجسته ترین کالاهای فکری وارداتی که عناصر دانشگاهی ایران بدون کمترین تردید و بشکلی مهوع و چاکرسالارانه آن را ایقان کرده اند، جمله معروف لرد پالمرستون، نخستوزیر پیشین بریتانیا است که با فهم ماکیاولانهاش از سیاست قائل به آن بود که در سیاست برای یک کشور دوست و دشمن ابدی وجود ندارد و تنها منافع ابدی (ملی) وجود دارد(!)
برخلاف «یقینداشت»ِ ذوب شدگان در بلاهت و آویختگان به بهیمیت غرب، جمله مزبور محصول رویکرد مُلّوَنانه و خویشکامانه و نان به نرخ روزخوارانه برسمیت شناخته شده در حوزه تمدنی «غرب سرمایه سالار» است.
برخلاف آن در حوزه ملاحظات دین سالارانه، برای جمهوری اسلامی دوست یا دشمن ابدی موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد.
جمهوری اسلامی دوست و دشمن ابدی ندارد بلکه اصول و مبانی ابدی دارد و بر اساس آن اصول و مبانی ابدی مُلزم به سیاست ورزی اخلاق محور است.
در ساختار دانش «مونتاژ محور» فهمیدن و اندیشیدن جرم است!
در این ساختار شما تنها موظفید فرمایشات کدخدا را «طوطیوارانه» و «شیدآوشانه» لب خوانی و بازخوانی و پیروی کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داریوش سجادی
https://eitaa.com/dariushsajjadi1344
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فلسفه گریه برای کربلا، نشاندهنده حقیقت و لطیفکننده احساسات است
▫️ هركه انسان است، بر خاطره کربلا ميگريد؛ چون خاطره، خاطرهى بزرگداشت انسانیّت و فضيلت است؛ و هركه فضيلتدوستتر است، بيشتر در اين واقعه و حادثهى عظيم تاريخى متأثر ميشود. نميخواهم بگويم كه آنقدر گريه كنيم كه غش كنيم امّا نفهميم چرا گريه ميكنيم؛ نه، این كه بیارزش است.
◾ گريهاى كه با توجّه و با فهم واقعه باشد، گريهاى كه با فقه حقيقت همراه باشد، نشان انسانیّت و فضيلت است؛ و گريه عاملى بود كه در روزگار ائمّهى ما (عليهمالسّلام) از آن به سود اسلام و به سود حقيقت استفاده ميشد. کاری ندارم به اینکه امروز این مسئله تحريف شده باشد.
▫️ اصل فلسفهى گريه در اسلام و در شیعه یعنی براى حادثهى كربلا اين است؛ گریه برانگيزاننده و تحريکكننده است؛ حقايق را نشاندهنده است، احساسات را لطيفکننده و رقيقكننده است و خلاصه، انسان انقلابى را حسّاستر کننده است.
◾ حالا يک آدم پرخوردهى نفهمى هم اشک بریزد؛ آن اشک که اصلاً براى امام حسين (عليهالسّلام) نيست؛ براى خاطر قرضهاى عقبافتاده و اجارهى خانه و گرسنگى و اينها است؛ آن را كار ندارم. من گريهى اهل معرفت را ميگويم و خودم طرفدار اين گريهام. خدا رحمت كند گريهكنندگان اهل معرفت را.
📚 کتاب #همرزمان_حسین(علیهالسلام)؛ ص۲۹۱-۲۹۲ | سخنرانیهای آیتالله خامنهای در محرم الحرام ۱۳۵۱ در هیات انصارالحسین تهران
👈 در ایام محرم، هر شب بخشی از کتاب همرزمان حسین (علیهالسلام)، در این حساب منتشر خواهد شد
🏴 @Khamenei_ir
هدایت شده از ریحانه
🕯 حضرت سکینه، مشعل معرفت و دانش تاریخ عرب
❇️ رهبرانقلاب: #سکینه_کبری که شما اسمش را در کربلا شنیدهاید، دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب است.
🌸 او یکی از مشعلهای معرفت عربی در همهی تاریخ اسلام تا امروز است.
🌼 کسانی که حتّی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف میکنند که سکینه (علیهاسلام) یک مشعل معرفت و دانش است. ۱۳۷۰/۰۸/۲۲
@khamenei_reyhaneh
هدایت شده از خانهی طراحان انقلاب اسلامی
#دیوارنگاره |دل به دریا زده مدافع حرمی
⚪ جدید ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر «عج» سحرگاه هفتام محرم اکران شد.
◻ خانهطراحانانقلاباسلامی
@khattmedia
هدایت شده از خانهی طراحان انقلاب اسلامی
#دیوارنگاره | دل به دریا زده مدافع حرمی
⚪ جدیدترین دیوار نگاره میدان ولیعصر عج
◻ خانهطراحانانقلاباسلامی
◻ نقاشی روی بوم اثر حسن روحالامین
◻ طراح شعار:پویا سرابی
@khattmedia
هدایت شده از KHAMENEI.IR
👈 تقیه به معنای جهاد پنهانی برای رسیدن به مقصود است
◾ تقیه بهمعنای کار نکردن نیست بلکه بهمعنای کارکردن، منتها کار موفّقیتآمیز کردن است. تقیه بهمعنای بهطرف مقصد راه پیمودن است، منتها در صورتی که کوه وجود داشته باشد از داخل کانال رفتن یا از راه انحرافی رفتن است.
▫️ در روایتی امام(علیهالسلام) میگوید «وَ الْمُؤْمِنُ مُجَاهِدٌ»؛ «مؤمن آن کسی است که مجاهد باشد.»؛ «لِأَنَّهُ يُجَاهِدُ أَعْدَاءَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ بِالتَّقِيَّةِ وَ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ بِالسَّيْفِ.». مؤمن درهرحالی جهاد میکند، هرگز جهاد را ترک نمیکند، نهایت اگر دولت حق بر سر کار بود، اگر امیرالمؤمنین علی(علیهالسّلام) بر سر کار بود، جهاد میکند، در کنار امام میرود به جنگ و با دشمنان حق و دشمنان علی (علیهالسّلام) جهاد میکند، اگر دولت حقّی بر سر کار نبود، همین جهاد را میکند امّا با تقیه، یعنی پنهان.
◾ پس در معنای تقیه معنای جهاد گنجانده شده و من تعجّب میکنم چگونه کسانی تصوّر میکنند که روایت تقیه ضدّ روایت جهاد است یا ضدّ روایت عمل ائمّه (علیهمالسّلام) است.
▫️ تقیه استثنائی نیست، تقیه را اگر ترک عمل دانستیم استثنائی است، اما تقیه که ترک عمل نیست، تقیه عمل است، منتها به شکل دیگر.
📚 کتاب #همرزمان_حسین(علیهالسلام)؛ ص۳۵۸-۳۶۰ | سخنرانیهای آیتالله خامنهای در محرم الحرام ۱۳۵۱ در هیات انصارالحسین تهران
👈 در ایام محرم، روزانه بخشی از کتاب همرزمان حسین (علیهالسلام)، در این حساب منتشر شد.
🏴 @Khamenei_ir
هدایت شده از ریحانه
⚫️ تلخترین شبها ⚫️
🌺 رهبر انقلاب: در یازدهم ماه محرم یکی از عظیمترین فاجعههای تاریخ اسلام به وقوع پیوست.
▪️ کسانی از خاندان نبوت اسیر شدند که عزیزترین و شریف ترین انسانهای تاریخ اسلام بودند.
▪️ زنانی در جمع هیأت اسراء وجود داشتند که شأن شرف آنها در جامعه اسلامی آن روز نظیر نداشت
▪️ و کسانی این عزیزان را به اسارت گرفتند که از خبیث ترین و پلیدترین انسان های زمان خودشان بودند. ۱۳۶۸/۰۵/۲۳
🌷
هدایت شده از ریحانه
❤️ یک نذری متفاوت
❇️ مزایای نذورات فرهنگی و معنوی نسبت به نذرهای مادی:
🔸در راستای اهداف انبیاء و معصومین علیهم السلام است [هدایت گری و آبادانی آخرت انسانها].
🔹اجر و پاداش بسیار فراوانی دارد زیرا نتایج مستمر و ماندگارتری دارد.
🔸باقیات و صالحات است و همه ما میدانیم آثار هدایت یک انسان گاه هزاران سال باقی میماند برای مثال ثمره خرجهایی که حضرت خدیجه سلام الله علیها برای پیشبرد اهداف پیامبر (ص) کرد چقدر عظیم و گسترده و ماندگار است.
🔹در بسیاری از موارد نذرهای معنوی و فرهنگی با وجود این همه آثار و نتایج مثبت بسیار کم هزینه تر از نذرهای مادی است. مثلا هزینه انتشار و توزیع یک روایت از معصوم علیه السلام کجا و هزینه اطعام میلیونی کجا؟
⁉️ سوال مهم اینجاست که چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟
1️⃣تهیه و توزیع کتابهای مناسب و سیدی هایی که معرفت دینی و اعتقادی افراد را بالا میبرد.
2️⃣تولید یا اختصاص مبلغی جهت تولید مستندات و فیلم و پوسترهایی که در جهت ترویج معارف دین و اخلاق است یا نذر برای وقف کتاب در گردش.
3️⃣در هیاتها به بچههای کوچک عزادار هدایای دوست داشتنی مثل گیرهسر یا مدادهای فانتزی بدهیم.
4️⃣میتوانیم نذر کننده علوم و فنونی باشیم که در آن مهارت داریم و هر کس به تناسب شغلش میتواند نذر فرهنگی داشته باشد: پزشکی که یک روز در هفته یا ماه به درمان رایگان بیماران فقیر خدمات بدهد؛ معلمی که در مناطق محروم به رایگان تدریس کند؛ کتاب فروشی که چند درصدی تخفیف به کتابهایش اختصاص دهد؛ راننده تاکسی که تا مسیر هیاتها افراد را رایگان برساند و...
5️⃣ اهدای خون هم از نذرهای زیبای فرهنگی و معنوی است.
6️⃣ اگر تخصصی در حوزههای مختلف داریم نذر کنیم زمانی را برای گفتگو با افراد دردمند و ارائه راهکار به آنان اختصاص بدهیم.
7️⃣ برعهده گرفتن مخارج کودکان بیسرپرست یا بد سرپرست حتی برای یک مدت معین جزء نذرهای بسیار خوب است.
8️⃣ برعهده گرفتن مخارج درمان افراد نیازمند یا بیماری های خاص.
9️⃣ برگزاری رایگان کلاس و نشستهای گفتگو محور با موضوعات اعتقادی و اخلاقی و روایات قرآن و تاریخ اسلام.
🔟 تهیه بروشور هایی جذاب با محوریت نیازهای فکری مردم.
🌱 #مهارتهای_زندگی
🏴 @Khamenei_Reyhaneh