2/2
در این قانون اصلا به مسائل اساسی که ریشه در تمدن، فرهنگ و سبک زندگی مدرن دارد توجه نشده لذا این قانون حکم مُسَکن را دارد. مثلا چرا به مسئله ساختار نظام آموزشی که سبب افزایش سن ازدواج می شود توجهی نشده؟ چرا به مسئله ضعف جسمی زوجین که باعث ناباروری یا تولد فرزندان ضعیف و بیمار می شود توجهی نشده؟ آیا تابه حال از خودتان پرسیده اید که چرا مادران قدیم ده شکم می زاییدند و آخ هم نمیگفتند اما مادران امروز پس از دو سه زایمان، له می شوند؟ آیا اینها برای شما مسئله بوده یا هدف شما صرفا افزایش کمّی جمعیت است بدون توجه به کیفیت آن؟ اصلا فکر کردهاید که چرا موضوع جمعیت و خانواده به جایی رسیده که قانون می خواهد؟؟ علاوه بر این نواقص راهبردی مواد مختلف آن نیز به صورت جزئی قابل نقد است که به دلیل جلوگیری از اطاله مطلب ذکر نمیگردد.
سه)
بررسی برنامه هفتم توسعه، که البته هنوز ادامه دارد، یکی از بزنگاههایی است که سطح تفکر راهبردی نمایندگان را مشخص می کند. مقام معظم رهبری سالهاست که از مسئولین مختلف به ویژه مجلس مطالبه کرده اند که به جای برنامه توسعه برنامه پیشرفت ایرانی اسلامی بنویسند . چرا مجلس انقلابی این مسئله بنیادین را جدی نگرفته؟ لااقل تا وقت باقی است اسم برنامه را از برنامه توسعه به برنامه پیشرفت تغیر دهید که بدانیم این مطالبه رهبری به گوشتان خورده!
آیا نحوه سندنویسی طی سالهای گذشته را آسیب شناسی کرده اید که چرا بخش زیادی از اهداف اسناد توسعه قبلی محقق نشده؟ آیا به این پرسش اساسی پاسخ داده اید که طرح کلان حکمرانی ما چیست و چرا علی رغم تجربه چهل و اندی ساله هنوز در مدیریت مسائل تکراری مانداه ایم و به گونه ای عمل می کنیم که گویا این مسائل تازه اند؟ محور اصلی توسعه در برنامه چیست و اگر قرار باشد رکن اصلی توسعه که تمامی اهداف روی آن سوار می شوند را بیان کنید چه می گویید؟ بدترین و سطحی ترین نوع برنامه نویسی را در گذشته داشته ایم و هنوز آن را تکرار می کنیم و تصور می کنیم با کم و زیاد کردن اهداف خرد و یا تغییر در بودجه ها می توان توسعه و پیشرفت را رقم زد.
جناب آقای راستینه!
شما به عنوان یک نماینده انقلابی باید پاسخ دهید که چرا این مسائل بنیادین را در مجلس مطرح نکردهاید؟ شمایی که درکی از این مسائل راهبردی ندارید آیا تکرار نمایندگی خود را خیانت به انقلاب و مردم نمی دانید؟ البته باید از از زحمات شما طی این دوره تشکر کرد اما تکرار نمایندگی شما و امثال شما چیزی جز خسارت برای انقلاب و کشور و استان ندارد.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
علی باقری کاکلکی
آبان 1402
@baqeriali_ir
بسمهتعالی
1/2
نقد عملکرد جناب آقای احمد راستینه نماینده مجلس
برادر گرامی جناب آقای راستینه؛ نماینده محترم مجلس شورای اسلامی
در انتخابات سال 1398 با تکیه بر حمایت و آرای جوانان انقلابی وارد مجلس شدید و قرار بود کارآمدی جوان انقلابی را به نمایش بگذارید. اما عملکرد جنابعالی با وعدههای دادهشده و انتظاراتی که ایجاد کردید تطابق ندارد. در ادامه، عملکرد شما نقد و بررسی و سؤالاتی نیز مطرح میگردد که امید است پاسخگو باشید، گرچه سابقه شما نشان میدهد تمایل چندانی به ورود در مسائل راهبردی و فکری ندارید همانگونه که دو درخواست مکتوب و چند درخواست شفاهی بنده برای برگزاری جلسه و ارائه طرحهای راهبردی را بدون پاسخ گذاشتید. قبلاً که پاسخگو نبودید انشاءالله با نزدیک شدن به انتخابات برای حفظ ظاهر هم که شده پاسخگویی نسبت به عملکرد خود و اتنقادات را، همچون تلاش مجدّانه در افتتاح پروژه های سازمانها و ادارات استان، جدی بگیرید!
عملکرد شما به سه قسمت اصلی تقسیم می شود و باقی فعالیتهایتان چندان جدی و موثر نبوده لذا بررسی هم نمی شود.
1. پیگیری امور اجرایی استان
2. پیگیری طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با همراهی تعدادی از نمایندگان
3. بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه که نگاه راهبردی شما را روشن می کند
یک)
بخش عمده کارنامه شما به مورد اول یعنی پیگیری مطالبات خرد استان اختصاص دارد که نشان میدهد فهم درستی از جایگاه و وظیفه نماینده مجلس ندارید. مجلس جایگاه قانونگذاری است نه لابیگری و یا پیگیری مسائل خرد اجرایی استان. نماینده باید به فکر حوزه انتخابیه هم باشد اما نه با پیگیری امور اجرایی خرد بلکه با ریختن طرح کلانی که جریان کلی استان را تغییر دهد که شما چنین طرحی نداشتید و اساسا شناختی از مفهوم راهبرد و اهمیت آن ندارید (ان شاالله در برنامه های خود که به تدریج ارائه خواهم داد طرح راهبردی استان و وظیفه نماینده نسبت به آن را کاملا شرح می دهم).
دو)
اصل توجه به مسئله «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید خوب بوده اما با قانونگذاری ضعیف که ناشی از درک ناقص و سطحی از مسئله است کارآمدی طرح زیر سوال است. نکته اصلی این است که بدانیم قانونگذاری در موضوعات فرهنگی و علمی متفاوت از سایر موضوعات است. فرهنگ را نمی شود با قانون اداره کرد. حتی اگر سخت ترین قوانین فرهنگی هم وضع شود تا زمانی که صورت فرهنگ به خود نگیرد اثرگذار نیست لذا قوانین فرهنگی در اصل باید نوعی سیاستگذاری باشند، سیاستی رسمی که بسترساز تحولات فرهنگی مطلوب باشد. بنابراین قوانین فرهنگی در اصل باید بسترسازی کنند.
برای تحقق بسترسازی، باید علم لازم هم دربطن قانون یا پیوست آن وجود داشته باشد در غیر این صورت قانون تبدیل به یک قانون خشک کمّی می شود که با روح کیفی بودن فرهنگ در تضاد است و یا صرفا به مطالبه ای تبدیل می شود که هیچ مبنا و کیفیت مشخصی ندارد. پیوستهای علمی باید باشد تا روح جاری در قوانین فرهنگی مشخص و به صورت شفاف به متولیان تفهیم شود. اساسا اینکه یک موضوع فرهنگی نیازمند قانون شده به دلیل خالی بودن دست نهادهای فرهنگی است. پشتوانه فرهنگ، علم است لذا باید به کمک علم دست نهادهای فرهنگی را پر کرد. ضعف اصلی طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» همین است.
این طرح دارای چهار بخش اصلی به این ترتیب است: 1. بخش اقتصادی 2. بخش فرهنگی 3.بخش پزشکی و بهداشتی 4. بخش متفرقه.
روح خشک حاکم بر این قانون نشان میدهد تحلیل و تعلیل دقیقی از موضوع ازدواج و خانواده صورت نگرفته. بخش اقتصادی شامل چند مشوق خرد اقتصادی است که در سطح کلان اثر جدی روی خانواده ندارد. بخش فرهنگی هم که مطالبه از نهادهای فرهنگی است و روشن است که با مطالبه گری چیزی تغییر نمی کند. در بخش پزشکی و بهداشت مواردی وجود دارد که نوعی دستور به نهاد علم در آن دیده می شود. آیا با قانون مجلس دستورالعملهای پزشکی که ریشه در نهاد علم دارد تغییر میکند و اگر تغییر کند آیا این تلقی ایجاد نمی شود که با زور قانون به مخالفت علم رفتهاید؟؟
@baqeriali_ir
تبیین آرمانهای تمدنی انقلاب_۲۰۲۳_۱۱_۲۲_۱۵_۰۰_۵۰_۳۵۵.mp3
36.2M
🎼 جلسه اول دوره آموزشی زمانه شناسی
🔸با تدریس استاد علی باقری
📝 موضوع: تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/baqeriali_ir
یادداشتهای علی باقری
🎼 جلسه اول دوره آموزشی زمانه شناسی 🔸با تدریس استاد علی باقری 📝 موضوع: تبیین آرمانهای انقلاب اسلا
📖 چکیده ای مختصر از جلسه اول:
🟨 دنیای امروز دنیایی کاملا پیچیده و متفاوت از تمام اعصار است لذا شناخت آن هم برای مردم ضروری است هم مسئولان.
🟨 انقلاب اسلامی از پدیده های اصلی عصر حاضر است که برخلاف جریان تمدن غرب ادعاهای متفاوتی مطرح کرده لذا شناخت زمانه را با شناخت انقلاب آغاز می کنم.
🟨 طبق بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی در اصل یک انقلاب تمدنی است نه انقلاب سیاسی لذا آنهایی که انقلاب را به مبارزه سیاسی صرف با غرب تقلیل می دهند خائن به انقلابند. تحقق اقتصاد اسلامی، علم دینی، طب بومی و ... از اهداف اصلی انقلاب است.
🟨 چون هدف انقلاب تمدن سازی است مسئولین انقلاب در سطوح کلان از رؤسای قوا گرفه تا وزرا و وکلا باید نگاه تمدنی داشته باشند در غیر این صورت شایستگی گرفتن مسئولیت در انقلاب را ندارند.
🟨 دو جریان و دو نوع تفکر انقلابی داریم. یک جریان انقلابی ضعیف که به دلیل ضعف خود تمایل به مطرح شدن شعارهای اصیل و آرمانهای بلند انقلاب ندارد و صرفا به دنبال حفظ وضعیت موجود و حفظ قدرت است و جریان دیگر که به دنبال طرح آرمانهای اصیل انقلاب و پاسخ دادن به آنهاست.
🟨 طبق بیانات امام خمینی چون حکومت به نام اسلام تشکیل شده لذا هر مسئولی پایش را کج گذاشت همه باید بازخواست کنند چون آبروی اسلام در میان است و اگر عملکرد انقلاب منجر به ناامیدی فقرا شود انفجاری حاصل می شود که قابل کنترل نیست.
مسئولان کلان مملکت باید پاسخگوی شعارهای انقلاب باشد نه صرفا استفاده کننده از مزایای انقلاب. نماینده مجلس باید به عنوان مسئول در انقلاب اسلامی پاسخگوی وعده های مختلف انقلاب اسلامی به ویژه در بعد تمدنی باشد، آیا نمایندگان مجلس اینگونه اند؟
https://eitaa.com/baqeriali_ir
طب، تمدن و حکمرانی.pdf
232.2K
تبیین نسبت طب اسلامی با تمدن و حکمرانی اسلامی
https://eitaa.com/baqeriali_ir
آسیبشناسی تمدنی جمهوری اسلامی.mp3
37.74M
🎼 جلسه دوم دوره آموزشی زمانه شناسی
🔸با تدریس استاد علی باقری
📝 موضوع: آسیب شناسی تمدنی جمهوری اسلامی
https://eitaa.com/baqeriali_ir
سخنان چالشی استاد باقری در باب آسیب شناسی تمدنی انقلاب اسلامی
🔸شاخصهای پیشرفتمان همان شاخصهای غربی است. باید شاخص بومی تعریف کنیم.
🔹افق تمدنی ما هنوز روشن و شفاف نیست.
◀️ سازمانها نمیاندیشند. تحول، اندیشه می خواهد نه سازمان و ساختار.
✅ ما هزاران خرده مسئله داریم اما ابرمسئله ما نسبت علم و دین است. نماینده مجلس باید بر این مسائل کلان و راهبردی مسلط باشد.
محل اصلی طرح این مباحث در مجلس است نه صرفا مراکز پژوهشی.
https://eitaa.com/baqeriali_ir
نماینده محترم ولی فقیه
جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین نکونام
سلام علیکم
◀️ امروز در سخنرانی نماز جمعه اشاره ای به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتید و ضمن انتقاد تلویحی، عملکرد کلی آن را مطلوب خواندید و به عنوان نمونه تعداد 2700 مصوبه و مجوز توسعه دانشگاهی را نشان دهنده عملکرد مطلوب دانستید و در پایان نتیجه گیری کردید که شورا طرح و برنامه و مصوبات خوبی دارد اما مشکل از اجراست!
⏺ می خواهم کمی در مورد این مطلب کلیشهای که ورد زبان عموم است بگویم؛ طرح و برنامه خوب زیاد است اما مشکل از اجراست! سالهاست در حوزه مسائل مختلف حکمرانی و تمدنی پژوهش می کنم و به ضرس قاطع میگویم در سطح کلان مشکل از طرح و برنامه است نه اجرا. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همین است. این شورا کجا توانسته طرح یک انقلاب فرهنگی و تمدنی بریزد؟ کدام طرح این شورا رنگ و بوی انقلاب دارد؟ تقریبا همه مصوبات شورا از جمله توسعه دانشگاهها همگی در راستای بسط فرهنگ معمول زمانه یا فرهنگ غرب است نه انقلاب فرهنگی. شورایی که اعضای آن یک صفحه علم دینی تولید نکرده اند چگونه می توانند دم از انقلاب فرهنگی زنند.
⏹ اگر مروری بر آرمانهای علمی و فرهنگی انقلاب داشته باشیم متوجه خواهیم شد که شورای انقلاب فرهنگی اصلا در قد و قواره ایجاد انقلاب نیست و یک نهاد معمولی است مثل سایر نهادها.
رهبر معظم انقلاب در بیانات زیر تلویحا اشاره می کنند که عملکرد شورا قابل قبول نیست:
🟩 اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. (29/07/1389)
🟩 « مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره های گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد، لذا باید این امور جدی تر گرفته شده و با یک بازنگری و برنامه ریزی جدید طی مدت زمان معقول و ممکن به سرانجام خود برسد. (26/07/1393)
🔷 شورای عالی انقلاب فرهنگی چه به عنوان یک نهاد و چه تک تک اعضای آن هیچ یک نتوانسته اند قدم مهمی مثلا در زمینه تحول جدی نظام آموزشی یا علوم انسانی بردارند. وضعیت علوم انسانی آن قدر بغرنج است که حتی روانشناسی اسلامی مستقل هم نتوانسته ایم تدوین کنیم در حالی که روانشناسی حداقل علم لازم در یک تفکر مدعی هدایت بشری است!
❌ نباید اسیر آمارسازی کمّی شورای انقلاب فرهنگی، که اکثرا در چارچوب فرهنگ مرسوم غربی است، شد بلکه باید با مطالبه جدی از همه مسئولان، تکلیف آرمانهای انقلاب را روشن کرد و کم کاری مسئولان را به صورت جدی نقد کرد. انقلاب ما نام اسلام را یدک می کشد و هر گونه کاستی به نام اسلام نوشته می شود لذا هر گونه مماشات بر مسئولان، هر که باشد، خیانت به اسلام است.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
علی باقری کاکلکی
https://eitaa.com/joinchat/2786066743C0f1862222c