#سوال
مگه حکم کسی که مسلمان باشه بعد از دینش برگرده اعدام نیست ایا اقای نصیری درست میگه؟
👇
🔰لا اکراه فی الدین
✍مهدی نصیری
📝در زمان پیامبر ص مردی از مسلمانان به نام ابوالحصین دو پسر داشت. زمانی که تجار مسیحی شام به مدینه آمده بودند، در بازگشت از مدینه، دو پسر ابوالحصین نزد آنها رفتند و آنها این دو پسر را به دین خود که نصرانیت بود دعوت کردند و هر دو پسرمسیحی شدند و با تاجران دربرگشت به سمت شام همراه شدند. زمانی که خبر مسیحی شدن آنها و رفتن به شام به پدرشان رسید او با نگرانی ماجرا را به پیامبر اطلاع داد و انتظار داشت که پیامبر دستور دهد به دنبال پسرانش بفرستند و آنان را به اسلام برگردانند اما این آیه نازل شد: لا اکراه فی الدین (در دعوت و پذیرش دین اکراه و اجباری نیست)
همچنین روایت شده که آیه درباره مردی از انصار نازل شد که دارای غلامی سیاه پوست به نام «صبیح» بود و این مرد غلامش را به پذیرفتن اسلام مجبور میکرد. (مجمع البیان، ج3، ص 112)
🔻یکی دیگر از مبانی قرانی که میتواند بستری برای آزادی و آزاد اندیشی و پذیرش تکثر و مدارای عقیدتی و سیاسی باشد و از خشونتهای کلامی و غیر کلامی و دوقطبی سازیهای اجتماعی در جامعه بکاهد، اصل ممنوع بودن تحمیل دین و عقیده است. توجه به این اصل و اشراف به ابعاد آن در سالهای اخیر از دیگرعلل تغییر رویکرد من در مسائل فکری و فرهنگی بوده است.
🔻در ذهنیت بسیاری از متدینین فرض بر این است که باید همه تلاشهای خود را با پمپاژ تبلیغاتی و بعضا با اعمال فشار و زور به خصوص اگر حاکمیت دینی باشد، برای دیندار کردن مردم و مثلا با حجاب کردن زنان به کار گرفت اما بر اساس آنچه از نزدیک به 50 آیه قران کریم در این باره فهمیده میشود، پیامبران الهی مجاز به تحمیل دین و پیام آسمانی خود به مردم نبودند.
مضمون بیش از ده آیه مبارکه این است که انبیاء و همه مبلغان دینی وظیفه ای بیش از بلاغ و رساندن پیام خود به مخاطبان نداشته و حق تحکم و سیطره جویی و حتی پی گیری بیش از اندازه را برای هدایت ندارند.
🔻البته پیامبران و رسول اعظم ص در پی سلطه جویی و برتری طلبی عقیدتی و دینی نبودند و تنها به دلیل اشتیاقی که برای هدایت انسانها و تامین سعادت ابدی آنها داشتند، گاه اصرار بر دعوت را به بهای به زحمت و مشقت انداختن خود از حد می گذراندند که در اینجا با تذکر خداوند روبرو میشدند:
«اگر پروردگارت میخواست یقیناً همه کسانی که روی زمین اند ایمان می آوردند؛ [ای پیامبر! در حالی که خدا از بندگانش ایمان اجباری نخواسته] آیا تو مردم را وادار می کنی تا به اجبار مؤمن شوند»؟! (یونس/99)
🔻ممنوعیت تحمیل دین مبتنی بر فلسفه آفرینش انسان به عنوان موجودی مختار و دارای ساختار وجودی مرکب از عقل و جهل و خیر و شر اوست. اراده تکوینی و تشریعی خداوند بر این قرار گرفته که با قرار دادن انسان بر سر دو راهی خیر و شر و ارائه هدایت به او از طریق وحی و عقل (حجت ظاهری و حجت باطنی) برای انتخاب آزادانه خیر و اجتناب آگاهانه از شر، او را به کمال و سعادت ابدی برساند. بر این اساس اگر کسانی در صدد تحمیل هدایت و خیر بر انسان برآِیند بر خلاف اراده تکوینی و تشریعی خداوند عمل کرده اند.
🔻اگر قرار به ایمان آوردن انسانها به جبر و زور بود، اساسا آفرینشِ موجود مختاری به نام انسان و مرکب از عقل و جهل بی معنا بود. حتی خداوند در قران متذکر میشود که ما در صدد ایمان آوردن انسانها با ارائه معجزه نیز نیستیم و الا قادر بودیم، معجزاتی را به انسانها عرضه کنیم که همگی در برابر آن خضوع کنند (شعراء/4)، و اما آنچه از معجزات به دست انبیای الهی ظاهر شده، به جهت توجه دادن انسانها برای گوش فرا دادن به دعوت و پیام آنان بوده تا با تفکر و تعقل به قبول آن بپردازند و نه به منظور مرعوب یا حتی مجذوب کردن آنان.
🔻بسیاری از حرکتها و خطاهای فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته پس از انقلاب که همچنان ادامه دارد و در دولت انقلابی جدید بعضا در حال بازتولید است، این تلقی بوده که حاکمیت دینی موظف به متدین کردن مردم و تحمیل عقاید و سبک زندگی دینی بر آحاد جامعه است و لذا باید به شیوه های گوناگون از تبلیغات نسنجیده گرفته تا سخنرانی های تند و تا گشت ارشاد و سرک کشیدن به حریم خصوصی مردم، آنان را مقید به احکام و ارزشهای دینی کرد اما آنچه از قران و سیره حکومتی پیامبر ص و علی ع در می یابیم این است که انسانها در انتخاب و پذیرش دین و مذهب مختار بوده هر چند که البته در برابر خداوند نسبت به انتخاب خود مسئول و پاسخکو خواهند بود و در صورتی که حقیقت بر آنها مکشوف شود و آنان آگاهانه و از سر لجاجت و دشمنی با حق از پذیرش آن سرباز بزنند، مورد بازخواست خداوند قرار خواهند گرفت.
هدایت شده از نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ
نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ:
از دیدگاه اسلام کسی که دین اسلام را پذیرفت و درخانوادهی دینی رشد و نمود کرد، و بعد از آن یکی از اصول دین را انکار و به مخالفت آن برخیزد و آنرا از یک اعتقاد فردی به حیطهی اجتماعی بکشاند و در برابر دین بایستد و با فتنهانگیزی اذهان عمومی را در تشخیص حق و باطل مشوش کند، مرتکب جرمی شده است که مجازات آنرا نیز باید تحمل کند.
مجازات مرتد به دلیل جرم و گناه اجتماعى او است، نه عقیدهى شخصى وى؛ از اینرو مجازات مرتد شامل کسى که از دین خارج شده، ولى آنرا به دیگران ابراز و اظهار نکرده است، نمیشود.
جالب است که این را بدانیم ارتداد در ادیان الهى غیر از اسلام نیز جرم و گناه، و مجازات آن مرگ است(۱)
بنابر این، ارتداد شاید از دیدگاه حکم فردى جرم نباشد، ولى از دیدگاه حکم اجتماعى جرم است
جناب نصیری که بابت افاضاتشان معلوم الحالند متاسفانه تمام نگاهشان گره در ناکارآمدی نظام است لذا اگر در مورد مقوله ارتداد هم قلم میزنند یا هرموضوعی دیگر ، قطعا آن را به بی کفایتی نظام ۴۰ ساله ج ا ا می کشانند.
اما در خصوص این متن باید گفت ایشان سعی در چیدمان کبری و صغرایی در کلامشان دارند که یک استنتاج بیشتر نداشته باشد و آن عدم مطلوبیت ج ا ا است، بعد از کلی شان نزول آیه گفتن خواستند بگویند که دولت در جهنمی با بهشتی شدن ملت تکلیفی که ندارد هیچ بلکه نباید دخالت کند.
اما همینجا ۲ سوال مطرح میشود👇👇👇👇👇
۱. فریضه امر به معروف و نهی از منکر را کجای این جور چین ذهنیشان میتوان جا داد؟
۲. همان پیامبری که در موردش حرف زدند به کرات در خصوص مسئولیت دولتمردان نسبت به آخرت ملت تذکر داده اند.(۲)
۱.الکتاب المقدس، دار المشرق، بیروت. سفر ثنیة الاشتراع، الفصل 13، ص 379 - 80. - عهد جدید سازمان ترجمه تفسیرى کتاب مقدس، تهران، 1357، ص 305 - 6.
۲.yun.ir/wcy354
#سوال
این آقایان اعضایِ کمیسیونِ کشاورزیِ مجلسِ انقلابی هستند! لباسِ آقایان داد میزند که چقدر در این حوزه تخصص دارند و حالا بهتر میشود فهمید چرا محصولاتِ کشاورزیِ ما اینقدر آلودهاند...!
هدایت شده از نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ
نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ:
مغلطه کردن کاری ندارد.
گذشت از توهینی که به لباس پیغمبر شد و سابقا و به کرات در مواجهه با این نوع متن ها ، پاسخ مقتضی داده شده باید گفت
در این کمیسیون بیش از ۲۰ نفر و مشخصا ۲۳ نفر عضو هستند پس مصوبات الزاما در ید و نگاه ۶ نفر در تصویر نمی باشد
ولی جه کنیم که وقتی نگاه نیموم باشد تسری آن کاری ندارد.
yun.ir/boh8i6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف فاطمه صالحی
هدایت شده از نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ
بله فرد سخنران قائل به تفکر پلورالیسم است.
علی ایّ حال با تنوعی روبه رو هستیم که به هیچ رو، قابلیت واحد شدن ندارد.
با توجه به ادعای مدعیان پلورالیسم، می توان گفت که پلورالیسم خود ویران ساز است؛ زیرا پذیرش این نظریه، مستلزم حق پنداشتن مرام های رقیب است که آن ها پلورالیزم را نقض می کنند.{ لوازم فلسفی - کلامی پلورالیسم دینی، علی اکبر رشاد، مجله ی کتاب نقد، ش 4، ص 89. }
حقیقتا اگر قرار باشد هر که حرف خود را بزند انسانی که میخواهد تعالی پیدا کند چگونه در تکثرها به حقیقت دسترسی پیدا کند؟
چگونه بفهمد مطلبی حقیقت دارد و مطلبی خیر؟
مطلبی درست عقلانیست و مطلبی غیر عقلانی؟
این دیدگاه به وسیله ی نسبیّت گرایی، خودنمایی می کند. جامعه های به اصطلاح «پلورالیستی»، از یک سو با اطلاق گرایی و طرد گرایی مخالف اند و از سوی دیگر، به دلیل دگرگونی های تاریخی، معتقدند که همه چیز به ویژه پدیده های فرهنگی و نظریه های دینی و اخلاقی، وسیله ی رستگاری را در اختیار انسان می نهند. پس به اختلاف ها و راه های متفاوت یکدیگر نباید اندیشید، بلکه باید به مسایل مشترک توجه داشت و از اختلاف پرهیز کرد. این رویکرد، در جامعه ی اسلامی، جایگاهی ندارد؛ زیرا اگر این جامعه ها به تحوّل تاریخی همه ی پدیده های و نسبیّت واقعی و خارجی گرایش دارند، پس نباید به رستگاری اعتقادی داشته باشند. این در حالی است که این عناصر هدف همه ی دین داران است. می پرسیم: اگرهمه ی پدیده های جهان، متحول و متغیر باشند، پس چگونه می توان یک یا چند امرمشترک و ثابت در همه ی ادیان یافت؟ افزون بر این، هیچ اندیشمند واقعیت گرایی، تحول عمومی پدیده ها را نمی پذیرد؛ چون در غیر این صورت، نخستین پدیده ای که با این نظریه ذبح می شود، نظریه ی نسبی گرایی صاحبان این رویکرد است که تحول، آن را به اثبات تبدیل می کند.{ کلام جدید، ص 071. } از همه مهم تر، سیره ی پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السَّلام و قرآن کریم، شکاکیّت و نسبیّت را نفی می کنند و رسیدن به حق را امکان پذیر می دانند. قرآن می فرماید:
و اذا قیل انَّ وعداللَّه حق و الساعة لاریب فیها قلتم ما ندری ما الساعة ان نظن الا ظنا و ما نحن بِمستیقنین.{ جاثیه، 23. }
و هنگامی که گفته می شد: «وعده ی خداوند حق است و در قیامت هیچ شکی نیست»، شما می گفتید: «ما نمی دانیم قیامت چیست؟ ما تنها گمانی در این باره داریم و به هیچ وجه یقین نداریم».
هدایت شده از نجمه کبیریان
سلام
اقدامات پهلوی
خدمت یا خیانت
https://b2n.ir/e87713
👌 من بهت میگم چطور تو دیکتاتور بودی.
👊 تو اگر سر تا پای ملّت رو طلا میگرفتی، بازهم دیکتاتور بودی.
➖ چون حکومت تو از نطفه با دیکتاتوری شکل گرفت و با وراثت به تو رسید.
➖ چون هیچ ایرانی، تو و پدرت رو به عنوان حاکم خودش انتخاب نکرد، بلکه پدرت با زور اسلحه بر این مردم حاکم شد و بعد هم این حکومت نامشروعش رو تو به ارث بردی!
➖ دیکتاتور بودی، چون هیچ ارزشی برای رأی مردم و حتی نظرات وزرا و مشاوران خودت قائل نبودی.
✍️ فریدون هویدا در خاطراتش میگه: روش زمامداری شاه به گونهای بود که اکثر تصمیمها را شخصا میگرفت و به همین خاطر چنان جوی به وجود آمده بود که هیچکس حتی نزدیکترین مشاورانش هم جرات انتقاد از او را به خود راه نمیدادند...
https://b2n.ir/b58723
🔆 ملاک و معیار دیکتاتوری، این نیست که چه خدماتی به مردمت ارائه می دهی، بلکه ملاک دیکتاتور بودن یا نبودن این است که چه ارزشی برای رأی و نظر مردمت قائل باشی.
❌ هر چند که تو نه برای مردمت ارزش قائل بودی و نه خدمت چندانی به آنان ارائه دادی:
نرخ تورم 25 درصدی، رشد اقتصادی منفی 3.7 درصدی و نرخ بیکاری 10 درصدی، گویای وضعیت اقتصادی کشور در زمان توست و دیگر حرفی در اینباره باقی نمی ماند.
https://b2n.ir/x18844
شاید از لحاظ تجهیزات و نفرات، ارتش قدرتمندی داشتی، اما دو نقطه ضعف مهم در ارتش تو بود. یکی اینکه تمام تجهیزاتت را خریده بودی و خودت توان ساخت هیچ چیزی را نداشتی. دوم اینکه تمام فعالیت های ارتش تو باید زیر نظر مستشاران آمریکایی قرار می گرفت. ارتشی که هیچ چیزش مال خودت نیست که افتخار نداره!
https://b2n.ir/271881
در زمانی که 60 هزار پزشک در کشور نیاز داشتیم، فقط 14 هزار پزشک سر کار بودند و نیمی از آنها هم در تهران بودند!
🤔 نمی گویی پایین ترین نرخ نسبت تخت بیمارستان با جمعیت را در خاورمیانه داشتی!
🤔 نمی گویی وضع آنقدر خراب بوده که از هند و پاکستان و فیلیپین برای ما پزشک می آوردی!
✍️ دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان مینویسد: «خدمات درمانی و بهداشتی برای اغنیا بسیار گران و نامطمئن و برای فقرا گران و خطرناک محسوب میشد».
https://b2n.ir/u80728
📌سخنی با مخالفان جمهوری اسلامی: اگر از این نظام خوشتان نمی آید و با آن مخالفید، اشکالی ندارد. اما لااقل یک گزینه ای را پیشنهاد کنید که ده ها درجه پایین تر از جمهوری اسلامی نباشد!
🔮برخی خدمات (خیانت ها و جنایت های) محمدرضاشاه در ایران👇
1⃣ حضور 60 هزار مستشار نظامی و اداری امریکا در ایران که بر همه ارگان های کشورمان سلطه داشتند و کسی بدون اجازه آنها آب نمی خورد.
2⃣ اعطای حق مصونیت قضائی (#کاپیتولاسیون) به مستشاران امریکایی در سال 1343 و تبعید امام (ره) به علت مخالفت با فروش استقلال کشور
3⃣ اعطای جزیره بحرین (استان چهاردهم ایران) و جزایر زیبای اطراف آن به اربابان انگلیسی و عرب های وهابی توسط شاه آریایی!، (1349) به عربهایی که هنوز که هنوز است خون شیعیان بحرین را در شیشه کرده اند.
4⃣ غرق بودن شاه، خواهرانش، همسرش فرح و بقیه اعضای خانواده اش در انواع فسادهای اخلاقی به نحوی که در خاطرات هر کدامشان، به روابط افسارگسیخته دیگری اذعان کرده اند. 👈حتی نحوه آشنایی شاه با فرح، زمانی است که فرح بعلت مشکل مالی برای خودفروشی به نزد اردشیر زاهدی (کارچاق کن شاه در این مسائل) می رود و سپس ملکه و شهبانوی! ایران می شود! 😰
(ظهور و سقوط سلطنت پهلوي، خاطرات ارتشبد سابق حسين فردوست، ص 211)
5⃣ هفتاد درصد جمعیت کشور #بیسواد در سال 57 دستاورد فرهنگی شاهنشاه در ایران بود!
6⃣ تنها 157 هزار دانشجو از جمعیت 35 میلیونی ایران در سال 57 وضعیت سواد دانشگاهیان زمان شاهنشاه! 38% وزرا فراماسون، 24% عضو سیا و 21% عضو ساواک!
(پرهام، انقلاب ایران و مبانی رهبری امام خمینی، ص 26)
7⃣ تبدیل ایران به بازار کالاهای بنجل وارداتی غرب و فقدان کارخانه ها و زیرساخت های اقتصادی خودکفا در کشور
8⃣ تورم شدید با نرخ سالانه 40 تا 50 درصد به همراه فساد و ارتشای سراسری و دزدی بلندپایگان و نابرابری در توزیع درامدها
9⃣ سن امید به زندگی 50 سال در دوره شاهنشاه و بیش از 73 سال در ایران کنونی.
🔟75% نخبگان سیاسی کشور تنها از 40 خانواده نیرومند و کوتاهی دست توده های مردم و نخبگان غیروابسته از مناصب سیاسی و اقتصادی کشور
1⃣1⃣وجود ترسناک ترین و خطرناک ترین سازمان جاسوسی دنیا در دوره شاه (#ساواک) و شکنجه و کشتار هزاران بیگناه و یا با کوچکترین مخالفت و یکی از پلیسی ترین حکومت های جهان علیه حقوق بشر😔
2⃣1⃣ حضور بیش از 200 بهائی در بین مقامات ارشد کشور (بطوریکه از کابینه 12 نفری هویدا 9 نفربهائی بودند: از جمله : خود هویدا،صنیعی وزیرجنگ، خسروانی وزیر کار، شاهقلی وزیر بهداری، روحانی وزیر کشاورزی، پارسای وزیر اموزش و پرورش،
هدایت شده از نجمه کبیریان
) عبدالکریم ایادی پزشک مخصوص شاه، ثابتی معاون ساواک... 😟
3⃣1⃣تبدیل 800 هزار کشاورز ایران به خرده مالکان بی زمین و وارد کننده کالاهای غربی به ایران با اصلاحات ارضی و سایر سیاست های اقتصادی غربی در کشور و تبدیل ایران از کشور #صادرکننده گندم به یکی از بزرگترین #واردکننده های گندم در جهان
4⃣1⃣ شکل گیری اولین #حلبی نشین های ایران در شهرهای بزرگ بخصوص تهران از دهه 1340 به بعد و ایجاد اولین #کارتن_خوابها در تاریخ ایران
5⃣1⃣ ایجاد 3000 #فاحشه خانه و کاباره در ایران و ده ها محله فاحشه نشین
6⃣1⃣ کشتار بیش از 3000 شهید از مردم بیگناه ایران در جریان انقلاب
7⃣1⃣ حمایت بی چون و چرا از رژیم غاصب #اسرائیل (و همچنین رژیم منفور آپارتاید افریقای جنوبی). تامین 65% نفت مورد نیاز اسرائیل و حمایت مالی، نظامی و تسلیحاتی از این رژیم در جنگهای مختلف علیه فلسطینیان😪😭
🔮 بله. هیچ گاه دهن کجی شاه و فرحش به ارزش های اسلامی مردم ایران از جمله شرابخواری و رقص علنی آن دو با کارتر رئیس جمهور امریکا و همسرش در محرم سال 56 را فراموش نخواهیم کرد.
🔮 بله هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد که آنقدر عقب مانده بودیم که از هندوستان و بنگلادش برایمان پزشک می آوردند!😶
🔮 بله. هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد برخی مردم ما چقدر زود فراموش می کنند جنایت ها و خیانت ها را و چه ساده از جهل و فراموشکاری و کم حافظه بودن آنها سواستفاده می شود.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
سلام میشه جواب این شبهه روبدید؟*به موی زنان، سیر بنگرید!!*
بازنشر به بهانه شکایت طلاب جوانی که با دیدن قسمتی از سر و سینه و گوش زنان عقل و ایمان شان را از دست دادند .
*دکتر صدیقه وسمقی*
روی سخنم با شما مردان است . مردان ایران زمین ، به ویژه آن دسته از مردان که موی زنان را دام گناه و ریسمان شیطان و باب دوزخ می دانند . به موی همسر ، دختر ، خواهر و مادر خود سیر بنگرید .
*این مو چیست* که چنین مردان و حکومت و کشور را بیمار ساخته ، و زنان و دختران را به مشقّت در انداخته است؟
آیا به راستی این موی زنان است که این همه معضل آفریده است ، یا عقده ها و نیازهای جنسی سرکوب شده و نیز انتشار افکار بیمار علیه زنان توسط بخشی از روحانیت و قشر سنتی مذهبی است که چنین معضل و مشقّتی را آفریده است.
انگیزه من برای نگاشتن این سطور ، دردی است که در تمام وجود خود تا بن استخوان ها احساس کردم .
هنگامی که اطلاع یافتم ، وزارت آموزش و پرورش بر آن است تا مدارس دخترانه را استتار کند . استتار کند تا دختران ما پشت دیوارهای مدرسه بتوانند مقنعه را از سر برگیرند تا موهای نوجوانشان که آفتاب ندیده کمی هوا بخورد .
آموزش و پرورش می خواهد روی دیوارهای بلند مدرسه ، دیوارهایی بلندتر بسازد ، دیوارها را بالاتر ببرد و هر کجا که در اطراف مدرسه خانه ای بلندتر از مدرسه هست و نگاههای در کمین مردان ، موی دختران خردسال و نوجوان محصور در چهار دیواری مدرسه را تعقیب می کند ، حیاط مدرسه را با برزنت مسقف کند تا شاید دختران بتوانند مقنعه از سر برگیرند و به گمان واهی با مشقتی کمتر درس بخوانند تا شاید دختران خردسال دبستانی راحت تر در حیاط بدوند و بازی کنند .
*آه* که چقدر دختر زاده شدن و زن بودن را در این مرز و بوم سخت کرده اید!
دختران و زنان تا کجا باید از تعقیب نگاه های شما بگریزند و موهای سر خود را باید کجا پنهان سازند؟
*آی مردان فرهیخته*
شما مردان بیمارچشم و بیماردل و بیمار اندیشه را هدایت کنید تا چشمانشان را بشویند ، تا دلها و اندیشه هایشان را از ناپاکی بروبند ، تا دختران و زنان این میهن آرام گیرند و با امنیت خاطر از زندگی عادی برخوردار شوند .
*ای مردان مسئول! ای روحانیت متعصب! و ای حاکمان شریعت مدار!*
آیا هرگز فکر کرده اید که با کدام دلیل شرعی و با کدام منطق دختران خردسال نابالغ باید با مقنعه به مدرسه و مهد کودک بروند؟
چرا مردان نباید چشم و دل و اندیشه خود را بشویند ، و در عوض *زنان باید تاوان چشم و دل حریص و بیمار برخی مردان را بپردازند؟*
به راستی این موی زنان نیست که معضل است .
*معضل اندیشه بیماری است که ترویج می شود* و معضل ، ملتی است که حتی نخبگان آن نیز نمی اندیشند و تعقل نمی ورزند تا اندیشه های بیمار را پس زده ، از حقوق خویش دفاع کنند .
لحظه ای خود را در مدرسه ای با دیوارهای بلند و سقف برزنتی ، با تابلوی ورود پدران ممنوع تصور کردم ؛ اینجا مدرسه نیست . زندان هم نیست . دوزخی است برای دختران خردسال و نوجوان .
*در میان این حصارهای بلند چه آموزش و پرورشی در جریان است؟*
ما باید دیوارها و حصارها و سیم خاردارهای فکر خود را فروریزیم تا زندگی در این آب و خاک به وضعیت عادی بازگردد .
کار، از استدلال شرعی و منطقی گذشته است . ما با بیماری خطرناکی روبرو هستیم که باید آن را درمان کنیم .
برای استتار موی دخترانمان به دیوار و سقف و برزنت و پارچه نیازی نیست .
چشم ها را باید شست
جور دیگر باید دید
*ایمانی که به گیسویی بلرزد به چه ارزد؟*
*استاد دانشگاه و دین پژوه*
هدایت شده از نجمه کبیریان
اسلام حجاب را براي محدوديّت و حبس زن نياورده، بلكه براي مصونيّت او توصيه كرده است، زيرا اسلام راضي به حبس، ركود و سركوبي استعدادهاي زن نيست، بلكه با رعايت عفاف و حفظ حريم، اجازه حضور زن را در اجتماع داده امّا از سوء استفاده شهواني و تجاري منع كرده است. در واقع حجاب موجب محدوديت، مردان هرزه مي باشد كه در صدد كام جوييهاي آزاد و بي حد و حصر هستند و مصونيت زنان اين گروه از مردان منظور است.
- چرا در اسلام حكم حجاب فقط براي زنان است؟
1- حيا، عفاف و حجاب زن ميتواند در نقش عاطفي او و تأثيرگذاري بر مرد مؤثر باشد. لباس زن سبب تقويت تخيّل و عشق درمرد است و حريم نگه داشتن يكي از وسائل مرموز براي حفظ مقام و موقعيّت زن در برابر مرد است. استاد مطهري در بيان اين كه چرا حجاب به زنان اختصاص يافته مي گويد: علت اين كه در اسلام دستور پوشش،
اختصاص به زنان يافته، اين است كه ميل به خود نمايي و خودآرايي مخصوص زنان است.(1)
2- از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچي، همچنان كه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شكار است و مرد شكارچي ميل زن به خود آرايي از حس شكارچي گري او ناشي ميشود. در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد كه مردان لباسهاي بدن نما و آرايشهاي تحريك كننده به كار برند. اين زن است كه به حكم طبيعت خاص خود ميخواهد دلبري كند و مرد را دل باخته و در دام علاقه خود اسير سازد. بنابراين انحراف تبرّج و برهنگي، از انحرافهاي مخصوص زنان است و دستور پوشش هم براي آنان مقرر گرديده است.
3- جاذبه و كشش جنسي و زيبايي خاص زنانه و تحريك پذيري جنس مردانه، يكي از علتهاي اين حكم است. توصيه و دستور الهي به پوشش و حجاب براي زنان، به منظور ايجاد محدوديت و محروميت و چيزهايي از اين قبيل كه تنها فريب شيطانياند نمي باشد، بلكه در واقع براي آگاهي دادن به گوهر ارزشمند در وجود زنان است كه بايد از آن مراقبت شده و حفظ شود و به تاراج نرود.
اين كاملاً معقول است كه هر چيزي ارزشمندتر باشد، مراقبت و محافظت بيشتري را مي طلبد تا از دست راهزنان در امان باشد و به شكل يك ابزار براي مطامع سودپرستان در نيايد. بنابراين رعايت نكردن پوشش اسلامي توسط زنان نه تنها از بين رفتن حساسيت مردان را به دنبال ندارد، بلكه موجب طغيان غريزه جنسي آنان نيز مي گردد و پس از مدتي باعث دلزدگي و بي معنايي آن خواهد شد.
- حجاب مردان هم معنا دارد:
در مورد مردان نيز اين گونه نيست كه بتوانند با هر نوع لباسي از خانه بيرون آيند و نوع پوشش آنها مي تواند به هر صورتي باشد، بلكه مردان نيز در اين جهت با محدوديت هاي خاص خود نسبت به پوشش مواجه هستند. اما محدوده پوشش آنان به جهت حضور بيشتر در اجتماع و كارهاي سخت و به جهاتي كه در بالا ذكر شد با زنان متفاوت است.
پس، بر مرد و زن واجب است كه اولاً بدن خود را در مقابل نامحرمان به نمايش نگذارند و ثانياً چشم خود را از نگاه شهواني به نامحرم بازگيرند. منتهي جاذبه زنانه به مراتب بيشتر است. خداوند جميل و لطيف، تجلي جمال و لطافت ويژهاي به زن نموده كه بالتبع جاذبه ويژهاي دارد. لذا حدود پوششاش متفاوت است. پس هيچ منطقي ندارد كه مرد بگويد: من هر طور كه خواستم جلوه ميكنم و زن چشم پپوشد! و زن بگويد: من هر طور خواستم جلوه ميكنم و مرد چشم بسته و نگاه نكند. بلكه تحقق اين سلامت جسمي، روحي، اخلاقي، مادي، معنوي، شخصي و اجتماعي و ممانعت از مضرات هنجار شكني، مستلزم رعايت همه جانبه است. يعني هم زن و مرد پوشش تكليف شده را رعايت كنند و هم هر دو از نگاه آلوده به نامحرم پرهيز نموده و خود را از ورود به عرصه گناه بازدارند.(2)
پس قطعاً مردها نيز مجاز نيستند با هر پوششي در جامعه حضور پيدا نمايند، هر چند نوع پوشش زنان با مردان متفاوت است. ليكن مردان نيز بايد حد و مرز پوشش مناسب براي يك مرد مسلمان را رعايت نمايند.
پي نوشت ها:
1. شهيد مرتضي مطهري، مجموعه آثار شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا، قم، ج 19، ص 436، ص 434.
2. نور(23) آيۀ 30
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
یک بنده خدایی هست که سگ دوست دارند و می گن که من فقط خدا رو قبول دارم . پیامبران ، امامان ، و قرآن رو قبول ندارم . میگن که قرآن دستکاری شده.
کلا فقط می گن من خدا رو قبول دارم. و چیز های دیگه مهم نیست و سگ نجس نیست و....
الان چجوری باید این فرد رو متقاعد کرد که سگ نجس هست و نباید بگیره و بیاره خونه؟ یا اینکه چطور توضیح بدم که قرآن دستکاری نشده؟و..
لطفا راهنمایی کنید
بنظر شما بهتر نیست که بیشتر برای این افراد اطلاعات علمی بیاوریم؟
ممنون می شم کمک کنید
هدایت شده از نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ
دلایل تحریف نشدن قرآن مجید چیست؟
پرسش
سلام؛ چطور میتوانیم اطمینان کنیم که قرآن طی 14 قرن تغییر نکرده است؟
پاسخ اجمالی
تغییر و تحریف قرآن به معنای عام آن هرگونه نقصان، زیادی و یا جابجایی در الفاظ و ترکیبهای قرآن را شامل میشود.
دانشمندان دلایل زیادی بر عدم تغییر و تحریف قرآن بیان نمودهاند که ما در اینجا تنها برخی از ادله عقلی آنرا بیان میکنیم:
قرآن از هنگام نزول دارای خصوصیاتی؛ مانند نظم بدیع، عدم اختلاف بین آیات، اخبار غیبی و .. بوده است، و همچنان آن خصوصیات را دارد و هنوز هم کسی نتوانسته حتی یک سوره مانند آنرا بیاورد. پس قرآن 14 قرن گذشته با قرآن امروز فرقی ندارد.
اگر دینی بخواهد آخرین دین باشد، اولاً: باید کامل باشد(بر خلاف دینهای غیر خاتم که کامل نبودند). ثانیاً: هیچ تحریف و تغییری در طول تاریخ نداشته باشد، و با فقدان هر یک از این دو ویژگی، عقل خواهد گفت این دین خاتم نیست. البته باید توجه داشت که از بارزترین امور دین که نباید تغییر و تحریف در آن راه یابد، کتاب آن دین است. پس میگوییم قرآن کتاب اسلام است و دین اسلام هم دین خاتم، پس قرآن، کتاب دین خاتم است و از آنروی که کتاب دین خاتم باید مصون از تغییر و تحریف باشد، پس نتیجتاً قرآن مصون از تحریف و تغییر است.
قرآن کتابى است که مسلمانان همیشه در نمازها، مساجد، خانه، میدان جنگ، به هنگام روبرو شدن با دشمنان و به عنوان استدلال بر حقانیت مکتب از آن استفاده میکردند و هیچگاه از آن جدا نبودهاند، و با چنین حضوری، جایی برای تحریف آن وجود نخواهد داشت.
اگر کسی در کیفیت جمع قرآن به صورت یک مجموعه و با همین شکل فعلى در عصر خود پیامبر(ص) با دیگری اختلاف داشته باشد، در این شکی ندارد که نه کلمهای به قرآن اضافه شده و نه کلمهای از آن کم شده است؛ زیرا از آن زمان تا کنون مسلمانان سخت به یاد گرفتن و حفظ آن اهمیت میدادند. حافظان و قاریان و معلمان قرآن در زمان پیامبر اکرم(ص) آنقدر زیاد بودند که تنها درحادثۀ "بئر معونه" حدود 40 و یا به نقلی 70 نفر از آنان شربت شهادت نوشیدند.[i] در زمانهای بعد از پیامبر اکرم(ص) تا امروز در تمامی کشورهای اسلامی همواره عده زیادی حافظ و قاری و معلم قرآن بودهاند که با این وصف حتی احتمال تحریف آن وجود نخواهد داشت.
مورخان تعداد "نویسندگان وحى" در زمان پیامبر اکرم(ص) را تا 43 نفر نوشتهاند، در این صورت کتابى که این همه نویسنده داشته، امکان ندارد دست تحریف کنندگان به سوى آن دراز شود.
دعوت همه پیشوایان اسلام که همه یک زبان، مردم را به تلاوت و بررسى و عمل به همین قرآن موجود دعوت میکردند، نشان میدهد که این کتاب آسمانى به صورت یک مجموعۀ دست نخورده در همۀ قرون از جمله قرون نخستین اسلام بوده است.
.[i] «بررسی واقعه بئر معونه و رجیع )»، 98420؛ واقدی، محمد بن عمر، کتاب المغازی، تحقیق، مارسدن جونس، ج 1، ص 347، بیروت، مؤسسة الأعلمی، چاپ سوم، 1409ق.
yun.ir/5a6yka
این صیغه انقلابی چیه؟ این چه لفظ پرکاربرد و بی حاصلی شده است.
انقلاب سال ۱۳۵۷ بود تمام شد.
انقلاب همه چیز را منقلب می کند.
باید کارها صحیح و سریع انجام شوند.
جوان متعهد و متخصص بهترین عنوان است.
البته متعهد به خدمت به وطن نه متعهد به جناح و باند.
یک متخصص مسیحی وطن دوست هم یک متعهد است.
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم
ایران #دوستی و #وطن دوستی
فرع دوم مطلب هست ، اصل تعهد
انقلابی هست، ماهیت #اصالت و تعهد
در فعالیت برمیگرده به انقلابی
بودن و #گفتمان انقلاب، نه صرف
تعهد و #فعالیت و...
متخصص وطن دوست #مسیحی
هم ارزش داره، او تعهد در مسیحیت
خودش داره البته این ارزش برای
طیف خودش هست، اما جوان #متعهد
انقلابی که #پرورش یافته مکتب
انقلاب هست نه #سکولار و غرب زدگی
به فکر منفعت رسانی به دنیاست
و تلاش او در جهت رسیدن به
حکومت جهانی آینده هست..
انقلاب #محدود به زمان و مکان و
تایم مشخص نیست که تمام شدنی
باشه، انقلاب یک نگرش و روح
دمیده در #ملت و جامعه هست
که با موجودیت هر فرد برابری
میکنه و به دیگر سخن، انقلاب موتور
تحریک کننده پیشرفت و #تعهدمداری
هست که #فنا پذیر نیست.
✍ #یاسریعالرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ
اتفاقا انقلابی موفق است که محصور زمان نباشد.
اگر انقلاب کردن مهم باشد انقلابی ماندن و انقلاب را حراست کردن مهمتر است.
انقلاب به تمام جناح های دخیل در استقرار آن مرتبط است پس الزاما مال جناح خاصی نیست
انقلابی بودن در دل خود عناصر دیگری مانند مجاهد بودن را هم دارد مدیر جهادی برترین خروجی ها را دارد و تاریخ ایران دست کم در ۸ سال دفاع مقدس این را ثابت کرده که افراد با تخصص در قالب مجاهدت و حرکت جهادی چقدر منشأ خیرات بودند.
رهبری معظم معتقدند نگویید انقلاب ۵۷ بگویید انقلاب اسلامی ایران.
اگر انقلاب مختص به سال خاص و نگاه خاص باشد چگونه امکان صدور آنمهیا میشود؟
قطعا با انقلابی از نوع غیر الگو مواجه خواهیم بود انقلابی که توانایی حفظ خود را هم در کشور مادر ندارد چه رسد به صدور آن.
هدایت شده از نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ
سخنگوی دولت گفت: درباره این طرح نیز مقرر شده بصورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین بهجای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.
بهادری جهرمی گفت: در حال حاضر اگر کسی خودرو نداشته باشد نمیتواند از سهمیه بنزین هم استفاده کند در حالیکه سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است اما کسی که مثلا چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده میکند. طبیعتا این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمیشود.
وی افزود: اما با این تغییر که بصورت آزمایشی بنا شده انجام شود کسی که خودرو ندارد هم میتواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند لذا خبرسازیها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد