#سلام ایا میتونیم از مرجع تقلید زنده به مرجع تقلید زنده ای دیگر رجوع کنیم
هدایت شده از مهاجر
درباره تغییر و عدول از مرجع تقلید زنده، به مرجع زندهی دیگر، چند حالت وجود دارد:
اگر معلوم شود که مرجع اول اعلم است، عدول جایز نیست و اگر معلوم شود مرجع دوم اعلم است، عدول واجب است،
ولی اگر هر دو مرجع مساوی بوده و یا ثابت نشود که یکی اعلم از دیگری است، در مورد جواز یا عدم جواز عدول، بین فقها چند نظر است:
عدول جایز است.[. آیات عظام: امام خمینی و فاضل لنکرانی] برخی از فقها نه تنها عدول را جایز میدانند، بلکه معتقدند که مکلّف هر دو فرد مساوی را میتواند مشترکاً به عنوان مرجع انتخاب کرده و به نظر هر کدامشان عمل کند، کافی است.(سیستانی)
در مسائلی که با هم ارتباط ندارند، عدول جایز است.(آیت الله العظمی بهجت)
در مسائلی که قبلاً طبق نظر مرجع اول عمل نکرده است، عدول جایز است.(آیات عظام؛ صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی)
در مسائلی که قبلاً یاد نگرفته و آگاهی ندارد، عدول جایز است.(آیت الله العظمی تبریزی.)
عدول مطلقاً جایز نیست( آیات عظام؛ خامنهای، سبحانی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی؛ خامنهای(بنابر احتیاط)
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمة الله علیه):
در صورت تساوی دو مجتهد در اعلمیّت و اورعیّت در تمام مسائل یا در بعض مسائل که با هم ارتباط ندارند، جایز است.
حضرت آیت الله العظمی تبریزی (مد ظله العالی):
در مسائلى که یاد گرفته، رجوع به مجتهد دیگر جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
بطور کلی عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر بنابر احتیاط واجب جایز نیست، مگر اینکه مجتهد دوم اعلم یا محتمل الاعلمیه باشد.
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (مد ظله العالی):
عدول به مجتهد مساوی که زنده است، جایز است.
حضرت آیت الله العظمی سبحانی (مد ظله العالی):
عدول از مجتهدى به مجتهد دیگر جایز نیست مگر این که دومى اعلم باشد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر از هر جهت مساوی باشند، عدول اشکال ندارد؛ زیرا در صورت تساوی دو مجتهد، مکلّف میتواند عملش را طبق فتوای یکی از آن دو انجام دهد، مگر در مواردی مانند قصر و اتمام که باید احتیاط کند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
چنانچه تقلید شما بر اساس ضوابط شرعی (اثبات اعلمیت از طرق معین شده در رساله) صورت گرفته، از همان مرجع اول تقلید نمایید، ولی اگر بر طبق ضوابط شرعی نبوده، الآن باید تحقیق نموده و از مرجع اعلم تقلید نمایید.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر هر دو مجتهد مساوى هستند مخیر است از هرکدام تقلید کند یا در بعضى از یکى و در بعضى از دیگرى، لکن در مسائلى که بر طبق تقلید یکى عمل کرده یا ملتزم به عمل شده هر چند عمل نکرده باشد بنا بر احتیاط نمیتواند در آن مسائل، از دیگرى که مساوى با اوست تقلید کند.
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه):
جایز است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
جایز نیست مگر در مسائلی که هنوز به فتوای مرجع خود عمل نکرده باشد که میتواند به فتوای مرجع مساوی عمل کند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در مسائلی که قبلاً عمل نکرده است میتواند عدول نماید.
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
مکلف میتواند در برخی مسائل یا همه مسائل از مجتهد مساوی تقلید کند و در این حکم فرق نمیکند که از مجتهد اول در یک یا چند مسأله تقلید کرده یا در مسائل زیادی و طی چند سال تقلید کرده است.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
1️⃣ امام، امام ما نبودند، بلکه رهبر انقلاب اسلامی و جامعه ی مسلمین بودند.
2️⃣ ارتش با پیوستن به انقلاب در ۳ روز مانده به ۲۲ بهمن، وفاداری و بیعت خود را با امام و انقلاب به ثبت رساند.
3️⃣ در باره ی سپاه و ارتش در اوائل انقلاب اختلافاتی بین مسئولین وجود داشت که حضرت امام دهان همه ی آنها را برای تا ابد خاک گرفتند و ارتش و سپاه را دو بال انقلاب دانستند.
4️⃣و اما جمله ی امام،.
ارتش در کل جهان نمیتواند در مسائل سیاسی و اقتصادی و سازندگی و ...مداخله کند ولکن؛
نظر امام بر تشکیل سپاه فقط بُعد نظامی اش نیود بلکه با شکل گیری بسیج در زیر مجموعه ی سپاه، موظف شد تا از دستاوردهای انقلاب و عملیات های برون مرزی حفاظت و شرکت نماید.
و با حماسه های سپاه در عرصه های مختلف ثابت شد اگر سپاه نبود کشور نبود.
❌️ هیچکدام این مطالب معنی اش این نیست که امام راحل سپاه را بیشتر توجه داشت بلکه ماموریت های سپاه به گونه های دیگر بود که نمی شد آن ماموریت را به ارتش واگذار کنند چون بر خلاف قوانین بین المللی محسوب می شد و امام اینها را خوب میدانست.
🔷️امروز ارتش و سپاه در کنار هم در اطاعت فرمانده ی کل قوا هستند به فضل خدا.
❌️این گفته ها نمیتواند همبستگی میان ارتش و سپاه را خللی وارد سازد.
#یا_زینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از ربیع الاَنام
📌متن شبهه👇
فیلم شبکههای اجتماعی:
صحبت های یک روحانی:
حالا عرض کردم یا عاشورا بود یا اربعین ولی صدی هشتاد به نظرم نزدیک عاشورا بود ماندیم و تا بیابان، این خیابان اصلا جمعیت سیل بود میلیون ها جمعیت زد میشد از همه جای عراق میان از اونجا رد میشن
وارد اونجا شدیم ی وقت دیدیم که خلوت شد این طرف جنگل، اون طرف جنگل وسط هم ی خیابون خاکی است دیدم خلوت شد، خلوت شد، خلوت شد دیدم دیگه آدما رو نمیبینم خلوت خلوت شد همینطور که وایساده بودم دیدم که از این طرف راست من مرغایی میومد از گنجشک ی خورده بزرگ تر بود خاکستری رنگ جمعیت زیادی از این مرغا شایدصدها بلکه هزارها کانّ صدای اونها الان به گوش من میرسه کانّ به چشمم دارم اونها رو میبینم اونها از زیر این بوته ها میان بیرون و میان توی خیابون فارسی فصیح ترین لغت، عربی همینطور به قدری عربی قشنگ میگفتن یک عده میامدن اینها را جفتک جفتک میزدن وای حسین کشته شد مرغایی بودن که از گنجشک ی خورده بزرگ تر بودن وای حسین کشته شد خیلی با مخرج ادا میکردند همینطور وای حسین کشته شد و میرفتند
(خلاصه شده)
📌پاسخ به شبهه👇
🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم
✍ ایشان مرحوم آیت الله علی آزاد قزوینی هستند که به سفارش مرحوم آیت الله سید محمد شاهرودی در بین مسیر رفتن به کربلا در منطقهای به نام ابوالهدمه حضور پیدا میکنند و پرندگانی را میبینند که برای شهادت امام حسین علیه السلام ذکری را تکرار میکنند.
✍ سخن گفتن حیوانات نه برخلاف عقل است و نه برخلاف علم قطعی.
البته نطق حیوانات با انسان متفاوت است و هر کسی نمیتواند سخن گفتن و ذکر آنان را بشنود.
قرآن کریم هم به سخن گفتن حیواناتی مثل مورچه و هدهد در جریان حضرت سلیمان علیه السلام اشاره کرده است.
وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّيْرِ؛
و سليمان از داوود ميراث يافت و گفت: «اى مردم، ما زبان پرندگان را تعليم يافتهايم.
(نمل، ۱۶)
✍ در روایات نیز مکرر به سخن گفتن حیوانات اشاره شده است.
امیرمؤمنان على(علیه السلام) به «ابن عباس» فرمود: اِنَّ اللّهَ عَلَّمَنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ کَما عَلَّمَ سُلَیْمانَ ابْنِ داوُدَ، وَ مَنْطِقَ کُلِّ دابَّة فِى بَرٍّ أَوْ بَحْر: «خداوند سخن گفتن پرندگان را به ما آموخت همان گونه که به سلیمان بن داود آموخت، و سخن گفتن هر جنبنده اى را در خشکى و دریا»
(تفسیر نمونه، ج۱۵، ۴۴۹)
✍ به نظر میرسد برای این عالم ربانی نیز مکاشفه و شهودی در عالم بیداری رخ داده است و پرده از مقابل چشم و گوششان کنار رفته است و با روح ودل خویش صدای نوحه و ناله و ذکر چنین پرندگانی را در رثای سیدالشهدا علیه السلام شنیدهاند.
✍ اگر ما اهل معرفت و تقوا و اعمال صالح شویم پرده از مقابل گوش و چشم ما نیز کنار میرود و ما هم ذکر و سخن حیوانات را میشنویم.
امام صادق علیه السلام میفرماید: «لو أنّ الشیاطین یحومون حول قلوب بنی آدم لرأوا ملکوت السماوات والارض» اگر نه این بود که شیطانها اطراف دلهای بنی آدم گردش میکنند، قطعاً ملکوت آسمانها و زمین را میدیدند.
(محجة البيضاء، ٢، ١٢٥)
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده: «لولا تکثیرٌ من کلامکم و تمریجٌ فی قلوبکم لرأیتُم ما أری ولسمعتم ما أسمع» اگر زیادی در سخن شما و اغتشاش و بلوا در دلهایتان نبود، حتماً آنچه من می بینم می دیدید، و آنچه من می شنوم میشنیدید.
(المیزان؛ ج۵، ص۲۷۰ )
#سؤال
وقتي ك مامیدونیم امام بعد ازمدتي از ظهور توسط یك زن کشته میشه چرا باید براظهور خوشحال باشیم؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ⏬
✅🌴 اولاً، هیچ دلیل معتبری بر اینکه حضرت مهدی (علیهالسلام) به شهادت میرسند در اختیار نداریم و ثانیاً بر فرض که چنین دلیلی وجود داشته باشد، این مطلب هیچگونه استبعادی ندارد؛ زیرا براساس مطالب گذشته انسانهای عصر ظهور حق انتخاب دارند و میتوانند با سوءاختیار خود مسیر شقاوت را بپیمایند و چهبسا از میان عدهای اندکی که به پلیدیها روی آوردهاند، یک یا چند نفر حضرت را به شهادت برسانند و البته این گروه اندک قطعاً حق فعالیت علنی نخواهند داشت.
🔸ثانیا،از سوی دیگر میدانیم در زمان ظهور امام مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) نهتنها عدالت و معنویت مقطعی نیست و مردم آن روزگار پیوسته از چشمهسار معنویت و عدالت مهدوی سیراب میشوند؛ بلکه معنویت و عدالت واقعی ـ و نه تظاهر به آن ـ در مردم گسترش خواهد یافت و اینها نشان از آن دارد
که انسانهای عصر طلایی ظهور با میل و اراده خود به خوبیها روی میآورند، نه با اجبار و تحمیل.
🔸ثالثا،اغلب روایات نشان می دهند در دورانی که حضرت خواهند آمد یک هرج و مرجی در زندگی اجتماعی و بلایایی عجیب و غریبی در اوضاع طبیعت پیش میآید و اوضاع به جای اینکه رو به فلاح باشد رو به فساد میرود ، مردم همه علیرغم تلاشهایی که میکنند در ناراحتی و دلواپسی بسر میبرند. این روایات را اگر به اعتقادات مهدویت ضمیمه کنید برای ما شیعیان لااقل فایده اش این است که در سخت ترین شرایط به آن روایات نگاه میکنیم و احساس آرامش میکنیم. می گوییم که با وجود اینکه شرایط برای ما دارد سخت میشود زندگیها پیچیده و دشوار می شود بلایای طبیعی نازل میشود ولی این موارد با اینکه ظاهرشان خشن است نوید به یک جامعه آرمانی و منجی بشریت می دهد که در خود نهفته دارد. بنابراین اعتقاد به مهدویت فایدهای که دارد ناامیدی از انسانها را میگیرد و برای شیعیان این فایده را دارد که سخت ترین شرایط برایشان نوید بخش ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.
🔸رابعا،امامزمان به عنوان آخرین ذخیره الهی و انسان کاملی که همه انبیا منتظر ظهورش هستند در تاریخ انبیای گذشته بشارت داده شده بود. در دین یهود، مسیحیت و دین اسلام در تشیع ظهور این ابر مرد بشارت داده شده است. این مسئله خوشحالی همه انسانهای صالح رادربر دارد که چشم به یک جامعه آرمانی دوختهاند. معنای آن این است که خوشحالی امان را برای ظهورایشان باید ابراز کنیم و به مردم دنیا هم نشان بدهیم که اعتقاد به مهدویت چه آثاری را خواهد داشت.
🖊سید عادل مکتوفی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin