هدایت شده از مهاجر
یک فرد مسلمان برنامه زندگی خود را مطابق با دستورات شرع تنظیم می کند و تلاش می کند تمام کارهایش در مسیر رضایت خدا باشد لذا در مسائل جدید و مستحدثه لازم است از مجتهد جامع الشرایط حکم مساله پرسیده شود تا او موضوعات جدید را با شرع تطبیق دهد وحکم آن را بیان کند. لذا لازم است پیرامون سوالتان پاسخ مراجع تقلید در این زمینه را ملاحظه کنید:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
دوچرخهسواری برای دختران و بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این کارها در محیط های مخصوص بانوان اشکالی ندارد. مشروط بر اینکه سبب ضرر و زیانی نگردد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر عادتاً تحریک آمیز باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال، باید طبق مقررات کشور عمل شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
دوچرخه سواری برای بانوان در منظر نامحرم حتی اگر با حجاب شرعی باشد دور از شخصیت زن مسلمان و متدینه است.
بنابراین دوچرخهسواری و موتوسواری برای دختران و بانوان جوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، اگر عرفاً موجب جلب نظر شده و منافی با عفت آنان ارزیابی شود،جایز نیست. البته دوچرخهسواری در محیطهای مخصوص بانوان اشکال ندارد.
اما در تحلیل پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم است:
نکته اول:
آنچه حرام شده دوچرخه سواری یا موتور سواری نیست، بلکه جلب توجه و تحریک نامحرم است و اما دوچرخه سواری یا موتور سواری در جامعه مصداق آن دانسته شده است، وگرنه دوچرخه سواری یا موتور سواری در مجامع ورزشی زنانه، و یا محیطی که نامحرمی نیست که مصداق جلب توجه و تحریک نامحرم تلقی نشود اشکالی ندارد.
پس حکم حرمت مستقیما متوجه دوچرخه سواری یا موتور سواری نیست، بلکه متوجه جلب توجه نامحرم است.
نکته دوم:
کسی نمی گوید همه مردان با دیدن زن دوچرخه سوار یا موتور سواری تحریک میشوند، اما بالاخره بخش قابل توجهی وجود دارند که این مسئله برای آنها می تواند عامل محرّک به شمار رود، و ثانیا صرف احتمال خطر گناه برای صدور حکم کفایت می کند، همانطور که در بسیاری احکام دیگر می گویند اگر خوف گناه باشد جایز نیست.
نکته سوم:
با توجه به فیزیک دوچرخه یا موتور و نوع نشستن روی آن، طبیعتا میتواند موجب جلب توجه و تحریک کننده باشد.
ملاک صدور عدم جواز هم با نگاه به تحریک کننده بودن خود دوچرخه سواری یا موتور سواری است همانطور که برخی مراجع حکم عدم جواز را مشروط بر همین امر دانسته اند.
یعنی ملاک صدور حکم خود همین تحریک کنندگی است، نه تحریک شوندگی، به عبارت دیگر اگر یک کار فی نفسه و به خودی خود تحریک کننده باشد حرام خواهد بود ولو آنکه بسیاری از مردان تحریک نشوند، مثلا ممکن است یک زن بی حجاب در یک محفلی حضور یابد که تمام انسان های در آن مکان خودساخته باشند و اصلا نگاه نکرده و تحریک نشوند، اما آیا این رفتار آن مردان موجب خواهد شد که زن کار حرامی نکرده باشد؟ خیر! باز هم کار آن خانم حرام است.
نکته چهارم:
علاوه بر اینکه دوچرخه به خودی خود میتواند تحریک کننده باشد و از این بابت ممنوع است، استفاده از آن در جوامعی که موجب جلب توجه میشود ممنوعیت دوچندان خواهد داشت.
توضیح بیشتر آنکه اسلام برای تشخیص موضوعات احکام ملاک تعیین می کند، ملاکی که تشخیص آن با عُرف است.
مثلا در اسلام لباس شهرت حرام دانسته شده، یعنی اگر کسی به گونه ای لباس بپوشد که موجب جلب توجه دیگران شود حرام است، اما این که چه لباسی لباس شهرت محسوب میشود را عُرف تعیین می کند، مثلا لباس های برخی مناطق آفریقا که مردهایشان هم نوعی دامن پا می کنند، خب این در بین آنها اصلا موجب جلب توجه نمیشود و لباس شهرت نیست، اما اگر کسی آن لباس ها را در اینجا بپوشد قطعا حرام است، چون آن لباس اینجا جلب توجه خواهد کرد.
امروز اگرچه ممکن است دوچرخه سواری بانوان با رعایت پوشش در برخی جوامع عادی باشد، اما در جامعه ی ما قطعا توجه دیگران را به خود جلب خواهد کرد و این نیز بر تأکید عدم جواز آن می افزاید.
هدایت شده از مهاجر
نکته پنجم:
یکی از ضرورت های اجتهاد زمان شناسی و شناخت جامعه است، یعنی مجتهد باید آگاه از زمان و شرایط اجتماعی باشد؛ چنین مجتهدی پیش از فتوا تبعات فتوا را بررسی می کند؛ یعنی با نگرشی ایده آلی و فقط آنچه در ذهنش است فتوا نمی دهد، بلکه او با شناخت از جامعه دقیقا می داند آنچه که در جامعه پس از این فتوا اجرا میشود چه خواهد بود و آیا صدور مجوز موجب سوء استفاده از این حکم نمیشود؟!
هم شما می دانید و هم بنده و هم سایر دوستان که اگر دوچرخه سواری از سوی مراجع جایز اعلام شده و در جامعه اجازه داده شود آنچه که اجرا خواهد شد، و آنچه که شاهد آن خواهیم بود هرگز شباهتی به دوچرخه سواری زنان محجبه که حتی با پوشیه در برخی کشورها دوچرخه سوار میشوند نخواهد داشت!
زنان چادری ما که خودشان از هر کاری که موجب جلب توجه نامحرم شود ابا دارند چه برسد به دوچرخه سواری یا موتورسواری در جامعه! به همین خاطر شما این جواز، راه را برای سایرین باز می کند! آنچه که ما عملا در جامعه شاهد آن خواهیم بود دوچرخه سواری زنان و دختران مانتوهای جلو باز و ساپورت خواهد بود.
خب احتیاط حکم می کند در صدور چنین مجوزهایی که به شدت خوف گناه وجود دارد پرهیز شود.
نکته ششم:
ممکن است گفته شود این تحریک کنندگی و جلب توجه در دوچرخه سواری یا موتورسواری بانوان با گذشت مدتی عادی خواهد شد اما باید دقت کرد که عادی سازی اموری که موجب تحریک میشود برای اینکه دیگر کسی تحریک نشود مسیر درستی نیست، همین استدلال را برخی در مورد اصل حجاب دارند! که اگر بی حجابی آزاد شود دیگر عادی میشود و کسی تحریک نمیشود! در حالی که حتی اگر عادی شود هم مطلوبیت ندارد؛ ثانیا همان طور که گذشت برای صدور یک حکم باید دید خود آن رفتار به خودی خود تحریک کننده است یا خیر! نه اینکه آیا دیگران تحریک میشوند یا خیر! با این نگرش ها مرزهای حجاب و روابط بین زن و مرد گام به گام با عادی سازی برداشته میشود!
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «لَیْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ الطَّرِیقِ شَیْءٌ وَ لَکِنَّهَا تَمْشِی فِی جَانِبِ الْحَائِطِ وَ الطَّرِیقِ»؛ خانمها نباید در وسط جاده حرکت کنند، فقط میتوانند در کنار دیوار و حاشیه جاده و خیابان حرکت نمایند.
بدیهی است که پیامبر(ص) در اینجا نمیخواهد بفرماید که راه رفتن خانمها از وسط خیابان حرام است، بلکه اینگونه روایات؛ بیانگر اهمیت دادن دین اسلام به رعایت اکرام و بزرگداشت شخصیت بانوان و سلامت حریم آنها، برای حضور در اجتماع است که رعایت هرچه بیشتر این احکام به نفع بانوان و جامعه اسلامی خواهد بود.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ ⬇️⬇️
🔸اگر بصیرت مردم بود، اگر جهاد تبیین بود، چه خونها که ریخته نمی شد.
امیرالمومنین علیه السلام پس از صحبت و هدایت کردن فراوان، سرانجام پس از اقدامات تروریستی خوارج، صف آرایی جنگی شد و در جنگ با خوارج، امیرالمومنین علیه السلام، داوطلبی خواست تا برای آنها آیات مشخصی از قرآن بخواند و به او گفت که هر که رود شهید خواهد شد.
🔸وقتی داوطلب رفت و آیات را تلاوت کرد و خوارج او را تیرباران کردند و شهید کردند، امیرالمومنین علیه السلام فرمود پس اکنون حجت تمام شد و ایشان خوارج را در جنگی خونین سرکوب کردند.
🔸شهدای امنیت امروز ما مظلوم اما مفتخر رفتند تا روسفید در برابر حجت بن الحسن العسکری ارواحنا فداه باشند. ما مدیون آنها هستیم.
🖊سید علی سادات حسینی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#شبهه
سلام
مگر آیت الله خامنه ای معصومه که براش نذر میکنن؟
من متوجه نشدم ینی چی که نذر میکنن؟
یا مگه فقیر هستن که مردم خرجشونو بدن؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
1.01M
#سوال
🔸 آیت الله خامنه ای معصوم هستند که برای ایشون نذر میکنند⁉️
یا فقیر هستندکه مردم خرج ایشون را بدهند ⁉️
#پاسخ 🔺⬆️🔺
🎙صوت و پاسخ استاد ارجمند جناب دکتر خاکزاد را استماع بفرمایید .
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
ببخشید من جواب سوالم رو نگرفتم ؛ من منظورم اینکه آیا این افعالی که گفته شده عبادت و ذکر و دائم الوضو بودن و غسل و... مورد تاییده؟
و سوال بعدی اینکه یعنی نعوذبالله قدرت این شیاطین با این مراسم های مزخرفشون آنقدر بزرگه که میتونه قلب همه آدمها رو مسخ کنه و ... پس قدرت خدا و ائمه ع بویژه امام عصر عج چی میشه؟؟!!
#پاسخی_دیگراز استاد رحیق مختوم ارجمند 👇👇👇
بنده نفیا و اثباتا نظری در مورد چنین متن هایی ندارم
اما اصل قضیه صحت دارد که یهود و شیطان پرستان و ... در مراسمات خود به نوعی انرژی های منفی به طرف مقابل خود ایجاد می کنند
گاه با طلسم و جادو و دعاهای شر و اعمال عبادی شیطانی که تاثیر منفی بر زندگی هر فرد می تواند ایجاد کند
و این مسأله در شریعت ما هم بیان شده است
اما این دستور العمل هایی که داده شده برای بنده مستند نیستند
بهترین عمل اینم است که یک مومن حرز آقا امام جواد علیه السلام همراه داشته باشد
با قرآن مأنوس باشد
آیت الکرسی و یازده مرتبه سوره توحید بخواند
تعقیبات خاص هر نماز واجب را بخواند
و برخی زیارت نامه و دعا ها تاثیرات مثبت بر مومن ایجاد می کنند که اثرات منفی را خنثی می کند
زیارت علقمه خیلی مفید هست