هدایت شده از نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ
اولا الان کل این بساط عقد اریایی و .... تشریفاتی است
ثانیا به لحاظ جامعه شناسی همیشه این ثابت شده که یک جریان در پس تحولات فکری جامعه شبیه تب است لذا میگیرد و رها میکند
همین دغدغه در چند سال پیش در خصوص جشن طلاق در جامعه اتفاق افتاد و بعد فروکش کرد
این ماجرا هم در همه دفترخانه های ازدواج و طلاق نیست و برخی اماکن صرفا به جهت داشتن فیلم و ... و فانتزی کردن آن روز این کار را انجام میدهند .
ثالثا اگر بخواهید به ریشه مراسم عقد آریایی و جملاتی که در این عقد خوانده می شود پی ببرید باید گفت که عقد آریایی ریشه تاریخی ندارد و زبان و محتوای آن نشان دهنده مفاهیم امروزی و مدرن است.کلماتی که در عقد آریایی خوانده می شود از نظر ساختار جملات و زبان کاملاً امروزی است و با جابجا کردن کلمات مانند به کار بردن آیا در انتهای جمله سعی شده است تا ظاهر و حس یک متن قدیمی به گوینده و شنونده القا شود. حتی عقد زرتشتیان که آیین ایرانیان باستان بوده است با عقد آریایی به صورتی که امروزه رواج پیدا کرده است متفاوت می باشد.
رابعا همه کلمات دارای بار معنایی هستند و این را کسی متوجه میشود که مسلط به زبان شناسی باشد نخبگان رشته زبان شناسی معتقدند سخت ترین دستورات نگارشی و ادبی در زبان عرب است که بیش از ۸۰ قاعده دارد پس کسی میگوید عبارات بی معناست که بیسواد باشد
خامسا مگه کلیت ازدواج ، احساس محور است؟
بیشترین نظر کارشناسان و مشاورین قبل و بعد و حین ازدواج معتقدند تزویج یک فعل عقلانیست نه احساسی ، زندگی پویا است که عشق و احساس را در فرایند زندگی درک کند نه ابتدا به ساکن که دو نفر بدون شناخت مکفی شروع به زندگی میکنند و اساسا همین گزاره منفی در بیم جوانان باعث پایین آمدن سن طلاق در شش ماهه اول زندگی گزارش شده است
پاسخی دیگر
هاشمی نژاد:
🌺 در مورد متن عقد فارسی
1- اینطور عقدی در هیچ یک از منابعی که درباره ایران باستان نگاشته شده ، وجود ندارد ( 1 )
2- اگر این متن واقعا فارسی است آن هم از نوع فارسی باستان ، پس چطور الفاظ عربی در آن دیده می شود ؟
کلمات « وفا » ، « لحظه » و « اجازه » عربی هستند نه فارسی
3- حال که ثابت شد این متن در دوران باستان نبوده ، لابد می گویند بعد از دوران باستان بوده که در جواب می گوییم :
وقتی متن عقد را با متون بعد از دوران باستان یعنی متون فارسی در قرن چهارم و پنجم هجری، مقایسه می کنیم ، می بینیم این متن هیچ سنخیتی با نوشته های آن زمان هم ندارد .
ناچارا باید گفت که این متن ساخته پرداخته ذهن یک نفر در دوره حاضر است و هیچ ربطی به منابع اصیل فارسی در قرن ها و دوران گذشته ندارد تا کسی بخواهد آن را با متن عقد عربی که هزار سال قبل بیان شده، مقایسه کند، بماند که این متن عقد در ازدواج هیچ پسر و دختر فارسی زبان خوانده نشده است .
🌺 و اما متن عقد عربی و ترجمه ی صحیح آن
اشکال کننده لفظ نکاح را « در اختیار قرار دادن » معنا کرده که کنایه از در اختیار قرار دادن به جهت ارتباط جنسی منظورش بوده . آیا نکاح در عرب به این معناست ؟
جواب : معنی نکاح در کلام عرب
1- نکاح در لغت عرب
هنگامی که باران می بارد ، دانه های باران با خاک ممزوج می شود ، عرب می گوید : نکح المطر الارضَ یعنی باران با خاک نکاح کرد ( یعنی ممزوج شد )
همچنین هنگامی که شاخه های درخت در همدیگر تنیده می شوند و جدا کردن آنها از هم سخت می شود ، عرب می گوید : « تناکحتِ الاشجارُ اذ انضمّ بعضُها مَعَ بَعضٍ » یعنی بعضی از شاخه های درخت با بعضی دیگر نکاح کردند ( یعنی منضم شدند )
بنابر این کلمه نکاح در لغت عرب به معنی انضمام و امتزاج دو چیز است
2- نکاح در اصطلاح : به عقد و پیمانی که بین دو نفر با دو طبیعت و روحیات مختلف بسته می شود تا آنها با همه ی تفاوتهایی که دارند، با همدیگر انضمام و امتزاج پیدا کنند و جدا شدنشان از همدیگر سخت شود را « نکاح » می گویند .
نکته : در اکثر مواردی که در متون عرب – اعم از آیات قرآن، احادیث و غیره - کلمه نکاح به کار رفته ، به همین معناست که عرض کردیم یعنی به عقد و پیمان محکم و سفت و سختی گفته می شود که بین دو نفر بسته شده تا آنها با همدیگر باشند و از هم جدا نشوند
اما در بعضی موارد – که به مراتب کم است – کلمه نکاح به معنی مقاربت و نزدیکی جنسی بین زن و مرد استعمال شده و همین معنا علی رغم کم بودن استعمالش باعث شده تا عده ای لفظ انکحت در عقد اسلامی را به معنای « در اختیار قرار دادن جهت مسائل خاص جنسی » معنا کنند ! اما همانطور که عرض کردیم در اکثر موارد – از جمله همین متن عقد – کلمه نکاح به معنی عقد ، عهد و پیمان است نه مساله ارتباط جنسی !
🌺و اما توضیح کلمه صداق
در هنگام بستن عقد ازدواج، مرد متعهد می شود که چیزی که مالیت دارد به عنوان هدیه به زن پیشکش کند
ما در فارسی به آن مهریه می گوییم یعنی مالی که از روی مهر و محبت پرداخت می شود
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#شبهات_دانش_آموزی⛔️
🔸⁉️ آیا طبق روایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان جبران نماز قضا میکند؟ چون آن حضرت فرمودند: هر کس نماز قضا بر ذمهاش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان 4 رکعت نماز (به صورت دو نماز دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از سوره حمد یک مرتبه آیة الکرسی و 15 مرتبه سوره کوثر را بخواند ثواب 200 سال نماز قضا را کفایت میکند.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#پاسخ👇⬇️⬇️
🔶 اول: در احکام الهی هیچگاه یک عمل مستحبی هرچقدر ثواب داشته باشد جای یک عمل واجب را نمیگیرد چون واجبات ستون و دیوار دین هستند و مستحبات تزئینات و زیباییهای دین هستند.
🔻 شما یک ساختمان را در نظر بگیرید اگر ستون و دیوار نداشته باشد، فرو میریزد و شما هر چقدر گچ و رنگ و لوستر و در و پنجره زیبا برای آن به کار ببرید باز فایده ندارد چون ستون و دیوار ندارد فرو میریزد.
🔻 ولی اگر ستون و دیوار داشته باشد هر چند لوستر و گچ و در و پنجره زیبا نداشته باشد فرو نمیریزد هر چند که زیبا نباشد ولی دیگر روی سرت خراب نمیشود.
🔻 واجبات هم همینطور است، وقتی نباشند هزاران مستحبی داشته باشید فایدهای برای شما ندارد و جبران واجبات نمیکند.
🔷 دوم: احکام واجب بر اساس روایات متعدد و صحیح وضع میشود، حال اگر یک روایتی در مخالفت این روایات آمده باشد آن را کنار میگذارند چون در برابر روایات صحیح و متعدد نمیتواند ایستادگی کند.
🔻 روایت به جا آوردن نمازهای قضا به همان صورت که قضا شده، فراوان و صحیح است: «وجوب قضاء ما فات کما فات؛ قضای نمازی که از دست رفته است باید همانگونه که از دست رفته است به جا آورده شود.»[1]
🔻 پس روایت پیامبر درباره آخرین نماز جمعه ماه رمضان نمیتواند در برابر روایات متعدد قضای نماز به همان گونه که قضا شده است ایستادگی کند.
🔶 سوم: از نظر حکم شرعی و فتوای تمام علمای اسلام نماز قضا تنها با به جا آوردن آن جبران میشود و هیچ راه دیگری برای جبران آن نیست. اگر روایتی ضعیف و خلاف آن فتواها باشد آن روایات را کنار میگذارند.
🔷 چهارم: بر فرض اینکه آن روایت صحیح هم باشد منظور این است که ثواب آن نمازهای قضا را دارد نه اینکه جای آنها را پر کند و جبران نماز قضا باشد. مثل خیلی از کارهای دیگه که گفته شده ثواب حج را دارد ولی دلیل بر این نمیشود که اگر کسی مستطیع شد دیگر نیاز نیست به حج برود.
💠 منابع:
[1]ـ وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 8، باب 6، ح 10620.
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/124
#دانش_آموزی
#پاسخ_به_شبهات
#نماز_آخرین_جمعه_رمضان
سلام
مگر دین نیاز هر انسانی نیست؟
پس اونایی که قبل نوح بودن چرا دینی نداشتن؟
#سوال
هدایت شده از راحل مهمان
سلام علیکم ورحمه الله
_ شریعت ودین از زمان حضرت نوح علیه السلام آغاز گردید تا قبل از ایشان ، قوانینی حاکم بر جامعه انسانی وجود نداشت
_از زمان حضرت آدم تا حضرت نوح علیه السلام زندگی ها بسیار ساده بود ،واختلاف مهم اعم از اختلاف در زندگی مادی و اختلاف در مذاهب، در میان آنان وجود نداشت، شریعت ودین از زمانی آغاز شد که مردم بت پرست شدند ، در زمان حضرت نوح علیه السلام مردم ،بتهای ود ،سواع ، یغوث ،یعوق، ونسر را می پرستیدند
_اما با این وجود در روایات ذکر شده که به انبیایی که صاحب شریعت هم نبودند صحیفه هایی داده میشد ،که گاهی به چندین صحیفه می رسید مثل حضرت آدم ، شیث، ادریس علیهم السلام .
_برای حضرت آدم علیه السلام ،۲۱ صحیفه نازل شده که ۲۱ یک ورق بود
از جناب ابوذر روایت شده که حضرت رسول صلوات الله علیه وآله وسلم فرمودند : آدم علیه السلام از کسانی بود که خداوند حرمت مردار ،خون، گوشت خوک را بر وی نازل کرد
* سنگ بنای خانه کعبه و حج در زمان حضرت آدم علیه السلام پایه ریزی گردید .
* به اسماء الهی وجمیع علوم به فضل الهی آگاهی داشتند
*آشنایی با انبیای بعدی و انبیای اوالعزم در این صحیفه ها قید میشد
_ برای حضرت شیث علیه السلام ۵۰ صحیفه نقل کردند که به وسیله آن مردم زمان خودشان را به خدای یگانه دعوت میکردند که تعدادی از صحیفه های ایشان تهلیل وتسبیح بود
_در مورد حضرت ادریس علیه السلام بیان شده که ۲۹ صحف بر ایشان نازل گردیده که هرکدام دارای نام جداگانه بودند ، صحیفه حمد ، خلق ، رزق، معرفت..... مواعظ ونصایح
مردم را به عدالت ترغیب و مامور به خواندن نماز کرد، و در هر ماه روزهای معینی را روزه بگیرند، زکات بدهند، از جنابت تطهیر کنند و از مشربات سکرآور دوری کنند
💠همانطور که بیان شد زندگی مردم قبل از حضرت نوح علیه السلام ساده بود و بت پرستی دام تازه ایی بود که شیطان بر سر راه بندگان خدا گسترانده بود بخاطر همین شریعت ودین هم در همین زمان آغاز گردید
اما انبیای قبل از حضرت نوح علیه السلام آئین کلی داشتند که شامل عقاید کلی و مجموعه ای از اخلاقیات بوده اند. یا علی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#شبهه
یه سوال
دبیر دینی مدرسه ما میگن کلمه صیغه موقت کلمه کثیفی هست و در اثر تحریف در دین ما قرار گرفته
اصلا فلسفه وجود صیغه موقت چیه ؟!و معلممون درست میگن یا خیر
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام
#پاسخ 👇⬇️
🔹صیغه یا ازدواج موقت یکی از منطقی ترین دستورات اسلام است که اگر با اندک تعقل و انصاف و آزاداندیشی بدان نگریسته شود، عمق انطباق دستورات اسلام با واقعیت های بشر و نیازهای او و ضرورت های گوناگون زندگی بشری آشکار میشود؛
🔸هر چند در این خصوص پیش داوریهای نادرست بسیاری وجود دارد و زمینه توجیه و تفهیم مقصود اسلام برای همگان در این مجال کوتاه وجود ندارد، و به علاوه سوء استفاده هایی از جانب برخی مردان انجام شده و می شود، اما در این موارد باید اصل مساله و ضابطه و فلسفه آن مورد بررسی قرار بگیرد نه برخی تخلفات و سوء استفاده ها؛ به همین جهت ما به طور مختصر در این رابطه نکاتی مختصر ارائه میشود و قضاوت را بر عهده خودتان می گذاریم
🔹ازدواج موقت هر چند تفاوت ماهوی با اصل ازدواج دائم ندارد و اصول روابط طرفین و ضرورتهای طرفینی در آن هم لحاظ شده است. این امر در اسلام به عنوان امری خاص و مربوط به شرایط ویژه و ضروری است؛ در واقع ازدواج موقت به عنوان راه کاری برای مواقع غیر عادی و ضروری قرار داده شده، هم چنان که طلاق حرام نشده و راه کاری برای مواقع خاص و اجتناب ناپذیر قرار داده شده است
به همین خاطر در روایات، ازدواج موقت و چند همسری تشویق نشده است❌ و اگر در مواردی نسبت به متعه تشویق شده، به جهت مبارزه با بدعتی بود که افرادی گذاشتند و حلال خدا را شمردند
🔸در روایت دیگر ضمن نهی از ازدواج موقت غیر ضروری میفرماید:«بر ازدواج موقت اصرار نداشته باشید. بر شما لازم است بر ازدواج دائم، به عنوان سنت رسول خدا ؛ پس با مشغول شدن به ازدواج موقت، از همسران خود غافل نگردید که آنان کافر شوند و از این حلال و حکم خداوند بیزاری بجویند و اجازه دهنده آن (یعنی ما امامان ) را نفرین کنند و دشنام دهند
دیدگاه اسلام در مقام اضطرار
پس نگاه کلی اسلام در این خصوص نگاهی خاص و در مقام اضطرار و ضرورتهای خاص است
برای مطالعه تکمیلی به آدرس مربوطه مراجعه بفرمایید .⬇️
https://wikiporsesh.ir/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC_%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA
🔻حال این سوال مطرح میگرددد که چرا اهل تشیع اعتقاد به جواز متعه(صیغه، ازدواج موقت) دارند، در حالیکه پس از رحلت پیامبر(ص) حرام اعلام شده بود⁉️
پاسخ تکمیلی را مطالعه فرمایید ..⬇️
منبع:اسلام کوئست
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa915
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از سَرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه ازدواج موقت...
✳️استاد رحیم پور ازغدی 👆👆👆
#شبهه
سلام. طاعات و عبادات قبول
در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان 👈( مگر همه ی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت میکنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند ؟ )
در گروههای مختلف یک عده ایراد گرفتن و فرمایش مقام معظم رهبری را زیر سوال بردن که در سال ۵۸ یا ۶۸ چطور مردم امکان تحلیل داشتند اما الان ندارند؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
درباره رفراندوم .mp3
1.47M
🔸بسیاری از کانال های معاند درباره فرمایش حضرت آقا مبنی بر عدم امکان برگزاری همه پرسی (رفراندوم) در موضوعات مختلف شبهه افکنی میکنند.
🎙#پاسخ_کوتاهی از حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم در این زمینه را بشنوید..👆⬆️
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام.
♦️سال ۵۷ و ۵۸ هم مردم شریف راهنما داشتند.
بدین معنی که مسائل سیاسی و دینی و...در جلسات گوناگون به مردم عادی آگاهی داده می شد و لذا آن همه پرسی با اگاهی کامل مردم انجام شد.
و اما بیانات رهبری؛ ⬇️
⬅️دانش سیاسی و فرهنگی و ...که بتواند حاکم بر یک جامعه شود در توان احاد مردم نیست چون در علوم بشری تخصص ها مختلف هستند و در علوم دینی هم همین گونه است.
چند سال است که دشمنان با فریب قصد داشتند تا مردم را به یک مطالبه در باره همه پرسی ترغیب کنند.
رهبر معظم انقلاب هم در واقع جواب دشمن را دادند و هم مردم شریف را به این نکته آگاه نمودند این هدف دشمن است و باید مراقب بود.
ضمن اینکه همه پرسی در هیچ کجای دنیا به شکلی که مطرح میشود رسمیت نداشته چون در این صورت هر سال باید یک همه پرسی برگزار کرد و کشور باید تمام فرصت ها را صرف این مسئله ی غیر علمی و غیر شرعی کند.
🔷️رهبری سخن دیگر هم در ابتدای سال قبل داشتند و خوب است که آنرا هم در نظر بگیریم.
فرمودند: مردم ما مومن اند و از ایمانشان برای عمل صالح بهره ببرید/ خطاب به مسئولان/.
نظر رهبری در باره مردم همین جمله ای است که گفته شد.
❌️قدرت تحلیل آیا برای همه وجود دارد؟
قطعا خیر.
#یازینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از نجمه کبیریان
ضد عوام سالاری
🔹جملات رهبری درباره رفراندوم نقد یک نوع طرز فکر بود. که در کنار بقیه نقدهایش یک اندیشه غلط رخنه کرده بین انقلابیون را نشانه میرود. جریان فکری که شاید در بستر غربگرایی مفرط عده ای، جذاب هم به نظر برسد.
🔹 آنانکه مردمسالاری امام خمینی را با عوام سالاری اشتباه گرفته اند. در زمینه اقتصاد پیشنهادشان توزیع پول بین همه است. بیش از آنکه بر تولید تاکید کنند بر تقسیم سرمایه بین همگان پای میفشرند. اینها با پولدار جماعت کلا مشکل دارند و با آمدن نامش کهیر میزنند. اصل اولیه برایشان این است که بخش خصوصی مجرم است. با اصل چهل وچهار در واقع از این جهت قهرند. باید نباشد یا تبدیل شود به پخش پول بین عوام و حذف سرمایه دار.
🔹در زمینه سیاست روی رفراندوم متمرکز میشوند. قانون و مناصب و تقسیم کارها برایشان نماد استیت بازی و لویاتان سازی است. حاکمیت مرکزی، دولت مرکزی، تصمیم گیری نخبگان، نظارت اهل علم برایشان منشا فساد است. عوام بگویند، عوام بخواهند.
🔹اینها را در کار رسانه ای دنبال کنید همانهایی هستند که معتقد بودند، فضای مجازی غربی جای خوبی است چون حکمرانان ما درش قدرت اعمال حاکمیت ندارند.(حاکمیت دشمن را هم در آنجا البته فعلا بی خیال، نمیبینند)
🔹اینها را در فضای فکری آنجایی ببینید که معتقدند «سیر مطالعاتی آثار» متفکران، غلط است، هر چه دلتان میخواهد بخوانید و خودتان فکر کنید حالا کتاب یا یادداشتهای مختلف و بی اصل و نسب مجازی یا هر چه. ولی سیر مطالعاتی و نظام اندیشه مطهری و بهشتی و مصباح و خامنه ای و کی و کی ذهنتان را میبندد.
🔹برایشان اصل و فرع داشتن استکبار و دشمن معنا ندارد. خطاکار داخلی و دشمن خارجی را هم تفاوت نمیگذارند. بین انواع بدیها و بدها تفاوتی نمیگذارند. تفاوت را نمیبینند.
🔹عوام مهمند که مظلومند و در استضعاف و چون توان حل مشکلات خود را ندارند پس کاش یک سوپرمن نژادی پیدا شود و مشکلاتشان را حل کند. نمیآید؟ بنشینیم تا بیاید. و اگر نیامد همه چیز بن بست است و ناامیدی و بیچارگی. تا بیاید.
🔹اما مردمسالاری امام اینطور نبود. او هم سهم عوام را رعایت میکند و هم نخبگان و خواص را. مردم یعنی همه. نه مانند عده ای در ابتدای انقلاب رای مردم را کنار میگذارد نه نقش علم و نخبگی را نفی میکند. لذا هم در تولید قانون و هم محتوای قانون ، هم در پیشنهاد ساختار نظام هم در انتخاب آن هم عوام و هم خواص در یک هندسه معقولی در جای خود قرار میگیرند. حرف زیاد است اما
🔹بارها گفته ام رفقا! مراقب باشید کژراهه غربگرایی که درد و بیماری مزمن این کشور است، ما را به ورطه چپ گرایی و عوام گرایی نیندازد که اینها هر دو، دو لبه یک مقراضند.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از نجمه کبیریان
رهبری و رفراندوم
🔹آیا رهبری با رفراندوم مخالف است؟ کسی که از در شورای انقلاب و بانیان رفراندوم جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب بوده، از بانیان رفراندوم قانون اساسی بوده. از بانیان بازنگری قانون اساسی بوده. از بانیان متن قانون اساسی است که این روش به رسمیت شناخته. رهبری را با خودش تفسیر کنید نه خودتان. شما شاید هر روز یک حرف بزنید. شمایید که هیچ وقت جرات ندارید از مردم دنیا همه پرسی کنید که با شورای امنیت و حق وتو و حاکمیت دلار و موجودیت اسراییل موافقند یا نه. شمایید که در داخل هر جا مردم مخالفتان رای دادند جر زنی را شروع کردید.
🔹رهبری سال هفتاد و شش و هشتاد که خاتمی رای آورد پای حضور مردم نایستاد؟ سال هشتاد و چهار و هشتاد و هشت نایستاد؟ حضور های هشتاد و چند درصدی پای صندوق های رای، رفراندوم نبود؟ چه کسی تا آخر پای انتخابهای مردم ایستاد؟ با شخص منتخب شده آنهم آدمهایی مثل میرحسین و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی و هاشمی کار نکرد؟ کار کردن با آدمی که هزار جور اختلاف نظر عملی و گفتمانی با تو دارد ساده تر است یا همراهی با یک نظر رفراندوم در یک موضوع فنی خاص؟ رهبری با گفتگوی با آمریکا در داستان هسته ای موافقت نکرد با اینکه اعلام کرد با آن مخالف است اما با خواست خواص و به نیت تجربه کردن عموم مردم با آن همراه میشود.
🔹کدام کشور اصل موجودیتش را به رفراندوم گذاشته و قانونش را هم دو بار به رفراندوم گذاشته؟ شما دیگر حرف از مردم نزنید. شما که هشتاد و هشت تهمت تقلب زدید چون شکست خوردید و میخواستید رای کل مردم را بالا بکشید. شما که انقلاب چند صد نفره تان چند ماه دوام نیاورد و با حضور خیابانی میلیونی نابود شد. همه میدانیم دلتان به هزاران رسانه استکباریتان گرم است که مخ مردم را بزند و نظر آمریکاییتان را تایید کند. حال آنکه آزموده را آزمودن خطا است.
🔹هنوز هم نتوانستید بفهمید چرا بعد آنهمه تبلیغاتتان برای عدم حضور مردم پای صندوق رای، کمتر از بیست درصد هم موفق نشدید مردم را منصرف کنید. حالا چی؟ ایران بیاید برای موضوعات مختلف رای گیری کند که چی؟ هیجان و دو قطبی راه بیندازید ، متخصصین و منتخبین را کنار بزنید؟ که چی؟ که فردا اگر نظرتان نشد چو بیندازید که تقلب شده؟ بگویید حاکمیت خودش موافق فلان نظر است پس ما بیاییم رفراندوم برگزار کنیم؟
🔹راستی چرا سرمایه داران بزرگ کشورهای اروپایی رای نمیگیرند درباره اموال و داراییهایشان که تقسیم کنند بین همه یا نه؟ چرا هیچ کشوری درباره همه موضوعاتش رای گیری نمیکند؟چرا هیچ کدام درباره اصل موجودیت و ساختارشان هر سال و هر روز یا بیشتر یا کمتر رای گیری نمیکنند؟ اگر به تعداد رای گیری است که هیچ کدام با تعداد انتخابات و حجم حضور مردمی ما در طول سالها قابل مقایسه نیستند. اگر هم بحث سر رفراندوم درباره موضوعات مختلف است که هیچ یک بی حساب و کتاب و بدون طی فرایند دارای قاعده و قانون رفراندوم را در هر موضوعی انجام نمیدهند.
🔹به چه فلاکتی افتاده اید، انصافا.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از نجمه کبیریان
💢رفراندوم شعار یا راه حل؟!
🔹دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امروز با دانشجویان فرمودند: مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ در اصل 59 قانون اساسی مراجعه به آرای مردم در «مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» مطرح شده است. توجه به این موضوع از نقاط عطف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید. در این زمینه گفتنی است که انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب جهان است که نظام برآمده از انقلاب را به رفراندوم گذاشت و قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شد.
🔸در عین حال لازم است به این نکته نیز اشاره کرد که برای اجرای رفراندوم یک مسیر قانونی پیشبینی شده است. طبیعتا این راه مفتوح است، اما به نظر میآید توجه به فرامتن موضوع رفراندوم و انگیزههای آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون اینگونه تصور میشود که انگیزه طراحان موضوع رفراندوم در طی این سالها بیشتر سیاسی و منبعث از تمایلات جناحی بوده است، تا اینکه بخواهند از طریق رفراندوم گرهای از مشکلات باز شود. مهمترین پرسشی که در این باره قابلیت طرح دارد آن است «مسائل بسیار مهم» کشور که هماکنون از طریق عادی قابل حل نیستند چیست؟ در طی سالهای گذشته کدام مسئله به شکلی اساسی و فراگیر ذهن و روان مردم را درگیر خودش کرده است؟ طبعا مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی.
🔹آن چهره سیاسی که در دوره مسئولیتش شدیدترین مشکلات اقتصادی بر کشور تحمیل شد و شاخصهای اقتصادی بدترین وضعیت ممکن را تجربه کرد، از اینکه در دوران اداره کشور توسط دولتش و حتی بعد از آن موضوع رفراندوم را مطرح میکند، دقیقا به دنبال چیست؟ فردی که بر اثر سوءتدبیر در اجراء، سبب شد در سال 1398 در پی تغییر قیمت بنزین در کشور فاجعه درست شود و در مرحلهای دیگر مردم را به بازار سرمایه دعوت میکند اما مدتی بعد مردم به خاک سیاه نشانده میشوند، درباره چه چیزی میخواست همهپرسی برگزار کند؟ او بارها موضوع رفراندوم را به فضای عمومی و رسانهای کشاند، اما یکبار نگفت درباره چه چیزی باید رفراندوم کرد و هیچگاه سازوکار برگزاری رفراندوم را طی نکرد!
🔸مشخص است که چنین فردی به دنبال تبلیغات و کار سیاسی است و هم اینکه میخواهد ضعفهای خودش را پشت شعارهایی از این دست پنهان کند. امر پیچیدهای نیست؛ دیروز و امروز و حتی فردا مهمترین مشکل و مطالبه مردم حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. راه آن نیز رجوع به آراءکارشناسان دلسوز، به کارگیری مدیران اجرایی توانمند و گسترش روحیه انسجام بین مردم و مسئولان است.
✍🏻عزیز غضنفری
#حرفروز
هدایت شده از Rezaeirad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا مجددا صحبت حضرت آقا رو مرور بفرمایید
ایشون فرمودند برای مردم امکان اینکه در #همه مسائل بخواهند تحلیل کنند نیست... نفرمودند کلا تحلیل ندارند
قطعا سخت میشه.. فرد عادی در همه مسائل تخصص ندارد نهایتا یک یا دو موضوع را اطلاعات تخصصی داشته باشد
مسلمه که مثلا یک تعمیرکار خودرو نه زمان کافی و نه تخصص لازم برای تحلیل مسئله پیچیده اقتصادی یا پزشکی رو نداره، که اگر اینطور بود پس این همه تحصیلات دانشگاهی و ... برای اقتصاد، پزشکی، سیاست دیگه معنایی نداشت
نکته بعد اینکه چرا فقط راجع به مسائل ایران رفراندوم مطرح میشه؟ کدوم کشور تجربه رفراندوم برای مسائل مختلف رو داره؟ آنهایی که بلدند چرا با همه پرسی به مسئله اشغال فلسطین خاتمه ندادند (جایی که دقیقا رفراندوم جواب میداد)
رفراندوم یکبار در تاریخ انقلاب اسلامی انجام گرفت با آن رای بسیار بالا. آیا مخالفان پذیرفتند؟
شما چقدر از انرژی و زمانتون برای تحلیل یک انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری گرفته میشه؟ توان دارید سالی چندبار در معرض حجم زیادی از تبلیغات قرار بگیرید و تحلیل کنید تا در رفراندوم های مختلف شرکت کنید؟
انقضای آن تا چه زمانی هست؟ مثل ۱۰ سال بعد نسل جدید نظرتان را قبول دارند؟ همش باید درگیر رفراندوم باشیم؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
حرف مردم کجا است⁉️
🌿خب مردم در همهی مسائل که حرف ندارند، [ضمناً] یک حرف ندارند؛ باید فکر کنند، مطالعه کنند.
#حرف_مردم سازوکاری دارد.
حرف مردم همین است که الان وجود دارد؛
👈 یعنی یک نفر را به عنوان رئیسجمهور انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است.
👈 یک عدّهای را به عنوان نمایندهی مجلس انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است.
👈 حرف مردم را اینجوری میشود فهمید دیگر.
🌿یکی از برادرها گفتند که اگر چنانچه شما از اوّل در همهی مسائلی که پیش میآمد #رفراندوم میکردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت.
کجای دنیا این کار را میکنند⁉️
مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟
مگر همهی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت میکنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟
چطور میشود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات میشود کرد، از همه طرف حرف میشود زد⁉️
🔸اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبیسازی میکنند برای اینکه یک مسئلهای رفراندوم بشود.
در همهی مسائل رفراندوم بکنیم؟
یعنی قضایا اینجوری نیست که آدم اینجور ساده از رویشان [عبور کند].
● بیانات رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان. ۱۴۰۲/۱/۲۹
#مردم
#سوال
آیا از نظر تعالیم دین اسلام جغد شوم است؟
وجود تصویر جغد روی لباس اشکال دارد؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
⛔️ #متن_سبهه
🔹آیا تا امروز ميدونستين نام جغد چيست⁉️
آیا واقعاً جغد شوم هست⁉️
در متن های کهن باستانی جغد را "هو مورو" میخواندند. یعنی پرنده دانا. در کتابهای قصه نیز این پرنده عینک به چشم دارد و به بقیه حیوانات پند و اندرز میدهد.
اما شومی جغد، بعد از ورود اعراب به ایران بر سر زبان ها افتاد؛ غذای این پرنده، سوسمار، بزمجه، مار، مارمولک و موش بود، یعنی غذای اعراب را می خورد؛ پس اعراب، آن را پرنده ای شوم میدانستند و میدانند.
در کتاب اوستا از جغد با نام "اشوزشت " یاد شده یعنی:
فراری دهنده دیوها و پلیدی ها..
#پاسخ ⬇️👇
⛔️باور شوم بودن برای جغد محدود به ایران یا اعراب نمی شود
⬅️دایرهًْالمعارف بریتانیکا آمده است که جغد به دلیل حضورش در شب و صدای جیغ وارش سمبل رازآمیزی و آن جهانی بودن بوده است. عادات مرموز جغدان، پرواز بیصدا و آمد و شد روحوار است که آنها را به موضوعی برای خرافات و حتی ترس در بسیاری از نقاط جهان تبدیل کرده است
🔸از سوی دیگر رومیان جغد را پرندهای در ارتباط با مراسم تدفین میشناختند و دیدن جغد را در روز، بدیمن میدانستند.
🔹⬅️ جغد در میان یهودیان قدیم نماد ویرانی و متروکیت بوده است و بر اساس عهد عتیق گوشت جغد حرام است. (از دایرهًْالمعارف جودائیکا، به نقل از دانشنامه جهان اسلام)
🔸⬅️ در میان اعراب پیش از اسلام چنانکه در دانشنامه جهان اسلام آمده است، جغد خرافات و افسانههایی ویژه خود و در ارتباط با مرگ داشته است. آنان باور داشتند که وقتی کسی میمیرد روانش به صورت جغد بر بالای گور او شیون میکند (اشاره به صدای مویهوار جغد).
🔻 اعراب پس از اسلام نیز، اگرچه نقل است که پیامبر اسلام ایشان را از این خرافات پرهیز داده بوده است؛ اما همچنان به پرواز و آواز پرندگان بدیمن، چون کلاغ و بوم، فال بد (طیره) میزدهاند.
🔹⬅️ در اساطیر هند و ایرانی، جغد نماینده یمه (همان جم در ایران باستان و خدای مرگ در میان هندیان) بوده است.
🔸⬅️ در مصر باستان جغد راهنمای ارواح مردگان به جهان زندگان محسوب میشده است، پس مصریان او را با پای شکسته نشان میدادهاند تا بدین ترتیب از بازگشت پرنده مرگ به زندگی جلوگیری کنند
🔹⬅️ در کنیا نیز چون مصر بر این باور بودند که جغد نشانهی مرگ است و اگر کسی جغدی میدید یا صدایش را میشنید، باور داشت که کسی میمیرد.
🔹⬅️در قاره امریکا نیز عموماً جغد سمبل مرگ محسوب میشده است. در قبایل آزتک خدای مرگ معمولاً به شکل جغد نمایش داده میشد.
🔸 کیس روسلار پرنده شناس معروف هلندی و یکی از نویسندگان کتاب پرنگان پالئارکتیک می گوید:
آمریکائی ها به دلیل باور شوم بودن برای جغدها اغلب مجسمه ای از جغد را در بیرون از کلبه خود می آویختند تا به لحاظ حس قلمرو طلبی منجر به دفع جغدها شود
🔹⬅️ در باور مردم فرانسه جغد گوش دار(تالابی) سمبل خرد بوده و جغد بدون گوش بدیمن محسوب میشده است.
🔸⬅️مردم ولز در بریتانیای کنونی اسطورهای در مورد جغد دارند که در این اسطوره جغد زنی جفاکار محسوب میشود که توسط همسرش به صورت جغد درآمده است و به عنوان مجازات و پادافره مورد نفرت دیگر پرندگان قرار گرفته است.
http://bukharamag.com/1389.04.2111.html
🔹⬅️ در میان یهودیان جغد نمایندهی نیروهای تاریکی و پلیدیست. به سبب دادوستد فرهنگی میان اقوام این اندیشه وارد مرزهای مسیحیت و اسلام نیز شده و جای خود را میان مردم بازکردهاست.
✅🌴👈 از نگاه اسلام هم به شدت این عقیده(شوم بودن حیوانت)نهی شده و خرافه را یکی از زشت ترین نماد های جاهلیت می شمارد❌
👈جالب است بدانیم که پیامبر اسلام(ص) بارها دربارهی خوشیمنی و بدیمنی روزها، اعداد، حیوانات و ... سخن گفتهاند و این عقاید را باطل و دور از دین اسلام دانستهاند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
فقط حیدرامیرالمؤمنین است:
فتاوای زیر با فرض عدم خوف مفسده و اختلاط و غیره میباشد👇🏾
مسأله ۱۵۳۶
احتياط مستحب آن است كه زنها از رفتن به نماز عيد خودداري كنند ، ولي اين احتياط براي زنهاي پير نيست. وحید خراسانی
(مسألة ۱۵۳۷) - احتياط مستحب آن است كه زنها از رفتن به نماز عيد خوددارى كنند ولى اين احتياط براى زن هاى پير نيست.
خوئی
مسأله ۱۵۳۷
احتياط مستحب آن است كه زنها از رفتن به نماز عيد خود داري كنند، ولي اين احتياط براي زنهاي پير نيست.
بروجردی
مسأله ۱۵۳۷. احتياط مستحب آن است كه زن از رفتن به نماز عيد خوددارى كند، ولى اين احتياط براى زن پير نيست.
صافی
مسأله ۱۵۰۷ - احتیاط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عید خودداری کنند، ولی این احتیاط برای زنهای پیر نیست.
سیستانی