#سوال
تحریم نوحه خوانی و عزاداری از زبان امامان اهل بیت علیهم السلام :
روایت اول :
أنّ الإمام الحسين(عليه السلام) قال لزينب(عليها السلام): "يا أختاه إني أقسمت عليك فأبري قسمي، إذا أنا قتلت فلا تشقي عليَّ جيبا، ولا تخمشي عليَّ وجهاً، ولا تدعي عليَّ بالويل والثبور .
ترجمه :
امام حسین علیه السلام شب عاشورا به خواهرش زینب علیها السلام فرمود: ای خواهرم تو را به الله قسم می دهم پس قسمم را عمل کن، اگر من شهید شدم گریبان را برای من پاره نکن و بر سر و صورت خود نزن و برای من عزاداری نکن. آدرس:
الإرشاد: 232، مستدرك الوسائل 1 /144، اعلام الورى باعلام الهدى الجزء1صفحة457.
" روایت دوم:
قال الرسول صلی الله علیه و آله و سلم : "النياحة من عمل الجاهلية "
ترجمه :
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نوحه خوانی از اعمال جاهلیت است.
آدرس:
من لا يحضره الفقيه 4/271 - 272 كما رواه الحر العاملي في وسائل الشيعة 2/915 بحار الأنوار
82/103
روایت سوم :
قال: إن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لفاطمة عليها السلام: إذا أنا مُـت فـلا تخمشي عليّ وجها ولا ترخي عليّ شعرا ولا تنادي بالويل ولا تقيمن عليّ نائحة.
ترجمه :
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به حضرت فاطمه علیها السلام فرمود : (ای فاطمه) اگر من وفات نمودم چهره را نخراش، موی سر خود را نکش، فریاد نزن و نوحه خوانی برگذار نکن.آدرس:وسائل الشيعة 2/915-916، مستدرك الوسائل 1/144، الكافي للكليني (329 هـ) الجزء5 صفحة
527
روایت چهارم:
قال الإمام الباقر عليه السلام: " أشد الجزع الصراخ بالويل والعويل، ولطم الوجه والصدر، وجز الشعر من النواصي، ومن أقام النواحة فقد ترك الصبر، وأخذ في غير طريقه"
ترجمه :
امام باقر علیه السلام فرمودند : شدیدترین نوع بی تابی فریاد زدن و بر سینه و صورت زدن و کشیدن موی سر است و هر کسی نوحه خوانی را بر پا کند صبر را رها کرده است و گمراهی را در پیش گرفته است.آدرس: (الكافي 3/222-223، وسائل الشيعة 2/915، بحار الأنوار 82/89) .
روایت پنجم :
عن الصادق عليه السلام: "من ضرب يده على فخذه عند المصيبة حبط أجره".
ترجمه :
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر کسی در هنگام مصیبت بر رانش بزند اعمال خوبش از بین می رود.آدرس : (الكافي 3/225).
روایت ششم:
عن الرسول صلى الله عليه وآله وسلم: " ليس منا من ضرب الخدود وشق الجيوب"
ترجمه :
پیامبر خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند: هر کسی ( در هنگام مصیبت) بر صورت خود بزند و گریبان را پاره کند از ما ( مسلمانان) نیست.
آدرس : مستدرك الوسائل 1/144 .
روایت هفتم :
ما رواه جعفر بن محمد عن آبائه (ع) عن النبي صلى الله عليه وآله في حديث المناهي أنه نهى عن الرنة عند المصيبة ونهى عن النياحة والاستماع إليها ونهى عن تصفيق الوجه.
ترجمه :
امام جعفر صادق علیه السلام از پدرانش علیهم السلام نقل کرده است که پیامبر اسلام از شنیدن صدای شیپور در هنگام مصیبت و نوحه خوانی و گوش دادن به آن را نهی فرمودند و همچنین از زدن به صورت نیز مسلمانان را باز داشتند
آدرس: من لا يحضره الفقيه 4/3
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
1️⃣ بر خلاف عنوان و ادعای شایعه، اهل بیت(ع) آنچنان بر عزاداری #امام_حسین (ع) تاکید داشتند که بعضی از نویسندگان از روایاتی که درباره استحباب آن وجود دارد کتابهای مستقلی مثل کامل الزیارات را نوشتهاند!
2️⃣ اهمیت عزاداری امام حسین چنان زیاد است که حتی در کتابهای اهل سنت هم که اعتقادی به امامت امام حسین(ع) ندارند، روایات فراوانی در این باره وجود دارد!
https://hawzah.net/fa/Article/View/13527/
3️⃣ بیشتر روایاتی که در متن شایعه به انها اشاره شده، درباره عزاداری برای نزدیکان فرد است که غالبا به دلیل غلیان احساسات اتفاق میافتد، نه عزاداری امام حسین(ع) که یک حرکت دینی و از بزرگترین مستحبات است!
4️⃣ حتی در مورد عزاداری برای نزدیکان هم نهی به کار رفته در روایات، نهی از نوحه سرایی به سبک جاهلیت است که در آن یا گناهان مرده به عنوان خوبی های او نوحه سرایی میشد، یا با عزداری غیر متعارف به خود آسیب می زدند!
https://www.adyannet.com/fa/news/2500
5️⃣ منع امام حسین(ع) از عزاداری حضرت زینب(ع) در روایت بالا، مربوط به شرایط خاص کربلا و برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن در آن شرایط بود و گرنه اولین عزاداری که در مدینه اتفاق افتاد توسط حضرت زینب برپا گردید!
6️⃣ نهی از پوشیدن لباس سیاه در بعضی روایات، نهی از شبیه شدن به دشمنان خدا در آن زمان مانند عباسیان بوده والا در سایر دورانها، اهل بیت(ع) از لباس سیاه برای عزاداری استفاده می کردند! در زمان ما هم که رنگ سیاه نشانه حزن و اندوه است، استفاده از آن بلا اشکال می باشد.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
برخی از مخالفین شیعه در سایتها و شبکه های خود چنین ادعا می کنند که “با وجود اینکه درکتب تشیع، روایات ساختگی در مورد فضیلت نوحه و نوحه سرائی آمده است، اما در منابع معتبر قدیم و جدید آنان، روایاتی نیز از پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه منقول است که افعالی مانند نوحه، سینه زنی و…، مورد مذمت و نکوهش قرارداده شده است، که ذیلاً به چند مورد اشاره می شود:
محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، معروف به ” شیخ صدوق” در کتاب ” من لایحضره الفقیه مینویسد:
و من الفاظ الرسول صلی الله علیه وسلم: “النیاحه من عمل الجاهلیه”
از فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله است که نوحه سرائی از اعمال دوران جاهلیت است.(۱)
امام حسین (علیه السلام) نیز در شب عاشورا خطاب به حضرت زینب می فرمایند :
در عزای من گریبان پاره نکن، به سر و صورت خود نزن، صدایت را بلند نکن و صبور باش.(۲)
قرآن کریم نیز می فرماید : در هنگام مصیبت صبور باشید و بگویید انا لله و انا الیه راجعون
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿سوره بقره آیه ۱۵۶﴾
أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَ أُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ »(سوره بقره آیه ۱۵۷)
و شما را آزمایش میکنیم با چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و نقصان در مال و جان و محصولات و بشارت بده صبرکنندگان را.
آنانی که اگر مصیبتی به آنها برسد میگویند: ما از خدائیم و به سوی او برمی گردیم. همین گروهند که بر آنها درود و رحمت از جانب پروردگارشان نازل میشود و همین گروهند که هدایت یافته هستند.
این آیه بطور صریح و آشکار، وظیفه مومنان را در قبال آزمایشات الهی و مصیبتها مخصوصاً مصیبت از دست دادن عزیزان، بیان میفرماید، واضح است که بی صبری و بر سر و سینه زدن، خلاف راه صابران است
پاسخ به این شبهه:
نکته اول:
در مرحله اول باید ثابت کرد که اصل نوحه خوانی و گریه کردن مورد تایید قرآن است و بعد به سراغ روایات برویم
حضرت یعقوب (علیه السللام) بعد از فراق فرزندش آن قدر محزون بود و گریه می کرد که چشمانش سفید شد و به تعبیر فرزندانش، نزدیک بود خود را هلاک کند:
( قالَ یا أَسَفی عَلی یوسُفَ وَ ابْیضَّتْ عَیناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ کَظیمٌ) ؛(یوسف آیه ۸۴)
و گفت: « اى دردا و اندوها بر یوسف » و چشمان او از اندوه سفید شد، اما خشم خود را فرو می برد (و هرگز کفران نمی کرد)
(قالُوا تَاللَّهِ تَفْتَؤُا تَذْکُرُ یوسُفَ حَتَّی تَکُونَ حَرَضاً أَوْ تَکُونَ مِنَ الْهالِکینَ)؛(یوسف آیه ۸۵)
گفتند: «به خدا تو آن قدر یاد یوسف می کنی تا در آستانه مرگ قرار گیری، یا هلاک گردی!
اگر پیامبر خدا در غم فراق و دوری فرزندش چنین بیتابی کرده و ناله سر می داده ،پس چه اشکالی دارد شیعیان هم در غم کشته شدن امامشان نوحه بخوانند و گریه کنند ؟
در آیه ای دیگر از قرآن می خوانیم :
لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ (نساء آیه ۱۴۸)-
خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود، بدیهای (دیگران) را اظهار کند؛ مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست
این آیه به صراحت می فرماید:
کسی که به حقش تعدی شده است می تواند به پا خیزد حقش را مطالبه کند
حال چه اشکال دارد که شیعیان با نوحه و روضه خوانی به افشای جنایات یزید و یزیدیان بپردازند
نکته دوم:
در این جا به بررسی معنای روایاتی می پردازیم که می فرمایند” نوحه سرائی از اعمال دوران جاهلیت است”
ظاهر این حدیث اشاره به اعمال باطلی است که در زمان جاهلیت مرسوم بود که وقتی کسی از دنیا می رفت زنان نوحه گر را دعوت مى کردند که با آهنگ هاى مخصوص خود و اشعار پر از دورغ و فریب بر مرگ او نوحه سرایى کنند و یک عزاى ساختگى و قلابى برپا سازند.
و اما معناى دیگرى که شاید منظور این حدیث باشد این است که در برابر حوادث سخت و پیچیده و مشکلات زندگى فردى و اجتماعى نوحه گرى و ناله کردن بیهوده است و باید با عقل و استقامت مشکلات را حل کرد(۳)
ضمن این که در احادیث زیادی در کتب شیعیان و اهل سنت داریم که به مشروعیت نوحه و عزاداری تصریح شده است.
به عنوان مثال به چند حدیث درباره مشروعیت گریه و نوحه در کتب اهل سنت اشاره می کنیم
مر رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم بدار من دور الأنصار من بنى عبد الأشهل وبنى ظفر فسمع البکاء والنوائح على قتلاهم فذرفت عینا رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فبکى ثم قال لکن حمزه لا بواکی له فلما رجع سعد بن معاذ وأسید بن حضیر إلى دار بنى عبد الأشهل أمرا نساءهم أن یتحزمن ثم یذهبن فیبکین على عم رسول الله صلى الله
علیه و آله و سلم
رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم از کنار خانه هایی از أنصار (بنى عبد الأشهل وبنى ظفر) عبور میکردند که صدای بکاء و نوحه بر کشتگان خودشان را شنیدند. چشمان رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم پر از اشک شد و فرمود: عمویم حمزه گریه کن ندارد. و چون سعد بن معاذ و أسید بن حضیر به خانه های بنى عبد الأشهل بازگشتند زنانشان را أمر کردند تا غم و اندوه خود را در سینه ها حبس کنند و ابتدا برای عموی رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم عزاداری کنند(۴)
حاکم هم در مستدرک میگوید:
عن أبی وائل قال قیل لعمر بن الخطاب رضی الله عنه أن نسوه من بنی المغیره قد اجتمعن فی دار خالد بن الولید یبکین وإنا نکره أن یؤذینک فلو نهیتهن فقال عمر ما علیهن أن یهرقن من دموعهن سجلا أو سجلین ما لم یکن لقع ولا لقلقه یعنی باللقع اللطم وباللقلقه الصراخ
به عمر بن خطاب گفته شد: زنانی از بنی مغیره در خانه خالد بن ولید اجتماع کردهاند و گریه میکنند و از این اکراه داریم که موجب اذیت تو گردند اگر ممکن است آنها را از این کار نهی کن.
عمر گفت: چه اشکالی دارد چند قطره اشک بریزند البته مادامی که به ضربه به خود و فریاد نیانجامد.(۵)
حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ الْأَشَجُّ حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ حَدَّثَنَا رَزِینٌ قَالَ حَدَّثَتْنِی سَلْمَى قَالَتْ دَخَلْتُ عَلَى أُمِّ سَلَمَه وَهِیَ تَبْکِی فَقُلْتُ مَا یُبْکِیکِ قَالَتْ رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ تَعْنِی فِی الْمَنَامِ وَعَلَى رَأْسِهِ وَلِحْیَتِهِ التُّرَابُ فَقُلْتُ مَا لَکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ شَهِدْتُ قَتْلَ الْحُسَیْنِ آنِفًا
سلمی میگوید: بر ام سلمه وارد شدم در حالی که ایشان گریه می کردند، عرضه داشتم چرا گریانید؟
ایشان فرمودند: رسول خدا را درخواب دیدم درحالی که موهای سر و محاسن ایشان خاک آلود بود، عرضه داشتم: یا رسول الله شما را چه شده است (چرا شما را به این حالت می بینم)؟
ایشان فرمودند: هم اکنون شاهد کشته شدن حسین بودم (۶)
نکته سوم:
شیعیان واقعی و مخلص مخالف هرگونه آسیب رساندن و ضرر زدن به بدن در عزاداری هستند و قمه زنی را که امروزه برخی جهال با بی بصیرتی خود به غلط آن را از شعائر مذهب می پندارند ، سبب وهن مذهب و حرام می دانند .در این زمینه علاوه بر مقام معظم رهبری ، مشهور فقها و مجتهدین بیدار و آگاه شیعه نیز فتوا به حرمت این عمل داده اند .
به عنوان مثال در استفتایی از حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حکم قمه زدنی که با نذر کردن بر شخص واجب شده سوال شد که ایشان در پاسخ می فرمایند :
عزادارى سیّدالشّهدا علیه السلام از افضل قربات است؛ ولى باید از انجام اعمالى که موجب ضرر زدن به بدن یا وهن مذهب مى شود اجتناب کنید. و چنین نذرى لازم الوفا نیست.(۷)
نکته چهارم:
اما در مورد آیه ای که در ابتدای بحث مورد استدلال مخالفین بود و ادعا شده بود که این آیه ما را از عزاداری و شسنه زنی نهی می کند
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿سوره بقره آیه ۱۵۶﴾ أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ »(سوره بقره آیه ۱۵۷)
و شما را آزمایش میکنیم با چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و نقصان در مال و جان و محصولات و بشارت بده صبرکنندگان را. آنانی که اگرمصیبتی به آنها برسد میگویند: ما از خدائیم و به سوی او برمی گردیم. همین گروهاند که برآنها درود و رحمت از جانب پروردگارشان نازل میشود و همین گروهاند که هدایت یافته هستند.
باید گفت :
حقا و انصافا از هیچ جای این آیه برداشت نمی شود که عزاداری برای ائمه اشکال دارد، این آیه فقط مومنان را دعوت به صبر می کند و عزادرای منافاتی با صبر ندارد، عزاداری که در آن انسان از حق خارج شود و حرف های کفر آمیزی بزند،به بدن خود آسیب برساند و…این ها منافات با صبر دارد .
باید دانست که هدف ما از عزاداری،زنده نگه داشتن تاریخ و هدف امام حسین علیه السلام می باشد،و این یعنى مبارزه با ظلم و ذلت.
————————————————————–
پی نوشت ها:
[۱ ]من لا یحضره الفقیه ج ۴ ص ۳۷۶
[۲ ] بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ۲
[۳ ]خلاصه ای از کتاب یکصد و پنجاه درس زندگى ص: ۵۰ مولف آیت الله مکارم
[۴ ] تاریخ طبری، ج ۲، ص ۲۱۰ ـ السیره النبویه لابن هشام، ج ۳، ص ۶۱۳ ـ الثقات، ج ۱، ص ۲۳۴ ـ البدایه والنهایه، ج ۴، ص ۵۴ و ۵۵.
[۵ ] المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص۳۳۶
[۶ ] سنن ترمذی، ج ۱۲، ص ۱۹۵
[۷ ]احکام عزادارى، ص: ۵۲ مولف آیت الله مکارم شیرازی
#سؤال
ساختار انحصاری دولت درایران و غرب
عباس ایزدپناه
از استاد م لگن هاوزن پرسیدم چرا در آمریکا فقط دو حزب ناسالم حا کمند آیا فکر و گروه سومی در کشور شما وجود ندارد ؟ گفت : چرا دهها اندیشه وجود دارد اما این دو حزب ثروت و فرهنگ و رسانه و اهرمها ی اساسی را قبضه کرده اند لذا قدرت سوم را نابود می کنند و یا در حد دکور نگه می دارند !!! .
بدون شک درکشورما هم عمیقا چنین اتفاقی افتاده با این تفاوت که درایران ساختار به گونه ای است که حتی یک جناح می تواند با پشتوانه نقش آفرینی شورای نگهبان و اهرمهای دیگر حتی جناح دیگررا هم از عرصه قدرت و ثروت کنار بزند و یا تسلیم خود کند اما در آمریکا و اروپا چنین امکانی نیست دو حزب همیشه بازیگر میدان می مانند.
ممکن است گفته شود ساختار دولت درانگلیس آیا شبیه ایران نیست ؟ زیرا پادشاه با دو مهره یا دو حزب بازی می کند چنانکه درایران قدرت شورای نگهبان و رهبری با دو جناح ، قدرت و ثروت را مدیریت می کنند ؛ ولی به نظر ما ساختار دولت در لندن تفاوت اساسی با آمریکا ندارد چون شاه
نظام دو حزبی را به جد پاس می دارد و درصدد حذف نقش حزب دیگر نیست. پس شاه با دو مهره بازی می کند اما درایران قانون اجازه حذف جناح یا حزب رقیب را هم می دهد.
به نظرما ساختار دولت درایران شبا هت زیادی به ساختار قدرت در نظامهای سابق سوسیالیستی را دارد با این تفاوت که آن نظامها تک حزبی مطلق و سانترالیست بودند اما نظام ایران در مقام ادعا چنین اصلی ندارد و لی در عمل به راحتی می تواند تمامی احزاب و جناحها را کنار بزند و یک جناح یا حزب ، یکه تاز قدرت و ثروت بشود.
البته ممکن است براثر فشار رسانه های مجازی به صورت تاکتیکی به نوعی با سیستم دو جناحی هم گاهی کنار بیاید ولی این کنارآمدن دایمی و ریشه دارنیست.
به نظر ما این ساختار ضد تعاملی در آمریکا و اروپا و انگلیس شاید دردراز مدت هم تداوم داشته باشد ولی در فرهنگ و تمدن ایرانی پایدار و ماندگار نخواهد بود. اصلاح ساختاری دولت کنونی برای حفظ و تداوم اتحاد و امنیت ملی و بقای انقلاب اسلامی ضروری است.
کلید واژه : ساختار دولت ، تظام پادشاهی ، نظام سوسیالیستی ، نظام دوحزبی .
عباس ایزدپناه / عضو گروه فلسفه دانشگاه و حوزه قم.
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
◀️به نظر می رسد کسانی که چنین مغالطه و ایراداتی را ترویج می نمایند ، اساساً شناخت صحیحی از مبانی و اصول نظریه پیشرفته ولایت فقیه سازوکارهای مهم و مطمئنی که در زمینه اختیارات ولی فقیه و کنترل وی در نظر گرفته شده نداشته باشند و صرفاً با نگرش هایی سکولار و با ذهنیتی که از سایر نظام های سیاسی رایج دنیا دارند ، به تحلیل و پیش داوری می پردازند .
👈بر این اساس در پاسخ به این قبیل افراد لازم است ابتدا درکی درست از این موضوعات ارائه نمود و سپس با توجه بدان به تبیین و تحلیل شبهات پرداختپاسخ مختصری که به این گونه افراد می توان داد اینست که : 👈« اساساً تصور انحصاری بودن ولی فقیه و شورای نگهبان ، تصوری اشتباه و غیر ممکن است . »
✅ زیرا :اولاً ، مشروعیت ولایت فقیه و اختیارات وی بر خلاف سایر نظام های سیاسی دنیا ، مشروعیتی الهی مبتنی بر وجود دائمی صلاحیت های علمی ، اخلاقی و مدیریتی در مجتهد جامع الشرایط به عنوان شایسته ترین فرد جامعه می باشد . وبه هیچ وجه انحصاری نیست.
، نظارت بر رهبری و سازوکارهای کنترل قدرت در نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه 👈منحصر در گزینش و نظارت مجلس خبرگان نیست ، بلکه علاوه بر سازکارهای درونی نظیر تقوا و عدالت همیشگی در رهبری ، فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری – که در جای خود یکی مطمئن ترین سازکار و های کنترلی است – نظارت های مهم دیگری نظیر مراجع عظام تقلید ، حوزه های علمیه ، شخصیت ها و بزرگان مورد وثوق و اعتماد مردم ، و اساساً خود جامعه اسلامی وجود دارد .
◀️نتیجه ای که با در نظر گرفتن مجموعه مقدمات فوق حاصل می شود اینست که اگر بالفرض رهبری در صدد سوء استفاده از قدرت و اختیارات خویش باشدبالآخره اصولاً باید دید منظور منتقد از « همسویی با رهبر» چیست ؟
◀️ بدیهی است همسویی می تواند معانی و انواع مختلفی داشته باشد : اگر همسویی به معنای اینکه افراد منصوب رهبری ، در راستای تأمین امیال شخصی رهبر و قدرت طلبی وی انتخاب شوند ، امری کاملاً منفی و سوء استفاده از قدرت است که طبق مکانیزمهای متعدد با آن مقابله می شود .
👈اما اگر منظور از همسویی با رهبر ، انتخاب افرادی باشد که معتقد به مبانی و ارزشهای اسلامی و انقلاب بوده و جهت کارآمدی و انسجام نظام سیاسی لازم است همه کارگزان نظام هماهنگ با این مبانی و اصول باشند ، نه تنها امری مذموم نیست بلکه کاملاً منطقی ، عقلانی و مورد تاکید آموزه های دینی و سیره معصومین (ع) می باشد .
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در زمینه تشکیل احزاب فرموده اند: «ما با تحزب مطلقا مخالفتی نداریم و معتقدیم تحزب با وحدت جامعه منافاتی ندارد به شرط آن که با نگاه درست ایجاد شود.»
✅حکومت مطلقه ولایى چه تفاوتى با حکومت استبدادى دارد؟
در ابتدا ویژگى هاى حکومت استبداى را مطرح و آنها را با ویژگى هاى حکومت ولایى فقیه در قانون اساسى، مقایسه مى کنیم.
حکومت هاى استبدادى با همه تنوعى که دارند، در ویژگى هاى زیر مشترک اند:
❌۱. شخص یا طبقه اى خاص، بدون رضایت مردم بر آنان حکومت مى کند.
۲. دامنه قدرتِ حکومت، فوق قانون است و هیچ قانونى آن را محدود نمى کند.
۳. ساز و کارى براى کنترل حکومت -نه از سوى مردم و نه از سوى دستگاه هاى خاص نظارتى وجود ندارد.
این است ساختار دولتهای غربی.
طبق قانون اساسى، مردم در تعیین ولى فقیه، از طریق انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان دخالت دارند. همچنین آنان در مجارى قانون گذارى و اجرایى حکومت، از طریق انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات ریاست جمهورى نقش دارند.
🔹احزاب بسیاری در حکومت ایران شکل گرفته اما آن حزب که که به مبانی اسلام نزدیکتر است مورد توجه مردم قرار میگیرد.
✅این گونه نحوه دخالت مردم در حکومت، نه تنها در هیچ یک از حکومت هاى استبدادى وجود ندارد؛ بلکه در مردمى ترین نظام ها، چنین دخالت و مشارکت گسترده مردم مشاهده نمى شود.
معظم رهبري(مدظلهالعالي)
شوراي نگهبان عماد ملت و مايه آرامش مؤمنين
۱ـ شوراي نگهبان، عماد ملت و دين و مايه اطمينان و سكينه قلب مؤمنين است و در حقيقت نبض نظام اسلامي به شمار ميرود. وقتي شوراي نگهبان مثل همه دورههاي گذشته آن، قوي و قاطع و دقيق باشد، موجب آرامش كساني ميشود كه دلشان براي اسلام ميتپد و آرزويشان تحقق اهداف اسلامي و شريعت حقه نبويه است.
✅امام خميني(قدسسرهالشريف)
شوراي نگهبان حافظ اسلام و قانون اساسي
شورای نگهبان مؤثرترين دستگاه براي حفظ سلامت نظام
۳ـ ما براي اينكه به طور كلي از سلامت نظام مطمئن باشيم، مهمترين و رساترين و فعالترين و مؤثرترين مجموعهي ما همين شوراي نگهبان است.
دستگاهی که جناحی عمل نمیکند اما این روزها ادعاهای پوچ وبی اساسی در مورد شورای نگهبان شنیده میشود
👇👇👇ادامه مطلب
هدایت شده از محمد حسین
احزاب در کشورهای غربی براساس منافع ملی و حاکمیتی خود گام برمی دارند، اما سعی دارند تا روند فعالیت های احزاب در این کشورها به نوعی جلوه داده شود که آنها نمایندگان مردم جامعه خود هستند و در راستای تحقق خواسته های مردم است که به رقابت، توافق، تقابل و ... می پردازند. اینگونه احزاب با در دست داشتن ابزارهای قدرت از جمله رسانه، افکار عمومی جامعه را در دست گرفته و به هدایت آن می پردازند. اگرهم دو یا چند حزب در این کشورها وجود داشته باشد، رقابت های آنها بیشتر برای داغ کردن فضای رقابتی و سیاسی برای تهییج مردم است.
احزاب در غرب معمولاً برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیلهای استفاده میکنند به عبارت دیگر هدف برای آنها وسیله را توجیه میکند. تبلیغات انتخاباتی در غرب معمولاً با روشهای پیچیده رسانهای در آمیخته است تا جایی که مشاوران رسانهای نامزدها حتی طرز نشست و برخاست نامزدهای مورد نظرشان و چگونگی صحبت کردن و دست دادن و ریزترین جزئیات برنامههای تبلیغاتی را برنامهریزی میکنند تا بتوانند تأثیر بیشتری بر فکر مخاطب داشته باشند. این روشهای تبلیغاتی که با دستمایههای روانشناسی آمیخته میشوند، افکار عمومی و اراده عمومی را از واقعیات منحرف میکنند. علاوه بر این، تخلفاتی که در ایام انتخابات در کشورهای غربی رخ میدهد و اقعاً بینظیر است نمونه این مساله، ماجرای واترگیت است که در آن یک حزب با استراق سمع مذاکرات حزب دیگر سعی در پیروزی در انتخابات داشته است.احزاب در کشورهای غربی براساس منافع ملی و حاکمیتی خود گام برمی دارند، اما سعی دارند تا روند فعالیت های احزاب در این کشورها به نوعی جلوه داده شود که آنها نمایندگان مردم جامعه خود هستند و در راستای تحقق خواسته های مردم است که به رقابت، توافق، تقابل و ... می پردازند.
🔹 اینگونه احزاب با در دست داشتن ابزارهای قدرت از جمله رسانه، افکار عمومی جامعه را در دست گرفته و به هدایت آن می پردازند. اگرهم دو یا چند حزب در این کشورها وجود داشته باشد، رقابت های آنها بیشتر برای داغ کردن فضای رقابتی و سیاسی برای تهییج مردم است.
🔹 احزاب در ایران به معنای حزب غربی وجود ندرد اما همواره احزاب در ایران براساس موازین اسلامی و انقلابی بر تحقق اهداف خود حرکت کردهاند و هر حزبی از اهداف انقلاب دور شد حذف میگردد.#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
❌متاسفم برای دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور که دچار رفتارهای نمایشی هستند ‼️
✅آقای رئیسی! از رفتارهای نمایشی دست بردارید
👈🏻رفتار نمایشی تکمیل فرآیند عضویت در شانگهای
👈🏻رفتار نمایشی مذاکرات مهم صلح با کشورهای حاشیه خلیج فارس، و قطع ید صهیونیستها از منطقه
👈🏻رفتار نمایشی سفرهای بسیار مهم به سوریه و اندونزی و ونزوئلا و نیکاراگوئه و انعقاد قراردادهای بسیار مهم اقتصادی و تجاری
👈🏻 رفتار نمایشی احیای دریاچه ارومیه
👈🏻رفتارنمایشی احیای کارخانجات تعطیلشده در دولت قبل، و رونق تولید
👈🏻رفتار نمایشی احیای معادن تعطیلشده
👈🏻رفتار نمایشی تکمیل اتصال ریلی رشت آستارا
👈🏻رفتار نمایشی تسویه بدهیهای سنگین دولت قبل
👈🏻رفتار نمایشی حل و فصل اختلاف گازی با ترکمنستان و پرداخت بدهی دولت روحانی به آنها
👈🏻رفتار نمایشی ساخت خانههایی که روحانی پولش را گرفته و نساخته است
👈🏻رفتار نمایشی آزادسازی پولهای بلوکهشده ایران در سایر کشورها
👈🏻رفتار نمایشی تعاملات مهم تجاری به کشورهای جهان، بدون FATF و برجام
👈🏻رفتار نمایشی خرید ۵۰ فروند هواپیما برای ملت( و نه برای نورچشمیها)،
👈🏻رفتار نمایشی ساخت هواپیمای ترابری داخلی
👈🏻رفتار نمایشی اجرای برنامه های تسهیل فرزندآوری و افزایش جمعیت و تقویت سلامت مردم از قبیل پرداخت زمین رایگان و تسهیلات زمین و ساخت مسکن و اجاره بها و بیمه های درمان ناباروریی و رایگان کردن درمان بیماری های صبع العلاج و ... بودید اجرای برنامه های دارویار و.... و بیمه کردن تمام مردم و بیمه رایگان کردن دهک های پایین جامعه بوده اید؟؟
👈🏻رفتار نمایشی آبرسانی به سراسر کشور و آب شیرین کردن
👈🏻رفتار نمایشی ایجاد نیروگاهی برقی و گازی در کشور
👈🏻رفتار نمایشی هزاران خدمت مهم و ارزنده دیگر در این دوسال، که دولت قبل ۸ سال برایش وقت داشت و انجام نداد؟؟
✅اگر تمام دنیا هم مدیریت شایسته شما را انکار کنند، ما میبینیم و میدانیم که شما با تمام وجود مخلصانه در حال خدمت به ملت ایران هستید! خدا شما را حفظ کند و توفیق بیشتر عنایت بفرماید!
✅آقای رییسی ! ممنونیم از این رفتار های نمایشی
#دولت_خدمتگزار
#دولت_انقلابی_مردمی
#رئیسی_متشکریم ❤️
✍🏻بنده خدا
📡 #آنتی_نفوذ
#حق_مردم
#عدالت
#کار_واقعی
هدایت شده از محمد حسین
عصبانیت دشمنان فقط و فقط از پیشرفت ها و موفقیت های دولت رییسی است
👈از موفقیت های دیگر دولت ایت الله رییسی
♦️ با تلاش دولت رییسی 👇
🔶خسارت و جریمه بیش از ۱۴ میلیارد دلار قرار داد ننگین کرسنت که با خیانت
محمد خاتمی و بیژن زنگنه و خانواده هاشمی ...به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده بود
♦️وبا ادامه خیانت توسط حسن روحانی با
۸ سال انتخاب بیژن زنگنه بعنوان وزیر نفت ....
🔶این خسارت و جریمه را ایران باید پرداخت می کرد
✳️با همت و تلاش وزارت خارجه
مجموعه دولت رییسی
این جریمه و خسارت منتفی شد
درود بر دولت خدمتگزار ایت الله رییسی
◀️از موفقیت های دیگر دولت ایت رییسی
🔶 در ۲۰ ماه گذشته با ایجاد نیروگاه بمیزان ۷ هزار مگاوات برق به تولیدات برق کشور اضافه شده
🔶 از طرفی ناچاریم، چون نیروگاه در طول هشت سال آنچنان که باید ساخته نشد باید سالی حداقل شش هزار مگاوات میساختند
موفقیت های دیگر دولت ایت رییسی
🔵 ۷ / ۲ میلیارد دلار دیگر از دارایی های ایران که در عراق بلوکه شده بود با همت و تلاش دولت رییسی آزاد شد،
و آمریکا شکست دیگری را متحمل شد
🔹از موفقیت های دیگر دولت ایت الله رییسی
🔷با پیشنهاد ایران به سه دولت روسیه، قطر و ترکمنستان، عسلویه ایران قطب_گازی_جهان میشود
🔷این یعنی دومین دستِ برتر ایران در حوزه انرژی در دنیا!
بعد از حاکمیت کامل ایران بر تنگه هرمز!
◀️از موفقیت های دیگر دولت ایت الله رییسی
در ۲۱ ماه اخیر ۱۵ سفر خارجی موفق و حدود ۴۰ سفر استانی پربرکت داشته که در طول ۴۴ سال گذشته در بین همه روسای جمهور بی سابقه بوده
#سوال
مگه در بهشت سن و سال و پیر و جوان وجود داره که پیامبر میفرماید حسن و حسین سید شباب اهل جنت؟
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
#سوال:❓
در حالی که بهشتیان همه جوان هستند، چطور در میان پیامبران و ائمه، فقط امام حسن(ع) و امام حسین (ع) سید جوانان اهل بهشت اند؟
🔰 #پاسخ اجمالی:
✍حسنین (ع) این دو نواده پیامبر (ص) بر تمام بهشتیان سروری و سیادت دارند، و در بهشت اگرچه همه در سن جوانی به سر می برند، اما سیادت آنها بر بهشتیانی که در جوانی به شهادت رسیده و یا از دنیا رفته اند، نمود و جلوه بیشتری خواهد داشت و تمام اینها نیز با سیادت دیگر پیامبران و اولیای الاهی بر بهشتیان در تعارض نخواهد بود. در ضمن، با توجه به قرائن و شواهد، این روایت ناظر به سروری این دو امام بر عموم بهشتیان است، نه بر دیگر امامان و پیامبران.
پاسخ تفصیلی:⏬
🔷پیامبران و اولیای الهی که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) از برجستگان آنان می باشند، همگی از شرافت خاصی نسبت به دیگر بهشتیان برخوردارند و بدین اعتبار می توان تمام آنان را سید و بزرگ بهشتیان دانست، اما گاهی ویژگی هایی در برخی از این مقربان درگاه الاهی وجود دارد که جنبه ای خاص از سیادت آنان را برجسته می سازد.
👌اگر به فاطمه زهرا (س) "سیدة نساء اهل الجنة" گفته می شود و اگر امام چهارم (ع) با لقب "سید العابدین" و "سید الساجدین" شناخته می شود، این بدان معنا نیست که فاطمه (ع) بر مردان و امام سجاد بر غیر عابدان و ساجدان سیادتی ندارند، بلکه به دلیل ویژگی زن بودن حضرت زهرا (س) و دل مشغولی امام چهارم (ع) به عبادت و سجده در زمانی که دشمن، او را از دیگر فعالیت های اجتماعی محروم کرده بود، آنان مستحق داشتن چنین القابی شدند.
✅بر این اساس، نمی توان این پرسش را مطرح کرد که آیا تنها امام سجاد(ع) است که به دلیل داشتن چنین القابی، بر تمام ساجدان و عابدان، سیادت و سروری دارد و حتی اجدادش رسول الله (ص) و امیر المؤمنین (ع) نیز از داشتن چنین سیادتی محروم می باشند؟!
🔆سیادت و برتری حسنین (ع) نسبت به جوانان اهل بهشت نیز از این دیدگاه توجیه پذیر است؛ چون این بزرگواران در اوائل ظهور اسلام متولد شده و نوجوانی و جوانی آنها مصادف با جوانی اسلام بوده و در میان مسلمانان چه در زمان پیامبر (ص) و چه بعد از آن، هیچ کودک، جوان و نوجوانی به اندازه آنها از احترام برخوردار نبوده و تقوا و شخصیت آنان قابل مقایسه با دیگر جوانان نبود، چنین لقب شایسته ای بر آنان نهاده شد و گرنه، آنان هم سرور جوانان بهشتی اند و هم سرور بزرگسالان و پیرانشان.
✳️در راستای آنچه بیان شد، توجهتان را به دو روایت ذیل جلب می کنیم:
1. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع زُورُوا قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع وَ لَا تَجْفُوهُ فَإِنَّهُ سَیِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ مِنَ الْخَلْقِ وَ سَیِّدُ شَبَابِ الشُّهَدَاء.[1]
🔷امام صادق (ع) فرمودند: به زیارت قبر حسین (ع) بشتابید و در حق او جفا نکنید زیرا او سید جوانان بهشتی تمام جهانیان است و او سید شهیدان جوان است.
👌اگر در روایت فوق دقت فرمایید، علاوه بر سید شهیدان (سید الشهداء) که لقب مشهور امام حسین (ع) می باشد و با این که حضرتش هنگام شهادت در سن میانسالی بودند، لقب دیگری با عنوان "سید شهیدان جوان" نیز برای ایشان به کار گرفته شده است که شاید اشاره به فضیلت شهیدان جوان داشته باشد که این امام بزرگوار، عنایت ویژه ای نسبت به آنان دارد.
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
🔹2عن علی ع قال قال رسول الله ص أتانی ملک فقال یا محمد إن الله تعالى یقول لک إنی قد أمرت شجرة طوبى أن تحمل الدر و الیاقوت و المرجان و أن تنثره على من قضى عقد نکاح فاطمة من الملائکة و الحور العین و قد سر بذلک سائر أهل السماوات و إنه سیولد بینهما ولدان سیدان فی الدنیا و سیسودان على کهول أهل الجنة و شبابها و قد تزین أهل الجنة لذلک فاقرر عینا یا محمد فإنک سید الأولین و الآخرین.[2]
🔶امام علی (ع) به نقل از پیامبر خدا (ص) فرمودند که فرشته ای نزدم آمده و عرضه داشت که ای محمد! .....و آن دو فرزند (حسنین ع) در دنیا دو بزرگوارند و به زودی سرور جوانان و پیران بهشت خواهند شد و ... .
♻️در این روایت، هم اشاره به جوانان بهشتی شده و هم پیران آن، اما با توجه به اصل پذیرفته شده ای که در بهشت، پیر و کهنسالی وجود ندارد، در یک جمع بندی باید گفت که این دو نواده پیامبر(ص) بر تمام بهشتیان سروری دارند، اما این سیادت و برتری در مورد آن دسته از بهشتیانی که هنگام جوانی به شهادت رسیده و یا وفات کرده اند، نمود و جلوه بیشتری خواهد داشت. چنین بیانی، منافات با جوان بودن تمام بهشتیان ندارد و منظور از پیران اهل جنت پیرانی هستند که در دنیا در سن پیری وفات یافته یا به شهادت رسیده اند.
❓پرسش دیگری که در این زمینه شاید به ذهن برسد آن است که با توجه به این حدیث، آیا حسنین (ع) بر پیامبران و امامان دیگر نیز سروری و سیادت دارند
👌که پاسخ آن را در این نکته می توان خلاصه کرد که هر سخنی را می توان دارای استثنائاتی دانست که گاه این استثنائات در داخل همان سخن بیان می شوند و گاه به دلیل وضوح و روشنی، نیازی به بیان آن نبوده و مخاطبان باید با توجه به قرائن و شواهد، متوجه آن شوند.
🔰بر این اساس، آنچه مطمئنا از این روایت برداشت می شود، سروری این دو امام بر عموم بهشتیان است و نه افرادی چون پیامبر (ص)، امیر المؤمنین (ع)، فاطمه زهرا (س) و ...
در این راستا، به روایت ذیل که در موردی مشابه بیان شده توجه فرمایید:⏬
مردی خدمت امام صادق (ع) عرضه داشت که آیا پیامبر (ص) در مورد ابوذر بیان نفرمود که او راست گوترین مردم است.
🔆امام فرمود: بلی! آن مرد گفت پس پیامبر خدا(ص) و امیر المؤمنین (ع) کجا هستند؟! امام حسن (ع) و امام حسین (ع) کجا هستند؟!(آیا ابوذر راست گوتر از آنهاست؟) امام بعد از بیان سخنانی فرمودند که ما اهل بیت در این مقایسه جایی نداریم.[3]
⚜یعنی با توجه به قرائن و شواهد به خوبی می توان دریافت که راست گویی ابوذر با عموم مردم مقایسه شده و نه با اهل بیت (ع)، گرچه در داخل متن روایت، چنین تفکیکی وجود ندارد.
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع)
مشخصات کامل اثر
📚 منابع مرتبط :
موسوعة الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب - ثمرات الاسفار الي الاقطار المجلد 2 (کتاب ,آثار مرجع)
بحار الانوار المجلد 44 (کتاب ,آثار مرجع)
فضائل پنج تن (ع) در صحاح شش گانه اهل سنت جلد ۴ (کتاب ,ترجمه اثر)
تذکرة الخواص من الأمة فی ذکر خصائص الأئمة (کتاب )
قبس من نور الإمام الحسن علیه السلام (کتاب ,مدخل اعلام(دانشنامه اعلام))
نوادر المعجزات فی مناقب الائمة الهداة علیهم السلام (حسن بن علی علیه السلام) (کتاب )
پیامبر(ص) فرمود: «امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، آقای جوانان بهشت هستند». آیا اهل سنت نیز این روایت را از حضرتشان نقل کردهاند؟ (پرسش و پاسخ)
الامام الحسین علیه السلام فوق ما قیل و یقال (کتاب ,مدخل اعلام(دانشنامه اعلام),مطالعه تطبیقی)
الرسول المصطفی صلی الله علیه و آله و الشعائر الحسینیة (کتاب ,نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات),مطالعه تطبیقی)
أسرار فاجعة كربلاء (کتاب ,مدخل اعلام(دانشنامه اعلام),مطالعه تطبیقی)
سلام روزتون به خیر
در مورد این توضیح میخوام
یعنی چی اینکه برخورد با بی حجابی به زمان و مکان ربط داره،زمان پیامبر سختگیرانه نبوده ولی الان هست،
یعنی بی حجابی زمان پیامبر باعث فساد نمیشده ولی الان میشه؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و ادب
#پاسخ 👇⬇️
✅🌴آنچه را که از تاریخ استفاده می شود، این است که حجاب به معنای پوشش زنان، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسی نیست
🔸در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، یا در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده میشدند.
⬅️ زنان در زمان پیامبر دارای حجاب بودند، البته نه حجاب کامل، زنان عرب معمولاً پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود، دور گردن، سینه، در معرض دید بود.
تا این که، آیاتی به مناسبت در چند مرحله درباره حجاب و احکام مربوط به آن، نازل شد.
♦️توجه شود:
بدحجابی در آن موقع مشکل چندان حادی نبوده، به طوری که چنین اجباری را اقتضا کند.
🔻در زمان بعثت نیز فقط بردگان بیدین و نیز زنان مسیحی که بردهی یهودیان بودند، حق نداشتند که موهای سر خود را بپوشانند. چرا که یهودیان فضلیت تستر را مختص زنان خود و اشراف میدانستند و اجازه نمیدادند که بردگانشان و از جمله زنان مسیحی برده، مانند زنان آنان تستر داشته باشند و باید حتماً با موهای باز در انظار حاضر میشدند که معلوم شود برده هستند. لذا بدحجابی از همان ابتدا تا کنون. نشان از بردگی دارد.
🔺زنان یهود و نصاری حجاب نسبی داشتند و به آن پایبند بودند، و اگر دیده می شود که زنان مسیحی و یهودی در حال حاضر کشف حجاب کرده اند، برخلاف آموزه ها و دستورات کتاب های آسمانى آنها البته تحریف نشده آن است.
🔺به صورت کلی، بر اساس، قرار داد ویژه ای (عقد ذمّه) که میان حکومت اسلامی با یهودیان و مسیحیان بسته می شود، و بر طبق آن، همان گونه که حکومت اسلامی حفظ امنیت ناموسی، جانی و مالی آنان را برعهده می گیرد، در مقابل، آنان نیز متعهد شده که علاوه بر پرداخت مالیاتی به نام «جزیه»، به قوانین و احکام یک کشور اسلامی احترام گذاشته، به صورت علنی و آشکار مرتکب گناه نشوند.
🔹از طرفی اگر حجاب در زمان پیامبر اجباری نبوده است، احياناً به دليل تازه بودن اسلام و عدم ثبات اجتماعي، درگيري زياد در جنگها، لزوم تدريجي بودن ابلاغ احکام و اموري از اين دست باشد نه به دليل عدم مشروعيت آن.
در زمان پس از رسول خدا نيز روشن است که جز مدت اندکی هیچ گاه حکومت در دست اهل بيت نبوده. تا در رابطه با اجباري کردن حجاب نظري بدهند اما امروز پس از تثبيت انقلاب اسلامي موانع بر طرف شده اند.
منبع:
رسائل حجابیه، من لایحضر الفقیه. سیره النبویه
هدایت شده از جان من و سید علی💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 آیا زمان پیامبر (ص )و حضرت علی (ع) گشت ارشاد داشتیم؟
🔺دین گزینشی نداریم
.. أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ...
... آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان میآورید، و به بعضی کافر میشوید؟!
🔻برای کسی از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهی) را انجام دهد، جز رسوایی در این جهان، چیزی نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار میشوند. و خداوند از آنچه انجام میدهید غافل نیست. قرآن، بقره، ۸۵
🔸امام حسن عسکری (ع): شیعیان ما کسانی هستند که از سنّتهای ما پیروی کرده و تمام اوامر و نواهی ما را اطاعت می کنند، پس اینان شیعیان ما هستند و امّا کسانی که در بسیاری از چیزهایی که خداوند واجب کرده، ما را مخالفت می کنند از شیعیان ما نیستند.
بحار الأنوار، ج ۶۵، ص ۱۶۲.
#حجاب_وعفاف
هدایت شده از جان من و سید علی💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 فرق الزامیکردن #حجاب در ایران و ممنوعکردن آن در فرانسه و اروپا چیست⁉️
آقای غلامی، استاد دانشگاه پاسخ میدهد
هدایت شده از جان من و سید علی💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینم نظر شهید بهشتی در مورد حجابه ⬆️👆
#سوال
سلام
ببخشید دراین مورد توضیح بدین؟؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ 👇⬇️
🔻مطالبی که در نوشته ذکر شده حقیقت است و عید غدیر عید ولایت و امامت و برای همه آحاد و مسلمین جهان مایه مبارکی و میمنت و مباهات است و اختصاص فقط به سادات ندارد .
اما ذکر این نکته ضروريست که
روز عید غدیر خم روز منصوب شدن حضرت امیرالمومنین به جانشینی سرور عالمیان حضرت محمد مصطفی(ص)می باشد.
⬅️ خداوند در این روز به وسیله تعیین امام علی (ع)به عنوان خلیفه پیامبر خاتم دین خود را كامل كرد.و از آنجا كه امیرالمومنین سرسلسه تمام سادات میباشندو تمام سادات فرزندان امام علی (ع)به حساب می آیند،نصب امام علی(ع)را به عنوان خلیفه،به سادات تبریك می گویند و این عید را عید سادات می نامند
🔸به عبارت دیگر سادات، جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می روند. همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است. بزرگداشت و احترام سادات از سوی مردم در همه زمان ها صورت می گیرد، ولی این امر در روز غدیر که زمان به ولایت و امامت رسیدن حضرت علی علیه السلام است، به فرهنگ خاصی در میان مردم تبدیل شده است.
🔹👈 آنان با رفتن به خانه سادات و تبریک گفتن چنین روزی، احترام و اکرام خود را به ایشان آشکار می سازند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایت های گوناگون، مردم را به گرامی داشت مقام سادات سفارش می کرد و ایشان می فرمود: «دوست داشتن اهل بیت من و فرزندانم، کمال دین است.
#عید_الله_الاکبر
#مبلغ_غدیر_باشیم