eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلیل‌های دفن حضرت زهرا(س)که باعث شد شبانه اورادفن کند چیست⁉️
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و ادب لطفا 👈 را بالای متن ارسالی خود درج نمایید ❌ و اما در پنهان بودن و مبهم بودن تاریخ شهادت و محل دفن و ... حضرت فاطمه سلام الله علیها رازی نهفته و شاید مصلحت نبوده که آشکار شود. خود ایشان وصیت کردند تا شبانه و پنهانی دفن شوند تا کسانی که به ایشان ظلم کردند در نماز و مراسم تشییع ایشان حاضر نشوند. "مرا در شب حنوط کن غسل ده و کفن کن و بر من نماز بخوان و مرا شبانه به خاک بسپار و کسی را هم خبر نکن ..." (بحارالانوار، ج43، ص214) ▪️ یکی از فواید پنهان بودن محل دفن حضرت اینه که تا ابد این سوال در ذهن مردم به وجود آید که چرا محل قبر مطهر تنها دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مخفی است؟؟؟ مگر چه کسانی به ایشان ظلم کرده بودند که نخواستند محل دفنشان مشخص باشد⁉️ ▪️ پدر مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی به نام آیت الله سید محمود مرعشی نجفی توسلی پیدا می‌کنند تا محل قبر مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها را پیدا کنند. اما در خواب امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) به ایشان می‌فرمایند: به خاطر مصالحی، خداوند اراده نموده که قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها» برای همیشه مخفی باشد. از این رو قبر حضرت معصومه «سلام الله علیها» را تجلّی گاه قبر شریف حضرت زهرا «سلام الله علیها» قرار داده اگر قرار بود قبر حضرت آشکار شود همان شکوه و عظمت مرقد شریف حضرت زهرا «سلام الله علیها» را برای قبر حضرت معصومه «سلام الله علیها» قرار داده است. ▪️علت شبانه غسل کردن بنا به توصیه خود حضرت بود و مخفی بودن قبر هم برای اینکه دشمنان و غاصبان حق آن مظلومه به قبر آن حضرت دسترسی نداشته باشند تا روزی در صدد نبش آن برنیایند. 👈با توجه به محتوای وصیت ایشان در مورد دفن آن حضرت؛ می توان گفت كه می خواستند با این كار، افكار عمومی را بیدار كرده و مردم را نسبت به ظلم حكام زمانشان نسبت به ایشان و علی علیه السّلام آگاه سازند و لذا این سوال را که «چرا قبر فاطمه ـ سلام الله علیها ـ مخفی ماند» برای همیشه در اذهان مردم زنده نگه دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسیده شده بانودوعالم حضرت فاطمه الزهراسلام الله علیها چراخانه بیت احزان برایشان ساختن یعنی صدای گریه مردم نامحرم میشنیده یااین که خدای ناکرده حضرت میدانستن صدای گریه باعث اذیت مردم میشودچرابازهم این قدربلندگریه میکردن قبل ازپاسخگویتون تشکرمیکنم اجرتون بامولا
هدایت شده از محمد حسین
سلام و عرض ادب ⬇️ 🌴پاسخ(حجت الاسلام ایمانی): 🔸الف: صداي گريه اي كه موجب گرايشات شهواني نامحرمان نشود، اشكال ندارد. آن حضرت، گريه ي سوزناك داشتند نه نوحه خواني با آواز. از اين گذشته، ملاك حلال و حرام، عملكرد معصوم است. اوّل عصمت حجج الهی اثبات می شود، بعد با عملکرد انها، حلال و حرام تعریف می شود. وقتی عصمت زهرا(س) با آیه ی تظهیر و حدیث ثقلین و امثال آن اثبات شد، آنگاه هر کاری او بکند، بدین معناست که آن کار، جایز است. 🔹ب: آن حضرت اساساً تعمّد داشتند كه مردم، گريه ي آن حضرت را بشنوند و آزرده شوند. اين مردم آزاري، مردم آزاري واجب است؛ همان گونه كه امر معروف و نهي از منكر ـ که یک واجب الهی است ـ اغلب باعث آزرده شدن افراد گناهكار مي شود. اجراي حدود الهي مثل شلاق زدن شرابخوار و … هم موجب آزار است. مگر هر مردم آزاري، حرام است؟ بعضی مردم آزاری ها، حرام هستند؛ برخی مکروه هستند برخی مباح هستند، برخی مستحبّت هستند، برخی مردم آزاری ها هم واجبند. 🔸اساساً اين گريه براي آن بوده كه مردم بشنوند؛ و نه تنها بشنوند كه به يادها بسپارند و نقل كنند تا در تاريخ بماند. چون آن حضرت مي خواستند مردم بدانند كه حضرتش از ابوبكر و مردم مدينه راضي نيستند. لذا از اين راه اتمام حجّت مي نمودند. چون رسول خدا(ص) بارها فرموده بودند كه « غضب فاطمه غضب من است و غضب من، غضب خداست.» اين حديث را خود اهل سنّت نيز در كتب معتبرشان نقل نموده اند. پس مردمي كه آن گريه را شنيدند يا خبر آن را اكنون مي شنوند، و تابع ابوبكرند، عذر موجّهي ندارند. چرا كه حجّت خدا فاطمه زهرا(س) بر ايشان اتمام حجّت كرده است. وقتي غضب كسي غضب خدا و رضايت او رضايت خداست، فعل او هم حجّت خداست. لذا با يقين بر عصمت آن حضرت از طريق آيه ي تطهير و روايات نبوي، اين مردمند كه به سبب سكوتشان و احياناً اعتراضشان بر گريه هاي حضرت، زير سوال مي روند نه فاطمه زهرا(س). وقتی ان حضرت گریه می کردند، بر مردم لازم بود که با او همراهی کنند نه اینکه اعتراض کنند. ✍راد پوی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از محمد حسین
با سلام و رحمت پاسخی دیگر👇👇👇 اولا: این که در عرف شایع است که صدای گریه زن را نباید نامحرم بشنود این وجه شرعی ندارد یعنی هیچ اشکال شرعی ندارد که صدای گریه زن را نامحرم بشنود گناهی محسوب نمی شود و آن که وجه شرعی دارد صحبت کردن زن هست آن هم نه بطور مطلق بله صحبتی که با ناز و عشوه باشد که تحریک کننده باشد این حرام است. ثانیاً: شاید کسی بگوید از نظر اخلاقی گریه زن را خوب است نامحرم نشنود و لذا اشکال کند که صدای گریه حضرت را نامحرم می شنیده خلاف اخلاق است لذا حضرت کار غیراخلاقی کردند با اینکه دارای مقام عصمت هستند و باید در اوج اخلاق باشند و رفتار و اعمالشان خارج از اخلاق نباشد جواب این است که این گریه حضرت از باب وظیفه بود نه گریه معمولی یک خانم مصیبت دیده حضرت آیت الله مکارم گریه حضرت را می فرماید گریه انقلاب بود یعنی حضرت با این کار می خواستند مردم را روشن کنند که حق علی علیه السلام با تشکیل سقیفه و تعیین خلیفه دارد پایمال می شود نگذارید محقق شود حضرت وقتی برای دفاع از حضرت علی علیه السلام به خانه تک تک اصحاب پیامبر سر زد و جواب مثبت نگرفت و با سخنرانی خود در مسجد که خطبه فدکیه را ارائه فرمود و باز نتیجه ندید هیچ عکس العملی از مردم دیده نشد درصدد برآمد با انقلاب گریه آنها را بیدار کند و این تا جایی رسید که سرانشان که می دیدند حکومتشان در خطر است با این کار مردم متحول می شوند و برای حکومتشان دردسر می شود لذا به نزد حضرت علی علیه السلام می آمدند و به گریه شب و روز او انتقاد می کردند و می خواستند که این کار را نکند. لذا آنها خوب متوجه شده بودند که هرچند درب خانه اصحاب رفتن و سخنرانی حضرت در مسجد تاثیر نداشت این گریه کار خودش را می کند وقتی دائمی شود مردم را متحول می کند لذا حضرت زهرا سلام الله علیها وظیفه دید که باید برای دفاع از حق ولایت اقدام به انقلاب گریه کند ✍چشم من وامر ولی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️ هیچ وقت زنی که رای میدهد را درک نمیکنم. کسی که حق دوچرخه سواری ندارد ، کسی که حق انتخاب نوع پوشش خود را ندارد ، کسی که در صورت طلاق گرفتن تنها تا ۷ سال میتواند از فرزندش نگهداری کند , زنی که حق ورود به استادیوم فوتبال را ندارد زنی که توسط گشت ارشاد توقیف و جریمه می شود ، زنی که جنس دوم نامیده می شود که هر روزه در خیابان ها مورد خشونت و آزار قرار میگیرد. کسیکه به اختیار خود نمیتواند به خارج از کشور سفر کند، کسیکه دیه اش نصف مرد است، کسیکه ضمانتش رو قبول ندارند. دقیقا رای میدهد که چه چیزی را انتخاب کند و چه چیزی را تغییر دهد⁉️
سلام و عرض ادب و ضمن تسلیت و تعزیت ایام سوگواری خانم فاطمه زهرا (س) محضر مبارک حضرت حجت (عج) و منتظران ظهورش و همه شما مخاطبین خوب و فهیم این گروه 🙏▪️ ⬇️👇 هزاران شبکه ای که شبانه روز برای به لجن کشیدن جامعه زنان به اسم دفاع از زن و آزادی در اتاقهای فکر خود افکار مسموم روانه ذهن مخاطب می‌کنند. ▪️از چه می ترسند⁉️ از شیر زنانی که در انقلاب و جنگ و فراز و نشیب هایش فراتر از توصیف ظاهر شدند چنین زن زنده پرنشاط و با کرامتی برایشان تحمل کردنی نیست بلکه مطابق پروتکل های صهیون باید حیوانی زیبا برای تخدیر و به لجن کشیدن جامعه باشد ▪️کدام تمدن توانسته در تبدیل زن را به ابزار کامجویی مردان و نگاه حیوانی و پست به او رکورد غربی ها را بشکند. آمارهای غربی ها در تجاوز و بی بند و باری و فروپاشی خانواده و ارزشهای اخلاقی هر سال رکورد سال قبل را جابجا می کند! 🔹👈یک بار از خود نمی پرسند که گسترش الگوی غربی رضایتمندی و احساس امنیت و آرامش را در خانواده ها بیشتر کرده یا کمتر؟ کرامت انسانی زن بیشتر شد یا دستمال یکبار مصرف و ملعبه دست مردان شدن ؟ ⬅️ زن در هدف خلقت که تعالی معنوی و مقامات الهی باشد همچون مرد است و لطافت و زیبایی خدادادی او همانگونه که خالقش گفته باید صرف شود نه آنکه مطابق پروتکل های صهیون عامل تخدیر و به لجن کشیدن جامعه باشد ▪️آنچه فرهنگ متعالی ایرانیان دشمن آن است نگاه کامجویانه حیوانی و ملعبه دست هوسبازان است راه خودنمایی و برهنگی پایانش فروپاشیدن اخلاقی و نابود شدن خانواده ها و هزاران معضل اجتماعی دیگر 🔹👈زن ها هم دوچرخه سواری می کنند هم استادیوم می روند. وقتی بازی و مسابقات بانوان باشد، چه کسی از استادیوم رفتن زنان منع کرده است؟ اتفاقا عجیب و مایه تأسف اینجاست که وقتی مثلاً فوتبال بانوان است زنان هیچ استقبالی نمیکنند اما برای فوتبال مردان دست و پا می شکنند. آیا اینکه مردان هم نمی توانند و نباید در محل ورزش های بانوان حضور یابند، محروم حساب می شوند. اما دوچرخه‌سواری به خودی خود ممنوعیتی ندارد، بلکه اگر با حیا و عفت عمومی ناسازگار شود با محدودیت مواجه می‌شودگرچه بانوان بسیاری را با پوشش های نامناسب در خیابان ها در حال دوچرخه سواری می بینیم. 🔹👈چه منعی برای انتخاب نوع پوشش بانوان هست؟منع فقط برای بدون پوشش بودن است که آن هم دستور خداست و در بسیاری از کشورها جاری است تا به او به عنوان یک انسان نگاه شود نه عروسک هوسبازان. این مردان هستند که باید اعتراض کنند چرا عده ای از زنان به صورت افراطی مدام به دنبال از بین بردن امنیت روانی و اخلاقی جامعه هستند 🔸گشت ارشاد هر کسی که بدپوشش یا متخلف باشد(مرد یا زن) مورد تذکر و ارشاد قرار می گیرد.چرا تذکر دادن به کسی که در مکان عمومی سیگار می کشد و باعث آزار تنفسی و جسمی دیگران می شود لازم است اما خطاکاری که روح دیگران را نیز رنجاند مجاز به تخلف باشد؟ 🔹👈در کدام خیابان زنان هر روز مورد خشونت قرار می گیرند ؟ سندش کجاست ؟⁉️ نگاهی به آمار خشونت علیه زنان در کشورهای غربی بیاندازید احتمالا به اشتباه اوضاع آنان را بیان کرده اید. البته زنانی که برهنگی و خودنمایی را از آنان یاد می گیرند باید خودشان را برای حمله گرگهای هوسباز آماده کنند. یکی از فلسفه های حجاب که به تجربه ثابت شده جلوگیری از این خشونت هاست. 🔹👈علت سرپرستی فرزند بعد از ۷ سالگی؛ اطاعت پذیری بیشتر از پدر، تامین مخارج فرزند توسط پدر، فراهم شدن شرایط ازدواج برای مادر، عدم سرکشی فرزند در مقابل مادر است 👇👇👇 ( این به معنای محرومیت فرزند و مادر از رابطه‌ی مادر و فرزندی نیست و آنها هرگاه مایل باشند می توانند همدیگر را ببینند و حتی اگر توافقی بین زوجین ایجاد شود می تواند استمرار سرپرستی فرزند به عهده ی مادر باشد 🔹👈دیه زن نصف مرد است چون اگر زن دچار سانحه شود یا بمیرد دیه اش به شوهر و فرزندانش می رسد و چون شوهرش زنده است چندان مشکل حمایتی اقتصادی ندارد اما برعکس اگر مرد بمیرد دیه اش به زن و بچه اش می رسد و چون مرد حامی اصلی اقتصادی خانواده است و با رفتنش زندگی بدون حامی می شود، دیه اش بیشتر است تا خانواده اش بیشتر حمایت شوند.👈👈 اشتباه آنجاست که دیه را نوعی ارزش گذاری برای زن یا مرد حساب کرده اید در حالی شخصیت انسانی یک انسان زن یا مرد از نظر اسلام از همه دنیا بیشتر است ⬅️ امیدوارم کسانی که اظهار نظر می کنند حداقل یکبار کتابهایی همچون " نظام حقوق زن در اسلام " شهید مطهری و " زن در آئینه جلال و جمال " آیت الله جوادی آملی را بخوانند آنگاه اظهار نظر کنند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم خدمت اساتید محترم لطف کنید درمورد نگین شکسته وحرفهاوشبه هایی که مردم میزنند یک توضیح بدهید
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام اگر منظورتون سوگواره فاطمی نگین شکسته است که در مشهد برگزار میشود باید به عرض برسانم که این سوگواره جزء شعائر الهی و رابطه ای برای تقرب به خدای متعال است تمام صحنه هایی که در این سوگواره وجود دارد الهام گرفته از وقایع تاریخی رخ داده است و باتوجه به اینکه امروزه متاسفانه به خاطر گرفتاری‌های مردم و اینکه شاید تا اندازه‌ای دسترسی به کتاب‌ها برای عده‌ای میسر نباشد برگزاری چنین سوگواره‌هایی در حقیقت می‌تواند هم جاذبه داشته و هم افراد جامعه را بامباحث تاریخ ساز و انسان ساز آشنا نماید. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام توی کلاسی که هم دختر بچه های سنی هستن و هم شیعه ، چه جور مطالب یا داستان هایی بگیم بهتره؟ رده ی سنی شون هم ابتدایی و پیش دبستانی ان. سنی های متعصبی نیستن
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام 👈مدرسه یک کارگاه برای تمرین همزیستی و ایجاد اخوت بین مسلمانان است . با سخنرانی و سمینار نمی‌توان به این اهداف دست یافت. در حقیقت دانش آموزان شیعه و سنی باید با یکدیگر هم مدرسه ای و همبازی باشند تا یادبگیرند نسبت به یکدیگر احترام گذاشته و ذهنیت مثبت به هم داشته باشند تا اخوت دینی در آنها در تجربه عملی افزایش یابد 🔹قبل از همه چیز باید معاشرت و رفتار با آنان، از رنگ و بوی برادری و محبت برخوردار باشد خصوصاً طبیعت رابطه معلّمی و دانش آموزی این نوع معاشرت را به خودی خود اقتضاء دارد. اسلام به مسئله بیان و تبلیغ مقام شامخ اهل بیت (علیهم‌السلام) و عظمت آنان باید به سخنان پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و اله) که اهل بیت ارزش خود رااز او گرفته است ـ متمسک شد و از روایات و احادیثی، در تبلیغ اهل بیت استفاده شود که از طریق اهل سنت در رابطه با فضائل آنان نقل گردیده اند. مثلاً این سخنان پیامبر که فرمود: «هر کسی بر محبت آل محمد بمیرد شهید مرده است، در صورت امکان از سخنان بعضی از بزرگان علما اهل سنت در تبلیغ عظمت و مقام الهی اهل بیت استفاده شود با استفاده از کتابهای داستان ونمایش فضائل امامان از دیدگاه پیامبر برای بچه ها اثر گذار است. موفق باشید. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معنای اسماء عربی ... آیا این معناها واقعیت دارد⁉️
هدایت شده از جان من و سید علی💕
⛔️⛔️⛔️ معنی اسماء عربی متن منتشر شده در فضای مجازی:❌❌❌ معنی چند نام عربى ابوبکر = پدر شتر جوان ابوتراب = پدر خاک آسیه = زن اندوهگین – ناراحت آمنه = توده هیزم شکسته – در امان ابوجهل = پدر نادانى اصغر = کوچک افطح = آفتاب پرست جابر = زورگو – ستم گر – اجبار کننده جبار = ستم گر حاجر = فرار کننده حانیه = بیوه زنى که به خاطر فرزندان ازدواج نکند – شراب حفصه = زن سیاه و زشت – هسته ى خرما حنانه = بسیار ناله کننده – نوحه و زارى کننده سمانه = زن چاق و فربه – بلدرچین سمیه = سم و زهر سمینه = زن فربه و چاق سینا = سوراخ کننده – نام کوهى است شعبان = شعبه شعبه شده – چهار راهى در بیابان مکه که دزدها از آنجا تقسیم می شدند صدام = بسیار صدمه زننده صغرى = زن کوچکتر صفدر = درنده ی صف – شکننده ی صف دشمن صفورا = گنجشک ماده صفیه = درخت خرماى پر بار ضریر = مرد کور – نابینا ضریره = زن کور عاصف = خمیده – مایل – باد سخ غانم = غنیمت گیرنده – به غنیمت رسیده غدیر = آبگیر – تالاب – مانداب غلام = پسر بچه ى اسیر که با او هم بستر می شوند – نوکر کلثوم = مرد صورت چاق – فربه روى لیلا = شب – دختر مسروق – شراب مائده = خوردنى منابع : فرهنگ لغت دهخدا – استاد دهخدا کتاب نام ها و نشانه ها – محمد حاجى زاده کتاب فرهنگ اسامی... (خلاصه شده ) ⬇️⬇️⬇️ ابتدا معانی واقعی کلمات مذکور در شبهه را با هم بررسی می‌کنیم: ابوبکر «اب» در عربی به معنی پدر است [لسان العرب] و بَکر در لغت به معنی شتر ماده؛ [لسان العرب] ولی در اصطلاح علمیت، بَکر به شخص مبهم گفته می‌شود [دهخدا] یعنی وقتی می‌خواهند اسم کسی را ذکر نکنند و در ابهام قرار دهند می‌گویند: بکر، به فارسی می‌شود فلانی. [دهخدا] پس ابوبکر یعنی: پدر فلانی. این اسم، کنیه می‌باشد و نام نیست. [تفاوت نام و کنیه در پایان همین مقاله توضیح داده می‌شود] ابوتراب «اب» در عربی به معنی پدر است [لسان العرب] و تراب به معنی خاک [لسان العرب] اما در اصطلاح، صفتی است از صفات علی بن ابی طالب علیه السلام که پیامبر به ایشان نسبت دادند. این اسم، کنیه است و نام نمی‌باشد. وجه این تسمیه، مختلف ذکر شده است؛ از جمله منظور از تراب، انسان‌ها می‌باشند (چرا که جنس انسان از خاک است) و یا مومنین می‌باشند (به قرینه آیات قرآن کریم) و یا کنایه از فروتنی است. آسیه دارای چند معنی است: زنی اندوهگین [دهخدا] محکم و مستحکم [دهخدا، المنجد] آمنه آمَنَه یا آمَنِه به معنی توده هیزم است [دهخدا] اما آمِنِه که اسمی است عربی [دهخدا] به معنی در أمن و امان مانده است. [المنجد، لسان العرب] ابوجهل «اب» در عربی به معنی پدر است، [لسان العرب] و جهل به معنی ن ادانی است [لسان العرب] اما ابوجهل یک کنیه و یا لقب است. و این صفتی بود که اهالی مکه به یکی از کفار قریش دادند. سابقا او را با ابوالحکمه (یعنی پدر حکمت می شناختند) اما به جهت سخنان خلاف حکمت و دانش او، به ابوجهل معروف شد. ابولعباس «اب» به معنی پدر است؛ [لسان العرب] عبّاس از کلمه عبوس منشق شده است به معنی بسیار ترش رو، بسیار اخمو [دهخدا] عباس و عبوس هر دو از اسماء شیر می‌باشند به خاطر اینکه شیر بسیار ترشرو است. [المنجد] به شیر نر که همه شیرها از او می‌ترسند عباس گفته می‌شود، به همین خاطر آن را بروی مردها می‌گذارند. [لسان العرب] از این رو، به مردانی که صفاتی چون شیر دارند، همچون شجاعت، جنگ‌آوری، اقتدار و… عباس گفته می‌شود. اصغر به معنی کوچتر است [لسان العرب] و همچنین خردتر [دهخدا] که باید به اتصاف چیز دیگری معنی بدهد، مثلا: علی اصغر (علی کوچک‌تر) مقابل علی اکبر (علی بزرگ‌تر).
هدایت شده از جان من و سید علی💕
افطح فطح به معنی پهن و عرض کردن است [لسان العرب] و هر چه را که پهن باشد را نیز افطح می‌نامند مثل گاو که بینی‌اش پهن است، [دهخدا] و یا مردی که سر یا بینی‌اش پهن باشد [المنجد] این اسم، صفت و کنیه است و نام محسوب نمی‌شود. (مثلا به عبدالله بن جعفر افطح می‌گفتند چرا که پایش پهن بود). [دهخدا] ام‌کلثوم «ام» به معنی مادر است [لسان العرب] و کلثوم به معنی پرگوشت، رخسار بی‌ترش‌رویی. [معین] کلثوم در عربی نام مردان است و در فارسی به زنان نسبت داده می‌شود. [دهخدا] ام‌کلثوم به معنی شیر ماده نیز می‌باشد. [دهخدا] ام‌لیلا «ام» به معنی مادر است [لسان العرب] و لیلا یا لیلی به معنی شبانه و شب است که لیل گرفته شده است. [دهخدا] ام لیلی به معنی شراب سیاه گون است. [دهخدا] اویس اویس در فارسی به معنی گرگ است. [دهخدا] در عربی به گرگ ذئب می‌گویند (دهخدا) برخی گفته‌اند که اویس کلمه عربی نبوده است و از فرهنگ زرتشت وارد اسلام شده است و اویس شکل گرفته است و در اصل از «عویص» به معنی «مرتاض» گرفته شده است. باقر به معنی شکافنده است. [دهخدا] در معنی‌اش آورده‌اند به شیر نیز باقر می‌گویند چرا که شکم شکار خود را می‌شکافد. [تاج العروس] همچنین به شیر درنده تعبیر شده است. [دهخدا] باقر اسم نبوده است و صفت و کنیه است که به افراد نسبت داده می‌شود. در روایات آمده است که، به امام باقر علیه السلام، باقر گفته می‌شود، چرا که شکافنده علم بوده است. بتول بتول به معنی قطع کننده است. [غیاث اللغت] در فارسی به زن پاکدامن و پارسا گفته می‌شود. [معین] در عربی به زن دوشیزه که از مردان رغبت و حاجت خود بریده باشد، بتول گویند. [منتهی الارب، دهخدا] در معنایش آورده‌اند: زنی که از دنیا بریده است. [دهخدا] در عرب این اسم، صفت بوده است و نام محسوب نمی‌شود. جابر به چند معنی بکار می‌رود. [المنجد] جابر به معنی ستمگر است. [دهخدا] جابر به معنی کسی که شکسته بندی می‌کند [المنجد] جابر به معنی چیزی که گرسنگی را برطرف می‌کند. [المنجد] جابر به معنی تسکین دهنده مصیبت. [المنجد]. این اختلاف معانی به جهت اختلاف ریشه‌هاست. جبار به معنی مسلط و چیره است. [المنجد] و به معنی پادشاه نیز آمده است. [دهخدا] از اسماء خداوند است به معنی مسلط. [المنجد، دهخدا] جعفر دارای چهار معنی اصلی است که عبارت‌اند از ماده شتر پر شیر [معین] جوی کوچک و خرد شده [دهخدا] نوعی کیمیاگر [دهخدا] رودخانه [المنجد] جعفر، اسمی از اسماء عربی است که به معنی رودخانه پرفایده است. حاجر نام موضعی به نجد به یک منزلی قاروره [دهخدا] در کتاب دهخدا کسی به اسم حاجر بیان نشده است. و در اسماء عرب بسیار نادر استفاده شده است. اسمی که در بین اعراب مرسوم است هاجر است. حانیه در لغت نامه‌ها به این اسم برخورد نکردیم، اگر آن را از ماده حنان بگیریم به معنی مهربان است و اگر ازماده حنا بگیریم به معنی سبز کننده می‌باشد. [المنجد] حفصه به معنی بچه شیر است. [المنجد] در دهخدا آن را اسم عربی معرفی می‌کند که به معنی شیر است. حنانه حنانَه در لغت عرب یا به معنی کسی است که دلش برای چیزی پر کشیده است. [المنجد] یا به معنای رحمت و عطوفت و مهربانی است. [المنجد، لسان العرب] حنانِه به معنی بسیار ناله کننده است. [عمید] خدیجه از اسم‌های عرب است. [دهخدا] در عربی اگر از ماده خدج باشد به معنی سقط کننده است [المنجد] خزعل به معنی کسی است که در راه رفتن می‌لنگد [المنجد] اگر معنی حیوان از آن استفاده شود به معنی کفتار است. [لسان العرب، المنجد، دهخدا] ذبیح به معنی ذبح شده است یعنی گلو بریده [لسان العرب] کسی که قصد ذبح کردنش شده باشد. [المنجد] غالبا در عربی، به صورت اضافه استفاده می‌شود، مثل: ذبیح الله (یعنی کسی که قربانی شده خداست) ذبیحه مؤنث سر بریده [المنجد] کسی که در خور ذبح شدن باشد [المنجد] راحله راحِلِه به معنی کوچ کننده است. [لسان العرب] اگر راحِلَه بخوانیم به معنای شتر بارکش است. [المنجد] راحیل ه م معنی با راحله است چرا که هر دو از رحل آمده‌اند. [دهخدا] راسم به معنی آب روان [دهخدا] آورده‌اند در معنی آن نقاش. [المنجد] ربابه رّباب از اسماء عربی است، [دهخدا] ولی رَباب یکی از آلات موسیقی است [دهخدا] و همچنین رَباب به معنی ابر سفید است. [المنجد] رجب معنی آن بزرگ داشتن است. [دهخدا] ماه رجب را از این جهت رجب نامیدن که مورد تعظیم و عظمت است. [متنهی الارب، دهخدا] رقیه رقیَه به معنی هر چیزی است که به جهت حفظ از آن استفاده می‌شود. [عمید] اما رُقِیِه به معنی تعویذ و افسون است. [معین] برخی به دعای کوچه نیز معنی کرده‌اند. رمضان رمضان نام نهمین ماه قمری است که یا از ماده رَمَضات است به معنی سنگ‌های داغ شده بیابان [دهخدا] یا از ماده رمض است به معنی سوختن [دهخدا] در روایات جهت تسمیه رمضان به رمضان، سوخته شدن گناهان در این ماه یاد شده است.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلمان سلمان می‌تواند از ماده سَلِمَ باشد به معنی سالم و بی‌عیب. [المنجد] در عربی اسمی است به معنی سنگ بزرگ. [مهذب الاسماء] سلیل اسمی عربی است به معنی فرزند و بچه، [دهخدا] معانی دیگری که برای آن ذکر شده است، اما در عربی اسم علم بکار نرفته است. [دهخدا] سکینه از ماده تسکین منشق شده است، [جرجانی] که به معنی آرامش [مهذب الاسماء، دهخدا] و آهستگی است. [منتهی الارب] اما آنچه اسم است سُکَینِه است که به معنی آرام و آرامش، وقار است. [معین] سمانه به معنی آسمان کوچک یا سقف است. [دهخدا] در عربی به پرنده کوچکی که در ترکی به آن بلدرچین می‌گویند اطلاق می‌شود. [دهخدا] اما آنچه به معنی زن چاق است سِمان است [المنجد] بر خلاف سَمانه. سمیه به ۲ معنی است: دختر کوچک والا مقام، [لسان العرب] و یا نام کوچک. [المنجد] سمینه پارچه باریک رقیق. [دهخدا] سینا سینا در لغت به معنی سوراخ کننده است. [دهخدا] ولی به شخص باهوش در اصطلاح گفته می‌شود. [لسان العرب] شعبان شعبان از ماده شعابین است. [المنجد] که هشتمین ماه قمری است [دهخدا] و به این جهت به آن شعبان می‌گویند چرا که سریع می‌گذرد. [منتهی الارب] صدام از ماده صدم است به معنی بسیار صدمه زننده. [المنجد] صغرى معنی مونث اصغر است. (که معنایش گذشت) صفدر برهم زننده صف لشکر در جنگ [دهخدا] به جهت شجاعت بر افراد نامگذاری می‌شود. صفورا پرنده صدا دار [المنجد] یا سوت زننده معنا می‌دهد. [المنجد] صفیه به معنی یک‌رنگی و صمیمی در دوستی است که به زنان اطلاق می‌شود. [المنجد] ضریر مرد نابینا [دهخدا] ضریره، مونث ضریر است به معنای زن نابینا. [دهخدا] عاصف عاصف به سه معنی است: به معنی سیر کننده سریع است همچون باد، [لسان العرب، المنجد] یا به معنی خم کننده یا خم شونده است، [المنجد] و یا به معنی کاسبی کننده است [المنجد] عاصفه مونث عاصف است. عایشه عایشه یا عائشه از ماده عیش است به معنی زندگی و حیات، پس یا به معنی زیسته شده با او است یا به معنی زندگی کننده است. [المنجد] عباس معنی این کلمه در ابوالعباس اشاره شد. عباسه نیز مونث عباس است که استعمال عربی ندارد. عثمان عثمان به معانی مختلفی است، از جمله: جوجه پرنده هوبره [دهخدا] مار [لسان العرب] بچه مار [المنجد] ولی عثمانی که بر اشخاص قرار می‌گیرد نام حیوانات نبوده بلکه اسم علم عربی است، شاید به معنای استخوان کج بسته شده باشد. [دهخدا] عذرا به معانی: زن باکره، زن دوشیزه، و زن پاکدامن آمده است. [المنجد] همچنین به معنی عشق نیز آمده است. [حاشیه ریگی بر المنجد] عشرت در لغت از عاشر گرفته شده است به معنی معاشرت کننده می‌باشد. [المنجد] خوش زندگی کردن با هم نیز معنا می‌دهد. [دهخدا] غانم کسی که مالی بدست می‌آورد. [المنجد] کسی که غنیمت به دست می‌آورد. [لسان العرب] صفت فاعلی است برای شخصی که غنیمت می‌گیرد. [دهخدا] غدیر غدیر به معنی آبگیر (برکه) است. [لسان العرب] وجه شهرتش به جهت تشکیل شدن بزرگترین جلسه اسلام در محلی نزدیک به آبگیر (برکه) خم بود، غدیر خم. غلام به معنی پسر بچه است [لسان العرب، دهخدا] به معنی اجیر، بنده و عبد نیز به کار گرفته شده است. [المنجد] فائضه از فیض منشق شده است به معنی بسیار سودمند [المنجد] و سود سرشار [المنجد] فاطم به معنای گرفته شده است. [لسان العرب] یا بریده شده [لسان العرب] چه از شیر و چه از چیزهای دیگر، چه انسان باشد چه موجودی دیگر. فاطمه مونت فاطم است. در برخی روایات اشاره شده است که حضرت فاطمه سلام الله علیها را فاطمه نامیدند به جهت اینکه از آتش جهنم بریده شده است. یا فاطمه نامیدند چرا که مردم از شناخت او بریده شده‌اند. فتانه به معنی بسیار دلربا و مورد پسند است. [لسان العرب، المنجد] فخار فخار یا از معنی فاخر به معنی فخر فروش است، و یا از معنی فاخر به معنی ارزنده و ارزشمند گرفته شده است. [المنجد] قاسم قاسم از ماده قسم است به معنی قسمت کننده، [المنجد] چه قسمت کننده غنایم باشد چه پخش کننده هر چیز دیگر. می‌توانم به معنای کسی که قسم می‌خورد نیز باشد. قاسى به معنی سفت و سخت و محکم است. [المنجد] چه سخت در دل باشد چه سخت در اراده… قربان قربان از لفظ قربه منشق شده است به معنی نزدیک شدن [دهخدا] قلى در عربی کلمه قُلی که به صورت اسم استعمال شود وجود ندارد؛ این کلمه فارسی است که از کلمه غلام + ی نسبت ساخته شده است. در عربی قُلی به معنی صفت برای زنان کوتاه قد آمده است. [منتهی الارب] کاظم به معنی ساکت شدن و فروبردن خشم است. [المنجد] امام کاظم علیه السلام را به این جهت کاظم می نامیدند که، فروبرنده خشم بودند. (کاظم الغیظ) کرباسه کرباسه به معنی ماری است که پا خواهد داشت. [دهخدا] ولی کرباسه به معنی قطعه‌ای از پارچه کرباس است. [دهخدا] و کرباس پارچه پنبه‌ای سفید است. [دهخدا]
هدایت شده از جان من و سید علی💕
کلب على کلب به معنی سگ است [لسان العرب] و علی نام علم می‌باشد. برخی برای نشان دادن تواضع، نام مستعار خود را کلب علی و یا… می‌گذارند. کلثوم به معنی کلثوم در ام کلثوم اشاره شد. لیلا به معنی لیلا در معنی ام لیلا اشاره شد. مائده سفره غذای بهشتی است. [معجم] به معنی سفره غذا نیز می‌باشد. [دهخدا] محرم نام ماه اول سال قمری است [لسان العرب] و به معنی کسی است که به او امان داده شده است و محترم می‌باشد. [المنجد] ماه محرم را به این جهت محرم نامیدند که در آن خونریزی به جهت حرمت و ارزش این ماه ممنوع است. مریم مریم اسمی است عبری و معنی آن در عربی غالبا پارسا معنی می‌شود. معراج از کلمه عرج است به معنی بالا رفتن [المنجد] به معنی چیزی است که از آن بالا می‌روند به سوی هر چه باشد چه خدا و چه غیر او [لسان العرب] موسى اسمی است عبری که در عربی معنایی ندارد. میثم میثم اسمی است فارسی و در عربی معنی دیگری غیر از معنی فارسی آن دارد، که همان سم شتر باشد. [منتهی الارب] میمونه در عربی به معنی مبارک است. [دهخدا] و دارای یمن و برکت خواهد بود. [برهان] در فارسی اسم حیوان می‌باشد. هاجر به چند معنی آمده است: کسی که هجرت کرده است و جای دیگری وطن نموده [المنجد] کسی که از جایی کوچ کرده [المنجد] و به معنی زن کامل [المنجد] و آنچه به معنی جدایی دهنده است هاجِر است. [المنجد] هادى در عربی به معنی راهنما و هدایت کننده است. [دهخدا] از ماده هدایت می‌باشد [لسان العرب] هاشم هاشم به معنی شکننده است [المنجد] و جد پیامبر را هاشم می‌نامیدند چرا که اولین کسی بود که نان را شکست و در غذا آبگوشت ریخت. [لسان العرب] هاشمه مونث هاشم است. هانى صفتی است از عرب به معنی خدمتکار و خادم. [منتهی الارب] هانیه مونث آن است. یاسر به معنی مطیع و فرمان‌بردار و سهل و آسان گیرنده است. [المنجد] به کسی که شغلش قصابی است نیز یاسر گفته می‌شود. [لسان العرب] چند نکته:👇👇⬇️⬇️ 🔻🔹1⃣کنیه، نامی است که به افراد داده می‌شود به جهت پرهیز از آوردن نام کوچک آن شخص، استفاده از کنیه به جای نام اصلی بیشتر برای احترام و بزرگداشت اشخاص بوده ولی گاه دلایل دیگر هم داشته است. در روایات نیز استفاده از کنیه امری پسندیده دانسته شده ولی از بعضی کنیه‌ها نهی شده‌است. 2⃣ نامگذاری فرزندان به اسامی نیکو حقی است از حقوق اولاد بر والدین، چنان که حضرت رسول صل الله علیه و آله میفرماید: «وَ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ» حق فرزند بر پدر آن است که نام خوبی بر او بنهد و به بهترین شکل تربیتش نماید. 3⃣. اسمائی که در عرب مرسوم بوده‌اند، تماما مورد تایید اسلام نبوده است، مثل اسمائی که در آن شرک بوده؛ مثل عبداللات و… و یا اسمائی که شان مومنین در آنان نبوده است، در چنین مواردی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله نام شخص را تغییر می‌دادند. چنانچه در تاریخ به کرات تکرار شده است. برای نمونه : پیامبر اکرم نام قلیل بن صامت به «کثیر»، عاص بن الأسود به «مطیع» و مادر عاصم بن عمر عاصیه به «سهله» تغییر دادند. شیخ علی شاهرودی - پایگاه تخصصی شبهه ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام بزرگوار این شبهه است یا خیر؟؟ جایی که مخالفان اهل بیت علیهم السلام در منابع خودشان هر جور میخواهند بنا به تفکر خود معنی میکنند در صورتی که معنی حیدر اینگونه میباشد که 👇👇 پس از ولادت امام علي(ع) مادرش فاطمه بنت اسد نام حضرت را «حيدره» ( شير )به نام پدرش(اسد) ناميد. آن گاه پدر آن حضرت ابوطالب آن نام را عوض کرد و او را علي ناميد. برخي گفته‌اند: «حيدره» نامي است که قريش براي حضرت انتخاب کرده بودند،‌ ولي قول نخست صحيح‌تر است،‌ زيرا خود آن بزرگوار در جنگ خيبر هنگامي که «مرحب» به جنگ حضرت آمد و گفت: أنا الّذي سمّتني اُمّي مرحبا، پاسخ داده و گفت: «أنا الّذي سمّتني اُمّي حيدره؛ منم آن کسي که مادرم مرا حيدره نام نهاد». ✅سه معنای متفاوت از لقب حیدر 1- این ‌که شیر را به جهت داشتن مقام فرمانروایی و سلطنت «حیدر» می‌گویند. 2- نامیدن شیر به حیدر؛ این است دارای گردنی کلفت و دست (ساعد و بازوی) قوی است. به همین جهت به جوانی که دارای بدنی پر و محکم و قدرتی سترک باشد جوان حادر می‌گویند. 3- حیدر به معنای دور اندیش و کسی است که در ظرافت‌ها و نکته‌های دقیق امور و کارها اندیشه می‌کند. در زبان عربی حیدر به معنای «شیر»(نماد شجاعت و شکست ناپذیری) است. البته با این توضیح که از ویژگی‌های زبان عربی آن است که برای یک چیز به لحاظ ویژگی‌های مختلف نام‌های متعدد قرار می‌دهد. در مورد علت نام‌گذاری شیر به حیدر شیر را به جهت داشتن مقام فرمانروایی و سلطنت «حیدر» می‌گویند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# عرض سلام و خداقوت سوالی هرزگاهی ذهنم رو به خودش مشغول میکنه که البته ارتباطی با مسائل روز جامعه نداره! با توجه به علم و حکمت و خیر مطلق بودن خداوند، آیا میتوان گفت که: مرگ انسان در زمانی اتفاق می افته که فرد با توجه به ظرفیت وجودی و خودسازی خودش، در بالاترین مرتبه کمال خودش هست و چنانچه حیاتش ادامه پیدا میکرد، این مرتبه یا بالاتر، براش قابل دسترس نبود؟!