eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ: سلام علیکم هر چند زبان شعر، زبانی آکنده از کنایه و مجاز بوده و کنایاتی از این دست – که نشانگر نوعی تواضع و ارادت است -  در بسیاری از اشعار وجود دارد و استفاده از این هنر به خودی خود اشکالی ندارد، ولی امروزه به زبان آوردن این‌گونه عبارات در محافل عمومی – به ویژه با انجام حرکات خاص - موجب وهن مجالس و شعائر شده و مورد سوء استفاده دشمنان قرار می‌گیرد و به همین دلیل سزاوار است از  بیان چنین عباراتی خودداری شده و عزاداری سالار شهیدان با نقل وقایع تاریخی و با استفاده از دیگر روشهای هنرمندانه و نیز با مضامین روشنگر و معرفت‌زا انجام گیرد.‏ ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): گفتن این جملات شایسته نیست و در هر حال مناسب است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین(ع) بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) را بنمایند و لازم است عزاداری سالار شهیدان هرچه گرمتر و پرشورتر و به شیوه سنتی و با مضامین روشنگر و معرفت زا انجام گیرد.‏ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): برای اظهار کوچکی و تواضع نسبت به مقام ائمه اطهار(ع) اگر در جایی که مناسبت اقتضاء کند تعبیر به کلب آستان مقدس بشود، نشانه علاقه و ایمان است و در اشعار شعراء نیز تکرار شده است. این یک لطف و ذوق ادبی و حاوی نکات است و حقیر در برخی از اشعار خود به آن - اگر قبول شود - افتخار کرده‌ام. مع ذلک باید توجه داشت این اظهارات هم باید در حد متعارف و در مورد خاص و مناسبات مختلف باشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی است ولی باید از سخنان و اشعاری که متناسب با عزاداران اهل البیت نیست جداً خودداری شود زیرا حضرت سیدالشهدا از این گونه امور بیزار است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): به صورت کلی اقامه عزا باید مطابق با شئون اهل البیت(ع) باشد و از انجام اموری که موجب وهن شعائر حسینی شود اجتناب شود.   [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)  ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
آیزنهاور رئیس جمهور امریکا و چرچیل نخست وزیر انگلیس تعهد شاه ایران به پرداخت غرامت به انگلیس بابت ملی شدن صنعت نفت را تبریک گفتند!!
ارگان ، یکشنبه 28 اردیبهشت 1376 مقام معظم رهبری: مردم به کسی رای می دهند که در مقابل امریکا و دخالت غرب بایستد/ حجت الاسلام والمسلمین :‌رابطه با امریکا گذشتن از آرمان های امام و شهیدان انقلاب است‼️ حجت الاسلام والمسلمین : مردم همیشه در صحنه ایران فریب جنجال افراد جاهل را نمی خورند
🔰 در این شکی نیست که پیامبر گرامی در اذان و اقامه و تشهد نماز به رسالت خویش شهادت می دادند زیرا ایشان همانند سایر مسلمین باید به تکالیف شرعیه عمل کنند مگر آنکه دلیلی خاص اقامه شود که آن حضرت نسبت به یک حکم شرعی تکلیف ندارد اما در موارد مذکور چنین دلیلی نداریم . 🔶 از روایات به وضوح این مطلب استفاده می‌شود. 🔸شیخ صدوق می‌نویسد: «پیامبر اذان می‌گفت و در اذان خود چنین عرضه می‌داشت که شهادت می دهم من پیامبر خدا هستم و می‌گفت شهادت می.دهم که محمد رسول خداست .روایاتی وارد شده است که پیامبر به این دو تعبیر به رسالت خود شهادت می‌داد» 📚الفقیه ج1 ص297 🔷شهادت پیامبر به نبوت و رسالت خود در واقع نوعی تاکید بر صداقت خود و صادق بودن وحی الهی در نصب ایشان میباشد. 👌در روایات متعددی آمده است که نخستین بار در معراج فرشتگان و جبرئیل به دستور الهی نحوه اذان و اقامه گفتن را به پیامبر گرامی رساندند و یکی از بخش های آن را « اشهد ان محمدا رسول الله» بیان داشتند. 📚التهذیب ج2 ص60 📚الاستبصار ج1 ص305 📚الکافی ج8 ص120 ✅ بنابراین اذان و اقامه پیامبر نمی‌تواند تفاوتی داشته باشد با آنچه از جانب فرشتگان الهی به او تعلیم داده شده است . 🔹همین طور در تشهد نماز نیز ایشان هم به رسالت خود شهادت می‌داده اند و هم برای خود و اهل بیتشان صلوات و رحمت الهی را تقاضا می‌کردند چنان که امام صادق فرمود: ☘«در تشهد می گویی الحمد الله اشهد ان لا اله الا الله ...و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد ...» 📚التهذیب ج2 ص92 📚وسائل الشیعه ج6 ص393 🔺و ما دلیلی نداریم که پیامبر را از این نحو ادا کردن تشهد مستثنی کند. 🔷در مورد سلام نماز هم گفتنی است؛ 👌امام صادق فرمود: ☘«در سلام نماز بگو « السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته » « السلام علینا و علی عباد الله الصالحین....» سپس نماز را تمام کن» 📚التهذیب ج2 ص316 📚الفقیه ج1 ص348 🔶بی شک پیامبر نیز به همین نحو در نماز سلام می‌داده است و ما دلیلی بر استثنائ پیامبر نداریم. 👌سلام به معنای تحیت و سلامت می باشد و سلام علیک به معنای سلام الله علیک است .یعنی خداوند سلامت و تحیت خود را شامل تو بگرداند. 📚تفسیر نمونه ج4 ص42 🔶امام باقر فرمود: «زمانی که وارد خانه شدید و کسی در خانه نبود تا به او سلام دهید بر خود سلام دهید و بگویید:« السلام علینا من عند ربنا» ❗️« سلامت و تحیت الهی بر ما باد» 📚وسائل الشیعه ج12 ص81 🔺بنابراین سلام کردن انسان بر خود هیچ گونه منعی ندارد و با توجه به روایات پیامبر گرامی نیز در نماز بر خود سلام می‌کرده است و تحیت و سلامت الهی را برای خود درخواست می‌کرده است. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
✅پاسخ اجمالی 1⃣ بر اساس روایات این نکته مسلّم است که پیامبر اسلام(ص) در اذان به نبوّت خود گواهی می‌داد، چرا که پیامبر(ص) همچون سایر افراد باید به احکام و تکالیف شرعی عمل نماید، مگر این‌که دلیل خاصی داشته باشیم که آن حضرت نسبت به حکم خاصی تکلیف ندارد و در مورد اذان نه تنها چنین دلیلی نداریم، بلکه روایات فراوانی داریم که پیامبر اکرم(ص) هنگام اذان به وحدانیّت خداوند و نبوّت خود به‌طور یقین و آشکارا گواهی می‌دادند. 2⃣ ادله‌ای که به‌طور صریح و روشن دلالت داشته باشد که پیامبر(ص) به ولایت علی(ع) در اذان خود شهادت می داده اند، یافت نشده است. و روایاتی هم که از ائمه(ع) در بیان اجزای اذان نقل شده اشاره‌ای به جزئیت شهادت ثالثه (شهادت به ولایت امام علی(ع)) ندارد هر چند روایات فراوان (در غیر اذان) در خصوص ثواب ذکر نام حضرت علی(ع) پس از نام پیامبر (ص) آمده، به این جهت بیشتر علمای شیعه می‌گویند چون اذان عبادت است و این احتمال وجود دارد که شهادت ثالثه جزو آن نباشد آن را به قصد قربت بگویند، نه به قصد جزئیت. 3⃣درباره‌ی شهادت و گواهی به امام زمان(عج) باید گفت: ظاهراً از این حدیث استفاده شده که می‌فرماید: «مَنْ کَانَ مُقِیماً عَلَى الْإِقْرَارِ بِالْأَئِمَّةِ(ع) کُلِّهِمْ وَ بِإِمَامِ زَمَانِهِ وَ وَلَایَتِهِ». اما این حدیث هیچ‌گونه دلالت یا اشاره‌ای به شهادت و گواهی به امام زمان در اذان ندارد، بلکه بر ثبات قدم و استواری انسان مؤمن بر ولایت ائمه‌ی اطهار(ع) دلالت دارد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
سلام صبح بخیر اینکه حاج آقایی روی منبر کرونا را در این جمله جایگزین طاعون کند صحت دارد؟ ممنون از پاسختون 🌹
سلام علیکم‌ در فرهنگ اسلامی شهید دارای دو نوع اصطلاح و کاربرد است که یکی خاص و دیگری عام است . شهید به معنای خاص کسی است که که در معرکه جنگ شهید شده باشد . چنین فردی نیاز به غسل و کفن ندارد . اما شهید در روایات اسلامی معنای عام و گسترده دیگری نیز دارد و افراد زیادی بر طبق این معنا شهید محسوب می شوند و خداوند متعال طبق بعضی روایات به افراد زیادی اجر شهید می دهد از جمله کسی که در راه تحصیل علم بمیرد و یا در راه کسب درآمد حلال برای خانواده جان دهد و... . توجه شما را به برخی از این روایات جلب می نماییم : ۱- من قتل دون اهله ظلما فهو شهید ، من قتل دون ماله ظلما فهو شهید و من قتل دون جاره ظلما فهو شهید .....؛کسی که در دفاع از خانواده اش کشته شود شهید است و کسی که در دفاع از همسایه اش کشته شود شهید است و کسی که در دفاع از مالش کشته شود شهید است ... ۲- من قاتل دون نفسه حتی یقتل فهو شهید ؛ آن کس که در دفاع از خود کشته گردد شهید است . ۳- من قتل دون مظلمته فهو شهید ؛ کسی که در دفاع از حق خود کشته شود شهید است . ۴-من عشق فکتم و عف فمات فهو شهید ؛ عاشقی که عشقش راکتمان کند و عفت بورزد و بمیرد شهید است . ۵- الطاعون شهاده لکل مسلم ؛ مسلمانی که بر اثر طاعون بمیرد مرگش شهادت است . ۶- من مات علی حب آل محمد مات شهیدا ؛ هر کس با محبت آل محمد بمیرد شهید از دنیا رفته است . ۷- المومن علی ای حاله مات و فی ای ساعه قبض فهو شهید ؛ انسان مومن در هر حالتی که بمیرد و در هر زمان که بمیرد شهید است . ۸- من مات منکم علی فراشه و هو علی معرفه حق ربه و حق رسوله و اهل بیته مات شهیدا .....؛ هر کس در بستر بمیرد در حالی که حق خدا و رسولش و اهل بیت پیامبرش را بشناسد شهید است . ر. ک : میزان الحکمه ماده شهد ( شهاده ) یا در روایتى دیگر از رسول خدا(ص) نقل شده است که حضرت فرمود: مَن عاشَ مداریاً مات شهیداً هر کس طورى زندگى کند که مردم از او آزارى نبینند و در حال مداراى با مردم از دنیا برود، شهید از دنیا رفته است(کنزالعمّال، حدیث ۷۱۷۳ و ۷۱۷۱). ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
این ویروس به ریه آسیب می‌زند و در صورتی که فرد در پی آن بمیرد به بیماری که در اثر سل از دنیا رفته شبیه است و بلکه از آن شدیدتر است زیرا سل نوعی آسیب در ریه است و رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ می‌فرماید: سل شهادت است به روایت طبرانی از سلمان فارسی و ابوالشیخ از عباده، و آلبانی در صحیح الجامع آن را صحیح دانسته و همچنین آن را به امام احمد ارجاع داده که از راشد بن حبیش روایتش کرده و حافظ ابن حجر در فتح الباری نیز چنین کرده است. ابن حجر می‌گوید: «و نزد وی از راشد بن حبیش همانند آن روایت شده که در آن لفظ سِلّ آمده با کسر سین و تشدید لام» (فتح الباری: ۶/ ۴۳). حدیث راشد بن حُبَیش که امام احمد (۱۵۹۹۸) روایتش کرده چنین است که رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ به عیادت عُبادَة بن صامت که بیمار بود رفت، پس ایشان ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرمودند: آیا می‌دانید از امت من چه کسی شهید است؟ پس حاضران ساکت شدند. عُباده گفت: مرا بنشانید. او را تکیه دادند، پس گفت: ای رسول خدا، آن‌که صابر و محتسب است. رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرمود: اگر چنین است پس شهدای امت من کم خواهند بود: آن‌که در راه الله کشته شود به شهادت رسیده و آن‌که در طاعون بمیرد به شهادت رسید و آن‌که غرق شود به شهادت رسیده و آن‌که از [درد و بیماری] شکم بمیرد به شهادت رسیده و زنی که در اثر زایمان مرده را نوزادش با بند ناف به سوی بهشت می‌برد و ابوالعَوّام کلید دار بیت المقدس افزود: و آتش سوزی و سیل. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از یاسریع الرضا
خدمت این فرد باید عرض کرد که قیاس بیماری کرونا با قطع دست در سفر کربلا، قیاس جهالت آمیز هست قطع دست برای اون فردی که ملزم شده تا به سفر بره و در این سفر عضوی از بدن او قطع شده، یک قضیه شخصی هست اینطور نیست که قطع دست یک بیماری شایع و قابل انتشار باشه و جنبه عمومی داشته باشه... اما کرونا شخصی نیست، خود شخص هم اگه دچار این بیماری نشه ،ناقل که هست!!! نکته دیگه اینکه خدا به انسان عقل داده و مهمترین وجه تمایز و برتری انسان نسبت به سایر موجودات ،دارا بودن قوه عاقله و تعقل انسان هست تا جایی که تمیز خوب و بد بواسطه عقل امکان پذیر هست انسان عاقل دچار حماقت نمیشه و نفس خودش رو به هلاکت نمیندازه ،اونم هلاکتی که موجب هلاکت دیگران هم بشه... وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ... ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از 🌱RAD🌱
لطفا در مورد سخنان آقای پناهیان توضیحاتی بفرماید نگاه مادی‌گرایانه به دین
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم تربیت دینی و سبک زندگی اسلامی حلقه مفقوده جامعه امروزی هست. در تبلیغ و تحقیق دیگران در مورد دین ، توقف و چالش عمیقی مشاهده میشه و گرایش به اسلام و حب دین کمرنگ شده بخاطر اینکه جامعه از ماهیت رفتاری بر اساس آموزه و شاکله دینی به سمت دین تغییر هویت داده. لذا حساب و هندسه و فیزیک و سایر علوم که قراره به توان اسلام باشه با سبک و سیاق غربی و لائیک تحریر میشه و توسط یک اندیشه غیر دینی هم تدریس میشه. مثلاً کتابهای مدارس ، کاملاً از لحاظ ساختاری یک حرکت منجمد و صرف علمی بی روح دارند که گاها برای رفع خستگی و یا (پیام بازرگانی) یه اشاره جزیی هم به در کنارش میشه. آنچه موجب شد که در سالهای اخیر گرایش به اسلام کمرنگ بشه دو علت داشته ،یکی قصور والیان امر فرهنگ دین و معنویت در برنامه ریزی و جهت دهی دینی و دیگری عدم جذابیت در امر دین. وقتی برنامه ای نباشه و جذابیت دین هم نشان داده نشه، رسانه محتوایی برای نمایش اسلام به سراسر هستی نداره. موتون کتاب ها باید با جامعیت دین تصور بشه و حتی کتب علمی هم به وفاق دین پیش بره نه اینکه صرف علم تکراری بی روح و منجمد باشه. اگر یه سیر تحقیقی و تحلیلی از اول انقلاب در فرهنگ و سبک زندگی و رفتارشناسی داشته باشیم و فضای آن زمان را با حال مقایسه کنیم متوجه میشیم که اندیشه غربی و فاقد سبک و متد دینی ،موجب انجماد جامعه شده و انچه مبنای تغییر جامعه در این روند شده، پوشالی فرهنگ غربی در کشور بوده. جذابیت غربی بروزش در جامعه به وضوح مشخصه، در مدل لباس، مدل مو، مدل تعاملات، سبک زندگی ، سبک سیاست مسئولین، شیوه رفتاری، شیوه آموزش و حتی هنر. نمیدونم تونستم مفهوم رو برسونم یاخیر. درودفراوان به ارواح طیبه خصوصا شهید دانشمند و محقق مخلص مرحوم صدر (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه). ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از .
سلام صبح بخیر اینکه حاج آقایی روی منبر کرونا را در این جمله جایگزین طاعون کند صحت دارد؟ ممنون از پاسختون 🌹
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم این روایت در گتب اهل سنت مشاهده شده [صحيح مسلم : 3/1522/166 .] و... لذا در صحت و صدق سند روایت شبهه هست، حقیر سندی درباره این موضوع در کتب شیعه پیدا نکردم... اما در مورد کرونا، هر مرگ با کرونایی به عنوان شهادت محسوب نمیشه. شهادت مراتب و ابعاد خاص خودش رو داره...بله پزشکان سلامت و غیره که با نیت خالصانه و در راه رضای خدا جهادگونه زحمت میکشند و برای سلامت افراد از جان مایه میذارن اگر با کرونا هم بمیرن اجر شهید دارند اما حکم شهید خیر... ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin