هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
۱۰۰ سال پس از قیام آزادیخواهانه او، سمپاشی تفالههای سلطنتی که با #کودتا بر مردم #ایران حکومت کردند، به میرزا که تمام دغدغهاش اسلام و آزادی ایران بود، انگ کمونیست بودن و تجزیهطلب بودن میزنند تا در مقابل، رضا قلدر بیسواد را به خاطر حفظ ایران برای انگلیسیها تطهیر کنند.
گول پان ایرانیستهای به ظاهر وطنپرست را نخوریم! اجازه ندهیم تاریخ را تحریف کنند و جای خائن و خادم را عوض کنند.
👆پاسخ شبهات درباره او👆
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
⛔گناه عبورکردن ازجلوی نمازگزار⛔
رسول اكرم صلی الله علیه وسلم فرمود:
«كسي كه از جلوي نمازگزار ميگذرد، اگر ميدانست كه اين كار چقدر گناه دارد ، تا چهل (سال) توقف مي نمود ولي از جلوي نماز گزار، عبور نمي كرد».
راوي ميگويد: يادم نيست كه رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: چهل روز، ماه يا سال
متاسفانه عده ای از مردم با بی توجه و خیلی راحت از جلو نمازگزار ها عبور میکنند و اصلا به گناه سنگین آن فکر نکرده اند
کسانی که تا حالا به گناه آن فکر نکرده اند امیدوارم این احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم باعث جلوگیری از این کارشون شود
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
با سلام و عرض ادب
روایت فوق[1] در منابع شیعی نیامده و روایت از منابع عامه است لذا قابلیت استدلال برای اثبات کراهت را ندارد .
البته نماز برقرارى ارتباط مستقيم با معبود است و مسلمان مؤمن در شبانه روز پنج مرتبه به عبادت و بندگى خالق خود مى پردازد. بنابراين شايسته است كه اين ارتباط با حضور قلب و خلوص نيّت باشد و از عواملى كه باعث اختلال در اين ارتباط مى گردد پرهيز شود.
روشن است كه پديدآمدن حالت حضور قلب، نياز به زمينه سازى و مقدمه چينى دارد و از جمله عواملى كه ممكن است مانع حضور قلب شود، نمازگزاردن در مكان هايى است كه پر رفت و آمد مى باشد و يا در مسير عبور و مرور مردم قرار دارد چرا كه عبور و مرور مانع حضور و خلوص مى شود. از اين رو فقها فرموده اند كه نمازگزاردن در معابر و راه هايى كه براى مردم ايجاد اشكال مى كند حرام است اما نماز خواندن در مكان هايى كه مانع عبور و مرور مردم نمى شود ولى ممكن است فردى از مقابل نمازگزار عبور كند از ديدگاه علماى شيعه مانعى ندارد، گرچه عده اى از فقها اين عمل را مكروه دانسته اند.
مرحوم صاحب جواهر مى نويسد: «گروهی از فقهاى شيعه ـ در اين مسأله ـ عقيده به كراهت دارند; خواه مانعى باشد يا نباشد ولى در نصوص و روايات ما چيزى دال بر كراهت وجود ندارد و سكوت ائمه(صلى الله عليه وآله)نشانه عدم كراهت است».[2]
در يكى از روايات نقل شده كه امام حسين بن على(عليه السلام) مشغول نماز بودند، فردى از مقابل آن حضرت عبور نمود. برخى از افرادى كه آن جا حضور داشتند از عبور آن فرد جلوگيرى كردند. پس از آن كه امام نماز را به پايان رساندند فرمودند: چرا از عبور او جلوگيرى كرديد؟ گفتند: يابن رسول الله اين فرد بين شما و محراب قرار گرفت. حضرت فرمود: «إنَّ اللهَ عزَّوجل أَقْرَبُ مِنْ أن يَخْطُرَ فيما بَيْني وَ بَيْنَه أحدٌ»;[3]واى بر شما! خداوند نزديك تر از آن است كه فردى بين من و او قرار گيرد.
منابع:
[1].( لو يعلم المار بين يدي المصلي ماذا عليه لكان أن يقف أربعين خيرا له من أن يمر بين يديه؛ قال أبو النضر لا أدري أقال أربعين يوما أو شهرا أو سنة.صحیح البخاریباب إثم المار بين يدي المصلي ) .
[2]. جواهر الکلام ،ج8،ص405.
[3]. وسائل الشیعه،ج5،ص133
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
[۳/۸، ۲۲:۴۹] حاجی: چرا کافری که بیمار میشود ؛ دچار عذاب الهی شده ...
و مسلمانی که بیمار میشود ،
دچار آزمون الهی ...
مرض که یکیست !
[۳/۸، ۲۲:۴۹] حاجی: چرا ان ادمی که ۱۲ ماهِ سال را گرسنگی میکشد باید برای فهمیدن درد گرسنگان ؛ یک ماه از سال را روزه بگیرد ؟؟
هدایت شده از غفّار🇮🇷
⁉️متن #شبهه:
هیچگاه درک نکردم ؛
چرا کافری که بیمار میشود ، دچار عذاب الهی شده و مسلمانی که بیمار میشود، دچار آزمون الهی ...!
مرض که یکیست ! شاید تفاوت در نگرش انسانهاست ...جهل نرمترین بالشی است که انسان می تواند سرخود را بگذارد وبخوابد.
#پاسخ شبهه:
1⃣صرف درک نشدن یک مطلب دلیل اشکال آن نیست .
بلکه باید تحقیق کرد حکمت را فهمید .
2⃣ حدیث زیر از امام رضا (ع) می باشد.
بیماری برای مؤمن مایه تطهیر و رحمت است و برای کافر مایه عذاب و لعنت، و بیماری همواره گریبان گیر مؤمن است تا آن که دیگر هیچ گناهی در وجود او باقی نماند.
بحارالانوار، ج 78، ص193.
3⃣ صرفنظر از جایگاه دینی و مذهبی که برای حضرات معصومین (ع) قائلیم ، همگان ایشان را به عنوان بزرگترین عالمان می شناسند .
4⃣ حکمت بلا در زندگی انسان :
* ایجاد حالت تضرع و خشوع و فروتنی در انسانها
* امتحان و آزمایش بندگان
* بازتاب و پیامد گناهان انسان
* ارتقاء درجه و رتبه
* بیدارشدن از خواب غفلت
* عذاب الهی (به دلیل تكذیب آیات و نشانه های الهی و فرستادگان او)
5⃣بیماری نوعی بلا و رنج و در راستای آزمایشات الهیست که با عنایت به حکمتهای مختلف "بلا"، مشخصا برای توجه بیشتر یا مکافات بی توجهی به خداوند و فرامین اوست .
6⃣برخورد انسان با آزمایشات و بلاها نقش مهمی دارد که عذاب باشند یا مایه کفاره گناهان و رشد :
"ما شما را به وسیله شرور یعنی بدی ها و بیماری ها و خیرات و نعمت ها امتحان می كنیم" (سوره انبیاء آیه 35)
7⃣ اگر انسان زمان آزمایش و بلا ، متوجه خدا شود و صبر و رضا پیشه کند این "بلا" از مواردیست که مایه رشد و کمال او خواهد بود .
8⃣اگر انسان در برابر بیماری، طریق كفر و ناسپاسی پیشه گیرد و به قضا و قدر الهی اعتراض كند، اجری نخواهد داشت و موجب كفاره گناهش نخواهد شد.
حال اگر پیش از این کافر نیز بوده تنها عذابی بر عذابهایش اضافه شده است .
9⃣ در رد استدلال پایانی نویسنده که گفته : بیماری که یکیست !
باید گفت : بنزینی که ماشینی را به آتش می کشد با بنزینی که سبب حرکت آن می شود نیز یکیست !
بستگی دارد چگونه مورد استفاده واقع شود
#جهادتبیین
ابرگروه(براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
✅بازنشر کلیه مطالب ابرگروه براهین جهت روشنگری عموم مردم ، حتی بدون لینک مجاز است.
هدایت شده از حسین ستوده
🔹 صحبت درباره مصیبت و بلا و فلسفه آن، زیاد است و با چند جمله قابل توضیح نیست، اما در حدی که پاسخ شبهه فوق گفته شود، توضیح کوتاهی عرض میشود:
▫️ نظام دنیا قطعاً همراه با مصیبت ها، نقص ها و کمبود ها است و غیر از این نمیتواند باشد. (چرا؟ حکمت آن را در جای خود توضیح دادهام و دادهاند.)
در چنین شرایطی، عدالت الهی ایجاب میکند، در شرایط چالش برانگیز و غیر قابل اجتناب دنیا، بین افرادی که آسیبی دیدهاند، تفاوت باشد: اگر کسی گناهی کرده همین آسیب به عنوان عذاب او در نظر گرفته میشود، اگر گناهی نکرده باشد، آن آسیب برای ثواب محسوب میشود. مثلاً پدری فکر میکند هر دو فرزندش خطایی کردهاند، به هر دو یک سیلی میزند، اما وقتی متوجه میشود اشتباه کرده، برای جبران، به فرزند بیگناه هدیهای میدهد، با این تفاوت که آن پدر اشتباه کرده اما آسیب دیدن انسانها در دنیا بخشی از قانون دنیا و نظام آفرینش است.
#جهادتبیین ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از غفّار🇮🇷
📝 #پاسخ:
👌 فرقِ کفار و مومنان، در عاقبتِ اخروی است.
❓شاید شما هم شنیده باشید که بعضیها میگویند هیچگاه درک نکردم چرا کافری که بیمار می شود دچار عذاب الهی شده و مسلمانی که بیمار میشود، دچار آزمون؟ مرض که یکی است!
✍️ در پاسخ به این سوال باید گفت عذاب، بابتِ گناه نازل میشود. بنابراین حتی اگر مومن، گناهکار باشد بیماریش ماهیتِ عذاب دارد و این مسئله اختصاص به کفار ندارد. در واقع عذاب محصولِ گناهِ شخص است و نه از جانبِ خدا. همان طور که سقوطِ راننده در دره محصولِ انتخابِ غلطِ خودِ اوست.
🗣 طبقِ روایتی از امام رضا، بیماریِ مومنِ گنهکار از این جهت است که موجباتِ ریزش گناهش را فراهم کند. یعنی عذابِ مختصری میکِشد بابت بیماری، تا گناهش آمرزیده شود. مثلِ معلم یا پدری که کودک را تنبیه میکند تا خطایش جبران شود.
❓حالا ممکن است کسی بگوید پس چرا معصومین بیمار میشدند؟! اینجا بیماری و مشکلات و سختی ها برایِ ترفیعِ درجه است و نه عذاب. از بابِ ابتلاء و آزمون است تا میزانِ ایمانِ آنان سنجیده شود و بابتِ تحمل و صبر، ارتقاء درجه پیدا کنند.
✍️ این سیره، بشکلی ملموستر در سیستمِ آموزش و پرورشِ ما هم دیده می شود. فرض کنید یک آموزگار، مسئولِ تدریسِ دو کلاس درس است. دانش آموزان کلاسِ اول، همه ممتازند اما کلاسِ دوم بر خلافِ کلاسِ اول بازیگوشند و بی توجه نسبت به درس.
👨آموزگار برای هر دو کلاس، آزمون واحد برگزار میکند. اما همین آزمون برای کلاسِ شماره یک موجباتِ گرفتنِ نمره خوب را فراهم میکند و برای کلاسِ دوم اسبابِ رفوزه شدن را. امتحان، یکیست اما نتیجه امتحان برای دو کلاس فرق دارد.
🗣 از روایاتِ معصومین استفاده میشه که دلیلِ بیماری و مریضیِ مومنان سه چیزه عمدتا:
1️⃣ گناه: امام صادق می فرماید "هیچ تب، حادثه، سر درد و بیمارى اى پیش نمى آید، مگر به سبب گناه". یا حضرت رسول می فرماید: "گناهانِ شخصِ بیمار، همچون برگ درخت می ریزد". گویا خدا نمیخواد بنده ش توی جهنم بسوزه و این دنیا یه کم بهش سختی میده تا از آتش ابدی در امان باشه.
2️⃣ آزمایش: خدای متعال در آیات 15 و 16 سوره فجر، سلبِ نعمتِ سلامتی رو هم بنوعی امتحان و ابتلاء الهی میدونه که واکنشِ درستِ مومن در برابرش، موجب ارتقاء درجه میشه. مثلا پیامبران با اینکه اهلِ گناه نبودن، اما بیمار می شدن.
🗣 امام صادق می فرماید: "خداوند بنده ای را که دوست دارد، او را با بلا و گرفتاری های سخت امتحان می کند". یا روایت دیگه ای داریم که امام می فرماید: "هر كس شبى بیمار شود و آن را نیكو بپذیرد و خدا را شکر و سپاس گوید، كفّاره شصت سال او خواهد بود". ثواب الأعمال شیخ صدوق /ص193
3️⃣ غفلت زدایی: گاهی آدم با داشتنِ نعمتِ سلامتی، غافل میشه از خدا و آخرت. حتی گاهی مغرور میشه و اهلِ طغیان. اینجا بیماری یک تلنگر هست برای یادآوریِ خیلی از مسائل. امام باقر می فرماید: "جسم اگر بیمار نشود، سرمست مى شود".
📣 در هر سه صورتِ فوق، بیماری لطف خداست و نه عذاب. چون در مورد اولی موجب ریزش گناهان میشود؛ در حالتِ دوم مشروط بر اینکه صبر پیشه کنیم، باعثِ ارتقاء رتبه معنوی انسان است؛ در حالت سوم هم ما را بیدار میکند. در روایات داریم تا زمانى كه بيمارى، به جد با ما درگير نشده، نریم سراغِ طبیب. این درد اومده تا گناهم رو پاک کنه!! یه کم صبر کنیم. این درد قراره منو به تکامل برسونه، سریع مُسکِّن نخوریم... .
✍سیدمحمدمهدی صدری
#جهادتبیین
ابرگروه(براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
✅بازنشر کلیه مطالب ابرگروه براهین جهت روشنگری عموم مردم ، حتی بدون لینک مجاز است.
#سؤال
در جواب این ضد ماسک و واکسنها که هنوز زبونشون درازه و انواع توجیهات رو میارن، یک پاسخ میخوام برای اینجور حرفاشون👇👇
شما فکر می کنی معصومین چطور به شهادت رسیدند ؟
آیا با زور چیزی رو به گلوی اونها ریختند یا خودشون عالم به غیب نبودند ؟
نمیدونستند چی میخورند؟
ائمه تحت محاصره قرار میگرفتند محاصره از طرف بیت شون پسر عموشون همسرشون و مسلمان های دیگه. در مورد رهبر ما همان طور که گفتیم محاصره علمی شده. یعنی همه دورش رو گرفتن و اصرار دارند به زدن واکسن و اصرار دارن به زدن ماسک و ایشون به خاطر صلاح جمهوری اسلامی و به هم نریختن نظام چیزی نمی گن. ایشان وظیفه دارند انسجام نظام را حفظ کنند و به صورت کد وار به متخصصین و کارشناسان اشاره می کنند یعنی آتش به اختیارید که برید تحقیق کنید تحفحص کنید حتی اگر بر خلاف حرف رهبری باشه و به اطلاع رهبر و متصدیان دولت برسونید.