eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
علیکم السلام و رحمه‌الله از محضر جنابعالی و اعضا محترم براهین عذر خواهم 🙏 ارسالی، مقداری طولانی هستند اما تا اندازه ای با شبهه فیلم فوق و مبتلابه روز جامعه است. ملاحظه بفرمایید👇👇
👉1👈 ⭕️ فقر در ایران ❓ما ایرانی‌ها واقعا فقیر هستیم؟! 📝 :🔻 ✍️ عمیقا باورمندم که سطح عمومی معیشت ایرانیان تا مرز رفاه، ارتقاء پیدا کرده است. شاید چشمان شما نیز با واقعیت‌های زیر در تماس باشد: 👈 سفره‌ها نسبت به گذشته پُر رنگ و لعاب‌تر و اغلب خانه‌ها مملو از تجملات شده است. بین اطرافیان دور و نزدیکمان، تقریبا محتاج نان شب به چشم نمی‌آید. 👈 لباس‌ها سر سال نرسیده و قبل از فرسودگی به بهانه‌ی دِمُدگی، اوراق می‌شوند و با این حال، گنجه‌ها پر است از انبوه لباس! تشابه سر و وضع ظاهری مردم، تقریبا تشخیص دارا و ندار را ناممکن کرده است. 👈 ترافیک روز افزون شهرها، حکایت‌گر افزایش توان مردم برای خرید خودرو است؛ تا آن‌جا که گاهی حتی در پائین‌شهر به تعداد خانوار‌های یک کوچه، خودرو شخصی در مقابل درب هر خانه پارک شده است! با وجود گرانی بهای خودرو، امروز کمتر خانواده‌ای یافت می‌شود که بخواهد، اما نتواند اتومبیل شخصی داشته باشد. 👈 بازارها پر از خریدار است و دَخل تجارت‌پیشه‌گان، لب‌ریز. اما باز هم گفته می‌شود ایرانیان، مردمی فقیر هستند!! 👈 افزایش آمار مسافرت‌های فصلی، ازدحام جاده‌های برون‌شهری در مناسبت‌ها و بطور کلی هزینه‌هائی که غالب ایرانیان صرف تفرّج و تفریح می‌کنند حکایت‌گر بهبودی نسبی رفاه عمومی است. 👈 کسانی که با ریخت‌ و پاش‌های میهمانی، تشریفات، تجملات، اسراف و تبذیرهای ایرانیان آشنا نیستند، کافی است شبانه کیسه زباله‌های یکی از محله‌های پائین‌شهر را وارسی کنند. دور ریز لوازم خانه و پسماندهای خوراک و پوشاک، شاهد روشنی است بر این‌که "مردم ایران، غالبا فقیر نیستند". 👈 و... . ❓اما سؤال اساسی این است که چرا با وجود تحصیل رفاه نسبی، هنوز شاهد نارضایتی عموم مردم از وضعیت معیشتی هستیم؟ درست است که مشکلاتی چون تورم، بیکاری، رانت، نوسان و... هنوز بطور کامل از جامعه‌ی اسلامی ریشه‌کن نشده است، اما آیا واقعا بافت عمومی ایران، دچار فقر مالی است؟ 👌حقیقت آن است که غالب ایرانیان از "توهم فقر" رنج می‌برند تا خود فقر. واقعیت‌هائی که در طلیعه‌ی بحث مطرح شد، تنها در این چارچوب مفهوم می‌یابد: "کسی که چشمش سیر نباشد، گنج قارون نیز او را غنی نمی‌کند". 1️⃣ خط فقر ✍️ خط فقر، یک مفهوم نسبی است که در ملیت‌ها، فرهنگ‌ها و حتی آحاد مردم یک کشور تعریف خاص به خود را دارد. بنابراین روا نیست یک خط فقر عمومی برای جامعه تعیین شود. اساسا معین کردن "خط فقر" نوعی جنگ روانی بر علیه دهک پائین جامعه محسوب می‌شود. بخشی از سیگنال‌های "فقیرپنداری ایرانیان" از همین تلقین منفی سرچشمه می‌گیرد. 2️⃣ سبک زندگی ❗️غالب ایرانیان، بیش از فقر، مشکل زیاده‌خواهی، تجملات، تشریفات و چشم و هم چشمی دارند. تا وقتی که این سبک جاهلانه اصلاح نشود، آب از آب تکان نمی‌خورد. ➕آستانه‌ی زندگی آرمانی‌ای که برخی ایرانیان در ذهن خود ترسیم کرده‌اند و متأسفانه رسانه‌ی ملی مروّج آن است اولا دست‌نایافتنی است و ثانیا اگر هم دست‌یافتی باشد، مورد توصیه‌ی اسلام نیست. 🗣نبی مکرم اسلام می‌فرمایند: "مَنْ أَکَلَ مَا یشْتَهِی وَ لَبِسَ مَا یشْتَهِی وَ رَکِبَ مَا یشْتَهِی لَمْ ینْظُرِ اللَّهُ إِلَیهِ حَتَّى ینْزِعَ أَوْ یتْرُکَ". یعنی کسى که بخورد هر آن‌چه میلش می‌کشد و بپوشد آن‌چه دلش می‌خواهد و سوار شود هر مرکبی را که بخواهد و در یک کلام برده‌ی امیال و خواسته‌های خود باشد، خداوند نظر رحمت به او نفرماید. مگر این‌که روش خود را تغییر دهد و از این هوسرانی دست بردارد. 🔔 مقایسه‌ی ساده‌زیستی مسلمانانه با زندگی اشرافی‌گری، به نوعی توهم فقر را در اذهان مردم تداعی می‌کند. در این محور بجای تلاش برای ارتقاء سطح درآمد باید با تنظیم سطح توقع، غرولندهای حریصانه‌ به جذابیت‌های دنیا را مدیریت کرد و خود را به هنر ساده‌زیستی عادت داد. ❌ بجای تکرار قصه‌ی دروغین گرسنگی مردم، طرحی در اندازیم و چشم‌های حریص و طمع‌کار مردم را درمان کنیم. چون کسی که چشمش سیر نباشد گنج قارون نیز او را غنی نمی‌کند. 3️⃣ ولخرجی 👌فقیر کسی است که اصطلاحا دخل و خرجش باهم نخواند؛ اما گاهی دلیل ناهمخوانی دخل و خرج، به مرحله‌ی "خرج" بر می‌گردد. شما نیز احتمالا متموّلینی را بشناسید که با وجود ثروت فراوان، نغمه‌ی "فقر" سر می‌دهند!! ➕چرا که برنامه‌ریزی اقتصادی ندارند تا با به صفر رساندن ولخرجی‌های متداول، با کمترین درآمدها بهترین زندگی را فراهم کنند. تا وقتی که نشتی‌های ولخرجی مسدود نشود، با در آمد‌های میلیاردی نیز رضایتمندی حاصل نمی‌شود. ادامه👇👇👇
👉2👈 ادامه👆👆👆 4️⃣ دولت ✅ دولت اسلامی طبق شاخص ساده‌زیستی، موظف به تأمین معاش حد وسطی مردم به شکل عادلانه است. اولویت تخصیص شغل نیز با "نان‌آور" هر خانه است نه تمامِ اعضای خانه. 👌کسانی که طالب معیشتی فراتر از حد متوسط هستند، بجای پرمطالبگی و زیر سؤال بردن نظام یا باید سطح توقعاتشان از دولت را کاهش دهند و یا با تلاش مضاعف، از خودشان مایه بگذارند. نظام اسلامی در قبال ارضاء حس طمع‌ورزی افراد، پاسخ‌گو نیست. ⚠️ نمایش زندگی رؤیائی معدودْ ثروتمندان اروپائی با هدف حمله به زهد اسلامی و ساده زیستی، طراحی شده است. این رسانه‌ها از یک سو مُرَوّج دنیاشیفتگی و تزریق غفلت از خدا به جامعه‌ی ایمانی و از سوی دیگر در صدد ارزشمند جلوه دادن "اشرافی‌گری"هستند. ❌آنان در سایه‌ی این تبلیغات مسموم، اسلام و نظام اسلامی را مسئول عقب‌ماندگی اقتصادی مسلمانان معرفی می‌کنند. مسلمانانِ چشم‌ْبین نیز با مقایسه‌ی سطح زندگی خود و اشراف‌زادگان اروپائی احساس فقر و فلاکت می‌کنند. 🔔 این در حالی است که ساکنان بسیاری از کشورهای اروپائی از شدت فقر، دست به خودکشی می‌زنند. رشد کاریکاتوری اقتصاد غرب و اروپا موجب تجمع ثروت در جیب اقلیت شده و بقیه‌ی مردم با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند. پیشرفت این‌چنینی، مورد توصیه‌ی اسلام نیست. ❗️محور دوم توطئه‌ی دشمن، استفاده از ابزار "تلقین" است. حنجره‌ی گوش‌خراش دشمن آن‌قدر از گرسنگی و فقر ایرانیان گفت که کم کم باورمان شد فقیریم!! خداوند در سوره‌ی بقره می‌فرماید: "الشَّیطانُ یعِدُکُمُ الْفَقْرَ". شیاطین و شیطان‌صفتان برای تضعیف دین و نظام دینی، همواره به مردم وعده‌ی فقر می‌دهند. ➕عجیب آن‌که برخی دوستان جاهل نیز با این نجواهای شیطانی همسو شده و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. طوری از نان مردم سخن می‌گویند که گویا ایرانیان، گدای نان‌اند. جالب آن‌که دین‌گریزیِ خیالیِ مردم را نیز ناشی از همین گرسنگی و فقر توهمی می‌پندارند!! غافل از آن‌که اتفاقا رنگ و بوی خدا و دین‌داری در طبقه‌ی کم‌درآمد، به مراتب بیشتر است. 🗣 در طول تاریخ، همواره این مستضعفان و پابرهنگان بودند که پروانه‌وار گِرد شمع انبیاء طواف می‌کردند و برجسته‌ترین یاران خدا نیز در دامن همینان پرورش یافته‌اند. امروز هم رد پای مذهبی‌ترین شخصیت‌ها و اصیل‌ترین محافل دینی را باید از محله‌های پائین‌شهر و روستاها دنبال کرد. ✍️ تاریخ، شهادت می‌دهد که بین رفاه‌طلبی و خداگرائی رابطه‌ی عکس وجود دارد. جفتک‌اندازی و طغیان در برابر خدای منّان آن‌گاه اوج می‌گیرد که شکم، سیر باشد و دنیا بر وفق مراد. لذا بزرگان دین در عین برخورداری، به قدر ضرورت از مظاهر دنیا استفاده می‌کردند. چون خوب می‌دانستند که حب دنیا، سرمنشأ همه‌ی گناهان است. 💰ریشه‌ی گناه، دنیادوستی است که از قضا زمینه‌اش در بین مرفهین، فراهم‌تر است. احادیثی نظیر "کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یکُونَ کُفْرا" یا مربوط به "گرسنگی" است که در زمان ما تقریبا مصداق ندارد. و یا مربوط به "فقر ایمان" است که شامل ثروتمندان نیز می‌شود. ➕شدت فشار جسمی ناشی از گرسنگی، گاهی آن‌چنان عنان صبر را از کف انسان می‌رُباید که زبان به اعتراض و کفر گوئی گشوده می‌شود. اما اگر انسان بُعد ایمانی خود را غنی کرده باشد خواه همچون سلیمان نبی علیه السلام در اوج دارامندی باشد و خواه چون ابوذر غفاری در حضیض نداری و گرسنگی، هیچ‌گاه از دین نمی‌گریزد. ✍️کسی که دینش با باز شدن درب بی‌پولی، از پنجره بیرون می‌خزد و با یک باد ارکان اعتقادی‌اش سست می‌شود اساسا دین‌دار نیست. آستانه‌ی بهره‌ی چنین شخصی از دین، همان الفاظ عربی و حرکات بی‌معنا است که نه اصلاح‌گر دنیا است و نه آبادگر آخرت. ☝️چنین دین‌داری‌ای چون به بازی کودکانه شبیه است همان بهتر که نباشد!! اساسا نباید نام "دین‌دار" نهاد بر اشخاصی که اسیر هواپرستی هستند و با هدف بهره‌جوئی بیشتر از لذت‌های شیطانی، فقر مالی را "بهانه" قرار می‌دهند برای موجّه جلوه دادن دین‌فروشی‌شان. ☝️اینان کسانی هستند که با جمع بین خدا و خرما اولا در صدد بهره‌مندی حداکثری از لذت‌های شیطانی دنیا هستند و ثانیا می‌خواهند در آخرت دُم به تله ندهند. دین‌گریزی‌شان را به گردن این و آن می‌اندازند تا در آخرت به خیال خود عذری بتراشند در محضر خدا. غافل از آن‌که گریز از دین در هیچ‌یک از دو حالت دارائی و نداری موجّه نیست. ✅ کسی که ایمانش غنی‌سازی شده فقر مالی او را دین‌گریز نمی‌کند. او نه تنها اندک بضاعت ناچیزش را در راه دین خدا صرف می‌کند که جان و آبرویش را نیز در طبق اخلاص قرار می‌دهد برای تقرب به خدا. کسی که به این سطح از مقاومت نرسیده، حق ندارد نام مسلمانی بر خود بنهد. ادامه👇👇👇
👉3👈 ادامه👆👆👆 🔔 بطور کلی کسانی که دغدغه‌ی دین‌گریزیِ مردم را دارند، دو دسته‌اند:‌ 👈 الف) دایه‌های مهربان‌تر از مادری که تلاش دارند دین مردم را لای پنبه نگه‌دارند و با مراقبت‌های ویژه، اصطکاک جامعه با فشارهائی نظیر فقر، گرسنگی، خشک‌سالی و جنگ را به حداقل برسانند. ☝️خروجی چنین تربیتی، کرور کرور جوانان نُنُر مسلک و لوس است که نه مَرد جنگند و نه ذره‌ای تاب سختی‌ دارند. طنازی و عشوه‌گری شغلشان، اتوی مو و خط ابرو تنها دغدغه‌شان، رندی در جهان اندیشه‌ها انتهای هنرشان و شِکوِه و شکایت، ورد لبانشان است. 👈 ب) دسته‌ی دوم کسانی هستند که در عین کوشش برای کاهش سختی‌های اجتماعی، بدنه‌ی جامعه‌ی ایمانی را در برابر طوفان‌های سهم‌گین ایمان‌سوز مقاوم‌سازی کرده و آستانه‌ی تحمل اقشار جامعه را برای حفظ ایمان در شرایط بحرانی نظیر جنگ، خشک‌سالی، فقر، و گرسنگی احتمالی بالا می‌برند. ☝️محصول چنین تربیتی "ابوذر غفاری" است که باران شدید شبهات اعتقادی، گرسنگی، سختی جنگ و بالاخره فشار متراکم صحرای ربذه او را از پای در نمی‌آورد. اگر این مبنای تربیتی در جامعه‌ی ایمانی نهادینه شود، آحاد جامعه مصداق این جمله می‌شوند که: "المُؤمِنُ کَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ". یعنی مؤمن مانند کوه، استوار است و طوفان‌ها او را از جا نمی‌کَنَد. ❓مگر فقر و فاغه‌ی صدر اسلام، توانست تازه‌مسلمانان مستمند شعب ابی‌طالب را از دین خدا گریزان کند؟ از قضا گریز ثروتمندان قبیله‌ی قریش از دعوت رسول خدا بمراتب بیشتر بود. حافظه‌ی تاریخی من بیاد ندارد که فقرا از دعوت انبیاء گریزان بوده باشند، اگر هم گریزی از سمت فقرا بوده ریشه در "جهل" و "استثمار" داشته. ➕ اما الی ماشاء الله اغنیائی را می‌شناسم که در طول تاریخ با انبیاء نه از روی جهل، که "عالمانه" و "عامدانه" مبارزه کرده‌اند. در زمان ما نیز ثروت، بیش از فقر مردم را به کفر، غفلت، شهوت، بی‌دینی، فحشا، بی‌مبالاتی و طغیان می‌کشاند. 6️⃣ مرفهین بی‌درد 👌👌البته که نباید از فقرای معدود اطرافمان غافل شویم اما ریشه‌کنی فقر، منحصرا به عهده‌ی دولت است مگر؟ مخاطب آموزه‌های مالی اسلام از قبیل خمس، زکات، انفاق، صدقه و... اشخاص هستند نه حکومت‌ها. در عصر حکومت حضرت صاحب الأمر علیه السلام، آن‌قدر مردم اهل انفاق، خمس و زکات هستند که فقیری پیدا نمی‌شود تا صدقه قبول کند. ✍️ رسیدگی به وضع معیشت فقرا در درجه‌ی اول وظیفه‌ی مرفهین جامعه‌ی ایمانی است، نه نظام سیاسی. اگر در جامعه‌ی اسلامی حتی یک فقیر هم وجود داشته باشد، متهم ردیف اول رستاخیز، آن‌دسته از مرفهین بی‌دردی هستند که در دنیا برای فقرا اشک تمساح می‌ریختند در حالی سَرِ دراز رشته‌ی فقر، ریشه در ثروت‌اندوزی همینان داشت. ⚠️ اساسا جیب پُرِ قارونْ‌صفتان است که فقیر، پرورش می‌دهد، لذت ساده‌زیستی و زهد را از دل مسلمین بیرون می‌کند و آه را بر سر سفره‌ی مساکین میهمان می‌کند! داد و بیدادهای گاه و بی‌گاه مرفهین بی‌درد بر سر دولت اسلامی به بهانه‌ی مشکلات فقرا، نه از باب دادخواهی و دلسوزی، که بمنظور ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی است. 🔔مرفهین بی‌درد در طول تاریخ همواره بهانه‌جوترین و غیرقابل اعتمادترین قشر جامعه بوده‌اند. توقعاتشان از نظام اسلامی فراتر از حد معقول است و روز مبادا در دفاع از کیان نظام اسلامی نه تنها از جان و مال مایه نمی‌گذارند که دردسرهای جبران‌ناپذیری را نیز به بار می‌آورند. ➕این قشرِ پرتوقعِ بی‌خاصیت، اگر بجای عیاشی، ویلاسازی، برج‌سازی و ارتقاء مدل اتومبیل و موبایل به وجوهات شرعی مال خود پایبند بودند و دارائی خود را با فقرا تقسیم می‌کردند، همین اندک فقر موجود هم ریشه‌کن می‌شد. 👌در نظام اسلامی، ثروتمند یک بازی‌کن است نه تماشاگر. اگر واقعا در جامعه‌ی ما هنوز فقیر وجود دارد، استفاده از خودرو مدل بالا و آرمیدن در برج و ویلا با تفریحاتی در حد لالیگا چه معنی‌ای می‌تواند داشته باشد؟ ادامه👇👇👇
👉4👈 ادامه👆👆👆 ❓تا وقتی که ریشه‌ی فقر بطور کامل خشکانده نشده، زیستن در سطحی بالاتر از حد متوسط جامعه چه توجیه معقول و مشروعی دارد؟ پرداختن به تجملات و افزایش املاک مهم‌تر است یا روشن کردن چراغ امید در دل چند مستمند؟ جاری شدن لبخند بر لبان کودک فقیر زیباتر است یا تفرّج در سواحل فلان کشور؟ ✅ ثروتمندانی مورد تکریم اسلام هستند که همچون خدیجه‌ی کبرا سلام الله علیها در حد توان دست بندگان خدا را بگیرند و اموال خدادادی‌شان را در مسیر پیشرفت دین خدا خرج کنند. مشکلات اقتصادی باید با کمک همین اغنیاء حل شود. دولت به تنهائی قادر به گشودن گرهی نخواهند بود. ❓مگر علی مرتضی علیه السلام به تنهائی توانستند عدالت را برقرار کنند؟ پس منتظر روشن شدن روز نباشیم چرا که ما خود، روشن‌گران روز هستیم. طبق آیه‌ی بیست و پنج سوره‌ی حدید، اقامه‌ی قسط و عدالت از وظایف مــردم است: "لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ". به تقسیم وظایفی که در این آیه مطرح شده است دقت کنید: 👈 الف) وظیفه‌ی خدا: فرستادن رهبران الهی و انزال کتاب آسمانی. 👈 ب) وظیفه‌ی رهبر: ابلاغ پیام خداوند به مردم و ارائه‌ی رهنمود: "فَإِنَّما عَلَیکَ الْبَلاغُ". 👈 ج) وظیفه‌ی مردم: اقامه‌ی قسط و عدالت: "لِیقُومَ النَّـــــــاسُ بِالْقِسْطِ". ☝️مطابق با ادبیات قرآنی، عامل بی‌عدالتی‌های جامعه، "مردم" هستند. حتی مگر مسئولین نظام، کسانی غیر از مردم هستند؟!! گیرنده و دهنده‌ی رشوه و بطور کلی کارگردان مفاسد گوناگون اقتصادی، همین مردمی هستند که لساناً به ارتشاء، ویژه‌خواری، رانت و... منتقدند. ⚠️ برخی از مردم ما در حالی به امثال اختلاس سه‌هزار میلیاردی معترضند که خودشان بخاطر نپرداختن وجوهات شرعی و اختلاس از حق الله مبدل به مفسدین طراز اول اقتصادی شده‌اند. این مردمند که با فراموشی حقوق مالی اسلام و با مال‌اندوزی و کم‌کاری در حق فقرا، ممکن است عدالت را لگدمال کنند. ✍️ انگیزه‌ای برای سیاسی کردن ماجرا ندارم اما چه کنم که خداوند در سوره‌ی منافقون می‌فرماید: "هُمُ الَّذِینَ یقُولُونَ لَا تُنفِقُواْ عَلىَ‏ مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتىَ‏ ینفَضُّواْ". یعنی گروهی از مرفهین بی‌درد برای فلج کردن نظام اسلامی می‌گویند: به مردمی که زیر پرچم اسلام هستند، انفاق نکنید تا از حول رهبر الهی پراکنده شوند. مافیای ثروت، مصداق بروزرسانی‌شده‌ی این آیه است. ادامه👇👇👇
👉5👈 ادامه 👆👆👆 ✍️ اینان از تحریم مایحتاج مردم گرفته تا تعطیلی کارخانه‌ها و ممانعت از کمک به فقرا بهره می‌گیرند برای زهره‌چشم گرفتن از دولتی که مبانی‌اش به اندیشه‌ی ولی فقیه نزدیک‌تر است. ☝️همه‌ی توطئه‌ها نیز با این هدف است که طرفداران نظام فقیه‌محور دچار فقر شوند، دست از انقلاب بردارند و طبقه‌ی عمومی مردم به لیدرهائی گرایش پیدا کنند که شکم را از دین مهم‌تر می‌دانند. تلاش استکبار و ایادی داخلیشان همیشه این بوده که فقر را توسعه دهند. لذا رهنمودهای قرآنی امام خامنه‌ای در چند سال اخیر، پیرامون جهاد اقتصادی، سرمایه‌ی ملی و حماسه‌ی اقتصادی است. 7️⃣ بی‌تدبیری فردی 💰گاهی فقرِ معدودْ فقرای جامعه، حاصل بی‌تدبیری و کاهلی خودشان است. اگر تحصیل درآمد، دشوار است چرا در همین جامعه افرادی یافت می‌شوند که در عین کم‌استعداد‌تر بودن، بدون رانت‌خواری و تنها با تکیه بر همت بلند خودشان معاش مطلوبی برای خود فراهم کرده‌اند؟ ➕به دور از انصاف است که مشکلات خودساخته را نیز به گردن نظام اسلامی بیندازیم. بدبختی و خوشبختی در باغچه‌ای می‌روید که خود کاشته‌ایم. بنابراین همان‌طور که مدال‌آور موفقیت‌ها خودمانیم، سبب بوجود آمدن شکست‌ها نیز خودمان هستیم. ❌برخی ایرانیان کودک دبستانی‌ای را می‌مانند که هنگام موفقیت می‌گویند: "خودم" بیست شدم و هنگام شکست با مقصر دانستن همه می‌گویند: نمره ندادند. من نمی‌دانم دقیقا چه زمانی این رویکرد کودکانه‌ی از دبستان بجای مانده، برچیده خواهد شد؟! 8️⃣ آمار فقر ✍️ ادعای "فقیر بودن همه‌ی مردم" در حالی است که هیچ آمار معتبری وجود ندارد که بیان‌گر تعداد فقیر - به معنای واقعی‌اش- باشد. وقتی می‌توان ادعا کرد فقر در ایران بیداد می‌کند که آمار جامعی از فقرا و اغنیاء کشور داشته باشیم. بدون چنین آماری، قضاوت، ناعادلانه و ابتر خواهد بود. ⚠️ تا سخن از فقر به میان می‌آید برخی همان معدودْ تکدی‌گران تکراری اماکن عمومی را مثال می‌زنند که خدا به میزان دارائی‌شان آگاه‌تر است! اما آیا معدود گدایان و کارتون‌خواب‌ها می‌تواند ما را به این‌نتیجه برساند که غالب مردم ایران فقیرند؟!! بد نیست نگاهی به غالبِ مردم که سطحِ معیشتشان در حدّ متوسط است نیز بیندازیم و توجه داشته باشیم که اینان نیز در سایه‌ی همین نظام غنی شده‌اند. ✍️ پ.ن1: کمی قبل‌تر توی تاکسی خانمی ازم در مورد انگشتری پرسید که صاحبش گم‌شده بود! بعد از شرح حکم مسئله، گفتم مرحله‌ی آخر این است که به فقیر، صدقه بدهیدش. راننده‌ی تاکسی که به مذاکره‌ی ما گوش می‌داد گفت: "حاج آقا من فقیرم". 🗣 متبسمانه گفتم: برخی فقرا محتاج نان شبند و برخی دیگر، چون نان شبشان شیرمال نیست، فکر می‌کنند فقیرند! اگر شما از طائفه‌ی اول هستید انگشتر، مال شما. پ.ن2: قابل توجه متموّلینی که شب‌ها از غصه‌ی گرسنگی فقرا، خواب ندارند و روزها با خودرو مدل بالا، جلو چشم خلق الله ویراژ می‌دهند!! ✍️ پ.ن2: کمی قبل‌تر موتور سوار ناشناسی به رسم برادری تا مسیری سوارم کرد. پیاده شدنی از باب مزاح گفتم: "خدا تبدیل به احسن کند مرکبتان را". حکیمانه پاسخ داد: "آن‌وقت آه فقرا را چه کنم؟ خدا به همه که داد آخر صف به ما هم بدهد". آری این منطق، بهتر است گویا! ✍️ پ.ن3: آهای شمائی که دائم از حقوق فقرا دم می‌زنی، در حالی که آئینه بغل ماشینت با جهیزیه‌ی دختر برابری می‌کنه! فکر می‌کنی با ده‌هزار تومن صدقه‌ی روزانه، که مثل دستمال کاغذی از جیب مبارک در می‌یاری می‌شه بهشت خدا رو خرید؟!! وجدانا تا حالا برای فقرا سفره پهن کردی؟ با چند تا مستحق از نزدیک ارتباط مستمر داری، بهشون سر می‌زنی و کمکشون می‌کنی؟ ✍️ پ.ن4: تذکر به خودم: ساده‌زیستی وقتی هنر است که در عین برخورداری، اشرافی نباشی. اگر فردا زبانم لال دنیا به تو چشمک زد مبادا با هزار توجیه، ساده‌زیستی را فراموش کنی‌ها. ✍️ پ.ن5: هنوز جنگ فقر و غنا ادامه دارد، پس مبادا از فقرای اطرافمان غافل شویم: "وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ...". ✍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نهایت حماقت و غرض یک سلبریتی در مواجهه با گرانی: مرغ نخرید تا ارزان شود!!امــــــــا ‌1-مرغ رو میشه صادر کرد 2- مرغ رو میشه منجمد کرد برای ماههای طولانی نگه داشت 3-کاهش تقاضا باعث میشه تولید کننده کمتر جوجه ریزی کرده و قیمت در ماههای بعد بشدت بالا بره 4-تولید کننده هم بخشی از این جامعه است 5-درستش اینه که به اندازه بخرید و مصرف کنید و اگر توان دارید به بقیه کمک کنید
هدایت شده از جان من و سید علی💕
❗️علی کریمی یا دروگبا سال ۲۰۰۵ زمانی‌که ساحل عاج درگیر جنگ داخلی بود، تیم ملی ساحل عاج در رقابتی نفس‌گیر با پیروزی مقابل سودان به جام‌جهانی صعود کرد. وقتی دوربین‌های تلویزیونی به سمت مهاجم گران‌قیمتِ آن روزهای چلسی رفتند، دروگبا حرف‌هایش را با این جملات شروع کرد "ما ثابت کردیم می‌توانیم کنار هم زندگی و بازی کنیم، ما به شما اطمینان می‌دهیم که جشن پیروزی این مردم را متحد می‌کند. امروز ما محتاج شما هستیم. یک کشور آفریقایی با این همه ثروت نباید از جنگ لطمه بخورد. لطفا تفنگ‌هایتان را زمین بگذارید و انتخابات برگزار کنید. پس از پخش فیلم مصاحبه‌ی او در رسانه‌ها دیری نگذشت که طرفین با پیشنهاد او موافقت کردند، از تنش‌ها کاسته و مردم به جشن و پایکوبی پرداختند، کشور به آرامش نسبی رسید. بعد از چند ماه ثبات دو طرف به آتش بس رضایت دادند و ساحل عاج در جام‌جهانی برای اولین بار حضور پیدا کرد. سال بعد از جام‌جهانی، ساحل عاج میزبان ماداگاسکار بود. دروگبا با بیانه‌ای همه را شگفت زده کرد. به پیشنهاد او مکان بازی از آبیجان (پایتخت) به مناطق شورشی جنوب کشور منتقل شد تا بار دیگر دروگبا و فوتبال برای مدتی آرامش را به ساحل عاج ببخشد. دروگبا به تنهایی جنگ را متوقف نکرد! اما به کشور درمانده‌ی خود امید بخشید، برای آرامش‌ کشورش قدم برداشت، نقش یک سرباز که همان امنیت و آرامش کشور است را به خوبی ایفا کرد. خرداد ۸۸، محکوم به برد کره بودیم تا به جام جهانی صعود کنیم، اما آقا ها تصمیم گرفتند به مچ بند و حاشیه بپردازند. تصمیم گرفتند فوتبال را سیاسی کنند! تصمیم گرفتند جناحی عمل کنند! ملت را در جنبش سبز خلاصه کردند و در کنارشان ایستادند. به معترضان مشروعیت بخشیدند و ... حالا جادوگر ایران می‌نویسد ! بدون توجه به رابطه عرضه و تقاضا، بدون توجه به تولید کننده‌ای که فلج می‌شود، گوشت و مرغی که کمیاب می‌شود، کارگری که بیکار می‌شود و مردمی که به جان هم می‌افتند! او دانسته یا نادانسته کشورش را به سمت ناآرامی می‌کشاند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سیاست و سیادت؛ داستان شگفت سلبریتی ها🔷♦️🔷 🔹از اشخاص عبور کنیم و با معیار درباره مشاهیر (Celebrity ها) قضاوت کنیم. ورزشکار یا هنرمند، هنگامی است که:♦️🔷🍀♦️🔷🍀 ✔️- پول یامفت از بیت المال نمی گیرد. ✔️- زندگی اشرافی ترتیب نمی دهد. ✔️شهرت خود را خرج سیاست بازان نمی کند و نردبان آنها برای بالا رفتن از دیوار قدرت، یا گلادیاتور آنها برای زدن خدمتگزاران نمی شود. - نان ملت ایران را نمی خورد تا حلیم بیگانه را هم بزند. 🔹اگر کسی، این قواعد انسانی را رعایت نمی کند، و اصلا برایش مهم نیست که از کجا می آورد و چگونه خرج می کند و برای چه کسانی و چرا سواری می دهد؛ مردمی و پیشاهنگ بودن که جای خود دارد، از انسانیت ساقط است. 🔹سیاست، مقام ارجمندی است و نباید آن را به ابتذال کشید. یا نباید وارد این میدان سنگلاخ شد، و یا باید حرمت و کرامت آن را پاس داشت. فرقی هم نمی کند که کسی اصالتا خود را سیاستمدار بنامد، یا از حوزه دیگری وارد این میدان شود. 🔹آری سیاست، سیادت است؛ که پیامبر اعظم (ص) فرمود "سَیِّدُ القَومِ خادِمُهُم. سرور قوم، خدمتگزار آنهاست". خادم مردم، زندگی اشرافی ترتیب نمی دهد و بهای گزاف آن را با سواری دادن به اشراف و فریب مردم نمی پردازد. 🔹سلبریتی، می خواهد هنرمند باشد یا ورزشکار؛ فعال اقتصادی یا سیاستمدار؛ قرمز یا آبی؛ چپ یا راست؛ اصلاح طلب یا اصولگرا. اولین دوراهی مهم پیش پای او این است که آیا می خواهد و می تواند انسان باشد یا نه؟ و پاسخ این سوال (تعیین نوع و جنس سلبریتی)، به فهرست همّ و غمّ ها و اولویت های او بر می گردد: 💢« اِنَّ الْبَهائِمَ هَمُّها بُطُونُها، وَ اِنَّ السِّباعَ هَمُّها الْعُدْوانُ عَلى غَيْرِها. اهتمام چهارپایان، شکمشان است و همت درندگان، به تعدی و تجاوز نسبت به دیگران». (امیرمومنان علیه السلام،خطبه 153 نهج‌البلاغه) 💢«چیست که می‌بینم از خدا رویگردان و جز او را خواهانید؟ ... گوسفندی را مانید که بچرد تا فربه شود و زیر کارد رود و نداند از او چه خواهند و با او چه کنند؟ اگر به او خوبی کنند، روز خود را روزگار خویش پندارد و سیری‌اش را پایان کار». ( خطبه 175 نهج‌البلاغه) 💢«إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَهًْ ًٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَهًْ ًً . منصب و قدرتی که دست توست، طعمه‌ای برای تو نیست بلکه امانتی است آویخته بر گردن تو» (نامه به اشعث بن قیس‌ والی آذربایجان، و سردسته بعدی خوارج) 💢 «اگر می‌خواستم، می‌دانستم چگونه عسل پالوده و مغز گندم، و بافته ابریشم را به کار برم. اما هرگز هوا بر من چیره نخواهد شد؛ شاید که در حجاز یا یمامه کسی حسرت گُرده نانی بَرد، یا هرگز شکمی سیر نخورد. آیا سیر بخوابم و پیرامونم شکم‌هایی باشد از گرسنگی به پشت دوخته، و جگرهایی سوخته؟ ...به این بسنده کنم که گویند امیرمومنان است و در ناخوشایندهای روزگار شریک آنان نباشم؟ یا در سختی زندگی نمونه‌ ای برایشان نشوم؟ مرا نیافریده‌اند، تا خوردنی‌های گوارا سرگرمم سازد، چون چهارپای بسته که به علف پردازد؛ در چنان حالتی، چشم علی روشن باد که بخواهد به شیوه چرندگان زندگی کند»! (نامه خطاب به عثمان بن حنیف) ✍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ببخشید جواب کسی که به هیچ وجه قانون حجاب اجباری رو قبول نمیکنه و نظرش اینه👇 چی بدم؟ ولی بنظرم حجاب اجباری هيچوقت جواب نمیده همونطور که بی حجابی اجباری زمان شاه جواب نداد
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
⛔ *متن شبهه*👇🏻👇🏻 ❌ با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. ❌ مردم مخالفند. ✅ *پاسخ به شبهه*👇🏻👇🏻 1️⃣. ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است.⬅️ اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 2️⃣مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.⬅️ حجاب یک قانون مثبت و سازنده و موافق با فطرت است اما بی حجابی و برهنگی که نتیجه ای جز افزایش خیانت و فساد و فروپاشی کانون خانواده ندارد چطور؟! 3️⃣میگویند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. ⬅️جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی شدید است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ ⬅️مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ ⬅️اینکه عده ای بی حجاب شدند به علت تهاجم فرهنگی است نه قانون مثبت حجاب‌. قطعا اگر قانون حجاب برداشته شود به دنبال آن هزاران فساد دیگر باب میشود: زنا،لواط،مشروب خوری و... 4️⃣میگویند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. اما آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن است؟ ⬅️الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است. 5️⃣ ⁉️میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود.؟...این هم از آن استدلال های آنچنانی است. ⁉️اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ ⁉️فردا اگر دزد، خانه مان را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ ⁉️اگر خانمی بی حجاب شود مشکلات اقتصادی حل خواهد شد؟ خیر! مشکل بی حیایی هم به بقیه مشکلات اضافه خواهد شد. 6️⃣می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگسازی نمی خواهد؟ ✅ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.قوانین و رفتارهایی که به سلامت جامعه کمک میکنند نمیتوانند اختیاری باشند. ⬅️مثل اینکه بگوییم مردم خودشان باید به این نتیجه برسند که پشت چراغ قرمز بایستند پس اختیاری باشد بهتر است ! لذا هم فرهنگ سازی لازم است، هم پلیس و هم جریمه. 7️⃣میگویند در پذیرفتن دین آزادی است و مردم حق دارند حجاب را نپذیرند.اما مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین... 🔰اینکه میگویند لااکراه فی الدین یعنی هیچ کس نمیتواند شما را به چیزی که معتقد نیستید اجبار کند که معتقد شوید! ⬅️چرا که منشا اعتقادات قلبی و در ذهن ما است. ولی میتوان افراد را در حوزه رفتار به انجام کارهایی اجبار کرد. ⬅️اگر قرار باشد هر کس در جامعه هر وار دلش میخواهد بکند پس دستور به نماز و زکات و جهاد و بهشت و جهنم بیهوده بود!!! 🔰 لااکراه فی الدین یعنی اسلام برای پذیرش دینش هرگز غیرمسلمانان را اجبار نمیکند بلکه با دلیل و برهان عقلی آنها را دعوت میکند بخش بعدی آیه که همواره سانسور میشود(قد تبین رشد من الغی) بر همین معنا دلالت میکند . 🔰تفسیر این آیه👇🏻 https://www.porseman.com/article/شان-نزول-و-تفسير-آيه-لا-اكراه-في-الدين؛-آيه-256-سوره-بقره/42423 ❎ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سید احمد رضوی | صراط
حرف های ایشون در این کلیپ رو جدی نگیرید مثال نقض ادعاهای ایشون پست قبلی هست
✅ خلاف ادعا!! 🔰 جناب آقای سید یاسر جبرائیلی؛ شما مدعی شده اید هدفمندی یارانه ها در مسیر عدالت نیست؛ و آزادسازی قیمتها منجر به کاهش فقر و افزایش عدالت نمیشود؛ و هدفمندی یارانه باعث فقیرتر شدن مردم شده است!!! 🔸 طبق آمارهای رسمی ( داخلی و بین المللی ) هدفمندی یارانه ها در سال 89 و 98 منجر به کاهش قابل توجه ضریب جینی شده است. 🔸 به اذعان آمار و تحلیل های عموم کارشناسان، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها باعث کاهش فقر، کاهش ضریب جینی، گسترش عدالت اجتماعی و افزایش قدرت خرید مردم شده است. 🔹 حال؛ چگونه شما مدعی هستید اجرای هدفمندی یارانه ها در دولت رئیسی منجر به افزایش فقر میشود؟!!! ✍️ سید احمد رضوی
✅ تغییرات ضریب جینی پس از دو مرحله اصلاح یارانه در اقتصاد ایران
سلام عليكم ببخشین دلیل تفصيل قائل شدن بین نسل و ذریه امام علیه السلام و نسل های غیر از امام علیه السلام در مباحث و احکام زکات و خمس چیست؟! ممنون میشم جواب بدین در صورت امکان بخاطر زیاد بودن حجم پیامها در اینجا در پیوی بنده هم ارسال کنین🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
باسلام خدمت شما پرسشگر محترم در ابتدا لازم به ذکر است که: خدا در قرآن ملاک برتري و امتياز انسان ها را به تقوا مي داند: اي مردم!ما شما را از يک مرد و زن آفريديم و شما را تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد [اينها ملاک امتياز نيست] . گرامي ترين شما نزد خداوند با تقواترين شما است و خداوند دانا و آگاه است .(1) در جامعه مردم از قبايل و اصناف گوناگوني هستند و اين عرف مردم است که امتياز و قراردادهاي خاصي بين خود دارند، مثلاً به فردي که داراي خاندان معتبر و يا ريشه و اصالت است، بيشتر از ديگران احترام مي گذارند و اين مسئله اي کاملاً طبيعي است و يا شخصي که به نوعي از ريشه و اصالت برخوردار نيست ، او را به چشم ديگري مي بينند، مگر آن که با تلاش و جديت اعتبار و آبرو کسب کند. البته بايد دانست اين گونه مسائل فقط مربوط به دنيا است و در آخرت تمام افراد در گرو عمل و سعي خويش هستند، نه آن که چون منتسب به فلان قبيله هستند، پس مي بايست آقايي داشته باشند. احترام به افراد به ريشه و نسبت فرد بر مي گردد. اگر مردم به شخصي که سيد است، احترام مي کنند، احترام به پيامبر گرامي اسلام(ص) است. اگر چنين موقعيتي موجب سوء استفادة فرد شود، بايد جلو آن را گرفت، مثلاً سيدي متجاهر به فسق و گناه باشد و گناه به شکل علني از او ديده شود. سيادت دليل نمي شود که از دفتار او چشم پوشي کرد و چون سيد است، از جدّش ترسيد! پيامبر اکرم(ص) در حديثي فرمود: اگر عبد و بندة حبشي (سياه چهره) در اطاعت خدا باشد، از سيد و آقاي قريشي [طايفه اي که داراي شرافت بودند و پيامبر از ميان آن ها برخاست] که معصيت کار باشد ، بهتر است . امام صادق(ع) فرمود: در روز قيامت کسي جز به عمل گرامي داشته نمي شود ... . به درستي که گرامي ترين شما نزد خدا با تقواترين مشا است و دليل اين مطلب قول خداون متعال است: هنگامي که در صور دميده شوه (هنگام قيامت) نسب و ارتباطي در آن روز وجود ندارد. .(2) پس سيادت و آقايي عده اي به شرط حفظ آن فقط براي اين دنيا است، اگر چه ديگر افراد جامعه مي توانند با تلاش و کوشش به مراحل عالية عرفاني و اخلاقي برسند. آقايي فقط در سيادت ختم نمي شود. بسيار زشت و بد است که افرادي در اين مرام به سوء استفاده برخيزند. چون دنيا ضامن هيچ انساني نيست، حتماً در آن دنيا عقوبت مي شوند. و در مورد بحث خمس و نحوه هزينه کردن مطالب بيان شده صحيح نيست و استفاده و مصرف خمس شرايط خاص خودش را دارد و در اين مورد مي توان به امور زير اشاره کرد که: 1- خمس يک امر وحداني است و ملک امام معصوم (ع) مي باشد و امام معصوم(ع) مالکيت خمس را اعتبارا از پيامبر (ص) و پيامبر (ص) هم از خداوند تعالي گرفته است يعني اين گونه نيست که همه مصارف شش گانه و مطروحه در آيه خمس(3) مالک تلقي گردند(4)، و لذا مصرف نصف خمس به سادات اختصاص ندارد و در صورتي که آنها بي نياز گرديدند ، مي توان آن مقدار را صرف غير سادات کرد. و... 2- خمس فقط به مصرف فقراي سادات رسانده مي شود و به همه آنان پرداخت نمي گردد و لذا اگر مقدار خمس دريافتي از نياز سادات زيادتر باشد ، در مصالح عمومي مصرف مي گردد همچنانکه اگر احتياجات فقراي سادات از ميزان خمس بيشتر باشد ، کمبود حاصله بايد از بيت المال جبران شود. 3- سادات به طور کلي از گرفتن زکات که حق ساير فقرا و محتاجان مي باشد، محرومند مگر اين که زکات از مال ثروتمندان سادات باشد و در واقع خمس به جاي همان زکاتي است که به ساير مستمندان داده مي شود و شرايط پرداخت آن هم به سادات تقريبا مشابه شرايط پرداخت زکات به ساير فقراست ، منتهي براي حفظ حيثيت خاندان پيامبر (ص) که در واقع حفظ حيثيت خود پيامبر (ص) و رعايت مقام شامخ اوست، به صورت ديگر و با عنوان ديگري پرداخت مي شود و اين يک نوع احترام در برابر شخصيت والاي پيامبر گرامي اسلام است و در واقع يک نوع احترام معنوي است نه امتياز طبقاتي زيرا از جنبه هاي مادي هيچگونه تفاوتي با زکات که براي ساير فقراست ، ندارد.(5) پي نوشت ها: 1. حجرات (49) آية 13. 2. بحارالانوار، علامه مجلسي ، ج 7، ص 239. 3. انفال / 41 4. از اين مصارف شش گانه ، خدا و پيامبر و امام مالکند و سه مصرف ديگر که در آيه قرآن مطرح شده اند مثل ساير مصارف مي باشند و اگر بالخصوص ذکر گرديده اند، به جهت ارتباط با امامت مطرح شده اند. 5. ر.ک : پاسخ به پرسشهاي مذهبي ، آيت الله مکارم و آيت الله سبحاني ، ص 422- 417. موفق و پيروز باشيد. سید عادل مکتوفی 📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال «براهین»👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جوابی برای این لطف کنید ممنونم تو روخدا خط به خطش رو توضیح بدین همش هم میگن که من بخاطر تعصبه که دارم از رهبر دفاع میکنم لطفا جوابی برای این متنا بدین👇 💢مشکل اینه که بعضی ها فکر میکنند جمهوری اسلامی واقعا جمهوری اسلامیه، اگه پشت این اعتقاد بجای تعصب کمی تفکر بود الان میتونستیم پوز آمریکا و اسرائیل و عربستان و همه کشورها رو به خاک بمالیم ولی متاسفانه حکومت به ظاهر اسلامی ایران دقیقا همون کاری رو انجام میده که مطابق با سیاست انگلیس و آمریکاست و ما بطور غیر مستقیم و پنهانی مستعمره انگلیس هستیم 💢 مورد دوم مقام معظم رهبری خودش و وجودیتش و سیاست دیکتاتورانه اش جای سوال داره و اگه فقط یکم از تعصبی که نسبت به این شخص دارید رو بزارید کنار و راجع به حکومت ۴۰ ساله این شخص و تاثیراتش فکر کنید متوجه میشید که تا حالا از کی دارید حمایت میکردید وقتی اکثریت مردم قبولش ندارن یعنی خرد جمعی میگه این شخص آدم غلطیه خرد جمعی رو قبول نداری؟؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
امام خمینی در نجف که بحث ولایت فقیه را مطرح کرد باعنوان حکومت اسلامی مطرح کردند؛ بعد از آن وقتی یه ایران آمدند و ساختار رای‌گیری مطرح شد، اصطلاح جمهوری اسلامی را پذیرفتند؛ حتی برخی بودند که جمهوری دموکراتیک اسلامی را طرح کردند، امام فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. امام خمینی که در نجف از حکومت اسلامی سخن می‌گفت و با پیروزی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی را مطرح کرد، آیا به عنوان یک متفکر، یک مجتهد نمی‌دانست که این دو باهم تفاوت دارد یا ندارد؟! قطعا می‌دانست که اینها باهم تفاوتی ندارد. ببینید! معنای حکومت اسلامی، حکومتی است مبتنی بر قوانین اسلام؛ سوال این است در این حکومتی که مبتنی بر قوانین اسلام است، جایگاه مردم کجاست؟ مردم چه نقشی دارند؟ آیا اصلا مشارکتی دارند یا نه؟ پاسخ این موارد را جمهوری اسلامی می‌دهد که بله، مردم مشارکت دارند. کمااینکه اصطلاح دیگری هم داریم به‌نام ولایت فقیه که دلالت دارد بر نقش حاکم اسلامی که فقیه جامع‌الشرایط است؛ حکومت اسلامی اشاره دارد به بعد محتوایی قوانین حکومت که اسلامیت است. و جمهوری اسلامی اشاره دارد به بعد مشارکت سیاسی-اجتماعی مردم؛ در نتیجه هرکدام از این عناوین به یک رکنی از ارکان انقلاب اسلامی اشاره دارند. نه اینکه بگوییم ومت اسلامی یک چیز است و جمهوری اسلامی چیزی دیگر است. بعد هم مقام معظم رهبری این نکته را تاکید کردند که جمهوریت واسلامیت دو امر جدا نیستند و یک حقیقت درهم تنیده است و آقا از آن تعبیر کرد به مردم‌سالاری دینی. پس اول ولایت فقیه مطرح شد، بعد حکومت اسلامی و بعد جمهوری اسلامی و بعد هم مردم‌سالاری دینی؛ درواقع این ترتیب هیچ تنافی و تعارضی باهم ندارد، همه دارند یک حقیقت را می‌گویند اما هرعنوانی به یک زاویه و یک رکن از ارکان انقلاب اسلامی اشاره دارد کتابی است به‌نام «صعود ۴۰ ساله»، عزیزان می‌توانند آنجا ببینند؛ براساس شاخص‌های بین‌المللی و آمارهایی که بانک‌های جهانی و بانک مرکزی دادند، کشورهایی مثل آلمان، آمریکا، ژاپن، ایران را مقایسه کردند، در بحث عدالت، فساد یا سلامتی اقتصادی، در زمینه‌ی رشد علم و فن‌آوری و دیگر زمینه‌ها این قیاس را انجام داده‌اند و نشان می‌دهد چقدر کامیابی‌ها یا ناکامی‌ها در دنیا وجود داشته. نکته پایانی انقلاب اسلامی امروزه شاهد جهش‌های متعددی در عرصه‌های گوناگون است و تحریم‌های آمریکا نتوانسته است موجب عقب‌گرد یا تضعیف طرح‌های منطقه‌ای، سیاسی و بین‌المللی انقلاب اسلامی شود و این حقایق نشان می‌دهد، در گام دوم انقلاب سرعت پیشرفت‌ها تحت زعامت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بیشتر می‌شود آقای خامنه ای را تا چه حد می شناسید؟! https://basirat.ir/fa/news/317466 سید عادل مکتوفی 📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال «براهین»👈 @barahin