#
سوال
سلام عرض ادب خدمت همه زحمت کشان گروه
یک سوال دختر م از من پرسیده
لطفا کمکم کنید برای جواب ممنون
از کی خدا نماز را واجب کرده
و ایا در دین و ایین همه ی پیامبران نماز
بوده واکه هست برای دین های دیگه به همین شکل هست که ما مسلمین می خونیم
#سوال
هدایت شده از مهاجر
ارتباط بین انسانها و خداوند از جمله مسائل مهمی است که در ادیان آسمانی، بدان پرداخته شده است. این ارتباط با نمادهای مختلفی ظهور و بروز پیدا کرده که نماز از مهمترین و اصلیترین آنها میباشد. اصل نماز نه تنها در اسلام، بلکه در ادیان الهی سابق نیز وجود داشته است.
اصل وجود نماز در ادیان آسمانی براساس منابع اسلامی
برخی از آیات قرآن به وجود نماز در شرایع گذشته، تصریح دارند: حضرت ابراهیم(ع)، پس از آنکه همسر و فرزندش را در بیابان خشک مکه رها کرد، هدف خود از این کار را اقامه نماز دانست: «پروردگارا! من بخشی از خاندانم را در سرزمین بیآب و علفى، در کنار خانهاى که حرم تو است، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند»
ابراهیم(ع)، از خداوند توفیق اقامه نماز را براى خود و فرزندانش درخواست کرد: «پروردگارا! مرا و فرزندانم را برپا کننده نماز قرار ده! پروردگارا! و دعاى مرا بپذیر!»
توصیه بنیاسرائیل به اقامه نماز نیز در قرآن نقل شده است: «و چون از فرزندان اسرائیل پیمان محکم گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و مستمندان نیکى کنید ... و نماز را برپا دارید».
در منابع حدیثی نیز، مطالبی مییابیم که نشانگر وجود اصل نماز در ادیان سابق است:
در حدیثى قدسی، خداوند به موسى(ع) فرمود: «بر تو باد نماز؛ چرا که نزد من، جایگاهى ویژه و پیمانى محکم دارد».[4] امام صادق(ع) فرمودند: «همانا خداوند شریعتهاى نوح، ابراهیم، موسى و عیسى(ع) را به محمد(ص) عطا فرمود، [و آن شرایع عبارت است از:] توحید، اخلاص، ترک بتپرستى، و فطرت حنیفی آسان، نه گوشهگیرى و صحرا گردى (کنارهگیرى از عموم) ... آنگاه در آن شرایع مقرّر فرمود؛ نماز، زکات، روزه، حج، امر به معروف و نهى از منکر، حلال و حرام، میراثها، حدود، فرائض و جهاد در راه خدا را اقامه کنند...».
اینها مطالبی از منابع اسلامی بود که نشان از وجود نماز در دیگر ادیان الهی دارد که از برخی از آنها، شباهت پارهای از جزئیات نمازشان با نماز مسلمانان نیز برداشت میشود.
بنابراین قرآن کریم به وجود نماز و انجام آن از سوی پیامبران(ع) و مؤمنان در شرایع گذشته تصریح دارد. و این نشانگر آن است که اصل نماز نه تنها در اسلام، بلکه در ادیان الهی سابق نیز وجود داشت. علاوه بر منابع اسلامی، از عهد قدیم نیز وجود نوعی از نماز برداشت میشود: «هنگامی که [دانیال] به خانه رسید به بالا خانه رفت و پنجرهها را که رو به اورشلیم بود، باز کرد و زانو زده دعا نمود. او مطابق معمول روزی سه بار نزد خدای خود دعا میکرد و او را پرستش مینمود». امروزه نیز در دین یهود در اصل و کلیات مسئله نماز، اختلافی میان فرقههای مختلف یهودی نیست.
بر اساس قرآن، عیسای پیامبر(ع) نیز از اقامهکنندگان نماز بود، اما در مسیحیت امروزی، شریعت به معنایی که در اسلام و یهودیت مشاهده میکنیم، وجود ندارد. البته میدانیم که دستورات این دین، تحریف شده و بسیاری از آنچه عیسای مسیح(ع) بدان ملتزم بوده و توصیه کرده، امروزه در متون مقدس مسیحیان وجود ندارد. با این وجود تعدادی دعا، در برخی زمانهای خاص؛ مانند روز یکشنبه خوانده میشود و حتی شاید بتوان مراسمی؛ مانند عشای ربانی را نیز در زمره دعاها قرار داد. بنابراین، نماز به معنای مطلق دعا در مسیحیت امروزی وجود دارد، ولی حکم اجباری نماز را نمیتوان در آنجا یافت.
هدایت شده از مهاجر
واما درباره نماز یومیه مسلمانان بی ترديد نماز يوميه كه اقامه آن بر مسلمانان در شبانه روز، پنج مرتبه واجب است، در شب معراج واجب شده است و شايد يكي از بهترين هديه هاي خداوند در اين سفر آسماني نصيب پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شد و خداوند بر پيامبر و امت او منت گذاشت كه حداقل به صورت واجب در 24 ساعت، 5 نوبت در مقابل او به پا ايستند و نماز بخوانند، زیرا نماز خواندن در واقع سخن گفتن با خدا است.
به هر حال قدر مسلم آن است نماز در شب معراج واجب شد، اما اين كه معراج پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در چه تاريخي واقع شده ديدگاه هاي مختلفي وجود دارد و يكي از سخن ها آن است كه پيامبر اسلام معراج هاي متعدد داشته است كه در يكي از آنها نماز واجب شده است.
حضرت آيت الله جعفر سبحاني در اين باره مي گويند: از مسلمات حديث و تاريخ اين است كه در شب معراج ، خدا دستور داده است كه امت پيامبر هر شبانه روز در پنج وعده نماز بخوانند. و نيز از لابلاي تاريخ استفاده مي شود كه تا لحظه مرگ ابوطالب ـ عليه السلام ـ نماز واجب نشده بود، زيرا در لحظات مرگ وي سران قريش به حضور وي آمدند و از او درخواست كردند كه كار آنها را با برادرزاده اش يكسره كند و او را از كردار خود باز دارد و در برابر آن هر چه مي خواهد بگيرد.پيامبر گرامي(ص) در آن محفل رو به سران كرد و گفت: من از شما فقط يك چيز بيشتر نمي خواهم و آن اين كه بگوييد: لا اله الّا الله؛ يعني گواهي به يگانگي خدا دهيد. اين كلمه را گفت و ابداً از نماز و فروع ديگر سخن به ميان نياورد و اين خود گواه بر اين است كه در آن روز نماز واجب نشده بود وگرنه ايمان مجرد از كردار در زمينه اي كه عملي مانند نماز واجب شده بود بي فايده خواهد بود. علاوه بر اين تاريخ نويسان كيفيت اسلام آوردن گروهي را مانند طفيل بن عمرو دوسي كه پيش از هجرت به وقوع پيوسته است ذكر نموده و پيامبر گرامي فقط تعليم شهادتين را اكتفاء فرمود و سخن از نماز به ميان نياورده اند. اين نوع قضايا حاكي از اين است كه تاريخ اين حادثه كه در آن نماز واجب شده است چندي قبل از هجرت اتفاق افتاده است از اين بيان معلوم مي شود كه نماز در شب معراج واجب شد و معراجي كه نماز در آن واجب شده است، اندكي قبل از زمان هجرت به مدينه واقع شده است. در اين جا ممكن است اين سوال مطرح شود كه اگر نماز در زمان ياد شده واجب شده، پس چرا در برخي روايات آمده كه حضرت علي ـ عليه السلام ـ از سه سال قبل از بعثت ، با پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نماز مي خوانده است؟
پاسخ آن است كه منظور آن روايات اين نمازهاي يوميه كه به صورتي خاص و مقيد به زماني خاص است نمي باشد، بلكه مراد آن روايات ، عبادت هاي مخصوص و غيرمحدود به وقت است كه پيامبر اسلام (ص) و علي ـ عليه السلام ـ قبل از بعثت داشته اند و يا مراد نمازهاي مستحبي و عبادت هاي غيرواجب است.
هدایت شده از مهاجر
* مرحوم كليني جريان وجوب نماز در شب معراج و نحوة انجام آن را ضمن حديث معراج به تفصيل بيان كرده، از جمله آورده است: در شب معراج خطاب به پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ گفته شد: يا محمد به نزد آبي كه از پايين عرش جريان دارد و اسم آن (ص) است، نزديك شو و با آن آب وضوء نما و براي پروردگارت نماز بگذار، حضرت نزد آن آب رفت و با دست راست از آن آب برداشت ، خطاب شد: صورتت را بشوي زيرا تو بسوي عظمت من نگاه مي كني، بعد هر دو دست راست و چپ را بشوي، زيرا با دست خود كلام مرا مي گيري، بعد سرت را بعد هر دو پايت را مسح كن زيرا بر تو بركت نازل مي كنم و به جايي ترا مي برم كه هيچ كس نرفته است. بعد خطاب شد: يا محمد به سوي (حجرالاسود) روي گردان و تكبير بگو: بعد خطاب شد: نام مرا بخوان، «بسم الله الرحمن الرحيم» بگو، بعد خطاب شد كه مرا حمدكن (سوره حمد را تا آخر بخوان) بعد وحي شد: اي محمد اوصاف پروردگارت را بگو كه در سوره توحيد آمده است (قل هو الله احد...) را بخوان، بعد وحي شد كه براي پروردگارت ركوع بجا آور و در آن خدا را تعظيم نما «سبحان ربي العظيم» بگو، بعد وحي شد، سرت را بردار و راست قامت بايست، بعد وحي آمد كه براي پروردگارت سجده كن و بگو: «سبحان ربي الاعلي» بعد وحي شد راست بنشين، وقتي حضرت نشست و به سوي عظمت خداوند نگاه كرد كه براي او تجلي كرده بود، دوباره سر به سجده گذاشت. بعد خطاب رسيد سر از سجده بردار و دوباره راست قامت بايست و همان كار قبل را تكرار نما (در ركعت دوم به جاي سوره توحيد سوره قدر را دستور داده شد كه حضرت بخواند كه اوصاف و نسبت پيامبر و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ است) بعد از انجام سجده دوم در ركعت دوم، حضرت راست نشست و تشهد خواند و بر خود و اهلبيت خود درود فرستاد، بعد ديد كه ملائكه ي الهي و انبياء در اطراف او صف كشيده اند، حضرت طبق دستور خداوند فرمود: «السلام عليكم و رحمة الله و بركاته»البته در پايان لازم به ذکر است که نماز در اديان آسماني گذشته به شيوه هاي متفاوتي وجود داشته و بر امتهاي گذشته نيز واجب بوده است.
#سوال
چرا هر کس در چهار دوره گذشته رئیس جمهور شده بعدا فتنه گر و خائن نامیده شده؟ دوره ریاستجمهوری رهبر انقلاب هم میر حسین موسوی نخست وزیر اکنون از سران فتنه هست؟ کسانی که یار انقلاب بودند و خود را انقلابی مینامیدند اکنون مواضع مخالف و علیه نظام گرفته اند یا دلشان با مردم نیست...
هدایت شده از مهاجر
1️⃣قسمت اول جواب:
هر انقلابی در مسیر حرکت و تکامل خود با ریزش و رویش روبه رو است. ریزش ها و رویش ها را باید از منظری تاریخی تحلیل کرد و در همان بستر به واکاوی علل ریزش و رویش پرداخت. به عبارت دیگر، باید مشخص کرد که در چه مرحله انقلاب، چه کسانی و به چه دلیل، ریزش کرده اند و چه کسانی و به چه علت به انقلاب گرویده اند.
رنسانس در غرب به تدریج به تولید مفاهیم پایة مادی و انسان مدارانه پرداخت و به سمت تشکیل تمدن مادی فراگیر و جهانی پیش رفت و در این مسیر و برای پیش برد پروژه جهانی شدن، مرزهای فرهنگی سایر تمدن ها و از جمله تمدن اسلامی و شیعی را مورد هجمه قرار داد.
انقلاب اسلامی حرکتی در برابر کلیت این تمدن است که برای مقابله می بایست چند مرحله را پشت سر بگذارد: نخست، مرحله سیاسی است که در آن عرصه، تمایلات عمومی متناسب با ایده های انقلاب اسلامی بسط و شرح می-یابد. دوم، مرحله انقلاب فرهنگی است که عقلانیت اجتماعی تولید می شود و سازو کارهای علمی و عقلی برای رسیدن به آرمان ها و ارزش ها پی ریزی می گردد. سوم، انقلاب در صنعت و محصولات است که در مجموع، تمدن همه جانبه نوینی شکل می گیرد. انقلاب ما اکنون در مرحله دوم است؛ مرحله کنونی، مرحله عبور از عقلانیت غربی و ورود به عقلانیت دینی است. اگر انقلاب اسلامی بخواهد آرمان های خود را در مقیاس ملی، منطقه های و جهانی بسط دهد و به یک راه جدید در مقابل راه برآمده از رنسانس تبدیل شود، باید عقلانیت جدید اسلامی تولید و از عقلانیت سکولار که سدی در مقابل سیر تکاملی انقلاب اسلامی است، گذر کند.
به طور طبیعی، انقلاب اسلامی در این مرحله و در مراحل قبل و بعد، با ریزش هایی روبه روست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمی توانند با آرمان ها و برنامه های انقلاب اسلامی هم گام شوند به تدریج، ریزش می کنند و راه دیگری می-پیمایند. به عنوان نمونه، آنها که نمی خواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت به نفی اصل انقلاب می پردازند؛ آنها راه وصول به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن می دانند و می پندارند که انقلاب اسلامی به بی راهه می رود! در واقع، آنها آرمان های انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را بر اساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل می کنند و عبور از آن را به معنای عبور از آرمان های انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه می پندارند؛ از این رو، در مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت می کنند و در نهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا می سازند. بر این اساس، ریزش ها، به ناهم راهی عدهای با مرحله ای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی تحلیل می شود.
از سوی دیگر در هر مرحله، رویشی هم پدیدار می شود؛ زیرا هنگامی که عقلانیت دینی کاربردی و سازوکار حرکت اجتماعی الهی در دنیای جدید، طراحی می شود، قشر وسیعی از نخبگان و روشن فکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی می شوند و به این سو می آیند.
ریزش و رویش در مراحل مختلف
این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و خواهد داشت. انقلاب اسلامی از آغاز در پی بسط خلافت الهیه بود. در قدم اول، به مبارزه با زیاده خواهی قدرت ها پرداخت و به مبارزه با نظام سلطنتی به عنوان یک ساختار عدل گریز و دین ستیز مبدل شد و در نهایت، به یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» رسید. در هر یک از این مراحل، با دقیق تر شدن و تبیین بیش تر آرمان های اسلامی، عده ای که برخی از ایده های نظری و عملی خود را حذف شده می دیدند از انقلاب جدا شدند! به عنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروه هایی که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را می خواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛ چون گمان کردند که این انقلاب از آرمان های صحیح خود فاصله گرفته است! یا در آن جا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که به دنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند این جهت گیری را متناسب با آرمان ها خود ندیدند و ریزش کردند؛ مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد.
هنگامی که قانون اساسی تدوین شد نیز ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل می شود از انقلاب فاصله گرفتند.
هدایت شده از مهاجر
1️⃣قسمت دوم جواب:
از مرحله ای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب در مقیاس ملی می-اندیشیدند، فریاد بر آوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حلّ و فصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان هم کاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام، تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد حتی عده ای از طرفداران انقلاب اسلامی هم وقتی هزینه این حرکت را مشاهده کردند جدا شدند؛ بدون آن که محصولات این حرکت را هم محاسبه کنند.
در کنار همه ریزش هایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی می دهد، رویش هایی نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله می توان به هویت یابی افتخارآمیز شیعیان در جهان و رشد تشیع در جهان اسلام و سایر کشورها، توجه و گرایش به اسلام انقلابی و حتی تمایل بسیاری از کشورهای انقلابی به اسلام اشاره کرد. حداقل این که انقلاب های مادی و مارکسیستی به تاریخ پیوست و با طی هر مرحله از انقلاب، جمهوری اسلامی هواداران زیادی در جهان یافت.
#سوال
حکم این کسانی که تشویق و آموزش اغتشاش میکنند مثل علی کریمی و مسیح علینژاد و ... چیه؟
هدایت شده از مهاجر
قانونگذار در مادهی ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، جرم افساد فیالارض را بیان کرده و میگوید:
“هرکس بهطور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی، میکروبی و خطرناک یا دایرکردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد بهگونهای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعهی فساد یا فحشا در حد وسیع شود، مفسد فیالارض بهشمار رفته و به مجازات اعدام محکوم میشود”.
مفهوم مادهی ۲۸۶ بسیار گسترده است و رفتارهای مجرمانهی بسیاری را دربرمیگیرد. ویژگی مهم این جرم، گستردگی رفتار مجرمانه و نتایج حاصل از آن است.
هرکدام از رفتارهای ذکرشده در این ماده اگر ویژگی گستردگی را نداشته باشند، خود جرم مستقلی بهشمار میروند و در قوانین گوناگون دارای مجازات ویژهی خود هستند.
برای نمونه، به جرمِ دایرکردن مراکز فساد و فحشا، در مادهی ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات اشاره شده است؛ اما هنگامیکه این جرم در ابعادی گسترده رخ میدهد و قربانیان بسیاری را دربرمیگیرد، افساد فیالارض بهشمار میرود و مجازات سنگین اعدام را در پی دارد.
بهعبارت دیگر، جرم افساد فیالارض مجموعهای از جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی، جرایم علیه اموال و نیز جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی را که بهطور گسترده رخ دادهاند و دارای نتایجی وسیع هستند، در برمیگیرد.
چرا بعضی از ما نمیتوانیم عاقلانه و باتفکر کار کنیم انتقاد و پیشنهاد کنیم؟ مردم کشور ما که الان بیشترین تحصیل کرده را دارد، چرا بین اینهمه تحصیل کرده کسانی پیدا نمیشوند که مردم را راهنمایی کنند؟
نبودن مشکل در یک کشور و حکومت ممکن نیست . اما رفع و حل مشکلات راه خود دارد .
چرا آموزش ندیدن ویا اطلاع رسانی نشده که اگر کسی معترض هست چگونه پیگیری کند؟
در کشور ما متأسفانه گاهی مردم مشکلات را تحمل میکنند و منتظرن تا شاید حل شود. درحالی که بسیاری در کار خودشان اگر نظارتی نباشد آن را کامل انجام نمیدهند ولی از مسئولین و مأمورین و دیگر مردم انتظار مسئولیتپذیری و انجام کامل کار و وظیفه دارن. بااین حال گاهی انقدر تحمل میکنند تا یکجایی دیگر تحملشان تمام میشود و انوقت با هزار دلیل و بهانه انتظار سختترین عکسالعمل را دارن .
درحالی که برای هر مشکلی میتوان از مسئولین درخواست بررسی و حل مشکل کرد
بجای اینکه بگذارن مشکلات جمع شود و فشار به کل نظام بیارن از نماینده شهرها درخواست قانون گذاری یا تصحیح قانون و حل مشکل کنن . یعنی در میان مردم چندنفر پیدا نمیشوند که مردم را راهنمایی کنن
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
سلام بزرگوار
اصل فرمایش شما درست و درخور تأمل و تفکر است
اما دربارۀ تحصیل بد نیست نکتهای را عرض کنم.
هر تحصیلی خوب و پسندیده نیست!
در بسیاری از فتنههایی که در کشور ما روی داده، سران فتنه و فعالان فتنه از میان تحصیلکردگان و دانشگاهیان و حوزویان بودهاند.
برای مثال سران فتنۀ ۷۸ و ۸۸
آن تحصیلی پسندیده و مطلوب است که با شعور و معرفت و تهذیب نفس همراه باشد.
تعلیم و تعلمی که برای خدا باشد خوب است؛ وگرنه اگر برای خدا نبود بیگمان در خدمت شیطان و طاغوت خواهد بود.
همانطور که امام خمینی روحیفداه فرمودند علم بدون تزکیه حجاب اکبر است.
مثل آیتالله شریعتمداری و آیتالله منتظری و امثال اینها
از میان دانشگاهیان نیز لازم نیست نام نحسشان را ببرم و شناختهشدهاند.
متأسفانه بسیاری از تحصیلکردگان ما شیفته و فریفتۀ مکاتب منحط و غیرانسانی غربیاند.
کافی است فضای رسانههای دیداری و شنیداری و فضای مجازی را رصد کنید تا ببینید چقدر از این تحصیلکردگان بر ضد دین و قرآن و احکام اسلام و حکم عقل میگویند و مینویسند.
حتی برخی از کسانی که دم از قرآن میزنند و خود هیچ بویی از قرآن و معارف آن نبردهاند نیز در شمار همین افرادند.
اینها جزو همان گروهیاند که پیامبر اعظم صلواتاللهعلیه فرمودند:
رُبَّ تالِ القرآنِ و القرآنُ يَلعَنُهُ؛
چهبسا تلاوتکنندۀ قرآنی که قرآن او را لعنت میکند.
همچنانکه جناب مولوی گفته:
از خدا میخواه تا زین نکتهها
در نلغزی و رسی در منتها
زآنکه از قرآن بسی گمره شدند
زان رَسَن قومی درون چَه شدند
مر رسن را نیست جرمی ای عنود
چون تو را سودای سربالا نبود
یا حق
#شبهه
چرا امام حسن علیهالسلام آب زهرآلود رو نوشیدند؟
چرا امام حسین علیهالسلام با اینکه علم امامت داشتند به کربلا رفتند و شهید شدند؟
چرا امام علی علیهالسلام با اینکه علم امامت داشتند در نهروان ابن ملجم رو نکشتند چرا سحر نوزدهم ماه رمضان ابن ملجم رو از خواب بیدار کردند؟ اصلا چرا اون سخر رفتند مسجد برای اقامه نماز؟
چرا امام رضا و امام دیگر علیهماالسلام با اینکه علم امامت داشتند زهر رو نوشیدند؟
ایا اینها همه مصداق خودکشی نیست؟
هدایت شده از کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا امام رفت کربلا وقتی میدونست شهید میشه....
✅🌴یک قهرمان واقعی تمام تلاشش رو میکنه که زندگی دیگران رو نجات بده
🔅یک کادر درمان بخش کرونا، یک آتش نشان که میدونه ساختمان در حال ریزش هست ولی برای نجات کودکی تلاش می کند
🔅یک سربازی که لب خط مقدم برای حفظ مردم جان خودش رو به خطر میندازه
🔅می بینی تمام دنیا این قهرمانان را افرادی عزتمند و با شرافت میدانند الا استکبار جهانی که سعی می کند جریان امام حسین ع را به حاشیه ببرد چون این امام حسین است که دست دشمن را رو می کند .
#چرا_کربلا
#امام_حسین(ع)
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از ومایعلم جنود ربک الا هو
دیدگاه مشهور اینست که براساس آیات وروایات،ائمه علیهم السلام دارای علم غیب بودند اما مکلف نبودند طبق علم غیب عمل کنند تا بتوانند با ابزارهای عادی مثل سایر مردم علیه مشکلات عمل کنند و الگوی اخلاقی برای همه باشند.بنابراین امام حسین علیه السلام علم غیب داشتند وبه تفصیل هم میدانستند چگونه وکجا وچه زمانی شهید میشوند اما مکلف به عمل کردن طبق علم ظاهری بودند تا حجت را برهمگان تمام کنند
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
❌ #شبهه👇
اینکه چرا امام حسین ع با توجه به اینکه میدانست و علم غیب داشت که جنگیدن با سپاه یزید باعث پیروزی در میدان نبرد نمیشود ومیدانستند که زن و فرزندان و خانواده ایشان هتک حرمت میشن باز هم دست از جنگ برنداشت (خودخواهی کرد به خاطر اینکه بگه حرف من درسته همه را به کشتن داد)
✅ #پاسخ 👇
"خودخواهی کردن" و "همه را به کشتن دادن" قضاوتهای اخلاقی ما درباره یک واقعه تاریخی است نه عین واقعیت. این قضاوت ها نیاز به دلیل دارد:
اگر امام حسین علیه السلام، تنها هدفش کسب قدرت مادی و حکومت دنیایی بود، شاید می شد او را "خودخواه" خواند.
اگر پیروان او، با چشم و گوش بسته از او پیروی می کردند، شاید می شد گفت که امام حسین "آنها را به کشتن داده".
اما مطالعه دقیق اسناد تاریخی، قضاوتی متفاوت را رقم خواهد زد.
قضیه از این قرار است که مسلمانان، پس از خلافت عثمان، به سراغ حضرت علی علیه السلام می روند و او را به عنوان خلیفه کل جامعه اسلامی می پذیرند. معاویه که توسط خلفای پیشین حاکم منطقه شام شده بود، پس از خلیفه شدن حضرت علی علیه السلام، حاضر نمی شود که پُست خود را تحویل دهد و با حضرت می جنگد. حضرت علی علیه السلام در این جنگ پیروز نمی شود. پس از حضرت علی، امام حسن مجتبی علیهما السلام خلیفه کل جامعه اسلامی می شود. او نیز سعی می کند که حکومت بخشی از کشور اسلامی را که در دست معاویه بود پس بگیرد اما موفق نشده و کارشان به صلح می انجامد.
در صلح نامه بین امام حسن و معاویه، قرار می گذارند که معاویه برای خود جانشین انتخاب نکند. اما معاویه بر خلاف تعهدش، دم مرگ، یزید را به عنوان جانشین خودش در شام انتخاب می کند.
در آن زمان، امام حسن مجتبی از دنیا رفته اند و امام حسین علیه السلام، اگرچه خلیفه نیست اما امام مسلمین و از شخصیت های بزرگ آن دوران بوده است. یزید نامه ای به حاکم مدینه می نویسد و می گوید از حسین و دو نفر دیگر برای من بیعت بگیر و اگر بیعت نکردند، گردن آنها را بزن.
در همین ابتدای کار می بینیم که تهدید به مرگ علیه امام حسین وجود دارد و اگر بیعت نکند کشته خواهد شد.
اما آیا امام حسین باید با یزید بیعت می کرد و می پذیرفت که جامعه اسلامی تحت حکومت شخصیتی مثل یزید باشد؟
1️⃣ طبق صلح نامه حکومت یزید قابل قبول نبود و دلیلی نداشت که او خلیفه شود. چرا امام باید یک عمل خلاف را می پذیرفت؟
2️⃣ امام حسین علیه السلام می فرمایند که یزید فردی فاسق و شراب خوار است و مثل منی با مثل یزید بیعت نخواهد کرد.
از آن به بعد مأموران حکومتی به دنبال امام افتادند تا به زور از او بیعت بگیرند یا او را بکشند. امام از مدینه به سمت مکه رفت، چند ماهی در آنجا ماند اما تلاشها برای ترور او ادامه یافت. در این بین مردم کوفه از امام دعوت کردند که برای قیام علیه یزید نزد آنان برود. امام نیز برای حفظ جان خود از مکه خارج شد و وقتی عده ای گفتند که به کوفه نرو، فرمود هر جا که بروم، مأموران یزید به دنبال من خواهند آمد و مرا خواهند کشت. پس رفتن به کوفه با توجه به 📩نامه های کوفیان، معقول تر به نظر می رسید.
وقتی هم که در بین راه کوفه، امام با لشکر دشمن مواجه می شود، آنها اجازه بازگشت به امام ندادند و گفتند یا بیعت کن یا بجنگ.⚔️
این ظاهر قضیه است و همانطور که میبینیم، از اول ماجرا، امام یا باید با یزید بیعت می کرد و جامعه اسلامی را به دست فردی شرابخوار و فاسق می سپرد و یا باید کشته می شد و راه سومی وجود نداشت.
اما آیا عزّت و شرافت انسانی، غیرت دینی و وظیفه خطیر امامت جامعه، به ایشان این اجازه را می داد که امّت اسلامی را به دست یزید بسپارد؟ آیا دفاع از حق، دفاع از دین الهی، دفاع از عدالت و مخالفت با ظلم و زورگویی، "خودخواهی" است؟
از زاویه دیگر، امام حسین علیه السلام تصمیم به قیام علیه یزید گرفت. در ابتدای قیام در وصیت نامه ای به برادرشان فرمودند که من برای خوش گذرانی و هوی و هوس و حکومت دنیایی قیام نمی کنم. بلکه من برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنّت رسول خدا قیام می کنم. چرا که دین خدا در حال تحریف است و بدعت ها در دین پدید آمده است و من موظفم که اسلام حقیقی را زنده کنم(نقل به مضمون).
آیا امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت های پیامبر و مبارزه با بدعت ها و تحریف ها، خود خواهی است؟ آیا کسانی که این هدف امام را فهمیدند و برای این هدف همراه امام قیام کردند، خود را به کشتن دادند؟
از زاویه سوم اگر به قضیه نگاه کنیم می بینیم که امام از قبل، نسبت به همه وقایع علم داشت و می دانست که آخر امر چه اتفاقی خواهد افتاد. چند نکته اینجا هست.
1️⃣ امام اگر میدانست که در این راه کشته خواهد شد، این را هم می دانست که این اتفاقات به خواست خدا و رضایت اوست و در واقع خدا می پسندد که حسین در راه او شهید شود و اولادش به اسارت بروند.(این مطلب را
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
امام در عالم رؤیا از جدّشان رسول خدا شنیدند که ایشان فرمود: خدا می خواهد تو را کشته ببینید و فرزندان تو را اسیر...) اینکه چرا خداوند چنین چیزی را می خواست، سوالی دیگر است اما با این نکته کار داریم که امام هر کاری کرد، برای رضای خدا کرد پس کارش خودخواهی و به کشتن دادن دیگران نبود.
2️⃣کسی که علم غیب دارد، اگر چه از وقایع آینده با خبر است اما حق ندارد از این علم سوء استفاده کند و تلاش کند که آینده را تغییر دهد. هر چند که اصلاً چنین چیزی امکان نداشت زیرا همانطور که گفتیم امام یا باید بیعت می کرد و یا کشته می شد؛ او قطعا بیعت نمی کرد و این را سبب شقاوت و گمراهی و عاقبت به شرّی می دانست. پس باید کشته می شد و این را خداوند به او نشان داده بود.
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
❌ #شبهه👇
با توجه به علم امام علی (ع) به شهادت آیا ایشان مکلف به پیشگیری از شهادتشان نبودند؟
✅ #پاسخ 👇
⚠️اگرچه حضرت در مقابله با این ماجرا علم غیب داشتند؛ اما در این امر مأمور به ظاهر بودند. 👈چراکه حضرت الگوی جامعه اسلامی بودند و باید مبنای علم عادی حجت را به عنوان الگو بر مردم تمام می کردند و در به کار گیری علم عادی در تشخیص تکلیف و عمل به آن به مردم سرمشق می دادند.
💠تکلیف حضرت در پیشگیری از این اتفاق مرتبط است با اینکه اثر این شهادت چیست و حضرت با توجه به اثر شهادتشان آیا مکلف به پیشگیری از این واقعه بودند یا نه؟🤔
❕همانطور که امام حسین هم از شهادت خودشان اطلاع داشتند؛ اما با توجه به اثر شهادتشان از این واقعه پیشگیری نکردند و بلکه استقبال کردند و نیز همانطور که شهدای جنگ تحمیلی ما هم با وجود اینکه می دانستند روی مین رفتن و از این قبیل کارها جانشان را می گیرد، اما به خاطر اثر این کار در پیروزی ما در جنگ به صورت مختار این کار را انجام می دادند. چراکه گاهی دادن جان برای حفظ اصل اسلام واجب می شود.
💠در نوع تکلیفی که علم غیب به گردن آدمی می آورد و تکلیفی که علم عادی به گردن آدمی می آورد فرق است. چرا که علم عادی همخوان با طبیعت این عالم است و در محاسبه خیر و شر و محاسبه وظایف انسان بر اساس اختیارش تاثیر مستقیم دارد. چرا که عقل🧠 عادی آن را اداره می نماید.
👈اما علم غیب بر زمان و مکان و در نتیجه بر اختیار آدمی احاطه دارد. و آنچه آدمی را مکلف به انجام کاری می کند علم اکتسابی است. برای تفاوت علم غیب و علم اکتسابی می توان این چنین مثال آورد که: وقتی دانش آموزی درس نخواند و درست به سؤالات معلم جواب ندهد، آن معلم با پرسش از آن دانش آموز به طور عادی می فهمد که شاگردش درس را بلد نیست. اما گاهی این معلم با شناختی که از استعداد و روحیات شاگردش دارد، می تواند از پیش تشخیص دهد که شاگردش در آخر سال نمره می آورد یا نه؟ در این حال نمی توان از آن معلم توقع داشت که به خاطر علم حاصل از مهارتش و تسلطی که بر استعداد و روحیات آن شاگرد دارد، آن شاگرد را به خاطر مردودیتی که هنوز حاصل نشده تخطئه و تنبیه کند. البته تفاوت این مثال با علم غیب این است که آگاهی معلم تنها در حد حدس است؛ اماعلم غیب قطعی است. ماهیت علم غیب نیز چنین است و حال که حضرت بر اساس علم غیب از جنایت آینده ابن ملجم ملعون آگاه است، توقع پیشگیری از این ماجرا نمی رود. چرا که حضرت علی (ع) در اینجا مأمور به ظاهر بود و بر اساس علم اکتسابی عمل میکرد.
💠مسئله دیگر این است که نظام این عالم نظام امتحان و عملکرد اختیاری نیک و بد و سپس نتیجه ای نهایی در سرای آخرت است. بازداری از این امور به واسطه علم غیب مانع اختیار تکوینی و از بین برنده زمینه های امتحان در نظام هستی است. افزون بر آنکه بالاخره امام علی(ع) و هر کس دیگر باید از این دنیا برود و اگر از طریقی نشد، بالاخره از راهی دیگر می رود؛ ولی قاموس الهی در خلقت انسان این است که خوب و بد انسانها در این صحنه نمایان و برجسته گردد.
منبع :پرسمان
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
❌ #شبهه👇
آیا #امام_رضا علم به خطر انگور مسموم نداشت و اگر داشت چرا از آن انگور مسموم خوردند؟
✅ #پاسخ 👇
1️⃣امام رضا علیهالسلام از بخش غیرسمّی انگور ابتدا تناول فرمود و بعد به اصرار مأمون (لعنة الله علیه) از قسمت سمّی مجبور به خوردن شد و هنگام اجبار علم به خطر مسمومیت اثری ندارد.
2️⃣ در کتاب شریف کافی مرحوم کلینی (ره) روایاتی تحت باب (اَنَّ الائِمَّة علیهمالسلام اِذا شاءُوا اَن یَعلَموا عُلِّمُوا) آورده به معنای آنکه (امامان هرگاه بخواهند چیزی را بدانند به آنها تعلیم داده میشود). اما این را باید دانست که اگر قرار باشد امام در همه امور از خزانهی غیب استفاده کند دیگر نمیتواند الگوی انسان معمولی باشد. پس بجز مواردی که امام اراده فرماید در بقیه مواقع از راه طبیعی زندگی میکند و مثلاً در برخورد با انگور و نظایر آن مثل من و شما خواهد بود و چه بسا این همان مفهوم آیه 110 سوره مبارکه کهف است که میفرماید : (اِنَّما اَنا بَشرٌ مِثلُکُم .../ من (پیامبر) فقط بشری هستم مثل شما ...)
حاصل این دو نکته آن است که شواهد و قرائن نشان میدهد اولاً امام به اجبار از انگور مسموم تناول فرمود و ثانیاً بنای ائمه علیهمالسلام هم استفاده همیشگی و دائمی از علم غیب (که به اجازه خدای سبحان دارند) نبوده است.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
سلام روزتون بخیر
دقیقا برای بنده هم این مشکل هست
نمیدونم چه جوابی بدم به اینها
میگم اینا آشوبگر هستن به اموال عمومی خسارت زدن
میگن چه خسارتی بالاتر از چندین میلیاردی که همین چند وقت پیش مدیر فولاد برد
میگن چرا میتونن به سرعت یه آشوبگرو بگیرن و ببندن و بکشن ولی نمیتونن با مفسدای اقتصادی برخورد کنن نه که دست خودشون هم تو کاره وگرنه چرا نمیگیرن؟
من گفتم اینا به اسلام و رهبر ونظام چه ربطی داره
میگه چرا وقتی راجع به شهرام جزایری میگفتیم رهبر گفتن ولش کنید دیگه زیاد کشش ندید؟
الانم که کلیپ های احمدی نژاد دائما دست به دست میشه که راجع به فتنه ۸۸ میگه اینجوری زدیم و کشتیم و....
میگن اگر احمدی نژاد خوبه که پس باید این حرفاشو قبول کنیم
اگر بده پس چرا رهبر از مجلس خبرگان کنار نمیزارتش؟
خواهش میکنم اگر کسی میتونه اینارو پاسخ بده اگر هم نمیدونین از کسی که اطلاعاتی داره بپرسین و به اشتراک بزارین
تو این شرایط اگر این مسائل تبیین نشه دیگه هیچ کس به این نظام پایبند نهواهد بود
برا همین حضرت آقا جهاد تبیین رو مطرح کردند
#شبهه
سلام لطفاً پاسخ دهید
با تشکر
هدایت شده از مهاجر
✅قسمت اول جواب:
🔵 اینکه در نظام اسلامی ما اختلاس وفساد ، کشف و رسانه ای می شود و با آن برخورد می شود حاکی از فسادستیزی نظام است. در نظامی که سیست فاسد باشد، هیچ فسادی رسانه ای نخواهد شد و به اطلاع مردم نخواهد رسید.
🔴در موارد ی که اختلاسی توسط مراجع ذی صلاح ثابت شد متهمین به رد کل مال اختلاس شده و جبران ضرر و اعدام و یا سخترین احکام محکوم شدند.
✅یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری در دوران رهبری پیگیری مبارزه با مفاسد اقتصادی می باشد .
🔴چرا شاهد این حجم از جوسازی رسانه ای علیه اقدامات انقلابی و فسادستیزی نظام هستیم؟
✅چرا هیچ رسانه ای به اصل این اقدامات علیه فساد ستیزی نمی پردازند و رسانه های معاند اصل این فساد ستیزی را مخفی می کنند و اصلا هیچ اشاره ای به برخورد دستگاههای نظارتی و احکام صادر شده نمی کنند؟؟
🔥⚠️ فسادآمیزتر از فساد اقتصادی
🤔با کدام استدلال از برخورد نظام با فساد به فساد نظام رسیدیم⁉️
😕عجیب نیست؟
✅مثلا مجلس انقلابی، #فساد یک بنگاه اقتصادی (فولاد مبارکه) را بررسی و افشا کرده و آنوقت همین اقدام *ضدفساد* شده است نشانه فساد تودرتو و فساد سیستمی و چماقی علیه جمهوری اسلامی😐
🔴در هیچ جای عالم چنین وضعیتی پیدا نمیکنید که قوت یک نظام را به نقطه ضعفش تبدیل کنند. اینکه ضدانقلاب و مزدورها و مواجب بگیرانش چنین پروژه موهومی را جلو ببرند عجیب نیست؛ عجیب اینست که چرا این رفتار مشمئز کننده برای برخی در داخل یک عادت رسانهای شده است
🔥مبارزه با فساد همه جای دنیا منشأ امید است و در کشور ما به واسطه بازارمکاره ممبر و معرکه گیری لایک، شده است عامل کسری.
❓با کدام استدلال از برخورد نظام با فساد به فساد نظام رسیدیم🤔
🖐 کسی مدعی نیست که نظام اسلامی، نظام عصمت است؛ اما حتما نظام اسلامی، نظام مقابله با فساد است. خطا در سیستم هست اما خطای سیستمی نیست. روشن نیست؟
✅ فاصله ادراک فساد از واقعیت فساد در جمهوری اسلامی بر مبنای پیمایشهای معتبر که نمونهای از آنرا دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد بیش از 70 درصد است.
❗️ یعنی تنها کشوری هستیم که در آن مبارزه با فساد با خودنمایی جاهلانه و هنرنمایی مغرضانه رسانهای، منجر به احساس فساد بیشتر میشود. مضحک نیست؟
❓ضرر کدام بیشتر است؟ ضرر فساد در سیستم یا ضرر کسی که جمهوری اسلامی را دارای فساد سیستمی میداند؟ اولی یک مصداق است و دومی همان یک مصداق را "نشانه" ای بر همه گیری فساد. اولی نقص نظام است و دومی نعل وارونهای بر دارایی نظام.
✅و اما یک قاعده ساده؛
🔴هرنوع کنشگری و با هرعنوانی و تحت هر لوایی که منجر به ناامیدی مردم از اصلاح و آینده شود، سراسر فساد اکبر است و ظلمی است بسیار فراتر از فساد اقتصادی این و آن.
🔴 مساله فساد و یا سلامت اقتصادی مربوط به کل بدجامعه است از مدیران گرفته تا تک تک افراد جامعه در هر جایگاه و نقشی که قرار دارند.خلافی که یک کارگر یا مغازه دار در جایگاه خود می کند شاید به چشم کسی نیاید ولی خلاف مدیران چون در راس حکومت هستند آشکار می شود.باید بدانیم ریشه کنی فساد فقط مربوط به مدیران نیست و همه افراد جامعه در نقش خود باید پاکدست و با تقوا باشند باشند.
💠وسوسه مال ومقام وریاست در افرادی که در حکومت حضرت علی علیه السلام بودند ، بزرگان واصحاب پیامبر صلی الله علیه واله را هم لرزاند.
🔹 یک سوم نهج البلاغه در رابطه با فساد و اختلاس است، یعنی علوی ترین حکومت تاریخ پُر بود از اختلاس!
🔹 طلحه و زبیر که هیچ، ابن عباس پسرعموی پیامبر(ص)، راوی حدیث، مفسر بزرگ، زمانی که حاکم بصره بود اختلاس کرد وهمه بیت المال بصره را میان اقوام و خویشانش تقسیم کرد! حضرت بالای منبر گریه کرد و فرمود دیگر من به چه کسی اعتماد کنم! خدایا مرگ علی را برسان!
🔹 اشاره به این مطالب به معنای جواز فساد نیست، اما ببینید؛ اینهمه فساد درحکومت حضرت درحالی بود که تمام مقامات حکومت توسط امیرالمومنین (ع) انتخاب میشدند!، درحالیکه الان جمهوری اسلامی است یعنی تمام مقامات مستقیم یا غیرمستقیم توسط خود مردم انتخاب میشوند.
🔴تا زمانی که هر فرد از افراد جامعه در جایگاه خود وظیفه شناس نباشد و تقوا را رعایت نکند و وجدان کاری نداشته باشد مساله فساد در جامعه حل نمی شود حتی اگر حاکم آن نظام حضرت علی علیه السلام باشد.
در اینجا لازم است به عنوان نمونه به چند مورد از برخورد با فسادها اشاره کنیم:
♦️مثلا رئیسی تو ۱۸ماه موفق شده حدود ۳۰هزارمیلیارد تومن رو از دانه درشتها به نظام بانکی و نهادهای دولتی برگردونه
یعنی حدود قیمت ۲۵میلیون بشکه نفت که بیشتر از کل یارانهی نقدی دولت میشه!
1️⃣گرفتن بیش از ۳۰هزار میلیارد مالیات معوقه کله گندهها (معادل ۲۵میلیون بشکه نفت)
2️⃣بازگردوندن ۳میلیارد و۴۰۰میلیون دلار از ارزهای ناشی از صادرات ( *یک پنجم بودجه دولت درسال۹۹*)
هدایت شده از مهاجر
✅قسمت دوم جواب:
3️⃣زنده کردن حدود ۲۳۷ هزار
-برگشت حدود ۳۰هزار میلیارد از وامهای کلان(۱۰برابر اختلاس معروف)
4️⃣احیاء ۸۱۹ واحد صنفی فقط در سال ۹۹ (۲۷هزار شغل!)
-اعاده ۱۳هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی تصرف شده به بیتالمال فقط در سال گذشته
5️⃣آزادسازی و اعاده ۳۹ هزار و ۱۷۰ هکتار از سواحل
6️⃣وصول ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومنی معوقات بانکی
اینا فقط بخشی از اثرات اقتصادی مدیریت انقلابی #رئیسی بود اونم تو قوه قضائیه نه توی دولت!
هدایت شده از مهاجر
✅قسمت سوم جواب:
حکومت ولایی، حکومتی است که بزرگواری و ادبِ ولیّخدا خیلی در آن نقش دارد، شما در تاریخ اسلام ببینید پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) چقدر بزرگواری میکردند!
امیرالمؤمنین(ع) از بس با نجابت و بزرگوارانه برخورد میکرد که برخی به ایشان میگفتند: شما مدیریت و سیاست بلد نیستید! حضرت میفرمود: اگر تقوا نبود-که من را به یکسلسله از خودداریها وادار میکند- من زیرکترین مردم بودم (لَقَدْ قَالَتْ قُرَیْشٌ: إِنَّ عَلِیّاً رَجُلٌ شُجَاعٌ [وَ] لَکِنْ لَا عِلْمَ لَهُ بِالْحُرُوبِ؛ ارشاد مفید/1/280) و (یَقُولُونَ إِنَّ عَلِیّاً کَانَ لَهُ جَمْعٌ عَظِیمٌ فَفَرَّقَهُ وَ حِصْنٌ حَصِینٌ فَهَدَمَهُ... إِذَنْ کَانَ ذَلِکَ هُوَ الْحَزْمَ؛ وقعهصفین/ص529) و (وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لَکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ وَ لَوْ لَا کَرَاهِیَةُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ؛ نهجالبلاغه/خطبه 200)
علی(ع) اینقدر باادب است که منافقین درجۀ یک پای رکاب خود را هم حتیالمقدور رسوا نمیکند، درحالیکه ایشان میتوانست با چندکلمه، خیلیها را رسوا کند اما رسوا نکرد و آنها هم تا آخر به خیانت خودشان ادامه دادند؛ نمونۀ بارزش «اشعث» است.
چرا علی(ع) اشعث را در کنار خود تحمل میکرد؟/ چرا امام(ره) بنیصدر را تحمل میکرد؟
اشعث یکی از فرماندهان پای رکاب علی(ع) بود که مملکتِ علی(ع) را بههم ریخت! مشکل خوارج را در اصل، اشعث درست کرد، یعنی خوارج را تحریک کرد و آنها علیه علی(ع) قیام کردند، آنوقت خودش رفت کنار علی(ع) ایستاد! ابنملجم ملعون هم در آن شبی که علی(ع) را بهقتل رساند، شمشیر زهردار را از اشعث گرفت.
چرا علی(ع) با اشعث، محترمانه برخورد میکرد و او را در کنار خودش تحمل میکرد؟ چون منشِ ولایت در حکومت، بزرگوارانه است! چرا ظهور امامزمان(ع) اینقدر تأخیر دارد؟ برای اینکه ما باید مدیرانی را به حضرت ارائه بدهیم که وقتی حضرت، بزرگوارانه برخورد کرد، آنها مثل اشعث، خیانتکارانه برخورد نکنند.
حکومت ولایی یک حکومت کریمانه، باادب و بزرگوارانه است. شما برخورد بزرگوارانۀ حضرت امام(ره) را ببینید! برخی از مسئولین میرفتند نزد امام(ره) و گریه میکردند که «بنیصدر را عزل کن» اما حضرت امام(ره) میفرمود: «مردم او را انتخاب کردهاند.» ایشان اینقدر بزرگوارانه برخورد کرد که دیگر بنیصدر، قصه را به نهایت فاجعه رساند و در نهایت، نمایندگان مردم او را عزل کردند.
علت مهلتدادن به جریان نفاق «روشن شدن و رشد مردم» است
منشِ ولایت در حکومت این است که بزرگوارانه برخورد میکند. مهمترین علت این بزرگواری و مهلتدادن به جریان نفاق، «روشنشدن و رشد مردم» است. اگر کسی میخواهد به ولایت کمک کند، باید به روشنگری بپردازد. هرچه مردم دقیقتر انتخاب کنند مشکلات کمتر خواهد شد.
وقتی اولیاء خدا اینقدر بزرگوارانه با افراد برخورد میکنند، پس چه کسی باید خائنین و مسئولینِ بد را رسوا کند و جلوی آنها را بگیرد؟ خودِ مردم! اگر مردم این افراد را بشناسند و به آنها میدان ندهند، کار ولایت آسان میشود!
بنده واقعا متاسفم برای وزیر ارتباطات ایران که از ایلان ماسک و شرکت صهیونیستی او استقبال میکند !!
هدایت شده از ومایعلم جنود ربک الا هو
برادر عزیزم باسلام.
بند سوم متن را بخوانید که شرطش را این بیان کردند که قواعد جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند....
متاسفانه بند اول تقطیع شده واصل آن این است👇👇👇
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هر اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنت طبق قواعد جمهوری اسلامی برای ارائه خدمات اقدام کند از آن استقبال میکنیم و هر اپراتوری که قواعد جمهوری اسلامی را رعایت کند مخصوصاً در جاهایی که بستر اینترنت نداریم از کمک دهی و خدمات رسانی آن استقبال خواهیم کرد
(یعنی مشروط بیان کرده نه مطلق)
بنابراین ما از دولت انقلابی تشکر میکنیم
جهت دیدن مشروح سخنان وزیر به این سایت مراجعه شود👇
https://www.jamaran.news/fa/amp/news-1568664