المضطر صفاری:
رئیس جمهور و اختیاراتی که ندارد!
۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر ایران برگزار میگردد.
در این نوشتار سعی دارم به آسیب شناسی دامنه اختیارات و میزان پاسخگویی رئیس جمهور به مردم بپردازم، که رای دهندگان بدانند در قبال رایی که به منتخب خود میدهند چه انتظاراتی از رئیس جمهور دوره سیزدهم داشته باشند؟
مروری بر اختیارات ریاست جمهوری در ۱۱ نهاد، سازمان و دستگاههای موثر و پرقدرت کشور خواهیم داشت و به دامنه اختیارات منتخب ملت پی خواهیم برد:
۱ - صدا و سیما سالیانه چند هزار میلیارد تومان از دولت بودجه میگیرد، اما رئیس جمهور عالیترین مقام دولت هیچ اختیار قانونی برای نظارت در کار صدا و سیما و بازخواست از این دستگاه ندارد!
۲ - نیروی انتظامی نهاد متولی نظم عمومی کشور است که طبق قانون اساسی عزل و نصب فرماندهاش در اختیار رییس جمهور نیست!
۳ - شورای عالی امنیت ملی، برترین نهاد امنیتی کشور است که رئیس جمهور رئیس این نهاد میباشد، اما اعضایش توسط وی تعیین نمیشود!
رئیس جمهور عملا فقط حق اداره جلسات آن را دارد و یک رای مانند سایر اعضا دارد، و حق وتوی هیچ مصوبهای را ندارد!
۴ - شورای نگهبان عالیترین مرجع نظارتی انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی، هیچ گاه در خصوص رد صلاحیتها به رئیس جمهور (نماد حاکمیت ملی) پاسخگو نیست!
در حالی که عالیترین مقام کشور که مستقیما توسط مردم انتخاب میشود شخص رئیس جمهور است، اما در خصوص انتخابات، هیچیک از ۱۲ عضو شورای نگهبان طبق قانون اساسی قائل به پاسخگویی به رئیس جمهور نیستند!
۵ - نیروهای نظامی کشور طبق قانون اساسی زیر نظر رئیس جمهور نیستند و عملا رئیس جمهور نمیتواند از آنان سوال نماید! زیرا طبق قانون اساسی عزل و نصب آنان در اختیار فرمانده کل قواست!
۶ - شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد تصمیمگیر در خصوص مسائل کلان فرهنگی و آموزش عالی کشور است، رئیس این شورا اگرچه رئیس جمهور میباشد، اما اعضایش توسط رهبری تعیین میگردد!
رئیس جمهور و وزرای علوم و بهداشت مانند سایر اعضا هرکدام فقط یک رای دارند. رئیس جمهور در این شورا اگرچه ریاست را برعهده دارد، اما اگر مصوبهای برخلاف نظرش تصویب شود چارهای جز ابلاغ آن ندارد!
۷ - شورای عالی فضای مجازی که باز هم رئیس جمهور ریاست آن را در ظاهر امر به عهده دارد، اما در تعیین اعضای این شورا هیچکاره است!
در خصوص موضوع قطع اینترنت، این شورا در صورت مخالفت رئیس جمهور باز هم میتواند مصوبه ارائه دهد و آقای رئیس جمهور عملا تماشاگری بیش نخواهد بود!
۸ - شورای عالی هماهنگی سران سه قوه که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است، عملا رئیس جمهور یک رای دارد و در اقلیت است!
نمونه بارز آن، جلسه افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ بود که آقای روحانی از رشد ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین طبق گفته خودش، روز جمعه اطلاع پیدا کرد!
۹ - در مجمع تشخیص مصلحت نظام که عهدهدار تعیین سیاستهای کلی نظام و مرجع نهایی حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان میباشد، رئیس این مجمع فراتر از رئیس جمهور کشور است! عملا رئیس جمهور ایران با میلیونها رای مردم، زیر دست رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات این نهاد مینشیند!
۱۰ - نهادهای قدرتمند اقتصادی کشور مانند بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان اجرایی امام، آستان قدس و... که مجموعا توان اقتصادی مساوی با دولت دارند، عملا در ید اختیار رئیس جمهور قرار ندارند!
۱۱ - روزنامههای یومیه مانند کیهان و اطلاعات که از بیتالمال و پول مردم اداره میشوند، اگر متعرض به دولت شوند، رئیس جمهور توان عتاب به مدیران مسئول این روزنامهها را ندارد!
۱۲ - رئیس جمهور برای تحقق وعدههای انتخاباتی نیاز به مدیران هماهنگ دارد. باید در انتخاب وزرا آزادی مطلق داشته باشد. هیچ دستگاهی حق ندارد به رئیس جمهور منتخب مردم، وزیر ناهماهنگ تحمیل نماید!
در حالی که قدرت رئیس جمهور از رای مردم نشات میگیرد، اما متاسفانه در کشور ما رئیس جمهور به لحاظ بافت قانون اساسی در موارد بسیاری عاجز از اجرای اراده مردم در امور اجرایی کشور است!
⭕️ رئیس جمهور، مظهر اراده ملت است اما طبق قانون اساسی موجود عملا بیش از پانزده درصد قدرت اجرایی کشور را در اختیار ندارد!
ذات دموکراسی اقتضا می کند که منتخب مردم برای تحقق اراده ملت اقتدار صددرصدی داشته باشد.
بنابراین راهکار صحیح برای اقتدار بخشیدن به رای مردم، اصلاح قانون اساسی است.
علی قائمی ☫ איליה גאמי:
🔴رئیس جمهور و اختیاراتی که ندارد!
✍علی نظری
۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر ایران برگزار میگردد.
در این نوشتار سعی دارم به آسیب شناسی دامنه اختیارات و میزان پاسخگویی رئیس جمهور به مردم بپردازم، که رای دهندگان بدانند در قبال رایی که به منتخب خود میدهند چه انتظاراتی از رئیس جمهور دوره سیزدهم داشته باشند؟
مروری بر اختیارات ریاست جمهوری در ۱۱ نهاد، سازمان و دستگاههای موثر و پرقدرت کشور خواهیم داشت و به دامنه اختیارات منتخب ملت پی خواهیم برد:
۱ - صدا و سیما سالیانه چند هزار میلیارد تومان از دولت بودجه میگیرد، اما رئیس جمهور عالیترین مقام دولت هیچ اختیار قانونی برای نظارت در کار صدا و سیما و بازخواست از این دستگاه ندارد!
✍️شورای نظارت و شورایی که ریاست صدا و سیما را انتخاب میکنند ،منتخب مردم هستند ،،یعنی منتخب مجلس،رییس جمهور!! این شورا ریاست صداو سیما را تایید و انتخاب میکنند و رهبری مانند ریاست جمهوری فقط نصب میکند! بودجه سیما و صدور مجوز فیلم ها و برنامه ها تماما با دولت است ،اصل 175 قانون اساسی
۲ - نیروی انتظامی نهاد متولی نظم عمومی کشور است که طبق قانون اساسی عزل و نصب فرماندهاش در اختیار رییس جمهور نیست!
✍️نیروی انتظامی زیر نظر وزارت کشور است،انتخاب وزیر کشور با رییس جمهور و رای اعتماد با مجلس است!! فرماندهی نیروی انتظامی با انتخاب و پیشنهاد و تایید وزیر کشور انجام میشود و پس از تایید توسط وزیر رهبری نصب میکند! نظارت بر عملکرد این نیرو بر عهده وزارت کشور است ،،وزیر کشور جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی است!
۳ - شورای عالی امنیت ملی، برترین نهاد امنیتی کشور است که رئیس جمهور رئیس این نهاد میباشد، اما اعضایش توسط وی تعیین نمیشود!
رئیس جمهور عملا فقط حق اداره جلسات آن را دارد و یک رای مانند سایر اعضا دارد، و حق وتوی هیچ مصوبهای را ندارد!
✍️رییس جمهور رییس شورا است و دبیر این شورا با انتخاب مستقیم رییس جمهور است !سران سه قوه و وزیران اطلاعات،خارجه،کشور از اعضا هستند ،رییس سازمان برنامه و بودجه از اعضا است و همگی حق رای دارند!! رهبری یک نماینده دارد!
رییس ستاد کل و فرمانده ارتش از اعضا هستند
به استناد اصل ۱۷۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی امنیت ملی دارای شوراهای فرعی است که ریاست آن بر عهدهٔ رئیسجمهور یا فردی است که توسط رئیسجمهور انتخاب میشود !! در حال حاضر به غیر از شورای امنیت کشور، شورای فرعی دیگری از سوی شورای عالی امنیت ملی تشکیل نشدهاست. شورای هماهنگی اطلاعات به ریاست وزیر اطلاعات که بر اساس قانون تأسیس وزارت اطلاعات تشکیل شده نیز به عنوان هماهنگکننده دستگاههای اطلاعاتی (جامعه اطلاعاتی کشور) و تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی قرار دارد،رییس شورای امنیت کشور رحمانی فضلی است که حسن روحانی انتخاب کرده!
۴ - شورای نگهبان عالیترین مرجع نظارتی انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی، هیچ گاه در خصوص رد صلاحیتها به رئیس جمهور (نماد حاکمیت ملی) پاسخگو نیست!
در حالی که عالیترین مقام کشور که مستقیما توسط مردم انتخاب میشود شخص رئیس جمهور است، اما در خصوص انتخابات، هیچیک از ۱۲ عضو شورای نگهبان طبق قانون اساسی قائل به پاسخگویی به رئیس جمهور نیستند!
✍️شورای نگهبان باید برای رد صلاحیت کاندیداهای متخلف و فاقد صلاحیت برای دوره های بعد، از رییس جمهوری که دوره اش تمام شده اجازه بگیرد؟!!! شش فقیه عادل این شورا را رهبر انتخاب میکند و ۶ حقوقدان آنرا رییس قوه قضاييه به مجلس پیشنهاد میدهد،بعد از رای اعتماد نمايندگان مردم ،حقوقدانها انتخاب میشوند ،،حتی انتخاب رییس قوه قضاييه را رهبر انجام نمیدهد! رهبر فقط انتصاب میکند نه انتخاب ، وزیر توسط رئیسجمهور از لیست نامزدهای پیشنهادی رئیس قوه قضائیه انتخاب میشود.
۵ - نیروهای نظامی کشور طبق قانون اساسی زیر نظر رئیس جمهور نیستند و عملا رئیس جمهور نمیتواند از آنان سوال نماید! زیرا طبق قانون اساسی عزل و نصب آنان در اختیار فرمانده کل قواست!
✍️وزیر دفاع با انتخاب رییس جمهور و زیر نظر او فعالیت میکند ،
۶ - شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد تصمیمگیر در خصوص مسائل کلان فرهنگی و آموزش عالی کشور است، رئیس این شورا اگرچه رئیس جمهور میباشد، اما اعضایش توسط رهبری تعیین میگردد!
✍️وزیر آموزش و پرورش با انتخاب رییس جمهور و زیر نظر او فعالیت میکند!در ضمن وزیر ارشاد و آموزش و پرورش،رییس سازمان برنامه و بودجه،وزیر بهداشت،وزیر علوم،،وزیر ورزش،وزیر کشور،معاون رییس جمهور از اعضای حقیقی این شورا هستند !! هرسه منتخب رییس جمهور! سه کمیسیون مجلس در این شورا حضور دارند که اعضای آن منتخب مردم هستند
رئیس جمهور و وزرای علوم و بهداشت مانند سایر اعضا هرکدام فقط یک رای دارند. رئیس جمهور در این شورا اگرچه ریاست
را برعهده دارد، اما اگر
مصوبهای برخلاف نظرش تصویب شود چارهای جز ابلاغ آن ندارد!
✍️خوب رییس جمهور به وزرا و معاونینش بگوید مصوبه بر خلاف نظر او تصویب نکنند!!
۷ - شورای عالی فضای مجازی که باز هم رئیس جمهور ریاست آن را در ظاهر امر به عهده دارد، اما در تعیین اعضای این شورا هیچکاره است!
در خصوص موضوع قطع اینترنت، این شورا در صورت مخالفت رئیس جمهور باز هم میتواند مصوبه ارائه دهد و آقای رئیس جمهور عملا تماشاگری بیش نخواهد بود!
عالی ترین مقام این شورا حسن روحانی و دبیر آن فیروزآبادی هستند!! وزارت ارتباطات زیر نظر رییس جمهور است!وزیر ارتباطات ،وزیر اطلاعات،وزیر علوم ،آموزش و پرورش ،وزیر کشور،وزیر ارشاد ،وزیر دفاع،معاونان رییس جمهور همگی منتخب روحانی و اعضای حقوقی شورا هستند!!
۸ - شورای عالی هماهنگی سران سه قوه که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است، عملا رئیس جمهور یک رای دارد و در اقلیت است!
نمونه بارز آن، جلسه افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ بود که آقای روحانی از رشد ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین طبق گفته خودش، روز جمعه اطلاع پیدا کرد!
اعضای این شورا 👇
رئیسجمهور
رئیس قوه قضاییه
رئیس مجلس شورای اسلامی
معاون اول قوه قضاییه
دادستان کل کشور
معاون اول رئیسجمهور
وزیر امور اقتصادی و دارایی
رئیس سازمان برنامه و بودجه
معاون اقتصادی رئیسجمهور
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی،رییس کل بانک مرکزی،وزیر کشور،رئیس دفتر رئیسجمهور ،معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور و وزیر خارجه!! همه منتخبان رییس جمهور ،،مجلس اصلاح طلب قبلی همگی اعضای آن که عضو این شورا بودند در خدمت رییس جمهور محترم بودند !!
۹ - در مجمع تشخیص مصلحت نظام که عهدهدار تعیین سیاستهای کلی نظام و مرجع نهایی حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان میباشد، رئیس این مجمع فراتر از رئیس جمهور کشور است! عملا رئیس جمهور ایران با میلیونها رای مردم، زیر دست رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات این نهاد مینشیند!
مجمع از سلایق مختلف سیاسی کشور تشکیل شده ،با رای رییس و اعضاى مجمع قبلی که هاشمی رفسنجانی رییس آن بود برجام تصویب شد!!
۱۰ - نهادهای قدرتمند اقتصادی کشور مانند بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان اجرایی امام، آستان قدس و... که مجموعا توان اقتصادی مساوی با دولت دارند، عملا در ید اختیار رئیس جمهور قرار ندارند!
۱۱ - روزنامههای یومیه مانند کیهان و اطلاعات که از بیتالمال و پول مردم اداره میشوند، اگر متعرض به دولت شوند، رئیس جمهور توان عتاب به مدیران مسئول این روزنامهها را ندارد!
روزنامه ایران و جمهوری اسلامی زیر نظر رییس جمهور و خبرگزاری ایسنا،ایرنا،ایلنا، با پول بیت المال اداره نمیشود ؟؟اگر این روزنامه ها توهین و اظهارات خلاف واقع داشته باشد معاون حقوقی رییس جمهور میتواند شکایت کند ،در عوض ۴ برابر این نشریات ،خبرگزاری ها و نشریه های جریان سیاسی هوادار رییس جمهور وجود دارد ، همان هایی که گفتند امضای کری تضمین است!!
۱۲ - رئیس جمهور برای تحقق وعدههای انتخاباتی نیاز به مدیران هماهنگ دارد. باید در انتخاب وزرا آزادی مطلق داشته باشد. هیچ دستگاهی حق ندارد به رئیس جمهور منتخب مردم، وزیر ناهماهنگ تحمیل نماید!
✍️رییس جمهور خود وزیر را انتخاب میکند و مجلس رای اعتماد میدهد
در حالی که قدرت رئیس جمهور از رای مردم نشات میگیرد، اما متاسفانه در کشور ما رئیس جمهور به لحاظ بافت قانون اساسی در موارد بسیاری عاجز از اجرای اراده مردم در امور اجرایی کشور است!
رئیس جمهور، مظهر اراده ملت است اما طبق قانون اساسی موجود عملا بیش از پانزده درصد قدرت اجرایی کشور را در اختیار ندارد!
✍️با تمامی توضیحاتی که داده شد مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد اختیارات دارد!
ذات دموکراسی اقتضا می کند که منتخب مردم برای تحقق اراده ملت اقتدار صددرصدی داشته باشد.
✍️دموکراسی آمریکایی با مردم سالاری دینی متفاوت است!
بنابراین راهکار صحیح برای اقتدار بخشیدن به رای مردم، اصلاح قانون اساسی است.
پ ن: تمام این اختیارات در دست رهبر جمهوری اسلامی وسپاه پاسداران میباشد
🔴متن شبهه:
*"رئیس جمهور و اختیاراتی که ندارد!"*....
🔵پاسخ:
*اختیارات زیاد است،اما همت و حال استفاده از آن نیست!.*
علی نظری،سردبیر روزنامه مستقل که در دوران انتخابات۹۶ برای تبلیغات روحانی سنگ تمام گذاشته بود،بعد از ناکارآمدی دولت مورد حمایتش در یادداشتی با عنوان *"رئیس جمهور و اختیاراتی که ندارد!"* به قول خودش سعی کرده به آسیب شناسی دامنه اختیارات و میزان پاسخگویی رئیس جمهور به مردم بپردازد.
وی بدون اشاره به ۳۸مورد اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی، فقط به برخی به صورت نیم بند پرداخته و تلاش کرده تا رئیس جمهور را بی اختیار جلوه دهد.
1⃣برای مثال وی می گوید:"صدا و سیما سالیانه چند هزار میلیارد تومان از دولت بودجه میگیرد،اما رئیس جمهور عالیترین مقام دولت هیچ اختیار قانونی برای نظارت در کار صدا و سیما و بازخواست از این دستگاه ندارد!"
این در حالی است که اتفاقا ، دولت به واسطه ی در اختیار داشتن بودجه این نهاد بیشترین فشارها را بر آن وارد کرده و اجازه نقادی را از آن گرفته است!
2⃣در این يادداشت به نیروهای نظامی و به خصوص نیروی انتظامی نهاد متولی نظم عمومی کشور اشاره شده است که طبق قانون اساسی عزل و نصب فرماندهاش در اختیار رییس جمهور نیست.
در اینباره نیز باید گفت،در نظام جمهوری اسلامي یکبار فرماندهی کل قوا بر عهده رییس جمهور بود و سرانجامش تصرف بخش هایی از کشور و خیانت بود. منصفانه قضاوت کنید،اگر نیروهای مسلح نیز زیر نظر رئیس جمهور( روحانی) بود،آیا برجام موشکی و ... نیز همانند برجام۱ تحمیل نمیشد و عناصر قدرت نظام یکی پس از دیگری رو به ضعف و تسلیم نمی رفت.
3⃣گفته شده:"در شورای عالی امنیت ملی،شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جمهور رئیس این نهاد میباشد، اما اعضایش توسط وی تعیین نمیشود!"
مطرح کردن این مسئله نیز بسیار خنده دار است. چرا که در صورت پذیرش این ادعا،رئیس مجلس هم خواهد گفت که من مجلس را انتخاب نکردم، پس چه ریاستی بکنم؟ من هم در تصویب مصوبات تنها یک رای دارم.
4⃣در ادامه علی نظری در یادداشت خود مسئله طنز دیگری را مطرح می کند:"شورای عالی هماهنگی سران سه قوه که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است،عملا رئیس جمهور یک رای دارد و در اقلیت است!"
این نکته چنان خنده دار است و تلاش دارد برای رئیس جمهور فرار به جلو ایجاد کند و مظلوم نمایی کند که هرکس نداند، یک دل سیر برای رئیس جمهور گریه می کند. در حالی که در این شورا، از جانب دولت، پنج نفر، از سوی قوه قضاییه سه نفر و از جانب مجلس نیز دو نفر عضو هستند.
در ادامه این بخش نیز برای تطهیر روحانی،از جلسه افزایش قیمت بنزین در سال۹۸ یاد شده که آقای روحانی از رشد ۳۰۰درصدی قیمت بنزین طبق گفته خودش، روز جمعه اطلاع پیدا کرد!"
در صورتی که نقل این جلسه کاملا دروغ است و در جلسه سه نفره سران قوا، آقایان روحانی و لاریجانی موافق افزایش قیمت بنزین و آقای رییسی مخالف بودند و به همین دلیل به نفع تصمیم دولت، تصویب شد. حالا شما بگویید که چه کسی در اقلیت بوده است!
ضمن اینکه مگر دیگران چند رای دادند که روحانی یک رای داشته است؟!
5⃣ در ادامه ادعا شده است:" نهادهای قدرتمند اقتصادی کشور مانند بنیاد مستضعفان،ستاد فرمان اجرایی امام، آستان قدس و... که مجموعا توان اقتصادی مساوی با دولت دارند، عملا در ید اختیار رئیس جمهور قرار ندارند!"
در اینباره باید گفت:بر فرض پذیرش این ادعا که توان اقتصادی این نهادها مساوی با دولت باشد، اما سئوال اینجاست که چرا دولت روحانی از بالانس کردن این توانایی ها عاجز بوده است و همان اختیارات موجود خود را به کار نگرفته و ناکارآمد بوده است. ضمنا مگر مخاطب این مجموعه ها غیر از مردم است و دیگر اینکه دولت اختیار ندارد،اما چرا با افتخار طرح های آن را به نام خود می زند و روبان می بُرد!
6⃣ گفته شده:"روزنامههای کیهان و اطلاعات_البته بیشتر منظور کیهان است_که از بیتالمال و پول مردم اداره میشوند،اگر متعرض به دولت شوند، رئیس جمهور توان عتاب به مدیران مسئول این روزنامهها را ندارد!"
در اینباره که واقعا جای تعجب است. چرا که اتفاقا دولت چندین بار از مدیر مسئول این روزنامه شکایت کرده و جناب روحانی هم این روزنامه را غیر مستقیم مورد لقبهای بسیار زشتی قرار دادند!
7⃣ در پایان نیز گفته شده:"رئیس جمهور باید در انتخاب وزرا آزادی مطلق داشته باشد. هیچ دستگاهی حق ندارد به رئیس جمهور منتخب مردم، وزیر ناهماهنگ تحمیل نماید"
این جمله نیز فرار به جلوست. چرا که اگر تا قبل از دولت دوم خاتمی، برخی وزرا با نظر مقام معظم رهبری و انتخاب رییس جمهور تعیین می شدند، اما به خصوص در دولت روحانی حتی وزیری مثل اطلاعات با نظر خود روحانی و از نزدیکان هاشمی انتخاب شد که متاسفانه در طول این مدت نیز شاهد تهدیدات امنیتی و اظهارات ضد امنیتی از سوی وی بوده ایم.
هدایت شده از یاسر ..... .
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم
اشتباه بنیادی مرحوم امام خمینی دقیقا در همین نکته بود .
*تصور ایشان این بود که قشر روحانی بهتر از دیگران می تواند از اسلام و انقلاب اسلامی محافظت کند*
در حالی که روحانیت دو ضعف و نقص بزرگ داشت که نقطه آشیل سقوطش بود
*یکی فقر و نداری* که ناخود آگاه آنان را به سوی تفکر سوسیالیستی کشاند و به جای تامین رفاه به فکر تقسیم فقر سوق داده شدند و در اول انقلاب با مصادره بی رویه و بی مبنای اموال صاحبان مشاغل و کارخانه های بزرگ و فعال کشور اقتصاد کشور را فلج کردند و سرمایه و سرمایه گذاران را فراری دادند .
دوم *فقدان شناخت جهان روز و مدیریت در عصر مدرنیته*
و تصور اشتباه همگون پنداری بین *مدیریت کشور با مدیریت یک مسجد* و در حد بالا یک صندوق قرض الحسنه محله و مسجد و نتیجه آن فلاکت و بدبختی و سقوط ارزش پول و نیز رفتارهای هزینه ساز سیاسی .
اتفاقا در عمل مشخص شد که همان متفکران که ایشان ، آنان را کنار گذاشت بهتر از روحانیت می توانست کشور را مدیریت کند و دین را بهتر پاسداری نماید .
*بحتم اگر مدیریت کشور در دست افرادی چون مرحوم مهندس بازرگان می بود امروز نسل بی دین و بلکه ضد دین نمی داشتیم .*
*اکنون جامعه ای ناامید ، نسلی بی هویت ، جوانانی رها شده ای داریم که در آن طرفداران لمپن هایی چون تتلو و ساشا سبحانی بیشتر از طرفداران رئیس مجلس و یا رئیس قوه قضائیه و یا قوه مجریه است .*
*انقلاب برای رفع فقر و حفظ دین و آزادی اندیشه بود اما امروز فقر گسترده تر ، دین از دست رفته تر و آزادی اندیشه نابودتر شده است و عملا انقلاب در رسیدن به آهدافش شکست خورده است .*
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
۱.البته از فردی که از حامیان فتنه ۸۸ بوده و در آن نقش پر رنگی داشته است و از حامیان فرقه ضاله بهائیت است، انتظار درک حقایق تفکر امام و ارزشهای انقلابی نیست و چنین فردی نه قادر است امام را بشناسد و نه روحانیت و حوزه های علمیه را و بر اساس همین توهمات به حضرت امام و روحانیت خرده می گیرد
بله روحانیت از رفاه و امکانات دنیوی برخوردار نیستند، اما همواره در طول تاریخ مدافع حق و ارزش های اسلامی بوده اند. مصادره اموال برخی سرمایه داران در ابتدای انقلاب به دلیل غارت و غصب اموال عمومی توسط آنها بوده است. روحانیت هیچگاه با سرمایه گذاری و پیشرفت مخالف نبوده و نیست، بلکه این همفکران وی در دولتها بودند که به جای توجه به بخش خصوصی به دولتی کردن امور روی آوردند. فاضل میبدی و همفکران وی باید پاسخ دهند که در این چهل و دو سال چند دوره از دولت در اختیار جریان همسو و همفکر با آنها بوده که وضعیت کنونی را رقم زده و امروز آنها به جای آنکه پاسخگوی وضعیت کنونی کشور باشند، در قامت طلبکار ظاهر شده اند؟!
۲. اگر ارزش پول کشور پایین آمده است نتیجه سیاست های نادرست ارزی دولت روحانی و آقای جهانگیری است که وی از حامیان آن بوده است. روحانیت در کجای این قضیه نقش داشته اند که امروز وی با گستاخی وضعیت امروز را متوجه روحانیت می داند؟ مگر نه اینکه رهبری و علما و مراجع و روحانیت بارها نسبت به اقدامات دولت و سیاست های آن انتقاد نکرده و نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم تذکر و هشدار دادند، چقدر از این هشدارها توسط دولت مورد توجه قرار گرفت که امروز لبه تیز انتقاد خود را متوجه روحانیت کنیم.؟
۳.در حالی وی از بازرگان و دولت موقت تمجید نموده است که عملکرد نادرست و زاویه دار آن با انقلاب اسلامی موجب شد تا حضرت امام در دیدگاهشان نسبت به عدم ورود روحانیت به عرصه اجرایی تجدید نظر نموده و بفرماید:« من از اول که در این مسائل بودم و کم کم آثار پیروزى داشت پیدا مى شد، در مصاحبه هایى که کردم، چه با کسانى که از خارج آمدند، حتى در نجف و در پاریس و چه در حرفهایى که خودم زدم، این کلمه را گفته ام که روحانیون شغلشان یک شغل بالاتر از این مسائل اجرایى است و چنانچه اسلام پیروز بشود، روحانیون مى روند سراغ شغلهاى خودشان. لکن وقتى که ما آمدیم و وارد در معرکه شدیم، دیدیم که اگر روحانیون را بگوییم همه بروید سراغ مسجدتان، این کشور به حلقوم آمریکا یا شوروى مى رود. ما تجربه کردیم و دیدیم که اشخاصى که در رأس واقع شدند و از روحانیون نبودند، در عین حالى که بعضیشان هم متدین بودند، از باب اینکه آن راهى که ما مى خواستیم برویم و آن راهى که مستقلّ باشیم ...آن راه، با سلیقه آنها موافق نبود. و چون آنجا دیدیم که ما نمى توانیم در همه جا یک افرادى پیدا بکنیم که صد در صد براى آن مقصدى که این ملت ما براى آن، جوانهاشان را دادند و اموالشان را دادند، نمى توانیم پیدا بکنیم، ما تن دادیم به اینکه رئیس جمهورمان از علما باشد...نخست وزیرمان هم همین طور... ما آن روز خیال مى کردیم که در این قشرهاى تحصیلکرده و متدین و صاحب افکار، افرادى هستند که بتوانند این مملکت را به آن جورى که خدا مى خواهد، ببرند، آن طور اداره کنند. وقتى دیدیم که نه، ما اشتباه کردیم... ما از حرفى که در مصاحبه ها گفتیم، عدول کردیم و موقتاً تا آن وقتى که این کشور را غیر روحانى مى تواند اداره کند، آقایان روحانیون به ارشاد خودشان و به مقام خودشان بر مى گردند و محول مى کنند دستگاههاى اجرایى را به کسانى که براى اسلام دارند کار مى کنند.»( صحیفه امام، ج۱۶، ص ۳۴۹-۳۵۰)
وضعیت امروز کشور در عرصه اقتصادی نتیجه تکفرات لیبرالی و نسخه برداری از الگوهای غربی توسعه اقتصادی و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی است و الاّ کشوری که توانسته است با عزم جهادی و روحیه انقلابی و اعتماد بر جوانان مستعد خود در عرصه های مختلف علمی؛ پزشکی، نانو، هوا فضا، هسته ای و دفاعی پیشرفت های خیره کننده ای را رقم بزند و در میان چند کشور برتر دارنده این فناوریها باشد، در عرصه اقتصادی نیز قادر به حل این مشکلات و تحقق پیشرفت است به شرط آنکه این نگاه اصلاح شود و روحیه و عزم جهادی و انقلابی جای سیاسی کاری و سستی و بی برنامگی و خمودی را بگیرد .
۴.کسی منکر وجود مشکلات و کاستیها در کشور نیست، اما وجود برخی ریزش ها در میان نسل جوان را نباید به همه نسل امروز تعمیم داد. مگر نه اینکه گروههای جهادی از همین نسل جوانان امروز تشکیل شده که با صفا و خلوص و فداکاری در مناطق محروم کشور مشغول به فعالیت هستند؟ مگر نه اینکه همین نسل جوان امروز هستند که در مراسمات مذهبی حضور پر شور و فعال داشته و دارند؟ مگر نه اینکه همین نسل جوان امروز برای حضور به عنوان مدافعان حرم با یک دیگر رقابت داشتند؟مگر نه اینکه همین نسل جوان در
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
صحنه های مختلف دفاع از نظام، راهپیماییها و تشییع شکوهمند سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی صحنه های بی بدیلی را از شور و شعور انقلابی خود به نمایش گذاشتند؟. بله به وی و همفکران او حق می دهیم که نه روحانیت را بشناسند و نه نسل جوان امروز را که از نگاه وی به طرفداران برخی افراد معلوم الحال خلاصه شده اند. بهتر است وی عینک خود را عوض کند تا شاید برخی زیبایها و رویش های نسل جوان را ببیند.
۵. بله انقلاب برای حفظ ارزش های اسلامی و آزادی و رفع فقر و تحقق عدالت بود، شاید ما نتوانسته ایم به طور کامل این اهداف را تحقق بخشیم، اما منصفانه نیست که اقدامات انجام شده و تلاش های صورت گرفته نادیده گرفته شود و در مورد وضعیت کشور سیاه نمایی شود. این انقلاب نیست که در رسیدن به اهداف خود شکست خورده است، بلکه امثال فاضل میبدی ها هستند که از انقلاب زاویه گرفته و دچار خمودی شده اند.
سیدعادل مکتوفی:
با سلام
در پاسخ به این بیان آقای فاضل میبدی باید به چند نکته توجه داشت:
1. نسل جدید به علت دوری از حوادث اول انقلاب، چیزی زیادی از آن حوادث نمی داند. لذا برخی از افراد همانند آقای فاضل میبدی که در مشکلات موجود جامعه نقش پر رنگ دارند، به دنبال فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد خود هستند.
2. برای تقریب ذهن و یاد آوری حوادث اوائل انقلاب اسلامی، متذکر می شویم که جریان روحانیت به دو گروه عمده تقسیم می شدند. گروهی همانند آیت الله مهدوی کنی و آیت الله جنتی مخالف جریان سوسیالیستی و فهم التقاطی از اسلام بودند و جریان دیگر همانند آقای فاضل میبدی و آقای خاتمی به علت ضعف در مبانی دینی دچار جریان التقاط سوسیالیستی و اسلام شدند و با هوچی گری و ژست انقلابی همانند رهبران کمونیسیتی تلاش در حذف جریان روبرو داشتند.
3. شایان ذکر است، اما مناسب اصلی و مهم را به گروه اول که فهم عمیق از اسلام داشتند یعنی امثال شهید آیت الله دکتر بهشتی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله جنتی و ... می سپردند و گروه دوم که دچار التقاط سوسیالیستی بودند، سعی می کردند با رأی مردم به مناسبی همانند نمایندگی مجلس برسند. جای تعجب است که امروزه تلاش دارند با هوچی گری، اشتباه اول انقلاب خود را به امام نسبت دهند!
4. شایان ذکر است که امثال آقای فاضل میبدی در همه انتخابات از گروه دوم حمایت می کنند. اما سعی دارند در کارنامه ناموفق خود، گروه اول را سهیم کند!
5. با رجوع به اول انقلاب می بینید که مدیریت امثال آقای بازرگان سبب جنگ داخلی در بندر ترکمن، کردستان و نقاط مختلف در کشور شد و تلاش داشت با دادن اجازه خود مختاری یا استقلال به آن مناطق، جنگ داخلی را تمام کند. به عبارتی، سیاست او سبب تجزیه ایران می شد. به نظر شما با آن سیاست، ایرانی باقی می ماند که سخن از مردم ایران باشد؟
6. مشکلات اقتصادی امروز ناشی از برگزیدن الگوهای ورشکسته اقتصادی غرب همانند نئوکنیز برای ایران است. الگوی نئوکنیز از سال 72 در ایران اجرا می شود. الگوی نئوکنیز یک الگوی لیبرالیستی است نه سوسیالیستی. ظاهرا آقای فاضل میبدی از روش اداره کشور توسط دوستان خود خبر ندارد!
«صلیاللهعلیکیاکفیلزینب(س)»
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin