هدایت شده از نجمه کبیریان
1⃣ طراحان شبهه بی تردید بدگمان نمودن ایرانیان غیور به کارگزاران مسلمان و صحابی امامان (ع) را مد نظر داشته اند ، تا بدینوسیله ایرانیان را با تعصب نژادی از اسلام و مکتب اهل بیت (ع) جدا سازند .
🔸 شبهه افکنان غافل از اینند که در قرآن ، به ایرانیان به عنوان یاری دهندگان خاص دین خدا ، اشاره شده است .
2⃣ تاریخ طبری تصریح دارد که ناآرامی ذکر شده در متن شبهه ، مربوط به ماجرای دیگریست و زمامدار امام نیز در آن ماجرا "زیاد ابن ابیه" بوده است :
🔸 وقتی مردم درباره علی (ع) اختلاف کردند (ماجرای حکمیت) مردم فارس و کرمان از دادن خراج به کارگزاران خویش امتناع ورزیدند ، علی (ع) "زیاد ابن ابیه" را بسوی ولایات فارس وکرمان فرستاد .
مردم فارس در مورد "زیاد" می گفتند : رفتار این مرد عرب همانند خسرو انوشیروان بود که نرمش و مدارا می کرد و به جنگ نپرداخت و مردم به اطاعت او در آمدند.
3⃣ جناب كمیل فرماندار امیرالمؤمنین در شهرى به نام "هیت" در كنار فرات و در عراق بود و در ایران نیز مسوولیتی نداشته است !❗️
4⃣ دانشمندان علم رجال و درایه درباره كمیل چنین گفته اند:
🔸 شیخ طوسى در كتاب رجال خود كمیل را از اصحاب امیرالمؤ منین (ع) و امام حسن مجتبى(ع) ذكر كرده است .
🔸 ذهبى كه یكى از علماى بزرگ اهل سنت است درباره كمیل چنین مى گوید :
كمیل مردى شریف و در میان قومش مورد احترام بود و دستورات او را اطاعت مى كردند. مردى مورد اطمینان و در پیروى امیرالمؤ منین و اطاعت خدا مى كوشید و كم سخن ، مى گفت قاتل او حجاج بن یوسف بود .
5⃣ از آنجا که کمیل از یاران مخلص و صاحب سر حضرت علی (ع) بود ، ایشان دعای ارزشمندی را به وی آموختند که امروزه به یاد وی به دعای کمیل مشهور است .
6⃣ به جهت زهد و تقوای کم نظیر جناب کمیل ، هم اکنون در حوالی کوفه مزار وی زیارتگاه شیفتگان اهلبیت است .
لینک مطلب جهت انتشار:
💻 http://shayeaat.ir/post/175
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم
جواب نمیخواد...
حفظ انقلاب تا ظهور بخاطر
رسیدن به حکومت جهانی ، تضمین
شده با وجود همه سنگ اندازیها.
امادعای کسانی قبول هست که
فطرت پاک داشته باشند نه هر
خبیث آلوده و دارای روح پلید.
خبیث دعای خبیثانه داره.
🔵🔴🔵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♈️مقایسه زیباکلام از بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ برای حوزه علمیه و دانشگاه تهران
✍صادق زیباکلام:
❗️بودجه پیشنهادی دولت آقای رئیسی برای ۳۰ نهاد از جمله حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان است درصورتی که بودجه دانشگاه تهران فقط ۲ هزار میلیارد تومان است.
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم
موسسات حوزه شاید منظور این
خبیث باشه، موسسات و پژوهشگاهها
هیچ فرقی با مراکز معتبر علمی و دانشگاهی نداره و برابر با قوانین
مدارج علمی باید حسابرسی بشه
و بودجه به این مراکز مشکلی نداره...
منظور درآمد و پرداخت هزینه از طرف دولت به طلاب بود که اصلا و ابدا چنین چیزی از اساس دروغ هست...
زیباکلام هم که معلوم الحال هست و در
ردیف منافقین و معاندین.
✍ #یاسریعالرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از محمدمهدی
سلام . عرض خدا قوت.
دخترم ۱۴ سالشه رمان( دخترشینا) برا این سنین مناسبه؟
برا این رد سنی چ کتاب هایی در حوزه ی دفاع مقدس مناسب؟ لطف راهنمایی بفرمایید. تشکر
نقل قولی از ایت الله بهجت راجب ( فاتحه کبیره )نقل شده.
صحت داره؟
تشکر
هدایت شده از یاسریع الرضا
با سلام
هرچند تلاوت قرآن و خواندن فاتحه از جمله سفارشات همیشگی حضرت آیتالله بهجت برای آرامش و شادی روح اموات و تسکین غم ازدستدادن نزدیکان بوده است؛ لذا با بررسیهای انجام شده چنین فرمایشی با عنوان «فاتحه کبیره» و با این ترتیبی که در سؤال به آن اشاره شده است در اسناد این مركز، به نقل از ایشان موجود نمیباشد، و با پیگیری كه از شاگردان و بیت معظمله انجام شد منبع موثقی برای این مطلب یافت نگردید. لذا انتساب آن به معظمله تأیید نمیگردد.
تکذیب انتساب «خواندن فاتحه کبیره برای اموات» به آیتالله بهجت (ره) | مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله بهجت قدسسره
https://bahjat.ir/fa/content/12499
#یاسریعالرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم
کتابهایی زیادی هست که برای این
سنین خوب و لازمه...
مثل 👈 شطرنج با ماشین قیامت
با بابا
سلام بر ابراهیم...
خاک های نرم کوشک...
نورالدین پسر ایران...
بابانظر...
من زنده ام...
فال خون...
یکشنبه آخر...
اما در مورد کتابهای سالم به غیر
از دفاع مقدس هم خواستین اطلاع
بدین نشونی کانال بدم.
🔵🔴🔵
هدایت شده از «🌙»
یه سوال
طبق داستان هایی که برای ما گفتم خدا تصمیم میگیره انسان رو خلق کنه و وقتی خلق میکه بهش میگه اشرف مخلوقات
پس جرا زودتر انسانو خلق نکرده که اشرف مخلوقاتش زودتر به وحود بیاد؟
یعنی خدا هم در حال پیشرفته
و وقتی میبینی ک اینهمه چیز هست منطقیه ک یکی ساختتشون
ولی کی؟
جواب خداست
هرچی که بیشتر فکر میکنم بیشتر پیچیده میشه
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم
مهندسی ترین فکر را خدا در خلقت
انسان داشته که قبل از خلق کردن
اشرف مخلوقات، تمام نیازهای مادی
انسان را در نظر گرفته...
یعنی وجود امکانات و نیازمندیها
قبل از خلفت انسان....
شاید یکی از علت ها همین باشه...
امروزه هم در قالب کارهای بشری
در جامعه ، در موضوع ساخت و سازها
،بهترین وجه مهندسی برای ساخت
مکان ها و مجتمع های مسکونی مورد
نیاز انسان، قبل از دست زدن به چنین
کاری ،اول محدوده زندگی، امکانات اولیه
(درمانگاه، هایپرمارکتها، مدارس ، راهها و ....) را تعیین میکنند،این بهترین مدل
پرداخت به نیازمندیهای اجتماعی هست.
اما در همین مثال چه بسا ساختمان های
قول پیکری برای نیاز انسان ساخته
میشه بدون اینکه محدوده ها، لاین کشی ها، فاضلاب شهری ، درمانگاه و نقاط
مشخص شده برای احداث نیازمندیها
تعیین بشه و بسیاری از مشکلات امروز
نظام شهری و غیره برمیگرده به عدم
کارشناسی در اصول مهندسی سازه ها...
خب با این وجود ، پرودگار متعال قبل
از خلقت انسان تا حدودی بنابر ظرفیت
انسان ، جغرافیای زندگی و نیازمندی
اورا با توجه به همه شرایط محیطی
فراهم کرد...
خلقت کوه، جنگل ، دریا ، موجودات چندهزار ساله و غیره.
✍ #یاسریعالرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از ط.ک
باسلام
صدقه ای که برای رفع بلا میدهیم،و خیال ما راحت میشه و آرامش پیدا میکنیم آیا این اطمینان ما بخاطر صدقه هست یا توکل به خداست توصیح بدین ممنون
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم
یقیناً اطمینان خاطر ما بخاطر قدرت
باریتعالی و توکل به اوست که این
اطمینان اصلاً در مقایسه با انسان
نمیگنجه.
صدقه وسیله تعیین شده از طرف خداست برای نجات از بلاها حتی تعویق
مرگ ها...، طوریکه قبل از اینکه
صدقه به دست نیازمند برسه اول
در ید خدا قرار میگیره...
همچنانکه علامه طباطبایی در هنگام
صدقه دادن به نیازمند، پول را قبل
از اینکه به دست نیازمند برسه، با دست
دیگرشون میگرفتند و اگر اشتباه
نکنم گویا دست خودشان را میبوسیدند
و بعد به نیازمند تقدیم میکردند.
✍ #یاسریعالرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
پاسخ سوال اول
نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ:
پرسش : چرا با اينكه علي(ع) در خانه بود، هنگام یورش، فاطمه زهرا(س) پشت در رفت؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: باید گفت در واقع اهل سنت می خواهند با این شبهه دو کار را به نفع خودشان تمام کنند؛
اول: ضعف و نقصی را برای امیرالمؤمنین علی(عليه السلام) بتراشند که چرا علی(عليه السلام) ناموس داری نکرد و یک زن را پشت در فرستاد و خودش نرفت. دوم: دامان عمر را از این جسارت پاک کنند و با این فرا فکنی ها، وانمود کنند که اصل این قضیه کذب است و دور از شأن عمر است.
در مورد هدف اول باید گفت:
اولاً: آنها می گویند که حضرت علی موظف بود از همه مظلومان دفاع کند، مخصوصاً از ناموس خودش دفاع نماید، چرا که همسر، خط قرمز هر شخصی به حساب می آید، بی عُرضه ترین آدمها جاییکه زن و بچه خود را در خطر ببینند از فدا نمودن خود دریغ نمی نمایند، حال چطور ممکن است که علی(عليه السلام) از همسر خودش آن هم دختر پیامبر دفاع نکرده باشد. این بی غیرتی را به کسی نسبت می دهند که لقب «اسد الله الغالب» «شیر پیروزمند خدا» به او نسبت داده شده، چون حضرت علی در هیچ کجا مغلوب کسی نشده است. و این در حالی است که «آلوسى» مفسر معروف اهل سنت در «روح المعانى» می نویسد: «... غضب عمر وأضرم النار بباب علىّ و أحرقه و دخل فاستقبلته فاطمة و صاحت یا أبتاه و یا رسول الله، فرفع عمر السیف و هو فى غمده فوجأ به جنبها المبارک و رفع السوط فضرب به ضرعها فصاحت یا أبتاه فأخذ علىّ بتلابیب عمر وهزّه و وجأ أنفه و رقبته»؛ (عمر عصبانی شد و درب خانه علی را به آتش کشید و داخل خانه شد، فاطمه سلام الله علیها به طرف عمر آمد و فریاد زد: «یا ابتاه، یا رسول الله»! عمر شمشیرش را که در غلاف بود بلند کرد و به پهلوى فاطمه زد، تازیانه را بلند کرد و بر بازوى فاطمه زد، فریاد زد: « یا ابتاه » - با مشاهده این ماجرا - علی (عليه السلام) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینى و گردنش کوبید). نقل این قضیه توسط آلوسی به هر نیتی که باشد ، نشانگر این است که علی (عليه السلام) واکنش تندی در دفاع از دختر پیامبر(صلي الله عليه و آله) از خودشان نشان داده است.(1)
ثانیاً: همان طور که اهل سنت علم غیب را فقط مخصوص خداوند می دانند ما نیز می گوییم علم غیب نمی دانیم و نمی دانیم چرا حضرت زهرا(علیها السلام) پشت در آمدند. ولی می توان به این نکته اشاره نمود که شاید آمدن حضرت زهرا(علیها السلام) برای این باشد، تا مهاجمان از تنها یادگار پیامبر(صلي الله عليه و آله) شرم کرده و جسارت نکنند، در عین حال نه تنها این حضور حضرت، مانع از شرم و حیای آنها نشد بلکه جسارتی کردند که امروزه برای بسیاری از علمای اهل سنت هم این سؤال مطرح است که چرا این جسارت با دختر پیامبر(صلي الله عليه و آله)، آن هم از ناحیه کسانی که خود را خلیفه خواندند صورت گرفته است.
در مورد هدف دوم، می گوییم:
وقتی اصل ماجرای یورش ثابت شده است، دیگر این سوال که چرا به جای این، آن نیامد؛ دامان کسی را پاک نخواهد کرد، چرا که عده زیادی از علمای اهل سنت اعم از مورخین و محدثین و مفسرین در کتب شان اصل قضیه ی هتاکی و ماجرای هجوم را آورده اند که در اینجا به نقل برخی از آنها اشاره می کنیم:
محمد بن جریر طبرى (متوفاى 310)، فقیه و تاریخ نگار برجسته اهل سنت در تاریخ خود رویداد فجیع هتک حرمت به خانه وحى را چنین بیان مى کند: «أَتَى عُمَرُ بنُ الْخَطّاب مَنْزِلَ عَلىّ وَ فِیهِ طَلْحَهَ وَ الزُّبَیْرُ وَ رِجالٌ مِنَ الْمُهاجِرینَ، فَقَالَ وَ اللّهِ لأُحُرِقَنَّ عَلَیْکُمْ أَوْ لَتُخَرجُنّ إِلى البَیْعَهِ، فَخَرَجَ عَلَیْهِ الزُّبَیرُ مُصلِتاً بِالسَّیْفِ فَعَثَرَ فَسَقَطَ السَّیْفُ مِنْ یَدِهِ، فَوَثَبُوا عَلَیْهِ فَأَخَذُوهُ»؛(2)
(عمر بن خطاب به در خانه على آمد، در حالى که گروهى از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. عمر رو به آنان کرد و گفت: به خدا سوگند، خانه را به آتش مى کشم مگر این که براى بیعت بیرون بیایید. زبیر از خانه بیرون آمد در حالى که شمشیرى بر دست داشت، ناگهان پاى او لغزید و شمشیر از دست او بر زمین افتاد. در این موقع دیگران بر او هجوم آورده و شمشیر را از دست او گرفتند).
همچنین عبدالفتاح عبدالمقصود هم در دو مورد به اصل قضیه - هجوم به خانه وحى - اشاره می کند که ما به نقل یکى از آن دو قول بسنده مى کنیم او می گوید عمر- در آن ماجرای یورش - گفت:
«قسم به کسى که جان عمر در دست اوست یا باید بیرون بیایید یا خانه را بر ساکنانش آتش مى زنم عدّه اى که از خدا مى ترسیدند و از پیامبر (صلى الله علیه و آله) شرم داشتند و - رعایت حال اهل بیت او را مى کردند،- گفتند: اى اباحفص، فاطمه در این خانه است. عمر بى پروا فریاد زد: باشد!... نزدیک شد، در زد، سپس بر در کوبید و وارد خانه شد... على علیه السلام پیدا شد ... طنین صداى زهرا در نزدیکى مدخل خ
خانه بلند شد .)3( و نیز در کتاب اثبات الوصیه آمده است: عمر همراه عده اى به در خانه فاطمه (علیها السلام) رفتند. آنها با خود هیزم بسیارى بر در خانه فاطمه (علیها السلام) بردند. بنى هاشم از جمله عباس عموى پیغمبر و على علیهم السلام و زبیر در آنجا بودند. عمر گفت: بیرون آیید و با خلیفه، ابوبکر بیعت کنید و گرنه شما را می سوزانم. عمر به فاطمه (علیها السلام) گفت: هر که در خانه است را بیرون کن. زبیر شمشیر کشید و عمر گفت: این سگ را بگیرید شمشیرش را گرفتند و بر سنگ کوبیدند و شکست. بنى هاشم از بیرون آمدن امتناع مى کردند. عمر هیزم طلبید و گفت: به خدایى که جان عمر در قبضه قدرت او است یا بیرون آیید، یا خانه را با هر که در آنجا است مى سوزانم. مردم گفتند: یا اباحفص!- کنیه عمر اباحفص بود- فاطمه (علیها السلام) در این خانه است. عمر در پاسخ گفت: هر کس در آنجا باشد می سوزانم ... آنگاه فاطمه (علیها السلام) با صداى بلند گفت: «اى پدر و اى پیامبر خدا! ببین بعد از تو از عمر و ابوبکر به ما چه می رسد.» مردم با صداى شنیدن ناله و گریه فاطمه (علیها السلام) برگشتند، ولى همچنان عمر و عده دیگرى در آنجا باقى ماندند.(4)
عده زیادی از علمای اهل سنت واقعه هتک حرمت، و یورش به خانه وحى را نیز نقل کرده اند که می توان به افراد زیر اشاره نمود:
1. ابوعبید در کتاب الأموال، ص 195؛
2؛ محمد بن سعد در کتاب الطبقات الکبرى، ج 8، ص 27.
3. ابن عبد ربه در العقد الفرید، ج 4، ص 263؛
4. مسعودى در مروج الذهب، ج 2، ص 301؛
5. ابن عساکر در مختصر تاریخ مدینه دمشق، ج 13، ص 222، چاپ دارالفکر.
پی نوشت: (1). تفسیر آلوسی، ج3، ص 124 .
(2). تاریخ طبرى، ج 2، ص 443، چاپ بیروت.
(3). الإمام على بن أبى طالب، ج 4، ص 2. 274. دیوان محمد حافظ ابراهیم: ج 1، ص 82.
(4). اثبات الوصیه، ص 143؛ الوافى بالوفیات، ج 6، ص 17؛ الملل والنحل، ج 1، ص 57.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
پاسخ سوال دوم .
نحن ابناء الدلیل
علامه طباطبائی
امام دو نوع علم دارد: عادی و غیبی . پیامبر (ص) و امام (ع) مانند دیگران انسانند و با استفاده از حواس ظاهری، تجربه و عقل با جهان خارج ارتباط برقرار می کنند . در این نوع علم، تکلیف وجود دارد و احکام الاهی (وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحه) به آن تعلق می گیرد .
از سوی دیگر، امام در هر حالی و شرایطی به اذن الاهی به حقایق جهان هستی آگاهی دارد . این علم غیب شامل واقعیت های گذشته، حال و آینده می شود و امام بر همه چیز آگاه است . علم غیب، موهبتی الاهی است و خطا و تغییر در آن راه ندارد . در حقیقت علم امام، آگاهی بر قضای حتمی الاهی و «لوح محفوظ » (علم الله) است . در نتیجه، هیچ تکلیفی به متعلق این گونه علم تعلق نمی گیرد; زیرا تکلیف در جایی معنا دارد که انجام یا ترک چیزی در اختیار مکلف باشد . امر و نهی درباره قضای حتمی بیهوده و بی اثر است; زیرا اراده انسانی در آن تاثیر ندارد . بنابراین، برای مثال، امام حسین (ع) با آن که علم غیب داشت و می دانست سرانجام مسلم بن عقیل چه می شود، او را به نمایندگی از خود به کوفه فرستاد; زیرا این قضای حتمی خدا بود . (1)
آیت الله جوادی آملی
هر چند معصوم (ع) به اذن خدا از غیب با خبر است; اما علم غیب تکلیف نمی آورد . اگر علم از راه عادی به دست آمد و شرایط حجیت شرعی تمام شد، تکلیف آور است; ولی علم غیب از راه عادی به دست نمی آید و علم به قضا و قدر و لوح محفوظ است; پس امر و نهی و تکلیف به ارمغان نمی آورد . به این دلیل، وجود مبارک حضرت امیر (ع) - با آن که می داند چه شبی ضربت می خورد - به مسجد می رود; امام حسن مجتبی (ع) - با آن که می داند در کوزه چه خبر است - آب را می نوشد و امام حسین (ع) - با آن که می داند در عاشورا چه خواهد شد - به کربلا می رود . علم غیب امام (ع) مثل علمی است که فرشتگان دارند; ولی تکلیف به آن تعلق نمی گیرد . حکمت الاهی بر این تعلق گرفته است که معصومان (ع) نیز مانند انسان های دیگر آزموده شوند; در جبهه ها رنج تشنگی و گرسنگی و خستگی و . . . ببینند; زخمی شوند و به شهادت برسند
اگر بنابراین بود که ازعلم غیب بهره گیرند، هرگز شکست نمی خوردند . البته گاه برای حفظ و عزت دین از علم غیب هم استفاده می کنند; ولی اساس بر این است که در جریان امور ظاهری از علوم عادی بهره گیرند . (2)
1) ر . ک: معنویت تشیع، علامه طباطبایی، ص 213- 225 .(مقاله درباره علم امام).
2) ر . ک: گزارش پرسش و پاسخ دانشجویان با حضور آیت الله جوادی آملی، تابستان 1380 .
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ:
پاسخ سوال سوم
.
بحث تقیه معصوم دارای مراتب و شرایط است که برای رسیدن به پاسخ این سوال باید
yun.ir/guh7x4
مشابه این لینک مطالعه شود
آنوقت متوجه میشویم که تقیه ابزار نیست بلکه یک راهبرد برای اصلاح و حتی حیات حق است اما قرار نیست امامی که در موضوع مطروحه از علم غیب خود استفاده نکرده به تقیه اصرار داشته باشد
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin