#سوال
سلام
مقام حضرت زینب بالاتر هست یا حضرت آسیه سلام الله علیهما؟
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
#سوال سلام مقام حضرت زینب بالاتر هست یا حضرت آسیه سلام الله علیهما؟
پاسخ
"یک مقایسه ى کوتاه بین زینب کبرى و بین همسر فرعون، عظمت مقام زینب کبرى را نشان می دهد. در قرآن کریم، زن فرعون نمونه ى ایمان شناخته شده است، براى مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسى ایمان آورده بود و دلبسته ى آن هدایتى شده بود که موسى عرضه می کرد، وقتى در زیر فشار شکنجه ى فرعونى قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت، شکنجه ى جسمانى او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجنّة و نجّنی من فرعون و عمله» (۱)؛ از خداى متعال درخواست کرد که پروردگارا! براى من در بهشت خانه اى بنا کن. در واقع، طلب مرگ مى کرد؛ مى خواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمره کننده ى فرعون نجات بده. در حالى که جناب آسیه - همسر فرعون - مشکلش، شکنجه اش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانى بود؛ مثل حضرت زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادى از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. این رنج هاى روحى که براى زینب کبرى پیش آمد، اینها براى جناب آسیه - همسر فرعون - پیش نیامده بود.
در روز عاشورا زینب کبرى این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته اند و شهید شده اند: حسین بن على (علیهما السّلام) - سیّدالشّهداء - را دید، عباس را دید، على اکبر را دید، قاسم را دید، فرزندان خودش را دید، دیگرِ برادران را دید. بعد از شهادت، آن همه محنت ها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. عظمت این مصیبت ها را مگر مى شود مقایسه کرد با مصائب جسمانى؟ اما در مقابل همه ى این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. بدن پاره پاره ى برادرش در مقابل دست، در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض مى کند: پروردگارا! این قربانى را از ما قبول کن. وقتى از او سؤال مى شود که چگونه دیدى؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا». این همه مصیبت در چشم زینب کبرى زیباست؛ چون از سوى خداست، چون براى اوست، چون در راه اوست، در راه اعلاى کلمه ى اوست.
ببینید این مقام، مقام چنین صبرى، چنین دلدادگى نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است با آن مقامى که قرآن کریم از جناب آسیه نقل مى کند. این، عظمت مقام زینب را نشان مى دهد. کار براى خدا این جور است. لذا نام زینب و کار زینب امروز الگوست و در دنیا ماندگار است. بقاى دین اسلام، بقاى راه خدا، ادامه ى پیمودن این راه به وسیله ى بندگان خدا، متکى شده است، مدد و نیرو گرفته است از کارى که حسین بن على (علیهما السّلام) کرد و کارى که زینب کبرى کرد. یعنى آن صبر عظیم، آن ایستادگى، آن تحمل مصائب و مشکلات موجب شد که امروز شما مى بینید ارزش هاى دینى در دنیا، ارزش هاى رائج است. همه ى این ارزش هاى انسانى که در مکاتب گوناگون، منطبق با وجدان بشرى است، ارزش هائى است که از دین برخاسته است؛ اینها را دین تعلیم داده است. کار براى خدا خاصیتش این است."
منبع سخنان امام خامنه ای؛
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
سلام علیکم
تفاوت حضرت زینب(س) با آسیه به روایت رهبر انقلاب
https://www.mashreghnews.ir/amp/561753/#amp_tf=%D8%A7%D8%B2%20%251%24s&aoh=16013671069279&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com
آیا مقام حضرت زینب(س) از حضرت مریم(س) بالاتر است؟ دلایل آن؟
در مورد حضرت فاطمه زهرا -ع- باید گفت که ایشان بدون شک بر اساس ادله و آیات و روایات بر حضرت مریم -ع- برتری و فضیلت دارند ولی در مقایسه حضرت زینب -ع- و حضرت مریم -ع- قضاوت کار مشکلی است و به راحتی و قاطعیت نمی توان حکمی صادر کرد . از یک طرف بر طبق روایا ت متعدد حضرت مریم –ع- در کنار حضرت زهرا –ع- و حضرت خدیجه و آسیه یکی از چهار زن برگزیده عالم است واین بیانگر مقام والای مریم –ع- است. حضرت مریم -ع- به تعبیر قرآن صدیقه می باشد و بانویی است که مفتخر به خطاب الهی و گفتگوی با فرشتگان است . از طرف دیگر هر چند حضرت زینب –ع- ازجمله معصومین –ع – شمرده نمی شوند ولی دلیلی بر عدم عصمت ایشان نیز وجود ندارد . تعبیری که حضرت سجاد –ع- در باره عمه بزرگوارشان در سفر کربلا فرمودند و خطاب به ایشان گفتند : یا عمه ! انت بحمدالله عالمه غیر معلمه و فهم غیر مفهمه ، بیانگر اوج مقام الهی ایشان و برخورداری آن بزرگوار از علم لدنی است که مقام انبیا و اولیای خاص خدا است . جمله معروف ایشان در مجلس ابن زیاد ملعون که : ما رایت الا جمیلا و صبر و استقامت و شجاعت و حماسه آفرینی او در حادثه کربلا ؛ حاکی از اوج ایمان و معرفت و عرفان عمیق ایشان و دلیل روشن استغراق او در توحید پروردگار و تسلسم کامل در برابر خواست و مشیت خداوند است همان مقامی که جز انبیا و اولیا کسی به قله و اوج آن دسترسی ندارد . ما قایل به عظمت و مقام عالی هر دو بانوی عالی مقام هستیم و معترف به جایگاه رفیع و مقام قرب هر دو در نزد خداوند سبحان می باشیم
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مگر قرآن نمی گوید: «لا اِکراهَ فِی الدّینِ» (هیچ اجباری در دین نیست).. پس چرا #حجاب اجبار است؟
🎙 #دکتر_غلامی پاسخ میدهد☝️
27.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا رهبر کاری نمیکنه
Iویروس به نام *کرونا* ، چهارده قرن است که در قرآن کریم ذکر شده است.
1- بله ، زمان ظهور وی ذکر شده است.
2- در كجا ظاهر شد.
3- دلیل ظهور آن ذکر شد.
4- راه مقابله با آن و جلوگیری از بروز آن هنگام ظاهر شدن را ذکر کرد.
5- از حکمت ظاهر آن یاد کرده.
6- قران حتی نام صحیح آن را ذکر کرده.
همه این ها در سوره مبارکه مدثر ذکر شده:
3- این ویروس که انسان را متعجب کرده و باعث از بین رفتن جان بسیاری از مردم شده ، زنده نمانده وعلائم روشنی ندارد ، دانشمندان آنرا نامیدند (covid19) به این دلیل که به نظر می رسید اواخر سال2019 بوجود آمده است.
این در آیه 30 سوره مدثر ذکر شده است).
(لا تبقي ولا تذر، لواحة للبشر، عليها تسعة عشر).بلایی است که نه کاملا میکشد و نه کاملا رها میکند.پوست بشر را می کند.نوزده وکیل دارد(اشاره به کوید19)
2- این ویروس در کشوری ظاهر شد که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین کشور در جهان از نظر تراکم جمعیت است.
و اشاره به آن در آیات 12 و 13 سوره مدثر آمده است:(ذرني ومن خلقت وحيدا، وجعلت له مالا ممدودا، وبنين شهودا). (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند.وثروت فراوان دارند.وجمعیتی نظاره گر فراوان).
بله ، در چین ظاهر شده است ، که تاکنون به یک و نیم میلیارد نفر نزدیک نشده است ، شاهد افزایش جمعیت آن هستیم و اقتصاد آن افزایش یافته و پول های آن بخصوص در ابتدای این قرن تمدید شده است و هنوز هم آرزو می کند که افزایش یابد.
3- در مورد نحوه مقابله با این ویروس ، همه دنیا هنوز در حال فکر کردن ، تحقیق و به دنبال معالجه هستند. در حالی که در ابتدای سوره مدثر ذکر شده است ، در شش مرحله خلاصه می شود: آگاهی ، احتیاط بسیار ، پاکسازی ، تردد سالم ، عدم تحریک و صبر.
- *آگاهی و هشدار* به مردم در مورد خطر این ویروس ، که در آیه1و 2 ذکر شده است:(یاایهاالمدثر):ای کسی که خود را پوشاندهای(قرنطینه کرده ای). (قم فأنذر): (برخیز و هشدار بده).
- یاد خدا و دعا ، که در آیه 3 ذکر شده فراوان کنید: (وربّك فكبّر).(و پروردگارت را بزرگدار).
- پاکسازی ، ضد عفونی کردن ، شستن دست و لباس ، که در آیه 4 ذکر شده است:(وثيابك فطهّر). (لباسهای خود راتطهیر کن).
- *تردد سالم ، با عدم آميزش با مردم ، به منظور جلوگيري از آسيب ديدن از اين پلیدی* ، كه در آيه 5 ذكر شده است:(والرجز فاهجر).(و وضو بگیر و از پلیدی دور شو).
- خیلی حریص برای انبارکردن مواد غذایی در هنگام بحران ، که در آیه 6 ذکر شده است: (ولا تمنن تستكثر).(و هنگام بخشش فراوان، بر مردم منت مگذار).
- *صبر برای این مصیبت ، به ویژه در موارد مرگ* ، در آیه 7 ذکر شده است: (ولربّك فاصبر).
(و برای رضای خدا صبور باش).
4- مردم در این زمان خاص دلیل انتشار این ویروس در جهان را می پرسند!!!؟
در پایان سوره مدثر👆🏼🌹
سجده شکر
سجده شکر برابر است با تمام گنجها دنیا و آخرت .. پس با دقت آن را بخوان
فضیلت سجده شکر
بسیاری از ما نه فضیلت این سجده را میدانیم و نه کیفیت قرآئت آن را (1) هرگاه بنده ای نماز خود را خوانده (سپس) سجده شکر را به جای آورد - خداوند حجاب میان بنده خود و فرشتگانش را کنار میزند و به ملائکه میفرماید: ای فرشتگان من به بنده ام نگاه کنید فریضه مرا انجام داده و عهدم را تمام و پس از آن در جهت پاسداشت تمام نعمتهایم سجده شکر به جای آورد- ای ملائکه ام پاداش این بنده ام چیست ؟
پس ملائکه میگویند : خداوندا ( رحمتت )...
خداوند دوباره از ملائکه میپرسد :ای ملائکه ام پاداش این بنده ام چیست ؟
پس ملائکه میگویند : خداوندا ( جنت و بهشتت )...
خداوند دوباره از ملائکه میپرسد :ای ملائکه ام پاداش این بنده ام چیست ؟
پس ملائکه میگویند : خداوندا ( رفع هرگونه هم و غم از او )...
خداوند دوباره از ملائکه میپرسد :ای ملائکه ام پاداش این بنده ام چیست ؟
پس ملائکه میگویند : خداوندا ما علمی جز آنچه به ما آموختی نداریم ...
پس آنگاه خداوند میفرماید : پاداش این بنده ام این است ( همانگونه که او از من تشکر کرد من نیز از او تشکر میکنم ) - ( و با فضلم به سوی او خواهم رفت ) ( و رحمتم را به او نشان می دهم )
چه ضرری دارد تا ما هر روز سجده شکر را به جای نیاوریم ؟ و این تنها یک سجده است و یک نماز نیست؟ ولو بهتر است که فرد با طهارت و به سوی قبله سجده شکر را به جای آورد.وهرکسی که نعمتی بر او نازل شده و یا بلایی از او دفع گردیده زیباست که سجده شکر بر درگاه خداوند به جای آورد خواه این فرد با وضو باشد یا نباشد و خواه به سوی قبله بوده باشد و یا خیر.
💥نصیحت..سجده شکر را پس از هر نماز به جای آورید.. و 3 مرتبه بگویید شکراً لله و 4 مرتبه الحمد لله باشد که این فرصت طلایی را از دست ندهید... این را برای تمام دوستانت بفرست که هر گاه سجده ی شکری به جای آوردند تو نیز در اجر و ثواب آنا ن سهیم خواهی بود حتی اگر تو بمیری نیز این ثواب نصیب تو خواهدبود.
خداون
پاسخ
متن فوق در روزهای ابتدایی انتشار، بیشتر به یک شوخی شبیه بود، ولی متاسفانه با گذشت چند روز و عدم دقت بعضی افراد در شایع کردن آن، به سرعت در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است. نویسنده که ظاهرا اطلاع چندانی از زبان قرآن و ترجمه آنها ندارد، مطلب فوق را در سه بخش و با اشاره به برخی از آیات سوره مبارکه مدثر آماده کرده است که وقتی به اصل آیات و ترجمه صحیح آنها مراجعه میکنیم به «مُهمَل بافی» نویسنده این مطلب بیشتر پی میبریم.
بخش اول؛
«این ویروس که انسان را متعجب کرده … دانشمندان آنرا نامیدند (covid19) به این دلیل که به نظر میرسید اواخر سال2019 بوجود آمده است. این در آیه 30 سوره مدثر ذکر شده است. (لا تبقي ولا تذر، لواحة للبشر، عليها تسعة عشر) یعنی بلایی است که نه کاملا میکشد و نه کاملا رها میکند. پوست بشر را میکند. نوزده وکیل دارد (اشاره به کوید19)»
وقتی به آیات سوره مبارکه مدثر مراجعه میکنیم، میبینیم که، اولا این آیات درباره «انسان کافر»ی است که وحی الهی را انکار کرده و دیگران را گمراه میکند. خدای متعال هم به او وعده داخل شدن در جهنم میدهد، جهنمی که چنین مشخصاتی دارد:
«[آتشى است كه] نه چيزى را باقى مىگذارد و نه رها مىكند (28) پوست بدن را [همه جانبه] دگرگون مىكند (29) بر آن نوزده نفر نگهبان گماردهاند (30)»
به وضوح میبینیم عدد 19 در این آیه اشاره به نگهبانان جهنم است!
طبیعی است که اگر لفظ «نوزده» در این آیات را از این فرد بگیریم، تمام شاکله فکری او به هم میریزد. اگر نام این ویروس «کووید20» بود به کدام آیه تمسک میکرد؟!
بخش دوم؛
«این ویروس در کشوری ظاهر شد که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین کشور در جهان از نظر تراکم جمعیت است. و اشاره به آن در آیات 12 و 13 سوره مدثر آمده است: (ذرني ومن خلقت وحيدا، وجعلت له مالا ممدودا، و بنين شهودا). (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند. و ثروت فراوان دارند. و جمعیتی نظارهگر فراوان) …»
ایشان با استفاده از آیات 12 و 13 سوره مدثر، اینگونه برداشت میکند که (خداوند اشاره به کشور چین دارد)! حال به اصل آیات توجه بفرمایید:
به زودى او را در سقر درآورم (26) و تو چه مىدانى سقر چيست؟ (27) [آتشى است كه] نه چيزى را باقى مىگذارد و نه رها مىكند (28) پوست بدن را [همه جانبه] دگرگون مىكند (29) بر آن نوزده نفر نگهبان گماردهاند (30)
قضاوت با شما، کجای این آیات و ترجمه آنها، شبیه به برداشتی است که نویسنده این متن بیان کرده است؟! «ذرنی و من خلقت وحیدا» یعنی «مرا با کسی که خودم او را خلق کردم تنها بگذار». در طول چهارده قرن، حتی یک مترجم هم این آیه را اینگونه (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند) که این نویسنده معنا کرده، ترجمه ننموده است!
بخش سوم؛
متن فوق، در بخش سوم هم با همین مشکلات روبروست. عدم دقت در آیات، عدم ترجمه صحیح و عدم تمرکز بر موضوع
ایشان با تکیه بر آیات اول تا پنجم، تکلیف مقابله با این بیماری را هم روشن کرده است. تمرکزشان هم بر روی کلمه «مدثر» به معنای «جامه به خود پیچیده» است. نویسنده با ترجمه «مدثر» به «قرنطینه شده»، راهکار مقابله با کرونا را از قرآن استخراج کرده است! که اگر اینگونه باشد «مزمل» هم به معنای «جامه به خود پیچیده» است. پس «قم اللیل الا قلیلا/ جز اندکی از شب را به پا خیز» هم که آیه بعد از آن است، باید از جانب نویسنده متن، به پروتکل درمانی اضافه شود!
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
پاسخ دوم
پاسخ شبهه:
1⃣ تفسیر آیات قرآن کریم نیاز به تخصص ویژه دارد و به ندرت افرادی در حد علامه طباطبایی، آیت الله مکارم شیرازی، حجت الاسلام قرائتی و... هستند که بتوانند آیات قرآن را تفسیر کنند!
ضمن اینکه این به اصطلاح مفسر ظاهرا گمنام است و اسمی در شبهه از ایشان نیست؟!!
2️⃣ ترجمه ی ساده آیات واضح است و هرکس بخواند متوجه میشود که این آیات هیچ ربطی به بیماری واگیردار ندارد. و در کل چنین تفسیری از قرآن بیشتر به جوک و شوخی شبیه هست که مثلا ۱۹ موکل آتش جهنم را کوید۱۹ بدانیم!!!
3️⃣ تقطیع آیات بدون توجه به قبل و بعد به گونهای که فهم آیات را دچار تغییر و نقص و... کند درست نیست مخصوصا زمانی که بخواهیم دیدگاه قرآن را درباره موضوع یا مسألهای بیان کنیم و این کار مذموم هست.
4️⃣ سوره مدثر در شان ولیدبن مغیره مخزومی که از مستهزئین ودشمنان درجه یک پیامبر بود نازل شده که ماجرای آن در لینک زیر موجود است:
https://plink.ir/OKgLY
5⃣ متنی که در فضای مجازی تحت عنوان نام ویروس کرونا در سوره قرآن آمده است مصداق بارز «تفسیر به رأی» است که در رابطه با آن پیامبر عزیز فرموده اند: من فَسّر القرآن برأيه فليتبوَأ مقعدَه من النّار؛ كسي كه قرآن را به رأي و نظر خود تفسير كند، جايگاهش آتش جهنم است. (التفسیر و المفسرون ج ۱ ص ۱۳)
6⃣ ترجمه غلط آیات (که نشانگر بیسوادی نویسنده یا اصرار بر تحمیل نظر خود به قرآن است) کاملا مشهود و دلیل بی پایه بودن این متن است. مثلاً آیه (ذرنی و من خلقت وحیداً) که ترجمه آن عبارت است: مرا با کسى که او را خود به تنهائى آفریده ام واگذار!
اینگونه ترجمه کرده (رها شده در قومی که خلقت خاص دارند!!) تا به نحوی چین را منشأ اولیه این ویروس معرفی کند! واضح است که این ترجمه تحت هیچ شرایطی ارتباط به آیه ندارد.
7⃣ تطبیق راهکارهای برون رفت از اپیدمی کرونا بر متن قرآن هم ناشیانه است. مثلاً آیه (و ثیابک فطهر) را به ضد عفونی حمل کرده در حالیکه طبق نظر پزشکان، کمترین جایی که ویروس کرونا امکان بقا دارد لباس است و این اگر مربوط به این بحث بود باید به شستن دستان که اصلی ترین واسطه انتقال است اشاره میکرد.
خلاصه اینکه اغلاط این نوشته آنقدر زیاد و بچهگانه است که نیازی به بررسی مورد به مورد ندارد.
8⃣ آنچه مهم است اینکه اینگونه نوشتهها، اگر از روی جهالت نباشد، صددرصد مغرضانه است. دشمنان گاهی برای خرافی نشان دادن دین، مطالب سست و بی پایه را به اسم مطالب دینی منتشر میکنند، تا پس از روشن شدن بیپایگی آن مطالب، اعتقاد و اعتماد به گزاره های دینی کمرنگ و ضعیف شود.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
آیا پس از مرگ در جسم دیگری متولد میشویم؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا پس از مرگ دوباره زنده میشویم..؟!
نوزاد دختری در کشور همسایه متولد میشود اندکی بعد که کودک اندکی بزرگ شده میتواند حرف بزند خاطرات عجیبی بازگو میکند...
(از طرف کاربر( سرباز گمنام
پاسخ 👇
ایا بعداز مرگ انسان روح باجسم دیگری در این دنیا متولد می شود | مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی👇
https://pasokhgoo.ir/node/33019
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز
شبهه
وقتی که ما این شرایط کنونی نظام جمهوری اسلامی را با زمان پهلوی مقایسه میکنیم پس بهتر است که زمان پهلوی را هم با زمان قبل از خودش یعنی قاجار مقایسه کنیم تا به دور از هر گونه تعصب اقدامات ارزنده زمان پهلوی به ایران را بهتر بتوانیم ببینیم شاید اینگونه مقایسه تفاوتها را کاملا مشخص کند نه اینکه امکانات و شرایط زندگی الان را با ۵۰ سال قبل که ایران و جهان در مسیر پیشرفت بود را مقایسه کنیم
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
شبهه وقتی که ما این شرایط کنونی نظام جمهوری اسلامی را با زمان پهلوی مقایسه میکنیم پس بهتر است که
پاسخ
دوره پهلوی، دوره ای خسارت بار و تاریک از کشور است که قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست، هر چند دوره قاجار برای کشور خسارت بار بود، اما دوره پهلوی در مقایسه با دوره قاجار به مراتب خسارت بارتر و بدتر بود. نمود این خسارت بار بودن را در چند محور می توان مورد توجه قرار داد.
۱.اگر در دوره قاجار شاهد استبداد و استعمار بودیم، در دوره پهلوی وابستگی کامل و سرسپردگی به بیگانگان به آن اضافه شد. سلسله قاجار با تمام بی کفایتی، دست نشانده نبوده و توسط بیگانگان روی کار نیامد، اما دوره پهلوی دست نشانده انگلستان و در ادامه آمریکا بود.رضا خان توسط انگلیسیها روی کار آمد و پس از او پسرش محمد رضا کشور را به جایی رساند که بزرگترین افتخارش این بود که حافظ منافع آمریکا در منطقه بوده و جزیره ثبات این کشور است.
حضرت امام فرمودند: «ممکن است کسى بگوید که آغا محمد قاجار هم مثل آنها جنایتکار بوده ، اما آقا محمد قاجار مثل اینها خیانتکار نبود، در تاریخ نیست که محمد خان قاجار براى مملکت دیگرى منافع مملکت خودش را داده باشد، جنایتکار بود اما خیانتکار نبود. همین طور سلاطین سابق جنایتکار بودند همه شان ، همه بد بودند ، اما خیانت مثل این عنصر فاسد، هیچ یک از سلاطین ایران خیانت اینجورى نکردند.( صحیفه نور، ج۶، ص ۳۲۰)
مقام معظم رهبری نیز فرمودند:«بعد از همه مصائبی که قاجار تا دوره ناصری بر ملت ایران وارد کرده بود مصیبت تازهای بر مصائب ایران اضافه شد: پادشاهان قدیم اگر دیکتاتور بودند، وابسته و گوش به فرمان قدرتهای بیگانه نبودند؛ اما از اواخر دوران قاجار و همه دوران پهلوی، پادشاهان، هم دیکتاتور بودند و هم وابسته! این شد بیماری مضاعف نظام سیاسی حاکم بر ایران در دوران گذشته. این دیکتاتوری و وابستگی آثار و تبعات زیادی در کشور ما و روی ملت ما داشته است.»(۱۳۸۲/۱۱/۲۴)
۲. در ضعف و بی کفایتی قاجار تردیدی وجود ندارد، اما در دوره قاجار، فرهنگ ایرانی و اسلامی مورد تخریب قرار نگرفت، کاری که در دوره پهلوی به اسم تمدن و پیشرفت صورت گرفت و با فرهنگ اسلامی و مظاهر دینی به دشمنی برخاستند.
مقام معظم رهبری فرمودند: «ناصرالدین شاه میخواست پادشاهی کند، سلطنت کند، لذّت ببرد. کاری نداشت که بر سر ملت چه میآید و چه نمیآید. ضعیف بود. بیاعتنا بود که البته، این از بزرگترین گناهان برای یک رهبر و مسؤول یک کشور است اما خاندان پهلوی کاری کردند که به مراتب از آنچه که در دوران قاجار وجود داشت، بدتر بود. زیرا اینها پایههای فرهنگ خودی را متزلزل و آن را ویران کردند و فرهنگ وارداتی را جایگزین نمودند.»(۱۳۷۲/۰۵/۰۸)
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
۳.قراردادهای استعماری و ننگینی همچون عهد نامه گلستان و ترکمنچای و قرار داد رویتر و دارسی در بر تارک دوره قاجار نقش بسته است،که خسارت های فراوانی به کشور وارد آورد، اما قرار دادی که شرافت و عزت ایرانیان را خدشه دار نمود، قرار داد ننگین کاپیتولاسیون بود که در دوره پهلوی شکل گرفت.
۴. خودکامگی ای و انحصار طلبی دوره پهلوی با دوره قاجار قابل مقایسه نیست. در دوره قاجار استبداد بود، اما دوره پهلوی استبداد و خود کامگی به اوج رسید.
حضرت امام فرمودند: « زمان رضا شاه از باب اینکه همه دزدى ها منحصر به خودش بود، انحصار دست خودش بود، حکومت ها به این قدرت نبودند، زمان احمدشاه اینطور نبود که خود آنها بتوانند همه برداشت ها را براى خودشان بکنند، این بود که دارودسته هائى که مى فرستادند این بساط را درست کردند.( صحیفه نور، ج۱۳، ص۱۸۷)
۵. بررسی آنچه تحت عنوان پیشرفت در دوره پهلوی قلمداد می شود، بیانگر آن است که آنچه در این دوره صورت گرفت، در راستای منافع و خواست بیگانگان بوده و نه تنها تغییر چندان مثبتی در وضعیت مردم ، ایجاد نکرد که وضعیت نابسامانی را به وجود آورد.
روی کارآمدن رضا خان در ایران و تأسیس سلسله پهلوی آثار مشخص و نمایانی در ایران به بار آورد که با نگاهی دقیق و موشکافانه میتوان مصادیق خیانت و وابسته بودن رضاخان را نشان داد.
با این وجود عدهای با وارونه نشان دادن تاریخ و پنهان سازی برخی از واقعیتها سعی در مثبت نشان دادن آثار سلطنت رضاخان پهلوی دارند و تأسیس این سلسه پادشاهی را منشاء اثرات مثبت در راه مدرن و یکپارچه شدن ایران میدانند.
برای قضاوتی عادلانه و بیطرفانه از اقدامات رضاخان در ایران، نیازمند تطبیق اقدامات و برنامه های رضاشاه با منافع قدرتهای بیگانه و مخصوصاً انگستان هستیم. با نگاهی جامع و از بالا به سیر تحولات رخ داده از زمان روی کار آمدن رضاخان در ایران تا خلع وی از مقام سلطنت، نوعی هماهنگی با منافع انگستان دیده میشود.
سلسله قاجار با تمام بیکفایتیها و امتیازاتی که اعطا کردهاند دست نشانده نبوده و توسط دولت بیگانه در مصدر کار قرار نگرفته بودند؛ در حالی که رضاخان و پسرش محمدرضا دست نشاندههایی بودند که مشروعیت و ادامه سلطنت خود را در حمایت و پشتیبانی قدرتهای بیگانه میدیدند و برای همین در پس بسیاری از اقداماتشان منافع بیگانگان را میتوان جستجو کرد
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin