eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
5.7هزار ویدیو
124 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
متاسفانه ارتباطات از زمان روحانی هم داره ضعیف تر عمل میکنه یا واقعا تو این فیلتر شکن ها براشون منفعتی هست که اینطور دسترسی بهش راحته و یا....؟؟؟؟ دیشب تهران آروم بوده الحمدالله اما تا زمانی این فضای سمی اینستا بین مردم باشه شاید خود مردم رو از کف خیابون بتونیم به خونه به کمک پلیس هدایت کنیم اما ذهنشون رو هرگز نمیشه دیگه جمع کرد مسئولین عزیز و گرامی براهین دوستانی که اگر مسئولیتی تو کشور دارین التماس میکنم پیگیری کنین از دست مردم عادی کاری ساخته نیست دیگه با اعتراض و راه انداختن کمپین و چند تا امضا به والله کار درست نمیشه
هدایت شده از مهاجر
نتیجه هشت سال تخریب و برنامه ریزی منفی در فضای مجازی توسط دولت غربزده روحانی را نباید با یکسال فعالیت دولت سیزدهم مقایسه کرد این دولت در این یکسال با حجم زیادی از مشکلات متعدد روبرو بوده والبته قدمهای بسیار بزرگی هم برای ساماندهی مشکلات و حل معضلات به صورت ریشه ای برداشته است باید کمی واقع نگر بود و حداقل متناسب با زمان تخریب ونفوذ، صبوری کرد.گرچه امیدواریم به فضل خدا وبا اخلاص مدیران جهادی وانقلابی ساماندهی مشکلات مجازی سریعتر انجام شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام سوال #، من از مادر پیرم نگهداری میکنم، برادری دارم که با نظام مخالف است، و متاسفانه به رهبری عزیز توهین می‌کند، من مجبورم به خاطر مادرم اورا به خانه ام راه بدهم، وقتی به حضرت آقا توهین می‌کند من به شدت عصبی میشوم ، بعضی مواقع نمی‌خواهم اورا راه بدهم، چه کار کنم، چه رفتاری باید انجام بدهم که هم از ولایت دفاع کنم هم مادرم آزرده نشود؟؟؟
1 ⭕️ ت وه ی ن به رهبر ❓بعضی از اقوام، به رهبری عزیز توهین می‌کنن! وظیفه‌ی ما چیه؟ 📝 : 👇 ✍️ کسی منکرِ مشکلاتِ موجود در کشور نیست. من در مواجهه با مخالفانِ وضعِ موجود، ابتدا خودَم را با آنان همراه می‌کنم. بجای انکار، خودَم ده برابرِ او از مشکلاتِ اقتصادیِ کشور می‌نالَم. از تبعیض‌ها، اختلافِ طبقاتی، آقازاده‌ها، گرانیِ نرخ ارز و کالا، اخلاس‌ها و... . ➕تا حسّ کند نفسِ من از جایِ گرم در نمی‌آید. تا بفهمد او را درک می‌کنم و من نیز از وضعِ موجود، ناراضی هستم. تا بفهمد من، توجیه‌گرِ خطاهای مسئولین نیستم و ظلم‌ستیزم. گاهی نقدهای او را تایید کنم و حتی از حساسیتَش در قبالِ مفاسد، تجلیل و تکریم کنم. ☝️حالا من حرف‌های او را شنیدَم و تأییدَش هم کردم. از لحاظِ قلبی به هم نزدیک شدیم. او الآن می‌فهد که من نیز مثلِ او تحتِ فشار هستم و در قصرِ شیشه‌ای زندگی نمی‌کنم؛ می‌فهمد که من درد و فشار او را درک می‌کنم و در کنارَش هستم نه مقابلَش؛ و از همه مهم‌تر من را فردی منطقی و واقع‌گرا می‌دانَد و می‌گوید "خدا خیرَت بدهد که نقائص را می‌بینی". 🔔 به این‌جای بحث که رسیدیم مخاطبِ من الآن کاملاً تخلیه شده. هر چه دلَش خواست گفته. دیگر پیشِ من از لحاظِ روانی، در نقطه‌ی انفجار نیست و مرا هم همراه و هم‌فکرِ خودش می‌دانَد. حتی اگر در اثناء به رهبر هم توهین کرده، من مصلحتاً هیچ واکنشی نشان نداده‌ام. عنانِ بحث را که دست گرفتم او را به چهار نکته‌ی مهمّ متنبه می‌کنم: 1️⃣ من ضدِ انقلابَم: اصلا من هم هم‌فکرِ شما هستم و بیا این نظام و رهبر را سرنگون کنیم!!!! ولی قبل از آن، به فردایِ سرنگونی هم فکر کنیم. کار را با تدبیر و برنامه‌ریزی و اصولی پیش ببریم. ❓پس از فروپاشیِ این نظام قرار است کدام تزِ فکری و چه کسی بر مسندِ حکومت بنشینَد؟ شما تا تمهیداتِ خانه‌ی جدید را فراهم نکردید، از خانه‌ی قبلی بلند نمی‌شود. آن خانه و بنای جدیدی که قرار است بر پا کنیم هویت و ماهیتَش چیست؟! و چه تضمینی وجود دارد که نظامِ جایگزین، معایب و مفاسدِ کنونی را نداشته باشد؟ ➕ حاکمیت، پالتو نیست که هر وقت دلمان خواست عوضش کنیم. جابجائیِ حاکمیت، یعنی جنگ و خون‌ریزی و تعطیلیِ اقتصاد و رُعب و وحشت و بی‌نظمی و... . ❓آیا ما و شما و جامعه‌ی کنونی مثلِ سالِ 57، این ظرفیت و کشش را ایجاد کردیم که بتوانیم طوری نهضت را مدیریت کنیم که مثلِ مصر و لیبی پس از اعتراضِ مردمی، اجانب بر کشورمان مسلط نشوند؟ امروز چه کسانی در وسعتِ جهانی از سرنگونیِ حاکمیت ایران خوشحال می‌شوند؟! 2️⃣ انتخابِ من: قوه‌ی مجریه و شورای شهر که بازویِ اجرائیِ نظامند توسطِ مردم انتخاب می‌شوند. قوه‌ی مقننه که قانون‌گذارِ ما هستند نیز با رایِ همین مردم انتخاب می‌شود. رهبر نیز با یک واسطه توسطِ مردم انتخاب می‌شود. ☝️همه‌اش شد انتخابِ من و شما. حاکمانِ ما از کره‌ی مریخ نیامده‌اند. با دستِ خودمان بر مسندِ قدرت نشسته‌اند. ما نمی‌توانیم خودمان را از حاکمیت، جدا بدانیم. ➕کسی که در مقامِ بحث با شما پُر مدعا است را دعوت کنید به شرکت در انتخاباتِ شورا و مجلس. بگوئید بجای حرّافی و نقد ـ که راحت‌ترین کار است ـ برو و یک کارِ به زمین مانده‌ی مملکت را رتق و فتق کن. شهرِ خوب، ساختنی است و نه یافتنی. 👌ژاپن با حرف پیشرفت نکرد با تلاش و کوششِ تک تکِ مردم و مسئولین رشد کرد. ما پیشرفت می‌خواهیم اما کار نمی‌کنیم. نقد کنندگان معمولاً کسانی هستند که اهل کار نیستند. به عمل کار براید به سخنرانی نیست... . ادامه👇
👉2👈 ادامه👆👆👆 3️⃣ تقصیر رهبر: من منکر مشکلات نیستم. اما این‌که مشکلاتِ موجود را چه کسی بوجود آورده هم باید بررسی شود. برقراریِ عدالت، از همین قضاوت‌های ما شروع می‌شود. 📣 رهبرِ ما اگر مثلِ پهلوی‌ها فردِ طماع و دنیا پرستی بود، تا کنون لیست اموال و تفریحاتَش در فضای مجازی پُر بود؛ مثلِ برخی مسئولینِ خائن. اما چپ و راست و داخلی و خارجی اذعان به پاک‌دستی رهبریِ عزیز دارند. این پیرمرد پاک دست واقعا چه انگیزه‌ای دارد برای آزار و اذیتِ ما؟ ❓آیا ما نباید فردای قیامت بابتِ متهم کردنِ اشخاص نزدِ خدا پاسخ‌گو باشیم؟ ما از لحاظِ قانونی به رهبریِ عزیز اختیارات مطلق و بی حدّ و حصر ندادیم. طبقِ قانونِ اساسی، کنترل نرخ ارز و بازار و گرانی و... از وظایفِ قوّه‌ی مجریه و مقننه که منتخبِ ما هستند می‌باشد. ❌ ما تکلیفی از رهبر می‌خواهیم که به دوشش نگذاشتیم قانوناً. اگر رهبر، فرا قانونی عمل کند می‌گوئیم دیکتاتور!! اگر طبقِ قانون، اجرائیات و قانون‌گذاری را به منتخبانِ خودمان بسپرد، می‌گوئیم چرا رهبر همه چیز را درست نمی‌کند؟! 👌مشکلات، زیاد است. بر منکرش لعنت. اما مقصرّ وضعِ موجود، مسئولینی هستند که توسط خود ما انتخاب شده‌اند؛ نه تقصیر رهبری عزیز. فردایِ روزی که رهبریِ ایران، نباشد در کوچه و خیابان منافقان و اجانب مثلِ زامبی به جانِ ملّت خواهند افتاد. ✅ با این همه اختلافاتِ فکری اگر در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داریم، به برکتِ رهبری عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی است. قدرَش را اگر ندانیم، دوباره گرفتارِ یک دست‌نشانده مثلِ رضاخان خواهیم شد... . 4️⃣ اصلا مگر جلساتِ خانوادگی، جایِ بحث‌های پُر چالشِ سیاسی و اقتصادی است؟! مگر شما کارشناس هستید و بحثِ شما آیا مشکلی از جامعه را حلّ می‌کند؟! ❌ بی‌فرهنگ‌ترین فامیلِ ما کسی است که محفلِ دوستانه‌ی فامیلی را به هتاکی و فحاشی می‌کشانَد. نادان‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که فامیل از دست و زبانِ آنان امنیت ندارند؛ آنان که چارچوبِ مناظره‌ی دوستانه و منطقی را به مشاجره‌ی دشمنانه و متعصبانه مبدل می‌کنند. ❓مگر داریم عاجز تر از کسی که چون دستَش به بالائی‌ها نمی‌رسد، خشمش را سرِ دامادَش خالی می‌کند؟ همو که بجای تلاش برای اصلاح، فقط فحش می‌دهد و خاطرِ دیگران را تلخ می‌کند! سکوت، بالاترین فریادی است که بر سرِ این جماعت می‌تواند کِشید. سکوتِ شما یا او را ادب خواهد کرد و یا از شدتِ خشم، او را سکته خواهد داد. ✍حجت الاسلام سیدمحمدمهدی صدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام عقد اخوت چه ویژگی هایی داره؟ برای چی هست؟ فقط با یک نفر میشه عقد اخوت بست؟
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
👇 عهد اخوت چیست؟ چگونه خوانده می شود؟ و چه حقوق و مسئولیت هایی را به دنبال دارد؟ ✅ 👇 🔮 عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند. 🔮عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند. 🔮در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتما در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند. مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد. (۱) 🔮به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید: « وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». (۲) 🔮وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد. همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت وشفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید. 🔮عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود. 🔮عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند. و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند. 🔮با توجه به اینکه در هنگام خواندن صیغه دو نفر باید دست یک دیگر را بگیرند لازم است که کنار یک دیگر باشند اما اگر امکان این کار ، نباشد اشکال ندارد. بخشیدن حقوق برادری یا نبخشیدن آن به دست انسان نیست که بخواهد برای آن وقت تعیین کند و با عقد اخوت فقط همان مواردی که بیان کردیم بر عهده طرفین می آید. 📚پی نوشت ها : ۱. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س ۱۴۶۴ و س ۱۴۶۵. ۲. مستدرک الوسائل ج۶ ، ص ۲۷۹ ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی از اقوام حجاب ندارند وقتی وارد خانه ما می‌شوند تکلیف ما در قبال آنها چیست؟ در ضمن مجبور به رفت و آمد هم هستیم
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
⭕️ صله‌ی رحم ❓در موردِ صله‌ی ارحام، حدود و غثورِ آن و آثار و پیامدهایِ قطعِ رحم توضیح دهید. 📝 :👇 ✍️ صله‌ی رحم یا صله‌ی ارحام بمعنایِ برقرار ارتباط و اتصال با خویشاوندانِ نَسَبی (خونی) است. خویشاوندِ نَسبی به کسی می‌گویند که از طریقِ خون و نه به سببِ ازدواج، با ما خویشاوند هستند؛ مثلِ والدین، فرزند، برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی، خاله، جَدّ، جدّه و اولادِ همه‌ی آنان که نامشان ذکر شد. ☝️صله و ارتباط با اقوامِ نَسبی، واجب است، ترکِ ارتباط با آنان گناهِ کبیره است و اگر هدیه‌ای به آنان داده شود، پس گرفتنش مُجاز نیست. در بینِ ارحام بیش از همه، جایگاهِ والدین مورد تاکید است. صله با خویشاوندانِ سببی یعنی فامیلِ همسر، مستحب است و نه واجب. ➕ صله‌ی رحم بشکلِ حضوری و حتّی تلفنی و از طریقِ نامه نیز امکان‌پذیر است. امام صادق می‌فرماید: "صِلُوا أرحامَکم و بِرّوا بِإخوانِکم وَ لَو بِحُسنِ السَّلامِ وَ رَدِّ الجَوابِ". یعنی صله رحم نمایید و به برادران[دینی] خود نیکی کنید هر چند با سلام کردنِ خوب و یا جواب سلام. 👌پس در هیچ حال نباید ارتباط با ارحام ترک شود. تلاش برای حلّ مشکلاتِ ارحام نیز از مصادیقِ صله‌ی رحم است. اگر در بینِ ارحامِ ما نیازمندِ مالی وجود دارد، اولویت این است که به او کمک کنیم. 🔔 حتی ارتباط با ارحامِ گنهکار نیز واجب است. چرا که این ارتباط ممکن است زمینه‌ی تغییرِ او را فراهم کند و برعکسش قطع ارتباط زمینه‌ی انحرافَش را فراهم می‌کند. البته مراد از ارتباط، حضور در گناهِ اقوام و شرکت در محفلِ گناه نیست. ❗️تنها وقتی می‌توانیم با ارحام خود قطع کنیم که احتمال بدهیم این کار موجب دوری آنان از ارتکاب گناه می‌گردد؛ یا وقتی که اقوامِ ما دشمنِ خدا باشند؛ یا آن‌گاه که ارتباط با او موجبِ اثرپذیری ما و خانواده‌مان شود. در این‌صورت باید ارتباطِ حضوری، قطع شود. اما چون ارحامِ نسبی هستند، گاه و بیگاه ولو تلفنی باید ارتباط، برقرار باشد؛ مگر ان‌که خودشان جواب ندهند و قطع کنند ارتباط را که در این فرض، تکلیف از دوشِ شما برداشته شده است. 🔔 آثار و برکاتِ صله‌ی رَحِم: 👈 دوستی و محبت خدا 👈 حمایت خداوند 👈 عاقبت به خیری 👈 دفعِ بلاها 👈 آسانی حساب قیامت 👈 عبور آسان از پل صراط 👈 جلوگیری از گناهان 👈 کفاره‌ی گناهان 👈 حفظ نعمت‌ها 👈 بهشتی شدن 👈 ازدیاد روزی و رفع فقر 👈 برآوره شدن حاجات 👈 زدودن کینه‌ها 👈 پاداش سریع در دنیا 👈 پاداش صد شهید 👈 خوش اخلاقی 👈 بخشنده شدن 👈 نشاط روح و جان 👈 افزایش عُمر 👈 آبادانی 👈 مرگِ آسان ❌ تبعاتِ قطعِ ارتباط با ارحام: 👈 لعنت خدا 👈 مجازات سریع دنیوی 👈 دور ماندن از بهشت 👈 سودمند نبودن سایر کارها 👈 کمک نرساندن ملائکه رحمت 👈 قرار گرفتن ثروت جامعه در دست پلیدان ✍حجت الاسلام سیدمحمدمهدی صدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام با "دهه هشتادی ها" چه کند؟ ✍️ جعفر محمدی 🔹"دهه هشتادی ها"، که اینک در دوران پرشور نوجوانی و ابتدای جوانی شان هستند، بی گمان محور مهمترین موضوع روز هستند چرا که اغلب کسانی که در روزهای اخیر برای بیان اعتراضات خود به خیابان ها رفتند، نوجوانان و جوانان متولد اوایل و اواسط دهه ۸۰ خورشیدی اند. 🔹فارغ از مطالباتی که آنها در روزهای اخیر فریادش زده اند و بدون قضاوت محتوایی در این باره، باید گفت که نظام سیاسی حاکم بر ایران، هم اکنون با روان شناسی جدیدی از معترضان مواجه است که با جنس معترضان پیشین، تفاوتی جدی دارد. 🔹نسل پدرها و مادرهای دهه هشتادی ها، نسل "اطاعت" بود. به آن نسل یاد داده بودند که باید در برابر "بزرگ ترها"، سر به پایین بیندازند و هر چه شنیدند، بگویند "چشم". اصلاً، ملاک اصلی بچه خوب یا بد بودن همین حرف شنوی از "بزرگ ترها" بود. 🔹این "بزرگ ترها" هم دایره وسیعی را در بر می گرفت: از پدر و مادر و خاله و عمو گرفته تا معلم و مدیر مدرسه و مقامات. 🔹آن نسل، از روی ادب و احترام یا از ترس و بعدها که چیزهایی برای از دست دادن داشت از سر محافظه کاری، اطاعت پذیر بود. 🔹دهه هشتادی ها اما، اطاعت نمی کنند؛ آنها واقع بین تر از پدر و مادرهایشان هستند و لُبّ کلام شان در برابر آن بزرگ ترها این است: به جای دستور دادن، ما را "قانع" کنید. این یک اصل مسلّم دهه هشتادی است. 🔹از این رو، با این نسل، نمی توان با تحکم، آمرانه و از موضع بالا سخن گفت چرا که مزیت نسبی "بزرگ ترها"ی پیشین که داشتن "اطلاعات بیشتر" بود، به مدد گسترش کتاب و رسانه در بین نسل جدید از بین رفته و آگاهی ها -و شبه آگاهی ها-ی این نسل، در مواردی حتی بیشتر از "بزرگ ترها" شده است. 🔹دهه هشتادی ها بر خلاف نسل پیشین که عمدتا دنیا را در محدوده روستا و شهر و کشور خودشان می دیدند، با ابَر پدیده اینترنت، "جهان آگاه"تر از همه اجدادشان در تمام طول تاریخ شده اند و دارای سطح بالاتری از "مقایسه" و "انتظار" هستند. 🔹بنابراین، برخورد قهری، دستوری و خشونت بار با این نسل، اشتباهی استراتژیک است و می تواند نتایج عکس به بار آورد. 🔹نظام سیاسی حاکم باید این مولفه را در تحلیل وضع موجود و تدوین راهکارهایش مورد توجه جدی قرار دهد و به جای تقویت دستگاه های کنترلگری اعتراضات، "مفاهمه و اقناع" را گسترش دهد. 🔹بدیهی است که اقناع این نسل، با شعار درمانی و مراسم تراپی و بلعیدن بودجه های کلان تبلیغی و فرهنگی توسط صدها دستگاه و بنیاد و موسسه و... میسر نمی شود که اگر می شد، شاهد حوادث اخیر نبودیم (حال بماند که همین بودجه خوارها، مسوول بخشی از بحران کنونی اند). 🔹اقناع هم، معنایی ندارد جز شنیدن حرف های این نسل، گفت و گو از موضع برابر و متعهد بودن به نتیجه آن. در این مکالمات و مباحثات مستمر، ممکن است آرایی تغییر کند یا اصلاح و حتی تثبیت شود. مهم این است که به برآیند آن که در قالب "خواست اکثریت" خود را نشان می دهد باید احترام گذاشت و به برآوردن مطالبات اکثریت همت گماشت. 🔹در غیر این صورت، نسل جدید، اطاعت نخواهد کرد و نظام با این "نسل متقاعد نشده، اطاعت ناپذیر و البته جسور"، از بحرانی به بحرانی دیگر با آینده ای ناامن حرکت خواهد کرد که به نفع هیچکس نیست. با سلام و تشکر از زحمات مدیر و دست اندرکاران محترم گروه براهین از اساتید بزرگوار خواهشمند است پاسخی تحلیلی نسبت به تایید یا عدم تایید این سخن ارائه بدهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا ایران موشک به روسیه میده برای حمله ب اوکراین ؟؟؟؟
هدایت شده از مهاجر
ایران به هیچ وجه به روسیه موشک نفروخته است روسیه در زمینه موشکی نیاز به خرید تسلیحات ندارد آنچه که شاید منظور سوال کننده محترم بوده فروش پهباد ایرانی به روسیه است. جمهوری اسلامی ایران جزء قدرت‌های اول پهپادی دنیاست و قدرتش در این زمینه پیشرفته‌تر از روس‌هاست، به همین دلیل کشور تاجیکستان که خود روزگاری یکی از اقمار اتحاد جماهیر شوروی بوده، به‌جای آنکه از کشور روسیه پهپاد خریداری کند به سراغ ایران می‌آید. این اقدام تاجیکستانی‌ها نشان می‌دهد ایران به لحاظ قدرت پهپادی جزء دو یا سه کشور اول دنیاست. روس‌ها نیز در جنگ اوکراین به‌دلیل عدم بهره‌گیری مناسب از قدرت پهپادی هم به لحاظ کمی هم به لحاظ کیفی، آسیبی جدی دیدند و به‌دنبال جبران این آسیب رفتند و به سراغ ایران آمدند. آمریکا به‌دنبال این است چهره یک متجاوز از روس‌ها بسازد تا از این طریق کشورهای دنیا را علیه روس‌ها بشوراند و در این مسیر نیز آمریکا می‌خواهد در دنیا ایران را کمک‌کننده به روسیه متجاوز معرفی کند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها به‌دنبال تحقیر روس‌ها نیز هستند و آنها در تلاشند با برجسته‌سازی ماجرای خرید پهپاد از ایران بگویند، روسیه که ادعای ابرقدرت نظامی در جهان دارد مجبور شده است از جمهوری اسلامی ایران تسلیحات نظامی بخرد. همچنین یکی‌ دیگر از اهداف برجسته‌سازی خرید پهپادی روس‌ها از ایران برمی‌گردد به سفر بایدن به منطقه و طرح یکپارچه‌سازی سیستم موشکی که آمریکایی‌ها به‌دنبال پیاده‌سازی آن در خاورمیانه هستند، آمریکایی‌ها در تلاشند با بزرگ‌نمایی خطر پهپادی ایران در منطقه، منویات خود در رابطه با این طرح را به سران کشورهای عربی منطقه تحمیل کنند. براساس کدام قطعنامه شورای امنیت فروش تسلیحات به روسیه ممنوع است؟ براساس حقوق بین‌الملل نیز اگر ایران بخواهد به روسیه سلاح بفروشد، این اقدام ایران قانونی است. خرید سلاح مساله‌ای عادی است، در دنیا هر کشوری که دارای ضعف است سعی می‌کند با خرید سلاح ضعف‌هایش را جبران کند، نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود این است که روس‌ها معمولا چون خودشان ابرقدرت حوزه نظامی هستند، تسلیحات از کشورهای دیگر خریداری نمی‌‌کنند و در این زمینه کاملا خودکفا هستند، من به یاد ندارم روس‌ها سلاح خاصی از کشوری خریداری کرده باشند ولی چون قدرت جمهوری اسلامی ایران از روس‌ها در زمینه پهپادی بالاتر است آنها در عرصه پهپادی احساس نیاز کرده و به سراغ ایران آمدند. پیش از این نیز ما به کشور ونزوئلا سلاح فروخته‌ایم و همان‌طور که گفتم مساله فروش سلاح امری عادی‌ است، نکته‌ حائز اهمیت این است، ما قبلا به کشورهایی سلاح می‌فروختیم که به لحاظ نظامی از ایران ضعیف‌تر بودند، اما الان به کشوری سلاح فروخته‌ایم که ابرقدرت جهانی است و وارث اتحاد جماهیر شوروی است، درواقع قدرت پهپادی ایران به اندازه‌ای بالا بوده است که روس‌ها در عرصه نظامی را قانع کرده تا برای جبران ضعف نظامی‌شان در جنگ اوکراین، از ایران پهپاد بخرند. آمریکا و اروپایی‌ها سال‌ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح‌های کشنده متنوع خود تبدیل کرده‌اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی ممکن نبود. وضعیت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و ارتش اوکراین به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه غالبا در مواضع تدافعی ثابت و ایستا قرار دارند، جایی که تقریبا به‌طور کامل در چتر حفاظت از نیرو قرار می‌گیرند. این به آنها اجازه می‌دهد تا دفاع هوایی لازم را به کار گیرند و دارایی‌ها و پرسنل خود را به‌طور کامل در قالب عملیات دفاع ضدپهپادی بچینند. اوکراینی‌ها اما چنین موقعیتی ندارند. آنها درگیر سبک کاملا متفاوتی از جنگ هستند، سبکی که در آن پهپادها تنها یک تهدید در لیست طولانی توپخانه، راکت، موشک، هواپیما، کشتی و نیروهای مانور روسیه است. در حالی که ایالات متحده در زمینه‌های مانند قدرت آتش و اطلاعات از ارتش اوکراین در برابر روسیه پشتیبانی می‌کند، نمی‌توانیم تصور کنیم که حمایت ایران از روسیه صرفا سطحی است. ما قبلا این اشتباه را مرتکب شده‌ایم که توانایی‌های پهپادی آنها را دست‌کم گرفته‌ایم. ایالات متحده دانش و تجربیات فراوانی در این زمینه خاص برای به اشتراک گذاشتن با اوکراین دارد. روسیه می‌تواند از این پهپادهای به‌عنوان تهدیدی نامتقارن استفاده کند. این دقیقا همان کاری است که ایران برای چندین دهه در خاورمیانه با ایالات متحده انجام داده است. ضروری است که این تهدید را جدی بگیریم و حمایت خود از اوکراین را بر این اساس تطبیق دهیم. اگر آمریکا و ناتو واسرائیل بتوانند در این جنگ پیروز شوند اوکراین علاوه بر تهدید جدی برای روسیه یک تهدید بالفعل واستراتژیک برای ایران هم هست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام با "دهه هشتادی ها" چه کند؟ ✍️ جعفر محمدی 🔹"دهه هشتادی ها"، که اینک در دوران پرشور نوجوانی و ابتدای جوانی شان هستند، بی گمان محور مهمترین موضوع روز هستند چرا که اغلب کسانی که در روزهای اخیر برای بیان اعتراضات خود به خیابان ها رفتند، نوجوانان و جوانان متولد اوایل و اواسط دهه ۸۰ خورشیدی اند. 🔹فارغ از مطالباتی که آنها در روزهای اخیر فریادش زده اند و بدون قضاوت محتوایی در این باره، باید گفت که نظام سیاسی حاکم بر ایران، هم اکنون با روان شناسی جدیدی از معترضان مواجه است که با جنس معترضان پیشین، تفاوتی جدی دارد. 🔹نسل پدرها و مادرهای دهه هشتادی ها، نسل "اطاعت" بود. به آن نسل یاد داده بودند که باید در برابر "بزرگ ترها"، سر به پایین بیندازند و هر چه شنیدند، بگویند "چشم". اصلاً، ملاک اصلی بچه خوب یا بد بودن همین حرف شنوی از "بزرگ ترها" بود. 🔹این "بزرگ ترها" هم دایره وسیعی را در بر می گرفت: از پدر و مادر و خاله و عمو گرفته تا معلم و مدیر مدرسه و مقامات. 🔹آن نسل، از روی ادب و احترام یا از ترس و بعدها که چیزهایی برای از دست دادن داشت از سر محافظه کاری، اطاعت پذیر بود. 🔹دهه هشتادی ها اما، اطاعت نمی کنند؛ آنها واقع بین تر از پدر و مادرهایشان هستند و لُبّ کلام شان در برابر آن بزرگ ترها این است: به جای دستور دادن، ما را "قانع" کنید. این یک اصل مسلّم دهه هشتادی است. 🔹از این رو، با این نسل، نمی توان با تحکم، آمرانه و از موضع بالا سخن گفت چرا که مزیت نسبی "بزرگ ترها"ی پیشین که داشتن "اطلاعات بیشتر" بود، به مدد گسترش کتاب و رسانه در بین نسل جدید از بین رفته و آگاهی ها -و شبه آگاهی ها-ی این نسل، در مواردی حتی بیشتر از "بزرگ ترها" شده است. 🔹دهه هشتادی ها بر خلاف نسل پیشین که عمدتا دنیا را در محدوده روستا و شهر و کشور خودشان می دیدند، با ابَر پدیده اینترنت، "جهان آگاه"تر از همه اجدادشان در تمام طول تاریخ شده اند و دارای سطح بالاتری از "مقایسه" و "انتظار" هستند. 🔹بنابراین، برخورد قهری، دستوری و خشونت بار با این نسل، اشتباهی استراتژیک است و می تواند نتایج عکس به بار آورد. 🔹نظام سیاسی حاکم باید این مولفه را در تحلیل وضع موجود و تدوین راهکارهایش مورد توجه جدی قرار دهد و به جای تقویت دستگاه های کنترلگری اعتراضات، "مفاهمه و اقناع" را گسترش دهد. 🔹بدیهی است که اقناع این نسل، با شعار درمانی و مراسم تراپی و بلعیدن بودجه های کلان تبلیغی و فرهنگی توسط صدها دستگاه و بنیاد و موسسه و... میسر نمی شود که اگر می شد، شاهد حوادث اخیر نبودیم (حال بماند که همین بودجه خوارها، مسوول بخشی از بحران کنونی اند). 🔹اقناع هم، معنایی ندارد جز شنیدن حرف های این نسل، گفت و گو از موضع برابر و متعهد بودن به نتیجه آن. در این مکالمات و مباحثات مستمر، ممکن است آرایی تغییر کند یا اصلاح و حتی تثبیت شود. مهم این است که به برآیند آن که در قالب "خواست اکثریت" خود را نشان می دهد باید احترام گذاشت و به برآوردن مطالبات اکثریت همت گماشت. 🔹در غیر این صورت، نسل جدید، اطاعت نخواهد کرد و نظام با این "نسل متقاعد نشده، اطاعت ناپذیر و البته جسور"، از بحرانی به بحرانی دیگر با آینده ای ناامن حرکت خواهد کرد که به نفع هیچکس نیست. با سلام و تشکر از زحمات مدیر و دست اندرکاران محترم گروه براهین از اساتید بزرگوار خواهشمند است پاسخی تحلیلی نسبت به تایید یا عدم تایید این سخن ارائه بدهند.
هدایت شده از مهاجر
انقلاب اسلامی ایران یک پدیده خیلی خاص و ویژه است، در دنیا انقلاب دیگری نیست که این‌ همه مسائل را پشت سر گذاشته باشد، در این شرایط، نسل فقط با حکومت‌کنندگان مرتبط نیست و بخصوص در کشوری مانند کشور ما با مردم هم در ارتباط است، در خصوص مردم آنهایی که انقلاب کردند مؤمنین بودند، مؤمنینی هم که حاضر به فداکاری هستند طبقه متوسط به پائین جامعه هستند، چون همه افراد در انقلاب به جنگ نمی‌روند یا مثلاً در سوریه فداکاری نمی‌کنند، شما نگاه کنید چهره‌های شاخص انقلاب مانند حاج قاسم که قهرمان‌های ملی شدند متعلق به یک خانواده فقیری بودند حال از سوی دیگر انقلاب هم‌تغییر و تحول دارد و به غیر از اینکه نسل اول و دوم در هر انقلابی هست و در انقلاب ما هم بود، نمی‌شود گفت همه نسل اول یا نسل دوم هستند بلکه در یک زمان ما نسل اول، دوم، سوم و چهارم را باهم داریم و این نسل‌ها به نهادهای آموزشی و تفکر انسان برمی‌گردد؛ بنابراین متدینی که از ابتدا دنبال هیچ‌چیزی نبوده، هنوز هم هست، در مورد اینکه تلقی نسل دهه هشتادی و نودی ما چگونه است، ما در این نسل هم انقلابی داریم، هم نسل دومی یعنی مباشر داریم و هم مقلد و هم منهدم‌کننده؛ که سطح این هم‌بستگی به آمار جمعیتی بستگی دارد، اینکه بخواهیم همه دهه هشتادی ها را در یک طیف وگروه خلاصه کنیم فقط یک جوسازی رسانه ای است که قطعا به دور از واقعیات است همیشه اینگونه بوده که همه افراد نمی‌آیند در انقلاب شرکت کنند،علیرغم اینکه ظاهر نشان می‌دهد نسل دهه هشتادی‌ها ممکن است کمتر انقلابی شده باشند ولی این روش شناختی درستی نیست ، چون آن‌هایی که پای انقلاب هستند غالبا در ظاهر خیابان‌ها نیستند، ولی در زمان نیاز ، حاضرند به میدان بروند و اتفاقا محکمتر از نسل قبل پای کار هستند . هرچند بالاخره دشمنی‌ها بی‌تأثیر نیست، ولی از طرف دیگر جوانانی هم که متدین هستند سفت‌تر و محکم‌تر از قبل هستند، ظاهر خیابان‌ها، واقعیت انقلاب را نشان نمی‌دهد، دوم مهر سالگرد شهید علی لندی است،کسی که افتخار دهه هشتادی‌هاست لذا شناخت دهه هشتادی ها با چند تا نوجوون هیجان زده تو تظاهرات شناخت کاملی نیست. اگر مادر نسل قبل انقلابی واطاعت پذیر داشتیم در این نسل هم انقلابی واطاعت پذیر داریم فقط هنوز عرصه گسترده برای ورود به میدان عمل را نداشته است در مواردی که زمینه حضور در میدان به این نسل داده شده اتفاقا بسیار خوش درخشیده است. این نکاتی که گفته شد به معنای ندیدن نسل متفاوت دهه هشتادی های نیست. باید دانست این نسل به ظاهر متفاوت بیشتر تظاهر به تفاوت می‌کند. البته خود این تظاهر به تفاوت یک آسیب شناسی جدی نیاز دارد. مشکل از اینجا است که در این دوره اطلاعات به قدری زیاد در دسترس است که قدرت پردازش را از همه می‌گیرد خصوصاً از نوجوان.وقتی نوجوان بدون هیچ نظارت به سمت اینترنت می‌رود و مدام با اشکالات بزرگ در رفتارهای اقتصادی و اجتماعی و… بزرگ‌ترهایش رو به رو می‌شود با خود می‌گوید چرا آنها الگوی من شوند؟ دشمن در بازۀ میان‌مدت و بلندمدت، با جنگ شناختی-ادراکی در بستر فضای مجازی ول، هویت، شرافت، انسانیت و ارزش‌های نسل آینده را نشانه گرفته است و توجهی نشد. با تمام این حرفها اگر امروز به نوجوان ایرانی امیدواریم برای نقش‌آفرینی در آینده انقلاب، بخاطر این است که دل او را در گروی ارزش‌ها می‌دانیم. ما امروز نیاز داریم تا این باور را به نوجوانان منتقل کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهمترین حادثه ی ربیع غصب حق امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام و گذاشتن سنگ بنای مصیبت های اهل بیت علیهم السلام میباشد. لطفا کمی تامل در تاریخ و وقایعی که هدایت بشریت رو تغییر داد 🤔🤔🤔
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
👇 ⬅️ شادی اول ربیع یا عزای ایام محسنیه ؟ 💠 با سلام به همه بزرگواران مهدوی یاور 🔰 هرساله وقتی ایام اول ربیع الاول می رسد ، این بحث بین عزیزان و سروران گرامی داغ می شود که آیا بلافاصله بعد از شهادت آقا رسول الله (ص) به خانه ایشان حمله شد و حضرت محسن (ع) سقط شد یا نه؟ اگر جواب مثبت است، خود را آماده می کنند برای ایام عزاداری برای حضرت محسن (ع) 🌀 بنده اول ذکر کنم که به هیچ عنوان قصد ورود همه جانبه به این بحث را ندارم ، چون گاها فضای این مباحث از مباحث علمی ، به جدال و تعصب کشیده شده است ، اما نظر بنده حقیر بعد از مطالعه مقالات و اسناد مختلف، همان نتیجه و نظری هست که این دو مقاله علمی و معتبر به آن اشاره کرده اند 1️⃣ http://tarikh.nashriyat.ir/node/611 2️⃣ https://hawzah.net/fa/Article/View/95994 👌 هر دو مقاله اینقدر پربار و پر سند و پر مدرک و با استدلال های درست هستند که دیگر نیازی به اظهار نظر بنده حقیر نیست ✅ نتیجه هر دو مقاله این است که تاریخ احتمالی حمله به خانه زهرا (س) که باعث سقط شدن حضرت محسن شد ، حدودا 50 روز بعد از شهادت آقا رسول الله (ص) بوده ، نه در ایام ربیع الاول یا بلافاصله بعد از شهادت پیامبر (ص) 👈 خواهشا هر دو مقاله را خوب و با دقت بخوانید 👈 به همین مقدار بسنده می کنم 🌀 همه عزیزان ، چه آنهایی که قائل به شهادت حضرت محسن در این ایام هستند و چه آنهایی که طبق نظر ما قائل به شهادت ایشان در فاصله حدود 50 روز بعد شهادت پیامبر (ص) هستند ، عزیز هستند و بزرگوار و سرباز امام زمان (عج) خواهشا دوستان انقلابی و مذهبی سر این موضوعات با یکدیگر بحث و جدل نکنند، شما مطالب و اسناد خود را نشان دهید، همین ، نیازی به مدام بحث کردن سر این موضوعات نیست ، باعث کدورت می شود ، باعث درگیری می شود، کسیکه بگوید ایام محسنیه الان نیست نه دشمن خدا هست ، نه دشمن اهل بیت، یک اختلاف نظر در مباحث تاریخی هست و بس ، پس جای هیچ بحث تعصبی و جدل و موارد غیر علمی نیست باتشکر ✍️ احسان عبادی (از اساتید مهدویت کشور ومدرس علوم حدیث و تاریخ) @ma_va_o
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ میدونستید فلسطینی‌ها🇵🇸 عاشق❤️ هستن؟ عکس میدون قلقلیه تو فلسطین که مجسمه صدام وسطشه ندیدید؟ وقتی صدام اعدام شد فلسطینی‌ها واسش مراسم ختم گرفتن! فیلم و عکسش ندیدی؟ اینا فلسطینیا هستن همونایی که ما ازشون حمایت می‌کنیم! 🇵🇸 درباره علاقه فلسطینی‌ها به صدام حرف و حدیث‌های فراوانی وجود داره. محمد صمصامی در این ویدیو سعی کرده به زبانی ساده علت این علاقه را بیان کند. 🗓 به مناسبت هفته 🪖