#شبهه
♦️چگونه با بازی با کلمات، کارهای ناشایست رو مجاز نشان دهیم
جنگ افروزی بد است،
اما "جهاد" خوب است!؛
قرآن: بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیه جهاد)
دروغ بد است،
اما تقیه خوب است!
قرآن: آل عمران ۲۸؛ نحل ۱۰۶؛ غافر ۲۸
دخالت در کار دیگران بد است،
اما امر به معرف و نهی از منکر خوب است!
قرآن: آل عمران ۱۱۰
شکنجه بد است،
اما حد شرعی خوب است!
قرآن: نور ۲
فاحشگی بد است،
اما صیغه متعه مجاز است!
قرآن: نساء ۲۴
نگاه ابزاری به زن بد است،
اما زنان کشتزار شما هستند! و
هرگونه که میخواهید به کشتزار خود وارد شوید!
قرآن: بقره ۲۲۳
زن و مرد برابرند،
اما مرد بر زن برتری دارد!
قرآن: نساء ۳۴
همه انسان ها برابرند،
اما برده با مرد آزاد برابر نیست!
قرآن: نحل ۷۵
تجاوز بد است،
اما تجاوز به زن شوهرداری که در
جنگ با کفار غنیمت گرفته شده، مجاز است!
قرآن: نساء ۲۴
غارت بد است،
اما غنیمت مجاز است!
قرآن: انفال ۴۱
مثله کردن بد است،
اما قطع دست راست و پای چپ خوب است!
قرآن: مائده ۳۸
باج گرفتن بد است،
اما خمس و جزیه خوب است!
قرآن: توبه ۲۹
در دین هیچ اکراهی نیست،
ولی خروج از اسلام؛ سزایش مرگ است!
سلام و احترام.
مغالطه ی زیبایی بود.
بندگان خدا؛
♦️اصلا فرض کنیم هیچ دینی در جهان وجود نداشت.
آیا از منظر جامعه شناسی نباید برای یک جامعه قوانینی وضع کرد تا به حقوق فردی و اجتماعی بشر تعرض نشود؟
♦️حتی حیوانات در جنگل هم دارای قوانین هستند و تعرض به حوزه های مربوط را با شدت مقابله میکنند.
♦️نوشیدن آب خوب است اما آب اگر شور باشد آیا قابل خوردن است؟
♦️میل به غذا خوب است اما آیا میشود همه جای یک حیوان(گوسفند) را نوش جان کرد؟
♦️لذت جنسی در بشر وجود دارد اما آیا میشود بدون قائده با هر محرم و نامحرمی مرتبط شود؟
♦️سگ حدود ۴۰۰ برابر انسان حس بویایی دارد. حال اگر انسان بویایی اش ۴۰۰ بود میتوانست غذا بخورد؟
♦️برخی گونه های مار ده برابر انسان قدرت بصری دارند. اگر بشر این توانایی را در چشمان داشت آیا میتوانست به غذا و گوشت و... نگاه کند؟ خیر. چون دیگر برای او قابلیت خوردن نداشت.
نظم ها را بنگریم لطفا...
♦️مسافرت هم بسیار عالی و نیاز انسان است. آیا میشود از هر بیراهه ای تردد نماید؟
یا جاده ای که از قبل امن شده است و تابلوهای هشدار و خطر دارد؟
🔵دین به سلامت بشر اندیشید نه به صلابت انسان.
اندکی مطالعه در طبیعت و تفکر بد نیست.
#یازینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
❌#شبهه👇
📍در اسلام،
بسیاری از کارهای نا شایست مجاز هستند؛
فقط اسم آنها عوض شده است:
1️⃣ جنگ افروزی بد است،
اما "جهاد" خوب است!؛
قرآن: بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیه ی جهاد)
2️⃣ دروغ بد است،
اما تقیه خوب است !
قرآن: آل عمران ۲۸؛ نحل ۱۰۶؛ غافر ۲۸
3️⃣ دخالت در کار دیگران بد است،
اما امر به معرف و نهی از منکر خوب است!
قرآن: آل عمران ۱۱۰
4️⃣ شکنجه بد است،
اما حد شرعی خوب است!
قرآن: نور ۲
5️⃣ فاحشگی بد است،
اما صیغه متعه مجاز است!
قرآن: نساء ۲۴
6️⃣ نگاه ابزاری به زن بد است،
اما زنان کشتزار شما هستند! و
هرگونه که میخواهید به کشتزار خود وارد شوید
خلاصه شده......
🔰 #پاسخ 👇
در این شبهه، طراح شبهه سعی دارد با استفاده از الفاظی که دارای بار منفی هستند برداشت نادرست خود از آیات را به مخاطب القا کند.
1️⃣ جهاد یکی از مفاهیمی ارزشمندی است که موجب رشد و صیانت از مرزهای جامعه میشود و اهمیت آن نیاز به توضیح ندارد. باید از این اشخاص سوال کرد چطور است که از نظر آنان جهاد و مقابله با دشمن در مورد اسلام قبیح است و مسلمانان باید ضعیف و آسیب پذیر باشند اما در همین مورد اخیر جنگ اوکراین، کسانی که با روسیه که در تقابل با منافع غرب قرار دارند مفاهیم تغییر میکند و جنگ و دفاع ارزشمند میشود؟!
2️⃣ در دروغ شخص از ابتدا مطلب غیر واقع را بیان میکند و حرام میباشد اما در توریه شخص مطلبی را بیان میکند ولی مخاطب برداشت اشتباه میکند. لذا توریه و دروغ موضوعاً متفاوتند.
3️⃣ قطعاً جامعهای که نسبت به اتفاقات اطراف خود بیتفاوت است سرنوشت خوبی نخواهد داشت. تصور کنید در جامعه به یک خانمی تعرض میشود اما دیگران بیتفاوت از کنار آن میگذرند. در خانوادهای اختلاف ایجاد شده اما هیچ کس برای رفع آن اختلاف اقدامی نمیکند. جوانی درگیر اعتیاد شده اما این مسئله برای دیگران هیچ اهمیتی ندارد. دختر جوانی فریب مردان هوس ران را خورده و دیگران از عاقبت شوم این رابطه باخبر اند اما کوچکترین واکنشی از خود نشان نمیدهند!
به نظر شما این جامعه مطلوب و مترقی خواهد بود!
4️⃣ حدود شرعی دو جنبه دارند. یک جنبه بازدارندگی دیگران از ارتکاب آن عمل زشت و دیگری نهی فردی که مرتکب آن عمل قبیح شده است از تکرار دوبارهی آن عمل.
✅ هیچ دادگاهی حق ندارد فرد بیگناه را حد یا تعزیر کند. بلکه تنها شخصی حد یا تعزیر میشود که مرتکب یکی از جرایم مشخص شده باشد. در تمام دنیا نیز برای فردی که بعضی قوانین را نقض کند جرایمی در نظر میگیرند و این مختص به دین اسلام نیست.
✅ زمانی به یک نظام حقوقی اشکال وارد میشود که بازدارندگی کافی برای ارتکاب جرایم نداشته باشد. این که در دین اسلام حدود و تعزیر بیان شده نشان از کامل بودن نظام حقوقی اسلام دارد.
✅ باید توجه داشت که اثبات اینکه یک شخص مرتکب آن عمل قبیح شده نیز دارای مراحلی است که گاهی چندان ساده نیست. مثلاً برای اثبات عمل قبیح زنا که موجب فروپاشی بنیان خانواده است باید چهار شاهد عادل به طور دقیق گزارش دهند و اگر گزارش یکی از آن چهار نفر اندکی متفاوت باشد شهادت هیچ کدام پذیرفته نخواهد بود.
5️⃣ برای فهم فلسفهی احکام باید نگاه جامع نسبت به احکام دین داشت.
✅ ازدواج موقت پاسخی است که اسلام برای ارضای صحیح نیاز جنسی در نظر گرفته است. طبیعی است که همیشه امکان ازدواج دائم فراهم نیست و از طرفی یکی از ورطههای خطرناک انحراف، مسائل جنسی است.
✅ البته دنبال کردن شهوات و هوس رانی در نظام اخلاقی اسلام مردود است؛ خواه در مسائل جنسی باشد یا خوردن و آشامیدن و... .
✅ ازدواج موقت با فحشاء تفاوت هایی دارد که برخی از آنها از این قرارند:
✅ مهمترین وجه این است که خداوند متعال ازدواج موقت را به رسمیت شناخته است بر خلاف هر نوع ارتباط بدون صیغهی محرمیت.
✅ در ازدواج موقت اگر دختر باکره باشد بدون اذن پدر محرمیتی ایجاد نخواهد شد.
✅ در ازدواج موقت در صورت دخول به زن غیر یائسه، ۴۵ تا ۶۰ روز بعد از پایان مدت زن نمیتواند ازدواج کند و اگر باردار شده باشد پدر کودک مشخص خواهد بود و تحمل هزینههای کودک بر عهدهی زن نخواهد بود.
✅ در ازدواج موقت امکان نزدیکی چند مرد با یک زن وجود ندارد.
ته میشود باج میگوید یا نه!
✅ در حال حاضر خمس به هیچ وجه با اجبار گرفته نمیشود هرچند واجب شرعی است و ترک آن عقوبت اخروی دارد!
3️⃣1️⃣ حکم قتل مرتد برای مقابله با کسانی بود که برای متزلزل ساختن جامعه به ظاهر اسلام میآوردند ولی روز بعد از اسلام بر میگشتند تا در قلب مسلمانان نسبت به دین اسلام تردید ایجاد کنند.
✅ یک شرط اساسی اعدام کسی که از اسلام برگشته است، اظهار کفر است بنابراین به صرف بازگشت از اعتقاد دلیل بر قتل او نمیشود.
ضمن اینکه به صرف به جا نیاوردن احکام دینی دلیل بر ارتداد و بازگشت از اسلام نمیباشد.
✅ این آیه که میفرماید «لا اکراه فی الدین» در مقام بیان این مطلب است که با اجبار نمیتوان در دلها اعتقاد ایجاد کرد و گرنه بدیهی است که یکی از وظایف حکومتها جلوگیری از ترویج امور قبیح مثل دزدی است تا جامعه به آثار سوء این رفتارها گرفتار نشود.
✅ در ازدواج موقت از ابتدا مدت رابطه مشخص میشود و دیگر زن توسط مرد فریب نمیخورد.
6️⃣ برای فهم نظر اسلام باید با نگاهی کل نگر به آیات و روایات مختلف دقت کرد.
✅ در این آیه فقط اشاره به دو وظیفهی زن شده است. یکی فرزند آوری که عامل حیات و بقای جامعه، قدرت یافتن مسلمین بر دشمنان و... است یکی هم بر طرف کردن نیاز طبیعی جنسی است! اما به هیچ وجه نگفته تنها منزلت زن فرزند آوری است.
✅ عجیب است کسانی به این آیه اشکال میکنند که از هر نوع رابطهی جنسی خارج از چارچوب مثل همجنس گرایی، ازدواج سفید، حق روابط خارج چارچوب برای زنان شوهر دار، رابطه جنسی با حیوانات و... دفاع میکنند ولی وقتی اسلام سخن از ارضای صحیح و قاعده مند این نیاز سخن میآورد اینطور به اسلام اشکال وارد میکنند!
7️⃣ در قرآن کریم، زن نه جنس دوم بلکه همجنس و هم سرشت مرد معرفی شده است.
💠 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا
ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ [ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ، ﺁﻧﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺗﻦ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺟﻔﺘﺶ ﺭﺍ [ ﻧﻴﺰ ] ﺍﺯ [ ﺟﻨﺲ ] ﺍﻭ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ
📚 النساء / ۱
8️⃣ طبیعی است که هر جامعهای برای آزادی و حفظ منافع خود گاهی مجبور به جنگ میشود و در این جنگها اسیرانی گرفته میشوند. اما تکلیف این اسیران چیست؟
اگر همهی آنها کشته شوند دستوری غیر انسانی است که در آن چندین هزار نفر به یکباره به قتل خواهند رسید و از طرفی کینه و انتقام جویی از سپاه اسلام نیز چند برابر خواهد شد.
اگر همهی آنها آزاد شوند دوباره به سپاه دشمن ملحق میشوند و به زیان سپاه اسلام خواهد بود و از طرفی این آزادی موجب قوت قلب دشمنان خواهد شد و خیالشان راحت خواهد بود که در صورت اسارت آسیبی به آنان نخواهد رسید بنابراین بدون ترس به جنگ خواهند رفت.
زندانی کردن اسراء هم هزینههای بسیار بر حکومت تحمیل میکند و ممکن است اجرای آن در صدر اسلام اصلاً امکان پذیر نبود باشد.
✅ اما در اسلام اسراء به عنوان برده در میان مسلمین زندگی میکرند که اولاً نه تنها مصرف کننده نبودند بلکه تولید کننده بودند و ثانیاً در میان مسلمانان تربیت میشدند و بسیاری از آنان مسلمان میشدند.
✅ در اسلام برای بردهها حقوقی در نظر گرفته شده و مالک به هیچ عنوان حق ظلم به او را ندارد.
♻️ برای مطالعه حقوق بردهها ر.ک: رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام
✅ طبیعی است که این افراد که به اسارت گرفته شدهاند بعضی محدودیتها را داشته باشند اما در عوض حقوقی مثل تامین نیازهای اولیه و حتی ازدواج آنها بر عهدهی مالکشان است.
9️⃣ اولاً این حکم فقط در مورد کفاری که با مسلمانان در حال جنگ هستند صادق است و در جنگ مسلمان با مسلمان جاری نمیشود.
ثانیاً همانطور که خداوند متعال جاری شدن صیغهی طلاق را سبب قطع پیوند زناشویی قرار داده، اسارت هم سبب قطع این پیوند است لذا این زنان دیگر متاهل نیستند. هچنین قبل از نگاه داشتن عده نیز کسی حق نزدیکی با ایشان را ندارد.
ثالثاً اتفاقاً این حکم با لحاظ نیازهای اسیران است! وقتی کسی اسیر شد از طرفی اگر به همسر قبلش برگردانده شود موجب روحیه گرفتن دشمنان میشود و از طرفی نیازهای جنسی او را نمیتوان انکار کرد لذا میتوان این حکم را بهترین حکم در چنان شرایطی فرض کرد.
✅ البته باید توجه داشت که این به معنای جواز آزار دادن و کتک زدن آن زن نیست و باید حقوق او نیز رعایت شود.
البته باید به این نکته توجه داشت که این زنان بخشی از جبههی دشمن بودند و ایشان بدون عذر و تقصیر نبودهاند.
🔟 گرفتن غنیمت فقط از کفاری است که با مسلمانان جنگ میکنند نه هر فردی که با مسلمانان مخالف باشد!
1️⃣1️⃣ حکم قطع دست مربوط به سارق است نه انسان بیگناه.
💠 وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
ﻭ ﺩﺳﺖ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺩﺯﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ .
📚 سورهی مائده، آیه۳۸
✅ برای قطع دست سارق شرایط خاصی لازم است که برخی از آنها از این قرارند:
1️⃣ سارق عاقل و بالغ و مختار باشد.
2️⃣ ارزش شیء سرقتی بیشتر از یک مثقال طلای مسکوک که سه چهارم مثقال طلای معمولی است باشد
3️⃣ به طور مخفیانه دزدی کرده باشد و از مکان محافظت شدهای باشد پس اگر در روز روشن به طور علنی باشد یا پولی را که به وسیلهی گاو صندوق و... محافظت نشده باشد بدزدد دستش قطع نمیشود.
4️⃣ در حال اضطرار نباشد پس اگر مثلاً در اثر گرسنگی جانش در خطر باشد دستش قطع نمیشود.
5️⃣ دزد پدر مالک شیء مسروقه نباشد.
✅ بنابراین هر دزدی هم شامل این حکم نخواهد بود.
2️⃣1️⃣ مسائل اقتصادی بخش غیر قابل انکار حکومتهاست.
معلوم نیست طراح شبهه به مالیاتهای سنگینی که در برخی از کشورها گرف
#سوال
عذرخواهی محقق داماد ازمردم ایران: بهعنوان یک روحانی از ملت ایران عذرخواهی میکنم
دکتر مصطفی محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و حقوقدان:
🔹من بهعنوان یک روحانی نسبتا سالخورده، از همهی ملت ایران عذرخواهی میکنم. ما نتوانستیم اخلاق اسلامی را ارتقا ببخشیم و نسل امروز را مهربان و رحیم و بدون خشونت تربیت کنیم.
🔹سیاهترین و دشوارترین خشونت، خشونتهای ناشی از انگیزههای قدسی و دینی است؛ یعنی، به نام خدا، آدمکشی کردن و بردهسازی کردن و سر بریدن و به نام خدا اسیر و ویران کردن.
🔹تمام جنگهای تاریخ ناشی از خشونت بوده است. هیچ خشونتی هم به تلخی خشونتِ مقدس نیست. ما نمونههای آن را در قرون وسطی دیدهایم که به نام خدا و دین چه کردند و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد.
🔹منظور از جهل؛ نادانی و نفهمیدن مفهوم خدا و سوءبرداشت از مفاهیم قدسی است. اینها ناشی از کجاندیشی دین است. مفاهیم قدسی همه همینطور است که اگر درست فهمیده نشود، گمراهکننده میشود. چه باید کرد؟ باید وقت خودمان را برای پرورش اخلاق قبل از دینداری گذاشت./
#پاسخ مرتبط
#زنگ_عبرت
🔴 به جدیدترین افاضات اقای محقق داماد که سایت جماران آن را پوشش داده دقت کنید👇👇👇
◀️ سیاهترین و دشوارترین خشونت، خشونتهای ناشی از انگیزههای قدسی و دینی است؛ یعنی، به نام خدا، آدمکشی کردن و بردهسازی کردن و سر بریدن و به نام خدا اسیر و ویران کردن.
◀️ تمام جنگهای تاریخ ناشی از خشونت بوده است. هیچ خشونتی هم به تلخی خشونتِ مقدس نیست. ما نمونههای آن را در قرون وسطی دیدهایم که به نام خدا و دین چه کردند و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد.
✅️✅️ پ.ن: جناب محقق داماد! فرض کنیم سخنان شما درست باشه.... اما لطفا به این سوال پاسخ دهید: چرا حالا که حکم اعدام محاربان و قاتلان مردم و نیروهای حافظ امنیت، صادر شده از این حرف های عامه پسند می زنید؟ اما روزهایی که مخالفان احکام اسلام و دشمنان جمهوری اسلامی سی چهل نفره با سنگ و چوب و چاقو و قمه و کفش و پوتین و.... بر سر امثال شهید عجمیان و شهید علی وردی و... ریختند و آن جنایات بی سابقه را انجام دادند سکوت کردی؟
فراموش نمیکنیم که بیانیه ی تو، چند روز پس از مرگ مهسا امینی نیز آب بر آسیاب دشمن و معاندان ریخت.
🔴 چه خوب میشد اگه امثال آقای داماد!، تا آخر عمر فقط به بررسی و بحث در مورد احکام حیض و جنابت و نجاسات بپردازند، وقتی اظهارتشان به مثابه ی حمایت و دفاع از اغتشاش و آشوب و ناامنی محسوب می شه.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
✋
پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب
❓آیا معترض سیاسی محارب است؟
❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشدهاند مستحق اعداماند؟
❓آیا حاکم در انتخاب مجازاتهای گوناگون برای محارب مخیر است؟
و...
✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسشهای اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام
#پاسخ👇⬇️
✅🌴دینداری بدون اخلاق، دینداری نیست و اخلاق بدون اسلام غیرمطمئن و خطرناک است.
اگر دین تبلیغ می شد، اخلاق درست می شد، مردم احساس باارزش بودن می کردند، مفسد جرات نمی کرد با تطمیع و ترساندن، دیگران خاموش کند و خود به فساد ادامه دهد.
ما روحانی بی دین هم داریم. دکتر دین شناس هم داریم.
🔸دین است که انسان را بر کشتن مفسد فی الارض شجاع می کند و دین است که مانع آزار رساندن بیجا حتی به دشمن می شود.
اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم از اسلام درباری و آمریکایی و یا از مسیحیت و یهودیت زیر و رو شده جداست و در عین جدیت، محبت و در عین محبت، خشم هم دارد.
🔸اسلام دین میانه و منطقی است.
ترازوی دین قرآن است و مفسر و توضیح دهنده دین، معصومین علیهم السلام هستند. پس ببینید قرآن و اهل بیت روی چه چیزهایی بیشتر تاکید کردند، آن می شود دین و بیخود پیش خودمان، دین خلق نکنیم.
🖊سید علی سادات حسینی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin