26.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا دریای خزر رو فروختن؟
آیا نصف دریای خزر مال ایران بوده؟!
#سعیدیسم
پاسخ اول
این روزها شکل و شمایل تکدی گری فرق کرده. گاه این روش ها چنان بدیع و نو هستند که هر قدر هم که محتاط باشیم، قادر به تشخیص صحت آن نیستیم و برای کمک کردن یا نکردن بر سر دو راهی می مانیم.
یکی به بهانه بیماری فرزندش، یکی به بهانه ادای نذرش، دیگری به بهانه سرقت کیفش و آن یکی با حرفی دیگر می خواهد از احساس ترحم شما برای رسیدن به وجه مورد نیازش به عنوان یک پل استفاده کند.
به راستی چگونه می شود با این همه نقاب، نیازمند واقعی را تشخیص داد؟
⬅️ تکدی گری و اظهار ضعف و تظلّم در دین مبین اسلام امری ناشایست، شمرده شده و خداوند متعال راضی نیست که هیچ مومنی، برای امرار معاش خود، سر بار مردم باشد و با حالت ذلت از دیگران درخواست نماید.
💠 از طرفی نیز در آیات قرآن کریم به ما سفارش شده که نیازمند را رد نکنیم؛ «وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم» (۱۹/ ذاریات) و آنها را از راندن با خشنونت او برحذر می دارد «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» (۱۰/ضحی)
از سویی دیگر، اسلام دین گداپروری نیست و واقعا انسان در شناسایی فقیر واقعی در این زمان حاضر ناتوان است.
⬅️ به طور کلی ما باید صدقات و کمک های خود را به دست نیازمند واقعی برسانیم. از بین نیازمندان نیز، فقراء فامیل و وابستگان در اولویت قرار دارند و بعد از آن ها نیازمندان از همسایگان و سپس فقراء از غیر فامیل و آشنا.
البته در این بین کسانی نیز هستند که در جمله این سه گروه قرار نمی گیرند؛ مثل کسانی که در خیابان ها و یا در مسیر حرکت مردم ابراز نیاز می کنند.
👈در مورد کمک کردن به این افراد باید به یک نکته توجه داشت و آن این که: گاهی تکدی گری برای بعضی از افراد شغل و عادت شده، که در این صورت انسان می تواند از کمک به این گونه افراد خودداری کند. ولی گاهی عادت کردن فرد برای ما ثابت نیست، در این صورت بهتر است بدون افراط و زیاده روی به او کمک کنیم.
💠 خداوند در قرآن طرز برخورد صریح با نیازمندان را در چنین شرائطى بیان مى کند و مى فرماید: "اگر از این نیازمندان به خاطر (نداشتن امکانات و ...) روى برگردانى، نباید این روى گرداندن توأم با تحقیر و خشونت و بى احترامى باشد، بلکه باید با گفتارى نرم و سنجیده و توأم با محبت با آنها برخورد کرد"
پاسخ دوم 👇
دوستان عزیز ،لطفا فریب #تکدی گران فضای مجازی را نخورید .
با پیشرفت علم و دانش،تحولات عمیق و گسترده ای در دنیای ارتباطات ایجاد شده است،تحولاتی که به عقیده برخی از کارشناسان بر سیر و روند شتابان تغییرات اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و حتی سیاسی تاثیرگذار بوده است.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
بنده طلبه هستم که بخاطر مشکلی که برام پیش اومده به دنبال انجام نماز و روزه استیجاری یا ختم قرآن هستم که بتوانم مشکلم رو حل کنم
همچنین چله زیارت عاشورا با قیمت مناسب انجام خواهم داد.
ببخشید شما سراغ ندارین که به بنده واگذار کنید یا کسی رو نمی شناسید که بتواند کمکم کند؟
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
.💙باعرض سلام 💙
یه خانم هستن که برای خرج ومخارج زندگیش نمازوروزه وختم قران وچله وختم اذکار وصلوات باقیمت مناسب وتوافقی انجام میده
اگر موردی بود ممنون میشم اطلاع بدین اجرکم عندالله
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
دوستان گرامی🙏👇
باید مبلغی برای کمک به یک خانم مقروض جمع کنیم
به میزان ۳۵۰
تلاش خود رو بکنید
میزان زمان ۳۶ ساعت
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
سلام عزیزان
خواهش میکنم برای کار جهادی کمکمون کنید واقعا کمک میخوایم،اگه میتونید سریعا به پیوی بنده حقیر مراجعه کنید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
کودکی سه ساله محتاج فلان دارو و یا قرص است،خانواده ای نیازمند،چشم انتظار کمک شما برای تهیه کیف یا کفش مدرسه پسر 8 ساله خویش هستند،این ها تنها بخشی کوچک و ناچیز از جملاتی است که درکانال ها و گروه های اجتماعی درج می شود تا به اصطلاح با این اطلاع رسانی،مخاطب یا مخاطبان ،مبلغ یا وجهی را به شماره حساب قید شده در ذیلِ این خبر حزن انگیز پرداخت نمایند.
اگرچه وجود چنین مواردی در جامعه،غیر قابل انکار نیست و بدون تردید کم نیستند افراد و گروه های نیازمندی که محتاج مبلغی هستند تا با پرداخت آن داروی مورد نیاز و ضروری فرزند یا یکی از اعضای خانواده خویش را تهیه کنند،اما متاسفانه سوء استفاده های بسیاری که از تحریک احساسات عمومی برای دریافت چنین مبالغی می شود نیز به امری شایع در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تبدیل شده است.
کلمات و جملاتی پر سوز و گداز که ذهن و اندیشه کاربران را تسخیر می کند و گاه آنچنان اندوه بار می شود که مخاطب را از خواب و خوراک محروم و روح و روان او را آزرده خاطر می کند. مثل موارد پایین 👇
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ببخشید مزاحم شدم شرمنده غرض از مزاحمت بابای بنده فوت شدن و عمرشو دادن به شما🙏من هم دانشجوی ترم چهارم دانشگاه رازی کرمانشاهم بنده از ترم اول به علت نیاز مالی از دوستم هزینه های کتاب و خوابگاه و خوراک و پوشاک و ... قرض گرفتم حالا ایشون طلبشونو لازم دارن ما هم در منزل اجاره ای زندگی میکنیم 😔🙏متاسفانه پول پیش و اجاره خونه رو هم در توانمون نیست و هرجا واسه کار زدم میگن فعلا با این شرایط نمیشه 😔ازتون عاجزانه تقاضا مندم درحد توان خودتون بهم کمک کنید طلب دوستم به مبلغ ۴ میلیون تومان است بنده توان برگردوندن رو ندارم و بنده نماز و روزه استیجاری و ختم قرآن یا هرختمی دیگه که باشه من میخونم و انجام میدم قیمت هم من تعیین نمیکنم خودشون تعیین کنن🙏😔خواهشا درحدتوان کمک کنین
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
سلام خواهرا، یه خانواده ای میشناسم بهخاطر مشکلات مالی، مجبور شدن وسایل زندگیشونو بفروشن. یه دختر هم دارن. الان لوازم اولیه زندگی اصلا ندارن. گاز و یخچال و تلویزیون و... .هر مبلغی که دستتون میرسه لطفا کمک کنید ،شماره کارت هم میدم ،که کارت به کارت کنید ،تا هرچه زودتر این لوازم را براشون خریداری کنیم ،خدا خیرتون بده
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
عرض ادب خدمت شما همکار گرامی و بزرگوار....
یک خانواده آبرومند و نیازمند هستن که خانه شان برق و گاز ندارد
برآورد کردیم تقریبا ۷ میلیون میشه
مقداری خودم مساعده نمودم و هنوز هزینه آن تامین نشده
از شما همکار گرامی در این کار خیر و خدا پسندانه تقاضای کمک دارم
اجرتون با آقا سیدالشهدا...
شماره کارت جهت واریز 62___________5362
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
در صورت مشاهده موارد مشابه .با احتیاط عمل کنید وفریب اینگونه افراد سود جو را نخورید وتازمانیکه از صحت اون پیام تبلیغاتی اطمینان ندارید وفرد یا مجموعه یا موسسه خیریه مورد نظر را نمیشناسید ، قبل از تحقیق وبررسی ،هیچ پولی به حسابشان واریزنکنید .اگر ، صحت آن را تایید میکنید در صورت امکان در این امر خدا پسندانه که ذخیره آخرتتون هم میشود شرکت کنید . موفق وموید باشید .یا علی
(ستوده)
گروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
❌❌❌❌❌❌❌❌
رهبر اگر اکی نده هیچ کسی رو شورای نگهبان تایید نمیکنه برای ریاست جمهوری پس روحانی روهم رهبر تایید کرده پس هرکس که تایید میشه مورد تایید و از تیر و طایفه حضرات هستند یه بازی دو دسته گی دراوردن منو شمارو بازی بدن مگر معاون جان و جیگر رییسی با ۱۳۲هزار میلیارد نرفت مگر فولاد مبارکه با ۹۲ هزار میلیارد اختلاس نکرد دو مورد مشابه که در تاریخ ایران نه بابک زنجانی چنین اختلاسی داشت نه کس دیگر
در همین نزدیک به دوسال ۵ مورد اختلاس دولت رئیسی برابر با کل اختلاسهای دیگر دولتهاست
شما که میگی رئیسی یک سال نیمه شروع کرده اینم بدون که در همین مدت در دولتش تونستن بیشترین رقم اختلاس را داشته باشن ولی برای خدمت رسانی میگین هنوز تازه شروع کرده
حالا جواب من و بده ایا خوب وبد کشور به عهده رهبر هست یانه باید پاسخ گو باشه یانه؟؟
#شبهه
#سوال
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔸واقعا این دولت وشخص اقای رئیسی مظلوم اند
همه میدانیم چه زمین بمب گذاری شده وچه خرابه ای تحویل گرفت.
🔸همه دیدیم چه بحرانهایی که اخریش همین اشوبها شهریورماه بودبرای این دولت ازهمان ایتدا تا امروز درست که نکردند.
چی بگیم.
🔸برخی ها میگویند وضعیت از زمان روحانی بدتر شده
درحالی که تمام شاخص ها وامارها چیز دیگه میگوید
تازه روحانی میراثی برکشور گذاشت که تا سالها گریبانگیر کشور ونظام است.
👆🔻🔻👇
اگر بخواهیم تصور را براین بگذاریم که خسرانی که در این هشت سال بر کشور گذشت به مثابه حمله مغول بود به گزاف نگفته ایم .
🔻اثرات این هجوم هشت ساله بر اقتصاد و معیشت مردم ایران❗️❗️
🔹شدیدترین کاهش ارزش پول ملی در تاریخ ایران از دوره باستان تاکنون...
🔹رتبه دوم نرخ تورم در قرن گذشته، مقام اول در اختیار رضاخان در جنگ جهانی دوم
🔹ثبت اولین رشد منفی اقتصادی پس از ۶۰ سال..
🔹چاپ پول بدون پشتوانه به اندازه کل تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران!
🔹رکورد بیشترین افزایش در نرخ اقلام سرمایهای: مسکن ۷۰۰ خودرو ۸۰۰ ارز ۱۰۰۰ و طلا و سکه ۱۲۰۰ درصد
🔹فتح قله بدهی به بانک مرکزی با ۹۶ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان
🔹گرانی ۱۴۵ تا ۷۵۰ درصدی اقلام خوراکی
🔹۵۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه
🔹ثبت بالاترین ضریب اختلاف طبقاتی در تاریخ ایران!
🔹کاهش سرانه مصرف گوشت طیور ۲ کیلوگرم، شیر و محصولات لبنی ۹ کیلوگرم، روغن و چربیها ۳ کیلوگرم، قندوشکر ۶ کیلوگرم، برنج ۵ کیلوگرم، گندم ۴ کیلوگرم و گوشت قرمز ۴ کیلوگرم.
♦️اینها اثرات حمله مغول به ایران نیست ، حاصل هشت سال مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم بر این کشور بود!
حال واقعا بی انصافیست که یه عده تمام تیر و ترکشهای اتهام را روانه این دولت نوپا کرده اند و انتظار دارند این مینهای با قابلیت انفجار بالا را دولت سیزدهم با گذشت یکسال کاملا خنثی کند.
کمی هم واقع بین باشیم و متصف،به والله چیز بدی نیست .
#رسانه_دولت_باشیم
#تحریف_روایتها
#تبیین_دستاوردها
#سوال
با عرض سلام و تشکر از اساتید محترم
لطفا بفرمایید چرا در ایران دوچرخه سواری و موتور سواری برای خانمها ممنوعه ؟
هدایت شده از مهاجر
یک فرد مسلمان برنامه زندگی خود را مطابق با دستورات شرع تنظیم می کند و تلاش می کند تمام کارهایش در مسیر رضایت خدا باشد لذا در مسائل جدید و مستحدثه لازم است از مجتهد جامع الشرایط حکم مساله پرسیده شود تا او موضوعات جدید را با شرع تطبیق دهد وحکم آن را بیان کند. لذا لازم است پیرامون سوالتان پاسخ مراجع تقلید در این زمینه را ملاحظه کنید:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
دوچرخهسواری برای دختران و بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این کارها در محیط های مخصوص بانوان اشکالی ندارد. مشروط بر اینکه سبب ضرر و زیانی نگردد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر عادتاً تحریک آمیز باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال، باید طبق مقررات کشور عمل شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
دوچرخه سواری برای بانوان در منظر نامحرم حتی اگر با حجاب شرعی باشد دور از شخصیت زن مسلمان و متدینه است.
بنابراین دوچرخهسواری و موتوسواری برای دختران و بانوان جوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، اگر عرفاً موجب جلب نظر شده و منافی با عفت آنان ارزیابی شود،جایز نیست. البته دوچرخهسواری در محیطهای مخصوص بانوان اشکال ندارد.
اما در تحلیل پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم است:
نکته اول:
آنچه حرام شده دوچرخه سواری یا موتور سواری نیست، بلکه جلب توجه و تحریک نامحرم است و اما دوچرخه سواری یا موتور سواری در جامعه مصداق آن دانسته شده است، وگرنه دوچرخه سواری یا موتور سواری در مجامع ورزشی زنانه، و یا محیطی که نامحرمی نیست که مصداق جلب توجه و تحریک نامحرم تلقی نشود اشکالی ندارد.
پس حکم حرمت مستقیما متوجه دوچرخه سواری یا موتور سواری نیست، بلکه متوجه جلب توجه نامحرم است.
نکته دوم:
کسی نمی گوید همه مردان با دیدن زن دوچرخه سوار یا موتور سواری تحریک میشوند، اما بالاخره بخش قابل توجهی وجود دارند که این مسئله برای آنها می تواند عامل محرّک به شمار رود، و ثانیا صرف احتمال خطر گناه برای صدور حکم کفایت می کند، همانطور که در بسیاری احکام دیگر می گویند اگر خوف گناه باشد جایز نیست.
نکته سوم:
با توجه به فیزیک دوچرخه یا موتور و نوع نشستن روی آن، طبیعتا میتواند موجب جلب توجه و تحریک کننده باشد.
ملاک صدور عدم جواز هم با نگاه به تحریک کننده بودن خود دوچرخه سواری یا موتور سواری است همانطور که برخی مراجع حکم عدم جواز را مشروط بر همین امر دانسته اند.
یعنی ملاک صدور حکم خود همین تحریک کنندگی است، نه تحریک شوندگی، به عبارت دیگر اگر یک کار فی نفسه و به خودی خود تحریک کننده باشد حرام خواهد بود ولو آنکه بسیاری از مردان تحریک نشوند، مثلا ممکن است یک زن بی حجاب در یک محفلی حضور یابد که تمام انسان های در آن مکان خودساخته باشند و اصلا نگاه نکرده و تحریک نشوند، اما آیا این رفتار آن مردان موجب خواهد شد که زن کار حرامی نکرده باشد؟ خیر! باز هم کار آن خانم حرام است.
نکته چهارم:
علاوه بر اینکه دوچرخه به خودی خود میتواند تحریک کننده باشد و از این بابت ممنوع است، استفاده از آن در جوامعی که موجب جلب توجه میشود ممنوعیت دوچندان خواهد داشت.
توضیح بیشتر آنکه اسلام برای تشخیص موضوعات احکام ملاک تعیین می کند، ملاکی که تشخیص آن با عُرف است.
مثلا در اسلام لباس شهرت حرام دانسته شده، یعنی اگر کسی به گونه ای لباس بپوشد که موجب جلب توجه دیگران شود حرام است، اما این که چه لباسی لباس شهرت محسوب میشود را عُرف تعیین می کند، مثلا لباس های برخی مناطق آفریقا که مردهایشان هم نوعی دامن پا می کنند، خب این در بین آنها اصلا موجب جلب توجه نمیشود و لباس شهرت نیست، اما اگر کسی آن لباس ها را در اینجا بپوشد قطعا حرام است، چون آن لباس اینجا جلب توجه خواهد کرد.
امروز اگرچه ممکن است دوچرخه سواری بانوان با رعایت پوشش در برخی جوامع عادی باشد، اما در جامعه ی ما قطعا توجه دیگران را به خود جلب خواهد کرد و این نیز بر تأکید عدم جواز آن می افزاید.
هدایت شده از مهاجر
نکته پنجم:
یکی از ضرورت های اجتهاد زمان شناسی و شناخت جامعه است، یعنی مجتهد باید آگاه از زمان و شرایط اجتماعی باشد؛ چنین مجتهدی پیش از فتوا تبعات فتوا را بررسی می کند؛ یعنی با نگرشی ایده آلی و فقط آنچه در ذهنش است فتوا نمی دهد، بلکه او با شناخت از جامعه دقیقا می داند آنچه که در جامعه پس از این فتوا اجرا میشود چه خواهد بود و آیا صدور مجوز موجب سوء استفاده از این حکم نمیشود؟!
هم شما می دانید و هم بنده و هم سایر دوستان که اگر دوچرخه سواری از سوی مراجع جایز اعلام شده و در جامعه اجازه داده شود آنچه که اجرا خواهد شد، و آنچه که شاهد آن خواهیم بود هرگز شباهتی به دوچرخه سواری زنان محجبه که حتی با پوشیه در برخی کشورها دوچرخه سوار میشوند نخواهد داشت!
زنان چادری ما که خودشان از هر کاری که موجب جلب توجه نامحرم شود ابا دارند چه برسد به دوچرخه سواری یا موتورسواری در جامعه! به همین خاطر شما این جواز، راه را برای سایرین باز می کند! آنچه که ما عملا در جامعه شاهد آن خواهیم بود دوچرخه سواری زنان و دختران مانتوهای جلو باز و ساپورت خواهد بود.
خب احتیاط حکم می کند در صدور چنین مجوزهایی که به شدت خوف گناه وجود دارد پرهیز شود.
نکته ششم:
ممکن است گفته شود این تحریک کنندگی و جلب توجه در دوچرخه سواری یا موتورسواری بانوان با گذشت مدتی عادی خواهد شد اما باید دقت کرد که عادی سازی اموری که موجب تحریک میشود برای اینکه دیگر کسی تحریک نشود مسیر درستی نیست، همین استدلال را برخی در مورد اصل حجاب دارند! که اگر بی حجابی آزاد شود دیگر عادی میشود و کسی تحریک نمیشود! در حالی که حتی اگر عادی شود هم مطلوبیت ندارد؛ ثانیا همان طور که گذشت برای صدور یک حکم باید دید خود آن رفتار به خودی خود تحریک کننده است یا خیر! نه اینکه آیا دیگران تحریک میشوند یا خیر! با این نگرش ها مرزهای حجاب و روابط بین زن و مرد گام به گام با عادی سازی برداشته میشود!
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «لَیْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ الطَّرِیقِ شَیْءٌ وَ لَکِنَّهَا تَمْشِی فِی جَانِبِ الْحَائِطِ وَ الطَّرِیقِ»؛ خانمها نباید در وسط جاده حرکت کنند، فقط میتوانند در کنار دیوار و حاشیه جاده و خیابان حرکت نمایند.
بدیهی است که پیامبر(ص) در اینجا نمیخواهد بفرماید که راه رفتن خانمها از وسط خیابان حرام است، بلکه اینگونه روایات؛ بیانگر اهمیت دادن دین اسلام به رعایت اکرام و بزرگداشت شخصیت بانوان و سلامت حریم آنها، برای حضور در اجتماع است که رعایت هرچه بیشتر این احکام به نفع بانوان و جامعه اسلامی خواهد بود.