eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.8هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
اولا: اسلام برای مردان نیز رعایت نکاتی را در تعامل اجتماعی با زنان نامحرم لازم شمرده است؛ اسلام به مردان و پسران نیز دستور داده كه از چشم چرانى به شدّت بپرهيزند و عفاف ویژه خود را داشته باشند. ثانیا: تحریک نشدن مردان تنها حکمت حجاب نیست و حکمت های دیگری نیز برای آن وجود دارد: حجاب باعث امنیت اجتماعی است؛ حجاب با کاهش زمینه های تنوع طلبی جنسی مردان، به تحکیم خانواده کمک می کند؛ حجاب موجب حفظ کرامت و شخصیت زن می گردد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خاطره ای در مورد یک رزمنده و اصرار او به وضو گرفتن هست که دقایقی بعد هم شهید میشود بعد هم در مورد واکنش آیت الله جوادی آملی نسبت به این موضوع صحبتی در این خاطره گفته شده آیا مورد تایید هست ؟ قبلا توی گروه بود الان پیدا نمیکنم.‌
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کانال «در محضر استاد» می‌نویسد: هنگام دفاع مقدس آیت‌الله العظمی جوادی آملی جبهه مشرف شده بودند تا ملاقاتی با بسیجیان داشته باشند؛ در میان رزمندگان، نوجوان باصفایی بود که ۱۴ سال داشت. پایین ارتفاع چشمه‌ای بود و باران گلوله از سوی عراقی‌ها می‌بارید؛ لذا فرماندهان گفتند برای وضو هم به آنجا نروید. بالا بنشینید و همانجا تیمم کنید. هنگامی که آیت‌الله جوادی تشریف آوردند، دیدند که آن نوجوان ۱۴ ساله داشت به سمت چشمه می‌رفت برای وضو. بسیجیان هر چه فریاد زدند نرو خطرناک است، آن نوجوان گوش نکرد. آخر متوسل شدند به این عالم وارسته، حضرت آیت‌الله جوادی آملی که آقا! شما کاری بکنید. آقا نوجوان را صدا کردند که عزیزم کجا می‌روی؟ گفت میروم پایین وضو بگیرم. گفتند پسر عزیزم! پایین خطرناک است. فرماندهان گفتند می‌توانی تیمم کنی. شما تکلیفی ندارید. همان نماز با تیمم کافی است. نوجوان نگاهی بسیار زیبا به چشمان مبارک این عارف بزرگوار کرد و لبخند زیبایی زد و گفت بگذارید حاج آقا نماز آخرمان را با حال بخوانیم و رفت وضو گرفت و یک نماز باحالی خواند و برگشت. دقایقی بعد قرار بود عده‌ای از بسیجیان بروند جلو و با عراقی‌ها درگیر شوند. اتفاقا یکی از آنها همین نوجوان ۱۴ ساله بود. یکی دو ساعت بعد آیت‌الله جوادی را صدا کردند و گفتند حاج آقا بیاید پایین ارتفاع. دیدند جنازه‌ای آوردند. آیت‌الله جوادی آملی نشستند و دیدند همان نوجوان با همان لبخند زیبا پرکشیده و رفته. آیت‌الله جوادی آملی کنار جنازه‌اش روی خاک نشستند، عمامه از سر برداشتند و خاک بر سر مبارکشان ریختند و گفتند: جوادی! فلسفه بخوان؛ جوادی! عرفان بخوان. امام به اینها چه یاد داد که به ما یاد نداد؟! من به او می گویم نرو و او می گوید بگذار نماز آخرم را با حال بخوانم. تو از کجا می دانستی که این نماز، نماز آخر توست؟! https://iqna.ir/fa/news/3645231/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
. و علیکم السلام و رحمة الله بنده باور دارم که اگه بانویی بداند که حجاب چیست و با اعتقاد چادر سر کند، هیچ‌وقت چنین پرسش‌هایی را مطرح نمی‌کند. به‌نظرم خود اینکه این پرسش‌ها را به یک بانوی چادری منسوب کرده‌اند، یک نقشه و دسیسه است! بنده پاسخی کوتاه خواهم گفت، و ان‌شاءالله استادان بزرگوار پاسخ مبسوط و مفصل خواهند داد. باید گفت بسیاری از مطالبی که گفته شده، اصلاً منطقی و عقلانی و واقعی نیست و بیشتر جنبۀ القایی و اغوایی دارد؛ برای مثال چه کسی گفته و کدام آمار مستند و رسمی نشان می‌دهد که بی‌حجاب‌ها از همه خوشبخت‌ترند؟!!! برای مثال چند زن بی‌حجاب را در همۀ دنیا می‌شناسید که به‌اندازۀ خواننده و ترانه‌نویس و بازیگر معروف امریکایی، ثروت و شهرت و محبوبیت داشته باشند؟ پس این را ببینید که بیش از این در توهم نباشید 👇 🎥صحبت‌های تکان‌دهندۀ مدونا درباره جایگاه زن در امریکا https://b2n.ir/u53184 بنده به دو نکتۀ قرآنی بسنده می‌کنم. یکم. دربارۀ خوشبخی بی‌حجاب‌ها ــ که ادعایی کاملاً دروغ و بی‌اساس است ــ باید عرض کنم که حتی اگر کافران را نیز خوشبخت و در رفاه کامل ببینیم، نباید شگفت‌زده شویم؛ چراکه خداوند فرمود: وَلَوْ لا أَنْ یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَمَعارِجَ عَلَیْها یَظْهَرُونَ... (زخرف، ۳۳ــ ۳۵)؛ دارایی‌ها و زر و زیور دنیا نزد خدا بی‌ارزش است، و لذا اگر تقدیر الهی بر این نبود که همۀ مردم ــ چه مؤمن و چه کافر ــ در دستیابی به وسایل زندگی یکسان باشند، برای خانه‌های کسانی که به خدای رحمان کفر می‌ورزند سقف‌هایی از نقره قرار می‌دادیم و نیز پله‌هایی که بر آنها آشکار شوند (بر آنها برآیند و خود را به دیگران بنُمایانند) 💠 و برای خانه‌هایشان درهایی عالی، و تخت‌هایی مجلل که بر آن تکیه زنند، قرار می‌دادیم 💠 و نیز زیوری در اوج زیبایی، و اینها چیزی جز متاع زندگی این دنیای ناپایدار نیست، و سرای آخرت به حکم پروردگارت از آنِ تقواپیشگان است (ترجمه براساس المیزان). دوم. دربارۀ جملۀ آخر که به‌دروغ به خدا قسم خورده که یک مرد واقعی به صد زن برهنه هم نگاه نخواهد کرد،! این خلاف فطرت و طبیعت مردان است؛ چون خداوند مرد و زن را طوری آفریده که با دیدن جنس مخالف تحریک شوند. نه‌تنها یک مرد معمولی، که بندۀ برگزیدۀ خدا هم با یک زن آرایش‌شده و شهوت‌انگیز وسوسه خواهد شد چه برسد به صد زن برهنه!!! این نیز حرف قرآن است: وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ (یوسف، ٢٤)؛ آن زن آهنگ یوسف کرد تا از او کام بگیرد، و یوسف نیز اگر برهان پروردگارش را ندیده بود، آهنگ آن زن می‌کرد (ترجمه براساس المیزان). پس این یک ادعای بسیار دروغ برای عادی کردن بی‌بندوباری و برهنگی و فساد و فحشاست! 👈 خوب است پیش از آنکه هر مطلبی را بازنشر کنیم، خودمان نیز کمی بیندیشیم حضور بیش از حد در فضای مجازی موجب می‌شود که مطالعۀ مفید و اندیشیدن را ترک کنیم و این زیانش از هر چیزی بیشتر است. اللهم اهدنا الصراط المستقیم واجعل عواقب امورنا خیرا یا حق
هدایت شده از جان من و سید علی💕
✅🌴برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروی است: 🔸زنان و مردان از جهاتی؛ مانند خلقت از یک ذات و گوهر و در بهره‌مندی از حقوق اجتماعی؛ نظیر ازدواج، تعلیم و تربیـت، احقاق حقوق، آزادی اندیشه، بیان و قلم و ... مساوی هستند. زن و مرد در عین این‌که از جهات متعدد مساوی‌اند، اما از جهات دیگر با هم اختلاف دارند. 🔸«زن در عین دارا بودن مشترکات، از جهاتی با مرد اختلاف دارد؛ چون ویژگی‌های ساختمانی متوسط زنان؛ نظیر مغز، قلب، شریان‌ها، اعصاب، قامت و وزن، طبق آنچه که در کالبدشناسی توضیح داده شده است، از متوسط مردان در همان ویژگی‌ها مؤخرتر است و این مسئله موجب شده است که جسم زن لطیف‌تر و نرم‌تر از مرد باشد و در مقابل، جسم مرد درشت‌تر و سخت‌تر باشد. و احساساتی لطیف؛ نظیر دوستی، رقت قلب، زیباگرایی و آرایش‌جویی در زن بیشتر و اندیشه‌گرایی در مرد فزون‌تر شود. بنابر این؛ زندگی زن «احساس‌گرا» و زندگی مرد «اندیشه‌گرا» است». اصل پوشش مخصوص خانم‌ها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است. 🔸به نظر ما فلسفه‌ی پوشش برای بانوان به چند چیز برمی‌گردد. بعضی از آنها جنبه‌ی روانی دارد و بعضی جنبه‌ی خانوادگی و بعضی دیگر جنبه‌ی اجتماعی. الف) از جنبه‌ی روانی حجاب به بهداشت روانی اجتماع کمک می‌کند. ب) از جنبه‌ی خانوادگی‏ حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زن و مرد می‌گردد. ج) از جنبه‌ی اجتماعی حجاب موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‌گردد. 🔸به عبارت دیگر، اسلام می‌خواهد انواع لذت‌های جنسی، چه بصری و لمسی و ...، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، و اجتماع منحصرا برای کار و فعالیت ‏باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جویی‌های جنسی به هم می‌آمیزد، اسلام می‌خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند. 🔸دلیل لزوم پوشش بیشتر و کامل برای زنان، علاوه بر نکات گفته شده، ویژگی‌های خاصی است که در خانم‌ها وجود دارد؛ زیرا زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهراً به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده، نه به‏ مرد؛ لذا با این‌که دستور پوشیدن برای مردان(مثل زنان) مقرر نشده است، اما عملاً مردان پوشیده‌‏تر از زنان از منزل بیرون می‌روند؛ زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم‌چرانی است، نه به‏ خودنمایی، در حالی‌که تمایل زن بیشتر به خودنمایی است، نه به چشم چرانی. 🔸تمایل‏ مرد به چشم‌چرانی، بیشتر زن را تحریک به خودنمایی می‌کند و به همین جهت ‏«تبرج‏» (بزک نمودن) از مختصات زنان است». گفتنی است که پوشش بیشتر زن، سبب می‌گردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود. حریم نگه‌داشتن زن میان خود و مرد، یکی از وسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقعیت خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند. اگر اسلام تأکید کرده است که زن متین‌‏تر و با وقارتر و عفیف‌تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد؛ برای آن است که بر احترام زن افزوده ‏شود و مانند کالای بی‌ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است. 🔸به عبارت دیگر، پوشیده بودن زن، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده، موجب کرامت و احترام بیشتر او است؛ زیرا او را از تعرض افراد فرومایه و فاقد اخلاق مصون می‌دارد، پس حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است، هم مصونیت زن را در پی دارد و هم مصونیت جامعه را در آلوده شدن به گناه در پی دارد . 🖊سید عادل مکتوفی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام ببخشید یه سوال داشتم دلیل قانع کننده وجود خدا خونده بودم اینه که همه ما به هم نیاز داریم و این چرخش نمیتونه تا بی نهایت ادامه داشته باشه و باید یه جا قطع بشه که اون خداست . من اینه چرا نمی تونه تا بی نهایت ادامه داشته باشه؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام 👇⬇️⬇️⬇️ ✅🌴این پرسش، قرن‌ها فکر بشر را به خود مشغول ساخته و آرا و عقاید بی‌شماری را نسبت به علت و منشأ جهان هستی به وجود آورده است. در دنباله تمام فرضیه‌هایی را که راجع به منشأ جهان هستی قابل تصور است، ذکر می‌کنیم تا معلوم شود که جهان، نیاز به خالق و آفریننده دارد. هفت راه برای حل معمای هستی، قابل تصور می‌باشد: https://www.pasokhgoo.ir/node/2857 🖊سید عادل مکتوفی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از جان من و سید علی💕
♦️قانون علیت میگوید هر چیزی علتی دارد مثلا اگر جهان را A در نظر بگیریم ، میدانیم که جهان خلق شده و قبلا نبوده . پس جهان از چیز دیگری خلق شده است . اما آیا جهان ما هم از چیز دیگری خلق شده است؟ دقت کنید : اینجا سه احتمال پیش روی ما خواهد بود. 🔸اگر جهان ما را که A در نظر گرفتیم. جهان قبلی ( که آن را B در نظر میگیریم ) خلق کرده باشد. و جهان B را جهان C خلق کرده باشد پس جهان ما که جهان A بود نمیتواند خالق جهان C باشد چون جهان C قبلتر از هر دو جهان وجود داشت . تقدم و تاخر این امکان را باطل میکند پس احتمال اول که به آن میگویند باطل است. دور زدن مثلا اینکه شما فرزندتان را به دنیا آورده اید. و فرزندتان نوه شما را و نوه بیاید شما را خلق کند . که این باطل است . احتمال دوم: 🔸 این روند خلقت تا بی نهایت ادامه دارد یعنی: جهان ما A را 👈 B خلق کرده و جهان B را 👈 C خلق کرده و جهان C را 👈 D خلق کرده و این روند الی بی نهایت ادامه دارد.... خوب این روند بی نهایت یا تسلسل را بررسی میکنیم: این روند را 👈یک لشکری بینهایت فرض میکنیم که به شهری قصد حمله دارند . نفر آخر میگوید اگر نفر قبل از من حمله نکند من هم حمله نمیکنم. نفر قبل از آن هم بگوید تا نفر قبل از من حمله نکند من هم حمله نمیکنم. و همینطور نفر قبلی همین جمله را تا بی نهایت تکرار کنند.👈 تا نفر قبل از من حمله نکند من هم حمله نمیکنم . آیا اصلا حمله ای به شهر اتفاق میوفتد ؟ قطعا خیر 🔸پس به یک آغاز گر حمله نیاز داریم تا حمله آغاز شود. مثال دیگر چرا جهان نمیتواند ازلی باشد چون ازلیت یعنی بی نهایت و بی نهایت موهوم است و نمیشود بی نهایت قبل از حدوث عالم وجود داشته باشد. چون بی نهایت تمام نشدنی است و اگه جهان ازلی بود‌ نوبت به ما نمیرسید مثلا صفی رو در نظر بگیرید که بی نهایت نفر در جلو شما هستند مثلا برای خرید نان آیا نوبت شما خواهد رسید.؟ جواب منفی است. 🔸در جهان ما هم همینطور است هر چیزی علتی دارد از کوچکترین چیز تا خود جهان نتیجه : اگر تمام جهان های بی نهایت بگویند تا جهان قبل من خلق نشود من هم خلق نمیشوم چون این حالت برای کل جهان ها مثل لشکر بی نهایت است اصلا نباید جهانی خلق میشد . پس ناچارا به یک نقطه اول میرسیم که علت جهان هاست . اما آن علت اول چه ویژگی دارد؟ اگر مثل باقی جهان ها و علت ها باشد. نیاز به علت خواهد داشت. و مثل بقیه جهانها باید سلسله علتها را ادامه بدهیم. این ادامه تا بی نهایت هم که ثابت شد باطل میباشد. 🔸پس علت اول ویژگی خاص دارد که باقی علتها ندارند. و اون بی نیاز بودن از غیر خود میباشد بی نیاز از علتی برای خود. چون نیازمند نیاز به علت خواهد داشت. و علت اول حد و مرزی ندارد و بی نهایت است. چون حد و مرز ، دلیل نیازمندی و نقصان است. و نیازمندی و نقص به علت نیاز دارد. نتیجه .علت اول بدون علت است علت اول نیازمند نیست. علت اول خارج از زمان و مکان است. 🖊سید عادل مکتوفی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin