سوال#
آیا فرد درستی رو انتخاب کردن ؟
مگه انتخاب مجری،و....زیر نظر رئیس صدا و سیما نیست
جواب شما برام کافی نبود
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
پاسخهایشما👆👇
۱۳۹۷/۳/۲۸
رهبر ایران عصر روز دوشنبه در دیدار با گروهی از دانشجویان در پاسخ به برخی از انتقادها گفت، هر چند رؤسای قوه قضاییه و صدا و سیما توسط او منصوب میشوند، اما او بر عملکرد آنان مدیریت نمیکند.
او اظهار داشت: «مدیریت نهادهایی همچون نیروهای مسلح با رهبری است، اما در قوه قضاییه و صداوسیما با وجود آنکه رؤسای آنها از طرف رهبری منصوب میشوند، مدیریت آنها با رهبری نیست و به عنوان مثال بنده در مواجهه با صداوسیما، چه در مدیریت فعلی و چه در مدیریتهای قبلی، همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادی داشته و دارم.»
آیتالله خامنهای راهحل اصلی برطرف کردن "عیوب و مشکلات" در برخی از نهادهای دولتی نظیر صدا و سیما را "تزریق عناصر جوان، فعال، مؤمن و پرانگیزه به این دستگاهها" دانست.
#سوال
سلام شهادت حضرت ام البنین یا وفات ایشون؟!
کدوم درسته؟
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
برخی در فضای مجازی چنین نگاشته اند: در کتاب «کنز المطالب» نوشته شده به تاریخ 1321 هجری قمری نوشته علّامه سیّد محمّد باقر قره باقی همدانی در باب سال و روز وفات حضرت ام البنین به نقل از کتاب «اختیارات» طی حدیثی از اعمش آمده است: «روز سیزدهم جمادی الثّانی که مصادف با جمعه بود بر امام زین العابدین وارد شدم. ناگهان فضل بن عبّاس(ع) وارد شد و در حالی که گریه می کرد، گفت: جدّه ام ام البنین از دنیا رفت. شما را به خدا ببینید چطور این روزگار فریبکار، خاندان کساء را در یک ماه دوبار عزادار کرد».
شما ظهر ناهار میخوای قیمه بخوری چکار داری دیگری کباب میخوره ولذا در امر حجاب هم هر کسی باید آزاد باشه کسی که مقید به حجاب و دین است رعایت میکنه وکسی که نیست رعایت نکنه من وشما وکیل وصی کسی نیستم که بزور بخواهیم کسی را به بهشت بفرستیم همانطور که طبق برخی آمار کمتر از ۴۰٪ جوانان کشور نماز که از اصول دین است را بجای نمی آورند و ما گیر نمیدیم وخداوند عابروی بنده هاش را نمیریزد ولی یک عده کاسه گرم تر از آش میشن برای فروعات
#شبهه
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
سلام علیکم
مغلطه شده در صورت سوال
ناهار خوردن رو با امر دین نباید یکی کرد.
هرچند روایت داریم که هوای غذای همسایه ت رو هم داشته باش که ما الان کاری باهاش نداریم.
و اما جواب این شبهه ساده است.
اولا اینکه بگیم بعضیا نماز نمی خونن، ربطی به حجاب نداره.
ثانیا حجاب مسئله اجتماعی هست نه شخصی. همون طور که می بینید توی اروپا و امریکا هم با هر پوششی نمیشه بیرون رفت.
مثلا اگه کسی لخت مادرزاد بیرون بره پلیس دستگیرش می کنه.
حتی اونا هم می دونن و فهمید که حجاب مسئله شخصی نیست و اجتماعیه و روی اجتماع تاثیر داره
#سوال
سلام خدمت مدیران و اعضای محترم گروه.
خواستم قسمت دوم و سوم حدیث لولاک رو شرح بدید چون ظاهراً با مبانی اعتقادی شیعه اثنی عشری منافات داره.
باتشکر 🌹
🔷🍀حدیث لولاک🔷🍀
(۱)
#پاسخ ⬇️⬇️
✅🌴حدیث لَوْلاک حدیث قدسی که وجود پیامبر اسلام(ص) و اهل بیتش(ع) را به عنوان هدف آفرینش هستی معرفی میکند.
تعبیر «لولاک لما خلقت الافلاک» با اینکه در منابع روایی متقدم شیعه بهویژه کتب اربعه نیامده، اما در منابع روایی متأخر، متون فقهی، تفسیری، کلامی و ... کاربرد زیادی داشته است. شبیه محتوای این حدیث در برخی از متون روایی متقدم شیعه و اهل سنت، با مضامینی متفاوت، گاه فقط درباره شخص پیامبر اسلام(ص) و گاه درباره پیامبر(ص) و اهل بیتش(ع) آمده است.
🔸در میان احادیث معروف به لولاک، حدیث «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» شهرت بیشتری در میان شیعه پیدا کرده است. این حدیث در جوامع روایی متقدم شیعه نیامده و برای اولین بار سید محمدحسن میرجهانی در کتاب جُنَّة العاصمة آن را با استناد به کتابی خطی به نام کشف اللئالی نوشته صالح بن عرندس حلی نقل کرده است.
🔸برخی با توجه به ضعف سند حدیث لولا فاطمه معتقدند بخش دوم و سوم این حدیث «لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» توسط غالیان به حدیث لولاک ملحق شده و مخالف قرآن، روایات و عقل است. در مقابل، بنا بر نظر افرادی چون آیت الله شبیری زنجانی اگرچه سند حدیث لولا فاطمه جعلی است، ولی مضمون آن قابل دفاع است؛ زیرا هدف از خلقت هدایت انسانهاست و معصومان نیز واسطه فیض در هدایت هستند، بنابراین میتوان گفت که اگر اهل بیت(ع) نبودند عالم خلق نمیشد.
🌸🍃حدیث لولا فاطمه🍃🌸
ادامه(۲)
🔸در میان احادیث معروف به لولاک، حدیث «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» شهرت بیشتری در میان شیعه پیدا کرده است.[۲۴] این حدیث در جوامع روایی متقدم و معتبر شیعه نیامده و برای اولین بار شخصی به نام طباطبایی میرجهانی اصفهانی، نویسنده کتاب جُنَّة العاصمة مدعی است که حدیث را در کتابی خطی به نام کشف اللئالی نوشته صالح بن عَرَندَس حلّی (م قرن ۹) دیده است. سندی که میرجهانی به آن تکیه کرده چنین است:
«فی کتاب کشف اللئالی لصالح بن عبدالوهّاب بن العرندس، إنّه روی عن الشیخ إبراهیم بن الحسن الذرّاق، عن الشیخ علیّ بن هلال الجزائری، عن الشیخ أحمد بن فهد الحلّی، عن الشیخ زین الدین علیّ بن الحسن الخازن الحائری، عن الشیخ أبی عبدالله محمّد بن مکّی الشهید، بطرقه المتصلة إلی أبی جعفر محمّد بن علیّ بن موسی بن بابویه القمّی، بطریقه إلی جابر بن یزید الجعفی، عن جابر بن عبدالله الأنصاری، عن رسول الله صلی الله علیه و آله، عن الله تبارک و تعالی، أنّه قال: یا احمد لولاک ... »[۲۵]
🔸آیتالله شبیری زنجانی سند حدیث لولا فاطمه را دارای اشکال [۲۶] و بلکه کاملا جعلی میداند چون ابن عرندس از کسی نقل میکند که مدتها بعد از خودش به دنیا آمده است. [۲۷] با این حال او مضمون حدیث را با توجیهی قابل دفاع توصیف میکند. از نظر او چون هدف از خلقت هدایت انسانهاست و معصومان نیز واسطه فیض در هدایت هستند، بنابراین میتوان گفت که اگر اهل بیت نبودند عالم خلق نمیشد.[۲۸] محمدعلی گرامی نیز چند نفر از راویان حدیث را مجهول معرفی میکند؛ ولی این نکته را عامل تکذیب حدیث نمیداند.[۲۹] به باور علامه طهرانی بر فرض صحیح بودن صدور حدیث آن را اشاره به حقیقت محمدیه[یادداشت ۴] دانسته و فاطمه زهرا (س) را تجلّی این حقیقت تمام برشمرده است.[۳۰]سید محمدحسن میرجهانی در کتاب کتاب جُنَّة العاصمة در توجیه روایت، جایگاه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) را در نظام هستی مانند جایگاه مغز و قلب و جگر دربدن انسان دانسته است که هر چند (در سلسله مراتبی که دارند) جایگاه مغز به عنوان فرمانده بالاتر از قلب است ولی قلب اگر خون رسانی نکند مغز هم کارایی ندارد و هم چنین قلب هر چند با لاتر از جگر است ولی اگر جگر نباشد قلب هم تأثیری ندارد و در نتیجه اگر فاطمه(س) به عنوان واسطه میان مقام نبوت و امامت وبه عنوان دختر پیامبر(ص) و همسر امیرالمؤمنین(ع) و مادر امامان(ع) نبود اثری از نبوت و امامت نبود. [۳۱]
دیدگاهها درباره حدیث لولا فاطمه
🔸برخی با توجه به ضعف سند حدیث لولا فاطمه معتقدند بخش دوم و سوم این حدیث «لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» توسط غالیان به حدیث لولاک ملحق شده و مخالف قرآن، روایات و عقل است؛ زیرا بر برتری علی(ع) بر پیامبر اسلام(ص) و همچنین برتری فاطمه(س) بر پیامبر و علی علیهما السلام اشاره دارد؛ در حالی که طبق اعتقادات شیعه پیامبر اسلام(ص) برترین مخلوق خداوند و وجود اهل بیت(ع) از نور آن حضرت است.[۳۲]
🔸در مقابل، به این نکته اشاره شده که اگر امامت و ولایت نبود نبوت هم پدید نمیآمد؛[۳۳] زیرا نبوت بیان قانون است و قانون بدون اجرا هیچ فایدهای ندارد و اجرای قانون نبوت با امامت امکانپذیر است؛ بنابراین امامت از نبوت مهمتر است. در ادامه این تحلیل به این نکته اشاره شده که طبق این تحلیل نباید گفت حضرت علی(ع) از پیامبر والاتر است؛ زیرا پیامبر اسلام(ص) دو منصب نبوت و امامت را دارا بود و امام علی(ع) فقط منصب امامت را برعهده داشت. بر اساس این تحلیل امامان حافظان دین هستند و اگر پس از رحلت پیامبر امامت نبود دین به انحراف کشیده میشد؛ بنابراین دین خاتم از طریق امامت حفظ میشود و امامان به جز حضرت علی(ع) همه از فرزندان فاطمه(س) هستند.[۳۴]