هدایت شده از حسبی الله
سلام این خانم چی میگه به نظر شما دوستان راست میگه؟!!
هدایت شده از حسبی الله
4_5942763191674078923.mp3
13.63M
نوروز
🌺از معلی بن خنیس روایت است که در روز *نوروز* به محضر امام صادق علیه السلام وارد شدم که ایشان فرمود:
🌺 می دانی امروز چه روزی است ؟ گفتم : فدایتان شوم ، این روز روزی است که عجم(ایرانی ها) آن را بزرگ می دارند و در آن هدیه می دهند
پس حضرت فرمود :
ای معلی ! روز نوروز روزی است که:
١. الله از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند و بر او شریکی قرار ندهند.
٢. به رسولان و حجج او ایمان آورند و به ائمه علیهم السلام ایمان آورند.
٣. اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها در آن وزیدن گرفته اند و زینت زمین در این روز آفریده شده.
٤. روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی استقرار یافت.
٥. روزی است که در آن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین را بر شانه هایش گذاشت تا بتهای قریش را از بالای بیت الحرام سنگ زند و بشکند و همینطور است درباره ابراهیم علیه السلام.
٦. روزی است که نبی صلی الله علیه و آله و سلم به اصحابش امر کرد که با علی علیه السلام به اسم امیرالمؤمنین بیعت کنند و در آن روز بیعت دوم واقع شد.
٧. آن روزی بود که علی علیه السلام به اهل نهروان ظفر یافت و ذوثدیه را کشت.
٨.روزی است که قائم ما و صاحبان امر ظهور می کنند و آن روزی است که قائم ما علیه السلام بر دجال ظفر می یابد
🌺نوروزی نیست مگر اینکه ما در انتظار فرج هستیم. برای اینکه آنروز، از ایام ما و ایام شیعه ی ماست که عجم(ایرانی ها) آن را حفظ کرده در حالی که شما آن را ضایع کردید
✅ نتیجه اینکه طبق این روایت👆
نوروز در عجم پررنگ تر بود، واین
به این معنی نیست که آغاز و رسم
و سنتش اول از قوم #عجم شروع
شده باشه بلکه سنت این روز عزیز
از طرف خداوند بوده و از عهد اولین
پیامبران تا حال مورد لطف و توجه
قرار گرفته...،
وقتی نوروز از همان روز اول که خدا
از بندگانش پیمان گرفت تا اورا
#عبادت کنند مشخص و تعیین شد،
آیا آنروز که ابتدای حیات انسان
در زمین بود ،هیچ اثری از ایران
باستان در پهنه خاکی زمین بود؟؟؟
پس ابتدای این سنت خدایی از آغاز
خلقت انسانها بود طبق نص صریح
این روایت ،اما در ایران باستان
مورد عنایت و توجه بیشتری
قرار گرفت.
📚 منبع: ( مستدرک الوسائل ج : 6 ص : 353 ، بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یوْمِ النَّیرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ )
🔴🔵🔴
سلام دوستان
جواب قانع کننده ای برا پاسخ به این شبهه بگین
(#تخصص_ندارم)
جوابیکیازکاربرانمحترم
سلام علیکم
این جمله حالت قیاس مع الفارق داره،
مثل اینه که بگیم هر موقع زیاد چرخیدیم نباید سرمون گیج بره، چون وقتی دور کعبه میگردیم سرمون گیج نمیره!!
اولا که حضرت آقا نسبت به مساله بنزین و مسائل دیگه بی تفاوت نبودند و معنای دخالت نکردن این نیست که بی تفاوت باشن و نظری ندهند
بلکه از کارشناسان جویای نظر میشوند
اونیکه این حرف رو زده احتمالا غرض داشته حالا یا جاهلانه یا خائنانه
کی گفته مردم ایران از سیاست سر در نمیارند که بخوان رای ندن؟
اصلا زیر بنای سیاسی ایران مردم اند
ثانیا
اگر علم کافی هم نداشته باشن باید از افراد متخصص و بصیر مشورت بگیرن
اگر اینجوریه پس هر موقع مریض شدیم هم نباید به درمان بپردازیم چون معمول آدم ها تخصص در پزشکی رو ندارن!!
درحالی که باید به پزشک و متخصص رجوع کنیم
👆پاسخ یکی از کاربران 👇
سلام و عرض ادب
هدف پاسخ به شبهه افکن می باشد نه جسارت به سوال کننده در این گروه... .🙏
یک : طراح این شبهه چه کسی هستش؟! آیا به دنبال پاسخ یا ... ؟!!!
دو:وظیفه رهبری تصمیم گیری در کارهای خرد نظام نیست اما شرکت در انتخابات وظیفه و حق مردم است .
سه : مغالطه در شبهه واضح می باشد :
رهبری در مواردی که تخصص ندارند رجوع به مرجع قانونی کردند نه اینکه بی تفاوت رها کرده باشند اما در شبهه ، بی تفاوت شدن تبلیغ می شود.
یه سوال! 🔴یکم خاص! عذر می خواهم:🔴 آیا در خیابان اگر به ناموس فرد حمله شد میاد بگه که چون من تخصص در دعوا ندارم پس می رم کنار می مونم ؟!!!
اگر به حریم انتخابات و مشارکت حداکثری حمله شد باید دفاع کرد نه اینکه ... ! ... .
✅ بدانیم که اگر حریم نظام آسیبی ببیند جان ، مال و ناموس کسی از سوی دشمن در امان نخواهد ماند... .
--------------------------------
🔴🔴🔴 نکته اصلی : چرا به لایه های پنهان قصه توجه نمی کنیم ؟ حتی سوال باید بپرسیم که چرا مسئله کوچکی به نام قیمت بنزین که باید در مراتب زیر مجموعه چند وزارت خانه حل شود به صحنه کلان کشور هدایت شد و ارکان نظام را به چالش کشید چه کسانی طراح این قصه بودند... .؟!!!!!.
فتامل.
👆پاسخ یکی از کاربران 👇
سلام علیکم
اول:
نظر ندادن در مواردی که در حیطه وظیفه و تخصص شخص نیست
بدون در نظر گرفتن جایگاه فرد
ارزشی است که الحمدالله در اینجا با آن اشاره شده است
الحمدالله مخالفان هم به اهمیت تخصص بین متعهدین پی برده اند
دوم:
پس مقدمه اول درست
و
عدم تخصص اکثریت مردم در مسائل سیاسی هم بر فرض درست
مقدمه دوم هم درست
نتیجه کاملا نادرست
زیرا در مقدمه اول جمله انتهایی ندیده گرفته شده یعنی حمایت از تصمیم سران قوا که در واقع متخصصین هستند
در مقدمه دوم توجه داشته باشیم که ما متخصص در سیاست در جامعه داریم پس
نتیجه درست👇
به متخصص مراجعه می کنیم
🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
پاسخ دیگر 👇
آقا فرمودن چون در این مسئله تخصص ندارم پس به متخصص میسپاریم تا آنها تصمیم بگیرن
ما هم در سیاست اگر تخصص نداریم از متخصص آن کمک میگیریم
سلام بر شما.
شبهه خمس را بی زحمت پاسخ می فرمائید؟
آیا امام زمان عج به شیعیان بخشیده است.
اینکه گفته می شود؟
وَ اینکه به طور کلی خمس دقیقا صرف چه چیز ها و در چه بخشهایی می شود؟
سلام علیکم و رحمة الله
پاسخ این سؤال تقریباً در تمام کتب فقه اسلامى آمده است و آنها که گمان مى کنند این سؤال، سؤال تازه اى است و یا تنها خودشان احادیث تحلیل را دیده اند گرفتار اشتباه بزرگى هستند.
یک نگاه کوتاه به کتب فقهى مخصوصاً کتاب هاى مشروحى که فقهاى متأخّرین نوشته اند نشان مى دهد که این موضوع کاملاً مورد توجّه فقها بوده، و از آن پاسخ گفته اند.
براى توضیح بیشتر، لازم مى دانیم این بحث را بطور مشروح از نظر خوانندگان محترم بگذرانیم.
روایاتى که موجب این توهّم شده است پنج دسته است:
اوّل- روایاتى است که درباره غنائم جنگى و اسیران جنگى وارد شده و زنانى که جزء بردگان بودند و به عنوان کنیز به دست افراد مى افتادند و آنها با این زنان ازدواج مى کردند و صاحب فرزند مى شدند.
مى دانیم اگر جهاد به اذن امام نبوده باشد تمام غنائم جنگى که به دست مى آید مربوط به بیت المال است و باید به اجازه امام مصرف شود و حتّى اگر به اذن امام بوده باشد خمس به آن تعلّق مى گیرد و در صورت نپرداختن خمس آن، تصرّف در آنها حرام است.
بنابراین، کنیزانى که به عنوان غنیمت به دست افراد مى افتادند و خمس آنها پرداخته نشده بود بر صاحبان آنها حرام بوده است و حق نداشته اند به عنوان یک همسر با آنها رفتار کنند.
بنابراین، اگر کسى توجّه به این حکم داشته باشد فرزندى که از چنان زنى براى او متولّد مى شود فرزند نامشروع خواهد بود، لذا امامان اهل بیت(علیهم السلام) این قسمت از خمس را که مربوط به چنین زنانى بوده به شیعیان بخشیدند تا فرزندان آنها همگى حلال باشند.(1)
با توجّه به این مقدّمه کوتاه، این دسته روایات را ذیلاً از نظر مى گذرانیم:
1- در رویات «ضریس کناسى» چنین مى خوانیم که امام صادق(علیه السلام) فرمود: «مى دانى از کجا زنا در میان (جمعى از) مردم وارد شد؟ گفتم نه، گفت: «از ناحیه خمس ما اهل بیت، مگر براى شیعیان پاکیزه ما که بر آنها حلال است و براى تولّدشان نیز حلال.»(2)
2- محمّد بن مسلم از امام باقر یا امام صادق(علیهما السلام)چنین نقل مى کند که فرمود: «شدیدترین چیزى که مردم در روز قیامت گرفتار آن هستند این است که صاحب خمس برمى خیزد و مى گوید پروردگارا! خمس مرا (غصب کردند) ولى ما آن را براى شیعیان خود حلال کردیم تا تولّد آنها پاکیزه و فرزندانشان پاک متولّد
شوند.(3)
3- «فضیل (ابن یسار) از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که فرمود: «کسى که محبّت ما را در دل احساس کند خدا را بر نخستین نعمتش شکر گوید.» گفتم فدایت شوم نخستین نعمت خدا چیست؟ فرمود: «پاکى تولّد (و نطفه) است.»
سپس فرمود: «امیر مؤمنان(علیه السلام) به فاطمه(علیها السلام) گفت: نصیبت را از فىء (غنائم) براى پدران شیعیان ما حلال کن تا پاکیزه شوند.»
سپس امام صادق(علیه السلام) فرمود: «ما، مادران شیعیان خود را بر پدرانشان حلال کردیم تا پاکیزه شوند (و فرزندانشان فرزند حلالى باشد).(4)» و همچنین احادیث 15 و 16 و 18 و 20 از باب 4، از ابواب انفال و حدیث 8، از باب 8، از ابواب «ما یجب فیه الخمس».
این هشت حدیث بروشنى درباره مسئله کنیزان وارد شده و مى دانیم که طبق تصریح فقها آنها از خمس مستثنا هستند ولى افراد لجوج و کم سواد بدون توجّه و دقّت در مضمون آنها و بدون توجّه به فتاواى صریح فقها خواسته اند آنها را دلیل بر تحلیل خمس بطور مطلق قلمداد کنند غافل از این که مختصر دقّت در مضمون این احادیث براى باز شدن مشت آنها کافى است.
* * *
دوم- احادیثى است که دلیل بر تحلیل خمس در زمان خاص و معیّنى است، زیرا همانطور که سابقاً هم اشاره کردیم پیامبر و امامان به عنوان رئیس حکومت اسلامى حق داشتند که این مالیات اسلامى را در شرائط خاصّى که مصلحت مسلمانان اقتضا مى کرده، به مردم ببخشند.
همانطور که گاهى در شرائط سخت و سنگین ایجاب مى کرده است که مالیات فوق العاده دیگرى موقّتاً و بطور محدود بر آن بیفزایند، اینها از اختیارات حکومت اسلامى است که با در نظر گرفتن وضع مردم مسلمان مى تواند بطور موقّت از آن صرفنظر کند.
ذیلاً چند نمونه از این احادیث را از نظر مى گذرانیم:
1- «یونس بن یعقوب» چنین نقل مى کند که خدمت امام صادق(علیه السلام) بودم که مردى وارد شد و عرض کرد فدایت شوم اموال و سودها و مال التّجاره هائى به دست ما مى افتد که مى دانیم حقّ تو در آن هست و ما دراین باره مقصّریم، امام فرمود: اگر امروز شما را موظّف به پرداختن این حقوق کنیم دور از انصاف است (یعنى به خاطر شرایط سختى که از نظر فشار حکومت و یا فشار زندگى در آن هستید آنها را به شما بخشیدیم.)(5)
2- حکیم (ابن عیسى) از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند
که عرض کردم منظور از آیه: «و اعلموا انما غنمتم» چیست؟ فرمود: «هر فایده اى که روز به روز به دست انسان مى افتد ولى پدرم شیعیان ما را از آن